Wij zijn in het bezit van een woning uit het jaar 1900 (geen monument!) welke in de jaren 70 geheel gerenoveerd is. Wij hebben hier vorig jaar de gehele beneden verdieping aangepakt en waren voornemens volgend jaar de buitenkant een opknapbeurt geven. Vooral de gevel verdient wel wat liefde.
Toen we het huis kochten wisten we dat er iets aan de buitengevel moest gebeuren omdat de verf afbladderde, en er oneffenheden en verkleuring zichtbaar zijn. We hebben hier echter niet te veel aandacht aanbesteed in de initiële fase. Wel viel er tijdens het opknappen op de begane grond op dat 1 aan de (oude buiten?) muren veel vocht achter bleef na het stuken. De vochtigheid binnen het huis nu is echter normaal (50%-60%)
Nu doe ik de volgende aanname over de huidige staat (maar hoor het graag als ik hier helemaal verkeer zit):
Als ik echter lees lijkt het schilderen van een geïsoleerde bakstenen muur een grote no-go:
Geschilderde gevel en spouwmuurisolatie
Vocht in buitenmuur
Geïmpregneerde gevel schilderen
Zoals je op de foto's kan zien is niet schilderen echter geen optie meer (bonk head smiley) en zijn we nu op zoek naar de beste optie om dit te herstellen? En als we in het proces de isolatie waarde van de buitenmuren kunnen verhogen zou dat heel fijn zijn. De optie zoals ik ze nu voor me zie:
Toen we het huis kochten wisten we dat er iets aan de buitengevel moest gebeuren omdat de verf afbladderde, en er oneffenheden en verkleuring zichtbaar zijn. We hebben hier echter niet te veel aandacht aanbesteed in de initiële fase. Wel viel er tijdens het opknappen op de begane grond op dat 1 aan de (oude buiten?) muren veel vocht achter bleef na het stuken. De vochtigheid binnen het huis nu is echter normaal (50%-60%)
Nu doe ik de volgende aanname over de huidige staat (maar hoor het graag als ik hier helemaal verkeer zit):
- De oneffenheden zijn een werking van het cement en stenen na >100 jaar?
- Het bladderen van het huidige verflaag komt door een combinatie van vocht en verkeerde verf over oudere verflaag?
- De gelige aanslag is vocht welke doorslaat vanuit de muur door de verf?
- Gezien de verkleuring op de muur zit het vocht heel erg hoog in de muur?
Als ik echter lees lijkt het schilderen van een geïsoleerde bakstenen muur een grote no-go:
Geschilderde gevel en spouwmuurisolatie
Vocht in buitenmuur
Geïmpregneerde gevel schilderen
Zoals je op de foto's kan zien is niet schilderen echter geen optie meer (bonk head smiley) en zijn we nu op zoek naar de beste optie om dit te herstellen? En als we in het proces de isolatie waarde van de buitenmuren kunnen verhogen zou dat heel fijn zijn. De optie zoals ik ze nu voor me zie:
- De bestaande bakstenen laag laten impregneren tegen optrekkend vocht, verflaag verwijderen en opnieuw schilderen OF voorzetwanden incl isolatie?
- Hele gevel opnieuw laten opmetselen
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |