Nieuwbouw: welk type ethernetkabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 11:26
Beste mede-tweakers,

Ik ben hier nog eens met een vraagje ivm mijn aankomend nieuwbouwproject.
Hierbij zal ik zelf het netwerk aanleggen, maar ik ben er nog niet uit welk type kabel ik best neem.

Mijn initieel plan was: S/FTP Cat 6 - stugge kabel - 100% koper

De kabels zullen gebruikt worden om vanuit de meterkast (aansluiting op patchpaneel) te vertrekken naar
- ethernet contactdozen in de muur
- wifi accesspoints aan plafond
- deurbel

De accesspoints en de deurbel gaan werken op PoE; vandaar de 100% koper. Dit is direct een eerste vraag: is dit inderdaad een must? (of volstaat cca ook?)

Daarnaast maak ik me ook wat zorgen over de stugge kabel. Voor de accesspoints zal er langs de ene kant (aan patchpaneel) op een LSA strook gewerkt worden, maar aan de andere kant een RJ45-plug. Vormt dit een probleem? (idem voor de deurbel)
Bovendien lijkt me ook net handiger als die kabel iets minder stug is, om de effectieve aansluitingen te kunnen doen.
Alternatief kan zijn om geen stugge kabels te gebruiken, en het patchpaneel te laten vallen. Alhoewel ik niet zeker ben of dit OK is voor de ethernet contactdozen in de muur.

Tot slot nog een vraag: is de "S/FTP" kabel een must? Of volstaat UTP ook gewoon? De kabels zullen wel getrokken worden naast de reguliere 230V stroombanen.

Thanks!
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
CCA is rotzooi, het breekt veel sneller en je haalt de snelheid alleen op veel kortere afstand dan met koper.
Voor kabel die je permanent plaatst moet je gewoon goede pakken, prijsverschil is niet zo hoog.

Voor vaste installatie wil je stugge kabel, patchpunten (zoals contactdozen) werken alleen met solide draadjes, niet met soepel.

Als je geen patchrack plaatst kan je ook krimpstekkers krijgen die geschikt zijn voor stugge kabel.
Opzich is dat een prima oplossing, zolang je de kabel maar niet vaak beweegt (solide kabel breekt sneller), een AP die je ophangt lijkt me prima.

Qua sftp/utp hangt dat vooral af van de omgeving.
Als je lange afstanden langs andere kabels trekt wil je wel wat afscherming, maar sftp is wel veel rottiger om mee te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door SA007 op 30-01-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 21:12

lier

MikroTik nerd

Je bent niet de eerste met deze vragen.

Lees even dit draadje door:
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

En deze:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Nee S/FTP is zinloos.
Utp is in het geheel niet gevoelig voor storing (zoals netspanning) van buitenaf,
De twist van de aderparen zorgt ervoor dat elke storing van buiten op een ader opgeheven wordt door exact dezelfde storing op de ander ader maar tegengesteld dus effectief nul.

Neem gewoon UTP CAT 6 met stugge aders van 100% koper.
En werk de boel af op wcd, keystone of patchpanel.
Ga niet prutsen met RJ45's aanknijpen.

Als je echt een RJ45 nodig hebt voor bijvoorbeeld de wifi acesspoints neem dan toolless RJ45's die een lsa connector bevatten.
Zo iets bijvoorbeeld:
https://www.kabeldirect.n...9Az308O1IhBEaAvNUEALw_wcB

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 30-01-2024 10:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ben(V) schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:53:
Neem gewoon UTP CAT 6 met stugge aders van 100% koper.
En werk de boel af op wcd, keystone of patchpanel.
Ga niet prutsen met RJ45's aanknijpen.
Dit. ^^

S/FTP is overkill.
Mocht je toch nog iets meer zekerheid in willen bouwen dan zou ik eerder UTP Cat6a pakken.
Maar thuis zijn je kabelruns zelden lang genoeg om dat te verantwoorden en ben je met Cat6 net zo goed af.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 21:43
SA007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:49:

Voor vaste installatie wil je stugge kabel, patchpunten (zoals contactdozen) werken alleen met solide draadjes, niet met soepel.
Soepele kabel werkt prima is alleen iets lastiger aan te sluiten op contactdozen etc. Zeggen dat alleen stugge kabel werkt klopt niet maar is wel aan te raden idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Nopheros schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Soepele kabel werkt prima is alleen iets lastiger aan te sluiten op contactdozen etc. Zeggen dat alleen stugge kabel werkt klopt niet maar is wel aan te raden idd.
Het kan werken inderdaad, maar heb ook gehad dat het een paar maanden later opeens niet meer werkte.
Keystones/patchpanels/lsa stroken zijn gemaakt voor solide kabel, als je daarvan afwijkt is het een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
Ok, thanks allemaal voor jullie snelle reacties!

Ik vat even samen:
- 100% koper is must, CCA is brol

- Stugge kabels zijn best; kan evt toch een RJ45 op geklemd worden, ofwel (beter) een RJ45 met toolless aansluiting (LSA) voorzien

- S/FTP is overkill
==> ik zie echter ook F/UTP kabel, waar enkel een mantel is rond de buitenste laag. Meerprijs is minimaal. Is dit ook een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
jeroentwee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:16:
- S/FTP is overkill
==> ik zie echter ook F/UTP kabel, waar enkel een mantel is rond de buitenste laag. Meerprijs is minimaal. Is dit ook een goed idee?
Het probleem is dat deze kabels dikker zijn waardoor je er geen 2 door een buisje krijgt. Tenzij het een kort recht stukje is. Eén F/UTP kabel door een lange buis met veel bochten werkt ook niet echt lekker.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Om toch even een merk te pushen: ik gebruik zelf veel van Legrand LCS2 CAT6 kabel (blauw). Legrand heeft ook mooie keyless patchpanelen 19" en ook eventueel te combineren met wandgootsystemen voor kantoorwerkplek (of onder bureau).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeroentwee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:16:
Ok, thanks allemaal voor jullie snelle reacties!

Ik vat even samen:
- 100% koper is must, CCA is brol

- Stugge kabels zijn best; kan evt toch een RJ45 op geklemd worden, ofwel (beter) een RJ45 met toolless aansluiting (LSA) voorzien

- S/FTP is overkill
Enige toegevoegde waarde van foil/shield in residentiele installaties is in situaties waar netwerkkabel door zelfde buis/koof loopt als stroomkabels. Dat wordt sowieso afgeraden in NEN1010, uitzondering is wanneer de stroomkabels zelf ook een extra afscherming hebben (YMvK). In dat geval zou er verstoring op kunnen treden die verhinderd zou worden door de foil/shield. Persoonlijk zou ik dan een ferrietkern over de YMvK schuiven ipv met dikkere netwerkkabels te kloten. Totaal niet van toepassing als je netwerkkabels door eigen biuzen vanuit meterkast lopen.

Die extra foil/shield maakt de kabel dikker en stugger, waardoor trekken lastiger is. Bovendien moet je secuur installeren om aardelussen te voorkomen. Met U/UTP heb je daar geen last van.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
Ik zou zelf UTP nemen, dat is wat makkelijker met afmonteren en je hebt geen last van aardlussen. Praktisch gezien is CAT6 prima en nog redelijk dun/flexibel om gemakkelijk te verwerken. Let wel op de buisdiameter, per WCD moeten er twee netwerkkabels door de buis worden getrokken en dan zou ik toch wel 19mm (3/4") buis nemen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Er zijn ook key stones met aan beide zijde een aansluiting voor een RJ45. Als je die gebruikt dan kan je ook flex kabel gebruiken in de buis als je dat liever hebt. Aangezien er ook patch panels en raampjes voor een inbouwdoos zijn waar ze in kunnen is er vast wel iets te verzinnen dat je aan staat.

Als je geen hele rare dingen doet in huis met hoge vermogens of andere sterke interferentie (zend amateur oid) kan je eigenlijk altijd wel uit met UTP

[ Voor 20% gewijzigd door k-janssen op 30-01-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
Mbt draad door buizen trekken, dat zal hier geen probleem zijn. Het is een houtskelet, de kabels ga ik erin leggen als het skelet nog half open is.

Kan iemand wat meer duiding geven rond 'aardelussen'? Wat is het, welk gevolg heeft het, en hoe moet het worden opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
Die eventuele aardlussen heb je alleen 'last' van indien je S/FTP gebruikt, met gewone UTP niet. Dat komt door het eventuele potentiaalverschil tussen de verschillende aardingspunten en je randapparatuur.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56
https://catalog.belden.com/techdata/EN/7965E_techdata.pdf

Deze heb ik recent weggewerkt in paren van 2 in de nieuwbouw. Op een patch panel (goedkoopste cat6 met het juiste aantal poorten) met een lsa tang en met rutenbeck wcd punten.

Ik denk niet dat ik er ooit weer wat nieuws doorheen trek in m’n huis.
Pagina: 1