Mechanische ventilatie met Home Assistant mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-06 13:56
Ik ben op zoek naar een nieuwe mechanische ventilatiebox die ik kan integreren in mijn Home Assistant setup. Bijvoorbeeld via Zigbee.

Ik kom via Google en op dit forum veel tegen over reeds geïnstalleerde mechanische ventilatieboxen smart maken, maar ik heb er nu nog geen en ga dus een nieuwe kopen. Daardoor heb ik veel keuzevrijheid.

Ik zou dus graag de ventilatie willen aansturen via Home Assistant, bijvoorbeeld op luchtvochtigheidswaarden en aanwezigheid in toilet/badkamer.

Zijn er klant-en-klare oplossingen beschikbaar voor mijn wens?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:41
Aanwezigheid dmv waar je smartphone is, PIR bewegingssensor of gewoon lampschakelaar?

Rest is er wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:33
Ik vind zo snel niets wat kant en klaar is voor integratie in HA of andere SmartHome systemen zonder aanvullende hardware...Mogelijk zijn ze er wel, maar dan zullen dat er niet veel zijn.

Wellicht komen er wel steeds meer die dat zouden kunnen, maar op dit moment lijkt het weinig tot niet te bestaan.

Daarom denk ik dat je beter een "reguliere" ventilatiebox kunt uitkiezen op zaken als benodigde ventilatiecapaciteit, zuigaansluitingen, etc... en dan achteraf deze slim aansturen met Shelly of Zigbee apparatuur of wat je maar wilt.

Just my 2 cents ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:08
Wij hebben, net als veel Tweakers, een Itho-ventilatiebox met de domoticamodule van Arjen Hiemstra. Hij zit ook hier op GoT (Itho Daalderop - open source wifi control add-on module) dus je kan je vragen makkelijk stellen, al was dat hier niet nodig "because it Just (R) Works (TM)".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

En anders kun je ook nog in dit topic een kijkje nemen, o.a. voor Duco ventilatie boxen:
Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03

TWKterry

Master Mariner

Hier ook al jaar of drie een tevreden gebruiker van de itho-box met de plug-in van Arjan.
Weinig aan te doen, werkt altijd. Regel automatisch de snelheid met een percentage instelling als de condities veranderen.
Komt in HomeAssistant tevoorschijn als een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:49

Sebazzz

3dp

Hier ook de Itho box met Home Assistant. Ik heb een flow in Node-RED die op basis van een aantal zaken zoals wat mijn Awair meet, luchtvochtigheid, aanwezigheid, warmtepompboiler, en dat soort dingen de ventilatorsnelheid aanpast.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:30
Als je echt nergens aan wilt sleutelen kun je ook een box kopen met ingebouwde vocht en co2 sensoren. Dan regelt de dus alles zelf. Zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ipv enkel afzuiging ook een WTW box ophangen.

Ik zuig af in de badkamer, keuken, toilet. En zelf gemaakt afzuigpunten in slaapkamers dmv gaten in plafond welke uitkomen achter in de koof op zolder.

Alles naar een plenum itho box met hybalans plus en inblaas op zolder.

Brink Flair heeft standaard modbus welke je kan uitlezen met een esp.
M5stack rs485 met i2c enviii hangt eraan nu, gevoed uit de brink met 24vdc.
Kijk op mijn github (link below) bij brink flair modbus.

Edit: hier is het begonnen

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2024 10:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:19
AUijtdehaag schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:04:
Je kan ipv enkel afzuiging ook een WTW box ophangen.

Ik zuig af in de badkamer, keuken, toilet. En zelf gemaakt afzuigpunten in slaapkamers dmv gaten in plafond welke uitkomen achter in de koof op zolder.

Alles naar een plenum itho box met hybalans plus en inblaas op zolder.
Heb jij een bestaande afzuiginstallatie omgebouwd naar een WTW in bestaande bouw, dus zonder het toevoegen van nieuwe buizen door de gehele woning door alleen uitblaas te maken in de buurt van de unit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@RudolfR

Erger nog.
Ik had 3x 125 PVC pijpen naar zolder lopen, zonder mechanische ventilatie
Natuurlijke ventilatie dus, bij harde wind teveel en bij geen wind helemaal niks.

Via twee trapkoof (waar bestaande pvc pijpen liepen, heb ik hybalans plus aangelegd.
En in de slaapkamer plafonds ook 125 mm gaten geboord, die uitkomen op zolder.
Alle hybalans plus wordt om de zolder omgeleid, zodat ze niet in het zicht zitten bij de trap.
En dat naar een plenum.

Klein verbeterpuntje had ik eigenlijk wel willen doen, maar dat is achteraf.
2 zone inblaas of slaapkamer inblaas ipv aanzuig. Dus 2 itho plenumboxen.
Maar voor een kleine woning geeft dat maar een marginale verbetering in verplaatsing van verse lucht.

Vind het wel prima zo. Alles beter dan die koude trek van de roosters.

Nog wat oude fotos.
Itho qualityflow heb ik geschonken aan Arjan destijds. For the sake of si(l)ence.
Weg met die ventielen waar je niet van kan slapen door het schakelen continu.

Nu draait het rustig op 100 m3/h en toert op na een douchebeurt. Je kan er mooie co2 regelingen mee maken maar ik vind het goed zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJPqdlGYIo44Bq_GC-n0e8jxZKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIpst36D55cFR35JSqNqgecn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0a0ScdwUtdvJEGE_ED8FHYuU4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBpCf4CVs4jfcJZHqRB1kQ6X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFNrBWwg7OiR1xBy7R202FKcKkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fqd2jHMl30PpMhXS9CkmlJE6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoIO05IOMMnPNejGIuOI2_tNAdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ki7votenigmXKPxFMVdQOYoB.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-06 13:56
Compuchip87 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:55:
Wij hebben, net als veel Tweakers, een Itho-ventilatiebox met de domoticamodule van Arjen Hiemstra. Hij zit ook hier op GoT (Itho Daalderop - open source wifi control add-on module) dus je kan je vragen makkelijk stellen, al was dat hier niet nodig "because it Just (R) Works (TM)".
Dank, ik denk dat ik mij hier verder in ga verdiepen. Helaas geen kant en klare oplossing, maar dit lijkt mij de meest toegankelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-04 16:50
Hallo allemaal!

Bij mij is een WTW installatie van Zehnder Comfoair E350 geschakeld door een 3 standen schakelaar in de badkamer.

Homeassistant (draait op n oude laptop met stuk beeldscherm), zigbee SLMLight SLZB-06

vervolgens achter de 3 standen schakelaar een 3 channel zigbee switch gezet en aangesloten!
Via een temp/hygro/druk module zigbee op basis van vochtigheid stuur ik de spiegelverwarming aan en zet de WTW op stand 3 bij een hogere vochtigheid dan 80% in de badkamer (douchen, metertje hoog genoeg plaatsen) vervolgens als de vochtigheid lager dan 75% wordt spiegel verwarming gaat uit en de WTW gaat naar stand 1, kosten Ehm +- switch 2x 18,00 euro spiegelverwarming 8 euro hygro 11 Euro (alles bij Alie toendertijd) zal nu duurder zijn.

Draait vervolgens al 2.5 jaar zonder hiks!

Wat ik bedoel om hiermee te zeggen is dat je de afzuigkap ook met verschillende standen kunt aan sturen, als je al homeassistant hebt draaien!

Groet,
Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Compuchip87 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:55:
Ik heb 'm zelf ook, en waardeer Arjens werk, maar die CVE-S Eco-ventilatiebox van Itho is een zware afrader. Resonerende plastic rammelbak.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Pagina: 1