Vaillant full electric wordt niet warm bij koude dagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-05 21:47
Ik heb hier een Vaillant full electric wp icm een buitenvoeler, bij de iets warmere dagen zoals vorige week word de woning prima warm.
Op een dag zoals vandaag word de woning niet meer warm. Niet dat het niet warm te krijgen is door bijvoorbeeld slechte isolatie.
Maar de wp brengt zelf minder warm water de vloer in.
Iemand de gouden tip hoe dat kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:19
Als het vriest geen nachtverlaging doen maar de kamerthermostaat constant laten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Smeerkeezz Een heleboel tips vind je in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen .
Denk dan aan dingen als: heb je een onnodig buffervat, wat is de afgifte, heb je een stooklijn die daarbij past etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:09:
Als het vriest geen nachtverlaging doen maar de kamerthermostaat constant laten.
Dat is inderdaad het proberen waard, alleen vanmorgen was de woning 19 graden en nu dus 18. Dus het koelt af omdat er geen warm genoeg water meer komt vanaf de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Proton_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:12:
@Smeerkeezz Een heleboel tips vind je in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen .
Denk dan aan dingen als: heb je een onnodig buffervat, wat is de afgifte, heb je een stooklijn die daarbij past etc.
Dank je, genoeg leesvoer dit weekend zie ik.

Wat ik niet begrijp is dat mijn warmtepomp bij plus 10 graden wel warm water kan maken voor de vloerverwarming maar bij plus 3 graden niet.

Qua tapwater geen enkel probleem, dat staat gewoon op 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Dank je, genoeg leesvoer dit weekend zie ik.

Wat ik niet begrijp is dat mijn warmtepomp bij plus 10 graden wel warm water kan maken voor de vloerverwarming maar bij plus 3 graden niet.

Qua tapwater geen enkel probleem, dat staat gewoon op 55 graden.
Het vermogen van de warmtepomp zal lager zijn bij lagere buitentemperatuur.
Sww duurt dan langer maar die haalt het uiteindelijk wel omdat er geen/weinig afgifte is.
Heb je daar zicht op? Hoelang is hij bezig met sww bij verschillende buitentemperaturen?
Ook zal je woning meer warmte/energie verliezen bij lagere buiten temperatuur.

Het is wel gewoon kut als je woning afkoeld terwijl alles draait...

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 06-01-2024 20:22 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald.42 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:21:
[...]
Het is wel gewoon kut als je woning afkoeld terwijl alles draait...
Ik denk dat het afkoelt tijdens de nachverlaging.

Als je bijvoorbeeld maar 12 uur per dag stookt dan kan een warmtepomp precies de helft bereiken vergeleken met wanneer die 24 uur aan staat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Smeerkeezz Natuurlijk zou het ook helpen als je details over je installatie zou geven (typenummers, schema, foto's), hoe concludeer je dat hij 24/7 op vol vermogen werkt en dat het niet gewoon de stooklijn is die te laag staat of de nachtverlaging die te weinig draaiuren oplevert?

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 06-01-2024 20:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:36
Of is er soms een maximum Ta ingesteld die gewoon te laag is voor deze temperaturen? Heeft-ie het ooit wel gedaan zoals je wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat het afkoelt tijdens de nachverlaging.

Als je bijvoorbeeld maar 12 uur per dag stookt dan kan een warmtepomp precies de helft bereiken vergeleken met wanneer die 24 uur aan staat.
Ik snap wat je bedoelt, maar dan zou de temperatuur vandaag overdag constant 19 moeten zijn (vanmorgen was de temperatuur 19) en niet van 19 naar 18 zakken. Dan kan ie snachts wel meedraaien maar als de temperatuur overdag al wegzakt... dan snachts helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:29:
Of is er soms een maximum Ta ingesteld die gewoon te laag is voor deze temperaturen? Heeft-ie het ooit wel gedaan zoals je wil?
Jazeker, paar dagen geleden geen enkel probleem. Nu het kouder word doe ie niet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar is het sinds de installatie van je WP al eerder zo koud geweest? Afgelopen nacht was het warmer dan nu overdag dus bij een verkeerde stooklijn of te lage max Ta kun je dit effect krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:29:
Ta = temperatuur aanvoer neem ik aan?

Max gewenste temperatuuraanvoer staat op 40 graden
Min gewenste temperatuuraanvoer staat op 18 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:35:
Maar is het sinds de installatie van je WP al eerder zo koud geweest? Afgelopen nacht was het warmer dan nu overdag dus bij een verkeerde stooklijn of te lage max Ta kun je dit effect krijgen.
Nee zo koud is het nog niet geweest. Stooklijn staat op 0.70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ok, dan is het nu officieel raar, want zowel stooklijn als maximum aanvoertemperatuur staan beide hoog genoeg. Stooklijn zou eigenlijk lager moeten kunnen.

Hoe groot is de hart-op-hart afstand van je vloerverwarming? Hoeveel m2 en welk type warmtepomp eigenlijk? En welke tenperatuur stuurt hij nu de vloer in?

Heb je ook nog radiatoren, buffervat, vreemd soort naregeling per ruimte? Vertel!

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 06-01-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maak even wat foto’s van de installatie :)

Nieuwbouw of renovatie?
- Indien renovatie gasverbruik voor de warmtepomp er was?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:40:
Ok, dan is het nu officieel raar, want zowel stooklijn als maximum aanvoertemperatuur staan beide hoog genoeg. Stooklijn zou eigenlijk lager moeten kunnen.

Hoe groot is de hart-op-hart afstand van je vloerverwarming? Hoeveel m2 en welk type warmtepomp eigenlijk? En welke tenperatuur stuurt hij nu de vloer in?

Heb je ook nog radiatoren, buffervat, vreemd soort naregeling per ruimte? Vertel!
Vloerverwarming ligt hart op hart 10, voor de tuindeuren zelfs op 7.5 ongeveer.

De woning incl kantoor is totaal 199 m2, de garage is 60m2, die groepen staan dicht.

De hoofdzaak voor het verwarmen is de keuken/kamer. Dat is ongeveer 70m2

Het kantoorgedeelte word geknepen op de verdeler en word meeverwarmd als ik vraag in de keuken/kamer heb. Als ik het daar warm wil hebben zet ik de airco aan.

Dit gaat ook op voor de radiatoren boven. Die worden geregeld met een aparte thermostaat en een klep. Als het daar 16 graden is gaat de klep dicht. De meeste radiatoren staan nog dicht zelfs. Wat hier ook raar is dat een paar dagen geleden die lekker warm werden en nu ook niet meer.

De temperatuur die nu de vloer in gaat is 24 graden.

De buitenunit is Vaillant arotherm plus 75/6Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th34hsxs6k374xLkAxMD747G_MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iGfsskAXmFvp5dv3rLYsSIP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
En ja ik moet die kabels nog netjes wegwerken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
DutchWing schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:53:
Maak even wat foto’s van de installatie :)

Nieuwbouw of renovatie?
- Indien renovatie gasverbruik voor de warmtepomp er was?
Renovatie, gasverbruik is lastig te zeggen omdat ik langzaamaan wat bijgebouwd heb en geisoleerd heb. Dus kan daar geen concreet aantal m3 noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3m0vDam7Zn9r_e4bHwvqHcZAs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Do68ugUevif5TvoltkgXtJxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De CV leidingen die warm worden tijdens een SWW run horen geisoleerd te zijn. Maar goed, dat is je probleem niet.

Hoeveel kWh thermisch heeft de warmtepomp vandaag opgewekt? Staat wel op het start schermpje van de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ok, ander gek idee: is er misschien per ongeluk een vaste Ta ingesteld…?

En: heb je inzicht in het opgenomen vermogen? Misschien screenshot van een kWh-metergrafiek ofzo?

[ Voor 46% gewijzigd door Gramser op 06-01-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:05:
De CV leidingen die warm worden tijdens een SWW run horen geisoleerd te zijn. Maar goed, dat is je probleem niet.

Hoeveel kWh thermisch heeft de warmtepomp vandaag opgewekt? Staat wel op het start schermpje van de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/envWqpokoCdMnp3rjsokMFnlx5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvAMO7f9XkRddhPXOUWxfFCF.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDFaK_7ZNqapGzy76xwuAvBKu5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yqkfJBpfSc2JQKvVZix6DxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JYZfIav_oYiPMEE7nw_mjTYp-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly0jJbyJySKCidwOg8EzmGYv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Smeerkeezz op 06-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Het kW balkje staat nu bijna vol. De unit lijkt momenteel rond 80 of 90% van z`n maximum te doen.

Volgens mij is die 64.2 kWh de milieuopbrengst, al weet ik dat niet zeker. Milieuopbrengst = thermisch energie - elektrische energie.

Bij vollast haalt de warmtepomp zonder defrosts zo`n 10 kW bij de huidige buitentemperaturen en die 25 graden aanvoer die gehaald wordt. Verbruikt zo`n 3 kW dus de 'energieopbrengst per uur' is zo`n 7 kWh.

Die 64.2 kWh die kennelijk gehaald is in de laatste 21 uur kan dus in zo`n 10 uur al gehaald worden. De unit heeft dus de afgelopen 21 uur niet zo gedraaid als die doet tijdens de foto. Of is er nu een defrost? Heb je meer uitleg?

edit: het is overigens ook tijd om CV water bij te vullen

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 06-01-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Lijkt wel alsof de systeemdruk wat aan de lage kant is maar je zou een error krijgen als dat al een issue was.

De compressor moduleert wel hoog op zie ik, met een Ta van 25 graden vind ik dat opvallend - of laat die linker balk in de eerste foto wat anders zien? Met een Ta van 25 zou ik dat namelijk niet verwachten.

Check toch ff die Ta nog. Verandert die wel mee met de buitentemperatuur?

En wat is die E naast het verwarmingsicoontje? Een of ander element dat aan het werk is?

@busscherski zullen we anders afspreken wie reageert met deze info 😂

[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 06-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:14:
Lijkt wel alsof de systeemdruk wat aan de lage kant is maar je zou een error krijgen als dat al een issue was.

De compressor moduleert wel hoog op zie ik, met een Ta van 25 graden vind ik dat opvallend - of laat die linker balk in de eerste foto wat anders zien? Met een Ta van 25 zou ik dat namelijk niet verwachten.

Check toch ff die Ta nog. Verandert die wel mee met de buitentemperatuur?

En wat is die E naast het verwarmingsicoontje? Een of ander element dat aan het werk is?

@busscherski zullen we anders afspreken wie reageert met deze info 😂
Bedoelen jullie dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQYx2T-5lvphcVuqkPN4r4809XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ClB7Vmiq77xLc3EDnmukYxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja die mag wel tot +/-1.9 bar. Maar dat is je probleem niet. Je probleem is denk ik ergens een instelling.

Staat de warmtepomp al 21 uur aan vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Ja die mag wel tot +/-1.9 bar. Maar dat is je probleem niet. Je probleem is denk ik ergens een instelling.

Staat de warmtepomp al 21 uur aan vandaag?
Nee vanaf vanmorgen 6.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En kijk in je thermostaat onder het installateursmiveau of de aanvoertemperatuur is ingesteld op een “vaste waarde”. Ik vermoed van niet obv de getoonde compressorlast (tenzij het een defrost was), maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:24:
En kijk in je thermostaat onder het installateursmiveau of de aanvoertemperatuur is ingesteld op een “vaste waarde”. Ik vermoed van niet obv de getoonde compressorlast (tenzij het een defrost was), maar je weet maar nooit.
Nee staat ingesteld op verwarmen, moet dit naar vaste waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat is dan 64 kWh mileuopbrengst in 15 uur. Dat is gemiddeld 4.3 kW energieopbrengst. De unit lijkt dan ongeveer op 60% van z`n vermogen gelopen te hebben. Maar op het moment van de foto is het rond 80 of 90%, tenzij dat tijdens een defrost was.

@Gramser
Ik denk niet dat je een stooklijn in kunt stellen als je vaste aanvoer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Nee staat ingesteld op verwarmen, moet dit naar vaste waarde?
Nee, juist niet. Maar probeer toch even in de gaten te houden of de Ta wel mee verandert met de buitentemperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Dat is dan 64 kWh mileuopbrengst in 15 uur. Dat is gemiddeld 4.3 kW energieopbrengst. De unit lijkt dan ongeveer op 60% van z`n vermogen gelopen te hebben. Maar op het moment van de foto is het rond 80 of 90%, tenzij dat tijdens een defrost was.

@Gramser
Geen idee - maar een Ta van 25 graden bij deze buitentemperatuur met een stooklijn van 0,7 leek me zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:28:
[...]

@Gramser
Die 80 a 90 % lees je dat af door dat balkje links?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdTG580Wpe9fYNA-gwcftRcVcc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MM7aieoaqcohxW7jYNhm0h3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik zie een pompgroep en een buffervat.
Maar zie ik nu goed dat de pompgroep en buffervat in serie staan met de buitenunit? Dat kan niet kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Die 80 a 90 % lees je dat af door dat balkje links?[Afbeelding]
Ja dat balkje links. Nu lijkt de warmtepomp uit te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gekke vraag: staat-ie niet toevallig in noodbedrijf? Dan wordt de aanvoer namelijk ook 25 graden. Is die E geen Error?

Ik heb zelf een andere thermostaat dus herken dit niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Ja dat balkje links. Nu lijkt de warmtepomp uit te staan.
En nu zakt de temperatuur in de vloerverwarmingsverdeler naar 19, terwijl er wel vraag is, de vraag is 21 en de actuele temperatuur is 19.5. De 19.5 komt nu door de houtkachel trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:38:
[...]

En nu zakt de temperatuur in de vloerverwarmingsverdeler naar 19, terwijl er wel vraag is, de vraag is 21 en de actuele temperatuur is 19.5. De 19.5 komt nu door de houtkachel trouwens
Met vraag 21 bedoel je dat de gewenste kamertemperatuur 21 graden is he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:34:
Ik zie een pompgroep en een buffervat.
Maar zie ik nu goed dat de pompgroep en buffervat in serie staan met de buitenunit? Dat kan niet kloppen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geYua31A6bN5pcTxPFiulntJT30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvUYZ5pTGWJiXc1fmMbmYPCe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Met vraag 21 bedoel je dat de gewenste kamertemperatuur 21 graden is he?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpPx9qw38CZtQNz-DhlmJ5sSBGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAWpo77oLrt2orfoSOEcn9sa.jpg?f=fotoalbum_large

En daar gaat ie weer, de temperatuur op de verdeler gaat omhoog naar 23, net of ie aan het pendelen is.
Wat het nog steeds raar maakt is dat ie de cv prima warm kreeg als het buiten iets warmer was.

[ Voor 20% gewijzigd door Smeerkeezz op 06-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
En misschien heb ik dit verkeerd maar als de gewenste aanvoertemperatuur op 37 graden staat, dan zal de aanvoer in de vloerverwarmingsverdeler ook rond de 37 moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heel vreemd. De buffer in de retour is op zich wel correct voor een serie systeem.
Maar dan een pompgroep in serie ermee. Dat heb ik nog nooit gezien. En staat zeker niet in de installatiebundel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:45:
En misschien heb ik dit verkeerd maar als de gewenste aanvoertemperatuur op 37 graden staat, dan zal de aanvoer in de vloerverwarmingsverdeler ook rond de 37 moeten zijn toch?
Ja daar zou die naartoe moeten werken.
Stooklijn 0.7 icm max aanvoer van 40 graden vind ik ook een beetje raar. Rond het vriespunt bereikt stooklijn 0.7 namelijk al 40 graden. Ik denk dat de stooklijn ook wel naar 0.4 kan. (die bereikt 40 graden als het buiten -15 is). Probeer maar een keer uit als het huidige issue is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik roep nog een keertje: noodbedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:37:
Gekke vraag: staat-ie niet toevallig in noodbedrijf? Dan wordt de aanvoer namelijk ook 25 graden. Is die E geen Error?

Ik heb zelf een andere thermostaat dus herken dit niet direct.
Hoe kan ik zien of ie in noodbedrijf staat? Dat met de E weet ik niet, of Eco? Iedereen is dol op eco tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXxd2S1jW-2vxSEPsi7BvsgrU88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxdE4mbILygGKGjZrHva6Vtr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Gramser volgens mij is die E er altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hoe je dat kunt zien weet ik niet maar @busscherski misschien wel?

E zou idd zomasr Eco kunnen zijn. Masr ik denk dan niet dat de compressort tot 80-90% zou kunnen komen.

Edit: op je foto zelfs 100% nu.

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 06-01-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
In de thermostaat zie ik ook staan Green iQ: actief.

Wat is green iQ precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:57:

Wat is green iQ precies?
Geen flauw idee, volgens mij heb ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:57:

Wat is green iQ precies?
Niet belangrijk volgens mij. Ik denk marketinggelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Niet belangrijk volgens mij. Ik denk marketinggelul
Op inactief gezet, heb niks met marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Heb het idee dat de wp 'omgekeerd' werkt, als het buiten kouder word zal die mijn inziens harder moeten werken om de woning warm te krijgen. Maar de aanvoertemperatuur word volgens mij niet warm genoeg. Maar hij blijft pendelen, net of ie elke keer denkt dat het warm genoeg is. Want als mijn vraag 21 is zal die in principe net zo lang moeten draaien tot het 21 is, of er moet vraag zijn naar warm tapwater, die vraag is er nu niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Op inactief gezet, heb niks met marketing.
Hoe het staat maakt niet zoveel uit.

Ik vraag me vooral af waarom er een pompgroep in serie staat. Het lijkt me dat die weg moet. Mogelijk is dat ook echt het probleem. Ik zou je installeur vragen om het op te lossen.

Belangrijkste vragen:
- Kun je zorgen dat het warm blijft in mijn huis.
- Hoezo heb ik een pompgroep in serie staan? Volgens welk principeschema is dit aangelegd?
- Waarom geen buisisolatie om tenminste de buizen die warm worden tijdens een SWW run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Installateur gaat het ongetwijfeld oplossen, daar ben ik absoluut niet bang voor.
Dank in 1e instantie voor alles tips en tricks.
Ik hou jullie op de hoogte. Mochten er nog ideeën te binnen schieten hoor ik dat heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Hoe het staat maakt niet zoveel uit.

Ik vraag me vooral af waarom er een pompgroep in serie staat. Het lijkt me dat die weg moet. Mogelijk is dat ook echt het probleem. Ik zou je installeur vragen om het op te lossen.

Belangrijkste vragen:
- Kun je zorgen dat het warm blijft in mijn huis.
- Hoezo heb ik een pompgroep in serie staan? Volgens welk principeschema is dit aangelegd?
- Waarom geen buisisolatie om tenminste de buizen die warm worden tijdens een SWW run.
Hoe zou die pompgroep anders moeten staan? Die zorgt er toch voor dat het cvwater doorgepompt wordt richting cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Hoe zou die pompgroep anders moeten staan? Die zorgt er toch voor dat het cvwater doorgepompt wordt richting cv?
De buitenunit heeft zelf al een CV pomp. (is de installateur misschien in de war met een Nibe of Midea die geen CV pomp in de buitenunit heeft?)

https://www.vaillant.nl/i...ndel-jan-2024-2791496.pdf

Volgens pagina 38-39 buffer in aanvoer en pompgroep parallel geschakeld.

Of volgens pagina 36-37, pompgroep weg

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 06-01-2024 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Gramser @busscherski
E = eco-modus voor warmwater bedrijf, default ON

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Smeerkeezz Misschien een domme vraag, maar heb je gecontroleerd of de buitenvoeler goed de buitentemperatuur meet? Zit die op de aanbevolen locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
gns1l schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:41:
@Smeerkeezz Misschien een domme vraag, maar heb je gecontroleerd of de buitenvoeler goed de buitentemperatuur meet? Zit die op de aanbevolen locatie?
Actuele temperatuur die de buitenvoeler nu aangeeft is 3.0 graden, de voeler is gemonteerd zodat er geen zon bij kan komen. Dus moet in principe de actuele temperaturen goed kunnen meten zonder op het verkeerde been gezet te kunnen worden door warm zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Smeerkeezz
Maak eens een foto van de vloerverwarmingsverdeler (+ instellingen) en hoe staat de pompgroep ingesteld?
Een pomp in pomp is niet echt lekker, maar ik geloof niet dat dit de boosdoener is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
DutchWing schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:47:
@Smeerkeezz
Maak eens een foto van de vloerverwarmingsverdeler (+ instellingen) en hoe staat de pompgroep ingesteld?
Een pomp in pomp is niet echt lekker, maar ik geloof niet dat dit de boosdoener is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEsQEqLa88NKDKdjlfMuO31qaNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVGyYDqwAwysd5oJgplZlQoC.jpg?f=fotoalbum_large
Verdeler nummer 1, van de keuken/kamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqHvLXAwY6oqFzs-BtvOXi2YWIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75rgTD159K6fh46PWAOZFjKe.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler 2, met de geknepen groepen.

Als de verdeler het probleem zou zijn zou de andere verdeler toch wel warm moeten worden?
Thermostaatknoppen staan beide op 50 graden ingesteld trouwens.

En de pompgroep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro5ycJo3Q9zkQEyG4NwehJfhedc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qJkBXGOiHrik9U0UezXklLd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Smeerkeezz op 06-01-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verdeler 2, met de geknepen groepen.

Als de verdeler het probleem zou zijn zou de andere verdeler toch wel warm moeten worden?
Thermostaatknoppen staan beide op 50 graden ingesteld trouwens.
Vloerverwarming met mengpomp snel eruit halen en laten vervangen voor zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M3w1wy-I-cu81bjbOeFmK-x4wY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rWXz8l5fwreJt5MKvtqwJkMl.webp?f=user_large

Voor nu kun je links aan de zijkant bij Robot vloerverwarmingsverdeler met een inbussleutel de bijmenging begrenzen. Zie handleiding Robot. Blz. 6 component K. verderop staat hoe en wat...

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 06-01-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DutchWing schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Vloerverwarming met mengpomp, snel eruit halen/laten vervangen voor een pomploze!

Voor nu kun je links aan de zijkant bij Robot vloerverwarmingsverdeler met een inbussleutel de bijmenging begrenzen. Zie handleiding Robot. Blz. 8 component K. verderop staat hoe en wat...
component L, dit is wel een optimalisatie maar is het probleem denk ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 06-01-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:00:
[...]

component L, dit is wel een optimalisatie maar is het probleem denk ik niet.
Ik zeg Blz. 8 en bedoel 6 daar heet die weer K. Zat even niet op te letten! :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DutchWing schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Ik zeg Blz. 8 en bedoel 6 daar heet die weer K. Zat even niet op te letten! :z
O de nummering van de pdf en wat in de onderhoek staat komen niet overeen.

Het gaat in ieder geval om 'LTV-inregelventiel t.b.v. het inregelen van de retourwaterstroom (flow)'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
En helemaal dicht draaien? In de tekening staat linksom. Maar is dat voor open of dicht? Ik ga er vanuit dat rechtsom dicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:05:
En helemaal dicht draaien? In de tekening staat linksom. Maar is dat voor open of dicht? Ik ga er vanuit dat rechtsom dicht is?
Zie je snel genoeg, de temperatuur aanvoer zal gelijk gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Maar waarom word het eergister dan wel warm? Met iets warmere buitentemperaturen. Dat vind ik het rare eraan, de adviezen lijken me meer finetunen. (Die ik morgen ook zeker voor zover ik kan ga doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:07:
Maar waarom word het eergister dan wel warm? Met iets warmere buitentemperaturen. Dat vind ik het rare eraan, de adviezen lijken me meer finetunen. (Die ik morgen ook zeker voor zover ik kan ga doen)
Onnodig hoge aanvoertemperatuur zorgt voor minder beschikbaar vermogen en lagere COP.
De doorlaat van zo'n aanvoerkraan (component B1) is te grote van een rietje.

Kijk anders dit filmpje op YouTube

Edit:
Nog als aanvulling op je vraag, in de handleiding van Robot staat zelfs:
3.1.2 Toepassing Standaard PRO verdeler
Vloerverwarming, hoog- en laag temperatuursysteem: minimaal ca. 40°C - 70°C aanvoer (primair), geschikt voor hoofd- of bijverwarming. In combinatie met deze stalen verdeelunit uitsluitend diffusiedichte buis toepassen, conform DIN 4726. De verdeler wordt hydraulisch neutraal geleverd. Op de verdeler geldt een maximale werkdruk van 6 bar.
Die 40 graden is bedoeld als je de LTV-inregelventiel nagenoeg helemaal dicht draait, vaak willen fabrikanten dat die minimaal 1 slag open laat staan.
Vandaar dat zo'n verdeler helemaal niet geschikt is i.c.m. een warmtepomp.

[ Voor 49% gewijzigd door DutchWing op 06-01-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exnTJRqAaK3b6gYgODLfZ99t8Us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cehKtlZkIdOGNQS3a23F3nme.jpg?f=fotoalbum_large

Zit er niet op bij mijn verdeler

[ Voor 4% gewijzigd door Smeerkeezz op 07-01-2024 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Smeerkeezz Heb je het lijstje van je offerte/order toevallig? Ik heb nog geen systeemthermostaat gezien.

Aan de dagtellers te zien draait hij lang niet voluit, dus is er zeker hoop dat met anders instellen de boel goed gaat werken.

Op de thermostaat kun je, op installateursniveau, ook zien wat de gewenste aanvoertemperatuur is en wat de warmtepomp levert (denkt te leveren). Misschien geeft dat een aanknopingspunt.

Op de VWZ kan je ook het debiet checken, dat kan ook nog iets opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Proton_ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:48:
@Smeerkeezz Heb je het lijstje van je offerte/order toevallig? Ik heb nog geen systeemthermostaat gezien.

Aan de dagtellers te zien draait hij lang niet voluit, dus is er zeker hoop dat met anders instellen de boel goed gaat werken.

Op de thermostaat kun je, op installateursniveau, ook zien wat de gewenste aanvoertemperatuur is en wat de warmtepomp levert (denkt te leveren). Misschien geeft dat een aanknopingspunt.

Op de VWZ kan je ook het debiet checken, dat kan ook nog iets opleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXyJE6FsmmnWgUZs22Hggg4kkdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VY5swFiTkpSOTwxtsS9B4al4.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_a0YDuNbhlLobI0Z250fpWa98E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5Ko55ZZBY8tQyMhUyUGGZi2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Er is wel vraag maar geen levering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Plaats maar even foto's van alle instellingen, misschien zien we iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Smeerkeezz Ik doelde op jouw variant van deze instellingen/status tijdens een draaiende warmtepomp, maar misschien is een totaaloverzicht inderdaad nog handiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXn9FVXlCey_eYRSoiN24-BYVx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuNLv7JB4Ka0OQ3ZzJobeW8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaSlLsX1OkOYeSR7GWx8d5FuAJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ncX0WoRBQ0VKeHVVcBsmlu4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fHCtmBO0tZOmYzN0Eh6bSujhjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSSzHikDah1RWxI0niYw748Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJTQYZQfZyC75cF9JJHGz7nDjx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t07t2rTInHwPEQAlEHcUZZ87.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHOsbUm30i_ayiEh9BZa5EbMMGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvFGZC0Oc9vdFd0Bqk0VP6Ns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-uY3Oe03QfN7nzvhMuio645NGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBzKdkk8r1U7A1V8d07i7IlA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmvl9LnOg8UkllmVGIbHr-6Hd5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6m58m6k8JLSQVxC6PPMTVib.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuVqHkN-FfGGxlokW42MwFpB-wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCqcZmWLYuOt3kyj85nhyxDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVjcCmfrNWxMH3SXokK3p5YODMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mm2Ro30C2iAmrIKIkIPEhcoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz2F07l54Pdo2kiwHvTa5CZ_La0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wf9jInl6y0pWN7RGtUIK2vgf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-dqUFcU2x8uqe0wCWbBPw8ETAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RklRqdoaFLMiwBKzJyCJeeQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbrOxqvtC8vYVmfgu_htu9WAwRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HYnxt3fTJYwsxrzPP6CWqSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T6N0wRIN7i5YPsRCgM4i7Oye3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/533PZXPylrcxDXR2nunZveGT.jpg?f=fotoalbum_large

Een hele lijst met gelijk de temperatuur op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Op die pompgroep lijkt er zo’n bypass te zitten. Voel een de aanvoer/retourleiding boven en onder de pompgroep.

Ik vermoed door de weerstand van de kranen dat het wel eens via de bypass direct richting de warmtepomp wilt stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
DutchWing schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:16:
Op die pompgroep lijkt er zo’n bypass te zitten. Voel een de aanvoer/retourleiding boven en onder de pompgroep.

Ik vermoed door de weerstand van de kranen dat het wel eens via de bypass direct richting de warmtepomp wilt stromen.
Bedoel je deze? De temperatuur boven of onder de wilopomp verschilt noet heel veel als ik het voel met de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faBY4rNFO8rocuMbqIeClhwvvmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7P08LCaYNZHkC6X2TG0CgTp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
en tussen links en rechts?

Binnentemp compensatie inactief vink ik vreemd maar dat zou eerder een te hoge dan een te lage kamertemperatuur veroorzaken.
Heb je nog meer thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
busscherski schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:29:
en tussen links en rechts?

Binnentemp compensatie inactief vink ik vreemd maar dat zou eerder een te hoge dan een te lage kamertemperatuur veroorzaken.
Heb je nog meer thermostaten?
Links is koud en rechts is warm.
Heb nog 1 thermostaat, het enige wat die bedient is een klep voor de radiatoren boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Smeerkeezz schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Links is koud en rechts is warm.
Heb nog 1 thermostaat, het enige wat die bedient is een klep voor de radiatoren boven.
ja dat is goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew0G5b51ll-kUU39y0PFfeNUKig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fr9pRk7z88RpmrcNn81kVms9.png?f=user_large

Als je hier iets aanpast, werkt het dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:52:
[...]
[Afbeelding]
Wat zit er onder die slangklem? Als dat een pompschakelaar is, dan kan het zijn dat je vloerpomp (soms) niet loopt met de lagere aanvoertemperatuur die de warmtepomp levert.
Dan is er veel te weinig afgifte -> pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Proton_ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Wat zit er onder die slangklem? Als dat een pompschakelaar is, dan kan het zijn dat je vloerpomp (soms) niet loopt met de lagere aanvoertemperatuur die de warmtepomp levert.
Dan is er veel te weinig afgifte -> pendelen.
Dat is inderdaad een pompschakelaar, maar die doet al niet meer mee. Was nog van voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Smeerkeezz "een paar dagen geleden werd het wel warm" + systeemdruk aan de lage kant; wellicht nog even alles goed bijvullen en ontluchten?
Lopen de vloerpompen wel, of is er een vastgelopen?
Anders weet ik het ook niet; alles wijst op pendelen en dus op slechte afgifte maar met zoveel pompen en geen flowmeters en geen logging maakt het een flink zoekplaatje.

edit: in een ander topic bleek het een badkamerradiator te zijn die waterzijdige kortsluiting gaf. Een rondje met een IR thermometer of thermocamera kan ook verhelderend zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En ik denk dat die Vaillant afgiftepomp die in serie staat weg moet of correct moet worden aangesloten. (bij voorkeur weg) Draait die eigenlijk gewoon door als de warmtepomp pendeld?

Maar dit hoeft het probleem niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het is de uiteindelijke oplossing niet. Maar wat als je het circuit aanpast van 'Verwarmen' naar 'Vaste aanvoer' en dan 40 graden instelt. Wat gebeurt er dan? Gaat ie dan wel blijvend op vollast draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNQsrpnAmbDZwoK_lglZg0stLCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3NagluSTy9yAmnpwFJT0Um2F.png?f=user_large

Heb je de thermostaat constant gelaten?

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 07-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Smeerkeezz
Al nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Vandaag komt er iemand van Vaillant langs. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Het zal vanmorgen niet erg warm geweest zijn dan? :)
Het is het 12kW model?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 17:09
Smeerkeezz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:56:
De buitenunit is Vaillant arotherm plus 75/6
Dat is de 7kW toch?

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 09-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thafox2018
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 17:55
Is natuurlijk al even geleden dit topic,

Maar ik ondervind helaas nu dezelfde problemen.

Wat heeft Vaillant bij je gedaan zodat het nu weer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Thafox2018 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:28:
Is natuurlijk al even geleden dit topic,

Maar ik ondervind helaas nu dezelfde problemen.

Wat heeft Vaillant bij je gedaan zodat het nu weer werkt?
Ze hebben destijds de installateur een verkeerd schema/tekening aangeleverd.
Beetje jammer dat je ongeveer alles zelf uit moet vogelen bij Vaillant.
Een en ander qua leidingwerk aangepast en daarna werd ie wel goed warm.

Ben nu nog bezig met een draadloze thermostaat omdat ik de houtkachel ook regelmatig aansteekt. Wanneer de kachel aangaat denkt de thermostaat dat het warm genoeg is en gaat de wp uit met gevolg dat de vloer afkoelt en het lang duurt voordat die weer op temperatuur is.
Hang de thermostaat in een andere ruimte en ga proberen om dan die ruimte warm te houden op 19 graden.
De stooklijn zo laag mogelijk zodat die de hele dag zachtjes doorstookt en ben dan benieuwd hoe zuinig je kan stoken in combinatie met een houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Smeerkeezz Je kunt de thermostaat ook op 'kamerbijschakeling: actief' in plaats van Uitgebreid zetten. Dan blijft hij ook zachtjes doorpruttelen als de kamer al op temperatuur is (zie handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Proton_ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:41:
@Smeerkeezz Je kunt de thermostaat ook op 'kamerbijschakeling: actief' in plaats van Uitgebreid zetten. Dan blijft hij ook zachtjes doorpruttelen als de kamer al op temperatuur is (zie handleiding).
Houd ie em op actief dan nonstop op wat voor temperatuur?
Als ik de houtkachel aansteekt word het al snel 2 graden warmer in de kamer namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqvXKPtxTpJig3sJHiKMKGY7Wjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFx6EtSNmPXhS7AY1qz1B591.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1