Toon posts:

Stucen of dunpleister; spuiten of sausen in nieuwbouwwoning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 22:37
Hoi,

ik zou graag 2 discussies aangaan.

Dunpleister / Stucen

achtergrond
Er is tegenwoordig ook een andere optie. Sinds ruim 20 jaar worden behangklare wanden in nieuwbouwwoningen ook sausklaar gestuct met een kant-en-klare en machinaal verwerkbare dunpleister. De wanden afwerken met dunpleister combineert het beste van twee werelden betreft wandafwerking in nieuwbouwwoningen. Het is glad, structuurloos en net zo waardevast als traditioneel stucwerk. Tevens is het goed en snel verwerkbaar en enorm snel droog. Een totale woning met 300m2 wandoppervlak wordt met gemak binnen 4 dagen gestuct en geschilderd. Maar het allerbelangrijkste is de prijs, deze veel goedkoper dan traditioneel stucwerk van gips.

Kosten
Dunpleister is vaak veel goedkoper 30-50%
het nadeel is dat er veel afgeplakt moet worden maar bij een nieuwbouwwoning is maakt dat naturlijk minder uit.

advies
Is stuc nodig op een nieuwbouwwoning of is dunpleister ook voldoende ?
Wat is beter voor de langer termijn / duurzaamheid voor een woning waar je 10 jaar wil blijven wonen ?

Sausen of Schilderen

Achtergrond
Het verschil tussen sausen en verfspuiten is op verschillende manieren aan te wijzen. Waar sausen handmatig gebeurt, vindt latex spuiten machinaal plaats. Verfspuiten is een snelle en goedkope manier om grote oppervlakten te schilderen, met een kleine kans op banen.

Kosten
Spuiten is +/- 50% goedkoper dan sausen.

advies
Ik moet dus kiezen tussen spuiten en sausen, de ene vakman adviseert spuiten en de andere sausen.
betreft een nieuwbouwwoning zonder meubels / vloer (dus afplakken ed valt wel mee)

De muren zijn behangklaar en worden sowieso voorzien van stucwerk; het gaat dus om de afwerking na het stucen. (edit: nav vraag @MrDry )

Als de kosten niet zo heel erg uitmaken lijkt sausen (2x) mij de beste oplossing maar dat is vooral gebaseerd op gevoel. Hoe zit dat met stucen of dunpleister ?
Heeft iemand een ander advies ?

[Voor 50% gewijzigd door wd200 op 09-03-2021 14:27]

Alle reacties

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 19:23

MrDry

Desperados!

Zijn de wanden behangklaar of sausklaar? Behangklaar is nog niet geschikt om te sausen of latex te spuiten.

Over het algemeen geeft spuiten een strakker eindresultaat, maar het afplakken is een hele klus waardoor het over het algemeen niet of nauwelijks goedkoper is dan traditioneel sauswerk. Je plakt uiteraard ook kozijnen,leidingen, radiatoren enz. af.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +7Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:21
Heb je rekening gehouden dat scheuren onstaan in het stucwerk ivm nieuwbouw.

Sauzen en spuiten kan allebei. Maar scheuren kunnen ontstaan in beide gevallen.

[Voor 35% gewijzigd door corporalnl op 08-03-2021 18:09]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:17
Spuiten zou zeker strakker zijn maar hou wel rekening dat je dan veel minder goed zelf achteraf even iets kan bijwerken.

• wd200
Ik heb de startpost aangepast omdat ik ook de manier van stucen / dunpleister wil bespreken en opzoek ben naar advies

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michie1
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Als je het uitbesteedt betaal je toch gewoon voor het eindresultaat? Tenzij je echt twijfels hebt over de duurzaamheid van één van de methoden zou ik de schilder/stucadoor zelf laten uitvogelen hoe ze het gaan doen.

Of ben je van plan het zelf te doen? Dan moet je rekenen dat je voor spuiten spullen in huis moet halen die de vakman al klaar heeft liggen.

• wd200
Maar niet beide methoden worden door elke stukadoor gedaan; het lukt dus of deze selectie aan de voorkant gemaakt moeten..

Wij van wc een adviseren wc eend..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:10
Ik heb een stukadoor ingehuurd en daarna iemand laten komen die de woning heeft gespoten. Eindresultaat was super, maar voordeel was wel dat de hele woning leeg was, waardoor het afplakken weinig voorstelde. Volgens mij is spuiten ook gewoon de betere oplossing, zou niet weten welke voordelen er aan traditioneel sausen zitten.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wd200 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:17:
Maar niet beide methoden worden door elke stukadoor gedaan; het lukt dus of deze selectie aan de voorkant gemaakt moeten..

Wij van wc een adviseren wc eend..
Als het huis er nog niet staat zou ik er eerst een seizoen in wonen zodat het huis zichzelf kan settelen en dan pas aan de gang gaan met de muren. Anders krijg je overal scheurtjes.

Een stukadoor zei ooit tegen mij, je kan het beste een huis van een jaartje of 5 hebben, dan werkt het huis niet meer en kan je veel langer genieten van je gietvloer en stucwerk.

• wd200
@896gerard ik zag dat je hier ook mee bezig bent geweest; zou je je ervaring hier ook willen delen.

• wd200
Supreme schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:41:
Bij dunpleister gebruiken ze over het algemeen geen hoekprofielen, dus je hoeken worden niet zo mooi en stevig. Bij bijvoorbeeld "strakkenieuwbouwmuren b.v. is dat zo". Het lijkt dat je goedkoop je huis kan laten "stuccen", maar het is niet echt stuccen en dus best duur.

Op kalkzandsteen kan dat nog wel, maar bij betonprefab zitten er bultjes en belletjes in. Als je die strak wilt hebben, zou ik gewoon een dunne laag gips erop laten stuccen. Dat varieert tussen de 15 en 25 euro per m2.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Over het schilderwerk:

Spuitwerk is strakker, en zie ter dus mooier uit. Helaas heeft het ook wat nadelen:
- Het is dunner, dus het beschadigd makkelijker (met name belangrijk met kleine kinderen)
- Het is zeer lastig tot niet fatsoenlijk te repareren. Kleine puntjes kan je wel aanstippen, maar je krijgt al vlug echt een duidelijk verschil te zien, en dan moet de hele muur opnieuw geschuurd/gespoten worden.
Het voordeel is dat spuitwerk wel goedkoper is (paar euro per m2 verschil)

Bij onze nieuwbouwwoning (vorig jaar gebouwd in eigen beheer) hebben we daarom gekozen voor traditioneel sauswerk. Is wel duurder, maar wat robuuster (ivm toekomstige kinderwens)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:21

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij gaan voor renovlies in ons nieuwbouw huis, rekt nog wat mee om scheuren te verbergen en als het goed gedaan wordt is het net zo strak als stucwerk.

D3 Profile D3 XP Ladder

• wd200
rolandmegens schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:52:
Over het schilderwerk:

Spuitwerk is strakker, en zie ter dus mooier uit. Helaas heeft het ook wat nadelen:
- Het is dunner, dus het beschadigd makkelijker (met name belangrijk met kleine kinderen)
- Het is zeer lastig tot niet fatsoenlijk te repareren. Kleine puntjes kan je wel aanstippen, maar je krijgt al vlug echt een duidelijk verschil te zien, en dan moet de hele muur opnieuw geschuurd/gespoten worden.

Bij onze nieuwbouwwoning (vorig jaar gebouwd in eigen beheer) hebben we daarom gekozen voor traditioneel sauswerk. Is wel duurder, maar wat robuuster (ivm toekomstige kinderwens)
Duidelijke toevoeging 👍🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Over het schilderwerk:

Het is juist dikker met spuiten in mijn ervaring. Zie bijvoorbeeld ook:

https://brinkhil.nl/airless_latex_spuiten/

https://delatexspuiter.nl...ter/waarom-latex-spuiten/

Repareren gaat prima met wat verdunde latex en een lakroller

Ik zou zeker wanneer afplakken geen issue is altijd voor spuiten kiezen.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-11 11:19
@wd200
Ik zal een samenvatting van mijn posts uit het projectmatige nieuwbouwtopic hier nog eens delen. Onderstaande informatie is gebaseerd op een gesprek met een stucadoor met >30 jaar ervaring.

Naamgeving
Het lastige met stucwerk spuiten/dunpleister is dat er geen universele term voor lijkt te zijn, dus elke stucadoor noemt het anders. Filmwerk nieuwbouw is nog weer een term. Mijn tip hierbij: gewoon bij het offertes aanvragen even checken wat precies de bewerking is die gebeurt.

Je zou stuc spuiten in eerste instantie associëren met structuurspuitwerk, dat deed ik eerst ook. Maar bij dunpleister/machinaal stucen/filmwerk nieuwbouw (you give it a name) zit er geen korrel in waardoor het eindresultaat glad is.

Prijzen
Volgens de stucadoor hebben nieuwbouwwoningen 2 lagen dunpleister nodig, dit hebben we voor €10 per m2. Plafonds stucen is all in €24 per m2. Voor de wanden stucen hadden we offertes van tussen de €15 en €19,50 per m2. Let op, er wordt nogal eens gestunt met de prijs die op internet staat, vervolgens wordt er doodleuk nog €4 per m2 voor de voorstrijk gerekend. Genoemde prijzen zijn excl. 21% BTW. Bij een bepaalde leeftijd van het huis (2 jaar?) schijnt het 6% te zijn.

Nieuwbouwwoningen
Veel nieuwbouwwoningen worden met muren geleverd die 'glad afgewerkt' zijn. Ofwel handmatig zo gepleisterd dat het weliswaar glad is, maar de individuele kalkzandsteenblokken zijn nog zichtbaar. In de regel is dit niet glad genoeg om het direct te behangen. Ons doel is nu om alle muren te behangen( tegen beschadigingen). De stucadoor adviseerde om de muren op behang voor te bereiden door eerst 1 of 2 lagen dunpleister op te laten spuiten, daarna goed te schuren en daarna te behangen voor het strakste resultaat.

Dus: 'gladde muren' + 1 laag gespoten dunpleister + schuren = behangklaar
Maar ook: 'gladde muren' + 2 lagen gespoten dunpleister + schuren = sausklaar

Conclusie
Het voordeel van een dunne laag pleister spuiten is dat het hele huis binnen 2 à 3 dagen gedaan is en dat de droogtijd niet veel langer is. Alles sausklaar stucen duurt wel 2 weken, plus dan nog de extra droogtijd die bij een laag stuc hoort. Pleister spuiten is ook een stuk goedkoper dan stucen. Gezien het prijsvoordeel én de kortere verwerkingstijd is pleister laten spuiten voor ons dus een uitkomst. Nog een voordeel van dunpleister is dat het egaler gemengd is dan handmatig aan te brengen stuc. Let op de hoeken van alle muren: zijn die niet netjes, dan zul je alsnog hoekprofielen moeten aanbrengen, dit gebeurt bij handmatig stucen standaard, maar natuurlijk niet bij spuiten.

Wanneer dunpleister spuiten?
Het werkt natuurlijk niet altijd. Voorwaarden zijn:
  • Net geplaatste muren(nieuwbouw)
  • Alleen kalkzandsteen of gibo ondergronden
  • Grote gaten zelf opvullen

[Voor 3% gewijzigd door 896gerard op 09-03-2021 18:12]

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:13
corporalnl schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:08:
Heb je rekening gehouden dat scheuren onstaan in het stucwerk ivm nieuwbouw.

Sauzen en spuiten kan allebei. Maar scheuren kunnen ontstaan in beide gevallen.
Volgens mij is het ontstaan van scheuren ook afhankelijk van het steensoort er gebruikt wordt voor de binnenmuren: keramische metselblokken of de grote witte gipsblokken. Met keramische metselblokken is de kans veel minder dat er scheuren ontstaan.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:04
Ervaring in onze huidige woning: stucwerk is strakker. Bij dunpleister zie je met strijklicht de countouren van de onderliggende blokken nog terug. Ook op gevoelige plekken ontstaan veel eerder scheuren. In het stucwerk beneden alleen dunne scheurlijnen bij de V-naden in het plafond. Bij dunpleister boven zie je bij ieder deur- of raamkozijn wel een scheur lopen. Ik zou bij een nieuwbouwwoning nooit meer voor dunpleister kiezen als je de tijd en het geld hebt voor stucwerk.

In onze nieuwe woning gaan we voor renovlies met sauswerk, maar dan dusdanig goed dat het niet van stucwerk te onderscheiden is.

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:58
Interessante discussie en precies het vraagstuk waar wij nu voor staan.

Situatie: nieuwbouwwoning, wanden worden behangklaar opgeleverd en de plafonds ruw.

We kiezen waarschijnlijk voor traditioneel stucwerk voor zowel de plafonds als de muren. Het tarief wat de stucadoor hier voor rekent is 15 EUR voor de wanden en 26 EUR voor de plafonds (incl voorstrijken). Dit is exclusief BTW.

Alles wordt door de stukadoor afgeplakt en dergelijke.

Volgens mij een acceptabele prijs.

[Voor 6% gewijzigd door besteller2019 op 10-08-2021 11:03]

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 19:47

koekjah

Luctor et emergo

Even een schopje, wij zitten nu ook in deze zoektocht. Het liefst laat ik alles stuccen, maar het is een zeer forse kostenpost wetende dat het relatief snel kan gaan scheuren.

Ook dunstuc (dunpleister) overwogen, maar zie daar ook wel weer nadelen in. Ook nog even naar renovlies gekeken, maar ben bang dat dit na verloop van tijd gaat loslaten in de hoekjes.

@besteller2019 dat is een zeer nette prijs! Mag ik vragen waar je die gevonden hebt?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:10
Het zou mooi zijn als je de woning eerst 'alle seizoenen laat meemaken' zodat het zich kan zetten. Meestal heeft het huis nog wel even nodig om zich op zijn of haar gemak te voelen...
Maar ik begrijp best dat mensen niet eerst twee jaar met bouwbehang willen doorbrengen om vervolgens de boel weer leeg te halen.
Een mogelijkheid om scheurvorming (voornamelijk in de hoeken) 'zijn gang te laten gaan' is meestal middels het insnijden van hoeken waardoor de scheur 'recht scheurt', en dus minder lelijk oogt.
Een mooiere oplossing (maar arbeidsintensief, dus duur) is het aanbrengen van stuc-stopjes aan beide kanten van de hoeken; hiermee creëer je als het waren een dilatatie en kan zowel openblijven of worden gekit.
Dit 'advies' is vanuit het oogpunt van het volledig stuccen gedaan.

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:25

xiD

12345

Ik ben hier ook tegen aangelopen. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor dun stuc, mede dankzij dit blog wat een goede uitleg geeft.

https://www.wandgrimeurs.nl/dunpleister-feiten-en-fabels

67890

• Kupauw
  • Laatst online: 25-11 11:48
Wij laten in december onze nog op te leveren nieuwbouw woning volledig dunpleisteren en latexen, ook laten we de zolder volledig witten voor nog geen €5500,-
Ik zal na december onze ervaring delen.

Het werk word gedaan door: https://www.slegers-spuitwerken.nl/

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08 09:55
Over het schilderwerk:

Wat een onzin. Met spuitwerk heb je een dikkere laag.

En een muur repareren zal je altijd verschil gaan zien als je repareert. Je moet er dan wel met je neus opstaan en strijklicht hebben.

En kleine kinderen verpesten het toch wel.
Mijn nichtje houdt van tekenen met balpen. De witte muren in de hal waren een mooie “doek”.

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
Kupauw schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:12:
Wij laten in december onze nog op te leveren nieuwbouw woning volledig dunpleisteren en latexen, ook laten we de zolder volledig witten voor nog geen €5500,-

Ik ben zeer benieuwd. Heb dat bedrijf ook gezien op internet, ziet er professioneel uit al zegt dat uiteraard niks. In welke regio staat jouw woning??

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
berndw schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:56:
[...]

Ik ben zeer benieuwd. Heb dat bedrijf ook gezien op internet, ziet er professioneel uit al zegt dat uiteraard niks. In welke regio staat jouw woning??
Ze werken niet heel ver buiten Eindhoven.

• Rofdof
Spuiten is eigenlijk alleen optioneel als de woning leeg is. Resultaat is wel mooier en beter.

• Rofdof
Over het schilderwerk:

Bij mij is de gespoten laag toch echt dikker dan een gerolde laag.

Herstel is altijd ruk ongeacht of je muur gerold of gespoten is.

• Kupauw
  • Laatst online: 25-11 11:48
berndw schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:56:
[...]

Een klein stukje onder Rotterdam.
Ze zijn bij ons nog niet geweest maar wel een paar huizen verderop waar ze de plafonds ook lieten doen.
Deze mensen zijn erg tevreden.

• da1roy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

da1roy

PSN NL_WOOZAA

Zoals bij velen hier ook de twijfel tussen dunpleister en of renovlies (nieuwbouw oplevering q2/3-2022 NH).
De plafonds worden gedaan door de aannemer (gestukt + ral 9010) maar die laat ik wel nog een keer meespuiten met de verf zodat alles goed één kleur is. (of als we voor ral 9016 gaan)

Wanden zijn van kalkzandsteen en gipsblokken.

Zover ik nu kan beoordelen kan je met dunpleister uiteindelijk meerdere kanten op.
Naar mijn idee kan je na dunpleister er altijd nog renovlies op plakken (of gewoon behangen als het huis gezet is) en of opnieuw laten stucen na bvb 2/3 jaar, mocht het toch tegenvallen met scheurtjes en of lelijk te repareren zijn dan dichtsmeren en renovlies erover. (je hebt dan geen kosten voor dunpleister en schuren meer lijkt mij gezien de wanden al goed vlak zijn)

Bij renovlies moet je ten alle tijden eerst het behang eraf gaan zitten halen mocht je er vanaf willen.
Als het scheurt zijn reparaties zover ik lees ook beter zichtbaar. (tenzij hier iemand een ervaring deelt dat het perfect gerepareerd is? foto ;))
daarnaast lees ik veel dat renovlies alleen een mooi resultaat geeft bij extra voorbehandelingen waardoor het duurder wordt. (er moet naast het schuren eigenlijk ook tenminste 1 laag dunpleister op en alles moet worden gekit anders laat het mogelijk los?)

Nu lees ik hier en daar mensen die het gaan doen maar daarna hoor je vaak niet zoveel meer.
Al is er wel al aardig wat over te lezen hier op tweakers mis ik de ervaringen na bvb 2 jaar.
Mochten er mensen meelezen reageren zou top zijn, dit blijft toch een terugkomende vraag denk ik.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• 896gerard
da1roy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:30:
Zoals bij velen hier ook de twijfel tussen dunpleister en of renovlies (nieuwbouw oplevering q2/3-2022 NH).
De plafonds worden gedaan door de aannemer (gestukt + ral 9010) maar die laat ik wel nog een keer meespuiten met de verf zodat alles goed één kleur is. (of als we voor ral 9016 gaan)

Wanden zijn van kalkzandsteen en gipsblokken.

Zover ik nu kan beoordelen kan je met dunpleister uiteindelijk meerdere kanten op.
Naar mijn idee kan je na dunpleister er altijd nog renovlies op plakken (of gewoon behangen als het huis gezet is) en of opnieuw laten stucen na bvb 2/3 jaar, mocht het toch tegenvallen met scheurtjes en of lelijk te repareren zijn dan dichtsmeren en renovlies erover. (je hebt dan geen kosten voor dunpleister en schuren meer lijkt mij gezien de wanden al goed vlak zijn)

Bij renovlies moet je ten alle tijden eerst het behang eraf gaan zitten halen mocht je er vanaf willen.
Als het scheurt zijn reparaties zover ik lees ook beter zichtbaar. (tenzij hier iemand een ervaring deelt dat het perfect gerepareerd is? foto ;))
daarnaast lees ik veel dat renovlies alleen een mooi resultaat geeft bij extra voorbehandelingen waardoor het duurder wordt. (er moet naast het schuren eigenlijk ook tenminste 1 laag dunpleister op en alles moet worden gekit anders laat het mogelijk los?)

Nu lees ik hier en daar mensen die het gaan doen maar daarna hoor je vaak niet zoveel meer.
Al is er wel al aardig wat over te lezen hier op tweakers mis ik de ervaringen na bvb 2 jaar.
Mochten er mensen meelezen reageren zou top zijn, dit blijft toch een terugkomende vraag denk ik.

***members only***
Bij ons waren de muren achteraf gezien zo glad dat de behanger het niet nodig vond om het behangklaar te stucen of te spuiten. Dat stucen was al vanuit de bouw gebeurd en niet gecommuniceerd (uiteraard).

Renovlies laat alles zien. Wij hebben hier en daar vanuit de bouw dichtgesmeerde elektraleidingen die door het opdrogen van het huis harder gekrompen zijn dan de muur eromheen en dus onder het renovlies met een bepaalde lichthoek zichtbaar zijn. Niemand die het ziet, maar zelf zie je alles. Ik heb zelf veel elektra acheraf geïnstalleerd en die leidingen zijn door mrs 896gerard dichtgesmeerd. 0% krimp.

Ik zou het even laten afhangen van de staat van de muren bij oplevering. Dat is lastig, omdat je nu je partijen al moet regelen, dat probleem hadden wij ook. Daarom vond ik het ook crimineel dat wij de bouw niet op mochten. Kan je mensen bereiken van eerder in het project? Recente praktische ervaring van anderen met jouw nieuwbouwproject (en jouw aannemer) kan bij problemen 1000en schelen. Wij hebben gewoon aangebeld. De meeste mensen vinden het niet erg ;)

(Wat geen enkele behanger je vertelt, is dat ze zelf ook bovenop renovlies nog kunnen dichtsmeren met Plasterboard filler. Moet je niet teveel doen, je moet wel netjes werken en glad renovlies gebruikt hebben. Dus dunpleister is zeker achteraf herstelbaar.)

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 19:47

koekjah

Luctor et emergo

Ik zie dat een aantal mensen besloten hebben om dunpleister + verf spuiten te doen, inmiddels zou dat op de muur moeten zitten nu. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Wij hebben besloten om ook dunpleister + verf spuiten te gaan doen ipv renovlies. Is iets duurder, maar heb er een beter gevoel bij.
Ook de plafonds gaan we met dunpleister laten afwerken, ben erg benieuwd en zal tzt een terugkoppeling geven (wordt pas Q4).

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:08
Ja ik was eigenlijk ook wel benieuwd of iemand zijn ervaringen kon delen. Ben zelf qua stucwerk een leek en had gisteren een discussie wat te doen. Dun pleisterwerk of traditioneel stucwerk.
Zelf hebben wij een offerte voor dunpleister en latex spuiten. Dat zou met toch genoeg moeten lijken als je huis behangklaar op geleverd is toch?

Scheuren gaat het toch wel. Kijkend naar het pleisterwerk van het appartement van mijn vriendin. Maar goed die zijn ervaring daar in kan delen nog?

Untappd: Louwke80

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:21
Kupauw schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:12:

Binnen ons project zijn er bewoners die overwegen om het werk door Slegers te laten uitvoeren. Wat zijn jouw ervaringen?

• Degiro
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 19:12
Ook wij hebben besloten voor dunpleister en latexspuitverf voor de muren. Ook willen we de plafonds glad laten stucen. Alleen twijfelen wij nog tussen dunpleister of traditionele stucwerk voor de plafonds. De meeste websites adviseren traditionele stucwerk voor de plafonds.
Inmiddels zouden er een aantal huizen opgeleverd moeten zijn. Wij en andere tweakers zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen! Hopelijk heb jullie ergens tussen het verhuizen tijd om jullie ervaringen te delen met ons. Ons huis wordt in juni opgeleverd, Rotterdam. Wij hebben nog niet besloten met wie we gaan samen werken … zijn afwachting van jullie reacties

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 12:23
Ik zit ook met deze keuze te worstelen. Vervelend wij van wc-eend verhaal bij alle partijen.

Onze plannen zijn om onze nieuwbouwwoningmuren te bewerken met kalkverf. Een van de verfleveranciers gaf aan dat dichtsmeren van de gaatjes in de betonnen muren + licht opschuren + voorstrijk + primer + kalkverf al prima kan werken, zonder verder pleisterwerk. Zeker gezien wij niet specifiek op zoek zijn naar een perfect egaal/strakke afwerking.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:55
Florinsz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:50:
Ik zit ook met deze keuze te worstelen. Vervelend wij van wc-eend verhaal bij alle partijen.

Onze plannen zijn om onze nieuwbouwwoningmuren te bewerken met kalkverf. Een van de verfleveranciers gaf aan dat dichtsmeren van de gaatjes in de betonnen muren + licht opschuren + voorstrijk + primer + kalkverf al prima kan werken, zonder verder pleisterwerk. Zeker gezien wij niet specifiek op zoek zijn naar een perfect egaal/strakke afwerking.
dan verf je de boel toch gewoon, jouw huis, jouw feestje

• Florinsz
twain4me schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:59:
[...]

dan verf je de boel toch gewoon, jouw huis, jouw feestje
Zeker mijn feestje, maar benieuwd of ik dus kan verwachten dat binnen een jaar m'n muur weer vol zit met gaten of de verf er met plakken vanaf komt.

• twain4me
Florinsz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:01:
[...]

Zeker mijn feestje, maar benieuwd of ik dus kan verwachten dat binnen een jaar m'n muur weer vol zit met gaten of de verf er met plakken vanaf komt.
je kan (bijna) alles verfen en zolang je het goed doet blijft het zitten. maar die voorwaarde zijn niet heel anders voor pleisterwerk hoor daar moet ook gewoon een goede hechting voor gemaakt worden. middels voorstrijk.

• Florinsz
twain4me schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:06:
[...]

je kan (bijna) alles verfen en zolang je het goed doet blijft het zitten. maar die voorwaarde zijn niet heel anders voor pleisterwerk hoor daar moet ook gewoon een goede hechting voor gemaakt worden. middels voorstrijk.
Hmmm ja. Vandaar dat ik het zo verbazend vind dat wij als enige van al onze nieuwe buren te pleisterwerk stap over lijken te gaan slaan en daarmee flink wat geld besparen. Zie ik dan iets over het hoofd? Of is het puur dat wij juist niet een perfect egale afwerking voor ogen hebben?

• twain4me
Florinsz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:08:
[...]

Hmmm ja. Vandaar dat ik het zo verbazend vind dat wij als enige van al onze nieuwe buren te pleisterwerk stap over lijken te gaan slaan en daarmee flink wat geld besparen. Zie ik dan iets over het hoofd? Of is het puur dat wij juist niet een perfect egale afwerking voor ogen hebben?
glad is de mode en eigenlijk de norm zeker bij nieuwbouw, paar mensen doen structuurverf en nog minder zullen het zo willen als jullie.. helemaal niets mis mee, maar het is zeldzaam. :)

• Aurum
  • Laatst online: 20:07
Ik heb ook gekeken naar fresco kalkverf om aan te brengen op onze wanden. Omdat kalkverf dikker is en kalkverf meestal opgebracht wordt met een kwast en niet een roller, is de structuur van de kwast wel echt zichtbaar op je gestucte muur. Hierdoor 'verpest' je wel echt het stucwerk. Mocht je na kalkverf ooit terug naar glad willen dan zal je je wanden moeten schuren.

• Florinsz
Aurum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:18:
Ik heb ook gekeken naar fresco kalkverf om aan te brengen op onze wanden. Omdat kalkverf dikker is en kalkverf meestal opgebracht wordt met een kwast en niet een roller, is de structuur van de kwast wel echt zichtbaar op je gestucte muur. Hierdoor 'verpest' je wel echt het stucwerk. Mocht je na kalkverf ooit terug naar glad willen dan zal je je wanden moeten schuren.
Ja, dus dan zou je in ons geval beter zelfs de stuc-stap kunnen overslaan :)

• Aurum
  • Laatst online: 20:07
@Florinsz
Jazeker! natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoe de muren erbij staan maar als dat behangklaar is hoef je denk ik alleen de gaten inderdaad te vullen en nog wat na te schuren.
Erg mooi hoor kalkverf!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 21:37

Tao

DPC DE KOMETEN

da1roy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:30:

***members only***
Mijn nieuwbouwhuis is enkele maanden geleden opgeleverd. Ik twijfelde tussen stucen of renovlies. Ben voor renovlies gegaan, aangezien dat eventuele scheuren goed maskeert. De wanden van mijn huis: prefab beton. Eerst zijn evt. kleine gaatjes dichtgemaakt, voor gestreken (was niet verplicht) en dan renovlies er op. Met hoekijzers voor vlijmscherpe hoeken. Daarop latex verflaag. Plafonds zijn gestuct, en gespuitverfd.

Waarom renovlies: er wordt in de buurt nog verder gebouwd (gevaar op scheuren door heien). Daarnaast zit er veel bouwvocht in m'n huis wat scheuren bij drogen kan opleveren.

Alles zit er "retestrak" op. En het is veel goedkoper dan stuc.
Als je voor renovlies kiest, wat maakt dan dat je al denkt over "er een keer vanaf willen"?
Met een stoomapparaat krijg je het er makkelijk vanaf in de toekomst.

Diablo3

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tao schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Mijn nieuwbouwhuis is enkele maanden geleden opgeleverd. Ik twijfelde tussen stucen of renovlies. Ben voor renovlies gegaan, aangezien dat eventuele scheuren goed maskeert. De wanden van mijn huis: prefab beton. Eerst zijn evt. kleine gaatjes dichtgemaakt, voor gestreken (was niet verplicht) en dan renovlies er op. Met hoekijzers voor vlijmscherpe hoeken. Daarop latex verflaag. Plafonds zijn gestuct, en gespuitverfd.

Waarom renovlies: er wordt in de buurt nog verder gebouwd (gevaar op scheuren door heien). Daarnaast zit er veel bouwvocht in m'n huis wat scheuren bij drogen kan opleveren.

Alles zit er "retestrak" op. En het is veel goedkoper dan stuc.
Als je voor renovlies kiest, wat maakt dan dat je al denkt over "er een keer vanaf willen"?
Met een stoomapparaat krijg je het er makkelijk vanaf in de toekomst.
[Afbeelding]
Wat heb je betaald voor Renovlies per m2 en daarna het sausen per m2?

Wij zijn ook aan het kijken wat we gaan doen. Willen sowieso alles strak hebben, zowel muren als plafonds. En ook beide dilemma's, stuccen of renovlies en sausen of spuiten. Ben benieuwd hoe de tarieven nu liggen per m2 voor dit allemaal hedendaags

• tawisa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-03 16:49
Mijn woning wordt HSB, en 'behangklaar' opgeleverd. Als ik het goed begrijp, betekend dat alleen de schroefgaten, hoeken en naden etc gladgestuct zijn?

Werkt HSB ook nog erg na oplevering? Of ligt het een beetje aan hoe lang eea in weer en wind heeft gestaan tijdens de bouw? De woning wordt in prefabdelen in een fabriek voorbereid, en zal dan in een paar dagen feitelijk opgebouwd worden met dak en al. Afbouw etc zal uiteraard langer duren. Er zal denk ik relatief veel minder vocht in zitten dan een betonnen woning? Ik heb wel een betonnen fundering/vloer waar vocht in zit.

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-11 13:31
wd200 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:33:
Hoi,

ik zou graag 2 discussies aangaan.

Dunpleister / Stucen

achtergrond
Er is tegenwoordig ook een andere optie. Sinds ruim 20 jaar worden behangklare wanden in nieuwbouwwoningen ook sausklaar gestuct met een kant-en-klare en machinaal verwerkbare dunpleister. De wanden afwerken met dunpleister combineert het beste van twee werelden betreft wandafwerking in nieuwbouwwoningen. Het is glad, structuurloos en net zo waardevast als traditioneel stucwerk. Tevens is het goed en snel verwerkbaar en enorm snel droog. Een totale woning met 300m2 wandoppervlak wordt met gemak binnen 4 dagen gestuct en geschilderd. Maar het allerbelangrijkste is de prijs, deze veel goedkoper dan traditioneel stucwerk van gips.

Kosten
Dunpleister is vaak veel goedkoper 30-50%
het nadeel is dat er veel afgeplakt moet worden maar bij een nieuwbouwwoning is maakt dat naturlijk minder uit.

advies
Is stuc nodig op een nieuwbouwwoning of is dunpleister ook voldoende ?
Wat is beter voor de langer termijn / duurzaamheid voor een woning waar je 10 jaar wil blijven wonen ?

Sausen of Schilderen

Achtergrond
Het verschil tussen sausen en verfspuiten is op verschillende manieren aan te wijzen. Waar sausen handmatig gebeurt, vindt latex spuiten machinaal plaats. Verfspuiten is een snelle en goedkope manier om grote oppervlakten te schilderen, met een kleine kans op banen.

Kosten
Spuiten is +/- 50% goedkoper dan sausen.

advies
Ik moet dus kiezen tussen spuiten en sausen, de ene vakman adviseert spuiten en de andere sausen.
betreft een nieuwbouwwoning zonder meubels / vloer (dus afplakken ed valt wel mee)

De muren zijn behangklaar en worden sowieso voorzien van stucwerk; het gaat dus om de afwerking na het stucen. (edit: nav vraag @MrDry )

Als de kosten niet zo heel erg uitmaken lijkt sausen (2x) mij de beste oplossing maar dat is vooral gebaseerd op gevoel. Hoe zit dat met stucen of dunpleister ?
Heeft iemand een ander advies ?
Zeker, zit in mijn derde nieuwbouwhuis en kan je zeggen dat ik nog nooit zo tevreden ben geweest over Renovlies. De dikste pakken en goede saus. Daar kan geen stuc of pleister tegenop en bovendien schuurvrij. Alleen plafonds stuc pakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
tawisa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:09:
Mijn woning wordt HSB, en 'behangklaar' opgeleverd. Als ik het goed begrijp, betekend dat alleen de schroefgaten, hoeken en naden etc gladgestuct zijn?

Werkt HSB ook nog erg na oplevering? Of ligt het een beetje aan hoe lang eea in weer en wind heeft gestaan tijdens de bouw? De woning wordt in prefabdelen in een fabriek voorbereid, en zal dan in een paar dagen feitelijk opgebouwd worden met dak en al. Afbouw etc zal uiteraard langer duren. Er zal denk ik relatief veel minder vocht in zitten dan een betonnen woning? Ik heb wel een betonnen fundering/vloer waar vocht in zit.
behangklaar kennen we uit de stapelbouw/betonbouw. in basis is het eigenlijk een raar iets in HSB je hebt namelijk geen luchtbellentjes in gipsplaten (het verschil tussen behangklaar en sausklaar) als de schroefgaten zijn dicht gesmerd en de naden heb je inbasis een sausklare muur die nooit meer zo recht zal worden als dat hij nu is. Het zou kunnen dat ze het niet zo nauw nemen met naschuren, maar dat is prima achteraf te doen. hsb woningen werken hun hele leven, goed geplaatste gipsplaten, gaasband en goed voegmiddel voorkomen scheuren.

• tawisa
De terminologie in de bouw is af en toe heel verwarrend. Mijn aannemer spreekt dus over behangklaar, en bedoeld daarmee datgene wat ik schrijf. Maar goed om te weten (ik vermoedde zoiets al) dat 'behangklaar' in dit geval (zo goed als) gelijk is aan 'sausklaar'. Het appartement waar ik hiervoor in zat (een verbouwd pakhuis, alle binnen/buitenwanden opgebouwd met metalstuds en gipsplaat) was feitelijk ook 'behangklaar', dus alleen de naden etc gestuct en met gaas etc) en die heb ik gewoon daarna voorzien van een goede muurverf (Sigmacryl supermatt) en dat was meer dan prima. Geen stucwerk of renovlies etc nodig. Tenminste, een goede vakman kan de muur natuurlijk veel beter en superstrak krijgen met stucen, maar wel tegen een prijs. Ik denk dat ik dan voorlopig de hand maar even op de knip houd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• twain4me
tawisa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:02:
Tenminste, een goede vakman kan de muur natuurlijk veel beter en superstrak krijgen met stucen,
dat denken veel mensen, maar is gewoon niet waar.

Zelfs de beste stucadoor krijgt een gipsplaten wandje niet rechter dan met alleen de naden vullen. een stucadoor maakt er een (hoe klein ook) golf beweging in die in de plaat niet zit. uiteraard moet dat naden vullen wel goed gebeuren en het wandje netjes recht geplaatst zijn. ik zou een pot kant en klare pasta kopen en een schuurblok en gewoon de naadjes nalopen, krijg je een prachtig resultaat.

[Voor 17% gewijzigd door twain4me op 13-03-2022 10:16]

• tawisa
Dat is ook zo... tenzij hij een rei heeft die zo breed is als de muur :) ja misschien overschat ik het hele idee van stucen. Het wordt toch een beetje gebracht als de 'ultieme afwerking' en al het andere is 'minder'. Maar, goed mijn ervaring dat 'behangklaar' op gipsplaten gewoon ook strak kan zijn, is dus niet zo gek :) Uiteraard moet de basis wel goed en recht zijn.

• Tao

Tao

DPC DE KOMETEN

Ferra schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Wat heb je betaald voor Renovlies per m2 en daarna het sausen per m2?

Wij zijn ook aan het kijken wat we gaan doen. Willen sowieso alles strak hebben, zowel muren als plafonds. En ook beide dilemma's, stuccen of renovlies en sausen of spuiten. Ben benieuwd hoe de tarieven nu liggen per m2 voor dit allemaal hedendaags
Tarieven van Renovlies.net (sorry, heb er geen aandelen in, maar ben wel super tevreden over hun werk):

Renovlies + 1 x latex verf: E 14,50 m2 (in december offerte gehad).
Daarnaast nog hoeknaalden (want die prefab hoeken zijn echt niet vlijmscherp.... :( ), pleisteren en - nadat ik een andere partij de plafonds had laten stucen (zag er eigenlijk niet goed uit) hun gevraagd om de plafonds af te sauzen.

Diablo3

• Tao

Tao

DPC DE KOMETEN

tawisa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:09:

Jouw woning wordt op precies dezelfde manier gebouwd als de mijne.
Houd rekening met het feit dat die zogenaamde gladde prefab wanden redelijk wat (onopgevulde) gaatjes en 'wratten' bevatten, waar overheen je niet fatsoenlijk kan behangen. Dus: egaliseren die hap. Kun je zelf of laten doen (is - afhankelijk van hoe groot je huis is - soms een megaklus).

Dan: die prefab boel is niet echt een stille waterval, maar er zit egwel enorm veel vocht in je huis.
Ik neem aan dat je vloerverwarming krijgt met lage verwarmingstemperatuur? Vraag de bouwer voor oplevering al de vloerverwarming aan te zetten (enkele weken). Evt. scheuren van de dekvloer komen dan al sneller naar voren, terwijl je - afhankelijk van de stookperiode en ingestelde temperatuur - waarschijnlijk geen opstookprotocol hoeft uit te voeren (scheelt je weer 5 weken vertraging met vloerbedekking)....

Houd eveneens rekening met het feit dat dit vocht niet zo 1,2,3 je huis uit is. Ik houd rekening met 2 jaar. Ik heb mijn (mechanische) ventilatie constant op stand 1 (van de 3) staan. Als er gedoucht wordt of gekookt, dan op minimaal 2. En sluit het eerste jaar niet je deuren (om evt. kromtrekken te voorkomen). En doe je voordeur juist wel op slot - om diezelfde reden; zelfs als je gewoon thuis bent.

Het mag wellicht allemaal wat overmatig voorzichtig klinken, en je bepaalt natuurlijk zelf wat je wel of niet doet, maar ik ben er liever mee dan om verlegen. Zo goedkoop zijn huizen tegenwoordig niet...

Edit (toevoeging): men is nu (na ruim 3 maanden) bezig met bouwen van de volgende "fase". Er wordt - helaas - geheid en niet geboord. Redelijk wat nieuwe bewoners merken nu kleine scheurtjes in plafonds en wanden. Met stucen ga je dat echt zien, met renovlies (wanden) niet. Ik let wel op m'n plafonds of ik er ook last van heb, maar ik zit op een relatief 'veilige' afstand (40 meter).

[Voor 8% gewijzigd door Tao op 23-03-2022 09:32]

Diablo3

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-11 22:07
Florinsz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:50:

Mijn appartement wordt in juni opgeleverd en zit hier ook naar te kijken, kalkverf lijkt mij een erg mooi product en scheelt weer aardig in de kosten qua stucen!

Jij al een keuze kunnen maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Florinsz
Grifoendor schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:19:
[...]

Mijn appartement wordt in juni opgeleverd en zit hier ook naar te kijken, kalkverf lijkt mij een erg mooi product en scheelt weer aardig in de kosten qua stucen!

Jij al een keuze kunnen maken?
Ja wij gaan toch voor de kalkverf-optie. Al het onderzoek wat wij hebben gedaan leek er op te wijzen dat voor nieuwbouw geen een afwerkingstype eigenlijk ideaal is. Stuc/reno/dunpleister kan allemaal op den duur gaan scheuren ivm de werking van de muren.

Dus ons plan is nu allereerst gaatjes vullen, voorstrijk, primer en dan kalkverf. Verreweg de meest kosteneffectieve optie en dan zien we over een jaar of twee wel hoe het er voor staat met eventuele scheuren of gebreken. Kunnen we tegen die tijd het altijd nog netjes laten stucen/vliezen als we zouden willen.

• Grifoendor
Florinsz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:04:
[...]

Ja wij gaan toch voor de kalkverf-optie. Al het onderzoek wat wij hebben gedaan leek er op te wijzen dat voor nieuwbouw geen een afwerkingstype eigenlijk ideaal is. Stuc/reno/dunpleister kan allemaal op den duur gaan scheuren ivm de werking van de muren.

Dus ons plan is nu allereerst gaatjes vullen, voorstrijk, primer en dan kalkverf. Verreweg de meest kosteneffectieve optie en dan zien we over een jaar of twee wel hoe het er voor staat met eventuele scheuren of gebreken. Kunnen we tegen die tijd het altijd nog netjes laten stucen/vliezen als we zouden willen.
Zo zit ik er inderdaad zelf ook in. Is voorstrijk en primer per se nodig, ik lees wisselende verhalen online namelijk.. Naar welke merken zitten jullie te kijken qua kalkverf?

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:05
Als ik, nu na 4 jaar in ons nieuwbouwhuis te wonen, anders zou hebben gedaan was wel het minder "beton" hebben in huis. We hebben een tegelvloer, muren laten stuccen, en alleen verven. We hebben een erg slechte akoestiek, alles klinkt erg hard en schel. Als ik nu mocht kiezen had ik voor renovlies gekozen, en wellicht een pvc vloer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:31
Renovlies had daar niet heel veel aan verbeterd.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:13
mierenfokker schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:01:
Als ik, nu na 4 jaar in ons nieuwbouwhuis te wonen, anders zou hebben gedaan was wel het minder "beton" hebben in huis. We hebben een tegelvloer, muren laten stuccen, en alleen verven. We hebben een erg slechte akoestiek, alles klinkt erg hard en schel. Als ik nu mocht kiezen had ik voor renovlies gekozen, en wellicht een pvc vloer.
Gordijnen, vloerkleed en wat kunst aan de muur helpt niet?

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:05
Milo85 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:15:
[...]

Gordijnen, vloerkleed en wat kunst aan de muur helpt niet?
Nope, zit nu te denken aan speciaal kurk achtige behang. Maar ja dat spul is 60 euro m2.

• Florinsz
Grifoendor schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:11:
[...]

Zo zit ik er inderdaad zelf ook in. Is voorstrijk en primer per se nodig, ik lees wisselende verhalen online namelijk.. Naar welke merken zitten jullie te kijken qua kalkverf?
Na het gaten dichtsmeren (en evt schuren) lijkt voorstrijk me wel handig als extra laag om alles dicht te smeren. Dan primer om de kalkverf goed te laten pakken (op advies van de verfwinkel). Advies in gewonnen van Vestingh Paint, waar we ook van overwegen de verf af te nemen. Fijne winkel!

• Grifoendor
Florinsz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:59:
[...]

Na het gaten dichtsmeren (en evt schuren) lijkt voorstrijk me wel handig als extra laag om alles dicht te smeren. Dan primer om de kalkverf goed te laten pakken (op advies van de verfwinkel). Advies in gewonnen van Vestingh Paint, waar we ook van overwegen de verf af te nemen. Fijne winkel!
Toevallig woon ik in Huizen, dus ik ga daar zeker een kijkje nemen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daroyke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-07 09:32
*knip*
Een ouder topic kicken voor een promotie is niet de bedoeling.

[Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 05-07-2022 10:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ivo_s
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-11 20:50
Betreft de zorgen omtrent scheuren icm stucwerk. Ja het gaat scheuren, maar een schilder kan deze scheuren uitkrabben, opvullen en weer overschilderen. Aangezien de meeste scheuren binnen de eerste 2-jaar optreden is dit 'onzichtbaar' te doen tegen een schappelijk bedrag (en geen grote bende). Mijn schilder heeft dit als nazorg opgepakt (werkt samen met stucadoor) en hier geen extra kosten voor gerekend.

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:16
Florinsz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:59:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien. Wanneer staat de oplevering gepland? En kies je dan voor kalkverf in de hele woning?

Wij gaan komende week bij een showroom kijken hoe kalkverf er in het echt uitziet. Van mij hoeft het interieur ook niet super strak te zijn, maar merk dat ik het ook erg lastig vind om te visualiseren hoe 'niet' strak de afwerking wordt die jij voor ogen hebt.

This is absolutely ridiculous

• 896gerard
Wat mij betreft een nuttige toevoeging aan dit topic is de post van @millerman_sf : klik
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee