Configuratie meterkast voor CV Inductie unit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris Janssen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-03-2024
Goedeavond,
Druk met de verbouwing bezig en twijfels over onze aansluitingen.
De woning die ik inmiddels al meer dan een jaar aan het verbouwen ben, gaat van Label E naar A[of in ieder geval zo hoog mogelijk] Veel extra m2 opp woning en alles verduurzamen van nieuwe vloeren / plafonds tot kozijnen en alle installatie.
Nu ben ik bezig met de verwarmingsunit van de woning en heb ik met een partij gesprekken over en CV inductie unit die de woning kan voorzien van warmte [door de nieuwe vloerverwarming] en warm water.
Echter kom ik er niet helemaal uit met mijn elektra plan en ben ik op zoek naar hulp van ervaren mensen in deze wereld, kan jij ons helpen de juiste keuze te maken?

Feiten:
- Stedin gaat de aansluiting verzwaren naar 3x25Amp [staat gepland]
- Hoofdschakelaar 40A
- Meterkast configuratie als bijlage afbeelding [2x 3+n fase krachtgroepen, 12x 1fase groepen, 1x 1fase PV groep, 1x 3fase PV groep]

Grote verbruikselementen:
- CV inductie unit [verwarming van de woning / warm water] [leverancier geeft deze aansluiting aan: 9kW/400v (3-fase+N)/20A, groep automaat C20]
- Kookplaat, +- 7600 watt [op 3 fase groep]
- Airco 1 fase [dus max 3680 watt]
- wasmachine, droger, koelkast, vriezer, oven, magnetron, zware pc's
- Pv 1fase [oude pv panelen 5 jaar oud max 1500 watt]
- PV 3fase [nieuw nog te plaatsen +- 15 panelen 400 watt]

In het kort is dit de vraag:
- Kan ik deze 9kW cv inductie unit installeren op mijn huidige aansluiting?
- Moet ik enkel de Installatieautomaat veranderen van 16B naar een 20C? Kan dit zomaar?

De woning is een jaren 50 woning die zoals gezegd compleet door ons zelf wordt verbouwd naar een goed geïsoleerde en ook energiezuinige woning. Met zuinig bedoel ik dat we wel veel gaan verbruiken, maar ook van plan zijn zelf veel op te wekken door middel van de nieuwe PV installatie.

Ik ga graag in discussie / luister graag naar jullie kennis!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icLPy0h0ddybJ4D9Ahm3Lgi3_qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZ7WOnh9MYsUyhTrkSMpb6Iq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:02
Geen direct antwoord op je vraag maar: Je wil geen “inductie cv”. Hier ga je financieel gigantisch op leeg lopen qua verbruikskosten. Het is feitelijk een COP 1 verwarming.

Je geeft aan vloerverwarming aan te leggen. Ga dan direct voor een warmtepomp, in aanschaf duurder dat een elektrische cv maar vele malen zuiniger in verbruik.

Zelf je warmtepomp geïnstalleerd en toch ISDE subsidie? DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris Janssen
@luckremers Zeker een overweging waar ik mee bezig ben!
Echter wil ik dus het verbruik dekken met een mini zonnepark, aangezien mijn dak opp enorm is geworden.
Deze aanschaf ten opzichte van een wp installatie is momenteel een stuk gunstiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nu mag je nog salderen.. leuk bakken terug leveren in de zomer en COP=1 verwarmen in de winter....

tot salderen is afgelopen.. en je gaat in de winter nooit geen genoeg vermogen blijven opwekken om je verwarming warm te houden...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Boris Janssen schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:43:
@luckremers Zeker een overweging waar ik mee bezig ben!
Echter wil ik dus het verbruik dekken met een mini zonnepark, aangezien mijn dak opp enorm is geworden.
Deze aanschaf ten opzichte van een wp installatie is momenteel een stuk gunstiger.
Eens met voorgaande ik zou toch kijken voor wp.
Dan gebruik je elke kwh 4 keer..
Als het salderen afgelopen is pakt dat vast gunstiger uit.

Als ik hier even december vorig jaar pak.
Dat was 367 kwh met de wp.
Bij cop1 met een induciteketel wordt dat een kleine 1500 kwh.
Met salderen en genoeg opbrengst maakt dat geen fuck uit. Allen de investering in benodigde zonnepanelen zal wat hoger zijn.

Afwachten wat voor regels er komen met betrekking tot salderen danwel redelijke teruglever vergoeding en dan kun je rekenen.

Maar ik vermoed dat je op termijn financieel beter af bent met een wp..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Een inductie-cv voldoet al niet meer aan het bouwbesluit en mag dus niet als hoofdverwarming gebruikt worden.
https://drentsenergieloke...e-cv-ketel-een-goed-idee/

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris Janssen
Om de topic dan wat breder te maken, gericht op een wp.

Ik merk dat ik deze reactie veel krijg [ook buiten deze discussie] Ik werk zelf in de bouw wereld.
De woning wordt 180m2 waarvan 130m2 vloerverwarming en 50m2 in de echte koude winter verwarmd kan worden door middel van airco's. Het gaat hier dan om slaapkamers waar het max 18 graden moet worden.
Wij houden niet van stoken en de verwarming gaat nooit hoger dan 18 graden.
De woning is zeer goed verduurzaamd dus verlies is minimaal.

De keuze tussen een wp en deze inductie unit zit hem in de aanschaf / aansluitkosten.
De inductie unit kan zonder poespas aangesloten worden en heeft een relatief goedkope aanschaf van rond de 5000 euro. Als ik hierbij een pv installatie [zelf te plaatsen] mee reken van +- 3500 euro [kan ik het voor kopen en zelf plaatsen]. Hiermee kom ik op 8500 euro uit.

Een WP installatie waarvan ik zelf alles zou willen doen kom ik op +- 12500 euro uit.
Als ik voor de subsidie in aanmerking wil komen moet het geplaatst worden door een installatiebedrijf en staan de kosten van de installatie ongeveer gelijk aan de subsidie.

Kortom, het is een verschil van +- 4000 euro. Waarbij de wp meer installatie vraagt.

Ik ben nog in dubio over de opties, maar ben zeker open voor kritiek / discussies!

Alvast bedankt, Tevens bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Voor een beter antwoord zul je dan moeten uitweiden over hoe je cvi installatie eruit gaat zien en hoe je wp plan dan er uit gaat zien.

Merken prijzen leidingplan buffer/sww vaten etc.
Hoeveel warm water je denkt te gaan gebruiken.
Gescheiden warmte en sww of gecombineerd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:02
Een 5-7kW monobloc warmtepomp koop je na subsidie voor zo’n €1000. Gooi er ruim gerekend nog €2000 tegen aan voor een boiler, fittingen en leiding werk en je hebt een volledige warmtepomp installatie voor €3000.

Rekenvoorbeeld:
Als je WP 2500kWh per jaar gebruikt a €0,35/kWh kost het per jaar €875. Als je er vanuit gaat dat de warmtepomp een cop van 3 heeft (erg pessimistisch) kom je met de elektrische cv op €2625 uit. Een verschil van €1750 per jaar (!)

Zelf je warmtepomp geïnstalleerd en toch ISDE subsidie? DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Voor €4500,- heb je een 9kW monoblock en voor ongeveer €2000,- een 270ltr warmtepompboiler .
€1000,- materiaal en klaar. Zonder subsidie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Een elektrische cvketel voor 5K vind ik wel een dikke prijs...
Waar heb je je prijzen gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@Boris Janssen heb je dit topic al gelezen m.b.t. dossiervorming voor het energielabel? Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07
Je wilt niet zo'n ding, kost qua verbruik een veelvoud van een warmtepomp of een CV ketel. Als je dan toch COP=1 wilt verwarmen, pak dan elektrische kachels of elektrische vloerverwarming, dan verbrand je de stroom op de plek waar je warmte nodig hebt ipv eerst heet water maken en dat door je hele huis transporteren.

Overigens is dat CVi een heleboel hokus pokus gebrabbel om interessant te doen. Er zijn veel goedkopere alternatieven die in aanschaf veel goedkoper zijn en exact hetzelfde beroerde rendement hebben. Inductieketel is vooral marketingpraat om mee te liften op de populariteit van inductiekookplaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik laat de keuze tussen 'inductie' en warmtepomp even aan TS zelf, maar 5K voor een inductieketel is belachelijk. Ik hoor graag de naam van de partij/fabrikant die dit dingt denkt te leveren, maar dit is oplichting.

Voor 1000 euro heb je er 1 van Bosch: https://123boilers.nl/pro...cv-ketel-9-kw-tot-110-m2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Als er ooit een capaciteitstarief komt ben je met een Ecv het bokje natuurlijk.

Maar zover is het nog niet natuurlijk en dat geld ook voor de salderingsregeling.

Dus wat dat aangaat is een goedkoop aangekochte Ecv nog niet zo'n gek idee bij een groot pv overschot. Des te langer je kan wachten met het installeren van je warmtepomp, hoe langer het duurt voordat die warmtepomp vervangen moet worden

Meestal staan er op marktplaats wel 1 of 2 masterwatt calida's voor weinig.

Kan je altijd later nog voor de warmtepomp gaan als je weer een beetje financieel herstelt bent van de verbouwing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 15:22
Deze combinatie van apparatuur zie ik niet gebeuren zonder load balancing lager dan 3x35A.

Dan bloed je dood op de stroom en de veeeel hogere net beheerkosten. Het hele plan is valse besparing.

Ontwerpen op 18 graden is ook niet conform modern bouwbesluit... Wil je het hok ooit zonder mogelijk deftige consequenties verkopen... Maak het dan gewoon goed.

9kW cop1 is overigens nooit duurzaam te noemen, zal het nooit worden, want het is verspilling.

Hoe ga je douchen? 9kW maakt een pisser dan pisstraal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:05
Boris Janssen schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:12:
Om de topic dan wat breder te maken, gericht op een wp.

Ik merk dat ik deze reactie veel krijg [ook buiten deze discussie] Ik werk zelf in de bouw wereld.
De woning wordt 180m2 waarvan 130m2 vloerverwarming en 50m2 in de echte koude winter verwarmd kan worden door middel van airco's. Het gaat hier dan om slaapkamers waar het max 18 graden moet worden.
Wij houden niet van stoken en de verwarming gaat nooit hoger dan 18 graden.
De woning is zeer goed verduurzaamd dus verlies is minimaal.

De keuze tussen een wp en deze inductie unit zit hem in de aanschaf / aansluitkosten.
De inductie unit kan zonder poespas aangesloten worden en heeft een relatief goedkope aanschaf van rond de 5000 euro. Als ik hierbij een pv installatie [zelf te plaatsen] mee reken van +- 3500 euro [kan ik het voor kopen en zelf plaatsen]. Hiermee kom ik op 8500 euro uit.

Een WP installatie waarvan ik zelf alles zou willen doen kom ik op +- 12500 euro uit.
Als ik voor de subsidie in aanmerking wil komen moet het geplaatst worden door een installatiebedrijf en staan de kosten van de installatie ongeveer gelijk aan de subsidie.

Kortom, het is een verschil van +- 4000 euro. Waarbij de wp meer installatie vraagt.

Ik ben nog in dubio over de opties, maar ben zeker open voor kritiek / discussies!

Alvast bedankt, Tevens bedankt voor de snelle reacties!
easy. stel 750m3 aardgas equivalent aan warmtebehoefte te leveren door die inductieketel. Dat is zo'n 6000 kwh thermisch. je inductieding heeft daar ook 6000 kwh elektriciteit voor nodig.

warmtepomp kan het net 1500-2000 kwh af.

stel dr werkelijkheid na salderen: 30% van de vraag dek je af met zonnepanelen de rest koop je in voor 30 ct/kwh.

inductie: 6000 * 0,7 = 4200 kwh kopen tegen 30 ct/kwh --> 1300 euro per jaar aan kosten

warmtepomp: 2000*0,7 = 1400 kwh kopen --> 520 euro per jaar aan kosten.

je bouwt dit voor >10 jaar toch? dan moet de conclusie duidelijk zijn.

NB: ik zie nergens staan hoe je warm tapwater gaaat maken. Die 9kw inductie zal in elk geval niet genoeg zijn tenzij je graag met 4 L/min onder de douche staat. dus je installatie concept. is nog niet af.

NB2: reken er maar op dat je in de toekomst moet betalen voor pieken in stroomvraag. dan is zo'n inductie ding nog wat minder leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09
Fr33z schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:37:
[...]

easy. stel 750m3 aardgas equivalent aan warmtebehoefte te leveren door die inductieketel. Dat is zo'n 6000 kwh thermisch. je inductieding heeft daar ook 6000 kwh elektriciteit voor nodig.
Het hok is 180m2 groot. Reken maar op het dubbele aan gas, achteraf isoleren/renoveren krijg je nooit zo goed luchtdicht als een hagelnieuwe woning. Daarnaast moet je zoals je zegt nog iets doen om warm te kunnen douchen en dan is 3x25A niet genoeg. Betaal je 2600.- per jaar aan verwarming, 1200.- per jaar voor de zwaardere netvoeding en waarschijnlijk nog eens 300.- per jaar om warm water over je heen te laten stromen terwijl je nadenkt over de moeilijke zaken van het leven.
Die eerder geschatte 4000.- aan extra kosten voor een WP zijn binnen vijf jaar vergeten, als het niet sneller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
jadjong schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Het hok is 180m2 groot. Reken maar op het dubbele aan gas, achteraf isoleren/renoveren krijg je nooit zo goed luchtdicht als een hagelnieuwe woning. Daarnaast moet je zoals je zegt nog iets doen om warm te kunnen douchen en dan is 3x25A niet genoeg. Betaal je 2600.- per jaar aan verwarming, 1200.- per jaar voor de zwaardere netvoeding en waarschijnlijk nog eens 300.- per jaar om warm water over je heen te laten stromen terwijl je nadenkt over de moeilijke zaken van het leven.
Die eerder geschatte 4000.- aan extra kosten voor een WP zijn binnen vijf jaar vergeten, als het niet sneller is.
zeker, ik wilde. ook vooral een beginnetje maken met de kostenraming. ging er van uit dat je veel met de airco ging doen ;) maar klopt helemaal dat 750m3 waarschijnlijk te laag geschat is. het zal ergens tussen mijn 750 en jouw 1500 zitten en dan zie jr dat het heel hard gaat (en dat indictie cvketel verkopers met pek en veren de stad uit gejaagd moeten worden...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris Janssen
Iedereen, Bedankt voor de reacties!!

@klump4u Bedankt voor de verwijzing, Begrijp het artikel goed.

@Ronald.42 Ik ga met alle info uit deze discussie en gesprekken met producenten even goed puzzelen voor de juiste oplossing, die deel ik dan weer hier en hoor ik het graag als mensen er bepaalde gedachte bij hebben.

@luckremers @klump4u Die goedkope wp units heb ik nog niet 123 voor mijn neus, ik ben wel aan het zoeken. Ik heb via via meerdere contacten en ben aan het puzzelen naar de juiste.

@Backpacker Bedankt voor de link. Ik doe zeker mijn best om alles bij te houden en te documenteren. Ik zal zeker hier en daar te kort schieten met bewijs ivm fotos met duimstok etc. Bedankt voor de extra headsup!

@_JGC_ @Skyaero bedankt, jullie hebben meer dan gelijk en geven een duidelijk voorbeeld. Ik start niet voor niets deze discussie en ben nog opzoek naar een oplossing inplaats van dat de keuze vast staat.

@Sarcomorbato @Ronald Eens, ik ben hard aan het leren en deze topic helpt hier zeker bij. Ik moet de keuze voor huidige investering etc nog goed bekijken maar dat komt vast wel goed. En ik wil wel meer dan een pisstraal onder doe douche en tuurlijk moet de woning ooit verkoop klaar zijn en niet gericht zijn op mijn persoonlijke standaard. helemaal gelijk!

@Fr33z @jadjong Bedankt voor de uitleg / calculatie. Hoewel ik zeker van mijn zaak ben over hoe ik de woning verduurzaam ben ik het ermee eens dat het niet 100% 1 op 1 perfect uitgerekend kan worden zoals de nieuwbouw. Waar ik nu uit wil komen is mijn aansluiting, is deze wel genoeg met wp etc.

Nogmaals dank voor jullie reacties, Kort antwoord vanuit mij.
Ik ga een Warmtepomp toepassen ipv een inductie cv unit [mede dankzij jullie info en argumenten]. Welk systeem wij gaan gebruiken ben ik momenteel druk mee. Het moeilijkste is momenteel dat ik geen historish verbruik kan gebruiken om het vermogen te bepalen. Wij hebben de woning gekocht toen het niet geisoleerd was en 80m2 kleiner was. Nu heb ik zo goed als alles verbeterd maar is het verbruik puur een aannamen.

Gegevens woning nieuwe staat:
- Totaaloppervlakte woning 180m2.
- Verbruik: meer dan gemiddeld 2 persoons huishouden [met toekomst op gezin, ook i.v.m. mogelijk toekomstige verkoop moet het genoeg zijn voor een gezin]
- Hoekwoning plat dak.
- Isolatie waardes:
Dak uitbouw Rtot = 5,63 m²K/W [80m2 van de 130m2]
Gevel Uitbouw Rtot = 5,714 m²K/W [geheel rondom woning, L vorm. exclusief voorkant]
Gevel huidige woning Rtot = 4,126 m²K/W [voorzetwanden etc voor bestaandewand geplaatst]
Vloer begane grond Rc > 5,0 m2 K/W broodjesvloer [120m2, nieuwe + huidige woning is vernieuwd, Hier komt de vloerverwarming op]

Mijn huidige vraag is als volgt:
- Is 3x25 uberhaupt de juiste aansluiting voor onze woning? [ga er dan vanuit dat de woning met een wp wordt verwarmd en warm water opwekt], een zwaardere aansluiting heeft niet mijn voorkeur en wil ik dus voorkomen. Zoals ik al eerder heb vermeld zijn onze verbruiks elementen als volgt:
- WP ... onbekend welk vermogen

De 2e vraag is, wat adviseren jullie voor vermogen wp? water-lucht.
Specifiek merk / bedrijf?
dubio blijft natuurlijk dat ik het graag zelf wil aansluiten om kosten te besparen maar je hierdoor niet in aanmerking komt voor een subsidie. Grote kans dat dus ook dat een installateurs bedrijf het uiteindelijk moet gaan doen.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. zin in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Voor dat laatste moet je even een plaatselijke installateur vinden die een factuur wil sturen voor het insteken van de stekker nadat je het zelf hebt geplaatst. Zijn hier ook wel tweakers die dat aanbieden. Alternatief is een KvK inschrijving regelen met de juiste codes...

En nee, dat is geen fraude. Die regel is in het leven geroepen omdat er subsidies werden aangevraagd voor units die helemaal nooit in bedrijf zijn genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Boris Janssen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:10:
Iedereen, Bedankt voor de reacties!!

@klump4u Bedankt voor de verwijzing, Begrijp het artikel goed.

@Ronald.42 Ik ga met alle info uit deze discussie en gesprekken met producenten even goed puzzelen voor de juiste oplossing, die deel ik dan weer hier en hoor ik het graag als mensen er bepaalde gedachte bij hebben.

@luckremers @klump4u Die goedkope wp units heb ik nog niet 123 voor mijn neus, ik ben wel aan het zoeken. Ik heb via via meerdere contacten en ben aan het puzzelen naar de juiste.

@Backpacker Bedankt voor de link. Ik doe zeker mijn best om alles bij te houden en te documenteren. Ik zal zeker hier en daar te kort schieten met bewijs ivm fotos met duimstok etc. Bedankt voor de extra headsup!

@_JGC_ @Skyaero bedankt, jullie hebben meer dan gelijk en geven een duidelijk voorbeeld. Ik start niet voor niets deze discussie en ben nog opzoek naar een oplossing inplaats van dat de keuze vast staat.

@Sarcomorbato @Ronald Eens, ik ben hard aan het leren en deze topic helpt hier zeker bij. Ik moet de keuze voor huidige investering etc nog goed bekijken maar dat komt vast wel goed. En ik wil wel meer dan een pisstraal onder doe douche en tuurlijk moet de woning ooit verkoop klaar zijn en niet gericht zijn op mijn persoonlijke standaard. helemaal gelijk!

@Fr33z @jadjong Bedankt voor de uitleg / calculatie. Hoewel ik zeker van mijn zaak ben over hoe ik de woning verduurzaam ben ik het ermee eens dat het niet 100% 1 op 1 perfect uitgerekend kan worden zoals de nieuwbouw. Waar ik nu uit wil komen is mijn aansluiting, is deze wel genoeg met wp etc.

Nogmaals dank voor jullie reacties, Kort antwoord vanuit mij.
Ik ga een Warmtepomp toepassen ipv een inductie cv unit [mede dankzij jullie info en argumenten]. Welk systeem wij gaan gebruiken ben ik momenteel druk mee. Het moeilijkste is momenteel dat ik geen historish verbruik kan gebruiken om het vermogen te bepalen. Wij hebben de woning gekocht toen het niet geisoleerd was en 80m2 kleiner was. Nu heb ik zo goed als alles verbeterd maar is het verbruik puur een aannamen.

Gegevens woning nieuwe staat:
- Totaaloppervlakte woning 180m2.
- Verbruik: meer dan gemiddeld 2 persoons huishouden [met toekomst op gezin, ook i.v.m. mogelijk toekomstige verkoop moet het genoeg zijn voor een gezin]
- Hoekwoning plat dak.
- Isolatie waardes:
Dak uitbouw Rtot = 5,63 m²K/W [80m2 van de 130m2]
Gevel Uitbouw Rtot = 5,714 m²K/W [geheel rondom woning, L vorm. exclusief voorkant]
Gevel huidige woning Rtot = 4,126 m²K/W [voorzetwanden etc voor bestaandewand geplaatst]
Vloer begane grond Rc > 5,0 m2 K/W broodjesvloer [120m2, nieuwe + huidige woning is vernieuwd, Hier komt de vloerverwarming op]

Mijn huidige vraag is als volgt:
- Is 3x25 uberhaupt de juiste aansluiting voor onze woning? [ga er dan vanuit dat de woning met een wp wordt verwarmd en warm water opwekt], een zwaardere aansluiting heeft niet mijn voorkeur en wil ik dus voorkomen. Zoals ik al eerder heb vermeld zijn onze verbruiks elementen als volgt:
- WP ... onbekend welk vermogen

De 2e vraag is, wat adviseren jullie voor vermogen wp? water-lucht.
Specifiek merk / bedrijf?
dubio blijft natuurlijk dat ik het graag zelf wil aansluiten om kosten te besparen maar je hierdoor niet in aanmerking komt voor een subsidie. Grote kans dat dus ook dat een installateurs bedrijf het uiteindelijk moet gaan doen.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. zin in!
Zoek even online naar warmtepompen. Er zijn zat webwinkels die voor 300-400 euro de installatie in bedrijf willen stellen. Installatie doe je dan zelf en met de documenten van de inbedrijfstelling vraag je de subsidie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:04
Voor een all electric woning met warmtepomp + boilervat en inductiekookplaat is 3x25A eigenlijk altijd genoeg.

Je hebt dan 17kW vermogen tot je beschikking. Daarvan gaat op een héle koude dag misschien 2,5kW naar de warmtepomp.
Het maximum van je kookplaat is wel 7,6kW, maar dat verbruikt die plaat alleen met alle 'pitten' op vol vermogen. Wie kookt er ooit een maaltijd met alle pitten op vol vermogen...?
Alle andere "zware" apparatuur gebruikt het maximale vermogen maar kortstondig (alleen tijdens opwarmen, eenmaal op temperatuur daalt het opgenomen vermogen met minstens 75%). Dat maakt de gelijktijdigheidsfactor zeer klein. Tijdens het koken op 4 pitten tegelijk heb je niet ook nog eens de oven, magnetron, wasmachine, vaatwasser én wasdroger aan. En zelfs als die apparaten allemaal tegelijkertijd aan staan zullen ze niet allemaal tegelijkertijd aan het 'opwarmen' zijn.

Zonnepanelen drukken het gevraagde vermogen juist omlaag. Het vermogen van de zonnepanelen moet je dus niet optellen bij je stroomverbruikers voor het bepalen van welke hoofdaansluiting je nodig hebt.
Als er ooit een elektrische auto komt, kun je een laadpaal met load-balancing nemen. Daarmee zal de laadpaal altijd voorkomen dat je hoofdzekeringen overbelast raken.

Kwa vermogen zal en 7-8kW warmtepomp waarschijnlijk wel ruim voldoende zijn bij de isolatiewaarden die je noemt. Vaak kunnen die tegenwoordig ivm gebruik van identieke compressor net zo ver terug moduleren als de kleinere broertjes van 5-6kW uit dezelfde serie en is het minimum vermogen dus gelijk. Een 5-6 kW model kan in vermogen nog net wat aan de krappe kant zijn als je in de gerenoveerde woning de nodige koudebruggen en/of heel veel ramen hebt. Want zelfs triple glas isoleert nog minder dan 12cm glaswol of steenwol.
HR++ glas heeft die isolatiewaarde van een spouwmuur met 5cm steenwol.

Gezien je oppervlak aan vloerverwarming heb je geen buffervat nodig. Wel een SWW boilervat natuurlijk, om te kunnen douchen. Of een losse warmtepompboiler.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ja 3x25a is voldoende. gelukkig maar want 3x35 kost 1200 euro per jaar extra :-0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Fr33z schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:13:
ja 3x25a is voldoende. gelukkig maar want 3x35 kost 1200 euro per jaar extra :-0
Er is een CV ketel fabrikant die ook warmtepompen bouwt, is van mening dat je bij uitval van de compressor 9KW op de backup heaters geleverd moet worden. Dan zit je wel aan de grens van 3x25A...

Maar bij de meeste warmtepompen is 3x25A ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
_JGC_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Er is een CV ketel fabrikant die ook warmtepompen bouwt, is van mening dat je bij uitval van de compressor 9KW op de backup heaters geleverd moet worden. Dan zit je wel aan de grens van 3x25A...

Maar bij de meeste warmtepompen is 3x25A ruim voldoende.
ja maar die rotzooi van Remeha mag meteen bij t grofvuil vanwege die ontwerpfout. de engineer die dat bedacht heeft mag wel weer gaan vakkenvullen oOo Dus de les voor TS: koop geen Remehe Mercuria (dacht dat t die was) of algemener: mijdt WPs met bizarre elektrische vermogens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris Janssen
Goedemorgen,

@_JGC_ @Sethro Dat klinkt erg veel belovend, Ik ga inderdaad op zoek naar een installateur die zo te werk wil gaan, toch makkelijk verdienen voor hun!

@Ivow85 Bedankt voor je antwoord. Fijn om te horen dat mijn aansluiting meer dan genoeg is. Ik ga inderdaad compleet mee in jouw senario. Zonnepanelen drukken inderdaad het vermogen, echter zal juist savonds over het algemeen de stroom verbruikt worden. Een accu / batterij etc ga ik nog zeker niet nemen maar ik ga zo lang mogelijk gebruik maken van salderen. Een elektrische auto is er al, echter kan deze niet bij de woning komen. Er is ook geen parkeerplaats in de buurt etc. Echt een hoekwoning aan de binnenkant van een hof helaas. [kan niet alles hebben].
Ik heb alle kozijnen en ramen vervangen [behalve de voordeur maar daar zit nog een onderbreking ivm een hal. De nieuwe kozijnen zijn zowel boven als beneden voorzien van HR+++.
Ik ben ook zeker aan het kijken naar de range van 7-8kW.

@Fr33z dat willen we zeker niet! vandaar dit onderzoek.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:04
Fr33z schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:45:
[...]

ja maar die rotzooi van Remeha mag meteen bij t grofvuil vanwege die ontwerpfout. de engineer die dat bedacht heeft mag wel weer gaan vakkenvullen oOo Dus de les voor TS: koop geen Remehe Mercuria (dacht dat t die was) of algemener: mijdt WPs met bizarre elektrische vermogens !
De Nefit (Bosch) Enviline die ik mijn vorige woning had, had ook 9kW aan elektrische elementen. Is gewoon via instellingen uit te zetten of te limiteren op een laag vermogen. Ik meen vanaf 1,5 of 2kW, zoals bij elke WP met BUH voor de legionella run.

Als die elementen alleen ingeschakeld worden als het echt nodig is en de installateur of Tweaker het vermogen begrenst op wat nog past bij de hoofdaansluiting, dan hoef je dat echt niet te bestempelen als ontwerpfout.
Voor ruimteverwarming stond bij ons die BUH uit en voor SWW op de laagste stand.

En heb je dan toch een keer problemen met de koelgassen of compressor, kan we wel even die elektrische elementen aan zetten. Of je dat dan doet, of dat je 2 of 3 losse elektrische kacheltjes in huis zet maakt op dat moment ook niet meer uit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ivow85 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:42:
[...]

De Nefit (Bosch) Enviline die ik mijn vorige woning had, had ook 9kW aan elektrische elementen. Is gewoon via instellingen uit te zetten of te limiteren op een laag vermogen. Ik meen vanaf 1,5 of 2kW, zoals bij elke WP met BUH voor de legionella run.

Als die elementen alleen ingeschakeld worden als het echt nodig is en de installateur of Tweaker het vermogen begrenst op wat nog past bij de hoofdaansluiting, dan hoef je dat echt niet te bestempelen als ontwerpfout.
Voor ruimteverwarming stond bij ons die BUH uit en voor SWW op de laagste stand.

En heb je dan toch een keer problemen met de koelgassen of compressor, kan we wel even die elektrische elementen aan zetten. Of je dat dan doet, of dat je 2 of 3 losse elektrische kacheltjes in huis zet maakt op dat moment ook niet meer uit.
En toch is het wel een ontwerpfout. Want dat uitzetten is leuk maar er gaat heel vaak verderop wat fout. Want 1 partij maakt het installatieontwerp en kiest die WP uit want bekend/goedkoop/whatever. Dan krijgt de volgende in de keten een lijstje met welke installaties er moeten komen en die moet dan de elektriciteitsvoorziening uitdenken. Dus pakken ze de specs, zien dan staan "9 kW elektrisch" en zetten dat op de lijst samen met een kookplaat etc. --> oh shit, meer dan 3 x25A dus doe maar een 3x35A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Zoals deze: Bouwer heeft 3x 40A geplaatst, en nu?

Remeha Eria Tower MR, enkelfase want lekker goedkoop een partijtje ingekocht en dan de eigenaar opzadelen met de kosten
Pagina: 1