Behangklaar muur voorbereiden voor verf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:02

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Allen! :)

Wij zijn binnenkort de trotse eigenaar van een nieuwbouw woning. We hebben zeker geen twee linker handen, maar zijn gewoon nog niet ervaren met muur afwerking. Ik hoop dat we hier wat ervaringsinformatie in kunnen winnen, want het internet staat vol uiteenlopende adviezen.

Goed, de muren dus! Vooropgesteld, we willen verven (spuiten). Geen structuur, geen behang. Ter achtergrond informatie - we laten relatief veel van het werk aan de woning door externen uit voeren. We hebben beide een drukke baan en zitten in een toch al drukke periode. Dat gezegd hebbende hebben we besloten dat we dit aspect van de woning met eigen handen aan willen pakken. Stukje trots, leren etc :)

Grove schatting: 200-250 m2 muur.

Huidige staat. Waardeloze foto, maar hopelijk is duidelijk dat de muren (alle muren hebben dezelfde afwerking) al behoorlijk vlak zijn. Ons lekenoog denkt dat het in dit geval niet noodzakelijk is om de muren van een stevige stuclaag te voorzien. (?) p.s. Ik ben nog niet met een lat langs de leidingen gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOF3tukIaKFQySj1TFDo8MC24ZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ft32aew4u6uGSFYXTGLjZXy4.jpg?f=user_large

Er van uit gaande dat dit het geval is, denken wij dat een relatief dunne afwerking volstaat. Dit lijkt meer op egaliseren dan stuccen, thans - zo komt het op ons over. Op dit punt zijn wij vastgelopen in een breed scala aan producten dat voor "dunne afwerking" geschikt is. We hebben gevonden:

Altijd voorschuren, stofvrij maken, ontvetten met ontvetter geschikt voor muren, dan aan de gang met een van onderstaande opties. Aansluitend wederom schuren, voorstrijken en aan de gang met verf - we zijn voornemens dit te gaan spuiten.
  1. Renovlies plakken
  2. Pleisterspray, lijkt zelf uitvoerbaar
  3. Spuitpleister, lijkt op voorgaande, zelf uitvoerbaar
  4. Muurglad, alabastine product. Zelf uitvoerbaar, sterk wisselende reviews gelezen over het gebruik.
  5. Rolabre stuc
  6. Stucadoor laten komen en koffie zetten
De eerste vragen:
  1. Zitten wij op het goede spoor?
  2. Wat is de ervaring met dit soort producten voor dunne afwerking, wat is te adviseren?
  3. Scheuren zal het vast gaan doen, zover ons duidelijk ontkom je er niet aan tenzij je gaat behangen.
Ik hoop dat jullie een muren leek op kunnen voeden, in elk geval onze dank voor jullie tijd een aandacht. O+

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Als je over de muur gaan met je vingertoppen, is de muur dan al 'glad'? Als je lokaal een issue hebt dan is wellicht een beetje bijsmeren en schuren voldoende.

Mrs. Rukapul heeft een keer een poging gedaan met Muurglad maar niet doorgezet. Denk dat het wel gelukt zou zijn. Dat je een roller en trekker moet gebruiken leek me niet echt wat. Vrij duur ook per l/kg/m2.

Zelf net een kamer met Fill & Finish Light gedaan. De muur wordt met recht spiegelglad. Wel even bezig met aanbrengen en net zo lang met schuren. De eerste muur was trouwens dramatisch. De derde prima. Achteraf maakt het niet eens uit, want na schuren is het resultaat gelijk.

Vergis je niet dat dit soort middelen best zwaar zijn om aan te brengen. Het lijkt eenvoudig en licht werk, maar na een paar uur dikke drab smeren voel je het echt wel.

Als ik jou was zou ik meteen kijken of de overgangen in het plafond dichtgesmeerd kunnen worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 21:30
Je geeft aan dat de muren dezelfde afwerking hebben. Maar hoe kan dat? Draagmuren zijn van beton en neem aan dat niet dragende muren van cellenbeton zijn. Cellenbeton is erg ruw van zichzelf. De muren zijn dan al gesmeerd als ze glad zijn en met wat?

Wij kochten onlangs een appartement uit 2008. Je zag dat er vaker pogingen waren gedaan tot bijsmeren (van de cellenbetonmuren) en stucen maar niets klopte echt of was foutloos. Mij irriteerde dit in elk geval. Alles laten stucen (MP75, dunne laag, netjes met stucprofielen!) Gelijk alle plafonds (van dat spuitstuc) glad en naden van de breedplaten weg. Wat een wereld van verschil. Vergeet niet: je doet dit later nooit meer. Dan moet je alles uit je huis halen. Stucen geeft een immense rotzooi. Maar goed misschien zijn jouw muren al vrij goed behandeld en het moet ook nog binnen je budget passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre_Code op 24-01-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:49
Zonder ervaring met muurafwerking zou ik niet zelf aan de slag gaan met zoveel m2 muurglad of rolstuc of zoiets. Met (spuit)verf schat ik in dat de huidige laag daarvoor niet egaal genoeg is. De structuren van beton en de witte laag die erop is gesmeerd (om de wanden ‘behangklaar’ te maken) zijn niet gelijk en met verf blijf je dat zien.
Ik zou eerst renovlies aanbrengen op een kleine muur/in een kleine kamer, om je vaardigheden op niveau te brengen :-), en al naar gelang het resultaat dat verven en vervolgens alle andere muren onder handen nemen. Of direct overstappen op optie 6: stukadoor bellen en koffie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Ik had duidelijk een detail foto moeten maken, c'est ca. Er is zeker geen grove cellenbeton structuur meer zichtbaar, maar wel een vrij grove structuur op selecte locaties. Het komt sterk overeen met "behangklaar" foto's uit andere topics. Het volledige oppervlak van de muur is bestreken en voelt veelal afgestreken, met her en der locaties waar dit niet is gebeurd. Op locaties waar dit niet is gebeurd is het duidelijk dat er wat moet gebeuren.

De wanden voelen dus voor 85% glad, maar voor 15% "ruw". Het is zeker duidelijk dat het gehele oppervlak behandeld moet worden voor je kunt verven. Misschien koop ik eens een tonnetje en probeer ik een stukje, ervaring kan nooit kwaad.

Ik heb me wat verder verdiept in overige topics op het forum met veelal dezelfde vraag.

Voor toekomstige zoekers:
Advies gevraagd: Stucwerk of Behangklaar voor Nieuwbouw?
Renovlies vs Stuc in nieuwbouw woning?
Stucen of dunpleister; spuiten of sausen in nieuwbouwwoning?

Veel tegenstrijdige berichten in alle richtingen, maar dat was te verwachten. Soms gaat er renovlies op, soms een "dunne afwerklaag" van uiteenlopende materialen en producten, soms stuc.

Ik ga me iets verder verdiepen in renovlies, i.v.m. scheurvorming lijkt dat interessant en behangen kunnen we als een tierelier.

Ik lees veelal dat de gebruikelijke nieuwbouw afwerking tegenwoordig voldoende ondergrond kwaliteit levert voor renovlies, maar ik vermoed zo dat ik er plezier van ga hebben om wat extra effort in de muren te steken voor ik over een renovlies na ga denken.

Op basis van de eerste reacties hier denk ik dat ik een professional naar de muren laat kijken. Liever in 1x goed dan achteraf huilen en nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
Zelf renovlies laten doen. Wij hadden volgens de uitvoerder erg geluk met hoe glad de muren waren, maar ondanks dat zie je hier en daar een klein oneffenheidje. (Valt extra op door lichtval, spots in het plafond, je voelt het nauwelijks maar de schaduw zie je)

Stucen heeft bij nieuwbouw doorgaans weinig zin, de muren zitten nog vol vocht en dat gaat over tijd scheuren opleveren.

Hier hebben veel mensen zich vergist toen ze de muren zagen, door de renovlies te zien als stucwerk. Mooi compliment dus.

De plafonds hebben we overigens wel op alle verdiepingen laten stucen. Erg blij om geen strepen in het plafond te hebben lopen. Vond die kosten ook meevallen. Het was sowieso nodig omdat we de plafonds hebben laten verlagen.

Welke keuze je ook maakt, je muren doe je niet even opnieuw. Ik kan ook redelijk wat zelf, maar had dit nooit zo strak gekregen als dat het nu is.

[ Voor 12% gewijzigd door Inverted_World op 24-01-2024 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:39
Zou indien je het zelf gaat doen en Renovlies gaat plakken ook een wand- en plafondschuurmachine halen. Dan haal je eventuele oneffenheden makkelijk weg alvorens het behang er opengaat.

Of een stukadoor alles laten glad trekken. Scheurvorming is idd mogelijk bij nieuwbouw als het gebouw zich nog gaat zetten, maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Allen, bedankt voor de eerste reacties. Op basis daarvan ben ik me wat verder in gaan lezen en heb ik met wat ervaren mensen overlegd. Tot dusver is het plan nu:
  1. De muren zijn vrij glad, hooguit plaatselijke patches nodig
  2. Met dun egaliseer middel de probleem gebieden afwerken
  3. Alles schuren
  4. Alles schoonmaken
  5. Alles voorstrijken
  6. Renovlies 150 grams plaatsen
  7. Hoeken afkitten met acrylaat kit
  8. 1-2x verven afhankelijk van de kleur wens
Dat alles eerst op de bovenste verdieping, berging kamer met veel natuurlijk licht om het resultaat te beoordelen. Als dat mooi is, de rest van het huis mee nemen. Als dat niet mooi is, koffie zetten en een professional bellen.

Foto's als het klaar is zal ik natuurlijk voor zorgen :)

Nog tips and tricks? Ik heb gezien dat een lijmtafel voor renovlies erg makkelijk is. Verder behang je dit in lichte overlap en snij je vervolgens de overlap door om een perfecte deelnaad te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:33
Steef schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:40:
Allen, bedankt voor de eerste reacties. Op basis daarvan ben ik me wat verder in gaan lezen en heb ik met wat ervaren mensen overlegd. Tot dusver is het plan nu:
  1. De muren zijn vrij glad, hooguit plaatselijke patches nodig
  2. Met dun egaliseer middel de probleem gebieden afwerken
  3. Alles schuren
  4. Alles schoonmaken
  5. Alles voorstrijken
  6. Renovlies 150 grams plaatsen
  7. Hoeken afkitten met acrylaat kit
  8. 1-2x verven afhankelijk van de kleur wens
Dat alles eerst op de bovenste verdieping, berging kamer met veel natuurlijk licht om het resultaat te beoordelen. Als dat mooi is, de rest van het huis mee nemen. Als dat niet mooi is, koffie zetten en een professional bellen.

Foto's als het klaar is zal ik natuurlijk voor zorgen :)

Nog tips and tricks? Ik heb gezien dat een lijmtafel voor renovlies erg makkelijk is. Verder behang je dit in lichte overlap en snij je vervolgens de overlap door om een perfecte deelnaad te maken.
  • Ik zou niet met overlap renovlies aanbrengen maar gewoon strak tegen elkaar aanplakken. De 'overlap' techniek alleen gebruiken op plekken waar dat nodig/handig is.
  • Binnenhoeken: renovlies in de hoek afsnijden, dit kit je later af
  • Buitenhoeken: als de renovlies is opgedroogd "kapot" schuren tot je op het hoekprofiel zit, vaak laat renovlies los op de buitenhoeken. Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=B9ocpEB6q00
  • Naden: Ik zou ze na het plakken dichtstrijken met een lichtgewicht vulmiddel zoals polyfilla f220 zodat je de naden na het sausen niet meer ziet. Je kunt die polyfilla ook gebruiken om gaatjes in je muur (of renovlies) bij te werken.
  • Lijmbak/tafel is heel erg handig, dan hoef je de muren niet in te lijmen. Met een lijmbak kan je er ook voor zorgen dat er voldoende lijm opzit zodat je niet hoeft voor te strijken
  • Koop goede renovlies dat al geverfd/gegrond is, dan zuigt het niet zo als je de muur gaat sausen
Deze twee videos geven ook wel veel tips en trucs:

YouTube: LEER RENOVLIES BEHANG AANBRENGEN ZOALS EEN PROF DAT DOET! Renovlies ...
YouTube: GLASVEZELBEHANG AANBRENGEN BIJ EEN RAAM. Een Schilder maakt deze fou...

[ Voor 15% gewijzigd door IceM op 28-01-2024 11:19 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
IceM schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:11:
[...]
  • Ik zou niet met overlap renovlies aanbrengen maar gewoon strak tegen elkaar aanplakken. De 'overlap' techniek alleen gebruiken op plekken waar dat nodig/handig is.
  • Binnenhoeken: renovlies in de hoek afsnijden, dit kit je later af
  • Buitenhoeken: als de renovlies is opgedroogd "kapot" schuren tot je op het hoekprofiel zit, vaak laat renovlies los op de buitenhoeken. Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=B9ocpEB6q00
  • Naden: Ik zou ze na het plakken dichtstrijken met een lichtgewicht vulmiddel zoals polyfilla f220 zodat je de naden na het sausen niet meer ziet. Je kunt die polyfilla ook gebruiken om gaatjes in je muur (of renovlies) bij te werken.
  • Lijmbak/tafel is heel erg handig, dan hoef je de muren niet in te lijmen. Met een lijmbak kan je er ook voor zorgen dat er voldoende lijm opzit zodat je niet hoeft voor te strijken
  • Koop goede renovlies dat al geverfd/gegrond is, dan zuigt het niet zo als je de muur gaat sausen
Deze twee videos geven ook wel veel tips en trucs:

YouTube: LEER RENOVLIES BEHANG AANBRENGEN ZOALS EEN PROF DAT DOET! Renovlies ...
YouTube: GLASVEZELBEHANG AANBRENGEN BIJ EEN RAAM. Een Schilder maakt deze fou...
Bedankt voor de input! :) Goede tip om achteraf de naden af te strijken.

Waarom niet altijd in overlap? Materiaal besparing of is er een andere reden om dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Steef schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor de input! :) Goede tip om achteraf de naden af te strijken.

Waarom niet altijd in overlap? Materiaal besparing of is er een andere reden om dat niet te doen?
Die overlap is niet nodig en is onnodig werk. Heb ook nog nooit gehoord dat iemand dat doet als het niet nodig is. Voor vreemde hoeken of ramen ofzo is het handig, maar voor normale banen zou ik het niet doen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Met renovlies heb je geen behangtafel nodig, de lijm smeer je direct op te muur.
Absoluut geen overlap doen! Gewoon tegen elkaar aan brengen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Voor de duidelijkheid; met overlap bedoel ik overlappend aanbrengen en dan insnijden, zodat ze automatisch perfect tegen elkaar liggen.

Op werk gebruiken de operators dit om composiet lagen strak tegen elkaar te krijgen zonder naden.

[ Voor 27% gewijzigd door Steef op 28-01-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Atlas schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:39:
Met renovlies heb je geen behangtafel nodig, de lijm smeer je direct op te muur.
Absoluut geen overlap doen! Gewoon tegen elkaar aan brengen :)
Een lijmbak met tafel is super handig, je trekt de renovlies erdoor, snijdt het af en plakt het op de muur. Zie https://www.facebook.com/watch/?v=242990496567207 voor een voorbeeld.
Steef schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:50:
Voor de duidelijkheid; met overlap bedoel ik overlappend aanbrengen en dan insnijden, zodat ze automatisch perfect tegen elkaar liggen.

Op werk gebruiken de operators dit om composiet lagen strak tegen elkaar te krijgen zonder naden.
Ik snap wat je bedoelt maar voor de normale banen is dat echt niet nodig en onnodig veel werk, je moet dan weer snijden en 1 deel weghalen. Ik zou het gewoon op de normale manier doen, ik ken niemand die dit bij elke baan doet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
@IceM Duidelijk, we gaan er voor :)

Zo'n tafel was ik ook tegen gekomen, dat lijkt me ideaal.

[ Voor 45% gewijzigd door Steef op 28-01-2024 18:09 ]

Pagina: 1