Sito schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:22:
Ik vraag me vooral af waarom je in de buurt niks kan vinden? Je woont ten slotte in de Randstad. Wordt je afgewezen bij sollicitaties, of kan je niks vinden wat aan je eisenpakket voldoet?
Nee joh ik heb tientallen sollicitaties gedaan. Ik krijg vaak ook wel een gesprek hoor (overigens ook láng niet altijd maar goed, geen gesprek gehad is geen tijd verspild, dat is niet erg).
Afwijzingen hebben verschillende feedbacks:
- te veel ervaring (b.v. voor een junior traineeship)
- te veel ambitie (bij het solliciteren naar een support functie en dan vroegen ze waar ik over 5 jaar wil zijn. tsja ik had dus moeten antwoorden 'nog altijd op precies dezelfde support functie' blijkbaar. doei)
- te weinig saleservaring (waarom laat je me dan überhaupt op gesprek komen, dit stond gewoon op mijn cv)
- te weinig ervaring met linux (waarom laat je me dan überhaupt op gesprek komen, dit stond gewoon op mijn cv)
- te weinig ervaring met dagelijks systeembeheer (waarom laat je me dan überhaupt op gesprek komen, dit stond gewoon op mijn cv)
- te langzaam praten en niet sociaal genoeg, niet genoeg aankijken ondanks dat ik continu in de camera gestaard heb (dat tijdens een videointerview ook nog)
Bij detacheringsbureaus en salesfuncties zie je het vaakst dat je zonder rijbewijs afgewezen wordt. Dan krijg je natuurlijk geen gesprek want het is een basisvoorwaarde.
Maar ik heb tijdens gesprekken ook wel eens negatieve feedback gekregen als mijn rijbewijs ter sprake kwam. Ze proberen soort van er achter te komen wat er 'mis' met me is dat ik niet mag rijden van het CBR. Gevolg is een afwijzing. Ook hoor je soms op het gesprek zelf dat je soms om 7u moet beginnen, dat kan zonder rijbewijs nog wel eens een uitdaging zijn om er op tijd te geraken.
In het geval van het eerste: wat doe je dan? Hou je jezelf een spiegel voor en reflecteer je, of leg je de schuld bij de werkgever en ga je op naar de volgende? De reden dat ik dit vraag, is omdat je erg ontwijkend en afschuivend reageert op zowat alle feedback die Tweakers hier geven. Dat is iets waar werkgevers tegenwoordig gewoon over struikelen: mentaliteit en soft-skills zoals analytisch vermogen, oplossingsgericht denken, samenwerken etc. Dat is nog veel belangrijker dan hard-skills; die kun je immers makkelijker leren dan soft-skills.
Je komt op mij ook niet over als iemand die oplossingsgericht kan denken, want je ziet overal gelijk beren op de weg. En dat is met alles wat in dit topic voorbij komt. Dat is niet de juiste instelling voor iemand in de IT en ik ben het dan ook niet eens dat je programmeren wel 'even kan leren'. Ja, de programmeertaal kun je prima leren, maar het analytisch en oplossingsgericht denken, patronen herkennen, wanneer zet je welk design pattern in, architectuur en ga zo maar door is niet iets wat je 'even' leert. En nog belangrijker: niet iedereen kán dat.
In het begin reageerde ik niet op afwijzingen.
Daarna is mij aangeraden dat wél te doen, dus ben ik werkgevers gaan mailen en bellen na afwijzingen. Hier is nog nooit een verandering van hun beslissing uitgekomen. Ook vraag ik hen om de reiskosten voor het sollicitatiegesprek te vergoeden, ook dat is tot nu toe stelselmatig geweigerd (ze zijn dit niet wettelijk verplicht, waarom zouden ze).
Ik heb één keer zelfs echt een woedende babyboomer aan de lijn gehad dat ik uberhaupt het léf had om te dúrven bellen naar aanleiding van de afwijzing. Dat was echt ongelooflijk hoe die boomer tekeer ging, was een man die al bijna met pensioen kan. Nog even feedback gestuurd naar het recruitmentbureau toen. Die gingen vervolgens mij spammen 'en wanneer heb je je rijbewijs ik heb een functie voor je maar daarvoor moet je een rijbewijs'. De functie bij de boze babyboomer in kwestie was centrum Amsterdam, dus geen auto en ideaal voor mij. Maar helaas, werd hem niet.