Buren willen een gat boren in onze muur

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 16.677 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers, beste wensen voor het nieuwe jaar!

Over enkele maanden kunnen wij in onze nieuwbouwwoning trekken. De nodige voorbereidingen worden door onze buren gemaakt, zo ook m.b.t. de erfafscheiding.

Onze buren hebben ons gevraagd of zij een aantal planken op hun erfafscheiding kunnen plaatsen en bevestigen d.m.v. een aantal bouten in onze muur (die volledig van ons is). Op het eerste gezicht heb ik dit liever niet en zouden wij liever hebben dat er gekeken wordt naar een oplossing waarbij er niet geboord hoeft te worden in onze muur. Ik ben geen hovenier en überhaupt bouwkundig leek, dus ik weet niet welke 'boorloze' opties er mogelijk zijn...bijvoorbeeld wat palen in hun tuin slaan en de planken daaraan vastmaken of zo?

Wat ik van plan ben (over enkele weken) is:

a) bij de opleveringskeuring wat vragen hierover te stellen aan de bouwkundige
b) de buren vragen om meer informatie toe te sturen (bv. waar boren, hoe diep, hoe groot de bouten enz.)

Hebben jullie in deze kwestie eventueel advies of ervaring? Ik wil onze nieuwe buren eventueel tegemoetkomen en ben in principe welwillend maar ben ook een beetje huiverig om dan maar meteen toestemming te geven om gaten in een muur te boren.

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-01-2024 21:19)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mijn mening: niet doen. Laat ze lekker een betonnen paal plaatsen die tegen jouw buitenmuur aan staat. Daar kunnen ze dan de erfafscheiding aan vast maken. I.v.m. schutting heb ik hier ook betonnen palen op de erfafscheiding staan die geheel los staan van het huis. Kan dus prima.

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 01-01-2024 13:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tsja, hoe moeilijk wil je doen over wat gaten in de muur?
Zorg desnoods dat je aanwezig bent wanneer ze gaan boren en even kijkt of alles goed gaat. Als ze dit gewoon op een goede manier doen dan levert dat voor jou geen schade op. Maar wel een goede relatie met de buren die dan niet tegen een saaie muur aan hoeven kijken :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Heb je foto / tekening / plattegrond? Dan kunnen we beter meedenken.

Voor rest: hoe belangrijk is een gatloze muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Gaat het om een muur die onderdeel is van een schutting?
Of om een muur die onderdeel is van het huis / bebouwing, bijvoorbeeld van een aanbouw?

En is het huis van de buren dan eveneens nieuwbouw?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Misschien kijken die buren al heel lang naar een muur, en mochten ze van de vorige bewoners er niets mee.

Maar willen ze nog gewicht aan die planken hangen zoals hangplanten of aardewerk?
Als je liever geen gaten in de muur hebt, kan je misschien samen met de buren zoeken naar een alternatief. Of zoeken naar een mogelijkheid om zo min mogelijk gaten te hoeven boren.

Op zich lijkt het contact met de buren goed, en dat moet je zo houden. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Onbekend schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:19:
Misschien kijken die buren al heel lang naar een muur, en mochten ze van de vorige bewoners er niets mee.

Maar willen ze nog gewicht aan die planken hangen zoals hangplanten of aardewerk?
Als je liever geen gaten in de muur hebt, kan je misschien samen met de buren zoeken naar een alternatief. Of zoeken naar een mogelijkheid om zo min mogelijk gaten te hoeven boren.

Op zich lijkt het contact met de buren goed, en dat moet je zo houden. :)
Nieuwbouw ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:21
Ga je in je eigen huis ook geen gaten boren omdat dit de muur beschadigd?

Niet te moeilijk doen en laat ze gewoon een mooie afscheiding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de muur gebruikt als schutting of onderdeel van je woning? Als het om je woning gaat zou ik ook huiverig zijn om daar gaten in te boren, maar als het om een grensafscheiding gaat zou ik me er absoluut niet druk om maken. Zolang ze er niet doorheen boren mogen ze er van mij aan hun kant een mooie gatenkaas van maken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Middenweg zou ook kunnen zijn om alleen in de voegen te boren. Dat kun je makkelijk onzichtbaar herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties! Nogmaals, ik ben zeker geneigd om met ze mee te denken en mogelijk toestemming te geven, maar ik vind het ook nogal risicovol om op een summier mailtje maar meteen 'ja' te zeggen. De relatie met de buren wil ik goed houden dus ik heb ook aangegeven dat ik iets meer toelichting nodig heb voordat we mogelijk akkoord kunnen geven.

Het gaat om allemaal nieuwbouwwoningen. De muren hoeven niet per se 'gatloos', lijkt mij ook niet realistisch omdat wij ook met onze buren naast ons naar een schutting moeten kijken. Maar dat bespreek ik liever persoonlijk en in overleg met ze, dan dat ik ze een heel kort mailtje stuur waarin ik meteen toestemming vraag om te gaan boren ;-).

Op de foto hieronder hopelijk iets duidelijker. Die lijn waar de pijl naar wijst is de erfafscheiding die zij willen plaatsen tussen hun buren en zijzelf. De muur die haaks op de scheiding staat is van ons huis (eindwoning). Je ziet een berging ( b ), waar ook een klein beetje ruimte tussen staat zodat die ongeveer 50 cm van onze muur afstaat (i.v.m. met onderhoud en vermoedelijk tegen schimmel en dergelijke). Op de erfafscheiding willen ze planken plaatsen van ongeveer 130 cm hoog en die willen ze vastmaken aan onze muur d.m.v. bouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXdwCOX-quXzm-4wvaCxIsNi3ww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IN0ybrJSEm8BUfnR5cjZu62Y.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:15:
Tsja, hoe moeilijk wil je doen over wat gaten in de muur?
Zorg desnoods dat je aanwezig bent wanneer ze gaan boren en even kijkt of alles goed gaat. Als ze dit gewoon op een goede manier doen dan levert dat voor jou geen schade op. Maar wel een goede relatie met de buren die dan niet tegen een saaie muur aan hoeven kijken :)
Wat ik ben vergeten te melden is dat zij onsop de hoogte hiervan hebben gesteld door een heel kort mailtje met beperkte toelichting te sturen (zonder tekeningen) en ons om toestemming vragen om te boren. Wellicht dat mijn 'weerstand' daarvandaan komt. Het lijkt mij dat als je iemand om toestemming voor zoeits vraagt dat je op z'n minst een beetje moeite doet om uit te leggen wat je precies van plan bent (waar je boort, hoe diep, met hoeveel bouten enz.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Sethro schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:24:
Middenweg zou ook kunnen zijn om alleen in de voegen te boren. Dat kun je makkelijk onzichtbaar herstellen.
Houd er dan wel rekening mee dat het dragend vermogen beperkt zal zijn. Zware dingen is een no-go.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Wat ik ben vergeten te melden is dat zij onsop de hoogte hiervan hebben gesteld door een heel kort mailtje met beperkte toelichting te sturen (zonder tekeningen) en ons om toestemming vragen om te boren. Wellicht dat mijn 'weerstand' daarvandaan komt. Het lijkt mij dat als je iemand om toestemming voor zoeits vraagt dat je op z'n minst een beetje moeite doet om uit te leggen wat je precies van plan bent (waar je boort, hoe diep, met hoeveel bouten enz.).
Niet te achterdochtig gelijk, je hebt ze in de toekomst missch nog wel nodig ;)

Breek het ijs en vraag ze even op de koffie te komen, en communiceer met hun.

Kom je verder mee dan dit topic :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik begrijp wel dat je niet zo happig bent op gaten. Die schutting staat er 10-15 jaar, de gaten zijn blijvend.

Onze beton/hout-schutting is niet aan de muur bevestigd; in plaats daarvan staat er een betonnen paal tegen de gevel aan. Gezien een schutting toch op palen staat, zie ik ook niet in waarom dat aan de gevelzijde anders zou moeten zijn.

Ik zou je buren dan ook vragen: hoe gaat het met de rest van de schutting, en waarom kan dat niet aan de gevelzijde?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:01
je foto is niet echt duidelijk. Welk huis is van jou?

Kunnen ze geen paal inslaan en daaraan vastmaken? Hebben ze bij onze schuttingen ook gedaan. Niks aan de gevel vastgemaakt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Willen ze dragende planken aan de muur vastmaken. Waar bijvoorbeeld iets op komt? Of willen ze een schuttingplanken tegen de muur maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Niet te achterdochtig gelijk, je hebt ze in de toekomst missch nog wel nodig ;)

Breek het ijs en vraag ze even op de koffie te komen, en communiceer met hun.

Kom je verder mee dan dit topic :)
Natuurlijk! Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet achterdochtig, maar ik ben zelf ook meer van het 'persoonlijke' contact. Ik hoop alleen dat je begrijpt, vanuit mijn kant, dat als je zo'n mailtje ontvangt zonder tekst en uitleg, dat dat een beetje lui overkomt. Het komt van twee kanten. We hebben allemaal de sleutels nog niet, wellicht als we straks allemaal de sleutels in ontvangst hebben genomen dat het contact veel prettiger verloopt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
[...]

Joh, je buren dachten waarschijnlijk dat ze een duidelijke nette mail hadden opgesteld, dat het niet aan jou verwachtingen voldeed kunnen zij natuurlijk niets aan doen.

Logisch ook dat ze dit via de mail doen en niet bij je aan de deur, zo staat het altijd zwart op wit en als ik je reacties zo lees is dat ook wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Dat blauwe blok is jouw woning?
Buren willen daar een eindpaal/startpaal aan vast zetten voor een schutting? Steviger dan alleen in de grond.

Zou ik geen probleem mee hebben.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FabianGTI schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Joh, je buren dachten waarschijnlijk dat ze een duidelijke nette mail hadden opgesteld, dat het niet aan jou verwachtingen voldeed kunnen zij natuurlijk niets aan doen.

Logisch ook dat ze dit via de mail doen en niet bij je aan de deur, zo staat het altijd zwart op wit en als ik je reacties zo lees is dat ook wel nodig.
Ja, eens, je zou het altijd zwart op moeten hebben. Snap je geïrriteerde toon hierin alleen niet zo. Lijkt mij niet onredelijk om iemand gewoon om wat meer informatie te vragen voordat je 'ja' zegt? En als ik andere reacties hier lees kan je denken 'niet moeilijk doen' of 'zijn er andere opties mogelijk'. Daar was ik een beetje naar op zoek, andere perspectieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:48
laat ze boren, tegen de tijd dat die erfafscheiding weer vervangen moet worden ben jij waarschijnlijk al lang weer verhuisd.. Maar gezien het feit van het openen van dit topic: vraag gewoon nog even voor de duidelijkheid na wat ze nu precies willen, zeg prima en laat het gaan. Het gaat om een paar gaten die jij toch niet ziet (wil natuurlijk niet zeggen dat ze alles zomaar kunnen maken). Het siert ze dat ze toestemming vragen, weliswaar niet meer dan normaal, maar voor hetzelfde geld boren ze gewoon die gaten en heb je het helemaal niet in de gaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-01-2024 12:46 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Punkrocker schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:39:
Dat blauwe blok is jouw woning?
Buren willen daar een eindpaal/startpaal aan vast zetten voor een schutting? Steviger dan alleen in de grond.

Zou ik geen probleem mee hebben.
Het laatste deel van het blauwe blok inderdaad, je ziet daar geen lijn, maar het betreft een eindwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Het laatste deel van het blauwe blok inderdaad, je ziet daar geen lijn, maar het betreft een eindwoning.
Ik dacht dat het om een tussenmuur ging, een afscheiding, maar het blijkt dus je woning muur. Dat vind ik wel een heel ander verhaal. Is ook niet iets wat heel normaal is om te vragen, tenzij het om constructie gaat van aanbouwen ed. Niet een paar plankjes. Een plugje kan nog, maar een hele serie (keil-)bouten is toch iets anders.

Als ik het mis heb heb, moet je het zeggen, maar het is niet heel duidelijk hoe je de situatie omschrijft.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 01-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pennywiser schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Ik dacht dat het om een tussenmuur ging, een afscheiding, maar het blijkt dus je woning muur. Dat vind ik wel een heel ander verhaal. Is ook niet iets wat heel normaal is om te vragen, tenzij het om constructie gaat van aanbouwen ed. Niet een paar plankjes.

Als ik het mis heb heb, moet je het zeggen, maar het is niet heel duidelijk hoe je de situatie omschrijft.
Klopt, sorry dat het niet duidelijk was. Het betreft inderdaad de woningmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:54:
[...]

En de bevestigingsmaterialen, weet je daar al wat over, hoeveel gaten zouden het moeten worden van hoeveel mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pennywiser schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:56:
[...]

En de bevestigingsmaterialen, weet je daar al wat over, hoeveel gaten zouden het moeten worden van hoeveel mm?
Hebben ze niet verteld, dat heb ik ze allemaal gevraagd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mijn mening: niet doen. Laat ze lekker een betonnen paal plaatsen die tegen jouw buitenmuur aan staat. Daar kunnen ze dan de erfafscheiding aan vast maken. I.v.m. schutting heb ik hier ook betonnen palen op de erfafscheiding staan die geheel los staan van het huis. Kan dus prima.

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 01-01-2024 13:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Hebben ze niet verteld, dat heb ik ze allemaal gevraagd.
Als het je teveel gaten worden, met keilbouten en weet ik wat, vind ik het niet heel gek om gewoon nee te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe dik is je muur en praat je over 12mm gaten van 8cm diep of 8mm van 6cm diep ?
Verder als jij het niet wilt is het toch duidelijk ?
Het gaat zo te lezen niet om een mandelige muur

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 01-01-2024 13:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Natuurlijk! Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet achterdochtig, maar ik ben zelf ook meer van het 'persoonlijke' contact. Ik hoop alleen dat je begrijpt, vanuit mijn kant, dat als je zo'n mailtje ontvangt zonder tekst en uitleg, dat dat een beetje lui overkomt. Het komt van twee kanten. We hebben allemaal de sleutels nog niet, wellicht als we straks allemaal de sleutels in ontvangst hebben genomen dat het contact veel prettiger verloopt.
Ik zou persoonlijk even een mailtje terugsturen, dat je graag even kennis maakt en als de woningen zijn opgeleverd dat je dan even terplekke wilt kijken hoe en wat ze in gedachte hebben.

Daarbij mag je natuurlijk altijd alvast aangeven dat je op basis van de mail op dit moment niet de beslissing kunt maken.

Lekker neutraal en er gaat weer tijd over heen, misschien komen ze er wel helemaal niet meer op terug omdat er andere zaken prioriteit moeten hebben. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Microkid schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:01:
Mijn mening: niet doen. Laat ze lekker een betonnen paal plaatsen die tegen jouw buitenmuur aan staat. Daar kunenn ze dan de erfafscheiding aan vast maken. I.v.m. schutting heb ik hier ook betonnen palen op de erfafscheiding staan die geheel los staan van het huis. Kan dus prima.
Dit, uiteindelijk moet die schutting over de hele lengte ondersteund worden door palen. Doe het op het uiteinde dan ook ipv deze tegen de muur te bevestigen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Ik zou persoonlijk even een mailtje terugsturen, dat je graag even kennis maakt en als de woningen zijn opgeleverd dat je dan even terplekke wilt kijken hoe en wat ze in gedachte hebben.

Daarbij mag je natuurlijk altijd alvast aangeven dat je op basis van de mail op dit moment niet de beslissing kunt maken.

Lekker neutraal en er gaat weer tijd over heen, misschien komen ze er wel helemaal niet meer op terug omdat er andere zaken prioriteit moeten hebben. ;)
Precies, dit heb ik overigens meteen gedaan, en daarna het forum voor advies gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:48
Blokker_1999 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Dit, uiteindelijk moet die schutting over de hele lengte ondersteund worden door palen. Doe het op het uiteinde dan ook ipv deze tegen de muur te bevestigen.
misschien is dat ook wel de bedoeling (en hebben ze het wat lomp omschreven in de mail. ) Maar ook dan is het niet heel vreemd om die laatste paal voor de extra stevigheid met 2 bouten vast te zetten aan de muur. Zo'n laatste paal zou ik sowieso al doen voor het zicht (met een eindpaal ziet het er imho mooier uit).

Ik zou gewoon eens het antwoord afwachten, waarschijnlijk valt het allemaal wel mee En zelfs dan sta je in je recht om nee te zeggen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wanneer het huis van een woningbouwvereniging zou zijn dan mag het niet en moet er een losse paal geplaatst worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
[...]

Je stelt je op als een soort overheidsinstantie waar men aan allerhande regels moet voldoen inclusief onderbouwing. Dat is juist waar men in Nederland zo'n hekel aan heeft.

Laat je buren lekker die afscheiding/timmerwerk bouwen. Mail terug: Ha nieuwe buren, wat fijn dat jullie even overleggen. Succes en als je hulp.nodig hebt, je hebt mijn mail!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:13
Inevitable schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:43:
[...]
Laat je buren lekker die afscheiding/timmerwerk bouwen. Mail terug: Ha nieuwe buren, wat fijn dat jullie even overleggen. Succes en als je hulp.nodig hebt, je hebt mijn mail!
Geef ze vooral ongezien Carte Blanche, dat geeft immers nooit problemen. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Snap die hele tekening niet, dat blauwe deel is jouw huis? Waarom zijn die bergingen dan zo klein?

Maar bouwtekening =! Realiteit.

Wij hebben ook een hoekwoning die de afscheiding is van de tuin van de buren, dus de buren kijken tegen de blinde kant aan. Maar ze hebben het nooit gevraagd, maar ik zou ze geen toestemming geven.

Veel makkelijker dan naderhand hoop gesteggel over wat nu wel of niet is afgesproken.

En we hebben nu nieuwe buren waar communicatie niet bestaat (buren komen uit India schat ik zo in, maar ze vermijden iedere poging tot communicatie) en ik ben blij dat het zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd, de oplossing is simpel. Een betonpaal in cement tegen jouw gevel. Niet laten boren, wat een onzin.

Als je er dan kiest om toestemming te geven, zou ik zelf de gaten willen boren. Genoeg beunhazen die na meetfout na meetfout de hele baksteen kapot boren.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Ik begrijp überhaupt niet dat een afscheiding zou moeten komen op die plek. Die twee bergingen scheiden toch genoeg af? Niemand die daar tussen hoeft te wandelen lijkt me. De rest kan gewoon door hun tuin

[ Voor 12% gewijzigd door Jrz op 01-01-2024 14:03 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
Als de muur onderdeel is van de scheiding van het perceel op de erfgrens hoeft de buurman niet eens toestemming te vragen. Hij mag daar van alles aanhangen of boren. Ik heb die situatie hier ook en daar klimt bij mij een klimhortensia tegenaan die met klemmen in zijn muur wordt vastgehouden. Hangen ook 2 volgelhuisjes aan en er is zelfs door de vorige bewoner een serre tegenaan gemonteerd. Wettelijk heb je geen poot om op te staan. Hou het gezellig en ga gewoon in gesprek en kom gezamenlijk tot een oplossing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
[...]

Je stelt je op als een soort overheidsinstantie waar men aan allerhande regels moet voldoen inclusief onderbouwing. Dat is juist waar men in Nederland zo'n hekel aan heeft.

Wat is dit nou weer voor onzin. TS handelt heel beleefd, netjes en zorgvuldig. Deze kritiek slaat helemaal nergens op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
MarcoC schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Wat is dit nou weer voor onzin. TS handelt heel beleefd, netjes en zorgvuldig. Deze kritiek slaat helemaal nergens op.
En ik ben het juist niet met jou eens. Nederland, lekker moeilijk doen om het moeilijk doen tegenwoordig. Tolerantie waar? :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:01:
Als de muur onderdeel is van de scheiding van het perceel op de erfgrens hoeft de buurman niet eens toestemming te vragen. Hij mag daar van alles aanhangen of boren. Ik heb die situatie hier ook en daar klimt bij mij een klimhortensia tegenaan die met klemmen in zijn muur wordt vastgehouden. Hangen ook 2 volgelhuisjes aan en er is zelfs door de vorige bewoner een serre tegenaan gemonteerd. Wettelijk heb je geen poot om op te staan. Hou het gezellig en ga gewoon in gesprek en kom gezamenlijk tot een oplossing.
Deze muur van @Verwijderd en ook de muur van jouw buren is waarschijnlijk niet mandelig.
Wanneer een muur op de erfgrens slechts aan één zijde is bebouwd is geen sprake van een mandelige muur. Ook al zorgt de muur aan de onbebouwde zijde voor een beschut gedeelte van diens terrein.[6] Dit is alleen anders als er op grond van artikel 5:60 BW mandeligheid is afgesproken. Als er niets anders is afgesproken wordt zo’n muur door horizontale natrekking eigendom van de eigenaar van de bebouwde zijde.
Een privé-muur is een muur die vrijstaand is en niet op de erfgrens staat. Ook is een privé-muur een muur die wel op de erfgrens staat, maar onderdeel is van een gebouw dat volledig eigendom is van één eigenaar. Bijvoorbeeld een garage. U hoeft bij een privé-muur niet toe te staan dat de buurman daar gebruik van maakt. Dit is dus geen mandelige muur. De rechtbanken in Amsterdam, Rotterdam en Limburg hebben eerder geoordeeld over een onrechtmatige daad, waarbij buurmannen de privé-muur hebben gebruikt om bijvoorbeeld een carport aan vast te maken.
Dus wettelijk gezien mogen @Verwijderd en jouw buren prima weigeren dat er iets aan deze muur wordt bevestigd.

[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 01-01-2024 14:08 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:04:
[...]

En ik ben het juist niet met jou eens. Nederland, lekker moeilijk doen om het moeilijk doen tegenwoordig. Tolerantie waar? :'(
TS doet niks verkeerd, integendeel, dus het is helemaal niet nodig om op de man te spelen. Wat je hierboven zegt begrijp ik overigens niet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MotorBeast
Alleen al deze discussie hier zegt me al genoeg. Maakt het in godsnaam uit dat er wat schroeven in je muur worden geboord? Helemaal niets. En daar gaan we weer met zijn allen over welles/nietes doen. En als de buurman dit doet dan cancel ik hem, schakel een advocaat, dit is MIJN recht, dit JOUW plicht etc etc.

Man ga gewoon kennis maken en stop met dat gezeur om niets en overleg lekker samen. Wees blij dat je een nieuwe woning hebt en kijk naar de problemen in de rest van de wereld en bedenk je dan ...... waar maak ik me in godsnaam druk om?

Als het van de zomer af is. Mooi buurman....bbq en biertje? Word je veel gelukkiger van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Thijsmans schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:00:
Onze beton/hout-schutting is niet aan de muur bevestigd; in plaats daarvan staat er een betonnen paal tegen de gevel aan. Gezien een schutting toch op palen staat, zie ik ook niet in waarom dat aan de gevelzijde anders zou moeten zijn.
Rainesh schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:00:
Kunnen ze geen paal inslaan en daaraan vastmaken? Hebben ze bij onze schuttingen ook gedaan. Niks aan de gevel vastgemaakt.
Microkid schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:01:
Ik wilde hier ook een paal tegen de gevel, alleen de betonnen fundering bleek onder het maaiveld een stuk breder dan de buitenmuur waardoor die paal maar 20cm de grond in zou kunnen...

Mijn schutting zit dus wel vast aan mijn (eigen) gevel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:13:
Alleen al deze discussie hier zegt me al genoeg. Maakt het in godsnaam uit dat er wat schroeven in je muur worden geboord? Helemaal niets. En daar gaan we weer met zijn allen over welles/nietes doen. En als de buurman dit doet dan cancel ik hem, schakel een advocaat, dit is MIJN recht, dit JOUW plicht etc etc.
Dat mag je doen, dat verlies je dan gewoon als je zonder toestemming schade aanbrengt aan zijn muur.
Man ga gewoon kennis maken en stop met dat gezeur om niets en overleg lekker samen.
Eh ja, dat was TS toch ook van plan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
MarcoC schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:07:
[...]

TS doet niks verkeerd, integendeel, dus het is helemaal niet nodig om op de man te spelen. Wat je hierboven zegt begrijp ik overigens niet.
Het is toch duidelijk genoeg.
Tegenwoordig is het heel normaal om meteen hoog van de toren te blazen en met de botte bijl te gaan hakken ipv een middenweg te bewandelen.

Het is nu eerder normaal om even een mailtje of een berichtje te sturen dan even aan te bellen.
Vaak ook omdat dit gemakkelijker is, een mailtje/berichtje komt aan en kan de ontvanger lezen wanneer het uitkomt. Even aanbellen (heeft ook mijn voorkeur hoor) moet net iemand thuis zijn.
Misschien hebben ze dat ook al gedaan en was er niemand thuis.

Het is hier steeds vaker zwart/wit en er wordt meteen met de wet gezwaaid op maar wat af te dwingen.
En waarom?
Omdat er een paar gaten geboord worden in een muur terwijl er niet eens bekend is om hoeveel/hoe groot/ waarvoor etc.

Laat die botte bijl eens in de schuur naast het wetboek.
Er zijn er hier heel wat die ik niet graag als buren zou hebben.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Ad de Jong schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Tegenwoordig is het heel normaal om meteen hoog van de toren te blazen en met de botte bijl te gaan hakken ipv een middenweg te bewandelen.

Het is nu eerder normaal om even een mailtje of een berichtje te sturen dan even aan te bellen.
Vaak ook omdat dit gemakkelijker is, een mailtje/berichtje komt aan en kan de ontvanger lezen wanneer het uitkomt. Even aanbellen (heeft ook mijn voorkeur hoor) moet net iemand thuis zijn.

Het is hier steeds vaker zwart/wit en er wordt meteen met de wet gezwaaid op maar wat af te dwingen.
En waarom?
Omdat er een paar gaten geboord worden in een muur terwijl er niet eens bekend is om hoeveel/hoe groot/ waarvoor etc.

Wil jij mijn buurman zijn? _/-\o_ Precies dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Xander schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Dat mag je doen, dat verlies je dan gewoon als je zonder toestemming schade aanbrengt aan zijn muur.

[...]

Eh ja, dat was TS toch ook van plan?
Zuuuuuuuuuucht.

Mijn buurman heeft toevallig 2 weken geleden zonder mijn toestemming een schroef in mijn gevel gemaakt om zijn kerstverlichting op te hangen. Ik ga morgen de advocaat bellen. Gezellig. :N

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 01-01-2024 14:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:12:
Hebben jullie in deze kwestie eventueel advies of ervaring? Ik wil onze nieuwe buren eventueel tegemoetkomen en ben in principe welwillend maar ben ook een beetje huiverig om dan maar meteen toestemming te geven om gaten in een muur te boren.
Jij loopt in je reacties echt stuk harder van stapel met "wettelijk heb je geen poot om op te staan, de buurman cancellen, een advocaat inschakelen, dit is MIJN recht, dit JOUW plicht etc". Jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 01-01-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Wil jij mijn buurman zijn? _/-\o_ Precies dit.
Moet je er wel tegen kunnen om een paar keer per jaar een BBQ te ruiken.
Maar dat kan vanaf beide kanten van de schutting :+

De wereld lijkt groot wordt steeds kleiner, Nederland helemaal.
En mensen kunnen steeds minder van elkaar hebben sterker nog gunnen elkaar steeds minder.
Ja ze gunnen een ander ook wel wat zolang ikke ikke ikke maar bovenaan staat.
Geven en nemen kennen ze niet meer, respect naar een ander wordt ook steeds minder.

Edit: maar.... we gaan helemaal offtopic.
@Verwijderd heeft aangegeven dat er bruikbare tips tussen zitten en die gaan er wel uitkomen.
Daar ga ik tenminste wel vanuit. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ad de Jong op 01-01-2024 14:27 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
Ad de Jong schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:15:
[...]

En waarom?

Maar er blaast toch niemand hoog van de toren? TS hééft toch al geantwoord dat hij te weinig informatie heeft om nu al een antwoord te geven en dat hij er op terugkomt? En het zijn toch juist de buren die TS per mail hebben benaderd, niet andersom? Ik begrijp echt het probleem niet met dit topic van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
MarcoC schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Maar er blaast toch niemand hoog van de toren?
Als er al posts voorbij komen met wat wettelijk wel en niet toegestaan is dan is de toon al gezet.

Maar nogmaals dit gaat helemaal offtopic en daar heeft vooral de TS helemaal niets aan daar laat ik het ook bij.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:24
Als ik het goed begrijp is jouw zijmuur de achterzijde van enkele tuinen?

De kans dat iemand daar de komende jaren een bloembak, rekje of wat anders tegenaan schroeft is vrijwel gegarandeerd. Vraag hoe men denkt het hek te bevestigen: een paar extra schroeven ter versteviging zou ik niet moeilijk over doen, grote keilbouten een stap te ver en imo nergens voor nodig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcoC
Ad de Jong schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Als er al posts voorbij komen met wat wettelijk wel en niet toegestaan is dan is de toon al gezet.

Maar nogmaals dit gaat helemaal offtopic en daar heeft vooral de TS helemaal niets aan daar laat ik het ook bij.
Het enige wettelijke wat hier voorbij komt is of de muur mandelig is of niet. Dat lijkt me een hartstikke relevante vraag om antwoord op te hebben. Het gaat hier om een huis van honderdduizenden euro's, het is dan toch niet gek om dan even uit te zoeken hoe het allemaal precies zit en wat de verstandige weg voorwaarts is.

Overigens gaat het offtopic omdat een aantal mensen hier TS op de man aanvallen en betichten van regeltjesdrift, gebrek aan tolerantie, onnodig moeilijk doen, etc. TS heeft nergens ook maar 1 kwaad woord over de buren gesproken, dus dat is volkomen buiten proportie.

[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 01-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik snap werkelijk niet waarom ts de grond ingetrapt wordt dat ie een zeikerd is, en de relatie met de buren op het spel zet. TS geeft aan niet deskundig te zijn en heeft een nieuwbouwwoning gekocht. Kan me best voorstellen dat je je niet fijn voelt als buren aan een niet mandelige muur een schutting willen verankeren.
Je kunt evengoed goede buren blijven als je aangeeft dit niet te willen, en dat de optie van palen, evt van beton ook een optie zijn voor buren.

Grote onbeantwoorde vraag blijft wat ik al eerder vroeg of de muur niet toch mandelig is
een woning uit een blok heeft dit vaker wel dan niet.
(uit ts zijn andere topic)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd7tQbMApGzpX2d60YoPmOfxxuc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fNtfMtBLrs4W4gpjrOC9SY0L.png?f=user_large

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hackus schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:34:
Grote onbeantwoorde vraag blijft wat ik al eerder vroeg of de muur niet toch mandelig is
Als ik de denkbeeldige lijn bij het achterom doortrek lijkt het op niet mandelig, de buitenmuur staat in het verlengde van de eigen tuin.

Dat gezegd hebbende, leven en laten leven. Een paar schroeven in de zijmuur ga je met deze opstelling niet voorkomen, wat zou je zelf aan die muur bevestigd (willen) hebben als de situatie andersom was geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Hackus schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:34:
Ik snap werkelijk niet waarom ts de grond ingetrapt wordt dat ie een zeikerd is, en de relatie met de buren op het spel zet. TS geeft aan niet deskundig te zijn en heeft een nieuwbouwwoning gekocht. Kan me best voorstellen dat je je niet fijn voelt als buren aan een niet mandelige muur een schutting willen verankeren.
Je kunt evengoed goede buren blijven als je aangeeft dit niet te willen, en dat de optie van palen, evt van beton ook een optie zijn voor buren.

[Afbeelding]
Er zit toch zo'n 50 cm tussen de bergingen en zijn huis? Die schutting is daar helemaal niet nodig; in ieder geval niet voor de privacy.

Als ze dat pad willen afsluiten, kan dat ook aan de zijkanten van de bergingen, maar wellicht de strook van 25cm van TS, of van de gemeente.

Als ze die planken daar echt tussen willen, kunnen ze ze bevestigen tegen beide bergingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jrz op 01-01-2024 14:43 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoevenpe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Als ik de denkbeeldige lijn bij het achterom doortrek lijkt het op niet mandelig, de buitenmuur staat in het verlengde van de eigen tuin.

Dat gezegd hebbende, leven en laten leven. Een paar schroeven in de zijmuur ga je met deze opstelling niet voorkomen, wat zou je zelf aan die muur bevestigd (willen) hebben als de situatie andersom was geweest?
Het gaat niet om mij, maar om TS. Ik woon geheel vrijstaand. Ik heb vroeger wel een rijtjeshuis(blok van 4) gehad waar de afscheiding van beide buren was.dus gelijk de erfafscheiding.

edit: toen we er kwamen wonen, heb ikzelf een degelijke schutting gezet en aan mijn muur verankerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 01-01-2024 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
hoevenpe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Het zou niet eens in mij opkomen om te gaan boren en schroeven in een muur die niet van mij is. Dus de vraag "wat ik er aan bevestigd zou willen hebben" slaat wat mij betreft een belangrijke stap over: waarom moet er überhaupt iets bevestigd worden aan een muur die niet van mij is? Waarom is dat een vraag?

Leven en laten leven betekent ook dat de buren het antwoord van TS moeten accepteren ongeacht de uitkomst. Het is zijn muur, als TS het niet wil hebben dan houdt het daarmee op. Je kan niet zomaar de muur van iemand anders claimen voor eigen gebruik.

Mijn persoonlijke bezwaar zou zijn dat als er eenmaal gaten in de muur zitten er steeds meer aan de muur bevestigd gaat worden. Voordat je het weet wordt er door een incapabele klusjesman een complete overkapping aan de muur vastgeschroefd met alle mogelijke gevolgen vandien.

Daarom zou ik het verzoek alleen overwegen als er echt geen enkele andere oplossing denkbaar is. In dit geval is er wel een alternatieve oplossing, namelijk een erfafscheiding op betonpalen tegen de muur aan (zonder boren).

[ Voor 11% gewijzigd door MarcoC op 01-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hackus schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:46:
Het gaat niet om mij, maar om TS. Ik woon geheel vrijstaand. Ik heb vroeger wel een rijtjeshuis(blok van 4) gehad waar de afscheiding van beide buren was.dus gelijk de erfafscheiding
Bedoelde ook de situatie van TS: niet alleen de genoemde erfafscheiding maar ook de poort van het rechterhuis komt direct tegen zijn muur aan te staan. Bevestiging aan 'zijn' muur geeft extra stevigheid en is een begrijpelijk verzoek.

Ga met elkaar om tafel zitten, bedenk hoe je alles op een voor alle partijen acceptabele manier zo goed/stevig mogelijk kunt neerzetten. Een goede buur is beter dan een verre vriend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MarcoC schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Het zou niet eens in mij opkomen om te gaan boren en schroeven in een muur die niet van mij is. Dus de vraag "wat ik er aan bevestigd zou willen hebben" slaat wat mij betreft een belangrijke stap over: waarom moet er überhaupt iets bevestigd worden aan een muur die niet van mij is? Waarom is dat een vraag?
Daar verschillen we dan van mening: die twee huizen zitten tegen een massieve eentoninge zijgevel van TS aan te kijken, geen fraai uitzicht. Een klimplant, fotodoek of iets anders is geen vreemde gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Huis 81 en 82 zijn er later even bij geknutseld volgens mij. Deze situatie wil je toch helemaal niet hebben.

Laat ze maar bevestigen aan de schuur. Feit dat ze dat zelf al niet kunnen bedenken zou mij al op verhuizen zetten.

Nog niet te denken over kids die tegen je muur ballen gaan trappen in de tuin. Feestjes met de nodige lawaai op je zijmuur.

De hele reden waarom een hoek woning meestal een vrije muur met eigen grond ernaast heeft. Daar had een buffer-pad of eigen grond moeten zijn. Wat een fout.

Zoals dat bij huis 89 einde tuin gedaan is. Plan zal wel definitief zijn gezien jullie al met schuttingen aan het gooien zijn. Ik zou voorstellen een schutting einde tuin met kleine buffer op jouw muur te plaatsen. Daar ga je op lang termijn echt plezier van hebben.

Dat vangt dan dingen op die tegen jouw muur aan zouden gestald worden. Of voetballende kids. Schutting op jouw muur ankeren is slecht idee omdat een voetbal tegen de schutting dan door dreunt op jouw muur. Schutting moet je los plaatsen om o.a. die reden.

[ Voor 72% gewijzigd door graceful op 01-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
hoevenpe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Daar verschillen we dan van mening: die twee huizen zitten tegen een massieve eentoninge zijgevel van TS aan te kijken, geen fraai uitzicht. Een klimplant, fotodoek of iets anders is geen vreemde gedachte.
Maar dat wist iedereen toen ze het huis kochten. Als je dat niet prettig vindt kan je een ander huis kopen, je eigen erfafscheiding plaatsen of (als allerlaatste optie) de buurman vragen of je er iets mee mag doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
MarcoC schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:03:
[...]
Maar dat wist iedereen toen ze het huis kochten. Als je dat niet prettig vindt kan je een ander huis kopen, je eigen erfafscheiding plaatsen of (als allerlaatste optie) de buurman vragen of je er iets mee mag doen.
Deze opstelling is sowieso vragen om problemen: de voortuin van TS loopt over in de achtertuin van het linker huis. Zou me in zijn schoenen meer zorgen maken over deze overgang dan een paar schroeven in een zijmuur die je niet ziet.

Daar moet imo ook een schutting komen, hoe zien zijn buren dat voor zich? Op de erfgrens of niet, wat voor eventuele bevestiging, kosten delen of niet, etc. Daar zit spreekwoordelijk wisselgeld, probeer er samen uit te komen en alles tegelijk naar wederzijdse tevredenheid af te tikken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b]Hackus in "Buren willen een gat boren in onze muur"

[Afbeelding]
Het is geen mandelige muur, maar een privémuur (zijmuur van ons huis). Vandaar dat ze toestemming vragen.

Binnenkort zullen we waarschijnlijk met elkaar op locatie gaan bekijken welke opties er mogelijk zijn, dat we er samen goed uit kunnen komen.

Dank voor alle reacties! Ik weet voor nu denk ik genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
hoevenpe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Deze opstelling is sowieso vragen om problemen: de voortuin van TS loopt over in de achtertuin van het linker huis. Zou me in zijn schoenen meer zorgen maken over deze overgang dan een paar schroeven in een zijmuur die je niet ziet.

Daar moet toch ook een schutting komen, hoe zien zijn buren dat voor zich? Op de erfgrens of niet, wat voor eventuele bevestiging, kosten delen of niet, etc. Daar zit spreekwoordelijk wisselgeld, probeer er samen uit te komen en alles tegelijk naar wederzijdse tevredenheid af te tikken.
Dat heeft toch niks met elkaar te maken? Andere erfafscheiding, andere wensen, andere oplossingen. Waarom zou je die twee vraagstukken samenvoegen? Ik zie de complexiteit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MarcoC schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:24:
Dat heeft toch niks met elkaar te maken? Andere erfafscheiding, andere wensen, andere oplossingen. Waarom zou je die twee vraagstukken samenvoegen? Ik zie de complexiteit niet.
Buren willen iets van TS (de tussenmuur), wellicht heeft TS ideeen en/of wensen over de erfafscheiding bij de voortuin waar de buren een spreekwoordelijke veer voor moeten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hallo mede-Tweakers, beste wensen voor het nieuwe jaar!

Over enkele maanden kunnen wij in onze nieuwbouwwoning trekken. De nodige voorbereidingen worden door onze buren gemaakt, zo ook m.b.t. de erfafscheiding.

Onze buren hebben ons gevraagd of zij een aantal planken op hun erfafscheiding kunnen plaatsen en bevestigen d.m.v. een aantal bouten in onze muur (die volledig van ons is). Op het eerste gezicht heb ik dit liever niet en zouden wij liever hebben dat er gekeken wordt naar een oplossing waarbij er niet geboord hoeft te worden in onze muur. Ik ben geen hovenier en überhaupt bouwkundig leek, dus ik weet niet welke 'boorloze' opties er mogelijk zijn...bijvoorbeeld wat palen in hun tuin slaan en de planken daaraan vastmaken of zo?

Wat ik van plan ben (over enkele weken) is:

a) bij de opleveringskeuring wat vragen hierover te stellen aan de bouwkundige
b) de buren vragen om meer informatie toe te sturen (bv. waar boren, hoe diep, hoe groot de bouten enz.)

Waar baseer je op dat de muur volledig van jullie is?
Is de muur mandelig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Waar baseer je op dat de muur volledig van jullie is?
Is de muur mandelig?
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Het is geen mandelige muur, maar een privémuur (zijmuur van ons huis). Vandaar dat ze toestemming vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Een (serieuze) erfafscheiding moet je overigens nooit bevestigen aan je woonhuis. De schutting is nl niet gefundeerd en zakt sneller weg dan je woning waardoor de schutting scheef gaat hangen of de pluggen uit je muur worden getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Al 3 pagina's aan meningen, regels enzovoort.

Maar nog geen enkele duidelijkheid over wat de buren willen. 30 keilbouten? 3 schroefjes?

Lijkt me dat @Verwijderd dat eerst maar eens duidelijk moet maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Dat laatste betwijfel ik eerlijk gezegd. Als er een keer iets anders gaat dan gehoopt dan is de eerste reactie vaak "mag dat volgens de regels" en als er geen regels zijn "er moeten betere regels komen". Mensen zeggen wel dat ze gek worden van regels, maar als ze er niet zijn is het ook niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-08 19:50
Ik ben het met jou 1ste gevoel eens waarom wordt hun probleem nu jou probleem, waarom zetten er niet gewoon een paal in de grond.
Jij bent niet diegene die moelijk doet als je nee antwoord, zij zijn de diegene die een makkelijke oplossing zoeken.
Ja klopt, paal in de grond is iets meer werk, maar dan hoeven ze -jou- huis niet aan te passen aan -hun- wensen
Als je toch akkoord gaat, let er dan op dat zie niet in de buurt van een hoek van de muren boren want stenen zijn erg bross en zwak en breken gemakkelijk af, zo heb ik zelf ervaren...

vr.grt
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoevenpe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Daar moet imo ook een schutting komen, hoe zien zijn buren dat voor zich? Op de erfgrens of niet, wat voor eventuele bevestiging, kosten delen of niet, etc. Daar zit spreekwoordelijk wisselgeld, probeer er samen uit te komen en alles tegelijk naar wederzijdse tevredenheid af te tikken.
Dit klopt niet helemaal, hier is al een soort afscheiding dmv een muurtje met een soort hekje waar een beukenhaag op komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
42erik schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:49:
Al 3 pagina's aan meningen, regels enzovoort.

Maar nog geen enkele duidelijkheid over wat de buren willen. 30 keilbouten? 3 schroefjes?

Lijkt me dat @Verwijderd dat eerst maar eens duidelijk moet maken
Heb ik nagevraagd en daar zullen ze ongetwijfeld op terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 22:41
Hoe zit het met de erfscheiding tussen nummer 80 en 81? Die grenst ook aan jouw zijmuur. Zit daar al een poort in (het is de achterom van nr. 81)? Anders weet ik al wie de volgende is die komt vragen of hij iets aan jouw muur mag vastmaken.

Ik zou in dit geval denk ik ook niet akkoord gaan, omdat het risico op geluidsoverlast te groot is als je de erfafscheiding met een starre verbinding vastmaakt aan de muur. Dat werd hiervoor ook al opgemerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Vistajevski op 01-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is B dan, een schuurtje ?
Daar kan met toch ook de schutting aan verankeren, en anders een eindpaal. het is niet eens nodig om jullie muur te gebruiken.
Zou al balen als de poort tegen mijn woning aan verankerd is.(achterom van nr 81)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Wolly schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:33:
Een (serieuze) erfafscheiding moet je overigens nooit bevestigen aan je woonhuis. De schutting is nl niet gefundeerd en zakt sneller weg dan je woning waardoor de schutting scheef gaat hangen of de pluggen uit je muur worden getrokken.
Dit dus.

Ontwijk de discussie door ze uit te leggen dat het technisch gezien een slecht idee is. Doe dat op zo’n manier dat je de behulpzame buurman bent in hun ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Gewoon betonpaal de grond in met eventueel een beetje snelbeton, gaat je hele leven mee en er hoeft geen gat geboord te worden..
Zou er ook niet happig op zijn als het zo'n hoekprofiel is zonder dat het daadwerkelijk nodig is..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:13:
Alleen al deze discussie hier zegt me al genoeg. Maakt het in godsnaam uit dat er wat schroeven in je muur worden geboord?
En dan zijn het zes keilbouten en draaien ze een paar bakstenen naar zijn grootje. Hartstikke normaal om even af te stemmen hoe en wat, dat gaat een stuk makkelijker als je er al woont door even op de koffie te gaan.

Of de schutting wordt het favoriete voetbaldoel van de buurjongens en je komt met gezellig dreunend contactgeluid te zitten.

Communicatie is niet gewoon een “Ja” op je vraag verwachten omdat het maar een schroefje is. En al helemaal niet om dan van de weerstand in een aso-stuip te schieten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Paul C schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Dit dus.

Ontwijk de discussie door ze uit te leggen dat het technisch gezien een slecht idee is. Doe dat op zo’n manier dat je de behulpzame buurman bent in hun ogen.
Anders lees je het topic even. Het gaat helemaal niet om een schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:34:
Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties! Nogmaals, ik ben zeker geneigd om met ze mee te denken en mogelijk toestemming te geven, maar ik vind het ook nogal risicovol om op een summier mailtje maar meteen 'ja' te zeggen. De relatie met de buren wil ik goed houden dus ik heb ook aangegeven dat ik iets meer toelichting nodig heb voordat we mogelijk akkoord kunnen geven.

Het gaat om allemaal nieuwbouwwoningen. De muren hoeven niet per se 'gatloos', lijkt mij ook niet realistisch omdat wij ook met onze buren naast ons naar een schutting moeten kijken. Maar dat bespreek ik liever persoonlijk en in overleg met ze, dan dat ik ze een heel kort mailtje stuur waarin ik meteen toestemming vraag om te gaan boren ;-).

Op de foto hieronder hopelijk iets duidelijker. Die lijn waar de pijl naar wijst is de erfafscheiding die zij willen plaatsen tussen hun buren en zijzelf. De muur die haaks op de scheiding staat is van ons huis (eindwoning). Je ziet een berging ( b ), waar ook een klein beetje ruimte tussen staat zodat die ongeveer 50 cm van onze muur afstaat (i.v.m. met onderhoud en vermoedelijk tegen schimmel en dergelijke). Op de erfafscheiding willen ze planken plaatsen van ongeveer 130 cm hoog en die willen ze vastmaken aan onze muur d.m.v. bouten.

[Afbeelding]
Die weerstand lijkt me nergens op gebaseerd. Ik vind het vrij netjes dat ze dit schriftelijk vragen. Ze hadden ook gewoon kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 13:54

FreakNL

Well do ya punk?

Gaat het nog om 81 of 82?

Warrig verhaal. Velen gaan er hier vanuit dat het om een schutting gaat maar het ging toch om wandplanken? Dan is eigenlijk alleen 81 logisch. 82 ziet nauwelijks een muur of het moet om die muur gaan achter de berging (50cm breed).

Ik zou overigens als ik 81 was de boel naast de eigen berging overkappen. Maar dan uiteraard los van eigen berging, berging van 80 en jouw muur. Is het meteen onnodig om iets met jouw muur te doen. Volkomen logisch eigenlijk., het is nu een dood hoekje…

Zoiets dus ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqPG0ld4l4qnaG6vOHTPU4vJKiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47pl3VwkVYR7Js8FlN9HYTL9.jpg?f=fotoalbum_large

Staat helemaal los van schuur , zijburen en achterburen. Alleen bitumen loopt over op de schuur…

Maar staat helemaal los van de discussie verder :)

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 01-01-2024 18:42 . Reden: , ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Anders lees je het topic even. Het gaat helemaal niet om een schutting.
Anders lees je het topic even. Het gaat wel degelijk om een schutting. Dat is namelijk zo ongeveer de definitie van planken op de erfafscheiding.
Op de erfafscheiding willen ze planken plaatsen van ongeveer 130 cm hoog en die willen ze vastmaken aan onze muur d.m.v. bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 13:54

FreakNL

Well do ya punk?

Ander quote van de Ts:
Onze buren hebben ons gevraagd of zij een aantal planken op hun erfafscheiding kunnen plaatsen en bevestigen d.m.v. een aantal bouten in onze muur (die volledig van ons is).
Daarbij denk ik niet in 1e instantie aan een schutting.

Als het nou wel om die schutting gaat die tussen die twee bergingen doorloopt moeten ze die gewoon laten stoppen vlak voor de muur van TS…

Het blijft een warrig verhaal.

Als het wel om deze schutting gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf7-hHxsuVfAe6vXuoWpIwH3Lzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IXBCtHeu9Dd3KDJ4KmPqW6gi.jpg?f=user_large

Is het veel logischer om tussen beide bergingen een aantal horizontale planken maken en daar de schutting haaks op te laten eindigen.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddcWaW0TANcI_noldjDKBQ9Dmwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74VtIRvQ6N7zUBPjV181Uy91.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk echter dat het om de muur bij de blauwe pijl gaat… Logisch dat je daar niet tegenaan wilt kijken. Maar ik zou persoonlijk dan een overkapping maken als ik 81 was. Maar buiten dat is het onnodig om in de muur van de TS te boren. Ze kunnen daar ook gewoon een wandje/schutting op eigen grond bouwen waar ze daarna naar hartelust zooi op kunnen hangen.

Maar het blijft giswerk over welke plek het precies gaat.

Zelf zou ik ook niet al te happig zijn op boren in de gevel van een ander (of anderen daar toestemming voor geven bij eigen gevel).

[ Voor 100% gewijzigd door FreakNL op 01-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:19:
Ander quote van de Ts:

[...]

Daarbij denk ik niet in 1e instantie aan een schutting.

Als het nou wel om die schutting gaat die tussen die twee bergingen doorloopt moeten ze die gewoon laten stoppen vlak voor de muur van TS…

Het blijft een warrig verhaal.

Als het wel om deze schutting gaat:
[Afbeelding]

Is het veel logischer om tussen beide bergingen een aantal horizontale planken maken en daar de schutting haaks op te laten eindigen.

Zo dus:
[Afbeelding]

Ik denk echter dat het om de muur bij de blauwe pijl gaat… Logisch dat je daar niet tegenaan wilt kijken. Maar ik zou persoonlijk dan een overkapping maken als ik 81 was. Maar buiten dat is het onnodig om in de muur van de TS te boren. Ze kunnen daar ook gewoon een wandje/schutting op eigen grond waar ze daarna naar hartelust zooi op kunnen hangen.

Maar het blijft giswerk over welke plek het precies gaat.

Zelf zou ik ook niet al te happig zijn op boren in de gevel van een ander (of anderen daar toestemming voor geven bij eigen gevel).
Hé, je hebt gelijk. Even afgezien van defenitie gedoe (ik zou beide schutting noemen), kan het ook prima over de blauwe pijl gaan.

Dus... Onduidelijkheid over de plaats, onduidelijkheid over de hoeveelheid bouten en types en dieptes... Ja, vaag topic zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soefsje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 17:19
Niet aan beginnen. Er komen zeker met een schutting krachten op je muur te staan. Die schutting gaat zowiezo verzakken en als de krachten groot zijn en niet voorzien dan kan je scheuren krijgen. Ik heb al scheuren van de zwaartekracht, laat staan een stevige schutting. En wat als er een pergola komt of een uitbouw? En wat als die paar 6S plugjes 10 keilbout en worden? Een keilbout roest met tien jaar en dat roesten drukt alles stuk. Je krijgt hele vervelende lekkages op dat soort scheuren.
Niet doen als ik jou was. Succes en sterkte met het nare bericht voor de buren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Gewoon niet doen als je het niet wil.Dat gezeik van je moet je buren te vriend houden blablabla als je altijd maar ja moet zeggen tegen je buren om ze te vriend wil houden is het hek van de dam

Goede buren kunnen ook nee accepteren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

Ik zou het sowieso niet doen; niks aan de muur laten monteren. Dit heeft niet per sé met het boren en de boorgaten te maken, maar met risico en contactgeluid. Wanneer die schutting stevig/goed aan de muur is geschroefd dan wordt contactgeluid geïntroduceerd. Beweegt de schutting in de wind, lopen kinderen op de schutting te spelen of een bal ertegen te trappen dan komt dit contactgeluid nu plots je woning in. Dit wil je niet.

Ten tweede is het een nieuwbouwwoning. Woningen gaan verzakken/zetten in de loop der tijd. (vandaar de dilatievoegen), dat is onoverkoombaar en niet erg. Dit zal ook bij je schuurtje gebeuren. Maar wanneer die schutting stevig vast zit aan de muur dan kan deze muur niet meebewegen met het zetten. Of, wanneer de schutting echt stevig is geplaatst, is deze mechanisch verbonden met het schuurtje. Hiertoe zal, wanneer het schuurtje zich gaat zetten, aan de schutting trekken/duwen wat ook weer op je buitenmuur drukt/trekt. Ook dit wil je niet.

Ik zou daarom met je buren gaat zitten, en het toejuichen dat ze een schutting willen plaatsen (het wordt ook jouw schutting?) Maar ik zou dan wel willen opperen om gewoon een paal in de grond te zetten en hier de schutting tegenaan te plaatsen. Zeg maar net zoals de rest van Nederland dat doet :)

@bie100 Met goede buren moet je goed kunnen overleggen. Wanneer je aangeeft dat je X niet wil vanwege Y, maar je Z wel als alternatief wil voorstellen dan zal een goede buur hier gewoon naar luisteren.
Het is een open deur, maar het gaat er vooral om hoe je het brengt, en niet enkel watde boodschap is. Wanneer de TS aangeeft X niet te willen en daarmee de deur dichtsmijt dan is de relatie stuk. In beide gevallen is de boodschap 'X=neen'

[ Voor 15% gewijzigd door Theo op 02-01-2024 13:05 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:34

Fanta

FordPerformance™️

Om eerder genoemde redenen zou ik hier zeker niet aan beginnen. Wat ik nog een beetje mis (misschien overheen gelezen) is de optie dat de buurman de afscheiding bevestigt tegen zijn eigen berging. De ruimte tussen de bergingen is zo te zien toch niet te gebruiken..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Theo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:00:
I

@bie100 Met goede buren moet je goed kunnen overleggen. Wanneer je aangeeft dat je X niet wil vanwege Y, maar je Z wel als alternatief wil voorstellen dan zal een goede buur hier gewoon naar luisteren.
Het is een open deur, maar het gaat er vooral om hoe je het brengt, en niet enkel watde boodschap is. Wanneer de TS aangeeft X niet te willen en daarmee de deur dichtsmijt dan is de relatie stuk. In beide gevallen is de boodschap 'X=neen'
Tja hij wil het niet omdat ze dan gaten boren in zijn muur dat is toch prima als je dat op een normale manier aangeeft of ze daar begrip voor hebben is een andere zaak

Maar het hele punt is dat er mensen zijn die roepen dat het dan je relatie verstoord met je buren om het feit dat je iets niet wil en dat vind ik onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

bie100 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Tja hij wil het niet omdat ze dan gaten boren in zijn muur dat is toch prima als je dat op een normale manier aangeeft of ze daar begrip voor hebben is een andere zaak

Maar het hele punt is dat er mensen zijn die roepen dat het dan je relatie verstoord met je buren om het feit dat je iets niet wil en dat vind ik onzin
Dat is idd een beetje een raar argument :) Als de buren hun wil wet is dan zou jouw wil dus ook de wet moeten zijn voor diezelfde buren :P
Maar het gaat vaak om de communicatie zelf. Afgelopen jaren hebben mijn beider buren veel gewild, maar dit is nooit exact gegaan zoals ze voor ogen hadden. Niet omdat ik zo lastig ben, maar meer omdat de buren naar je toe komen met een idee/concept, echter dit in een vraag hebben verpakt. Dan kun je samen gaan zitten en kijken naar het vraagstuk en naar mogelijke oplossingen. En die komen er altijd wel.
Het geheim achter een goede burenrelatie is dus niet als een mak lammetje 'ja' zeggen. Het zit in de communicatie en oplossend vermogen.

@Verwijderd Doe dus één stap terug. Wat is het vraagstuk (of probleem dat opgelost moet worden) wat je buren hebben? Waarom vinden zij 'plank tegen de muur schroeven' een oplossing? Wat zijn andere oplossingen voor het originele vraagstuk? Probeer met je buren naar het bovenliggende vraagstuk te kijken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft eigenlijk wel over de vraag waarom je zelf zo ongekend passief hierin bent.

Het is toch logisch dat je alles m.b.t. de erfafscheiding samen regelt, je laat dat toch niet zomaar over aan je buren…

En welke “voorbereidingen” laat je ze nog meer doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je je buren enorm helpen als zij die bouten mogen plaatsen.

En wat nu als ze het zo doen dat je er geen last van hebt?

De bouten boren, en daarna de kop van de bout verzinken in een groter gat.
Daarna stuck over de koppen heen, en jij ziet er meer dat er een bout in de muur zit.

De kosten zijn hoger voor de buren, maar hiermee heb jij er totaal geen last van.

Jij blij, zij blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Daar zou ik niet in laten boren. Ik heb ook een losse muur in mijn tuin en dat zou me wat minder uitmaken (maar daar zitten geen buren achter dus daar zal ook niemand in boren).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:40
Even vooropgesteld: ik ben geen jurist, nog niet in de breedste zin van die titel.

Wat ik wel ooit heb begrepen (van Meester Visser :P) is dat er zoiets als "horizontale natrekking" bestaat. Dat zou betekenen dat jouw privé muur bestanddeel wordt van onroerende zaken van je buren en daarmee juridisch mandelig wordt.

Toch iets om rekening mee te houden, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het handigste lijkt me samen een schutting te plaatsen, buren blij omdat het de helft goedkoper wordt en de TS kan meebeslissen hoe de schutting geplaatst wordt.

Als de huizen zo dicht op elkaar staan (afgaand op plaatje, maar er staan geen afmetingen bij) en de schutting in het midden komt kan die toch ook aan hun huis trouwens? En als ze zo dicht op elkaar staan, waarom moet daar dan een schutting?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Blijft eigenlijk wel over de vraag waarom je zelf zo ongekend passief hierin bent.

Het is toch logisch dat je alles m.b.t. de erfafscheiding samen regelt, je laat dat toch niet zomaar over aan je buren…

En welke “voorbereidingen” laat je ze nog meer doen?
Hoho, rustig maar, het gaat om een erfafscheiding tussen twee buren die ze aan mijn muur willen vastmaken, niet om mijn eigen erfafscheiding die ik met een andere buurman heb. Moderator mag dit topic trouwens wel sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2024 19:16 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.