NotSoSteady schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:02:
[...]
Ben je dan niet een keer zat van een game? Heb alle achievements gehaald in 38 uur geloof ik, maar op het laatst is het vinden van notes etc meer een verplichting dan dat ik het leuk vind. Vraag me sowieso af welke games er voldoen aan jouw 'mooie' vuistregel.
Nou ja, dat is niet zo moeilijk toch... Games met meer replayability of die meer op een gameplay loop leunen dan op een redelijk lineair verhaal. Multiplayer games natuurlijk, of grote rpg's zijn voorbeelden waar je vaak makkelijk over de aankoopprijs in uren heen kan gaan.
Maar ja een game die eigenlijk een meer bijna filmische ervaring geeft als deze is dat inderdaad minder op van toepassing. Zelf heb ik volgens de Xbox app zo'n 30 uur over de game gedaan en eerlijk gezegd vond ik dat al iets te lang want op het laatst begon ik echt genoeg van de game te krijgen en wou ik het verhaal gewoon af maken. Ik ben ook niet meer terug gegaan voor collectibles of achievements.
De dlc heb ik ook niet gekocht mede om die reden, hoewel mijn gamepass ook verlopen is dus ik zou sowieso of die ook weer moeten verlengen of de base game alsnog kopen.
Maar ik heb vroeger ook meer die euro per uur regel aangehouden... Dat was echter meer uit de tijd dat ik gewoon niet zoveel geld had om games te kopen. Ik kocht games alleen in dikke sales en keek daarbij inderdaad naar de verwachte speelduur als richtlijn van wanneer een game het waard zou zijn. Nog steeds koop ik zelden games tegen de volle prijs, maar dat komt tegenwoordig ook vooral door het enorme aanbod aan games waardoor het ook nergens voor nodig is. Waarom zou ik 70 euro betalen voor een nieuwe game als ik nog tientallen games in mijn backlog heb en ik de game ook volgend jaar kan spelen voor twee tientjes of zo.
Ik kan niet voor Nachtwacht spreken natuurlijk maar ik kan me voorstellen dat het gamepass model veel budget gamers zoals ik meer naar nieuwere releases trekt. Wellicht dat daar dan een disconnect optreedt met dlc want een game als Indy hadden ze dan nooit voor de volle prijs gekocht, maar de dlc zit niet in gamepass en daar komt de prijs dan ineens wel om de hoek kijken. Qua speelduur is het helemaal niet gek... 30 uur voor 70 euro, nu 8 uur extra voor 20.