Ervaringen/Advies gevel renovatie bakstenen buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-07 22:19
Wij zijn in het bezit van een woning uit het jaar 1900 (geen monument!) welke in de jaren 70 geheel gerenoveerd is. Wij hebben hier vorig jaar de gehele beneden verdieping aangepakt en waren voornemens volgend jaar de buitenkant een opknapbeurt geven. Vooral de gevel verdient wel wat liefde.

Toen we het huis kochten wisten we dat er iets aan de buitengevel moest gebeuren omdat de verf afbladderde, en er oneffenheden en verkleuring zichtbaar zijn. We hebben hier echter niet te veel aandacht aanbesteed in de initiële fase. Wel viel er tijdens het opknappen op de begane grond op dat 1 aan de (oude buiten?) muren veel vocht achter bleef na het stuken. De vochtigheid binnen het huis nu is echter normaal (50%-60%)

Nu doe ik de volgende aanname over de huidige staat (maar hoor het graag als ik hier helemaal verkeer zit):
  1. De oneffenheden zijn een werking van het cement en stenen na >100 jaar?
  2. Het bladderen van het huidige verflaag komt door een combinatie van vocht en verkeerde verf over oudere verflaag?
  3. De gelige aanslag is vocht welke doorslaat vanuit de muur door de verf?
  4. Gezien de verkleuring op de muur zit het vocht heel erg hoog in de muur?
Nu zijn alle muren in de jaren '70 voorzien van (stenen) voorzetwanden met (glaswol? geen idee hoe dik echter) isolatie. dit glaswol kan ik door de tocht gaten in de spouw ook voelen zitten.
Als ik echter lees lijkt het schilderen van een geïsoleerde bakstenen muur een grote no-go:
Geschilderde gevel en spouwmuurisolatie
Vocht in buitenmuur
Geïmpregneerde gevel schilderen

Zoals je op de foto's kan zien is niet schilderen echter geen optie meer (bonk head smiley) en zijn we nu op zoek naar de beste optie om dit te herstellen? En als we in het proces de isolatie waarde van de buitenmuren kunnen verhogen zou dat heel fijn zijn. De optie zoals ik ze nu voor me zie:
  • De bestaande bakstenen laag laten impregneren tegen optrekkend vocht, verflaag verwijderen en opnieuw schilderen OF voorzetwanden incl isolatie?
  • Hele gevel opnieuw laten opmetselen
Nu heb ik al even zitten kijken naar bedrijven die dergelijk werk uitvoeren. Maar de term gevel renovatie lijkt nogal een breed scala van werkzaamheden te omvatten en er 1001 bedrijven zijn die iets binnen dit veld doen. En ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met deze vorm van gevelrenovatie en misschien specifieker met bedrijven die ik zou kunnen contacten en/of moet mijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuanDWt3INW-e5-IVDD5VZYKxgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhJWJzvuuRyhE1L0pSkl4XSR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPS944dRdcP2MrKhqft_0OeEdv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bM7HgmxS4b1mVDSnewEfQ44.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTlQpEpaGTRch-98Qrrgpbp580E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCPPjYlKsYxCDmBaHOlBptoD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbxdx-x8E9MzF_Aje3vmqxSqRu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsKdW9Niae22l8ImeuouMVRA.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 15:10
Heb je kaleien al overwogen?
Je zal sowieso de oude verflaag grotendeels willen verwijderen, en optrekkend vocht aanpakken.

Bedenk eerst goed wat je wil van uitzicht, als je een voorzetwand buiten zet moet je de buitenmuur niet eerst hermetselen...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piepenbrink
Thanks, nee daar was ik nog niet mee bekend en lijkt me zeker een voor op de optie lijst! Lijkt ook een goede optie icm een geïsoleerde wand.

In alle eerlijkheid vinden we het vooral belangrijk dat het er weer goed uitziet en lang meegaat. Als dat een gladgestuct/gekaleide/voorzet wand afwerking betekend zijn we met alle 3 even blij. Maak me echter inderdaad voor alle opties het meeste zorgen over het vocht in de muur, en het effect op het isolatie materiaal en stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:51
Zijn die gele vlekken niet afkomstig van de ankers? Kikkend naar die verticale streep van het anker ondee de dakrand. De spontane gele plekken wellicht van spouwankers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:15
Piemol schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:36:
Zijn die gele vlekken niet afkomstig van de ankers? Kikkend naar die verticale streep van het anker ondee de dakrand. De spontane gele plekken wellicht van spouwankers?
Ik denk niet dat er spouwankers in de gevel zitten, aangezien er geen spouw is/was in de oorspronkelijke bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00
Waar staat het huis? Ik heb iets dergelijks wel eens eerder gezien bij een huis wat in 1953 in het zoute water had gestaan. Dat zout gaat helaas nooit meer uit de muren.

Anders eerst goed reinigen, voegen controleren/herstellen en dan impregneren/ latex erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-06 00:37
Piepenbrink schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:41:
De optie zoals ik ze nu voor me zie:
  • De bestaande bakstenen laag laten impregneren tegen optrekkend vocht, verflaag verwijderen en opnieuw schilderen OF voorzetwanden incl isolatie?
  • Hele gevel opnieuw laten opmetselen
Ik ben geen expert, maar denk dat impregneren vooral helpt bij doorslaand vocht en niet bij optrekkend vocht?

Lijkt inderdaad dat de verf dampdicht is en daardoor afbladdert. Ik zou proberen uit te zoeken van waar het vocht komt zodat je weet hoe dat indien nodig op te lossen, en daarna verf eraf en opnieuw afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:21
verf eraf laten halen, dan zie je wat er loos is. Trekt er vocht op? Zit er zeiknatte isolatie in je spouw, roesten je spouwankers in de muur weg, etc.
Met die verf erop blijft het gokken.

Al die bedrijven, vraag gewoon eens een lokale aannemer, grote kans dat die het huis kent wellicht. Als het in Zeeland staat en er heeft zout water in je spouw gestaan dan weet zo een lokale aannemer het ook bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
Allereerst allemaal dank voor het meedenken zo tijdens de jaar wisseling!
Ik denk niet dat er spouwankers in de gevel zitten, aangezien er geen spouw is/was in de oorspronkelijke bouw.
De spouw is inderdaad pas later gecreëerd. Zou natuurlijk (maar weet niet of dat gebruikelijk is) kunnen dat de voorzet wand in de originele muur is verankerd?

Het huis staat overigens in de Haarlemmermeer (NH). De kust is hier wel een redelijk stuk vandaan maar wel op de bodem van een oud meer dus.
Ik zou proberen uit te zoeken van waar het vocht komt zodat je weet hoe dat indien nodig op te lossen, en daarna verf eraf en opnieuw afwerken.
Ons vermoeden is dat het door de muur omhoog wordt gezogen. Huis is gefundeerd op staal en vocht is hier in de gemeente een bekend probleem ;). En ik denk niet dat de muur is is voorzien van een waterkerende laag.
verf eraf laten halen, dan zie je wat er loos is. Trekt er vocht op? Zit er zeiknatte isolatie in je spouw, roesten je spouwankers in de muur weg, etc.
Zou wel het liefst voorkomen dat we eerst alle verf laten verwijderen, om dan te horen dat de muur niet meer te redden is. Dus misschien dat ze een gedeelte van de muur reinigen om dan de overall staat van de muur in te schatten.

Goed idee om een lokale aannemer te vragen, mogelijk dat die hier eerder tegen aan is gelopen.
Pagina: 1