Vraag
Alle reacties
1) Heterdaad
Kijk of je een bewakingscamera kan installeren die de boel opneemt. Dan kun je voor de gewenste tijdsperiode gewoon videobewijs leveren. Een GoPro lijkt me niet het juiste materiaal hiervoor, maar hangt natuurlijk ook er van af waar hij staat te doen wat hij doet.
2) Ander bewijs
Er zijn nog wel andere bewijsmethodes dan heterdaadjes toch? (Opgenomen) gesprek waarin het toegegeven wordt, etc?
Alternatief:
Steen door het raam of verhuizen had je al uitgesloten, maar wat zijn de andere opties? Er op aanspreken, durf je dat?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
En een nieuwe telefoon met camera-functie aanschaffen. Dat hoeft ook niet richting 1000 euro te gaan, voor een paar honderd heb je een prima moderne telefoon
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Je hebt maar 1 opname nodig en voor het maken van die ene opname zou je ook nog wel weer een smoes kunnen bedenken waarom je die hebt gemaakt / hebt laten maken (als je iemand anders inschakelt zoals @consolefreak voorstelt). Bv dat je overweegt je eigen vlog te beginnen en daarom opneemt hoe je je huis verlaat.
... en gaat over tot de orde van de dag
There can be only fun
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Aangifte doen wegens een persoon die zich ontbloot of zichtbaar sexuele handelingen doet, zal altijd mogelijk zijn...BlueWaffle schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:45:
[...over het aangifte doen bij betrappen, en of bewijs nodig is..]
voor een veroordeling zijn er echter altijd twee bewijsmiddelen nodig, een hiervan kan dus je eigen verklaring zijn, maar ook een bekentenis van zijn kant kan al voldoen alswel ook een getuigenverklaring van een ander persoon.
Als er dus ook een ander persoon in dat huis last ondervind en gelijktijdig hetzelfde gedrag vaststelt, zou dat moeten voldoen als beide aangifte doen (wel van hetzelfde feit).
Ik zou dus aanraden samen te werken met de andere persoon en eventueel samen aangifte te doen van iets wat jullie beiden ondervonden hebben, dat zou zeker kunnen voldoen voor een veroordeling (zeker als de persoon zelf ook toegeeft dit te heben gedaan)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ook een camera die je zelf vast hebt mag niet gericht de woonkamer van iemand anders in filmen. Het zou wel mogen als je bij hem binnen staat, maar niet vanaf buiten.
Het is dus vreemd dat de politie zegt dat ze niks kunnen zonder bewijs, want die weten ook goed dat bewijs verzamelen hier zo goed als onmogelijk is.
Mocht je bewijs willen verzamelen, wat zeker een goed idee is (ondanks dat het verboden is, je hebt hier geen andere optie), laat dan even een (het liefst mannelijke) kennis of familielid aanhaken. Het is heel makkelijk op te lossen door diegene met een camera (recente telfooncamera zou voldoende moeten zijn) onopvallend aan de overkant of langs het huis te laten staan, jou een seintje te geven, en dat jij dan naar buiten loopt. Dat hoeft maar 30 seconden aan videomateriaal te zijn, daarmee ga je per direct naar de politie en dan archiveer je de video. Niet verwijderen, want het bewijs blijft belangrijk tot de zaak is afgerond, maar op een USB stick zetten en die op een veilige plek bewaren is prima (zodat het wel van de telefoon af kan).
Hoewel je dan de AVG hebt overtreden is dat de enige manier om bewijs te krijgen, en de enige manier om dat veilig te doen (god weet wat die vent gaat doen als hij jou met een camera ziet lopen).
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Direct instantie,s erop afsturen zoals buurtbemiddeling kan ook een averechts effect geven.
Als hij voor het raam staat te wanken nodig hem uit om koffie te drinken als je weet dat hij daar een hekel aan heeft, doe dat een paar keer dan stopt het.
Tijdens het koffiegesprek koetjes en kalfjes verhalen vertellen waar hij absoluut niet van houdt.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2024 11:56 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Typische Tweakerreactie weer. Altijd maar dat bakkie koffie, ook naar de grootste aso's. En dan laat hij in TS' woonkamer z'n broek zakken, of vertelt hij de smerigste dingen, heeft TS er een trauma bij in diens eigen huis, en dan?mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:53:
Ook eens geprobeerd op de vriendelijke manier in gesprek te gaan met de buurman?
Direct instantie,s erop afsturen zoals buurtbemiddeling kan ook een averechts effect geven.
Als hij voor het raam staat te wanken nodig hem uit om koffie te drinken als je weet dat hij daar een hekel aan heeft, doe dat een paar keer dan stopt het.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Dat is advies dat ik zelf niet zou durven geven. Stel dat hij ja zegt? Ga je dan koffie drinken in één ruimte met iemand die je seksueel lastig valt?mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:53:
Ook eens geprobeerd op de vriendelijke manier in gesprek te gaan met de buurman?

Hoewel goedbedoeld advies moet je denk ik wel een hele dikke huid hebben om de buurman hier op deze manier op aan te spreken. Het gaat niet natuurlijk niet over normaal overlast zoals geluid of sigarettenrook waar je het even rustig over wilt kunnen hebben, maar over iemand die duidelijk een stoornis heeft en seksueel intimiderend gedrag vertoont. Ik denk dat het in dit geval dus niet vreemd is dat er direct met instanties geschakeld wordt.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:53:
There can be only fun
Instantie,s kunnen niks doen zolang er geen harde feiten geconstatteerd worden, je moet zorgen dat hij over de lijn gaat, op die manier pak je ze, er moet eerst iets gebeuren.secret17 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Hoewel goedbedoeld advies moet je denk ik wel een hele dikke huid hebben om de buurman hier op deze manier op aan te spreken. Het gaat niet natuurlijk niet over normaal overlast zoals geluid of sigarettenrook waar je het even rustig over wilt kunnen hebben, maar over iemand die duidelijk een stoornis heeft en sexueel intimiderend gedrag vertoond. Ik denk dat het in dit geval dus niet vreemd is dat er direct met instanties geschakeld wordt.
Dat is lekker makkelijk geroepen vanaf je bureaustoel. We hebben het hier over ongewenste seksuele handelingen en jouw advies is "je moet zorgen dat hij eerst over de lijn gaat"... man man manmr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:59:
[...]
Instantie,s kunnen niks doen zolang er geen harde feiten geconstatteerd worden, je moet zorgen dat hij over de lijn gaat, op die manier pak je ze, er moet eerst iets gebeuren.

*sowieso
Je moet absoluut nooit het gesprek aan gaan met mensen die overduidelijk mentale problemen hebben. Dat is een groot risico voor je eigen veiligheid en het slechtst denkbare advies mogelijk.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:59:
[...]
Instantie,s kunnen niks doen zolang er geen harde feiten geconstatteerd worden, je moet zorgen dat hij over de lijn gaat, op die manier pak je ze, er moet eerst iets gebeuren.
Wat TS moet doen is:
• Aangifte doen
• Elke keer filmend met mobiele telefoon naar buiten gaan (geen GoPro, je ziet niet wat je filmt, te ingewikkeld, niet makkelijk delen via WhatsApp, etc.), desnoods een betere telefoon kopen als dat nodig is.
[ Voor 20% gewijzigd door MarcoC op 08-01-2024 12:09 ]
die beelden kan je prima delen met de politie, dat is gewoon 'geforceerd toeval' ofzo, geef 't een mooie ringer.
Persoonlijk zou ik een confrontatie alleen aandurven met iemand erbij. Dit soort dingen gebeuren vaker en gelukkig zijn er veel mensen die beseffen dat ze fout bezig zijn en daar ook hulp bij accepteren. Juist betrapt worden en die eerste stap hebben ze dan van iemand anders nodig. Of dat in dit geval zo is weet ik natuurlijk niet. Maar vraag hulp van jouw omgeving, vrienden, famillie, een andere buur of bijvoorbeeld een sociaal medewerker. Zij kunnen ook makkelijk in contact komen met de wijkagent, mocht je je onveilig voelen of het gedrag van de man verandert.
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Ik denk dat je iets te aardig bent voor de instanties. Ik zou het volgende adviseren:BlueWaffle schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:06:
Gezien de vele reacties zal ik niet iedereen quoten maar het even zo doen, maar ten eerste bedankt voor het lezen en reageren.
***members only***
- Z.s.m. aangifte doen
- Elke keer dat het weer gebeurt direct de politie bellen, zo luid mogelijk
- Woningbouw informeren en het heel duidelijk maken dat dit geen grap/verzinsel is. Je moet het tegenargument "gebrek aan bewijs" niet accepteren, dat is simpelweg de weg van de minste weerstand voor de andere persoon aan de lijn.
- Zorgen dat je een goede telefoon hebt waarmee je kunt filmen. Zet de telefoon op opnemen voordat je naar buiten gaat en richt de camera op de buurman zodra je hem ziet.
- Adviezen over wat je wel en niet mag filmen negeren. Dat is echt de grootst mogelijke onzin. Je moet gewoon alles filmen, ook al is het in zijn woonkamer.
- Begin met het zoeken naar een andere woning
- Niet het gesprek aangaan ivm je eigen veiligheid
[ Voor 21% gewijzigd door MarcoC op 08-01-2024 12:31 ]
Dit kun je ook doen met gewoon de telefoon aan het oor en de backcamera die aan het opnemen is. Dat valt niet op, terwijl 'telefoon in de hand alsof je aan het opnemen bent' heel duidelijk laat zien dat de camera actief is.dyrc schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:06:
als je thuis vertrekt met je mobieltje in de hand een opname laten lopen, klets je er wat overheen van "heee pap en mam, ik wil jullie een keer laten zien hoe 't hier sneeuwt", en dan toevallig de pielemuis van de buurman in beeld.
die beelden kan je prima delen met de politie, dat is gewoon 'geforceerd toeval' ofzo, geef 't een mooie ringer.
Of een telefoon en een kontzak met een camera die uitsteekt die staat op te nemen.
7400 Wp op het dak
[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 08-01-2024 14:07 ]
Fanta schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:08:
Ik mis nog een beetje de meest natuurlijke reactie, namelijk gewoon laten merken dat je hem hebt zien staan en dat je er niet van gediend bent. Iets als 'Doe ff normaal man' zijn kant op roepen en doorlopen?
[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 08-01-2024 12:37 ]
mooi dat iemand met de naam bluewaffle dit post.
Ik zou hier een opname van maken en melden bij de wijkagent. Verder deze smeerbeer negeren.
Ik pik deze er even uit. Want langs de andere kant zou je hier ook kunnen zeggen dat hij in zijn voorkamer mag doen wat hij wil? Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of er regels bestaan voor wat wel en niet is toegestaan in je eigen woonkamer. En of dat met open of dichte gordijnen mag of moet.MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:13:
[...]
Ik denk dat je iets te aardig bent voor de instanties. Ik zou het volgende adviseren:
- Adviezen over wat je wel en niet mag filmen negeren. Dat is echt de grootst mogelijke onzin. Je moet gewoon alles filmen, ook al is het in zijn woonkamer.
Begrijp me niet verkeerd, ik kies geen partij. Wat deze meneer doet is totaal gestoord en ik zou hem dat zelf ook wel duidelijk laten weten. Ik vraag me echter af in hoeverre hij de wet overtreedt en het vervolgens ok is om het recht in eigen hand te nemen door te dreigen, een steen door zijn ruit te gooien, hem te filmen, etc.
Zelf inderdaad NIET het gesprek aan gaan met hem.
"bellend" met je telefoon aan je oor naar buiten lopen en dan zorgen dat de camera op filmen aan staat en die kant op richten in de hoop (niet dat je er op zit te wachten om zijn geval te zien, maar je moet iets) dat je hem op heterdaad betrapt. Maar jezelf filmen en dan alle kanten op zodat je hem alsnog op beeld hebt kan ook. Dan komt het meer over als vloggen en uitleg waarom je opgenomen hebt.
Diegene heeft waarschijnlijk een psychische aandoening, daar kun je weinig aan doen en hij zal toch door de instanties geholpen moeten worden.
Volgens mij mag je ook niet zichtbaar in je woonkamer naakt en/of seksuele handelingen verrichten. Openbaar mag sowieso niet.
Las dat er begroeiing is, vroeg me ook af of je jouw route naar die schuur kunt verbergen voor de buurman. Dan zou ik met de woningbouw bespreken of je niet gewoon een schutting mag plaatsen. Denk dat dan je probleem wel grotendeels opgelost is.
Eventueel een moeder/vader/broer/zus van de verdachte op Facebook opzoeken en het verhaal uitleggen. Vaak is bij dit soort mensen nodig dat hun directe kring van de problemen afweten zodat er controle is en/of het ineens heet onder de voeten word.
Dit is een terechte vraag, maar is niet aan TS om te beantwoorden. Het allerbelangrijkste is de veiligheid van TS, en die wordt groter met gefilmd bewijs. Daarnaast lijkt het me niet dat de buurman van TS heel veel waarde hecht aan privacy. En als de buurman wel problemen heeft met inbreuk op privacy wens ik hem ontzettend veel succes met zijn aangifte.Fanta schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Ik pik deze er even uit. Want langs de andere kant zou je hier ook kunnen zeggen dat hij in zijn voorkamer mag doen wat hij wil? Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of er regels bestaan voor wat wel en niet is toegestaan in je eigen woonkamer. En of dat met open of dichte gordijnen mag of moet.
Begrijp me niet verkeerd, ik kies geen partij. Wat deze meneer doet is totaal gestoord en ik zou hem dat zelf ook wel duidelijk laten weten. Ik vraag me echter af in hoeverre hij de wet overtreedt en het vervolgens ok is om het recht in eigen hand te nemen door te dreigen, een steen door zijn ruit te gooien, hem te filmen, etc.
Naakt rondlopen in je eigen huis mag, mits anderen er maar geen aanstoot aan kunnen nemen. De exacte regels zijn niet 100% scherp, juist omdat het zo'n grijs gebied is. Je hoeft niet per se je gordijnen dicht te doen, maar je moet ook niet in je blote tokus voor de ramen gaan staan. In je tuin zitten in een hoekje een beetje uit het zicht mag bijvoorbeeld ook, dat buren daarbij kúnnen toekijken maakt het niet direct verboden. Als het maar niet 'in hun face' is.Fanta schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Ik pik deze er even uit. Want langs de andere kant zou je hier ook kunnen zeggen dat hij in zijn voorkamer mag doen wat hij wil? Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of er regels bestaan voor wat wel en niet is toegestaan in je eigen woonkamer. En of dat met open of dichte gordijnen mag of moet.
Het uitvoeren van seksuele handelingen 'in plain sight' kwalificeert denk ik wel als iets dat niet is toegestaan, dus volgens mij hoeven we daar geen discussie over te voeren. Aangifte doen (herhaaldelijk) lijkt me de juiste route, maar verwacht inderdaad geen snelle oplossing helaas. Gewoon zoveel mogelijk proberen te negeren, ik denk dat je buurman juist kickt op de aandacht die je aan hem geeft, óók de negatieve aandacht.
Fanta schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Bestel vandaag nog een nieuwe telefoon, Google Pixel 6a staat bekend om de goede nachtcamera.
uitvoering: Google Pixel 6a Zwart
Het is de 7a geworden, toevallig was er nog een open-doos versie te koop en dat bracht hem binnen mijn budgetMarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Bestel vandaag nog een nieuwe telefoon, Google Pixel 6a staat bekend om de goede nachtcamera.
uitvoering: Google Pixel 6a Zwart
Die heb ik ook, erg fijn ding en daar moet het zeker mee lukken. Let wel even in deze tijd op laagstaande zon, want door een raam heen filmen is een stuk lastiger dan met je ogen door een raam kijken. Verder prima telefoon die zowel overdag als 's avonds perfecte beelden kan maken zonder rare AI nabewerking die allerlei details vervormt.BlueWaffle schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:59:
[...]
Het is de 7a geworden, toevallig was er nog een open-doos versie te koop en dat bracht hem binnen mijn budget
Agent, ik zie het nu gebeuren ik zet het direct even op film. Rijdt u vast deze kant op, tot zo!
Veroordeel niet, verwonder u slechts
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Dit is gewoon schennispleging als je de gordijnen niet dicht hebt.Fanta schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Ik vermoed dat wat hij doet “legaler” is dan iemand filmen in zijn eigen huis waar gewoon celstraffen voor staan…gielie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:22:
1 vraag, de beste man staat in zijn eigen huis? Mag hij dit niet gewoon doen in zijn eigen huis, je hoeft niet bij hem naar binnen te kijken toch.
De politie kan en mag dus ook helemaal niks met die beelden.
[ Voor 59% gewijzigd door sigon op 08-01-2024 14:15 ]
De politie mag alles met die beelden. Het is schennispleging en dat is strafbaar.MrXzombie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Ik vermoed dat wat hij doet “legaler” is dan iemand filmen in zijn eigen huis waar gewoon celstraffen voor staan…
https://zedendelict-advoc...tsartikel-239-strafrecht/
Ik heb in een vorig leven rechten gestudeerd en ik herinner me nog een vonnis of arrest wat ook over iets dergelijks ging. Wat bij me is blijven hangen is schennis van de eerbaarheid "op of aan een plaats".gielie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:22:
1 vraag, de beste man staat in zijn eigen huis? Mag hij dit niet gewoon doen in zijn eigen huis, je hoeft niet bij hem naar binnen te kijken toch.
Hier een kort artikeltje er over: https://www.diekstravande...aan%20de%20openbare%20weg.
Over de strafbaarheid is denk ik niet veel twijfel.
Dit soort opmerkingen mag je achterwege laten
[ Voor 25% gewijzigd door Outerspace op 08-01-2024 14:37 ]
Vaak bu'j te bang!
Als het in een openbare ruimte gebeurt zeker, maar hier staat de beste venter in een hoekje in zijn eigen huis en is voor zover ik hieruit op kan maken nou niet direct vanaf de straat te zien.servies schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:30:
[...]
De politie mag alles met die beelden. Het is schennispleging en dat is strafbaar.
https://zedendelict-advoc...tsartikel-239-strafrecht/
Los van het feit dat het belachelijk is wat hier gebeurd wil ik alleen meegeven dat beelden maken van iemand in huis strafbaar kan zijn. Als meneer aangifte doet zal je hard (haha) moeten maken dat meneer het specifiek om jou doet waar meneer keihard bewijs heeft dat zijn privacy word geschonden.
Voor zijn vergrijp staat maximaal 3 maanden celstraf, voor filmen 6. Zo ook wel duidelijk wie er aan het kortste eind trekt in het geval van een rechtszaak.
Als het vanaf de openbare weg zichtbaar is is het strafbaar meen ik me te herinneren.gielie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:22:
Los van dat ben je gewoon een vieze gehaktbal.
Het feit dat dit topic bestaat inclusief de uitgebreide OP waarin beschreven staat wat het effect is op TS zou een hint moeten zijn dat dit absoluut niet mag.gielie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:22:
Natuurlijk niet, wat hij doet is absoluut niet toelaatbaar. Hoe kom je erbij zeg. Ongelofelijk.MrXzombie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Ik vermoed dat wat hij doet “legaler” is dan iemand filmen in zijn eigen huis waar gewoon celstraffen voor staan…
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je geen enkel verstand van juridische zaken hebt kan je beter je berichten achterwege laten.MrXzombie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Als het in een openbare ruimte gebeurt zeker, maar hier staat de beste venter in een hoekje in zijn eigen huis en is voor zover ik hieruit op kan maken nou niet direct vanaf de straat te zien.
Los van het feit dat het belachelijk is wat hier gebeurd wil ik alleen meegeven dat beelden maken van iemand in huis strafbaar kan zijn. Als meneer aangifte doet zal je hard (haha) moeten maken dat meneer het specifiek om jou doet waar meneer keihard bewijs heeft dat zijn privacy word geschonden.
Voor zijn vergrijp staat maximaal 3 maanden celstraf, voor filmen 6. Zo ook wel duidelijk wie er aan het kortste eind trekt in het geval van een rechtszaak.
Het is maar zeer de vraag of dat mag, want in art. 139f Sr staat (ik heb onderstreept):
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft degene die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Daarom dus iets als een go pro camera.Real schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
Ik zie een aantal mensen opmerken dat de TS de situatie zou mogen vastleggen.
Het is maar zeer de vraag of dat mag, want in art. 139f Sr staat (ik heb onderstreept):
[...]
Ja, ts zou hiervoor een boete kunnen krijgen, dat verandert echter niets aan de bruikbaarheid van de opname.Real schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Ik denk dat de TS er verstandiger aan doet om eerst zelf advies in te winnen bij een expert op het gebied van strafrecht en/of privacyrecht en niet te vertrouwen op anonieme deelnemers op een forum.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Geef je een totaal verkeerd signaal af. Ik denk dat meneer die punt al lang is gepasseerd.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:53:
Tijdens het koffiegesprek koetjes en kalfjes verhalen vertellen waar hij absoluut niet van houdt.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Waarom zo stellig? Wat die smeerbal doet is (zoals ik het lees) alleen te zien vanuit de eigen (met TS gedeelde) tuin en dus niet openbaar. Ik denk dat dat een belangrijk detail is.MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Natuurlijk niet, wat hij doet is absoluut niet toelaatbaar. Hoe kom je erbij zeg. Ongelofelijk.
Omdat de buurman strafbare handelingen uitvoert. De wet op privacy beschermt je niet tegen het uitvoeren van strafbare feiten. En daarnaast zijn jullie allemaal het pleidooi van de advocaat van buurman aan het voorbereiden ipv TS te helpen.Fanta schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Waarom zo stellig? Wat die smeerbal doet is (zoals ik het lees) alleen te zien vanuit de eigen (met TS gedeelde) tuin en dus niet openbaar. Ik denk dat dat een belangrijk detail is.
[ Voor 26% gewijzigd door MarcoC op 08-01-2024 13:58 ]
Niemand heeft het over ongewenst seksuele handelingen, waar haal je die aannames vandaan?DonJunior schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Dat is lekker makkelijk geroepen vanaf je bureaustoel. We hebben het hier over ongewenste seksuele handelingen en jouw advies is "je moet zorgen dat hij eerst over de lijn gaat"... man man man
TS heeft het alleen over intimidatie.
Als betreffende instantie bewijs nodig heeft (politie bijvoorbeeld) dan vraag je de instantie hoe je dat kan aanleveren gezien deze mensen de wet kennen en daar ervaring mee hebben, hiervoor is Tweakers niet geschikt en krijg je alleen maar random antwoorden.
[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2024 14:09 ]
Dat is absoluut niet wat er gezegd wordt. Er wordt alleen (terecht) gewaarschuwd om niet de verkeerde weg te bewandelen, omdat (zoals je zelf aan aanhaalt) de juridische kennis ook hier beperkt is. Jij reageert ook erg stellig, maar ik zie geen onderbouwingen. Wellicht kan je dit verhelderen? Wat zijn dan precies de regels als je in je eigen huiskamer iets staat te doen wat niet vanaf de openbare weg zichtbaar is, en mag je diegene filmen vanuit deze niet openbare ruimte?MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:55:
Deze discussie over de legaliteit van opnames van de buurman is totaal buiten proprotie. Wat jullie doen is TS, die op zoek is naar een veilige leefomgeving en aantoonbaar stress ervaart van deze situatie, ongevraagd wijsmaken dat wat TS doet erger is dan wat de buurman doet. Dit terwijl jullie geen van allen een juridische achtergrond hebben of dat aangetoond hebben. Dit is klassieke victim blaming: TS is niet het slachtoffer maar juist de dader. Hier is TS totaal niet mee geholpen. Daarnaast heeft TS nergens gevraagd om juridisch advies inzake het filmen van de buurman. Stuur deze berichten aub in een DM naar de (toekomstig advocaat van) de buurman, maar TS is hier in ieder geval niet mee geholpen.
Ik vraag niet naar een mening, maar naar een juridisch onderbouwd antwoord.
MrXzombie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Als het in een openbare ruimte gebeurt zeker, maar hier staat de beste venter in een hoekje in zijn eigen huis en is voor zover ik hieruit op kan maken nou niet direct vanaf de straat te zien.
De regels zijn helemaal niet zo relevant. Wie er gelijk heeft zal een eventuele rechter bepalen, niet een stel zolderkamer-Tweakers die zonder enige kennis van zaken wetsartikelen gaan citeren. Mocht je echt bezorgd zijn over de legaliteit van de adviezen dan moet je TS adviseren een juridisch adviseur in te schakelen.Fanta schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Dat is absoluut niet wat er gezegd wordt. Er wordt alleen (terecht) gewaarschuwd om niet de verkeerde weg te bewandelen, omdat (zoals je zelf aan aanhaalt) de juridische kennis ook hier beperkt is. Jij reageert ook erg stellig, maar ik zie geen onderbouwingen. Wellicht kan je dit verhelderen? Wat zijn dan precies de regels als je in je eigen huiskamer iets staat te doen wat niet vanaf de openbare weg zichtbaar is, en mag je diegene filmen vanuit deze niet openbare ruimte?
Ik vraag niet naar een mening, maar naar een juridisch onderbouwd antwoord.
Daarnaast: hebben we echt een wetboek nodig om vast te stellen dat de handelingen van de buurman van TS vele malen erger zijn dan wat opnames voor eigen gebruik/verdediging maken?
Jawel, staat uitgebreid in OP beschreven.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:59:
[...]
Niemand heeft het over ongewenst seksuele handelingen, waar haal je die aannames vandaan?
TS heeft het alleen over intimidatie.
Als betreffende instantie bewijs nodig heeft (politie bijvoorbeeld) dan vraag je de instantie hoe je dat kan aanleveren want daarvoor is Tweakers niet geschikt.
Lees even mijn hele bericht ipv cherrypicking.
En daarom moet je dus ook terwijl je het filmt hardop zeggen, ik sta je te filmen hoor buurman. Alles ingedekt, dan weet hij het namelijk wel.Real schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Volgens mij is het helemaal niet relevant of het publiekelijk zichtbaar is of niet. Wat telt is dat het voor jou zichtbaar is en dat jij je hierdoor geïntimideerd en onveilig voelt.
Ik citeerde je hele bericht, in de OP staat uitgebreid beschreven wat TS geobserveerd en ervaren heeft. Dat gaat verder dan alleen intimidatie. Dat zijn geen aannames.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:10:
[...]
Lees even mijn hele bericht ipv cherrypicking.
Bel gewoon even de wijkagent of ga even bij hem langs en leg de situatie uit. Geef aan dat filmen de enige optie lijkt te zijn en of dit een legale weg is om te bewandelen ? Laat dit dan ook vastleggen in je aangifte tegen hem zodat alles op papier staat.
Naar een Marco met reacties uit emotie zou ik niet luisteren, hoe goed hij het (net als alle andere hier) het ook met je voorhebben is (zijn enige goede advies) het advies van een tweaker geen garantie voor succes.
Wat begrijp je niet dat dit is een zaak voor de politie is als er meer speelt?MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Ik citeerde je hele bericht, in de OP staat uitgebreid beschreven wat TS geobserveerd en ervaren heeft. Dat gaat verder dan alleen intimidatie. Dat zijn geen aannames.
Adviezen op Tweakers moet je met een korrel zout nemen gezien de users hier de wet niet kennen.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2024 14:31 ]
Ik geloof niet dat dit een reactie is op mijn bericht?mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Wat begrijp je niet dat dit is een zaak voor de politie is als er meer speelt?
Adviezen op Tweakers moet je met een korrel zout nemen gezien de users hier de wet niet kennen.
Iets anders verwoord: ik ga je nu filmen hoor buurman! En dan filmen.No Hands schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:10:
[...]
En daarom moet je dus ook terwijl je het filmt hardop zeggen, ik sta je te filmen hoor buurman. Alles ingedekt, dan weet hij het namelijk wel.
Voel je vrij om deze adviezen te filteren van emotie en aan te vullen:MrXzombie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:20:
[...]
Bel gewoon even de wijkagent of ga even bij hem langs en leg de situatie uit. Geef aan dat filmen de enige optie lijkt te zijn en of dit een legale weg is om te bewandelen ? Laat dit dan ook vastleggen in je aangifte tegen hem zodat alles op papier staat.
Naar een Marco met reacties uit emotie zou ik niet luisteren, hoe goed hij het (net als alle andere hier) het ook met je voorhebben is (zijn enige goede advies) het advies van een tweaker geen garantie voor succes.
MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:13:
[...]
Ik denk dat je iets te aardig bent voor de instanties. Ik zou het volgende adviseren:
- Z.s.m. aangifte doen
- Woningbouw informeren en het heel duidelijk maken dat dit geen grap/verzinsel is. Je moet het tegenargument "gebrek aan bewijs" niet accepteren, dat is simpelweg de weg van de minste weerstand voor de andere persoon aan de lijn.
- Zorgen dat je een goede telefoon hebt waarmee je kunt filmen. Zet de telefoon op opnemen voordat je naar buiten gaat en richt de camera op de buurman zodra je hem ziet.
Ik vind het verschrikkelijk dat je dit moet doormaken, je zo onveilig voelen bij je eigen woning. Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt en je door kan met jouw leven.
Zorg ervoor dat je elke keer (hoe vermoeiend dat ook is) aangifte doet, en dit meld bij de woningbouw.
Je kan even navragen of filmen voor jouw strafbaar kan uitpakken, maar ik kan het me haast niet voorstellen in dit geval.
Filmen met je telefoon is meteen heel duidelijk voor de gefilmde, dat kan je nooit uitleggen als stiekem gefilmd of begluurd.
Zeker niet als je de film start gericht op de omgeving of grond, zegt dat je gaat filmen en dan pas degene filmt.
Officieel zal het niet toegestaan zijn, maar je moet wat ... de politie zegt zelf bewijs nodig te hebben.
Je kan het als zelfbescherming verantwoorden.
Met een spy camera in een bril of gopro heb je kans dat je hem sneller betrapt/op film hebt staan.
Dit omdat je al filmt als je kijkt, en het NIET duidelijk is dat je filmt.
Dit zal waarschijnlijk niet toegestaan zijn, in ieder geval zal de bruikbaarheid voor de politie minder zijn.
En voor jou de kans op een boete vergroten.
Aangezien het aan een straat is kan je vanaf een overbuur of auto filmen met een vaste camera, dit is zeer zeker niet toegestaan.
Ik zou goed overleggen met de politie wat je opties zijn.
Misschien dat de wijkagent eens een paar keer onopvallend wil posten als je het afval buiten zet.
Verder kan je misschien bij de zedenpolitie terecht, deze man heeft een stoornis en zal wellicht ook door gespecialiseerde mensen aangesproken moeten worden.
Ik sta hier volledig achter:
Nog een belangrijke:MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:13:
[...]
- Z.s.m. aangifte doen
Ga zeker niet bij meneer naar binnen!!
https://www.linda.nl/meid...iris-aftrekken-voor-raam/
Triest, en vervelend als je mee geconfronteerd wordt.
Ken je niemand met een drone?
[ Voor 5% gewijzigd door dannx1986 op 08-01-2024 15:02 ]
Begrijp dat verhuizen direct geen optie is maar zet dit wel in gang. Nederland is een fantastisch land maar als je tokkie buren heb of een gek zoals jij duurt het jaren om te “winnen”. hier is het leven te kort voor… klote antwoord maar denk wel een eerlijke.
Anoniem: 78739
En dat was dus op de openbare weg. Mogen we als toerist dan ook geen foto's meer nemen wanneer er op de achtergrond een onbekende staat? Vakantiefoto's eindigen dan nog vaak op openbare profielen op sociale media, terwijl een foto naar de politie normaal gezien discreet behandeld wordt... Als de misdaad erg genoeg is kan het dan wel weer als bewijs dienen... Begrijpe wie kan...Ik wens wel mee te geven, ook al is dit goed bedoeld, dat op het nemen van foto's van personen zonder diens toestemming niet toegestaan is.
Dit is echt heel kort door de bocht.Real schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
[...]
[...]
"gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt"
Een camera in hand, of dat nu een telefoon is of iets anders, gericht op het vanaf de openbare ruimte zichtbare gedrag, lijkt mij een technisch hulpmiddel dat vol in zicht is en dus kenbaar is.
Als het al zo dat dit nooit mag, dan zou de gehele journalistieke sector wel opgedoekt kunnen worden.
"opzettelijk en wederrechtelijk"
Is het verzamelen van bewijs van gedragingen die zelf strafbaar en moreel laakbaar zijn, het "wederrechtelijk" verzamelen van bewijs? Nee.
Vind voor mij die uitspraak waarin in een persoon met een buurman (of vrouw, daar hoop ik dan stiekem op maar die variant zie je nooit) dergelijke gedragingen vertoont, die gefilmd wordt vanuit de openbare ruimte, waar vervolgens de filmer (of: het slachtoffer) een straf kreeg en de "kartrekkende" partij niet.
Ik speel het hierbij even op de man, dat is niet helemaal zo bedoeld, maar echt een opervlakkige interpretatie van een artikel aangrijpen om, in essentie, dan maar te stellen dat je niets mag doen want niets zou mogen. Een reflex wat ik op tweakers wel vaker zie, namelijk de uiterst regelvolgende mensen (wat op zich goed is) die vanuit dat perspectief redeneren.
En hoe zou dat 112-gesprek door de kartrekkende buurman verlopen? "Hallo 112, ik was dus even lekker met mijn pielemuis aan het spelen, en nu neemt dat wicht/de buurman me op! Kunnen jullie even heel snel komen want ik wil in vrede kunnen rukken terwijl ik mijn buren begluur!"
Wat je moet/kan doen, is een logboek bijhouden, en iedere keer de politie op de hoogte stellen. Schennis van de eerbaarheid is niet alleen op klacht vervolgbaar (dus de politie kan optreden ook zonder "officiele" aangifte, vgl. 66 Sr), maar een aangifte zet wel iets meer druk.
Dit soort dingen zijn echt heel vervelend, maar het is iets van de lange adem, en dan nog is het gepleegde feit niet zo ernstig dat de buurman zo zijn huis uit gehaald wordt.
Laat het de wijkagent evt. zien of een advocaat, tenzij die agent zo gek als een deur is, zal die je hooguit vertellen dat ze er niks mee kunnen, die gaat jou echt nevernooit een boete uitschrijven.
En eventueel een low tech "Je moet toch wat" idee, neem eventueel een grote paraplu mee en klap die open richting zijn raam als je er langs loopt, zodat hij je helemaal niet ziet.
"het mag niet" is, wat @Bert-Jan ook zegt, een veel te oppervlakkige interpretatie en een rechter zal dat kijkend naar omstandigheden* ook zo zien (mocht het zover komen)
*Topvoorbeeld, aldan wat extreem, van omstandigheden
[ Voor 23% gewijzigd door dakka op 08-01-2024 16:52 ]
Wat een onzin. TS kan ook met de gegeven informatie (of zonder) naar een strafrechtadvocaat stappen en vragen wat TS kan doen om te komen tot afdoende bewijs zodat de politie naar het OM wilt stappen. Dat is een uiterst valide vraag die een strafrechtadvocaat zeker kan beantwoorden.MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:55:
Deze discussie over de legaliteit van opnames van de buurman is totaal buiten proprotie. Wat jullie doen is TS, die op zoek is naar een veilige leefomgeving en aantoonbaar stress ervaart van deze situatie, ongevraagd wijsmaken dat wat TS doet erger is dan wat de buurman doet. Dit terwijl jullie geen van allen een juridische achtergrond hebben of dat aangetoond hebben. Dit is klassieke victim blaming: TS is niet het slachtoffer maar juist de dader. Hier is TS totaal niet mee geholpen. Daarnaast heeft TS nergens gevraagd om juridisch advies inzake het filmen van de buurman. Stuur deze berichten aub in een DM naar de (toekomstig advocaat van) de buurman, maar TS is hier in ieder geval niet mee geholpen.
De insteek: filmen is duidelijk bewijs maar pas op dat je daardoor jezelf niet in de nesten werkt is geen victim blaming, ja oké er zitten wat sturende posts tussen, maar alles in dit topic op die manier in de hoek zetten is net zo kortzichtig.
edit: oké je bericht is geen onzin, maar je scheert wel het hele topic over een kam.
[ Voor 3% gewijzigd door True op 08-01-2024 17:02 ]
Er werd letterlijk gezegd dat wat de buurman doet 3 maanden celstraf oplevert en het filmen in iemands privé-omgeving 6 maanden. Dat is gewoonweg onzin, ik kan er geen ander woord bedenken. Het omdraaien van slachtoffer en dader is bijna de definitie van victim blaming. Terwijl jezelf filmen uit zelfverdediging in geen enkel denkbaar scenario strafbaar is. Worst case scenario is het onrechtmatig verkregen bewijs dat niet in de rechtszaal geldig is o.i.d., maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen bewijs. Het is een hele irrelevante theoretische exercitie door zolderkamerjuristen die weinig sociale voelsprieten lijken te hebben.True schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:57:
[...]
Wat een onzin. TS kan ook met de gegeven informatie (of zonder) naar een strafrechtadvocaat stappen en vragen wat TS kan doen om te komen tot afdoende bewijs zodat de politie naar het OM wilt stappen. Dat is een uiterst valide vraag die een strafrechtadvocaat zeker kan beantwoorden.
De insteek: filmen is duidelijk bewijs maar pas op dat je daardoor jezelf niet in de nesten werkt is geen victim blaming, ja oké er zitten wat sturende posts tussen, maar alles in dit topic op die manier in de hoek zetten is net zo kortzichtig.
edit: oké je bericht is geen onzin, maar je scheert wel het hele topic over een kam.
[ Voor 8% gewijzigd door MarcoC op 08-01-2024 17:13 ]
MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Er werd letterlijk gezegd dat wat de buurman doet 3 maanden celstraf oplevert en het filmen in iemands privé-omgeving 6 maanden. Dat is gewoonweg onzin, ik kan er geen ander woord bedenken. Het omdraaien van slachtoffer en dader is bijna de definitie van victim blaming. Terwijl jezelf filmen uit zelfverdediging in geen enkel denkbaar scenario strafbaar is. Worst case scenario is het onrechtmatig verkregen bewijs dat niet in de rechtszaal geldig is o.i.d., maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen bewijs. Het is een hele irrelevante theoretische exercitie door zolderkamerjuristen die weinig sociale voelsprieten lijken te hebben.
Ik ben het volledig met je eens, maar in jouw post zette je iedereen in dit topic te kakken die dit in enige vorm van onderbouwing meenam in de discussie.
Wat ik letterlijk aangeef is dat in ons strafrechtelijke systeem de strafmaat voor het schenden van iemands privacy zwaarder is dan het vergrijp waar het hier om gaat. Heeft niks met sociale voelsprieten te maken maar is puur om het in perspectief te zetten.MarcoC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Er werd letterlijk gezegd dat wat de buurman doet 3 maanden celstraf oplevert en het filmen in iemands privé-omgeving 6 maanden. Dat is gewoonweg onzin, ik kan er geen ander woord bedenken. Het omdraaien van slachtoffer en dader is bijna de definitie van victim blaming. Terwijl jezelf filmen uit zelfverdediging in geen enkel denkbaar scenario strafbaar is. Worst case scenario is het onrechtmatig verkregen bewijs dat niet in de rechtszaal geldig is o.i.d., maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen bewijs. Het is een hele irrelevante theoretische exercitie door zolderkamerjuristen die weinig sociale voelsprieten lijken te hebben.
Dat jij en ik beiden eens zijn dat wat hier gebeurd niet menselijk is wil ik alleen TS behoeden van het maken van fouten die haar duurder kunnen komen te staan. Je geeft zelf aan dat de rechter uiteindelijk wel bepaald wie er gelijke heeft, maar tot die tijd wil jij dat zijn.
Edit/ slecht voorbeeld haha
[ Voor 14% gewijzigd door MrXzombie op 08-01-2024 18:33 ]
Er is echt geen scenario denkbaar waarin het vastleggen van de acties van de buurman TS meer problemen oplevert dan de buurman zelf.MrXzombie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:46:
[...]
Wat ik letterlijk aangeef is dat in ons strafrechtelijke systeem de strafmaat voor het schenden van iemands privacy zwaarder is dan het vergrijp waar het hier om gaat. Heeft niks met sociale voelsprieten te maken maar is puur om het in perspectief te zetten.
Dat jij en ik beiden eens zijn dat wat hier gebeurd niet menselijk is wil ik alleen TS behoeden van het maken van fouten die haar duurder kunnen komen te staan. Je geeft zelf aan dat de rechter uiteindelijk wel bepaald wie er gelijke heeft, maar tot die tijd wil jij dat zijn.
Edit/ slecht voorbeeld haha
Als het simpel gaat om bewijsgaring en het is een filmpje van 10 seconden gaat de rechterlijke macht zich daar echt niet druk over maken. En anders film je de straat en maak je een rondje van 360 graden, tadaa...
[ Voor 17% gewijzigd door RoamingZombie op 08-01-2024 19:39 ]
Ninety percent of everything is crap.
Ik meen me jouw eerdere posts over de geluidsoverlast en luidruchtige feestjes te herinneren, en dat gedoe telt bij de woningbouwvereniging natuurlijk wel op. Dus probeer niet deze persoon te veranderen, maar zorg dat mensen jou helpen een andere woning te krijgen. Want na dit komt er weer wat anders. Dat wil je niet.
Edit: in juli is in NL een wetswijziging aangenomen waarmee seksuele intimidatie ook strafbaar is. Daarbij geldt de voorwaarde dat het in de openbare ruimte moet plaatsvinden. Dan denk je misschien dat jouw situatie daarbuiten valt, maar dit geldt ook als de geïntimideerde zich in de openbare ruimte bevindt. Via deze link kom je bij de tekst van de wijziging en toelichting daarop (memorie van toelichting). Beide links staan rechts op de pagina.
Ga niet de hele wettekst lezen, want daar word je naar van.
[ Voor 28% gewijzigd door Toke_gt op 08-01-2024 20:35 . Reden: Aanvulling met stukje over gewijzigde wet ]
Voor de woningbouw ligt de lat qua bewijs echter een stuk lager dan voor de politie. In mijn ervaring is 'fysiek bewijs' niet nodig. Wel bewijs in de zin van meldingen van jou en het liefst van meerdere huurders(!), gekoppeld aan meldingen/aangiften bij de politie. Die combi is belangrijk. Je kunt beginnen door exact de dagen en tijdstippen te registreren van de wankmomenten, maar ook van de eerdere overlast. En verklaringen van je moeder op te schrijven en eventuele belastende communicatie met de buurman toe te voegen.
Hoe dan ook duurt het ook in dat scenario ook vele maanden voor de woningbouw iets rigoureus als uithuiszetting kan doen. Wat je zou kunnen overwegen is om na verloop van tijd de plaatselijke media op te zoeken met je verhaal (of daarmee dreigen), al moet je natuurlijk wel zin in hebben in die exposure.
Dit is blijkbaar een psychisch ziek persoon dat opgenomen moet worden. Weet niet hoe bont die het moet maken voordat de politie iets heeft om in te grijpen.
Ik zou gewoon een hele grote paraplu kopen en die elke keer open klappen als ik langs loop.
Wellicht met een tekst “vieze wanker”
En wellicht je naam eer aan doen en een stapel blue waffles printen. Elke keer als die het doet eentje in z’n brievenbus proppen. Krijgt die vanzelf een slechte associatie met het gedrag plus smerige blue waffle.
[ Voor 19% gewijzigd door gebruikershaes op 08-01-2024 20:17 ]
Dus jij komt eerst met een belachelijk advies en gaat dan vervolgens, als je daar commentaar op krijgt, mensen afvallen dat ze het niet snappen. Heb je door dat het niet helemaal klopt wat je nu aan het doen bent of enigszins vreemd op zijn minst. Wellicht kun je het dan beter verwoorden in plaats van mensen af te vallen dat ze jou niet begrijpen.mr_evil08 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Wat begrijp je niet dat dit is een zaak voor de politie is als er meer speelt?
*sowieso