Laptopschijf 100% na het opstarten en tijdens gebruik hoge %

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik heb een scholier laptop gekregen(ze stappen over naar nieuwe modellen en deze wordt weggegooid/gedoneerd) en via microsoft opnieuw win10 geïnstalleerd en merkte na een tijdje dat de schijfgeheugen hoog loopt tijdens het gebruik en na het starten (dus nog aan het starten) zit hij op 100%

Systeem
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 4300M @ 2.60GHz 57 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
LENOVO 20AWS24S01 (CPU Socket - U3E1)
Graphics
LCD 1600x900 (1600x900@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (Lenovo)
Storage
465GB Hitachi HGST HTS725050A7E630 (SATA ) 41 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
Realtek High Definition Audio
...

Wat ik zelf geprobeerd heb is een reset installatie maar dat heeft niet geholpen en hij is toch opnieuw geïnstalleerd dus was eigenlijk niet nodig geweest om te resetten.

in de fotos zie je dat het probleem bij windows moduler installer zit. Maar dat System loopt soms ook wel tegen 15mb aan.

Wat is hier het probleem en wat kan ik doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV_oW6pwojl2ag67x7JgH_0Soy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jnI8lPmKU0q2ip1wN1HAA1Nc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIYvX_Qp59WdYsXRmwNu2cHNAkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAaWtPMk5c164qJw9b6ywUBU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQZMtmw-x4hix-qwGWgiUFLWOBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FRgusPKie3Ic50slcjAeZyK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrqXdlWeMo1gL4urmh8RTEvMimw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlGCzcbZocbmgQ7bIHsLewSu.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Kamertje op 07-12-2023 21:16)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Kamertje Het heeft niets met je 'schijf' ansich van doen maar met het RAM (geheugen) gebruik én de schrijfcapaciteit vanuit dat geheugen naar die disk. Die machine is gewoon nog volop bezig om je semi "verse" Windows 10 Installatie Up-2-Date te brengen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat zal het installeren van updates zijn. Heb je daar al gekeken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:10
Oude hdd's (draaiende schijven) zijn zeer traag en snel op 100% gebruik. De oplossing is een ssd plaatsen ter vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie meerdere update-taken tegelijk staan in je screenshots; het helpt ook niet om Avast erbij te zetten maar niet te vermelden of Defender nu uit staat.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je geen driverpack had bij de verse installatie; allicht dat daar ook een vertraging in kan zitten zoals je chipset / SATA-controller / etc

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Kamertje Het heeft niets met je 'schijf' ansich van doen maar met het RAM (geheugen) gebruik én de schrijfcapaciteit vanuit dat geheugen naar die disk. Die machine is gewoon nog volop bezig om je semi "verse" Windows 10 Installatie Up-2-Date te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-iq_Tqs-TnxNYngIZZlAx_s_Ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gb4bftFtZK9xdy851N5VAvJs.png?f=fotoalbum_large

heb er even naar gekeken en zie dat update niet volledig is. Maar dat komt omdat ik vandaag de reset uitgevoerd hebt. Voor de reset was de laptop wel volledig geüpdatet en liep hij ook tegen 100% aan maar dan met System en Servicehost

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 12:35
Vervang die schijf door een ssd. Gaat je heel veel frustratie schelen en dan kan de laptop nog wel een paar jaar mee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ja, en morgen is de accu leeg.... Ligt dat ook aan de updates? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10

Dark

who tweaked the light?

gewoon even rustig een paar uurtjes laten uitpruttelen, de updates en search indexer lopen dan volop, en dat duurt gewoon even op een oud laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:37:
Ik zie meerdere update-taken tegelijk staan in je screenshots; het helpt ook niet om Avast erbij te zetten maar niet te vermelden of Defender nu uit staat.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je geen driverpack had bij de verse installatie; allicht dat daar ook een vertraging in kan zitten zoals je chipset / SATA-controller / etc
ja dat klopt, ik heb de kale installatie versie van microsoft gedownload op usb en de drivers via lenevo geprobeerd te installeren maar lenevo vindt geen oude onderdelen meer op zijn site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
ik begrijp hier dus dat de hdd het probleem is en een ssd de oplossing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Kamertje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:50:
een ssd gaat zeker helpen, maar verwacht er geen wonderen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
Kamertje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:50:
Jazeker, met een gewone HDD kan een beetje grote Windows update zo uren duren.
Kijk eens na of je bij dat model laptop de HDD makkelijk kan vervangen door een SSD.

Zie ook dit topic met een heel wat oudere laptop:
Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD
Boot USB gemaakt via de website van ms.
In de bios booten via USB aangezet.
Opnieuw opgestart.
Het scherm flitste met het Windows vlaggetje, waarna er een knipperende cusror verscheen. Laptop leek vast te zitten, maar na een minuut of zo begon de installatie.
Netwerkkabel er aan laten zitten, totdat gevraagd werd om een account. Netwerk los, en onzin account ingevuld. Daarna werd er verder gegaan zonder account, en heb het netwerk weer aangesloten.
Op het laatst een lokaal account aangemaakt.

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
na het opnieuw starten ben ik gelijk in task manager gaan springen en heb ik dit kunnen printscreenen want voor de reset was dit vaak het hoog in schijfgebruik

Dus toch de hdd vervangen voor ssd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQb9YM1hn2thQcsbqW93J1zlyac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UcXRz9DdtHUyVVO0jFtkmh5V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-02 01:28
Dat lijkt mij een strak plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
oke bedankt allen

ik weet wat ik moet doen nu _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 16:18
Houd er wel rekening mee dat deze machine niet officieel Windows 11 ondersteunt en je geld uitgeeft aan iets wat je potentieel over niet al te lange tijd moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zou niet weten waarom; als er 25MB/s "continu" geschreven wordt zal je er met een SSD mogelijk minder van merken maar de mogelijke oorzaak / oplossing komt er dan nooit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Fr0ns schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:04:
Houd er wel rekening mee dat deze machine niet officieel Windows 11 ondersteunt en je geld uitgeeft aan iets wat je potentieel over niet al te lange tijd moet vervangen.
Nou dat valt ook nog wel mee met de prijzen van SSD's tegenwoordig.
Ja kan je geld wel slechter besteden denk ik zo. :)
Met die specs is het nog een prima bruikbare laptop.

En aangezien Windows 10 ook nog extended support krijgt komen daar dan vast ook nog wel (creatieve) oplossingen voor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Als je er een (2e hands) 2.5inch sata ssd in prikt van hetzelfde formaat als wat er nu in zit, ben je voor een paar 10tjes klaar. Okee het blijft natuurlijk sata, maar de access-times gaan zeker wel omlaag, en de doorvoer zal vast ook flink beter zijn dan zo'n laptop harddiskje, zeker als er meerdere zaken tegelijk toegang vragen tot de schijf.

Die sysmain service is volgens mij de prefetcher, die veel gebruikte apps vast in het geheugen aan het laden is, als dat dan in plaats van met 25MB/s met 250MB/s gaat (wat ongeveer de helft van de theoretische maximum snelheid van die sata poort en ssd is), is die een stuk sneller klaar. Let wel, ik weet niet of sysmain ook werkelijk sneller zal laden, zo'n achtergrond service kan best zo gemaakt zijn dat hij niet eens probeert de bus volledig te verzadigen.

Het blijft natuurlijk altijd een oude laptop, maar het boeltje een beetje oppeppen doet zo'n ssd-tje wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
Dark schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:56:
Het blijft natuurlijk altijd een oude laptop, maar het boeltje een beetje oppeppen doet zo'n ssd-tje wel.
Het is niet een "beetje", het is echt een wereld van verschil. :)
Je hebt gewoon een nieuwe laptop/pc ervaring. 8)
Windows 10/11 is gewoon niet meer te doen met een HDD, of dit nu een oude of nieuwe PC is, dat wil je gewoon niet meer.
En NVME/SATA snelheidsverschil is hier helemaal geen issue.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 08-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
The_Doman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:13:
[...]

Het is niet een "beetje", het is echt een wereld van verschil. :)
Je hebt gewoon een nieuwe laptop/pc ervaring. 8)
Windows 10/11 is gewoon niet meer te doen met een HDD, of dit nu een oude of nieuwe PC is, dat wil je gewoon niet meer.
En NVME/SATA snelheidsverschil is hier helemaal geen issue.
beetje laat met dit (offtopic Hardware) vraag maar was dit ook aan het uitstellen; Welke ssd is compatibel met de lenevo laptop en kan ik het ook zelf doen, de hdd vervangen? Jaren geleden heb ik wel paar keer zelf een pc gebouwd. Een laptop is wel wat anders maar eh ja kan ik het ook zelf proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Laatst online: 01-06 11:29
Kamertje schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:41:Welke ssd is compatibel met de lenevo laptop en kan ik het ook zelf doen, de hdd vervangen? Jaren geleden heb ik wel paar keer zelf een pc gebouwd. Een laptop is wel wat anders maar eh ja kan ik het ook zelf proberen?
Elke SSD past gewoon. Neem bijvoorbeeld een Kingston van 120 GB ofzo. Zit je eigenlijk altijd goed.

https://tweakers.net/pric...2-komma-5-inch-120gb.html

Wat betreft het inbouwen: soms heb je geluk en zit die gewoon achter een klepje wat met 1 schroefje vast zit. Anders moet die helemaal open.

[ Voor 20% gewijzigd door Nickname55 op 23-12-2023 11:54 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Nickname55 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:51:
Elke SSD past gewoon. Neem bijvoorbeeld een Kingston van 120 GB ofzo. Zit je eigenlijk altijd goed.
128 GB is nu wel erg klein, alleen eigenlijk interessant 2e hands voor wat kleine projectjes :)
Ook met de huidige prijzen kan je beter minimaal voor 240GB gaan.
Helemaal als het inbouwen lastig is wil je zeker geen (te) kleine SSD gaan gebruiken.
Nickname55 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:51:
Wat betreft het inbouwen: soms heb je geluk en zit die gewoon achter een klepje wat met 1 schroefje vast zit. Anders moet die helemaal open.
Bij oudere laptop types kan je de HDD meestal eenvoudig vervangen ja.
Nieuwere laptops kan dat inderdaad wat/veel lastiger zijn.
Zoek dus even op je laptop type voor aanwijzingen hoe dit te doen.
Op LENOVO 20AWS24S01 kan ik niets vinden, dus je moet even goed je laptop model nakijken (achterkant/label)?

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 23-12-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamertje
Ok hartelijk bedankt. Ik ga het uitzoeken met de info die ik hier meegekregen hebt _/-\o_ d:)b
Pagina: 1