Sneeuw sneller van zonnepanelen krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 09:03
Nu na enkel dagen met sneeuw, vorst en nu wat zon, blijft de sneeuw nog steeds op mijn panelen liggen. Bij buren die een schuiner dak hebben is de sneeuw er al lang af. Mis zo wel wat opbrengst. Is er een manier om de sneeuw er sneller af te krijgen?

Het dak heeft niet een hele steile hoek. En ligt zuid - west. Dus de hele dag zon. (ja die boom is vervelend maar niet van mij :). Ik dacht bijvoorbeeld met een tuinslang water op het dak te spuiten zodat de sneeuw er af loopt? Kan dat? Als het regent gebeurd dat toch ook...
Nog mooier zou zijn als je de panelen bijvoorbeeld een paar minuten zou kunnen verwarmen (defrost) net als bij een WarmtePomp. Hoe doen jullie het? Of is het gewoon kwestie van geduld hebben... (Moeilijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEgmz8wsXCsL_0Caql-d2kn34l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hm8YMxerahWmVzU038X1wSoD.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Beste antwoord (via pc_slopert op 19-01-2024 17:23)

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:06
Emmertje heet water, in het geval van barsten gewoon carglass bellen ;D

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:14

Agent47

I always close my contracts.

Geduld hebben. Met een bezem o.i.d. kan je die dingen beschadigen.

[ Voor 65% gewijzigd door Agent47 op 18-01-2024 10:32 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:41
Kun je er bij met een telescoop stok en een vloertrekker? Dat is de beste optie denk ik. Een zachte bezem zou ook kunnen maar moet je voorzichtig mee zijn.

Zucht...

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
op dit soort dagen, in januari, haal je max een paar kWh bij prachtig weer. Lekker belangrijk die sneeuw. Lekker laten liggen, zondag is het negen graden. Komt vanzelf goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je panelen laten opwarmen is iets wat de omvormer dan zou moeten regelen, en ik denk niet dat ze die optie hebben ingebouwd. andere opties zijn met een bezem met lange steel de boel eraf vegen, wegblazen, of wat je zelf al zegt, de tuinslang.

maar let wel, combinatie van water en kou vinden tuinslangen niet fijn, is hoop gedoe om te zorgen dat ie niet bevriest als je m weer opbergt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:56
Hoogwerker + bladblazer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Inderdaad lekker laten liggen. Ik heb sneeuw op Noord West panelen die nauwelijks ontdooien door de zon. Lastig. Maar in mijn geval gaat het om hooguit 1 euro per dag, als het zonnig is, die ik misloop.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bedenk je wel dat je niet veel geld zal mislopen, is misschien 3 kwh die je had terug kunnen leveren (als het echt zonnig is) Nou maal 24 cent, is 0.75 euro, daar zou ik niet al die tijd in de kou voor staan om de boel even schoon te maken :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Als het echt nog sneeuw is dan kan je met een zachte bezem voorzichtig de sneeuw wegvegen maar gezien het er al even ligt zal het inmiddels ijs zijn geworden en is geduld de enige optie.

Elke andere optie gaat alleen maar vervelender uitpakken (krassen, beschadigen coating etc). Die paar dagen per jaar zou ik de verminderde opbrengst wel accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_slopert
Ok, duidelijk :) Nog maar even geduld hebben dan :) Is ook wel mooi zo!

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
Wil je in deze tijd van het jaar een beetje serieuze opbrengst hebben, dan moeten de panelen al onder een flinke hoek staan. Hier staan ze onder 45 graden en door die hoek schuift de sneeuw er gemakkelijk af. Op een zonnige dag in januari brengen ze nog wel 30-40 kWh op (10.000 Wp).

Maar staan ze in hoek en/of hebben ze een ligging waardoor de sneeuw er niet vanzelf af gaat, dan hoef je ook bij schone panelen niet teveel opbrengst te verwachten in deze tijd van het jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:28
Als je met de tuinslang bezig gaat wordt het volgende topic: "help hoe krijg ik de kalkaanslag van de panelen".

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:58
Ik ben met een straat bezem in de weer geweest die vrij grof is. Kan dat echt zoveel kwaad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pc_slopert
Het lijkt er op dat de opbrengst wel wat meer is dan sommigen aangeven hoor? Of zie ik dat verkeerd. Zijn wel 24 panelen... Dus dan is er altijd wel wat opbrengst. in december nog 64,9 kWh en deze maand al zo'n 31 dus nog best de moeite waard. Om een uurtje een kacheltje te laten werken in de schuur of zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovXtzKS850uWSM-oID_O7G131ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Dkl5w43Qdir0y5sDyZ7fQBz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Patox schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:58:
Ik ben met een straat bezem in de weer geweest die vrij grof is. Kan dat echt zoveel kwaad?
Tja, lap je je ramen met diezelfde grove bezem vol zand/straatmeuk? Grote kans dat je (flinke) krassen maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 18-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
pc_slopert schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:08:
Het lijkt er op dat de opbrengst wel wat meer is dan sommigen aangeven hoor? Of zie ik dat verkeerd. Zijn wel 24 panelen... Dus dan is er altijd wel wat opbrengst. in december nog 64,9 kWh en deze maand al zo'n 31 dus nog best de moeite waard. Om een uurtje een kacheltje te laten werken in de schuur of zo.
[Afbeelding]
Met 27 panelen had ik 177 kWh in december en 209 kWh tot dusver in januari.

De opbrengst die jij misloopt door die paar dagen sneeuw is in verhouding zeer beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:56
Heb het hier ook gedaan met een zachte bezem.
Als je het doet wanneer het wat dooit is de oppervlakte lekker voorgeweekt en worden ze gelijk superschoon is mijn ervaring. Panelen liggen hier op 15 graden en worden daardoor best vuil vooral onderaan langs de rand.
Met de sneeuw schuif je gelijk alle troep van het paneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

[Afbeelding]
tja hoeveel panelen jij had konden wij slechts gokken. ik ging uit van 8.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 17:14
Even los van of het je moeite waard is of niet, wou ik toch een suggestie aanleveren:

Een ladder en een vloertrekker.
Afbeeldingslocatie: https://devakhandel.nl/wp-content/uploads/2022/05/vloertrekker-solide-55-cm-versterkt-met-ikape-steel-150-x-2-8-cm-1-300x300.jpg

Spreekt denk voor zich hoe. Als je huis niet al te hoog is zou dit een makkelijke oplossing zijn. De vraag is dan toch wel weer of je het je moeite waard vind voor deze paar dagen even geen opbrengst, maar dat is aan jou.

Ik weet dat er ook varianten zijn met telescoop stokken (of hoe t mag heten), die je ook op een hark oid kan aansluiten. Als je al zoiets hebt (of toekomst ziet in zo'n systeem) zou dat ook een route kunnen zijn. Dan zou je de ladder nieteens nodig hebben, scheelt weer wat risico.

[ Voor 21% gewijzigd door Martijn.C.V op 18-01-2024 13:30 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik ga het lekker laten zoals het nu is. De zon schijnt al dus wie weet is het snel weer vrij van sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:36
[Afbeelding]
Zodat het 2 uur later door de volgende sneeuwbui weer ondergesneeuwd ligt? ;)
De opbrengst is echt verwaarloosbaar. En die is alweer teniet door dat kacheltje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
gysman11 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:
op dit soort dagen, in januari, haal je max een paar kWh bij prachtig weer. Lekker belangrijk die sneeuw. Lekker laten liggen, zondag is het negen graden. Komt vanzelf goed.
Paar kwh? Ik heb meerdere malen 10kwh op zonnige dagen gehaald deze maand wat het verbruik dekt van de verwarming voor m'n huis, zou ik niet mis willen lopen :)

12x 400 watt zonnepanelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 18-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13

Theo

moederbord

Hier ook in de afgelopen vijf dagen totaal 5kWh/kWp van het dak mogen halen. Vorige week op één dag 18 kWh van het 5 kWp dak mogen halen toen we een koude zonnige dag hadden. (45 graden, en pal op zuid)
@gysman11 In de winter is er dus zeker wel stroom van een dak in de zon :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:41:
Hier ook in de afgelopen vijf dagen totaal 5kWh/kWp van het dak mogen halen. Vorige week op één dag 18 kWh van het 5 kWp dak mogen halen toen we een koude zonnige dag hadden. (45 graden, en pal op zuid)
@gysman11 In de winter is er dus zeker wel stroom van een dak in de zon :)
Zeker waar, maar die twee of drie dagen dat er sneeuw op mijn panelen ligt, laat ik lekker gaan. Ga ik niet met krassende bezems voor aan de gang, nee dank u 8)7 . Overigens nu drie graden en een zonnetje, dus ze zijn al weer lekker schoon gedooid. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 18:13

Theo

moederbord

gysman11 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Zeker waar, maar die twee of drie dagen dat er sneeuw op mijn panelen ligt, laat ik lekker gaan. Ga ik niet met krassende bezems voor aan de gang, nee dank u 8)7 . Overigens nu drie graden en een zonnetje, dus ze zijn al weer lekker schoon gedooid. _/-\o_
Voor die paar kWh zou ik ook idd niet het risico nemen door aan te klooien met bezems. De Engelsen zouden zoiets 'penny wise, pound foolish' noemen. Op de één of andere manier gaat hier de sneeuw erg snel van de panelen af wanneer de zon erop schijnt; elke dag is met een kwartiertje zon de sneeuw van de panelen weg. Afgelopen nacht had het nog gesneeuwd, en vanochtend waren de panelen wit. Maar toch kwam er 3.5 kW van het dak op 1300 uur met 5 kWp panelen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

com2,1ghz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:34:
De opbrengst is echt verwaarloosbaar. En die is alweer teniet door dat kacheltje.
Er is zelfs kans dat de isolerende werking van sneeuw op je dak/panelen meer oplevert dan dat je aan energie kan opwekken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:06
Emmertje heet water, in het geval van barsten gewoon carglass bellen ;D

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Met @Martijn.C.V. Ik heb hier ook de panelen met een rubber trekker schoon gemaakt. Dat heb ik gedaan op het moment dat de zon begon door te komen. Ik wil op het moment van lage opbrengst er het maximum uit halen. Er zijn buren waar de panelen uit zich zelf schoon zijn gesmolten, en er zijn buren waar het witte ijs nu nog op zit. Die hebben dus nog steeds geen opbrengst gehad. Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savage008
  • Laatst online: 14-05 16:01
Mijn panelen zijn vanzelf sneeuwvrij geworden, Hier een opbrengst van 14 kwh per dag met 12 panelen op zuidzuidwest tijdens afgelopen paar dagen , dat wil ik toch niet niks noemen!

[ Voor 15% gewijzigd door Savage008 op 21-01-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:08
Als de zon schijnt komt er voldoende licht op de panelen om deze op te warmen, dan dooit de rest vanzelf weg. Alternatief is enkele panelen sneeuwvrij te maken, zodra er een stroom gaat lopen warmen ze op en zal de rest vanzelf ontdooien. Maar ik zou gewoon rustig afwachten, morgen regent het warm water ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-05 19:15
Patox schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:58:
Blijf van zonnepanelen af, het is complete onzin om de sneeuw er af te halen, bij schade ben je flink aan de beurt, als mijn klanten dat doen is het afgelopen en kunnen ze uit eigen zak gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
onetime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 01:42:
Met @Martijn.C.V. Ik heb hier ook de panelen met een rubber trekker schoon gemaakt. Dat heb ik gedaan op het moment dat de zon begon door te komen. Ik wil op het moment van lage opbrengst er het maximum uit halen. Er zijn buren waar de panelen uit zich zelf schoon zijn gesmolten, en er zijn buren waar het witte ijs nu nog op zit. Die hebben dus nog steeds geen opbrengst gehad. Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.
7 kW, we hebben het dus over drie, misschien vier euro, blijf er van af, het voegt niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
RobertV70 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:11:
[...] Blijf van zonnepanelen af, het is complete onzin om de sneeuw er af te halen, bij schade ben je flink aan de beurt, als mijn klanten dat doen is het afgelopen en kunnen ze uit eigen zak gaan betalen.
Het is geen onzin, het is om de opbrengst op het moment dat die het belangrijkst is zo hoog mogelijk te krijgen.
En ik heb teveel wan praktijken van professionals meegemaakt om ze iets te laten doen wat ik ook zelf kan.
RobertV70 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:14:
[...] 7 kW, we hebben het dus over drie, misschien vier euro, blijf er van af, het voegt niets toe.
Dat heb je dus compleet fout. Dat voegt toch wel significant iets toe in het seizoen dat het het meest van belang is. Het gaat toch echt richting de helft van de opbrengst van deze maand tot nu toe.
Het zijn punten als deze, eenheden verkeerd gebruiken, die me laten twijfelen aan "professionals".
Of ze wel echt weten waar ze mee bezig zijn, en welk veld, en wat het belang is.

In de zomer, als je wat overschot misloopt, dat is niet zo erg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 17:14
Nopheros schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Paar kwh? Ik heb meerdere malen 10kwh op zonnige dagen gehaald deze maand [...]
[...] Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.
Kijk, je moet lekker doen wat je wilt. Maar stel je wekt 10kwh op, (een erg vriendelijke) 50cent per kwh = 5euro. Ik ga voor 5 euro niet op een ladder moeilijk staan doen met een wisser, met de kleine risico dat ik de panelen kras, de kans dat ik van de ladder val en eigenlijk wel de belangrijkste: Het is koud, ik ga voor 5eu niet koukleumen :o

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Martijn.C.V schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:50:
[...]

[...]

Kijk, je moet lekker doen wat je wilt. Maar stel je wekt 10kwh op, (een erg vriendelijke) 50cent per kwh = 5euro. Ik ga voor 5 euro niet op een ladder moeilijk staan doen met een wisser, met de kleine risico dat ik de panelen kras, de kans dat ik van de ladder val en eigenlijk wel de belangrijkste: Het is koud, ik ga voor 5eu niet koukleumen :o
Ik reageer op de stelling dat zonnepanelen niets opwekken in de winter, ik zeg nergens iets over bezig gaan met borstels..

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 22-01-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martijn.C.V Je mist het punt volledig. En doe een jas aan als je naar buiten gaat, is het niet meer koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:16:
@Martijn.C.V Je mist het punt volledig. En doe een jas aan als je naar buiten gaat, is het niet meer koud.
Dus de warme isolerende deken die op je huis en panelen ligt, in de vorm van sneeuw, ga je er af vegen O-)

Sneeuw isoleert enorm goed. Dus zoals al gezegd: Wat je opbrengt aan elektra kan je zo kwijt zijn aan verwarmen O-)

Als de zon er op valt, smelt het vaak toch weg. Zeker in de Nederlandse winters waar we gemiddeld 10 sneeuwdagen kennen, waarbij lang niet al die dagen er daadwerkelijk ook sneeuw op je panelen blijft liggen, is dat een druppel op een gloeiende plaat.

Want ook onder 0, als de zon schijnt, smelt sneeuw en ijs. De echt dikke laag sneeuw raak je niet kwijt, maar die heb je eens in de X jaar een paar dagen. Maar de dunne ijslaag is zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Waah Lees even terug vanaf onetime in "Sneeuw sneller van zonnepanelen krijgen?" , Als je het dan begrepen hebt en dat blijkt uit je reactie zal ik daar op reageren. Succes, fijne dag verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:08:
@Waah Lees even terug vanaf onetime in "Sneeuw sneller van zonnepanelen krijgen?" , Als je het dan begrepen hebt en dat blijkt uit je reactie zal ik daar op reageren. Succes, fijne dag verder.
Dat heb ik gewoon gedaan.... En het gaat om 2 a 3 dagen van weer dat nauwelijks voorkomt. Zeker op zuid zullen de panelen niet zo lang bevroren blijven.

Maar goed, uit je reactie blijkt dat je vooral je eigen ding wil doen en dat enkel het advies dat in je straatje past uitmaakt en de rest moet uitgekafferd blijkbaar.

Da's prima. Succes in je bubbel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Waarom blijven zoveel mensen missen dat in deze dagen de opbrengst van veel groter belang is dan in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
Waarom blijven zoveel mensen missen dat in deze dagen de opbrengst van veel groter belang is dan in de zomer?
Omdat het relatief hoge verschil op maandniveau smelt als sneeuw voor de zon in vergelijking tot het absolute verschil op jaarniveau?

December en januari hebben absoluut de minste opbrengst. Het heeft nog meer zin om één meeuwenflats in mei te verwijderen dan alle sneeuw op één dag in januari.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:07

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Gegarandeerd succes :D :D :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbnaMPJGO2ZVYS2BdrvYU_a92JE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KsIMnWurDAEk5SCCkaJrUNgr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Omdat voor de meeste mensen zonder dynamisch contact 1kWh in de winter net zoveel waard is als 1kWh in de zomer. En dan gaat het maar om promillen verschil in opbrengst op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:59:
[...] Omdat het relatief hoge verschil op maandniveau smelt als sneeuw voor de zon in vergelijking tot het absolute verschil op jaarniveau?

December en januari hebben absoluut de minste opbrengst. Het heeft nog meer zin om één meeuwenflats in mei te verwijderen dan alle sneeuw op één dag in januari.
Nee, juist omdat de opbrengst in de winter lager is, is de meeropbrengst dan veel belangrijker.
In de winter heb je tekort (meestal) en vanaf het voorjaar tot het najaar heb je meestal genoeg.

Oh, tenzij mensen alleen naar hun eigen portemonnee kijken, met salderen.
Die missen het grotere belang van liefst energie neutraal en fossiel vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Mijn topopbrengst op 1 dag in januari is 4,3 kWh. Ik betaal 26ct (vast contract). Dus als ik 1 dag opbrengst mis kost me dat maximaal 1,40 euro per dag. In werkelijkheid is het verlies minder want:
- Ergens in de loop van de dag ontdooien de panelen
- Begin van de maand is de maximale haalbare opbrengst sowieso lager (zonnestand)

Dus het is voor mij de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:13:
[...] Omdat voor de meeste mensen zonder dynamisch contact 1kWh in de winter net zoveel waard is als 1kWh in de zomer. En dan gaat het maar om promillen verschil in opbrengst op jaarbasis.
Dus mensen doen niets als ze er niet direct zelf iets aan hebben.

Dat salderen moet dan dus inderdaad héél snel omgebouwd worden naar financieel salderen, tegen de waarde van het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dat salderen moet dan dus inderdaad héél snel omgebouwd worden naar financieel salderen, tegen de waarde van het moment.
Dan gaat 99,9% van de mensen nog niet de ladder op voor een paar euro. Te veel risico. Daar wegen die paar euro niet tegenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Ik kan je garanderen dat als heel Nederland na een sneeuwbui op z'n ladder klimt omdat de stroom te duur is om die handvol kWh te laten liggen, dat er jaarlijks tientallen mensen van hun ladder lazeren en de maatschappelijke schade veel hoger is.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Waah schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:17:
[...] Dat heb ik gewoon gedaan.... En het gaat om 2 a 3 dagen van weer dat nauwelijks voorkomt. Zeker op zuid zullen de panelen niet zo lang bevroren blijven.

Maar goed, uit je reactie blijkt dat je vooral je eigen ding wil doen en dat enkel het advies dat in je straatje past uitmaakt en de rest moet uitgekafferd blijkbaar.

Da's prima. Succes in je bubbel :Y)
Ik zoek wat dit betreft geen advies. Ik geef aan wat ik zelf doe en waarom.

En hoe is het met jouw Nederlands? Ik zie werkelijk niet waar ik iemand uit zou kafferen...
Dat soort valse beschuldigingen kan ik dus niet waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@CodeCaster Je moet ook alleen doen wat kan / wat je ook echt kunt doen.
Ik hoef hier geen ladder op, al is het wel iets makkelijker, 1m hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:23:
@CodeCaster Je moet ook alleen doen wat kan / wat je ook echt kunt doen.
Ik hoef hier geen ladder op, al is het wel iets makkelijker, 1m hoger.
Hoeveel werk is het dan voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Kalentum De trekker een paar keer over de panelen halen. Als ik de stok zou verlengen gewoon vanaf de grond, maar ik kies voor de ladder omdat ik dan ook beter zie wat ik doe. Paar minuten.

Als ik de opstelling van Teijgetje zou hebben, rond de honderd panelen in het veld, zou ik die zeker schoon vegen. Gewoon er langs lopen met de (rubberen) trekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:En we gaan weer lief, respectvol en constructief met andersdenkenden om :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
Nou een ding is zeker. Het is er nu wel echt af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Er zijn buren waar de panelen uit zich zelf schoon zijn gesmolten, en er zijn buren waar het witte ijs nu nog op zit. Die hebben dus nog steeds geen opbrengst gehad. Hier toch weer 2 of 3 dagen met iets van 7kWh.
Inderdaad, nu alle panelen in de buurt schoon. En hier tegen de oorspronkelijke verwachting in ook weer een goede opbrengst. Auto aan de lader dus. Verbruik wanneer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Pagina: 1