Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 15:24
Het verschilt bij mij per week.
Er zijn hier geen vaste afspraken om op kantoor afwezig te zijn, behalve bij bepaalde overleggen.

Gemiddeld komt het denk ik uit op 50/50. De ene week werk ik 2 dagen thuis, de ander 3.
Merk wel dat als ik een paar dagen achter elkaar thuiswerk ik er ook wel weer klaar mee ben ook en ik er toch voor kies om een uur in de auto te zitten om een dag op kantoor te werken. Al is het alleen al voor de afwisseling en de sociale contacten.

Volledig remote is niet voor mij weggelegd, maar volledig on-site ook niet.
Meestal op dag 3 thuiswerken merk ik dat ik minder productief word. Ik mis dan de sociale contacten en het samenwerken en zoek dan teveel afleiding. Soms kan het juist werken om een enthousiaste collega om je heen te hebben om zelf ook energie te krijgen. Dus als ik 3 dagen thuiswerk in een week, dan is dat in ieder geval niet 3 dagen achter elkaar.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
jongetje schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:11:
Ik vraag me af hoe productief de gemiddelde medewerker is die 1 dag per maand op kantoor komt.
Minstens zo productief als in 2020/2021, toen de meeste teams prima bleven functioneren.
Daarnaast zijn er die periode nog nooit zoveel menen met psychische problemen geweest omdat ze de hele dag in hun celletje thuis zaten te werken zonder menselijke interactie. Voor jou zal het vast werken, maar ik vind af en toe met mijn collega's een (lunch)wandeling, koffiepraatje e.d. te doen erg fijn en belangrijk.
Ik pleit er niet voor dat iedereen weer depressief en eenzaam thuis gaat zitten, ik pleit ervoor dat het automatisme eraf gaat dat men zich massaal elke dinsdag op een centrale plek verzamelt. Lunchwandelen en koffiepraatjes kunnen net zo goed op een werkhub dichter bij huis, die mensen op milieuvriendelijkere manieren kunnen bereiken. Kost ook minder tijd, en uit onderzoek blijkt dat die gewonnen tijd deels ten goede komt aan de werknemer, maar deels ook aan het werk: mensen maken langere werkdagen als ze weinig commute-tijd hebben.

Ik werk bijna nooit thuis, maar des te meer in co-workingspaces. Soms met een paar collega's die ook hier in de regio wonen. Soms zijn er alleen mensen van andere bedrijven, waar je niet mee samenwerkt maar wel mee kunt lunchen. Nuttig voor je netwerk ook, mij bevalt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:06

PB-powell

Mr. Laziness

Krwz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Minstens zo productief als in 2020/2021, toen de meeste teams prima bleven functioneren.

[...]
Ik merkte bij mijn vorige werkgever echt wel een achteruitgang in productiviteit en samenwerking toen we maanden achtereen thuis werkten. En ook met 1 dag in de maand hadden we dat niet opgevangen.

Ik denk dat je het fysiek samenzijn op kantoor best wel onderschat. Met mijn huidige werkgever merk ik ook hoe fijn en makkelijk het is om naar een collega van een andere afdeling te lopen als je ergens een korte vraag over hebt. Een berichtje via teams werkt wel, maar half zo prettig. Ook merk ik dat als je je collega's wat beter kent je makkelijker iets voor elkaar krijgt maar ook dat je eerder geneigd bent ze te helpen met een vraag.

Wil niet zeggen dat we allemaal alle dagen op kantoor moeten zijn, persoonlijk denk ik dat 50/50 (of 60/40 thuis/kantoor) het beste kan werken.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
PB-powell schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:13:
[...]
Met mijn huidige werkgever merk ik ook hoe fijn en makkelijk het is om naar een collega van een andere afdeling te lopen als je ergens een korte vraag over hebt. Een berichtje via teams werkt wel, maar half zo prettig.
Voor degene aan wie de vraag wordt gesteld zal Teams waarschijnlijk juist fijner werken. Ik vind het zelf heel vervelend om continu gestoord te worden voor een vraag die eenvoudig via Teams/mail beantwoord kan worden (eventueel met een call later op de dag). Bij Teams/mail kan ik tenminste zelf bepalen wanneer ik gestoord wil worden.

Thuis heb ik ook de regel: deur dicht = niet storen, tenzij urgent

[ Voor 4% gewijzigd door Mawlana op 12-03-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 17:06

PB-powell

Mr. Laziness

Mawlana schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Voor degene aan wie de vraag wordt gesteld zal Teams waarschijnlijk juist fijner werken. Ik vind het zelf heel vervelend om continu gestoord te worden voor een vraag die eenvoudig via Teams/mail beantwoord kan worden (eventueel met een call later op de dag). Bij Teams/mail kan ik tenminste zelf bepalen wanneer ik gestoord wil worden.

Thuis heb ik ook de regel: deur dicht = niet storen, tenzij urgent
Klopt dat niet iedereen altijd gestoord wil worden. Wat dat betreft werkt dat dus ook de andere kant op dat de ander een antwoord krijgt op een moment dat die er geen tijd oid voor heeft.
Daarom vraag ik altijd eerst of ik mag storen, en voor de meeste mensen geldt: koptelefoon op = niet storen.
Maar ik werk op een kantoor waar iedereen elkaar praktisch altijd mag storen zolang deze niet aan het bellen/vergaderen zijn. En anders geven ze dat zelf wel aan :)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostByte
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 15:21
Voor Covid was het verplicht om 5 dagen per week naar kantoor te gaan, maar na Covid is het niet meer verplicht (0 dagen is prima nu), alhoewel het meestal één dag per week is met een aantal collega's.

Moet wel zeggen dat maar 50% van ons team in Nederland werkt, dagelijkse stand-up is altijd een Zoom call.

Wij hebben beide sinds de aankoop van ons nieuwe huis bewust allebei een eigen werkkamer, wat belangrijk is voor ons beiden vanwege vergaderingen en om de deur achter je dicht te kunnen trekken na werk.

[ Voor 24% gewijzigd door FrostByte op 12-03-2024 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:27
Ik werk 4x9. 1 dag per week op kantoor en dus 3 thuis. Elke vrijdag vrij. Met 2 kleine kinderen heerlijk makkelijk met ff snel wegbrengen of ophalen naar/van school/opvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 06-09 19:09
Yordi- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Ik blijf dat toch wel een ouderwetse gedachte vinden hoor, dat "kracht van onder elkaar zijn". Wellicht werkt het voor iedereen anders, maar als ik naar mijn ervaring (en om me heen) kijk merk ik dat er veel minder gewerkt wordt op kantoor. Koffie hier, koffie daar, hey hoe zit het met project X, - ja goed, trouwens, van 't weekend nog gefietst? (of zoals bij de NPO dan... ik heb die en die van 't weekend nog geneukt, enfin).

Ik denk dat het eerder valt onder de wens van sociale contacten onderhouden, en die is legitiem, dan productief voor het werk zijn.
Ik denk dat dit een kwestie van perspectief is. Want wat is werk en wat niet? Ik vind sociale contacten onthouden en 'koffie hier en koffie daar' ook een belangrijk aspect van werken. Mensen die op elkaar ingespeeld zijn zijn effectiever. Dan kun je elkaar eens helpen, een balletje kaatsen, of gewoon ff een gesprekje over het leven.

Je spendeert een behoorlijk significant deel van je wakkere leven aan werk, en IMO werk je om te leven, leef je niet om te werken. Niet alles is output-based. Mensen blijven sociale wezentjes, en als ze collega's prettig ervaren dan zullen ze langer blijven, dus dat scheelt je als bedrijf ook nog eens steeds nieuwe mensen zoeken + inwerken. Vanuit die hoek is sociale aspect ook werken. En dat is toch merkbaar minder over een webcam.

Begrijp me niet verkeerd: Hoewel ik graag op kantoor zit (thuis=thuis, werk=werk, 15min ritje), ben ik zeker voorstander van thuiswerken. Maar we hadden wel de regel dat af en toe komen wel gewaardeerd werd.
Ik had bijvoorbeeld een collega die 100% niet kwam. Die dreef gewoon langzaam de groep uit, miste steeds vaker de boot. De rest kwam 1 a 2x per week en sloegen soms een week over. Helemaal prima.
Wat me opviel is dat rond de "op kantoor dagen" de productiviteit daarna altijd ff hoger was. Of een moeilijk probleem opgelost.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:54
Martijn.C.V schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat dit een kwestie van perspectief is. Want wat is werk en wat niet? Ik vind sociale contacten onthouden en 'koffie hier en koffie daar' ook een belangrijk aspect van werken. Mensen die op elkaar ingespeeld zijn zijn effectiever. Dan kun je elkaar eens helpen, een balletje kaatsen, of gewoon ff een gesprekje over het leven.

Je spendeert een behoorlijk significant deel van je wakkere leven aan werk, en IMO werk je om te leven, leef je niet om te werken. Niet alles is output-based. Mensen blijven sociale wezentjes, en als ze collega's prettig ervaren dan zullen ze langer blijven, dus dat scheelt je als bedrijf ook nog eens steeds nieuwe mensen zoeken + inwerken. Vanuit die hoek is sociale aspect ook werken. En dat is toch merkbaar minder over een webcam.

Begrijp me niet verkeerd: Hoewel ik graag op kantoor zit (thuis=thuis, werk=werk, 15min ritje), ben ik zeker voorstander van thuiswerken. Maar we hadden wel de regel dat af en toe komen wel gewaardeerd werd.
Ik had bijvoorbeeld een collega die 100% niet kwam. Die dreef gewoon langzaam de groep uit, miste steeds vaker de boot. De rest kwam 1 a 2x per week en sloegen soms een week over. Helemaal prima.
Wat me opviel is dat rond de "op kantoor dagen" de productiviteit daarna altijd ff hoger was. Of een moeilijk probleem opgelost.
De ene is de andere niet. Ik ben nu 10jaar freelancer. Mijn opdrachten, beter gezegd de opdrachtgevers, zoals personeel, vragen 36/40 uur per week arbeid. Ik zit nu op een opdracht, 36uur, contractueel mogen ze niet eisen dat ik er 36uur per week werk (want anders risico van verkapt loondienst). Het team waar ik onder val werkt maandag op kantoor en de rest van de dagen thuis. Zij werken er 5, ik kies max 4.
Maandag dus naar hun kantoor "want we willen contact met elkaar hebben". Ik zie dat echt als overhead. 45-55 minuten heen, 45-55 minuten terug met de auto. Allemaal verloren tijd, die ik ook gewoon had kunnen vullen met gesprekken via bijv MS Teams.

Leuk hoor die social talk, maar ik vind niet dat ze (bedrijven) daar hun geld aan uit moeten geven, want ik ben dan niet productief, zij denken daar anders over "je bent toch onderdeel van het team", maar dat zijn medewerkers, die betalen niet de salarissen.

Ik vind prima dat iedereen een mening heeft en als ze belang eraan hechten dat ze willen bespreken wat ze het weekend hebben gedaan. De werkgever betaalt er voor in deze niet-productieve uren, maar ik zal mijn weekenden niet uit mijzelf vertellen.

Mijn vriendin werkt 35 uur, één a twee dagen van de 5 thuis en wat voor gesprekken ik allemaal hoor over die Teams calls... echt zeer inefficiënt. Leuk al die vrouwen talk over de kids en partner en wat ze beleefd hebben of wat ze vinden van andere collega's, maar ik begrijp niet dat je daardoor beter kan functioneren in de rol die je hebt. Sommige rollen dan gebruik je het om te verkopen (bijv "weet wie je klant is"), maar als support engineer of management assistent, nee.

Moet je lol in je werk hebben, zeker, is zelfs primair, anders moet je iets anders gaan zoeken, maar als de lol zit in de sociale gesprekken dat niets met het takenpakket heeft, dan denk ik dat het meer een uitvlucht is voor die sleur op zo'n enorm lange dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:54
mgizmo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:07:
[...]

De ene is de andere niet. Ik ben nu 10jaar freelancer. Mijn opdrachten, beter gezegd de opdrachtgevers, zoals personeel, vragen 36/40 uur per week arbeid. Ik zit nu op een opdracht, 36uur, contractueel mogen ze niet eisen dat ik er 36uur per week werk (want anders risico van verkapt loondienst). Het team waar ik onder val werkt maandag op kantoor en de rest van de dagen thuis. Zij werken er 5, ik kies max 4.
Maandag dus naar hun kantoor "want we willen contact met elkaar hebben". Ik zie dat echt als overhead. 45-55 minuten heen, 45-55 minuten terug met de auto. Allemaal verloren tijd, die ik ook gewoon had kunnen vullen met gesprekken via bijv MS Teams.

Leuk hoor die social talk, maar ik vind niet dat ze (bedrijven) daar hun geld aan uit moeten geven, want ik ben dan niet productief, zij denken daar anders over "je bent toch onderdeel van het team", maar dat zijn medewerkers, die betalen niet de salarissen.

Ik vind prima dat iedereen een mening heeft en als ze belang eraan hechten dat ze willen bespreken wat ze het weekend hebben gedaan. De werkgever betaalt er voor in deze niet-productieve uren, maar ik zal mijn weekenden niet uit mijzelf vertellen.

Mijn vriendin werkt 35 uur, één a twee dagen van de 5 thuis en wat voor gesprekken ik allemaal hoor over die Teams calls... echt zeer inefficiënt. Leuk al die vrouwen talk over de kids en partner en wat ze beleefd hebben of wat ze vinden van andere collega's, maar ik begrijp niet dat je daardoor beter kan functioneren in de rol die je hebt. Sommige rollen dan gebruik je het om te verkopen (bijv "weet wie je klant is"), maar als support engineer of management assistent, nee.

Moet je lol in je werk hebben, zeker, is zelfs primair, anders moet je iets anders gaan zoeken, maar als de lol zit in de sociale gesprekken dat niets met het takenpakket heeft, dan denk ik dat het meer een uitvlucht is voor die sleur op zo'n enorm lange dag.
Je onderschat hoe weinig mensen hun werk ècht leuk vinden en dan vormen alle nutteloze vergaderingen, verzoeken en roddelpraat een belangrijk onderdeel om je werkdag gevuld te houden. Heb ooit eens een periode de mailbox van een collega bijgehouden en hoeveel onzin/vergaderderzoeken daar voorbij kwamen.. allemaal van collega's die van te voren ook wel weten dat zulke overleggen weinig opleveren behalve een gevulde werkdag en om te laten zien dat je 'ergens' mee bezig was en de meeste projecten ben je enkele weken later alweer vergeten maar ondertussen is de maand alweer bijna voorbij en je loonstrookje in aantocht ;). Met de hele dag thuiswerken kan je nog wel vergaderingen plannen maar bij veel bedrijven draait het om gezien en gezien worden en dat doe je makkelijker fysiek op kantoor.

Bij sommige kantoorfuncties waren dat soort dingen ook echt nodig om de tijd te vullen want met puur aan reguliere taken was het thuis in de helft van de tijd klaar op rustige dagen/weken. Volgens mij zijn management assistenten ook de meeste tijd kwijt aan het herplannen van afspraken..

[ Voor 4% gewijzigd door Deezers op 14-03-2024 06:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1 dag op kantoor per 2 weken en eventueel extra als dat écht nodig is.

Met collega’s vanuit overal uit Nederland en daarbuiten prima geregeld.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51
@mgizmo Ik denk dat je voor het grootste deel van de mensen onderschat hoe belangrijk het is om elkaar gewoon even te spreken bij de koffieautomaat etc. Dat jij geen behoefte hebt om iets buiten werk te delen is natuurlijk prima, maar over het algemeen is werk ook gewoon een sociaal gebeuren. Vaak hoor je veel dingen via informele gesprekken en begrijp je ook beter waarom collega's reageren hoe ze reageren (ivm hun thuissituatie bijvoorbeeld).
Mijn werk bestaat juist in het implementeren van nieuwe en aangepaste software. Daar is juist communicatie een enorm belangrijk ding, als ik dat alleen maar via teams en telefonische gesprekken ga doen dan is dit werk best lastig.

Nu weet ik niet wat jij voor werk doet maar zelfs voor ontwikkelaars vind ik dit gelden. Ik ken er 1 die in 2 weken een compleet project uit ellende heeft getrokken, puur omdat hij met mensen ging praten om te zien wat er speelde en dat kon vertalen naar de baggercode van zijn collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 11:03
Als team lead werk ik 4 dagen per week op kantoor en 1 dag thuis. In principe kan een ieder dat bij ons zelf bepalen. Wel hebben we met het team 1 vaste kantoordag.

Reden dat ik zoveel op kantoor werk, is dat ik thuis werken vreselijk saai vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

2 dagen thuis, 2 dagen kantoor.
Mijn vrouw is de andere 2 dagen op kantoor, we hebben wel een gezamenlijke thuiswerkplek , maar zitten er nooit tegelijk.

De meeste collega's waar ik zakelijk contact mee heb (project managers, sales) komen überhaupt nauwelijks op kantoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2024 09:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 2 3 Laatste