"schone" Lenovo G50 altijd traag. Oud model win 10 te zwaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Dusk
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-01 13:21
Hij is goed onderhouden en behoorlijk "leeg" maar altijd al traag geweest. Waarom is hij zo traag? Is 4gb ram en een Pentium 3558u niet genoeg om in ieder geval te kunnen internetten en licht foto bewerken? Het is de laptop van mijn vriendin en verdere eisen heeft zij niet.(Alleen foto's groter kleiner maken, knippen, plakken, etc)

...

Ze gebruikt Windows 10
...

Ergens anders lees ik dat Windows 10 gewoon te zwaar is voor sommige oudere systemen. Is dit de reden en er dus niks aan te doen? Behalve misschien overstappen naar iets als Linux? Ze gebruikt heel graag het programma van "Albelli" om fotoalbums te creëren. Kan dit dan ook nog gewoon met Linux?

Het model is nu 8 jaar oud of zo. Mijn laptop is meer dan 10 jaar oud en destijds wel "goed", ook nu voor sommige games nog, dus appels en peren vergelijken maar hij loopt erg vlot met Linux Mint toen ik dat eens voor de grap probeerde. Dus kan dit veel effect hebben want nieuwere Windows zijn alleen maar zwaarder lijkt me?

Iemand ideeën of adviezen?
Alvast bedankt
...

[ Voor 11% gewijzigd door The Dusk op 09-12-2023 11:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
@The Dusk
Wat is nu precies je vraag? Ja, een 8 jaar oude budget laptop waar je windows 10 op draait zal nooit snel aanvoelen. Verder vermoed ik dat er nog een hardeschijf in zit. Je zou een upgrade naar een SSD kunnen overwegen, kost een paar tientjes.
4GB Ram is ook gewoon erg weinig. Kijk voor de lol eens in task-manager hoeveel ram wordt gebruikt na opstarten. Zal waarschijnlijk rond de 3.5GB zijn.

Maar je kunt beter naar iets nieuws gaan kijken. Zelfs een tweedehands laptop zal al een leuke upgrade zijn. Voor 250 euro kan je hier bij V&A al iets leuks vinden. Voor rond de 500 euro haal je een prima nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Bedankt voor de reply. De vraag is gewoon of er aan de gebruikerservaring toch nog wat te doen is? Een ssd kan helpen of is dat een gok?

En Linux erop zetten kan helpen?

Het is haar laptop en haar beslissing dus ik kan de andere opties voorleggen. Maar ik ben een "gemiddeld" gebruiker dus ga gewoon alle opties af omdat ik zelf niet genoeg kennis heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:01

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

The Dusk schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:54:
Bedankt voor de reply. De vraag is gewoon of er aan de gebruikerservaring toch nog wat te doen is? Een ssd kan helpen of is dat een gok?

En Linux erop zetten kan helpen?

Het is haar laptop en haar beslissing dus ik kan de andere opties voorleggen. Maar ik ben een "gemiddeld" gebruiker dus ga gewoon alle opties af omdat ik zelf niet genoeg kennis heb.
Hier iemand met een desktop van bijna 15jr oud. Een ssd doet echt heel veel qua snelheid.

Als het Ram geheugen de bottleneck niet is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Mijn Toshiba i3 van meer dan 10 jaar oud of zo loopt ook nog gewoon "vlot genoeg". Goed, hij draait niet meer de allernieuwste games en de accu is op dus altijd draad en nee, hij draait geen nieuwe variant van Windows.
Maar loopt toch prima met 4gb ram en een oude harde schijf. Heb een dual boot geprobeerd met ook Linux Mint erop en die loopt nog beter.

[ Voor 14% gewijzigd door The Dusk op 09-12-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
The Dusk schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:54:
Een SSD zal altijd helpen, dat is totaal geen gok. Of het genoeg zal helpen, is de vraag, maar een SSD zal altijd (vele malen) sneller zijn dan een ouderwetse hardeschijf.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 13:31
The Dusk schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:59:
Mijn Toshiba i3 van meer dan 10 jaar oud of zo loopt ook nog gewoon "vlot genoeg". Goed, hij draait niet meer de allernieuwste games en de accu is op dus altijd draad en nee, hij draait geen nieuwe variant van Windows.
Maar loopt toch prima met 4gb ram en een oude harde schijf.
En een 20 jaar oude PC loopt ook nog prima op Windows 2000.

De laptop van je vriendin was bij aanschaf al de bodem van de markt, en daar is het niet beter op geworden door een zwaarder OS te installeren.

Wil je hem weer bruikbaar(der) maken, kan je er een SSD in doen en evt een 4gb geheugenupgrade. DDR3 is inmiddels bijna gratis 2ehands, Dan ben je voor een paar tientjes weer even okay.

Echter zit je dan nog steeds met een 10 jaar oude dual-core processor van slechts 1,7ghz. Snel zal het nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Hmm Thnx. Ja ik ben niet helemaal leek maar weet er ook niet alles vanaf.

Dus een ssd kan helpen en de ram kun je opwaarderen als ik je goed begrijp? Ik snap dat het systeem altijd "bottom" zal blijven en altijd al was en van een kat kun je geen tijger maken. Als ze de laptop maar ietwat beter kan gebruiken.

Maar ik ervaar dat mijn meer dan 10 jaar oude laptop erg goed vaart op Linux en sneller voelt. Het was een groot verschil. Helpt dat ook niet, overgaan op Linux, al is het "verschil" relatief? En kan ze dan wel alle programma's blijven gebruiken met Linux? Zoals ze bv Albelli foto editor programma spul gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
The Dusk schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:16:
Hmm Thnx. Ja ik ben niet helemaal leek maar weet er ook niet alles vanaf.

Dus een ssd kan helpen en de ram kun je opwaarderen als ik je goed begrijp? Ik snap dat het systeem altijd "bottom" zal blijven en altijd al was en van een kat kun je geen tijger maken. Als ze de laptop maar ietwat beter kan gebruiken.

Maar ik ervaar dat mijn meer dan 10 jaar oude laptop erg goed vaart op Linux en sneller voelt. Het was een groot verschil. Helpt dat ook niet, overgaan op Linux, al is het "verschil" relatief? En kan ze dan wel alle programma's blijven gebruiken met Linux? Zoals ze bv Albelli foto editor programma spul gebruikt.
Een i3 is al een flink stuk beter dan een Pentium-processor, dus dat is al een aardig verschil.

Ik zou beginnen met een SSD erin stoppen, kost je 2 tientjes voor eentje van ~256GB.

En nee, Linux is natuurlijk niet compatibel met alle Windows-software. Linux zal altijd meer niche zijn. Voor normaal browse gebruik zal het prima werken, dus alles wat op websites gebeurt zal goed werken. Maar losse programma's moet je maar net geluk hebben dat dat ook voor Linux is.

De gemiddelde leek doe je denk ik echter totaal geen plezier met Linux, dus dat zou ik niet snel overwegen voor een ander, tenzij diegene er heel erg open voor staan.

Begin met de SSD, en kijk of dat genoeg helpt. Helpt dat niet, dan eventueel nog het geheugen uitbreiden. Als dat ook geen zoden aan de dijk zet, dan wordt het tijd voor een nieuwe laptop (kan ook tweedehands zijn, voor €100-200 heb je al snel iets beters dan wat je nu hebt).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Thnx. Je hebt helemaal gelijk. Ik weet zelf ook weinig van Linux maar het is toch behoorlijk anders. Het gaat immers om de gebruikerservaring. Maar een erg praktisch antwoord en de beste optie lijkt me om deze stappen te proberen. Tops!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:59
Ik ken die Lenovo G50's ook wel, ik had er hier ook een met een Celeron N2830.
De HDD is de remmende factor.
Je kan de HDD bij die modellen eenvoudig vervangen door een SSD als het goed is.
Begin daarmee, dat zal al voldoende zijn om de laptop weer prettig bruikbaar te maken.
Geheugen kan je eventueel later nog wel eens upgraden.

Zie ook:
Laptopschijf 100% na het opstarten en tijdens gebruik hoge %

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 09-12-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Thnx. Zelfs destijds "nieuw" was hij magertjes. Ook al wisten we toen al dat het een budget laptop was. Maar mijn vriendin deed zo weinig op de laptop behalve wat internet en soms wat foto's bekijken. Daarom bevool een vriend van me deze aan en ik had er verder weinig verstand van. Hij wilde ons goed bedoeld geld besparen. Achteraf gezien misschien beter wat meer uitgegeven maar ja flink wat jaartjes geleden alweer dus het is achteraf koffiedik kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door The Dusk op 09-12-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HDD er uit SSD er in, scheelt al heel veel. en is makkelijk zel;f te doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyF3BaVP8MeI59JwNL-i0kjglbI=/i/2000817676.jpeg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Je hebt 10 jaar met je laptop gedaan, dus prima aanschaf. Een snellere had dus nu pas extra effect gehad. Maar de meeste (budget)-laptops halen die 10 jaar al niet. Dus dan had je weinig gehad aan een duurdere laptop.

Prima advies dus.

Mijn vriendin is ook een frequent gebruiker van Albelli. Zij had tot 2 jaar geleden een laptop met een 3740HQ. Een quad core uit de reeks van de laptop van jouw vriendin. Die 3558u is alleen een low power variant met maar 2 cores op lage snelheid en geen Hyperthreading.

Albelli werd zwaar gelimiteerd door de cpu. Uploaden bv gaat met haar nieuwe laptop 2-3x zo snel. Albelli is daar volledig single threaded in. Een moderne laptop doet dat dus minimaal 4-6x sneller dan je huidige.

Daar gaat een SSD natuurlijk niets aan doen.
Wel doet een SSD iets aan de trage performance van de huidige harddisk en als je te weinig geheugen hebt, kan het vele malen sneller swappen dan op een harddisk.

Maar het is dus de vraag waar het nu spaak loopt.

Zal Windows sneller reageren? Ja zeker. Zullen programma’s sneller laden? Hoogstwaarschijnlijk wel. Gaan je aanpassingen op foto’s sneller? Geen idee, dat ligt aan waar nu de bottleneck zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is de planning qua vervanging van de gehele machine?

Een Windows gebruiker zomaar op Linux zetten zonder daar fatsoenlijk bij te kunnen ondersteunen zou ik niet doen. Ook gaat een moderne Linux distro ook zwaarder zijn dan wat 10j geleden beschikbaar was en draait bij de gebruiker bekende Windows software er niet op.

Windows 10 gaat over minder dan 2j end of life en is vanaf dat moment niet meer veilig te gebruiken (er komt extended support, maar reken op €300 per computer per jaar) op het internet.

M.i. heeft deze machine zijn geld opgebracht en is het nu beter om een nieuwe laptop uit te kiezen. Liefst met een i5/Ryzen 5 en 16GB, dat gaat voor deze use case ook wel weer 10j mee maar veroudert veel minder snel.

Voorbeelden:

uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01LKMH)
uitvoering: HP 15s-eq2755nd
uitvoering: Lenovo IdeaPad 1 15ALC7 (82R400FCMH)

[ Voor 22% gewijzigd door nelizmastr op 10-12-2023 08:43 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
Je zou er ChromeOS Flex op kunnen zetten, dat bevalt mij erg goed op een wat oudere laptop waarmee ik alleen op de bank hoef te internetten. Of de Albelli software er op werkt weet ik niet. Je maakt van de laptop dan eigenlijk een Chromebook (minus Play Store support).

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2023 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met een SSD er in kun je gewoon W10 blijven gebruiken. Voor een onwetend iemand zou ik sowieso geen ander OS er op zetten.

Pagina: 1