Met de aankoop van een LG G2 wil ik nu natuurlijk ook gebruik maken van de HDR mogelijkheden van deze tv. Ik gebruik al enkele jaren Plex en dat werkt prima, maar met het overschakelen naar 4K HDR bestanden (die dan vlot boven de 30GB gaan), lijkt het alsof mijn "server" te zwak is om deze door te sturen:
Bij het afspelen van zo een bestand vliegt de CPU naar zijn plafond en begint het bufferen waardoor het niet meer mogelijk is om naar de film te kijken (20 seconden buffer, 6 seconden spelen).
Ik moet wel toegeven dat ik sinds de installatie weinig heb moeten aanpassen aan Plex;
op dat moment (enkel content 1080p) werkte alles als een droom.
...
De server is een oude pc op basis van een Intel Core2Quad 9300 processor.
RAM geheugen is wel maar 4GB...
Een 5-tal schijven met films en series.
netwerkconnectie is op basis van Realtek Gigabit controller.
Alle netwerkkabels zijn Cat 6E en de switch is ook een gigabit switch.
De tv hangt via ethernet aan het netwerk.
...
Switchen naar Wifi (Wifi 6 router) maakt geen verschil uit, het bufferen blijft.
Het probleem zit specifiek bij het afspelen van films.
Als ik bvb Silo in 4K HDR bekijk (25.4Mbps) die heb ik geen last van bufferen en draait de processor op z'n gemak (10-15% load).
Ethernet in dat geval tot max 50 Mbps.
Als ik dit vergelijk met bvb Top Gun Maverick 4K HDR, dan zie ik dat deze ook als 25.2Mbps is gezet (origineel).
Maar daarbij terug problemen.
Als ik switch naar Fast X 4K HDR (4K DoVi/HDR10 HEVC Main 10) dan draait die zonder problemen, alhoewel die ook als 25.4Mbps staat...
Wat loopt er fout; wie kan mij wat tips geven?
Bij het afspelen van zo een bestand vliegt de CPU naar zijn plafond en begint het bufferen waardoor het niet meer mogelijk is om naar de film te kijken (20 seconden buffer, 6 seconden spelen).
Ik moet wel toegeven dat ik sinds de installatie weinig heb moeten aanpassen aan Plex;
op dat moment (enkel content 1080p) werkte alles als een droom.
...
De server is een oude pc op basis van een Intel Core2Quad 9300 processor.
RAM geheugen is wel maar 4GB...
Een 5-tal schijven met films en series.
netwerkconnectie is op basis van Realtek Gigabit controller.
Alle netwerkkabels zijn Cat 6E en de switch is ook een gigabit switch.
De tv hangt via ethernet aan het netwerk.
...
Switchen naar Wifi (Wifi 6 router) maakt geen verschil uit, het bufferen blijft.
Het probleem zit specifiek bij het afspelen van films.
Als ik bvb Silo in 4K HDR bekijk (25.4Mbps) die heb ik geen last van bufferen en draait de processor op z'n gemak (10-15% load).
Ethernet in dat geval tot max 50 Mbps.
Als ik dit vergelijk met bvb Top Gun Maverick 4K HDR, dan zie ik dat deze ook als 25.2Mbps is gezet (origineel).
Maar daarbij terug problemen.
Als ik switch naar Fast X 4K HDR (4K DoVi/HDR10 HEVC Main 10) dan draait die zonder problemen, alhoewel die ook als 25.4Mbps staat...
Wat loopt er fout; wie kan mij wat tips geven?