Pompverdeler vv, vervangen voor een pomploze verdeler.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik denk er over na om mijn vloerverwarming pompverdeler te vervangen voor een pomploze verdeler (en vervolgens waterzijdig inregelen). Echter lees ik op een site dat dit geschikt is voor lussen tot 80 meter. Ik heb 11 groepen met grote variatie in lengte. Een paar lussen zijn 120 en 100 meter ongeveer. Geen idee hoe lang alle lussen precies zijn. Installateur heeft geen overzicht achtergelaten.

Echter er wordt niet uitgelegd waarom dit een probleem zou zijn.

Zijn er mensen met pomploze verdeling en grote variatie in (lange) lussen en wat is je ervaring?

We hebben een warmtepomp van 8 kw laten installeren van Daikin. Buffervat van 200 liter voor sanitair warm water. De woning blijft goed op temperatuur met een redelijke stooklijn(dankzij enkele forumleden). Temperatuur kan eat schommelen +/- 0,5 graden ongeveer). Maar merk een verschil in warmte in de vloer bij de verschillende lussen. Deze is niet gelijkmatig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb vanuit de (project)bouw pomploze verdelers, werkt prima met deze groepen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXd4oxLdMB4OrUZ16lks1eKmj5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SwGSd31FpUSmcjD0ltLI16go.png?f=fotoalbum_large

Met inregelen lijkt het me prima af te stellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:24
Er loopt inmiddels een aardig groot topic waar deze acties veelvuldig besproken worden, ik zou zeggen, lees dat eens door. :)

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Mijn idee:
Met een pomploze verdeler krijg je er meestal ook meteen flowregelaars bij op elke groep (zie bijvoorbeeld het overzicht wat ik daar in het begin gepost had).
Daarmee krijg je al meer debug-info dan wat je nu hebt.
Ik verwacht dat je probleem niet groter wordt dan wat je nu al hebt… Nu moet er immers ook water gepompt worden door die ongelijkmatige groepen. Met flowregelaars kun je ze in ieder geval beter instellen.

Het voordeel wat je ermee kunt winnen lijkt me veel groter dan het nadeel van de ongelijke groepen met pomp mengverdeler.
Wel zorgen dat je flinke diameter aanvoerleidingen hebt liggen naar je 11 groeps-verdeler. (al zou je die met je huidige warmtepomp eigenlijk al moeten hebben natuurlijk)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon een verdeler nemen met flowregelaars en koop een simpele IR temperatuurmeter en dan beetje inregelen. leidingafstanden zijn totaal geen issue.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen