Sim-racing PC 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC is vooral bedoeld voor Sim-racing, dus spellen zoals iRacing, Forza Motorsport, F1 e.d.
Deze wordt geïnstalleerd bij mijn racing rig. Verder gebeurd er dus met de PC weinig, kantoor-gerelateerde taken heb ik een laptop voor :).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag rond de € 1500,- willen blijven. Mijn configuratie zoals onderstaand is iets meer, omdat ik uit de eerste reviews veel goeds hoor over de RTX 4070 Super, dus iets meer is niet erg. Liever cry once, buy once, maar ik hoef ook weer niet het aller beste. Prijs / kwaliteit moet in evenwicht zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb de volgende SSD nog in mijn PS5 zitten, maar deze wil ik gaan gebruiken voor de PC. Daarnaast ook nog een recente HDD waar ik nu nog weinig mee doe.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 224,04€ 224,04
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 186,63€ 186,63
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER WINDFORCE OC 12G€ 689,-€ 689,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 136,69€ 136,69
1WaterkoelingNZXT Kraken 280 Zwart€ 158,95€ 158,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 109,90€ 109,90
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 1.610,11

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen merk voorkeuren, gezien ik vooral werk met Apple spullen. Ik ben wel erg geïnteresseerd in PC's, maar heb nooit een use-case gehad. Nu ik de wereld van sim-racing wil gaan ontdekken, heb ik toch een goede PC nodig. Ik kijk veel video's de afgelopen jaren over PC's van onder andere LTT en ik merk dat op processor gebied AMD wel een voorsprong heeft. Videokaarten hoor ik vooral van dat Nvidia nog voor ligt en dat deze beter presteren bij bijvoorbeeld iRacing. Maar ik ben geen expert, dus alle input is welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een stille PC, energieverbruik maakt mij niet erg veel uit. Als er kenners zijn van sim-racing laat ik me graag inspireren of ik juist een compacte case nodig heb of niet. Alle tips zijn welkom.

Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij de compatibiliteit en ervaringen delen. Ook mensen die veel met sim-racen doen, hoor ik graag wat jullie fijn vinden aan de PC zelf. Ik ben van plan, zeker op het begin, een enkel 1440p scherm te gebruiken. Misschien dat ik later upgrade naar triple monitor setup, maar daar staar ik me niet op blind. Voor mij is belangrijk dat hij "gewoon werkt" en ik kan sim-racen zonder al te veel compromissen en ik "direct" kan starten als ik zit.

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 10% gewijzigd door reputatio op 05-02-2024 18:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 18:52
Zit op de tablet, dus kan niet makkelijk linkjes maken (en geen expert met geheugen) maar DDR5 dat je hebt gekozen heeft Intel xmp overklokprofiel. Die is dus geschikt voor de Intel cpu moederborden. Zoek geheugen met AMD expo.

AMD cpus zoeken gaan, als je niks aanpast, altijd richting de 90 graden. Over t algemeen voor normale temperaturen word de eco mode gekozen (vergelijkbaar met undervolten). Dan kun je net zo goed voor de 7600 kiezen. Als je daar voor gaat kun je ook de 7500F nemen, dat is eigenlijk de 7600 zonder ingebouwde graphics ‘kaart’.

Bij de 7500F (ook met betere CPUs) kun je nog kijken naar een A620 moederbord, al kan het zijndat die minder functies/slots heeft dan je wilt.

Waterkoeling is misschien ook wat overdreven. Kan gewoon met een luchtkoeler, zoals de peerless assassin of scyte fuma. 2 Redelijk populaire opties hier.

Ken de prijsverschillen niet maar als je voor luchtkoeling gaat zou je ook kunnen kijken naar de 7800x3d CPU. Nu weet ik niet of het ook per se voor simracing spellen geld maar deze CPU is een van, zoniet dan de, beste game cpu op dit moment.

Boo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick89
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 21:06
Goedemorgen,

Niet enorm ervaren met componenten dus dat laat ik graag aan de rest over.

wat betreft pc/sim-race combi:
Ik heb een 5900X / RTX3080 CPU/GPU combi.
Speel voornamelijk ACC en haal daar op een 5120x1440 scherm ongeveer 100 FPS zonder DLSS/FSR.
Met FSR op ultra quality haal ik de 144 FPS.

Zeker in volle lobby's wordt er zwaar getrokken aan je CPU.

Met de specs die je heb samen gesteld kan je zeker single 1440 draaien, en kijk ook eens naar super ultrawides. Ik heb daar meer dan genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:01
Hi beiden,

Bedankt voor de inzichten!
Ik heb ook vaan de 7800x3d voorbij zien komen, maar het is een vrij hoog prijsverschil.
Wel is het zo als ik de case verander + de koeling, dat ik dan een eind in de buurt kom van dat prijsverschil.
Ik had wel gehoord dat waterkoeling een stuk stiller is, vandaar mijn keuze.

Wat betreft het geheugen, ik ga me eens inlezen over AMD expo, hier heb ik iets van voorbij zien komen maar verder weinig aandacht aan besteed. Bedankt voor de tip!

Ik heb ook gekeken naar een super ultrawide, dat gebruik ik ook voor kantoorwerk. Alleen vind ik de prijzen daarvan erg hoog liggen en weet ik nog niet of ik voor een triple screen ga in de toekomst.

Gezien mijn simracing rig nog niet binnen is, houd ik dit topic nauw in de gaten om zo tot een mooie configuratie te komen. Dus mochten er nog mensen tips hebben, graag! :)

Ik heb inmiddels het geheugen aangepast naar G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5.

[ Voor 9% gewijzigd door reputatio op 05-02-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 18:52
Ik heb nog nooit waterkoeling gehad, maar het is niet echt stiller. Ja de fans misschien wel, maar waterkoeling heeft weer een pomp die je kunt horen. (edit: Een stille watercooler is stiller dan veel luchtkoelers maar zou me niet te druk maken over dat verschil. Maar ik heb dan ook mijn PC op de grond staan en niet naast me op mijn bureau /edit)

Over dat geheugen, elke moederbord fabrikant heeft wel een lijst met welk geheugen is getest en werkt met hun moederbord. Kost soms even tijd om te zoeken maar het is er zeker.

Geheugen wordt vaak overgeklokt alleen niet elk geheugen doet dat goed op elk moederbord. Intel XMP en AMD Expo zijn overklokprofielen die je in de bios kunt selecteren die door de fabrikant van te voren al zijn ingesteld. Intel en AMD werken net weer anders (andere chipset bijv.) dus wat op de een werkt, werkt dan niet zomaar ook op de andere. Dus vandaar is het belangrijk om geheugen te kiezen dat hetzelfde profiel ondersteunt als het moederbord.

Je budget voor een game PC komt hier vaker langs, dus je kan nog in oudere topics rondstruinen. Ik heb er een paar voor je uitgelicht:
Tweakers BBG, goede basis om mee te beginnen.
https://tweakers.net/revi...23-1440p-gamesysteem.html

Een Intel CPU build versie
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2230126

En een net gestart ander topic met suggestie van Woezik:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2232572
Als je van die laatste de harde schijf van het totaal afhaalt, en ff denkt dat je van de 7800XT een 4070 Super maakt dan heb je nog budget om CPU nog te upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door forodrova op 05-02-2024 20:48 ]

Boo!