Bomberman71 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:35:
Even een update na wederom een week gebruik. Nu weet ik wel waar ik aan toe ben.
Alles werkt soepel, alles werkt naar behoren.
Google Pay werkt prima, en beide Sims werken ook. Gebruik altijd dual sim (prive/werk) en dat vind ik ideaal.
Heb de optie in de software voor Esim (en dan mis je de optie voor Sim2) maar dat gebruik ik niet omdat Esim mij totaal niet boeit. Geen idee of die Esim ook daadwerkelijk zal functioneren.
Kritisch puntje, bij het naar beneden swipen zie ik niet de actieve providers staan. Had ik op de Xiaomi altijd wel en dat vond ik fijn. Heb in de opties gekeken maar niet gevonden dus ik denk dat het er niet is.
Nu moet ik echt een paar stapjes doen om de beide actieve providers te zien.
Geen halszaak maar wel jammer.
Erg tevreden over display (met protector er nog op). Uiteindelijk haal ik die eraf als het lelijk wordt.
Fwiw, ik heb ALTIJD wel een kras gehad in het verleden op iedere vorm van de moderne Gorilla glass. Ben erg voorzichtig en heb nog nooit een gebroken display gehad, doe ze niet samen met sleutels of andere objecten, etc. En toch heb ik altijd wel ergens een kras gehad die ik niet kan verklaren.
Vooral het Victus glas krast SNELLER dan oudere Gorilla versies. Heb dat gezien op Samsung en de Xiaomi.
2 jaar lang ASUS met relatief oud glas en 0x dat gehad.
Mbt het edge display. Weet niet echt beter. Oogt voor mij vertrouwd en dus ook oud, maar het werkt.
Had flat display op de Asus en kan niet zeggen dat ik dat fijner vond.
Met een stylus (Note) vond ik edge wel soms onhandig.
Op dit moment vind ik het prima, werkt goed voor gestures. Maar de looks zijn voor mij gedateerd en dat geld voor de gehele voorkant, die oogt mijn inziens minstens 5 jaar oud.
Heb derhalve ook niet het gevoel dat ik wat nieuws in mijn handen heb.
Speakers zijn nog steeds goed en werken naar behoren, Natuurlijk zoals ik al zei merk ik wel een verschil naast de Xiaomi maar voor 99% zal dat geen issue zijn. Kortom, het is prima zo.
Camera nog steeds tevreden over. Lekker snappy en vind dat zoom 'wheel' wel fijn qua bediening.
Nog steeds geen echte vergelijkingen gedaan met de 11 ultra, ga dat deze week doen. Mijn focus lag meer om 1 week fulltime met de OP12 te draaien.
Accuduur is prima ... Lang en dus langer als de 11 ultra. Extreem lang wil ik niet zeggen want alles is uit te putten en ik ben zelf een poweruser. Maar mischien met uitzondering van mijn ROG2 de langste accuduur die ik heb mee gemaakt.
Standby tijd haalt het niet bij mijn iphone die maar 1% dropped in de nacht maar het is veel minder dan mijn vorige Androids.
Opladen is mega snel met de originele Supervooc lader maar met andere laders (en kabels) valt dat weer wat tegen.
Mijn ervaring is dat de Xiaomi met meer protocollen overweg kon en sneller kon laden met een niet Suppervooc lader. Maar wellicht kan het ook komen door de grotere accu en het dus automatisch langer duurt (logisch).
Werk op diverse plekken en heb dus alles 3 a 4x dubbel (geen zin om alles steeds mee te nemen) dus dan merk je dat.
Als je alleen 1x per dag thuis oplaad op dezelfde plek dan geld het bovenstaande niet en is dat ding MEGA snel vol iedere keer weer.
Ik doe niet aan 80% max laden (instelling). Geloof niet in dezelfde device 3+ jaar gebruiken dus na 2 jaar heb ik echt wel wat anders. Voor mensen die wel 4+ jaar dezelfde device willen gebruiken is dat dus het overwegen waard.
Performance/speed is goed. Ik game nauwelijks, benchmarks doe ik niet en het gaat mij om de algehele ervaring is die is meer dan goed. Duidelijk sneller op sommige punten dan de 11 ultra (SD 888). Mag ook wel want we zijn 3 gens verder !
Software heb ik grotendeels ontdekt en doorlopen.
Oxygen OS bevalt me best goed maar toch wat zaken die me opvallen:
- Indeling pictogrammen (hoeveelheid ) aan de kleine kant, zelfs met kleinste size.
- Indeling pictogrammen in mappen BELACHELIJK weinig, immers 12 icons max in een map slaat nergens op.
- Sidebar activatie zou flexibeler moeten (aanpassing hoogte slider)
- slechts 1 laad animatie kunnen vinden (zijn er meer ??), erg saai
- Notificatie overzicht en launchen vanuit notificaties was op MiUI beter
- AOD display Notificatie pictogrammen hadden in kleur (optie) moeten zijn, gemiste kans
- Klok widgets op main display erg beperkt
- Minder sterke media widgets
- Sorteren app list op naam klopt niet mijn inziens ( appnaam met digit start aan einde)
- Geen call recording kunnen vinden, voor mij een gemis. Zal wel Euro regelgeving zijn.
Zo even wat punten die mij te binnen schieten.
Al met al een okay ervaring qua software maar Oxygen OS is voor mij NIET het OS waarbij je van alles kan aanpassen zoals men vaak claimed.
Blijft mijn inziens achter op een Mi UI waarbij je als tweaker echt veel meer kon aanpassen.
Op dit moment niet een OS waarvan ik zeg dat ik de volgende keer dat absoluut moet hebben.
Mischien gaan sommige dingen slijten en ga ik de schaarsere mogelijkheden waarderen maar op dit moment is het voor mij een 7 van de 10. Ruim voldoende dus, niet meer dan dat.
Mute schakelaar (of hoe die ook heet) begin ik steeds meer te waarderen.
IR blaster ken ik van de Xiaomi en gebruikte die al zelden. Leuke 'nice to have' voor mij, niet meer dan dat.
Tot zover ....
Score tot nu toe:
Display 8/10
Speakers 7/10
Software 7/10
Camera* 8.5/10 (meer testen voor nodig)
Features 8.5/10
Design 6/10