Game-PC 1440p - nog wat twijfel over enkel componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartSB
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-09 06:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De voornaamste reden voor hoge(re) systeemeisen is uiteraard gamen. Ik wil graag Satisfactory en Starfield soepeltjes draaien op 1440p, evenals de komende jaren nog voortkunnen met nieuwe titels. Alles op ultra zetten is, zeker in de toekomst, geen vereiste; van raytracing krijg ik het evenmin warm of koud. Ik heb me de afgelopen jaren nog kostelijk vermaakt met een 1050Ti (Doom Eternal, Diablo IV, Mass Effect LE).
Ik twijfel nog over een 27" of 34" (WQHD), zie verderop.
Werken zal af en toe ook gebeuren, ik doe soms analyses met software die in staat is om alle CPU en RAM in te palmen die beschikbaar gesteld wordt, als de dataset groot genoeg is. 32GB zou moeten volstaan, zoniet wordt het tijd dat ze op het werk een serieus workstation neerzetten. :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had gemikt op 1400 euro voor enkel het systeem. 20 of 30 euro meer maal ik niet om, maar momenteel strand ik boven 1500 euro en ik hoop daar nog wat af te schaven. Scherm is budget apart.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en audio heb ik. SSD van 1TB (gamelibraries) en HDD van 2TB (foto's en documenten) ook, maar ik wil nog een M.2 schijf voor het OS.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast met alle basiscomponenten om een werkende PC te krijgen. De boxed koeler van de R5-7600 is blijkbaar behoorlijk treurig, dus een fatsoenlijke CPU luchtkoeler zal er bij moeten. Extra casefan voor achteraan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Deel 1 - Het systeem:

Ik heb me gebaseerd op de BBG van oktober 2023. Er is nog niet veel veranderd, behalve de prijzen van solid state memory die gestegen zijn. De Super kaarten van Nvidia zijn gelanceerd, maar die zitten boven mijn budget. Again, ik krijg geen speciaal gevoel van raytracing en DLSS.
Voor de rest, weinig kans dat het van toepassing is voor losse componenten, maar Acer komt er bij mij niet in. Gevalletje vote with your wallet.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 200,68€ 200,68
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 575,-€ 575,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Compact Black Solid€ 111,90€ 111,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 53,55€ 53,55
1VentilatorsNoctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm€ 21,90€ 21,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 114,89€ 114,89
1VoedingenSeasonic Focus GX-750 ATX 3.0 Zwart€ 122,90€ 122,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 133,90€ 133,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.521,78

Deel 2 - Het scherm:

Ik ben nog fameus in tweestrijd over de grootte van het scherm. Momenteel heb ik een 1080p 24" scherm, het mag zeker groter zijn. Volgende maatje is 27", lijkt me ideaal met 1440p qua pixelgrootte. Maar op het werk heb ik sinds kort een 34" ultrawide, wat natuurlijk heerlijk werken is. Dat is nice to have thuis, maar zo vaak heb ik geen nood aan al die schermruimte. De vraag is dan of de 7800XT genoeg PK levert om de komende jaren een 3440x1440 vloeiend te vullen tijdens het gamen.

1MonitorsDell G2724D Zwart€ 207,13€ 207,13
1MonitorsDell S3422DWG Zwart€ 316,47€ 316,47

Dit zijn de prijzen waarvoor ik de betreffende schermen kan aanschaffen, niet de pricewatch. Snorry. =)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem komt in onze open bureau (woonkamer) te staan en draait soms terwijl mijn vrouw werkt. Hoe stiller hoe beter, zeker zonder zware load. Niet te hoge temps zijn ook wel fijn.
Geen RGB show gewenst. Ik koos voor de zwarte, gesloten Torrent Compact variant, de RGB van de GPU kan uitgeschakeld worden. Een subtiele amberkleur zou nog kunnen, maar ik ga er niet extra voor betalen.

Ga je overklokken?
Nee. Ik zal wel eens met de instellingen van de GPU spelen (zeker een undervolt kan interessant zijn), maar ik wil gewoon een stabiele ervaring. Sowieso al te weinig tijd om te gamen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik denk dat ik met de R5-7600 en 7800XT goed zit voor 1440p gamen aan een mooie FPS.

Is de voeding toereikend en kwalitatief genoeg? Mijn vroegere bron voor PSU info was de JonnyGuru website. Ik ben nu op de Cultists lijst beland, maar heel erg duidelijke info is dat niet. Ik ben tevreden over mijn huidige Seasonic Focus Plus Gold van 2017, als ik het goed begrijp is de Focus GX lijn de huidige opvolger daarvan.

Voor de SSD heb ik het model uit de BBG geselecteerd, maar daar zie ik het bos door de bomen niet meer. Is het verschil merkbaar tussen pakweg 3500 MB/s of 6500 MB/s in de praktijk?

Voor het mobo koos ik de Asus TUF B650 Gaming plus, de prijs is wel wat gezakt sinds de BBG. De betere audio en snellere USB-poorten spreken me wat meer aan ten opzichte van de ASRock B650M PG Riptide.

Kleine noot over de GPU: volgens Powercolor is deze 332 mm lang, dit lijkt echter mét de PCIe bracket te zijn (deze afbeelding van Techpowerup https://www.techpowerup.c...und/images/dimensions.jpg). De specificaties van de Torrent Compact geven aan dat er 330 mm plaats is voor een GPU tussen de bracket houder en de fan vooraan, dus er zou enkele mm speling moeten zijn.

Als een paar enthousiastelingen hier hun licht eens over willen laten schijnen zou ik erg dankbaar zijn. O+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 22:12
Enkele suggesties om de prijs weer onder de € 1400,- te krijgen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 177,-€ 177,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 575,-€ 575,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II Rev.B€ 42,95€ 42,95
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA€ 99,99€ 99,99
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 108,86€ 108,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.377,60
Iets goedkoper moederbord met 1x M2 heatspreader ipv 3x, maar ook wifi/bluetooth
De Pop AIR behuizing heeft standaard 3x fans en een mesh bovenzijde, waardoor je de wamte makkelijker uit de behuizing krijgt. De Torrent heeft de voeding aan de bovenzijde. De Pop Silent met dicht front zou ik niet doen bij deze videokaart.
Voor front USB Typ-C moet er nog een kabeltje bij.
Goedkopere stille koeler die prima voldoet.
Een ATX3.0 voeding die pieken van 100% aankan, met 10jaar garantie.
Iets oudere PCIe4.0 SSD, die nog altijd snel is.
Goedkoper en sneller geheugen (wel verlicht)

Een 7800XT scoort op 1440p Ultra gemiddeld 129fps, dus dan valt er op UWQHD resolutie ook nog prima mee te gamen. Dit lijkt me ook een mooie monitor die iets goedkoper is: https://tweakers.net/pric...ck-pg34wq15r2b-zwart.html
Review: https://www.tomshardware....asrock-pg34wq15r2b-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digibyter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-06 14:55
Wellicht is de https://tweakers.net/pric...d-ryzen-5-7500f-tray.html dan ook interessant. Een tikkeltje minder power (zonder overklokken) maar wel een goedkoper en zuiniger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartSB
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-09 06:16
Het heeft wat langer geduurd dan ik had gehoopt, maar intussen tijd gehad om alle suggesties grondig te bestuderen.
Woezik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:42:
Enkele suggesties om de prijs weer onder de € 1400,- te krijgen:
Iets goedkoper moederbord met 1x M2 heatspreader ipv 3x, maar ook wifi/bluetooth
Dit mobo serieus overwogen, maar uiteindelijk toch voor de verondersteld betere VRM en audiocodecs gekozen. Wifi heb ik helemaal niet nodig (speciaal netwerkpoorten voorzien bij de bouw), voor bluetooth heb ik een uitstekende dongle. Het prijsverschil is uiteindelijk 2 euro, of niets bij Megekko.
De Pop AIR behuizing heeft standaard 3x fans en een mesh bovenzijde, waardoor je de wamte makkelijker uit de behuizing krijgt. De Torrent heeft de voeding aan de bovenzijde. De Pop Silent met dicht front zou ik niet doen bij deze videokaart.
Voor front USB Typ-C moet er nog een kabeltje bij.
Hier heb ik een kluif aan gehad, je hebt me lang doen twijfelen. Echter, de thermals van de Pop AIR zijn een heel stuk minder dan die van de Torrent Compact, open bovenkant vind ik maar niets zonder koelers op die plaats (stof), en de WAF was nogal meh.
Goedkopere stille koeler die prima voldoet.
Tot je de verzendkosten bijtelt, helaas. Meer onderdelen bij de betreffende shop bestellen was niet interessant.
Een ATX3.0 voeding die pieken van 100% aankan, met 10jaar garantie.
De Seasonic? Inderdaad, bedankt voor de bevestiging. De MSI voeding die je aanhaalt heeft maar 2 jaar garantie.
Iets oudere PCIe4.0 SSD, die nog altijd snel is.
Topsuggestie, ik heb dit model gekozen (sterker nog, gezakt naar 1 TB, ik neem een 1 TB SATA SSD mee uit mijn oude systeem).
Goedkoper en sneller geheugen (wel verlicht)
Maar niet ondersteund door het moederbord, en de R5 7600 heeft officieel maar ondersteuning voor max 5200 MT/s. Het is maar de vraag of het stabiel draait met EXPO.
Een 7800XT scoort op 1440p Ultra gemiddeld 129fps, dus dan valt er op UWQHD resolutie ook nog prima mee te gamen. Dit lijkt me ook een mooie monitor die iets goedkoper is: https://tweakers.net/pric...ck-pg34wq15r2b-zwart.html
Review: https://www.tomshardware....asrock-pg34wq15r2b-review
Ik ben voor de 34" gegaan, maar waarom je een scherm aanbeveelt als goedkoper dat meer kost dan wat ik zelf op het oog heb? (For me, they make special price.) ;)

@Digibyter Tnx voor de suggestie, ik heb naar de tray opties gekeken, maar je moet er dan ook weer speciaal voor naar een andere winkel, dat maakt het door verzendkosten helaas niet meer goedkoper.

Alles tesamen, beiden bedankt voor jullie suggesties, het extra opzoekwerk heeft eigenlijk versterkt dat ik een behoorlijke selectie van onderdelen heb gedaan. Vandaag besteld, morgen hopelijk nieuw speelgoed. _/-\o_