Gewoon een tijdgeschakelde e-boiler i.p.v een dure batterij.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-09 16:39
Waarom worden er door PV-bezitters niet massaal elektrische voorraadboilers aangeschaft i.p.v. de dure thuisbatterij

In plaats van een dure thuisbatterij om in de zomer overdag de kWh's van de zonnepanelen op te slaan wil ik een veel goedkopere, en handigere, elektrische boiler om 's avonds te kunnen douchen. Van 80 liter. Ik denk dan aan deze : https://www.hornbach.nl/p...aal-emaille-tank/6069072/

Deze e-boiler heeft een vermogen van 1,5 kW en een opwarmtijd van 225 minuten. Dus ideaal om op zonnige zomerse middagen met mijn piekvermogen omvormer van 2200 Watt de opbrengst van mijn zonnepanelen te benutten.

Alleen hoe kan je dan de (begin)tijd om op te warmen instellen. Zal een simpele digitale tijdschakelklok volstaan?

'Niet stekkerklaar' en 'bovenbouw'. Moet de boiler dan boven de douchekop komen dus een verdieping hoger. Of volstaat een aansluiting op de (koude) waterleiding en de afvoer op een warmwaterleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zie ook Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen

Waarom is het niet populairder? Omdat het nog best veel gedoe is, je de boiler niet elke dag leegmaakt en hij voor de middag al heet is.
Aan een warmtepompboiler heb je 's winters ook nog wat.

Bovenbouw betekent alleen dat alle aansluitingen aan de onderkant zitten. Hij werkt op waterleidingdruk (vergeet de inlaatcombi niet).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Een warmtepompboiler is een stuk duurder. En als hij zijn warmte van binnenshuis pakt moet je er in de winter wel extra voor stoken. Dus dan heb je een luchtinlaat en een -afvoer nodig door het dak.

Daarnaast kan je van een elektrische boiler ook in de winter profijt hebben. Dankzij de toename van het aantal windturbines zijn er steeds meer windrijke nachten met een stroomoverschot. Dan kan je dus 's nachts je boiler opwarmen.

[ Voor 37% gewijzigd door Cratchit op 13-02-2024 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:50
In een 80L boiler kun je maar iets van 3.5 a 4kWh kwijt. Gebruik je een warmtepompboiler dan is het 1 a anderhalf kWh. Dat zet niet zoveel zoden aan de dijk. Wat ook niet meehelpt is dat verlichting en televisie het slecht doen op warm water. Om zoveel mogelijk autonoom te zijn is het geen kwestie van accu of boiler, maar accu en boiler. En dan liefst een warmtepompboiler, want ook al kost een kWh uit je panelen nagenoeg niets, het blijft toch zonde om hoogwaardige elektrische energie te verspillen aan COP-verwarmen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:20
Ik zit met een zelfde vraag... De motivatie is bij mij louter financieel. We verbruiken slechts <500m3 per jaar voor een tussenwoning met zn 4en.

Als ik het douchen met een kleine investering op zonnestroom kan doen klinkt dat interessant, al was het maar de helft van het jaar bijvoorbeeld, dat zou mogelijk moeten zijn las ik hier op tweakers van iemand met een vergelijkbare situatie. We hebben 12 panelen op Zuid en zo'n 1000Kwh overproductie per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
@douwe.nl alleen moet investering + derving terugleververgoeding wel lager zijn dan de kWh prijs van gas.

En dan nog verhoog je op verreweg de meeste momenten het gasverbruik op maatschappelijk niveau (we hebben bijna nooit 100% duurzaam in de mix): stroom die jij inefficiënt wegzet als warmte kan iemand anders niet gebruiken, dus moet het uit een gascentrale komen die daarvoor het dubbele aan gas kwijt is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ronald schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:08:
@douwe.nl alleen moet investering + derving terugleververgoeding wel lager zijn dan de kWh prijs van gas.

En dan nog verhoog je op verreweg de meeste momenten het gasverbruik op maatschappelijk niveau (we hebben bijna nooit 100% duurzaam in de mix): stroom die jij inefficiënt wegzet als warmte kan iemand anders niet gebruiken, dus moet het uit een gascentrale komen die daarvoor het dubbele aan gas kwijt is.
1000kwh levert mij 76 euro vergoeding op, daarvoor kan ik 58m3 verstoken. Afgelopen jaar stookte ik van april tm september zo'n 100m3.

Grof genomen maar het kan wel uit, als ik het zo bekijk. Een en ander is wel afhankelijk van salderen, hoe lang dat nog en in welke vorm bestaat en wat de teruglever vergoeding blijft natuurlijk.

Aan de andere kant lees ik ook vaak zat over een vol net, en achterblijvende capaciteit. Als mijn panelen niks meer doen/ terugleveren/ opleveren gebruik ik het liever zelf. Maar dat is hier (nog) niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Ik heb er al eentje sinds 2021 met een schakelklokje zodat hij bij de piekmomenten ( ca. 10-15u) het water verwarmd 120L
Ideaal
En ‘‘s winters staat hij uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
douwe.nl schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:40:

Aan de andere kant lees ik ook vaak zat over een vol net, en achterblijvende capaciteit. Als mijn panelen niks meer doen/ terugleveren/ opleveren gebruik ik het liever zelf. Maar dat is hier (nog) niet aan de orde.
Volle net wordt heel verkeerd begrepen. Er spelen diverse dingen, maar ze worden op een hoop gegooid.

Op lokaal niveau heb je alleen te maken met de netspanning. 1,5kW afnemen doet daar niet echt veel op

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ronald schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Volle net wordt heel verkeerd begrepen. Er spelen diverse dingen, maar ze worden op een hoop gegooid.

Op lokaal niveau heb je alleen te maken met de netspanning. 1,5kW afnemen doet daar niet echt veel op
Begrijp ik, meer inlezen is nodig. Maar, vooralsnog denk ik dat het rendabel kan zijn. Maar gezien mijn huidige afrekening per maand is de prikkel minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 00:18

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb een tijdje met zo'n boiler gestookt hier tijdens de verbouwing toen het gas er al af was en de warmtepomp boiler nog niet aangesloten kon worden. Op zich ging dat prima, we douchten voor 3,5 kwh per dag dus met de genoemde 1000 kwh per jaar overproductie kom je een heel eind als je het alleen doet als de zon schijnt.
De mijne had een 2,5kw element en dan moet je wel even uitkijken welk schakelklokje je gebruikt. Iets simmers dat ook echt overproductie detecteerd in de meterkast en dan de boiler triggerd, lijkt me beter voor het net. Voor de prijs maakt het (nog) niet uit zolang saldering bestaat.
Gezien de overweldigende aandacht die het ding kreeg toen ik hem weer op marktplaats zette, lijken er meer mensen hier mee bezig te zijn :P

Echter voelt de WP boiler nu wel een heel stuk beter met 1/3e van het verbruik. Ook die kun je met een timer sturen en de ~300w die hij trekt, heb je al veel sneller als overproductie. Zoals Ronald al zegt: zolang er landelijk geen overproductie is, blijft het toch zonde om stroom te verbruiken als dat ook effficienter kan. Ook heeft een WP boiler doorgaans meer capaciteit zodat de buffer meer zoden aan de dijk zet. Zo'n 80 liter boilertje is na 1,5uur ofzo wel weer warm, de 200l WP boiler pruttelt dan nog uren door. Daarnaast heeft hij ook een PV ingang maar mee een electisch element extra getriggerd kan worden bij overproductie en daar mee ook heter dan 60 graden kan worden voor de echt extreme gevallen als er te veel stroom in NL is.

Qua installatie: bedenk dat ie ook een inlaatcombinatie en waterafvoer nodig heeft. Te doen maar het maakt het net ietsjes ingewikkelder.
En bedenk ook dat als je PV wordt afgeschakeld door te hoge netspanning, deze helemaal niks doen en dus ook niet je boiler gaan voeden. Ik denk niet dat het vermogen van de boiler voldoende is om de netspanning te laten zakken zodat de PV wel weer mee doet. Bij bufferen door accu's is dat met de juiste off-grid omvormer minder een probleem maar met een gewone omvormer net zo goed een issue. Daarom is een schakelklok niet perse de beste oplossing als je last hebt van te hoge netspanning.

[ Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2024 11:13 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
@Wuursj welke wp boiler heb jij? Doe je daar bv ook de vloerverwarming mee? Je bent dus helemaal van het gas af begrijp ik.

Ik had bedacht met home assistant te schakelen bij overproductie, evt met een dynamisch energiecontract. Nu is net congestie nog geen issue hier maar je weet maar nooit natuurlijk...

Wat ook wel meespeelt is dat de vastrecht kosten voor gas, als ik minder ga gebruiken een groter percentage van het geheel worden. Iets wat ik geen fijn idee vind en waardoor helemaal van het gas wellicht wel interessant wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@douwe.nl Een Auer Edel EAU. Die haalt juist zijn warmte uit de vloer dus vloerverwarming doe ik er niet mee. Die wordt verwarmd met een normale WP.

Ja van het gas af. Iets sneller door die 'tijdelijke' (uiteindelijk 2,5 jaar :P ) normale cop=1 boiler. Die hing er 'tijdelijk' wegens verchillende redenen waar bij mij PV overschot geen reden was:
1. Ik kreeg pas gemeente subsidie na het inleveren van het netbeheerder bonnetje als bewijs van gasloos
2. Inderdaad vast recht droppen. Een normale COP=1 boiler zonder PV overschot blijft wel doorgaans duurder dan op gas douchen, ook zonder die vaste lasten.
3. Gasketel en alles er om heen met gasleiding, dakdoorvoer etc. had verplaatst moeten worden door de verbouwing als ik die nog had willen gebruiken voor douchewater. Een boiler van 80 euro op marktplaats was significant goedkoper :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2024 12:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
@Wuursj ik zit duidelijk nog onvoldoende in de materie haha.

We koken al elektrisch, het warme water in de keuken doen we met een Quooker combi+, de ketel is er alleen voor de verwarming en douche/ bad.

Qua ruimte is de beperking eerder buiten, waar de buitenunit evt moet komen, binnen past zon boiler er prima bij. Het is wel een hele investering weer natuurlijk, en de netto besparing als we nu maar €60 per maand betalen niet heel groot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja dat is het probleem van meer weinig gebruikers. Jullie hebben al lage lasten, dan is het financieel al snel niet rendabel. Vriend van me kreeg een WP ook niet recht gerekend (maar toch gedaan met wat zelfwerkzaamheid)
.
Hier gingen we van een kleine 200 euro/maand naar 22 per maand met een investering een relatief kleine investering van ~4000 euro door subsidies en zoveel mogelijk zelf doen. Dat is al lang en breed terug verdient en dus wel de moeite waard.

Die 25 euro/maand is deze winter negatief aan het worden door dus die WP boiler, isolatie en vloerverwarming maar ben bang dat dit niet zo hard gaat renderen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Cratchit schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:44:
Alleen hoe kan je dan de (begin)tijd om op te warmen instellen. Zal een simpele digitale tijdschakelklok volstaan?
Ik gebruik daar een Shelly Plus 1PM voor. Kost maar 20 euro ofzo. Kan 16 ampere schakelen. Ding heeft een webinterface waarin je een tijdschema kan instellen waarop die aan en uit moet gaan. En je kan hem ook aansturen vanuit je domotica systeem. Bovendien heeft die ook stroommeting. Kan je bijhouden hoeveel je boiler gebruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIONieFXbCmmCAow2yAtWNyWU8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvdotO31mYJe5L09LcHcJTBY.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb er een Inventum EDR121 boiler op zitten die 3250 watt trekt.

[ Voor 28% gewijzigd door Nickname55 op 02-02-2024 12:50 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
[b]T-MOB in "Gewoon een tijdgeschakelde e-boiler i.p.v een dure batterij."T-MOB schreef op woensdag 31 januari 2024 Om zoveel mogelijk autonoom te zijn ... .
Waarom zou je zoveel mogelijk autonoom willen zijn? Is toch niet het goede argument om extra dure investeringen te doen. Autonoom lukt sowieso niet. Tenzij je voor honderd duizenden euro's thuisbatterijen weg wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Een elektrische boiler kan na de inductiekookplaat en airco of luchtwaterwarmtepomp de investering zijn om de gasaansluiting weg te laten halen. Scheelt ook weer € 200,- aan vastrecht aan aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 21:04

copykat

Good copy isn't bad

@Wuursj
Sorry dat ik je weer "terug roep" maar ik heb eigenlijk een beetje de zelfde omstandigheden als @douwe.nl

Mn cv moet nog WWS en een half huis; woonkamer, gang, badcel en 1 slaapkamer.
De andere slaapkamers zijn de oude radiatoren verwijderd en ik heb eigenlijk nog niet besloten of ik daar LTHR convectoren terughang of gewoon een kwaliteits electrische kachel op stekker en home assistant.

Mn cv leidingen kunnen geheel weg door omstandigheden dus op den duur een LWWP die de gas CV moet vervangen is denk ik onvermijdelijk. Maar ruimtes verwarmen die niet nodig zijn is verlies.
De WW voorziening zou met een eboiler ondersteund kunnen worden die nu nog 3 jaar op saldering kan draaien. Kleine investering dus als met stopzetten van salderen een LWWP een stuk oneconomischer word in combinatie met zonnepanelen dan heb ik nog alternatieven in geen investering die eerst moeten worden afgerond/afgeschreven.

Ik mijn lees zoektocht lijkt het dat de WPboilers te groot en te zwaar zijn om naar zolder te sjouwen en dat is toch echt de plek waar hij moet komen. Hoe heb jij dat boven gekregen?
De eboiler kan als doorstroom system prima fungeren als ww buffer, spoelwater, douchewater. Dus 80-120liter en ik zat zelfs te denken aan een dubbele 80 liter systeem zodat je bij lage opbrengt, in de winter, 1 uitschakelt en 1 gebruikt om het kort aansturen vd CV te voorkomen.
(Al heeft mijn Atag volgens mij ook een mini boilertje om die pendel actie te voorkomen)

Ik begrijp dat vastrecht met gas door het rijk steeds meer gebruikt zal worden om mensen over de rand te duwen naar gasloos. Dus ergens is het moment dat mindergas gebruiken en dat vv voor electrische variant financieel duurder word dan lompgas te gebruiken. En dat dan je jump moment voor afschaffing/ontkoppeling. Probleem is eens gesprongen is niet meer terug omdat je gasleiding tot de straat moet worden verwijdert. Dus als het niet bevalt om welke reden dan ook kost het een hoop extra geld om de CV weer op te starten.

Investerings technisch zijn HRLT convectoren ongeveer even duur als de electrische stekker variant voor slaapkamers.
Electrisch is instant warmte als je het wil, WP is efficiënter maar meer op een langzaam continu warmte.
De tussen vorm CV en HRLT's is vooral sneller convectie warmte en sneller effect van gasgestookte opwarming van water.

Op termijn is 1 of 2 LLWP's ook in de planning, probleem is alleen ik wil niet 3 buitenunits en de daaraan gekoppelde onderhoud en vervangings cycli. ( 1CV per 20 jaar was best wel voordelig...😉)

Op persoonlijk vlak is investering/comfort terugverdientijd een hogere keuze factor dan investering/beter voor het milieu. (zolang tatasteel, rotterdamse raffinaderijen en andere zware industrie met allerlei uitstel gewoon door gaan zet mijn actie weinig zoden aan de dijk en mijn financiële middelen zijn niet uitbundig.

Feit blijft overtollige zonne kwh's moet je binnen je huis achter je meter houden als dit mogelijk is
Met of zonder salderen is dat het meest voordelig.
Een thuis accu is nog steeds niet rendabel genoeg, aanschafkosten zijn eenvoudig te duur.
Dus een Eboiler is ondanks de slechtere COP vs een WPB de meest eenvoudige "upgrade" imo.

Wat denk jij? :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Investering" + derving TLV lager dan de kWh prijs van gas?

Bedoel je afschrijving op de e-boiler over x-jaren?
Derving TLV is duidelijk, alhoewel met de terugleverkosten . . .
De echte kWh prijs van gas voor warmwaterbereiding hangt o.a. van het tapwaterendement van de ketel af
en dit kan op jaarbasis tussen de ca. 60% en misschien 90% liggen.
Zelf voor een individuele installatie en het specifieke gasverbruik vind ik de "werkelijke" kWh-prijs lastig te schatten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

copykat schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:02:

Ik mijn lees zoektocht lijkt het dat de WPboilers te groot en te zwaar zijn om naar zolder te sjouwen en dat is toch echt de plek waar hij moet komen. Hoe heb jij dat boven gekregen?
Liftje aannemer. Maar kan ook zonder. Mijn edel auer is leeg niet zo zwaar en wordt geleverd in een soort tas met hengsels waar je hem redelijk eenvoudig om hoog kan krijgen met genoeg man. Vriend van me heeft zelfs de 270l variant naar boven gekregen. Er zijn ook tweakers met 2x100l.
Wat denk jij? :)
Proberen te kwantificeren :) Met mijn cijfers:
- Voorheen gebruikte de E-boiler (50 liter) hier ongeveer 3,5 a 4 kwh per dag. Zeg 1,20 per dag.
- Nu doet de warmte pomp boiler gemiddeld 1,2 kwh per dag. Zeg 33 ct per dag.
- Gasaansluiting inc. 15 kuub gas kost op dit moment 41ct per dag (verschil tussen goedkoopste abbo's met en zonder die 15 kuup gas op gaslicht.com inclusief cashbacks).

Een COP=1 oplossing is lekker simpel maar ook de duurste.
Als je alleen naar de prijs kijkt, is een gasgestookte oplossing voor SWWdus zo gek nog niet, ook al moet je daar een gasabbo voor blijven houden. Vastrecht van gas is (nog) geen speelbal van de overheid, wel van energie boeren. Maar soms wordt dat teniet gedaan voor hogere cashback en je zit sowieso in lage capaciteitstarief met dit verbruik. Belasting op gas is wel speelbal van overheid maar met dat beetje verbruik dat je van gas hebt voor alleen SWW, kan dat nooit veel zijn.

Echter is elektra zelf op te wekken, zeker zolang saldering bestaat. En na afschaffing saldering is een wp boiler in meer gevallen met eigen opbrengst op te stoken dan een E-boiler aangzien die hier 400w verbruikt vergeleken met 2,5kw voor de e-boiler. 2,5kw is hier met mijn beperkte paneeltjes alleen in zomer mogelijk, 400 watt in veel langere periode en kan zo ook prima doen als 'batterij'.

Ik zou toch proberen een wp boiler om hoog te sjouwen en de COP=1 boiler lekker laten liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 21:04

copykat

Good copy isn't bad

@Wuursj thanks.
Goed verhaal.
Duidelijk.
[/quote]
Ik zou toch proberen een wp boiler om hoog te sjouwen en de COP=1 boiler lekker laten liggen :P
[quote]
Dan ga ik me hier eens in verdiepen.
De Wp boiler was wel met lagere warmte sneller leeg, minder vermenging nodig met koudwater. Las ik.
Dus 100liter eboiler zou dan snel 120-140liter wpboiler moeten worden.
2x douchen max per dag zou moeten kunnen.
Die WP boiler is dan een mooi verdien terug met douchen verhaal.

Mn gas verbruik was nov tm nu 784m3 en 30m3 2 maanden nog niet gecoverd door mn p1 meter.
Das voornamelijk douchen en wat woonkamer verwarmen.
Douchbeurtje is gemiddeld 0.25m3. (volgens mijn home energy app.) Elke dag 1 douche beurt is 91,25m3 gas. Dus er gaat nog best veel gas door mn CV heen.

Eerst maar die oude radiatoren wisselen voor LTHR convectoren in de woonkamer.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:16
Ik heb van marktplaats een gebruikte Itho Daalderop 80L Duo gekocht voor weinig geld.

Die kan verwarmen met 1000 of 2500 watt.
Ik gebruik louter de 1000 watt aansluiting op 75 graden via een home wizard plug en home assistent.
Zodra de teruglevering het net op boven de 1000 uitkomt gaat de boiler aan en zodra hij eronder zakt gaat hij uit. Met vertraging op aanschakelen van 10 seconden om aan en uit klikken bij bewolkt weer een beetje te voorkomen.

Dit ging 3 maanden goed tot de boiler ernstige vervormingen kreeg aan het vat. Na wat zoek werk bleek mijn model een productiefout te hebben en heb ik een nieuwe boiler van Itho daalderop gehad onder garantie en waren alleen de installatie kosten voor mijn rekening. En vanaf dat moment werkt onze situatie goed en hebben we een gasverbruik van enkele m3 per maand als de CV ketel moet na verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor mijn vast contract zonder terugleverboete stopt wil ik zoiets ook gaan maken om 130m3 gas per jaar voor warm water af te vangen.

Om de boiler "slim" te laden wil ik er een Kemo 240 voorzetten om de beschikbare overproductie gecontroleert de boiler in te krijgen.

Meer info hierover is te vinden op https://community.homey.a...er-maken-via-dimmer/73850

Een warmtepompboiler zou groener zijn maar vind die te duur voor het gasverbruik dat het warm water me kost.

Een gebruikte daalderop of eventueel nieuwe bosch 4000T is prijs technisch veel interessanter zolang het maar een domme aan/uit boiler is zonder poespas zodat ik het vermogen zelf kan bepalen dmv de Kemo

[ Voor 30% gewijzigd door bgrr op 19-08-2024 21:55 ]

Pagina: 1