Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Vraag
Beste antwoord (via pc_slopert op 19-01-2024 17:23)
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Alle reacties
[ Voor 65% gewijzigd door Agent47 op 18-01-2024 10:32 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Zucht...
maar let wel, combinatie van water en kou vinden tuinslangen niet fijn, is hoop gedoe om te zorgen dat ie niet bevriest als je m weer opbergt.
ora et labora
ora et labora
Elke andere optie gaat alleen maar vervelender uitpakken (krassen, beschadigen coating etc). Die paar dagen per jaar zou ik de verminderde opbrengst wel accepteren.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Maar staan ze in hoek en/of hebben ze een ligging waardoor de sneeuw er niet vanzelf af gaat, dan hoef je ook bij schone panelen niet teveel opbrengst te verwachten in deze tijd van het jaar.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
:strip_exif()/f/image/5Dkl5w43Qdir0y5sDyZ7fQBz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, lap je je ramen met diezelfde grove bezem vol zand/straatmeuk? Grote kans dat je (flinke) krassen maakt.Patox schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:58:
Ik ben met een straat bezem in de weer geweest die vrij grof is. Kan dat echt zoveel kwaad?
[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 18-01-2024 11:12 ]
Met 27 panelen had ik 177 kWh in december en 209 kWh tot dusver in januari.pc_slopert schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:08:
Het lijkt er op dat de opbrengst wel wat meer is dan sommigen aangeven hoor? Of zie ik dat verkeerd. Zijn wel 24 panelen... Dus dan is er altijd wel wat opbrengst. in december nog 64,9 kWh en deze maand al zo'n 31 dus nog best de moeite waard. Om een uurtje een kacheltje te laten werken in de schuur of zo.
[Afbeelding]
De opbrengst die jij misloopt door die paar dagen sneeuw is in verhouding zeer beperkt.
Als je het doet wanneer het wat dooit is de oppervlakte lekker voorgeweekt en worden ze gelijk superschoon is mijn ervaring. Panelen liggen hier op 15 graden en worden daardoor best vuil vooral onderaan langs de rand.
Met de sneeuw schuif je gelijk alle troep van het paneel
tja hoeveel panelen jij had konden wij slechts gokken. ik ging uit van 8.pc_slopert schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:08:
Het lijkt er op dat de opbrengst wel wat meer is dan sommigen aangeven hoor? Of zie ik dat verkeerd. Zijn wel 24 panelen... Dus dan is er altijd wel wat opbrengst. in december nog 64,9 kWh en deze maand al zo'n 31 dus nog best de moeite waard. Om een uurtje een kacheltje te laten werken in de schuur of zo.
[Afbeelding]
ora et labora
Een ladder en een vloertrekker.

Spreekt denk voor zich hoe. Als je huis niet al te hoog is zou dit een makkelijke oplossing zijn. De vraag is dan toch wel weer of je het je moeite waard vind voor deze paar dagen even geen opbrengst, maar dat is aan jou.
Ik weet dat er ook varianten zijn met telescoop stokken (of hoe t mag heten), die je ook op een hark oid kan aansluiten. Als je al zoiets hebt (of toekomst ziet in zo'n systeem) zou dat ook een route kunnen zijn. Dan zou je de ladder nieteens nodig hebben, scheelt weer wat risico.
[ Voor 21% gewijzigd door Martijn.C.V op 18-01-2024 13:30 ]
Zodat het 2 uur later door de volgende sneeuwbui weer ondergesneeuwd ligt?pc_slopert schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:08:
[Afbeelding]
De opbrengst is echt verwaarloosbaar. En die is alweer teniet door dat kacheltje.
Paar kwh? Ik heb meerdere malen 10kwh op zonnige dagen gehaald deze maand wat het verbruik dekt van de verwarming voor m'n huis, zou ik niet mis willen lopengysman11 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:
op dit soort dagen, in januari, haal je max een paar kWh bij prachtig weer. Lekker belangrijk die sneeuw. Lekker laten liggen, zondag is het negen graden. Komt vanzelf goed.
12x 400 watt zonnepanelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 18-01-2024 15:30 ]
@gysman11 In de winter is er dus zeker wel stroom van een dak in de zon
7400 Wp op het dak
Zeker waar, maar die twee of drie dagen dat er sneeuw op mijn panelen ligt, laat ik lekker gaan. Ga ik niet met krassende bezems voor aan de gang, nee dank uTheo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:41:
Hier ook in de afgelopen vijf dagen totaal 5kWh/kWp van het dak mogen halen. Vorige week op één dag 18 kWh van het 5 kWp dak mogen halen toen we een koude zonnige dag hadden. (45 graden, en pal op zuid)
@gysman11 In de winter is er dus zeker wel stroom van een dak in de zon

Voor die paar kWh zou ik ook idd niet het risico nemen door aan te klooien met bezems. De Engelsen zouden zoiets 'penny wise, pound foolish' noemen. Op de één of andere manier gaat hier de sneeuw erg snel van de panelen af wanneer de zon erop schijnt; elke dag is met een kwartiertje zon de sneeuw van de panelen weg. Afgelopen nacht had het nog gesneeuwd, en vanochtend waren de panelen wit. Maar toch kwam er 3.5 kW van het dak op 1300 uur met 5 kWp panelen..gysman11 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:46:
[...]
Zeker waar, maar die twee of drie dagen dat er sneeuw op mijn panelen ligt, laat ik lekker gaan. Ga ik niet met krassende bezems voor aan de gang, nee dank u. Overigens nu drie graden en een zonnetje, dus ze zijn al weer lekker schoon gedooid.
7400 Wp op het dak
Er is zelfs kans dat de isolerende werking van sneeuw op je dak/panelen meer oplevert dan dat je aan energie kan opwekken.com2,1ghz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:34:
De opbrengst is echt verwaarloosbaar. En die is alweer teniet door dat kacheltje.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
[ Voor 15% gewijzigd door Savage008 op 21-01-2024 08:50 ]
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Blijf van zonnepanelen af, het is complete onzin om de sneeuw er af te halen, bij schade ben je flink aan de beurt, als mijn klanten dat doen is het afgelopen en kunnen ze uit eigen zak gaan betalen.Patox schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:58:
Ik ben met een straat bezem in de weer geweest die vrij grof is. Kan dat echt zoveel kwaad?
7 kW, we hebben het dus over drie, misschien vier euro, blijf er van af, het voegt niets toe.onetime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 01:42:
Met @Martijn.C.V. Ik heb hier ook de panelen met een rubber trekker schoon gemaakt. Dat heb ik gedaan op het moment dat de zon begon door te komen. Ik wil op het moment van lage opbrengst er het maximum uit halen. Er zijn buren waar de panelen uit zich zelf schoon zijn gesmolten, en er zijn buren waar het witte ijs nu nog op zit. Die hebben dus nog steeds geen opbrengst gehad. Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.
Het is geen onzin, het is om de opbrengst op het moment dat die het belangrijkst is zo hoog mogelijk te krijgen.RobertV70 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:11:
[...] Blijf van zonnepanelen af, het is complete onzin om de sneeuw er af te halen, bij schade ben je flink aan de beurt, als mijn klanten dat doen is het afgelopen en kunnen ze uit eigen zak gaan betalen.
En ik heb teveel wan praktijken van professionals meegemaakt om ze iets te laten doen wat ik ook zelf kan.
Dat heb je dus compleet fout. Dat voegt toch wel significant iets toe in het seizoen dat het het meest van belang is. Het gaat toch echt richting de helft van de opbrengst van deze maand tot nu toe.RobertV70 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:14:
[...] 7 kW, we hebben het dus over drie, misschien vier euro, blijf er van af, het voegt niets toe.
Het zijn punten als deze, eenheden verkeerd gebruiken, die me laten twijfelen aan "professionals".onetime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 01:42:
Met @Martijn.C.V. Ik heb hier ook de panelen met een rubber trekker schoon gemaakt. Dat heb ik gedaan op het moment dat de zon begon door te komen. Ik wil op het moment van lage opbrengst er het maximum uit halen. Er zijn buren waar de panelen uit zich zelf schoon zijn gesmolten, en er zijn buren waar het witte ijs nu nog op zit. Die hebben dus nog steeds geen opbrengst gehad. Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.
Of ze wel echt weten waar ze mee bezig zijn, en welk veld, en wat het belang is.
In de zomer, als je wat overschot misloopt, dat is niet zo erg.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nopheros schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Paar kwh? Ik heb meerdere malen 10kwh op zonnige dagen gehaald deze maand [...]
Kijk, je moet lekker doen wat je wilt. Maar stel je wekt 10kwh op, (een erg vriendelijke) 50cent per kwh = 5euro. Ik ga voor 5 euro niet op een ladder moeilijk staan doen met een wisser, met de kleine risico dat ik de panelen kras, de kans dat ik van de ladder val en eigenlijk wel de belangrijkste: Het is koud, ik ga voor 5eu niet koukleumenonetime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 01:42:
[...] Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.
Ik reageer op de stelling dat zonnepanelen niets opwekken in de winter, ik zeg nergens iets over bezig gaan met borstels..Martijn.C.V schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:50:
[...]
[...]
Kijk, je moet lekker doen wat je wilt. Maar stel je wekt 10kwh op, (een erg vriendelijke) 50cent per kwh = 5euro. Ik ga voor 5 euro niet op een ladder moeilijk staan doen met een wisser, met de kleine risico dat ik de panelen kras, de kans dat ik van de ladder val en eigenlijk wel de belangrijkste: Het is koud, ik ga voor 5eu niet koukleumen
[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 22-01-2024 11:58 ]
Dus de warme isolerende deken die op je huis en panelen ligt, in de vorm van sneeuw, ga je er af vegenonetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:16:
@Martijn.C.V Je mist het punt volledig. En doe een jas aan als je naar buiten gaat, is het niet meer koud.

Sneeuw isoleert enorm goed. Dus zoals al gezegd: Wat je opbrengt aan elektra kan je zo kwijt zijn aan verwarmen

Als de zon er op valt, smelt het vaak toch weg. Zeker in de Nederlandse winters waar we gemiddeld 10 sneeuwdagen kennen, waarbij lang niet al die dagen er daadwerkelijk ook sneeuw op je panelen blijft liggen, is dat een druppel op een gloeiende plaat.
Want ook onder 0, als de zon schijnt, smelt sneeuw en ijs. De echt dikke laag sneeuw raak je niet kwijt, maar die heb je eens in de X jaar een paar dagen. Maar de dunne ijslaag is zo weg.
Dat heb ik gewoon gedaan.... En het gaat om 2 a 3 dagen van weer dat nauwelijks voorkomt. Zeker op zuid zullen de panelen niet zo lang bevroren blijven.onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:08:
@Waah Lees even terug vanaf onetime in "Sneeuw sneller van zonnepanelen krijgen?" , Als je het dan begrepen hebt en dat blijkt uit je reactie zal ik daar op reageren. Succes, fijne dag verder.
Maar goed, uit je reactie blijkt dat je vooral je eigen ding wil doen en dat enkel het advies dat in je straatje past uitmaakt en de rest moet uitgekafferd blijkbaar.
Da's prima. Succes in je bubbel
Omdat het relatief hoge verschil op maandniveau smelt als sneeuw voor de zon in vergelijking tot het absolute verschil op jaarniveau?onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
Waarom blijven zoveel mensen missen dat in deze dagen de opbrengst van veel groter belang is dan in de zomer?
December en januari hebben absoluut de minste opbrengst. Het heeft nog meer zin om één meeuwenflats in mei te verwijderen dan alle sneeuw op één dag in januari.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Omdat voor de meeste mensen zonder dynamisch contact 1kWh in de winter net zoveel waard is als 1kWh in de zomer. En dan gaat het maar om promillen verschil in opbrengst op jaarbasis.onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
Waarom blijven zoveel mensen missen dat in deze dagen de opbrengst van veel groter belang is dan in de zomer?
Nee, juist omdat de opbrengst in de winter lager is, is de meeropbrengst dan veel belangrijker.CodeCaster schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:59:
[...] Omdat het relatief hoge verschil op maandniveau smelt als sneeuw voor de zon in vergelijking tot het absolute verschil op jaarniveau?
December en januari hebben absoluut de minste opbrengst. Het heeft nog meer zin om één meeuwenflats in mei te verwijderen dan alle sneeuw op één dag in januari.
In de winter heb je tekort (meestal) en vanaf het voorjaar tot het najaar heb je meestal genoeg.
Oh, tenzij mensen alleen naar hun eigen portemonnee kijken, met salderen.
Die missen het grotere belang van liefst energie neutraal en fossiel vrij.
Mijn topopbrengst op 1 dag in januari is 4,3 kWh. Ik betaal 26ct (vast contract). Dus als ik 1 dag opbrengst mis kost me dat maximaal 1,40 euro per dag. In werkelijkheid is het verlies minder want:onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
- Ergens in de loop van de dag ontdooien de panelen
- Begin van de maand is de maximale haalbare opbrengst sowieso lager (zonnestand)
Dus het is voor mij de moeite niet waard.
Dus mensen doen niets als ze er niet direct zelf iets aan hebben.LordSinclair schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:13:
[...] Omdat voor de meeste mensen zonder dynamisch contact 1kWh in de winter net zoveel waard is als 1kWh in de zomer. En dan gaat het maar om promillen verschil in opbrengst op jaarbasis.
Dat salderen moet dan dus inderdaad héél snel omgebouwd worden naar financieel salderen, tegen de waarde van het moment.
Dan gaat 99,9% van de mensen nog niet de ladder op voor een paar euro. Te veel risico. Daar wegen die paar euro niet tegenop.onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Dus mensen doen niets als ze er niet direct zelf iets aan hebben.
Dat salderen moet dan dus inderdaad héél snel omgebouwd worden naar financieel salderen, tegen de waarde van het moment.
Ik kan je garanderen dat als heel Nederland na een sneeuwbui op z'n ladder klimt omdat de stroom te duur is om die handvol kWh te laten liggen, dat er jaarlijks tientallen mensen van hun ladder lazeren en de maatschappelijke schade veel hoger is.onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Dus mensen doen niets als ze er niet direct zelf iets aan hebben.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Ik zoek wat dit betreft geen advies. Ik geef aan wat ik zelf doe en waarom.Waah schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:17:
[...] Dat heb ik gewoon gedaan.... En het gaat om 2 a 3 dagen van weer dat nauwelijks voorkomt. Zeker op zuid zullen de panelen niet zo lang bevroren blijven.
Maar goed, uit je reactie blijkt dat je vooral je eigen ding wil doen en dat enkel het advies dat in je straatje past uitmaakt en de rest moet uitgekafferd blijkbaar.
Da's prima. Succes in je bubbel
En hoe is het met jouw Nederlands? Ik zie werkelijk niet waar ik iemand uit zou kafferen...
Dat soort valse beschuldigingen kan ik dus niet waarderen.
Ik hoef hier geen ladder op, al is het wel iets makkelijker, 1m hoger.
Hoeveel werk is het dan voor jou?onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:23:
@CodeCaster Je moet ook alleen doen wat kan / wat je ook echt kunt doen.
Ik hoef hier geen ladder op, al is het wel iets makkelijker, 1m hoger.
Als ik de opstelling van Teijgetje zou hebben, rond de honderd panelen in het veld, zou ik die zeker schoon vegen. Gewoon er langs lopen met de (rubberen) trekker.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Inderdaad, nu alle panelen in de buurt schoon. En hier tegen de oorspronkelijke verwachting in ook weer een goede opbrengst. Auto aan de lader dus. Verbruik wanneer beschikbaar.Er zijn buren waar de panelen uit zich zelf schoon zijn gesmolten, en er zijn buren waar het witte ijs nu nog op zit. Die hebben dus nog steeds geen opbrengst gehad. Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.