Renovlies vs Stuc in nieuwbouw woning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:48
Beste Tweakers,

Zoals de titel al zegt, vraag ik mij af wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Voor mijn, nog op te leveren, nieuwbouw woning wil ik graag strakke muren. De muren bestaan uit betonnen prefab muren. De muren worden behangklaar afgeleverd.

Nu lees ik dat het huis nog kan werken en de kans met stuc bestaat dat er scheuren ontstaan, hierdoor wordt eerder renovlies behang aangeraden. Echter lees ik over dit laatste dat dit óók kan werken, dat er bobbels kunnen ontstaan in hoeken en bovendien minder strak is dan stuc.

Desondanks hoor ik ook weer dat stuc makkelijker te repareren is. Ik weet het niet meer.

Groet,

Shwan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt het zelf al redelijk samengevat en het klopt allemaal, gewoon kiezen tussen de voor en nadelen :)
dat minder strak valt wel echt mee als het renovlies goed geplakt is, ik zie het verschil wel.

Persoonlijk zou ik kiezen voor stucwerk en dat gewoon repareren indien nodig door zettings scheurtjes.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 26-10-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoezo of?

Eerst stucen, daarna renovlies erover. Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11
MikeyMan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:22:
Hoezo of?

Waarom zou je het stucen als het al behangklaar is? Als het goed is is het dan glad genoeg voor renovlies. Anders sausklaar laten stucen.

Voordeel van renovlies is dat het een extra buffertje is, je tikt minder snel stukjes uit de muur mocht je er per ongeluk tegenaan stoten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:27
Wij hebben destijds renovlies genomen, geen spijt van gehad. Uiteindelijk is er in de keuken 1 naad zichtbaar als je het weet, verder kun je het wat mij betreft niet zien. In het toilet zit stuc/spuitwerk vanuit de bouw met… jawel een scheur in de hoek…

Maar beide heeft zijn voor en nadelen, kies waar jij je prettig bij voelt.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NoepZor schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Waarom zou je het stucen als het al behangklaar is? Als het goed is is het dan glad genoeg voor renovlies. Anders sausklaar laten stucen.

Voordeel van renovlies is dat het een extra buffertje is, je tikt minder snel stukjes uit de muur mocht je er per ongeluk tegenaan stoten.
Ik heb aardig wat 'behangklare' woningen opgeleverd zien worden. Maar keer op keer was dat net niets.

'vlak' en 'recht' zijn nogal rekbare begrippen. Dan liever 100% goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:11

thijsco19

KTM 990 SMT

Zelf gekozen voor, na het stucen, het te behangen met renovlies.
Dit heb ik zelf gedaan en het was voor mij de eerste keer behangen. Mag zeggen, het resultaat is beter dan verwacht.

Als het goed geplakt is is het gewoon mooi glad, naden nagenoeg of zelfs niet zichtbaar (na het verven dan).
Belangrijk is inderdaad wel dat je de hoeken goed plakt, ik heb alle binnenhoeken doorgesneden (een x tal cm door de hoek heen laten steken en in de hoek afsnijden en uiteraard afkitten) en de buitenhoeken afgeschuurd. (door laten steken en dan met een schuurpapiertje over de stucnaald het behang door schuren)
Mijn pa had bij de eerste baan door de hoek heen behangen, zowel binnenhoek als buitenhoek, hier is inderdaad het behang gedeeltelijk los gekomen.

Enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat het extra geld en tijd kost.
Oh en, zorg dat er echt niks onder het behang zit... Er zijn bij mij helaas enkele haren en losse stukjes achter het behang gekomen en dat blijf je zien. Was helaas pas zichtbaar nadat het lijm opgedroogd was en het behang gladgetrokken was.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:41
Bij onze nieuwbouwwoning hebben we voor renovlies gekozen en geen spijt van.
De muren waren behangklaar opgeleverd, maar dit hebben wij toch nog geschuurd, koste ongeveer anderhalve dag om alle muren te schuren met een simpele handschuurmachine.
Vervolgens voorstrijk erop gedaan zodat niet alle behanglijm direct de muur in zou worden gezogen, en daarna dus renovlies erop gedaan.
Wij hebben er daarna ook nog een kleurtje overheen geverfd, dat maakte de laatste kleine naadjes compleet onzichtbaar.

Wat je ook kiest, zorg dat je ook nog deurstoppers, van die transparante plakdingen gaat gebruiken.
Die plak je op de muur om te zorgen dat je geen deuk krijgt in je stucwerk van de deurklink, of geen vlekken op je renovlies van vieze deurklinken.

[ Voor 20% gewijzigd door dejeroen op 26-10-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
Ruim 3 jaar geleden in ons nieuwbouwhuis renovlies aan laten brengen.
Dit is zeer goed gedaan, is ‘gewoon’ superstrak. Nog steeds geen spijt!
Geen naden of zo te zien.

Wel laten doen door een ‘beroepsbehanger’. Weet niet hoe het resultaat van onervaren klusser eruit zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 15:09
Wij hebben in 2016 de nieuwbouwwoning laten stucen. Slecht bevallen, veel scheuren nav werking. Onze buren hebben glasvliesbehang genomen, achteraf had ik dat liever gedaan. De volgende nieuwbouwwoning gaat behang op.

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 26-10-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 10:31
Wij zitten erover na te denken om de muren te voorzien van renovlies en plafonds te stuccen. Iemand ervaring met die combinatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:55

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Nogal offtopic, maar in België zie je dat echt nooit, niet in renovaties en niet in nieuwbouw.

Enkel om een relatief slechte muur terug goedkoop relatief netjes te krijgen gebruiken ze hier.

Is hier een speciale reden voor? Andere manier van bouwen?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
twain4me schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:20:
Je hebt het zelf al redelijk samengevat en het klopt allemaal, gewoon kiezen tussen de voor en nadelen :)
dat minder strak valt wel echt mee als het renovlies goed geplakt is, ik zie het verschil wel.

Persoonlijk zou ik kiezen voor stucwerk en dat gewoon repareren indien nodig door zettings scheurtjes.
Precies dit. Zo’n scheurtje even dichtzitten met renoband, kwastje erover en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
Jellabie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:56:
Nogal offtopic, maar in België zie je dat echt nooit, niet in renovaties en niet in nieuwbouw.

Enkel om een relatief slechte muur terug goedkoop relatief netjes te krijgen gebruiken ze hier.

Is hier een speciale reden voor? Andere manier van bouwen?
ik heb geen idee. Volgens mij is de renovlies lobby in NL goed los gegaan door iedereen bang te maken voor *drum roll* de stuc-scheur!!!! >:)
Maar stuc heeft ook wel ENIGE rek. Voordeel is dat het inderdaad -ALS het gebeurt- makkelijker te repareren is dan renovlies.
Vorige nieuwbouwwoning die wij betrokken heeft nooit een stuc scheur gehad. Over een week betrekken we de nieuwe en die wordt ook overal van stucwerk voorzien. Ik zie geen enkele reden om het niet te doen, en persoonlijk vind ik het mooier.

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hier stucwerk, en na een jaar scheuren erin die ik zelf kan fixen. Bij de buren glasvliesbehang, en ook daar scheuren in de muur. Achter het behang. Succes daarmee...

Geen van de twee is een garantie op een probleemloos resultaat. Kies voor wat je het mooist vindt en accepteert dat er vroeg of laat iets aan gedaan zal moeten worden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thijsmans schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:43:
Hier stucwerk, en na een jaar scheuren erin die ik zelf kan fixen. Bij de buren glasvliesbehang, en ook daar scheuren in de muur. Achter het behang. Succes daarmee...

Geen van de twee is een garantie op een probleemloos resultaat. Kies voor wat je het mooist vindt en accepteert dat er vroeg of laat iets aan gedaan zal moeten worden.
Reparatie is op zich krek eender, behalve dat je het renovlies even insnijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:44
Hoezo of?

Waarom renovlies over het stucwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toke_gt schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Waarom renovlies over het stucwerk?
Omdat je muren dan een stuk minder makkelijk beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:28:
[...]

Maar dan zie je toch niks meer van het stucwerk? Waarom dan eerst stucen als het al behangklaar is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06 20:32
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:28:
[...]

Offtopic:
Dit doet me denken aan een prachtige houten tafel of leren bank met daaroverheen een in vorm getrokken plastic meubelhoes.....
Elke kras op de muur, deuk in de vloer of vlek in het tapijt is een herrinering, een teken dat er geleefd wordt. Dat noem je karakter.

Ontopic:
Scheuren kunnen in beide producten ontstaan.
Imho is stucwerk qua uitstraling superieur. Toont klasse en vakwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Toke_gt schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:12:
[...]

Maar dan zie je toch niks meer van het stucwerk? Waarom dan eerst stucen als het al behangklaar is?
Omdat stucen vergeleken wordt met plamuren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toke_gt schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:12:
[...]

Dat zei ik eerder al. Behangklaar is nogal een rekbaar begrip. En waarom zou je je 'stucwerk' willen zien? Dat ziet er na het verven hetzelfde uit als renovlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Woody179 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:17:
[...]

Offtopic:
Dit doet me denken aan een prachtige houten tafel of leren bank met daaroverheen een in vorm getrokken plastic meubelhoes.....
Elke kras op de muur, deuk in de vloer of vlek in het tapijt is een herrinering, een teken dat er geleefd wordt. Dat noem je karakter.
Een houten tafel of leren bank vliegen de deuken wat minder hard in dan een gestucte muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Woody179 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:18:
[...]

Omdat stucen vergeleken wordt met plamuren....
Door degenen die het 'behangklaar' opleveren vaak wel ja. Mijn stucer levert 100% haaks en 100% vlak op. Over de hele lengte.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

Dat zei ik eerder al. Behangklaar is nogal een rekbaar begrip. En waarom zou je je 'stucwerk' willen zien? Dat ziet er na het verven hetzelfde uit als renovlies.
Ik denk dat we een verschillende opvatting hebben over stucwerk. In mijn beleving is dat een mooie wandafwerking (glad of met een effect erin) die je eventueel kunt verven om een kleur aan te brengen. Renovlies zie ik als middel om onregelmatigheden in de muur weg te werken, en moet je daarna sowieso nog verven. Zoals ik jou begrijp zie je stuc meer een (dunne) pleisterlaag om de wand gelijk te trekken.
En dat is prima hoor, ik probeerde te begrijpen waarom iemand twee afwerklagen over elkaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 13:15
Je hebt verschillende Renovlies. Het hele dunne zoals hierboven al aangegeven voor over je stuck werk.

Je hebt ook dikker Renovlies. Dit wordt vaak gebruikt in de renovatie gebruikt kleine oneffenheden worden hiermee uit gecanceld. Op het hele dunne Renovlies kan je idd haartjes e nog achter vinden.

Dikker Renovlies is moeilijker verwerken. Is zwaarder. Maar krimp scheuren zie je hier niet achter.

[ Voor 17% gewijzigd door To_Tall op 27-10-2022 08:55 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

Een houten tafel of leren bank vliegen de deuken wat minder hard in dan een gestucte muur.
Deuken, krassen, vlekken.... Zij het op een vloer, muur of meubel, waar geleefd wordt kunnen "beschadigingen" ontstaan. Maar een prachtig stukje vakwerk als zogenaamde bescherming afgaan plakken is net als die plastic meubelhoes doorslaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Woody179 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Deuken, krassen, vlekken.... Zij het op een vloer, muur of meubel, waar geleefd wordt kunnen "beschadigingen" ontstaan. Maar een prachtig stukje vakwerk als zogenaamde bescherming afgaan plakken is net als die plastic meubelhoes doorslaan...
Nou nou... Beetje minder veroordeling mag wel hoor...

De stucer raadde het zelf aan. Hebben er een hoop plezier van, en het ziet er exact hetzelfde uit als geverfde stuc. In tegenstelling tot je plastic hoezen. En zeker op plekken waar je veel risico hebt op beschadigingen, zoals in een trapgat of in de loop, is het m.i. ronduit stupide om het niet te doen. Als we toch bezig zijn om te labelen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Twee nieuwbouwwoningen gehad, beide laten stuccen. Woning 1 geen scheuren, woning 2 wel scheuren.
Geen peil op te trekken wat er gaat gebeuren, maar met stuccen aanvaard je het risico op scheuren. Goed stucwerk is wel een stuk mooier dan renovlies.

En heel eerlijk, die scheuren zie ik nu niet eens meer. En gasten al helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Shwan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:14:
Beste Tweakers,

Zoals de titel al zegt, vraag ik mij af wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Voor mijn, nog op te leveren, nieuwbouw woning wil ik graag strakke muren. De muren bestaan uit betonnen prefab muren. De muren worden behangklaar afgeleverd.

Nu lees ik dat het huis nog kan werken en de kans met stuc bestaat dat er scheuren ontstaan, hierdoor wordt eerder renovlies behang aangeraden. Echter lees ik over dit laatste dat dit óók kan werken, dat er bobbels kunnen ontstaan in hoeken en bovendien minder strak is dan stuc.

Desondanks hoor ik ook weer dat stuc makkelijker te repareren is. Ik weet het niet meer.

Groet,

Shwan
Bij een behangklare oplevering, is de wand klaar om met dikker behang te behangen (zoals glasvezelbehang) of om af te werken met pleisterwerk. Oneffenheden zijn hierbij toegestaan.

Bij sausklare wanden, krijgt de behangklare wand een dunne gipslaag om de oneffenheden weg te werken.

Foto toont behangklare oplevering. Saus klaar is alles 1kleur, en strakker.Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PYdMdH4/E02434-D9-B5-AC-4-B7-A-9633-259-AF4-FCCB72.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:55

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Hackus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Bij een behangklare oplevering, is de wand klaar om met dikker behang te behangen (zoals glasvezelbehang) of om af te werken met pleisterwerk. Oneffenheden zijn hierbij toegestaan.

Bij sausklare wanden, krijgt de behangklare wand een dunne gipslaag om de oneffenheden weg te werken.

Foto toont behangklare oplevering. Saus klaar is alles 1kleur, en strakker.[Afbeelding]
Dan moeten die gyproc mannen leren smeren. Je kan perfect "schilderklaar" smeren, met alleen de voegen zonder heel de muur te doen.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jellabie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Dan moeten die gyproc mannen leren smeren. Je kan perfect "schilderklaar" smeren, met alleen de voegen zonder heel de muur te doen.
Ytong boys doen dat niet zelf.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 20:49
In onze vorige woning hebben wij muren laten stuccen. Mooi opgeleverd, maar het is erg vatbaar voor beschadigingen.
In de huidige woningen hebben wij het met renovlies laten doen. Niet alleen zit het er superstrak op, het ziet er superstrak uit. Scheuren e.d. zullen er misschien zitten, maar wij zien er niets van.

Gezien wij ervaring hebben met beide, zou ik absoluut willen adviseren voor renovlies te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:11
Ik denk dat het met stucen ook behoorlijk uitmaakt hoe goed de skills van de stucadoor zijn.

Wij zijn een kleine 6 jaar geleden onze nieuwbouwwoning in gegaan. Uitbouw, open (hout)haard, 3 weken na overdracht stucen, allemaal zaken die het wel complexer kunnen maken en in ieder geval aannemelijker dat er wat zou kunnen gaan scheuren. We hebben het hele huis beneden en boven laten doen.

Gezien de zeer goede naamsbekendheid (maar ook een soort van bekende van ons) met iemand in zee gegaan waar we vertrouwen in hadden. Nam overal goed de tijd voor, gaasjes waar nodig, insnijden waar nodig, etc. Je zag dat hij in ieder geval eer van zijn werk had.
Na afloop zei hij dat er een aardige kans was dat het uiteindelijk zou gaan scheuren op de grens van de woning en de uitbouw, en waarschijnlijk bij de haard i.v.m. temperatuur. Na enkele jaren is er alleen een scheur ontstaan bij de uitbouw. Maar... het is een super dunne scheur die je alleen ziet als je er 0,5 meter vanaf staat. Hij heeft toen aangeboden; als dat gebeurt, doe me een belletje en ik kom 'm kosteloos repareren.

Het is zo onzichtbaar dat we het er maar bij hebben gelaten.
Tegen de tijd dat we er een nieuw kleurtje op willen smeer ik 'm wel dicht :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
In de vorige nieuwbouwwoning laten stucen, dat zat er goed op en was netjes ingesneden in alle randen bij het plafond. Alleen hele dunne scheurlijnen tussen de kanaalplaten.

In de nieuwe woning toch voor renovlies gekozen, maar door een professional die het eerst glad smeert en opschuurt. Dat is niet goedkoper dan stucwerk. Het zit er wel strakker op, gladder.

De plafonds en de badkamer zijn dan weer gestuct door een onderaannemer van onze eigen aannemer. Die hebben het wel verprutst. Afgeraffeld en binnen 3 weken zaten er al grotere scheuren in de badkamer op de overgang naar het plafond.

Moraal van het verhaal: beiden hebben voor- en nadelen, het een is niet beter dan het ander. Het hangt allemaal af van degene die het doet.

[ Voor 6% gewijzigd door millerman_sf op 27-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door millerman_sf op 27-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

millerman_sf schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:54:

Moraal van het verhaal: beiden hebben voor- en nadelen, het een is niet beter dan het ander. Het hangt allemaal af van degene die het doet.
Het hangt van veel meer dingen af, hoeveelheid vocht die de woning in is gekomen tijdens het bouwen (ofwel hoeveel regen was er), bouwmethode etc. de persoon die het gaat doen heeft uiteraard invloed, maar zolang die de juiste stappen volgt (met name gaasband gebruikt waar nodig) is er geen peil op te trekken of stucwerk gaat scheuren.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 27-10-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Ook als je wel netjes een gaasje plaatst, kan een stucadoor het nog steeds afraffelen zodat het niet mooi glad is. En een behanger kan de stroken te snel plaatsen waardoor je alsnog naden ziet.

Dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Renovlies is stootvaster dan stuc, en zou bij schilderen mijn keuze zijn.

@millerman_sf prutswerk is nooit goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hoezo of?

Helemaal mee eens. Wij hebben een 'behangklare' muur laten renovliesen zonder stucen - niet erg tevreden over hoe het glad het is. De buren hebben eerst (heel dun) gestucd en dat is zeer zeer strak geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Channelmaster
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-06 17:46
Heb hier renovlies in nieuwbouw. Belangrijk voordeel tov. het gladde stucwerk bij de buren: Geen scherpe galm in de kamer. Doet met tegelvloer echt pijn aan mijn oren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Stuccen in nieuwbouw kan goed gaan, maar het kan ook gewoon tegenzitten. Mijn ouders hebben ooit een nieuwbouw hoekwoning gestuct op laten leveren. Dat ging maanden goed, tot op een avond het stucwerk van het halve plafond in de woonkamer en van een stuk muur naar beneden kwam. De rest van het rijtje had ook alles gestuct op laten leveren en daar zat nog 1 ander adres met "problemen" bij, maar dat waren gewoon hier en daar wat lelijke scheuren die wel weg te poetsen waren. Bouwer heeft overigens wel gewoon bijna de hele benedenverdieping gratis opnieuw laten stuccen zonder zeuren. Was destijds snel geregeld. Van de 6 woningen was het dus toen:
1 compleet drama (mijn ouders)
1 met echt wel wat lelijke scheuren die ze wel gewoon konden repareren
4 met hier of daar een enkel onopvallend dun scheurtje

Het grootste voordeel van Renovlies, is voor mij dat ik het helemaal zelf kan en het dus bijna geen klap kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Ga je in een appartement wonen of echt eigen huis?
Ook dat maakt verschil in de werking van het gebouw.

In mijn nieuwbouw renovlies laten doen, Super gelukkig mee.
Buren die hebben laten stuccen balen omdat het gebouw nog veel werkte.

Je kan ook nog het volgende doen.
Nu gewoon renovlies en dan geld sparen en over 5 jaar helemaal stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Channelmaster schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:25:
Heb hier renovlies in nieuwbouw. Belangrijk voordeel tov. het gladde stucwerk bij de buren: Geen scherpe galm in de kamer. Doet met tegelvloer echt pijn aan mijn oren :'(
Scherpe galm door stucen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, heb je daar wat meer informatie over want dat zou de keus voor Renovlies voor mij wel vergemakkelijken? Komt het niet gewoon door je tegelvloer?

@Shwan

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen en ben je tevreden? Ben erg benieuwd.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:48
Ik heb uiteindelijk gekozen voor stuc, het ziet er erg strak uit naar mijn mening.

Op het moment van schrijven is de boel pas 2 maanden gestuct, dus kan nog niet veel zeggen over het werken van de muren / scheuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Channelmaster
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-06 17:46
Specialsta schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Scherpe galm door stucen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, heb je daar wat meer informatie over want dat zou de keus voor Renovlies voor mij wel vergemakkelijken? Komt het niet gewoon door je tegelvloer?
Buren, dus niet mijn tegelvloer ;) Scherpe galm krijg je door combinatie tegelvloer + gladde stuckwand + minimale inrichting. Wat ook telt: Onze woonkamers zijn >60 m2 groot.

De buren hebben nu een vloerkleed wat zeker helpt. Maar ik ben nog steeds erg blij met hout laminaat + renovlies + zuilspeakers d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Dank voor de informatie heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-06 00:04
We ook met de vraag: renovlies of stucen (dunpleister) in onze nieuwbouwwoning. Voor en nadelen van beide op een rij gezet, maar blijft een lastige keuze:
  • Renovlies (iets) goedkoper
  • Renovlies steviger bij stoten (we hebben jonge kinderen)
  • Met renovlies zie je minder scheuren, maar geen garantie dat er geen scheuren komen
  • Stuc is strakker (meningen verschillen hierover)
  • Stuc is makkelijker te repareren
twain4me schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Het hangt van veel meer dingen af, hoeveelheid vocht die de woning in is gekomen tijdens het bouwen (ofwel hoeveel regen was er)
Vanaf afgelopen zomer zijn ze onze woning aan het bouwen, als het goed is komt over 2 weken het dak erop en is het wind en waterdicht. 2023 was het natste jaar ooit, onze muren hebben dus veel regen gehad. Onze binnenmuren zijn gemaakt van 'snelbouwstenen' / 'thermoblock' . Iemand een idee wat de vele regen nu met kans op scheuren gaat doen?
Indien er grote kans op veel scheuren is kiezen we liever voor stuc: dat is makkelijker te herstellen dan scheuren in het renovlies. Als kans op scheuren in renovlies niet heel groot is hebben we liever renovlies: scheelt in de kosten en fijn dat het iets steviger met onze jonge kinderen. Moeilijk dilemma! Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Thermo block "moet" je hoe dan ook stucen, dan zou ik dat direct verfklaar afwerken.. en bij de volgende ronde eventueele scheuren lekker herstellen. of is dit projectbouw en krijg je de boel "behang klaar" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-06 00:04
twain4me schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:42:
Thermo block "moet" je hoe dan ook stucen, dan zou ik dat direct verfklaar afwerken.. en bij de volgende ronde eventueele scheuren lekker herstellen. of is dit projectbouw en krijg je de boel "behang klaar" ?
Geen projectbouw, we hebben zelf aannemer gekozen. In de overeenkomst staat in de basis 'behangklaar' en hebben we als optie voor 'texklaar' gekozen. Deze optie kunnen we weer laten vervallen en dan hebben we 'behangklaar' om renovlies tegenaan te laten zetten. Als is het maar de vraag hoe straks behangklaar natuurlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelVVV
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-11-2024
robberttweak schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:31:
We ook met de vraag: renovlies of stucen (dunpleister) in onze nieuwbouwwoning. Voor en nadelen van beide op een rij gezet, maar blijft een lastige keuze:
  • Renovlies (iets) goedkoper
  • Renovlies steviger bij stoten (we hebben jonge kinderen)
  • Met renovlies zie je minder scheuren, maar geen garantie dat er geen scheuren komen
  • Stuc is strakker (meningen verschillen hierover)
  • Stuc is makkelijker te repareren
[...]

Vanaf afgelopen zomer zijn ze onze woning aan het bouwen, als het goed is komt over 2 weken het dak erop en is het wind en waterdicht. 2023 was het natste jaar ooit, onze muren hebben dus veel regen gehad. Onze binnenmuren zijn gemaakt van 'snelbouwstenen' / 'thermoblock' . Iemand een idee wat de vele regen nu met kans op scheuren gaat doen?
Indien er grote kans op veel scheuren is kiezen we liever voor stuc: dat is makkelijker te herstellen dan scheuren in het renovlies. Als kans op scheuren in renovlies niet heel groot is hebben we liever renovlies: scheelt in de kosten en fijn dat het iets steviger met onze jonge kinderen. Moeilijk dilemma! Hebben jullie tips?
Renovlies is bedoeld om de eerste 5 jaar scheuren op te vangen, het is niet bedoeld als eindafwerking voor 20 jaar. Eigenlijk hoor je renovlies te verwijderen na een jaar of 5 en dan je woning mooi te stucen. Wij hebben gekozen voor super sterk renovlies behang, dit kan ongeveer 10 jaar blijven zitten en vangt goed krimpscheuren op.
Na 5 of 10 jaar adviseren ze alsnog de woning te stucen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelVVV
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-11-2024
To_Tall schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:54:
Je hebt verschillende Renovlies. Het hele dunne zoals hierboven al aangegeven voor over je stuck werk.

Je hebt ook dikker Renovlies. Dit wordt vaak gebruikt in de renovatie gebruikt kleine oneffenheden worden hiermee uit gecanceld. Op het hele dunne Renovlies kan je idd haartjes e nog achter vinden.

Dikker Renovlies is moeilijker verwerken. Is zwaarder. Maar krimp scheuren zie je hier niet achter.
Klopt wij hebben de 200 gram versie en plakplaklijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
MichaelVVV schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:29:
[...]

Klopt wij hebben de 200 gram versie en plakplaklijm.
Zo dan ff een post van ruim 2 jaar geleden wakker schudden

Daarnaast is je bewering niet correct. Renovlies kan daadwerkelijk wel 20 jaar blijven hangen als je dat wilt. Sterker nog veel stuckwerk wordt door gebruik renovlies versterkt. En kan dus ook voor je eind afwerking gebruikt worden.

[ Voor 32% gewijzigd door To_Tall op 13-11-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

To_Tall schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:15:
[...]

Zo dan ff een post van ruim 2 jaar geleden wakker schudden

Daarnaast is je bewering niet correct. Renovlies kan daadwerkelijk wel 20 jaar blijven hangen als je dat wilt. Sterker nog veel stuckwerk wordt door gebruik renovlies versterkt. En kan dus ook voor je eind afwerking gebruikt worden.
Wellicht in een huis waar niet wordt gewoond, of in een theoretische situatie. In de praktijk gaat alles op termijn stuk, maar is stuc veel makkelijker te repareren. Reno/ glas/ whatever-vlies moet je jezelf niet aandoen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik heb voor een onafgewerkt plafond gekozen in mijn nieuwbouw woning, kan renovlies ook op een dergelijk plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:13:
Ik heb voor een onafgewerkt plafond gekozen in mijn nieuwbouw woning, kan renovlies ook op een dergelijk plafond?
Ik heb het hier en daar wel gezien ja, maar je moet wel de V-naden dichtzetten en het moet behoorlijk glad zijn.

En ik kan mij voorstellen dat een plafond behangen vreselijk zwaar werk is trouwens.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:13:
Ik heb dat eigenlijk alleen maar gezien in oude woningen die nog een plafond hebben van riet op stuc. Vanwege de kwetsbaarheid wordt hier soms voor gekozen.

In nieuwbouwhuizen hoor ik dat nooit. Het spuiten van spack is meestal standaard en relatief goedkoop. Mooiste is alle strak stucen maar dat is best kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
silverball schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:23:
[...]

Wellicht in een huis waar niet wordt gewoond, of in een theoretische situatie. In de praktijk gaat alles op termijn stuk, maar is stuc veel makkelijker te repareren. Reno/ glas/ whatever-vlies moet je jezelf niet aandoen.
Tja zijn genoeg jaren 80 woningen waar nog gewoon bouw behang op zit. Houdbaarheid van je behang is toch echt afhankelijk hoe je er mee omgaat. Wij wonen hier nu 10 jaar. En de renovlies zit er ook nog gewoon goed in. Mag hier en daar een nieuw kwastje verf hebben maar dat is voornamelijk omdat we uitgekeken zijn aan de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
Een belangrijk detail in je vraag, is dat je prefab betonnen muren hebt. De kans dat in een dergelijk element scheuren in je stucwerk ontstaan is vele malen kleiner dan bij traditioneel kalkzandsteen bouw.

Wij hebben ook prefab beton en laten stucen waarbij ons vorige nieuwbouwhuis met kalkzandsteen hebben laten behangen. Tot dusver geen spijt van onze keuze. De enige scheuren die ontstaan zijn scheuren in de hoeken van de binnenmuren waar de betonnen buitenmuur samenkomt met de kalkzandsteen binnenmuur maar dat valt bijna niet op. Op de plafonds zijn zelfs tot op heden helemaal geen scheuren zichtbaar (huis is nu 2 jaar oud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Ik snap het probleem van zo’n scheurtje sowieso al niet. Veeg hem dicht, rol na. Klaar.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• To_Tall
Nano2009 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:01:
Een belangrijk detail in je vraag, is dat je prefab betonnen muren hebt. De kans dat in een dergelijk element scheuren in je stucwerk ontstaan is vele malen kleiner dan bij traditioneel kalkzandsteen bouw.

Wij hebben ook prefab beton en laten stucen waarbij ons vorige nieuwbouwhuis met kalkzandsteen hebben laten behangen. Tot dusver geen spijt van onze keuze. De enige scheuren die ontstaan zijn scheuren in de hoeken van de binnenmuren waar de betonnen buitenmuur samenkomt met de kalkzandsteen binnenmuur maar dat valt bijna niet op. Op de plafonds zijn zelfs tot op heden helemaal geen scheuren zichtbaar (huis is nu 2 jaar oud).
Kalk zandsteen? Bedoel je niet gibo blokken voor de binnen muren? Dat is eigenlijk wat bouwers hedendaags gebruiken voor binnen muren. Maar het kan.

Hoeken scheuren idd ook als je gaat stucken. Dit komt door werking van het materiaal. Enige manier om dat goed op te lossen waardoor je geen scheuren krijg. Is in de hoeken een V naad na het stucken in te snijden. Deze dan op te vullen met overschilderbaar acrylaatkit. En je hebt geen scheuren meer.

De kit blijft flexibel en de muren kunnen dan zonder dat je hoeken scheurt. Blijven werken.

Als de hoeken bestaan uit een zelfde materiaal dus beton/beton. Of zandsteen/zandsteen. Dan kan je door middel naadbanden ook het scheuren tegen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:11
paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:18:
Ik snap het probleem van zo’n scheurtje sowieso al niet. Veeg hem dicht, rol na. Klaar.
Tja dit inderdaad. Het is dat ik dit topic nu (weer) tegen kom en er daardoor aan denk, maar anders was ik de haarscheurtjes in onze muur alweer vergeten.

Het valt gewoon niet op. Wij zijn in ieder geval nog steeds super blij met het stucwerk na 8 jaar. Er zitten her en der wat kleine butsjes in maar die vallen ook niet echt op.

Join het GoT Pulse-Team!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Denman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:24:
[...]

Tja dit inderdaad. Het is dat ik dit topic nu (weer) tegen kom en er daardoor aan denk, maar anders was ik de haarscheurtjes in onze muur alweer vergeten.

Het valt gewoon niet op. Wij zijn in ieder geval nog steeds super blij met het stucwerk na 8 jaar. Er zitten her en der wat kleine butsjes in maar die vallen ook niet echt op.
Als je de volgende keer gaat schilderen / rollen / spuiten kom je ze vanzelf wel weer tegen en werk je ze mee weg. Ik vraag me af hoeveel mensen hun renovlies weer verwijderen op zo'n moment.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1