Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 01:17
Met de aankoop van een LG G2 wil ik nu natuurlijk ook gebruik maken van de HDR mogelijkheden van deze tv. Ik gebruik al enkele jaren Plex en dat werkt prima, maar met het overschakelen naar 4K HDR bestanden (die dan vlot boven de 30GB gaan), lijkt het alsof mijn "server" te zwak is om deze door te sturen:

Bij het afspelen van zo een bestand vliegt de CPU naar zijn plafond en begint het bufferen waardoor het niet meer mogelijk is om naar de film te kijken (20 seconden buffer, 6 seconden spelen).

Ik moet wel toegeven dat ik sinds de installatie weinig heb moeten aanpassen aan Plex;
op dat moment (enkel content 1080p) werkte alles als een droom.
...

De server is een oude pc op basis van een Intel Core2Quad 9300 processor.
RAM geheugen is wel maar 4GB...
Een 5-tal schijven met films en series.
netwerkconnectie is op basis van Realtek Gigabit controller.
Alle netwerkkabels zijn Cat 6E en de switch is ook een gigabit switch.
De tv hangt via ethernet aan het netwerk.
...

Switchen naar Wifi (Wifi 6 router) maakt geen verschil uit, het bufferen blijft.
Het probleem zit specifiek bij het afspelen van films.
Als ik bvb Silo in 4K HDR bekijk (25.4Mbps) die heb ik geen last van bufferen en draait de processor op z'n gemak (10-15% load).
Ethernet in dat geval tot max 50 Mbps.

Als ik dit vergelijk met bvb Top Gun Maverick 4K HDR, dan zie ik dat deze ook als 25.2Mbps is gezet (origineel).
Maar daarbij terug problemen.

Als ik switch naar Fast X 4K HDR (4K DoVi/HDR10 HEVC Main 10) dan draait die zonder problemen, alhoewel die ook als 25.4Mbps staat...

Wat loopt er fout; wie kan mij wat tips geven?

Beste antwoord (via Gunny_vds op 23-06-2023 23:30)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30

lasharor

7 december 2004

Top Gun Maverick 4K HDR is waarschijnlijk een bestand met DTS.

Kijk eens bij de audio instellingen wanneer je het afspeelt, heb je nog een ander audio track? Zonder DTS. Als je die gebruikt werkt het waarschijnlijk wel goed.

Als je geen externe soundbar etc gebruikt kan je https://github.com/lgstreamer/dts_restore gebruiken ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 16:21
Lijkt erop of sommige content geconverteerd wordt ipv dat het via direct play doorgestuurd wordt. Ik check dat meeetsl via Plex Dash app op mijn telefoon.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Moriaty schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:08:
Lijkt erop of sommige content geconverteerd wordt ipv dat het via direct play doorgestuurd wordt. Ik check dat meeetsl via Plex Dash app op mijn telefoon.
Goed om te weten. Dan zal ik toch eens moeten kijken om een plex pass te nemen :9
Als ik het dan goed versta begint mijn server dan te transcoden, die dan duidelijk te zwaar is voor mijn cpu?

[ Voor 13% gewijzigd door Gunny_vds op 23-06-2023 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je kunt op je PC even inloggen op Plex en dan rechtsbovenin naar Activity en dan Dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcZ8UWaDUrWeAt20pFqsQ4vUudY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uXCld1Jv4YNvY6w2gMnWvmAR.png?f=user_large

Als je dan, terwijl je de player gewoon laat draaien, op je dashboard rechtsbovenin op Show Details klikt (dat rare icoontje met die streepjes onder de naam van je server + Dashboard) dan krijg je per stream te zien welke versie er afgespeeld wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrDjkAC-dKdUMKzXJYWxHlGMgsE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cpRRLrd0R5096QOCKp0JRGl9.png?f=fotoalbum_large

Wat je wil is dat er zowel bij Video als bij Audio 'Direct Play' staat.

Het klinkt alsof je apparaat gewoon niet snel genoeg kan transcoden, dat is een veelvoorkomend probleem en de Plex clients kiezen tegenwoordig standaard voor alles behalve Original. Je kunt dit oplossen door in je client de kwaliteit expliciet op Original te zetten, en in de instellingen voor zowel lokale als remote play de hoogste kwaliteit/Original toe te staan.

Ter illustratie, dit is wat er staat als je de standaard instelling (Convert Automatically) aan hebt staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFky1Xfr-muba5Z4UFM7gA39K1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QzTaFPXdpYNNtgqWEBSAe0Dd.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Oon op 23-06-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In de clients is ingesteld dat ze op maximale/originele kwaliteit afspelen? Transcoding is iets wat je bijna altijd wilt voorkomen.

@Oon nieuwere versies van clients pakken wél originele kwaliteit, maar dat is alleen voor de officiële clients zo, na meerdere jaren (terecht) zeuren door gebruikers aan het adres van Plex: nieuws: Plex wijzigt standaard wan-streamingskwaliteit naar maximaal behaalba...

[ Voor 73% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2023 08:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Top Gun Maverick 4K HDR is waarschijnlijk een bestand met DTS.

Kijk eens bij de audio instellingen wanneer je het afspeelt, heb je nog een ander audio track? Zonder DTS. Als je die gebruikt werkt het waarschijnlijk wel goed.

Als je geen externe soundbar etc gebruikt kan je https://github.com/lgstreamer/dts_restore gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:39:
@Oon nieuwere versies van clients pakken wél originele kwaliteit, maar dat is alleen voor de officiële clients zo, na meerdere jaren (terecht) zeuren door gebruikers aan het adres van Plex: nieuws: Plex wijzigt standaard wan-streamingskwaliteit naar maximaal behaalba...
Ah, die had ik gemist. Dan zou het met een vers geïnstalleerde app die helemaal up to date is goed moeten zitten inderdaad, mits de client ook daadwerkelijk het originele formaat ondersteunt.

Maar hoe dan ook is dat wel de manier om te checken of je aan het transcoden bent zonder dat je Plex Pass nodig hebt, en dat blijf belangrijk voor TS om te dubbelchecken. Ik zie nu in mijn 2e screenshot ook dat Plex dus voor automatische kwaliteit begint bij 10Gbps, dat is nogal overdreven 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 23-06-2023 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb een LG GX55 en die is beperkt is wat hij zelf kan afspelen, 4K HDR gaat meestal mis en als ondertitels ingebrand moeten worden gaat hij ook automatisch transcoden. Zelfs als hij het videoformaat direct kan afspelen. 4K transcoden is erg zwaar dus je hebt een flink systeem nodig als het getranscode moet worden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
Er zijn echter ook vele community apps voor Plex, mijn Samsung tv uit 2013 kon op die manier Plex krijgen. Intussen heb ik een Shield TV pro aan de TV hangen en (netwerk) issues verdwenen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
Sharky schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:54:
Ik heb een LG GX55 en die is beperkt is wat hij zelf kan afspelen, 4K HDR gaat meestal mis en als ondertitels ingebrand moeten worden gaat hij ook automatisch transcoden. Zelfs als hij het videoformaat direct kan afspelen. 4K transcoden is erg zwaar dus je hebt een flink systeem nodig als het getranscode moet worden.
Dat gebeurt meestal met pgs ondertiteling, dat is een formaat op basis van afbeeldingen, zit meestal bij blurays. Textbased formaten zoals srt en ass hebben hier geen last van.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Dat gebeurt meestal met pgs ondertiteling, dat is een formaat op basis van afbeeldingen, zit meestal bij blurays. Textbased formaten zoals srt en ass hebben hier geen last van.
Dat ligt maar net aan je speler. Mijn tv heeft moeite met een aparte ondertitelstream en daarom gaat plex al snel transcoden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
@Oon Zalig! Bedankt voor de tip! Dat maakt idd wel een en ander duidelijk.

@lasharor Geluidsinstelling blijkt idd een serieuze impact te hebben. True-HD zorgt voor Transcoding, waar switch naar AC3 5.1 zorgt dat plex overgaat naar direct play.

Player staat op Origineel.

Top Gun Maverick 4K en vele andere werken nu plots zonder problemen!
Enkel Avatar the way of water 4K blijft nu en dan bufferen.

Als ik data van dashboard bekijk dan is dit een 53Mbps film.
Hieronder screenshot van afspelen en bufferen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAo3tZGxMklZYzDRSLyZCBu3X-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbDaCfqx0TValHqGQasDl93H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsEZDTspNUIdy-98uE3G7haMPjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0peLpLhDDj1CQ7A3by8THc6.jpg?f=fotoalbum_tile

Het probleem van deze lijkt gelinkt aan de ondertitels. Als ik deze uitschakel of Plex naar subs laat zoeken ipv de ingebouwde te kiezen dan is er geen sprake van bufferen (of toch niet in de korte test die ik na al gedaan heb).

Ivm de klank: als ik uiteindelijk die Sonos Arc aanschaf, zou dit probleem dan opgelost worden?

Nu, alvast bedankt aan iedereen om te helpen mee denken naar een oplossing! Much appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
Je kunt blijkbaar geen DTS afspelen, maar wel Dolby Digital, zo uit mijn hoofd. Vandaar dat Dolby Digital wel werkt en het met DTS eerst transcoded moet worden (naar een ander formaat omzetten).
Het probleem wordt dus opgelost, mits de Sonos Arc DTS ondersteund, dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Voor wat betreft de ondertitels: zolang het SRT of ASS formaat is, zou geen transcoding nodig moeten zijn, dit zijn text-based formaten en kunnen dus simpel ingevoegd worden. Bijvoorbeeld PGS formaat ondertitels (die je vaak bij blurays ziet) zijn gebaseerd op afbeeldingen en moeten om synchroon te zijn daarom in de video "gebrand" worden, wat de transcoding dan dus doet.

[ Voor 58% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:38:
Je kunt blijkbaar geen DTS afspelen, maar wel Dolby Digital, zo uit mijn hoofd. Vandaar dat Dolby Digital wel werkt en het met DTS eerst transcoded moet worden (naar een ander formaat omzetten).
Het probleem wordt dus opgelost, mits de Sonos Arc DTS ondersteund, dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Voor wat betreft de ondertitels: zolang het SRT of ASS formaat is, zou geen transcoding nodig moeten zijn, dit zijn text-based formaten en kunnen dus simpel ingevoegd worden. Bijvoorbeeld PGS formaat ondertitels (die je vaak bij blurays ziet) zijn gebaseerd op afbeeldingen en moeten om synchroon te zijn daarom in de video "gebrand" worden, wat de transcoding dan dus doet.
LG G2 heeft geen DTS ondersteuning. Helemaal niks, dus hij stuurt het ook niet door...

Met mijn G2 los ik dit op door een Shield aan mijn soundbar te hangen. Anders kan je geen DTS content afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
@lasharor Hoe heb je dat dan praktisch opgelost? De Arc heeft maar 1 HDMI ingang dus hoe zou je daar dan praktisch rond kunnen werken? Dan heb je een hdmi splitter (Shield beeld splitsen van geluid) nodig samen met een hdmi switch (om ingang Arc te switchen tussen tv en Shield).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Gunny_vds schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:42:
@lasharor Hoe heb je dat dan praktisch opgelost? De Arc heeft maar 1 HDMI ingang dus hoe zou je daar dan praktisch rond kunnen werken? Dan heb je een hdmi splitter (Shield beeld splitsen van geluid) nodig samen met een hdmi switch (om ingang Arc te switchen tussen tv en Shield).
Ik heb de volgende setup:

Shield > Samsung Q990B > LG G2

Shield gewoon op de HDMI input van de soundbar, de soundbar via eArc op de TV.

Al het geluid gaat via de soundbar en wanneer ik switch naar de eArc aansluiting van de TV (dus volgens mij is dat HDMI2) dan krijg ik de Shield te zien.

Ik gebruik bijvoorbeeld voor mijn Playstation HDMI1 op mijn TV. Het geluid hoor ik dan alsnog via mijn soundbar. Deze situatie is zo omdat de soundbar dan weer geen 4k 120Hz ondersteund. En de PS5 doet dan weer geen DTS :P.
Pagina: 1