Trage gamepc, oplosbaar met upgraden naar SSD en +8GB RAM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Goedemiddag,

Ik heb de volgende vraag: Kan ik mijn 5,5 jaar oude trage game pc weer wat opknappen met een SSD van 1TB en een 8 GB RAM?

Uitleg:
Ik heb al een aantal jaar last van enorme traagheid bij opstarten, het openen van simpele programma's zoals chrome, word, instellingen en games. Gamen zelf ging echter altijd goed, dus ik was er content mee.
Toevallig jaren terug al een topic over deze pc gehad, mijn schijfactiviteit schoot namelijk naar 100% bij de meest simpele dingen. Dit verklaard denk ik de traagheid ook. Ondanks alle goede adviezen en alle research heb ik nooit de oorzaak kunnen achterhalen.

Omdat gamen nog altijd lukte, legde ik me erbij neer. Echter, de laatste tijd heb ik veel last van crashes en lags helaas.
Die crashes heb ik bij specifieke games zoals Fallout 76 en ik weet dat dit bij meer mensen speelt, dus in hoeverre het door mijn pc komt is de vraag. Maar inmiddels is gamen niet meer te doen.

Normaliter zou ik een nieuwe gamepc aanschaffen, gezien de leeftijd. Maar mijn voorkeur gaat nu uit naar een xbox. Echter game ik soms online met vrienden en dat kan enkel met pc. En om een hele nieuwe pc aan te schaffen voor enkel die paar games, vind ik wat teveel.

Dus ik hoopte mijn pc te kunnen upgraden zodat hij hopelijk (voldoende) speelbaar is.
Ik dacht eraan om 1TB SSD erin te zetten en 8 GB RAM erbij. Het merk en type zoek ik nog uit, voor nu vraag ik me in het algemeen af of het gaat helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
AMD Ryzen 5 1500X Quad-core processor 3,5ghz
Ram: 8GB
1000GB HDD harde schijf
NVIDIA GTX 1050ti 4GB
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat betreft de traagheid:
-Windows search uitgeschakeld
-Gecheckt op virussen/malware(via windows defender)
-Ik heb geen andere antivirus
-Windows defender uitgeschakeld
-Energieopties op hoge prestatie gezet
-Clean bootup gedaan(kon geen duidelijke aanwijzing ontdekken, maar wellicht heb ik dit niet helemaal juist uitgevoerd)
-Show me tips about windows-ding uitgezet
-Snel opstarten uitgezet
-Schijf geoptimaliseert
-Gecheckt op driver-updates

Wat ik gevonden heb/conclusies:
Ik weet dat een SSD de pc een stuk sneller maakt. En daarnaast begrijp ik ook dat 8GB aan RAM vrij krap is voor games. Wellicht zijn de crashes simpelweg te wijten aan het krappe RAM geheugen.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:16
Wat is je budget?

Is je pc plots trager geworden?

Je zou goedkoop kunnen zoeken naar een snellere processor (zelfs een 2600 gaat veel sneller zijn), idd meer RAM gaat ook helpen. Andere videokaart zou ook helpend kunnen zijn, maar dat hangt allemaal samen met je budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
De eerst (essentiele) upgrade is gewoon een SSD.
Een traditionele HDD is nu zo'n enorme bottleneck geworden met de recente versies van Windows
Dat is gewoon een kwelling met de grote continue updates.
Elke dag nu zonder SSD is gewoon verspilling van je tijd.
Zie ook:
Laptopschijf 100% na het opstarten en tijdens gebruik hoge %
"schone" Lenovo G50 altijd traag. Oud model win 10 te zwaar?
Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.
Extra geheugen erbij is dan ook wel prettig natuurlijk.

Als je Windows onstabiel is kan je een schone installatie overwegen of eerst een zgn repair install doen:
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Upgraden naar een Ryzen 2600 is sowieso slim, met een 1500X kun je geen Windows 11 draaien en met einde support van Win10 in oktober volgend jaar is dat ook goed om in je achterhoofd te houden.

Maar ja, een SSD is een no-brainer. Rammelschijven zijn te traag voor moderne besturingssystemen. Ook is 8GB voor zelfs basaal computergebruik onder Windows niet meer voldoende. Met 16GB en een SSD geef je hem voldoende extra om de games die je nu speelt beter te kunnen spelen.

Uiteraard gaan nieuwe games niet beter worden, een 1050Ti uit 2015 is eenmaal einde levensduur op een meerdere vlakken.

Aan de mensen die met tooltjes aan komen die hier omheen werken: nee, foei :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:07
nelizmastr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:33:
Upgraden naar een Ryzen 2600 is sowieso slim, met een 1500X kun je geen Windows 11 draaien en met einde support van Win10 in oktober volgend jaar is dat ook goed om in je achterhoofd te houden.

Maar ja, een SSD is een no-brainer. Rammelschijven zijn te traag voor moderne besturingssystemen. Ook is 8GB voor zelfs basaal computergebruik onder Windows niet meer voldoende. Met 16GB en een SSD geef je hem voldoende extra om de games die je nu speelt beter te kunnen spelen.

Uiteraard gaan nieuwe games niet beter worden, een 1050Ti uit 2015 is eenmaal einde levensduur op een meerdere vlakken.

8GB ram gaat nog prima zolang je geen gekke dingen doet.
Heb een PC zeer vergelijkbaar met TS (r5 1600, 8GB ram, 1050ti maar dan met een SSD) en dat werkt prima.
Zolang je niet de nieuwste games speelt of geen hoge settings draait is het nog wel voldoende voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Bedankt voor alle snelle reacties!
Klinkt allemaal positief en de upgrade nog wel waard.

Mijn budget, gezien ik een xbox wil kopen, ligt zo rond de 100-120 euro.
Dat is gebaseerd op wat ik heb gevonden voor een SSD en 8GB ram. Ik kwam ongeveer op 100 euro uit.

Ik wil ook wat games gaan spelen waaraan mijn videokaart niet voldoet. Ik weet dat het soms prima gaat, of op lower specs. En als dat toch niet gaat na de upgrades en ik toch een nieuwe pc koop, dan heb ik 'slechts' 100 euro verspilt (die ik overigens wel in de nieuwe pc kan zetten.)

Allemaal een beetje gokken wordt het haha, maar als het werkt zou het de perfecte oplossing zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rainbow-1995xx op 15-01-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx

Van die einde support Win10 wist ik niet eens, maar duurt nog 1,5 jaar dus dat scheelt iets. Verwacht dat mijn pc dan sowieso wel richting zijn einde gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Philip Ross schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:36:
[...]

8GB ram gaat nog prima zolang je geen gekke dingen doet.
Heb een PC zeer vergelijkbaar met TS (r5 1600, 8GB ram, 1050ti maar dan met een SSD) en dat werkt prima.
Zolang je niet de nieuwste games speelt of geen hoge settings draait is het nog wel voldoende voor nu.
Ik vind 5 verschillende actieve programma's en 5-10 browsertabs normaal, maar dat wil niet met 8GB zonder swappen, maar goed als je netjes alles afsluit en alleen je game speelt zal het idd voldoen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:07
nelizmastr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Ik vind 5 verschillende actieve programma's en 5-10 browsertabs normaal, maar dat wil niet met 8GB zonder swappen, maar goed als je netjes alles afsluit en alleen je game speelt zal het idd voldoen.
Dat vooral.
Reageerde meer op dit stukje wat natuurlijk redelijk overdreven is.
Ook is 8GB voor zelfs basaal computergebruik onder Windows niet meer voldoende
Maar denk dat TS net alleen een SSD al weer een tijdje vooruit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Stap 1 is absoluut de SSD.

Daarna kan je kijken naar meer RAM of andere CPU.
Maar eerst die SSD.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:56

Orac

Ik mis je papa.

Zou ik ook doen, een SSD met een schone Windows 10 installatie (niet je huidige partitie clonen naar de SSD) en dan kijken hoe het gaat.

Als je geheugen wilt uitbreiden moet je even uitzoeken of het beter is om 2x 8 GB kopen, in plaats van 2x 4 GB erbij prikken. Om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:45

ByteDelight

Retro computing is alive!

2x 8GB is ook heel makkelijk 2e hands te krijgen: er zijn er zat die geupgrade hebben van 16 naar 32GB.
Dat gaat je niet veel kosten.
Moet lukken met je budget.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Orac schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:32:
Zou ik ook doen, een SSD met een schone Windows 10 installatie (niet je huidige partitie clonen naar de SSD) en dan kijken hoe het gaat.

Als je geheugen wilt uitbreiden moet je even uitzoeken of het beter is om 2x 8 GB kopen, in plaats van 2x 4 GB erbij prikken. Om problemen te voorkomen.
Ja, ik wilde inderdaad een schone installatie doen, leek me een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
ByteDelight schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:50:
2x 8GB is ook heel makkelijk 2e hands te krijgen: er zijn er zat die geupgrade hebben van 16 naar 32GB.
Dat gaat je niet veel kosten.
Moet lukken met je budget.
Ja klopt, viel me echt mee, zijn de kosten niet gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Ook is 8GB voor zelfs basaal computergebruik onder Windows niet meer voldoende.
8 GB niet meer voldoende lol 8)7
Ik heb kennissen die draaien nog prima met 4GB voor wat ik noem "basaal" gebruik. :)
Natuurlijk dan wel met SSD.
Orac schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:32:
Waarom toch niet eerst clonen om te ervaren wat alleen het vervangen van de HDD met een SSD al voor enorm effect heeft en misschien de problemen al oplost?
Schoon installeren kan je daarna toch nog doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Om bij @The_Doman aan te sluiten. Als je eerst de SSD doet dan weet je wat voor winst die brengt. Mocht je daarna nog een clean install overwegen dan weet je na installatie of dat ook een factor was.

Voor mij als tweaker zou ik toch graag willen weten of het nu één of beide factoren zijn die het verschil maken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Kaas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-07 17:17
5 jaar oud.. Toevallig al een M.2 slot op het moederbord? Dat scheelde echt een hoop bij mijn oude pc
Pagina: 1