Like/dislike knop als aanvulling voor de frontpage

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
1. Welk probleem ervaar je?
Dat reacties waar iemand het niet mee eens is als ongewenst worden gemodereerd of wel mee eens met +2 terwijl het geen toevoeging voor het artikel is

2. Waarom is dat een probleem?
Het is een probleem omdat moderators het systeem misbruiken om hun mening te uiten of op te dwingen

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
In praktisch elk artikel zie je verschillende reacties waarbij het bovenstaande voorkomt
Er bestaan zelfs forums die dit symptoom proberen te bestrijden, zie:
Het kleine-mismoderatietopic deel XXX

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Het toevoegen van een like of dislike knop, zo kunnen moderators hun mening uiten zonder dat het puntensysteem misbruikt hoeft te worden
Het kan naast elkaar bestaan en op het forum zie je ook al dat je een post kan liken, ook al kan iedereen dit en niet alleen moderators

[ Voor 8% gewijzigd door OLED op 04-02-2024 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Het moderatiesysteem is zeker niet perfect, maar is beter dan niks en beter dan alle andere systemen die zijn geprobeerd. De moderators zo openlijk (en schaamloos) beschuldigen van het misbruiken van het moderatiesysteem vind ik frapant, zeker gezien je eigen ervaringen met het systeem (je karma staat in de min).

Misschien is het een idee om FM Beleid, https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2 en FM miniFAQ eens een keer door te lezen. Een extra moderatiesysteem gaat je ondervonden probleem niet oplossen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:59:
Het moderatiesysteem is zeker niet perfect, maar is beter dan niks en beter dan alle andere systemen die zijn geprobeerd. De moderators zo openlijk (en schaamloos) beschuldigen van het misbruiken van het moderatiesysteem vind ik frapant, zeker gezien je eigen ervaringen met het systeem (je karma staat in de min).

Misschien is het een idee om FM Beleid, https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2 en FM miniFAQ eens een keer door te lezen. Een extra moderatiesysteem gaat je ondervonden probleem niet oplossen.
Bedankt voor je toevoeging!
Misschien is het ook een idee om een willekeurige pagina van het door mij gelinkte topic te openen?
Steekproefsgewijs heb ik nog geen pagina kunnen openen waarvan niet meer dan de helft van alle posts specifiek ging over mismoderatie, waarbij alleen de mening van een moderator rede lijkt te geven voor de mismoderatie. Mocht je iets anders gezien hebben noem dan alsjeblieft het paginanummer dan kan ik het zelf zien.

Door een Like of Dislike te geven, kunnen ze hun eerst hun mening uiten, en vervolgens neutraal kijken of de inhoud ontopic is, offtopic, ongewenst, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
Het fenomeen beschrijft uiteraard niet over alle moderators, alleen die waarbij hun mening hen ervan weerhoud een objectieve beoordeling aan een score toe te kennen :)
Een nette moderator kan zich dus nooit aangesproken voelen, sorry als dat wel zo was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 19:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
OLED schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Bedankt voor je toevoeging!
Misschien is het ook een idee om een willekeurige pagina van het door mij gelinkte topic te openen?
Steekproefsgewijs heb ik nog geen pagina kunnen openen waarvan niet meer dan de helft van alle posts specifiek ging over mismoderatie, waarbij alleen de mening van een moderator rede lijkt te geven voor de mismoderatie. Mocht je iets anders gezien hebben noem dan alsjeblieft het paginanummer dan kan ik het zelf zien.

Door een Like of Dislike te geven, kunnen ze hun eerst hun mening uiten, en vervolgens neutraal kijken of de inhoud ontopic is, offtopic, ongewenst, enzovoorts.
Een topic speciaal voor het melden van mismoderaties gaat vanzelfsprekend (vrijwel) volledig over mismoderaties. De argumentatie is inderdaad vaak wat mager, maar de meeste gevallen zijn wel duidelijk. In geval van twijfel wordt gevraagd om extra argumentatie, of de melding wordt simpelweg genegeerd. Het aantal meldingen valt wel mee, met een stuk of tien reacties per dag in het topic, inclusief discussies, bij een paar duizend reacties per dag op de frontpage.

Sowieso ben ik sterk tegen een dubbel moderatiesysteem, met bijvoorbeeld een like/dislike naast het huidige systeem. Een moderatiesysteem hoort namelijk wat mij betreft eenduidig en consistent zijn, met een enkele set aan regels. Anders wordt het onduidelijk bij welke knop welke regels van toepassing zijn.

Overigens moeten bij een complexer moderatiesysteem, zoals het onze, de regels duidelijk gecommuniceerd worden en gehandhaafd worden, maar dat hebben we volgens mij wel redelijk goed voor elkaar. Wat uitschieters zijn niet te voorkomen bij een open systeem, maar die worden over het algemeen snel gecorrigeerd.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
Dirk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 01:11:
[...] Het aantal meldingen valt wel mee, met een stuk of tien reacties per dag in het topic, inclusief discussies, bij een paar duizend reacties per dag op de frontpage.
Dat is wel een belangrijk perspectief.

In de situatie dat iemand een goede aanvulling op je eigen reactie plaatst, dan zou je met een like knop die persoon hiermee een bevestiging of bedankje kunnen geven zodat die weet dat je het waardeert, als je dit middels een reactie doet dan heeft het een negatieve invloed op je score omdat dit dan ongewenst of niet-relevant is. Zou een like knop, zoals ook op het forum is blijkbaar, als toevoeging kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:11

Kheos

FP ProMod
OLED schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Dat is wel een belangrijk perspectief.

In de situatie dat iemand een goede aanvulling op je eigen reactie plaatst, dan zou je met een like knop die persoon hiermee een bevestiging of bedankje kunnen geven zodat die weet dat je het waardeert, als je dit middels een reactie doet dan heeft het een negatieve invloed op je score omdat dit dan ongewenst of niet-relevant is. Zou een like knop, zoals ook op het forum is blijkbaar, als toevoeging kunnen werken?
waarom moet iemand die 'een goede aanvulling op je eigen reactie plaatst' nog eens extra moeten beloond worden, bovenop de karma punten die hij/zij krijgt vanwege de goede reactie? Of is het eigenlijk geen goeie reactie en wil je die persoon toch bedanken? Indien het 2e: waarom willen we slechte reacties belonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
Kheos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:09:
[...]

waarom moet iemand die 'een goede aanvulling op je eigen reactie plaatst' nog eens extra moeten beloond worden, bovenop de karma punten die hij/zij krijgt vanwege de goede reactie? Of is het eigenlijk geen goeie reactie en wil je die persoon toch bedanken? Indien het 2e: waarom willen we slechte reacties belonen?
Nu je dit schrijft realiseer ik me hoe compleet nutteloos het sowieso is, je hebt helemaal gelijk, laat mensen lekker dingen *beoordelen of niet. Dit topic mag op slot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Iets vergelijkbaar is voorgesteld in Frontpage reacties like en/of emoji react systeem?. Op dat vlak zijn vanuit ons geen nieuwe ontwikkelingen geweest overigens.

Aangezien je vraag/verzoek min of meer beantwoord is en er dus al een bestaand topic is, doe ik deze op slot :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.