Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

CV 2 vervangen door warmtepomp: semi-hybride systeem maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tomton
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:03
Mijn vraag
Ons huis heeft 2 CV ketels. Ooit bedoeld om tevens een aanleunwoning te kunnen verwarmen en daar te douchen.
Nu is de tweede ketel kapot gegaan, en zou dit een mooi moment kunnen zijn om deze door een warmtepomp te vervangen, want de waterleidingen van beide delen van de woning zijn reeds gekoppeld.

Een probleem is dat lokale installateurs geen nieuwe klanten aannemen, dus ik wil een poging doen om zelf zo veel mogelijk te doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
In het volgende plaatje is te zien dat ik onder anderen via Home Assistant heel veel sensoren kan uitlezen en veel kan aansturen alsmede automatiseringen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUjz9D5ouoPIt_hWNhH7WCG_s5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g2oNf5KcRAu6Rd4kMz7N8X55.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben begonnen met het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 te bestuderen, en weet dat ik zo'n 7kW warmtepomp nodig heb. Douchen komt niet voor, maar regelmatig een aantal emmers warm water pakken (en in de toekomst douchen) zou tot de mogelijkheden moeten behoren.
De nieuwe installatie komt in het washok (waar ook een 4kWp zonnepaneel omvormer hangt), waar vrij veel ruimte is, en waar ook 3-fasen aan te leggen is, mocht dat nodig zijn.

Zouden jullie mij opweg kunnen helpen?

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:12
Jazeker!
Moet de WP dan straks beide woningen voorzien?

Moet deze ook voldoende vermogen hebben voor beide warmwatervoorzieningen?

Wil je een monobloc of split oplossing?

Waarom 7 kw?

[ Voor 55% gewijzigd door Technician- op 28-01-2024 20:05 ]

• tomton
Ja, de WP moet voldoende vermogen hebben voor het geheel, maar hoofdzakelijk "downstarts" en "upstairs".
Deze twee verblijven zijn tegen elkaar gebouwd, met daartussen een plat dak op het "washok".

SWW hoeft alleen voor de garage, want ik wil de upstairs CV ketel laten hangen (er ligt geen warm water leiding naar boven).

Als ik dit lees Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, heb ik een voorkeur voor een monoblock.

Ik kom met de formule 1300m3*8kW/1650 = 6.3 --> 7kW uit (Koevlaas2 methode).

Zie ook grafiekje 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEk5bZ_fchZBkCNmYcuWeUoBUhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nw1dETVzCWPh5pb7vsFW322e.png?f=fotoalbum_large

• tomton
Stapje verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuuWcoxJsqXZGYkNhs9-tU2DoEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/la8zc5FYQ5aMuSvF9BpOsByA.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt me redelijk te overzien, maar ik heb nog een aantal overwegingen:

Panasonic Monoblock 9kW?
  • Kan het huis 9kW warmte transfereren van de radiatoren/vloerverwarming?
  • 3-weg klep voor “voeding” van een boiler, die “slim” aan en uit te zetten is  zit misschien al in boiler?
  • 1-fase aansluiting op aparte 230V groep? Heeft deze WP een kWh en COP meter? Tweakers: “deze zijn RUK”
SWW boiler 30 liter:
  • Inclusief 3-weg klep, en met mogelijkheid tot verbinding met Home Assistant?
Kan de warmtewisselaar van de vloerverwarming weg?
Waar moet een expansievat geplaatst worden?
Thermostaat Panasonic naar woonkamer
  • Nefit slimme thermostaat naar garage als aan/uit voor de 2-weg klep via Home Assistant
  • Warmteafgifte naar garage met 2-weg klep afsluiten als de garagethermostaat geen warmte vraagt
  • Gas CV ketel inschakelen als de COP onder de 2.5 komt, CV uitschakelen als de gewenste temperatuur bereikt is
  • Een andere thermostaat gebruiken voor even veel/meer mogelijkheden? Geen HeishaMon nodig?
Laat me a.u.b. weten als ik voor een aantal overwegingen een andere kan op moet!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zal ik dan maar beginnen ;)

Is een 30l boiler een typo?
Je hebt een boiler met een spiraal (warmtewisselaar) nodig, ik neem aan dat cv water niet lekker doucht :P

Wat de afgifte betreft kan je wat moeite doen om te achterhalen hoeveel warmte elke radiator en de vv afgeeft, al is de vuistregel van Koevlaas2 wel een aardige indicatie voor de warmtevraag van de woning.
Een warmtepomp geeft minder warm water dan een cvketel wat hier en daar te weinig warmte kan betekenen.

De meste 3-wegkleppen kan je naar keus met 12V of 24V dc aansturen of 230V, de laatste kan direct door de wp worden bediend zodra die een tapwater run doet.
Met HeishaMon kan je de wp bediening en sensoren in HA krijgen, de controller kan als thermostaat werken maar regelt niet enorm goed vergeleken met een cv thermostaat die je op HeishaMon kan aansluiten.
Als er een cvketel in het systeem zit is daarvoor een keerklep nodig.

Zelf ben ik niet gerust op een 3-wegklep, als die vast blijft zitten of niet meer reageert heb je of geen verwarming of geen warm tapwater.
Op zoek naar een degelijke uitvoering die ook handbediend kan worden stuitte ik op Honeywel en er is een Engelse die er goed uit ziet (Tower flue components).
Voor mij is de doorlaat van zo'n klep belangrijk, als ik er een kies dan het liefst met 28mm of 1" aansluiting.

Voor het mooie kan je de water inhoud van de cv nog onderzoeken, er is een minimumeis voor.
Dan nog de leidingen, kijk of je vanaf de wp een slag dikker kan nemen dan de cv installatie nu, een wp pompt soms harder dan een cvketel endat kan geruis geven bij (te) dunne buizen.

Ik ben een hobbyist dus ik zal zeker dingen niet hebben gezien of misschien verkeerd benoemen, echter is het me wel gelukt om een 7J te plaatsen die prima werkt (woning zonder gas).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:18
paar losse flodders:

3wegklep wordt bediend door de WP, lees de servicemanual goed door voor sowieso alle details en voorbeeldschema's.

Ik zou kijken of je 't minimaal zo kan voorbereiden dat je helemaal van 't gas af kan, een paar meter leiding die nog gelegd moet worden lijkt mij geen blocking issue.

je hebt 2 groepen nodig, als je opgenomen vermogen goed wil meten is 't verstandig en redelijk simpel om er 2 stuks kWh meter tussen te zetten. Het uitgangsvermogen geeft de Panasonic redelijk goed aan

Je moet zien zonder mengverdeler te gaan werken & extra expansievat is vaak niet nodig. Kijk daarvoor ook in de design manual.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 05-02-2024 12:42 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 09:12
je kan 2 zones regelen vanaf een pana; dus 2 thermostaten en 2 afsluitkleppen.

warmtevraag garage? wp aan, klep open.
warmtevraag huis? wp aan, klep open.
beiden? idem.

Zo kan je de garage op 16 houden als je zou willen, en het huis naar comfortabel ~20.
Een vat van 30L met spiraal ga je niet vinden denk ik, en is mijn inziens ook echt niet rendabel. Ik zou voor die paar emmers per jaar eerder kijken naar een (3kw?) doorstroom verwarmertje.

In huis zou je wel een vat kunnen doen voor je SWW, waarom nog de ketel blijven gebruiken hiervoor?

Zoals eerder aangegeven heeft de pana mono een eigen expansievat en er is een max systeeminhoud opgegeven die hij kan "bedienen". Als je al je leidingwerk en radiatoren optelt kan je tot een aardige schatting systeeminhoud komen, die moet onder hun drempelwaarde blijven (check manual van het specifieke model). Als het toch nodig is, zit een expansievat altijd op de retour en vlak bij de bron.

- Warmtewisselaar is inderdaad niet nodig, je verwarmingswater direct door je verdeler heenhalen.

- Als ik je goed begrijp wil je dus controleren of je boven COP 2.5 blijft, en in dat geval de CV laten bijverwarmen. Of wil je dat hij het overneemt? In jouw systeem zie ik dat je CV helemaal achterin het systeem zit. Dat zou betekenen dat hij water van Ta temp binnenkrijgt en je retourleiding aan het opwarmen is. Warmtepomp zal hier raar op gaan reageren, hij kan immers niet meer bepalen wat hij moet want er komt warmer water binnen dat er uit gaat.
Hybride systemen werken dan altijd WP -> CV -> huis, zodat je het als 2traps gebruikt voor de verwarming volgens mij (correct me if i'm wrong!)

Als laatste snap ik geen jota van je pijlen en lijnen. Geel = aanvoer, blauw = retour, toch? ik zie tegenstrijdige pijlen, zoals de gele tussen vvw en radiatoren "downstairs".
Nu lijken je radiatoren in serie te staan met je vloer, is dat ook echt je bedoeling?

//toevoeging:
Ik ken de architectuur niet natuurlijk, maar zie je mogelijkheid je warmwater uit het huis te koppelen aan de garage/aanleun? Als dit toch over sporadisch een emmer gaat maakt langer wachten op je warm water niet uit. Dan zet je een groot vat in huis neer, douche je daar dagelijks uit en is er de mogelijkheid ook daar warm water uit te tappen voor de garage.

[ Voor 8% gewijzigd door stevenP op 05-02-2024 17:46 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11 10:04

Jan2023

KISS

@stevenP
Zoals ik het zie hangen de radiatoren gewoon parallel aan de toevoer en retour die ook naar de vvw gaan.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 09:12
@Jan2023 in de plaatjes gebruikt hij mengverdelers, die hebben geen pass-through want ze mengen bij. Immers heeft hij nog een CV-ketel in het circuit dus draait niet LTV.
Ook zou ik een open verdeler nooit als pass-through gebruiken, zal een hoop flow mislopen door de kleppen etc die er in zitten. Ik zou altijd aftakken vanaf één aorta door je huis.

Daarnaast ben ik benieuwd naar de groottes / vermogens die nu in de vertrekken verdwijnen. Zoneregeling klinkt interessant, maar als je met temperaturen als nu niet je minimum vermogen kwijt kan ga je weer pendelen. Dus dan wordt het weer tijd voor een buffervat etc, zou ik KISS altijd de bijvertrekken (gematigd) mee laten draaien.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• tomton
Dank voor de tips dusver!

Ter verduidelijking heel even een foto van de wasruimte waar "Downstairs" in het eerste plaatje op staat (in spiegelbeeld). Links de radiatoren begane grond, rechts de vloerverwarming en rechts boven de afsluiters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDKftSNOxmb6bQRAzew1uL1lIy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjpNbLQwX57gzSeLYvpQD9se.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plaatjes mogen idd wel wat duidelijker, maar ik kan wel al een stuk verder met jullie input! Dank!

• tomton
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf52pxKrDxQGmlwVk3--YaGzUUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xORkLrf3sMCVXC59dUi4WY0p.jpg?f=fotoalbum_large

Uit het boek van Panasonic: is dit een goede weg voorwaarts?
Waarschijnlijk zelf uitbreiden met zone 2 (garage gedeelte)

Grote hamvraag is of er een buffervat nodig is, en wellicht een andere manier SWW: naar een (3kw?) doorstroom verwarmertje.
Pagina: 1