Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-06 19:54
Hallo Tweakers,

Wij worden al enige tijd door Eneco beschuldigd van ongewoon hoog sluipverbruik. Niet dat het persee een hoog verbruik is, maar dat we meer sluip verbruik hebben dan 95% van vergelijkbare huishoudens. Ik verbaas me daar over.

Nu heb ik ruim een jaar een Homewizard P1 meter aangesloten en gemiddeld genomen kom ik uit rond de 3kWh per dag aan sluipverbruik. Dit is net iets minder dan 200 Watt constant. HIer reken ik onder onze koelkast, vriezer, CV ketel, router/wifi, hue bridge, home assistant, google hubs/smart speakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyRgVawUPUaqDRtDEmcr1VMkHxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1QAgVseRtpZ86yIlKM8Idurv.png?f=fotoalbum_large

Ik was dus benieuwd wat jullie aan sluip verbruik hebben en of jullie tips hebben om dit naar beneden te krijgen anders dan spullen gewoon uit te zetten. Of maak ik me teveel zorgen en is dit sluipverbruik eigenlijk helemaal niet hoog?

Alvast bedankt en een bijzonder energiezuinig 2024 gewenst! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:46

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wij hebben rond de 150W sluipverbruik. Dit is inclusief
  • 2x TV standby
  • Koelvriescombo
  • Gateway & PoE switch
  • Verouderde HR-ketel
  • Home assistant yellow
  • Eea aan zigbee peertjes/ relays
  • Plintboiler 10L (!) keuken
Ik zou dus eens gaan meten als ik jou was, want 200W constant is gevoelsmatig wat hoog.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 09:26
Ik verbruik tot 0,45kWh per uur in de nacht. Ik heb dan ook wel twee koelkasten, twee vriezers, een warmtepompboiler en een Quooker. Ik zou blij zijn met 3kWh sluipverbruik per dag :+ . Laat Eneco zich lekker met haar eigen zaken bemoeien. En anders laat je ze maar even naar mijn sluipverbruik kijken, ik heb nooit een andere leverancier gehad en ik durf te wedden ook nooit onder de 4kWh per dag gezeten.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Meten=weten, met de P1-dongle heb je nu al voor een groot deel inzicht.
De volgende stap is apparaten/groepen afschakelen en kijken waar die bijna 200W baseload vandaan komt.

Een losse energiemeter kan ook behulpzaam zijn om individuele apparaten te kunnen meten, zie dit topic voor aankoopadvies: Energiemeters... deel hier je ervaringen

In het topic Serieus elektriciteit besparen is veel informatie te vinden over het terugdringen van je stroomverbruik. Ik raad je aan om die eens door te nemen.

Ik sluit dit topic, aangezien met bovenstaande je een heel eind moet voorkomen. En ik wil voorkomen dat dit een opsomtopic gaat worden ("Mijn verbruik is 's nachts maar XX Watt") zonder goede discussiewaarde.

Dit topic is gesloten.