Vocht in buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moens88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-01 15:07
Hallo,

Onze woning is een aantal jaren geleden geïsoleerd doormiddel van witte korrels (toen was het nog een huurwoning dus ik heb er weinig mee te maken gehad) vlak daarna hebben we de woning gekocht.

Niet lang daarna viel het op dat we een vochtrand in de buitenmuur ontstond ( zie foto)

paar feiten op een rijtje

- de ventilatie naar de kruipruimte is vrij
- de kruipruimte is niet nat, gewoon vochtige grond
- bij het aanbrengen hebben ze de onderkant van de spouwmuur ook schoongemaakt
- het is alleen het buitenblad, de binnenmuur is gewoon droog
- het is alleen aan de zuidkant van de woning, west en noord kant hebben dit probleem niet
- ook tijdens de zomer is het zichtbaar (wel in mindere mate)
- bouwjaar 1956
- geen vloerisolatie aanwezig

1,5 jaar geleden hebben een renovatie project gehad in de straat waarbij ze de overgebleven huurhuizen hebben opgeknapt. Daarbij hebben ze de spouwmuren op dezelfde manier geïsoleerd, alleen die gevels zijn ook gerenoveerd + geïmpregneerd. daarbij zie ik deze problemen niet, wat me wel opvalt is dat bij sommige woningen nog extra ventilatie roosters in de muur zitten...

weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit op kan lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJDXByNauqzS5OZ20VmuShTPE54=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/xDVQdjidDA8uI3MzhRlllAsA.gif?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Moens88 op 13-12-2020 22:19)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het lijkt mij in dit geval doorslaand vocht. Als ik inzoom op de foto zie je ook op hogere plekken natte plekken in de voegen.
Als het vocht zakt dan blijft de onderste rand het langste nat en kan je isolatie ondertussen doorweekt zijn.

Extra stootvoegen, voegen vernieuwen en de muur impregneren lijkt mij aan te raden.
Laat dan ook even kijken hoe de isolatie er aan toe is.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

M'n ouders hebben een soortgelijk vochtpatroon.

Hierop heb ik de kruipruimte voorzien van plastic want het was daar nogal vochtig. Kruipruimte na x aantal maanden netjes opgedroogd maar geen effect op de vochtige muur. Daarna nog isolatie aangebracht in de kruipruimte tegen de onderkant van de vloer. Geen effect op de vochtige muur. Vervolgens de spouwmuren geisoleerd en ook geen effect op het vocht. Vervolgens meer open stootvoegen gemaakt, ook geen effect.

Op dit momemt wordt er een aanbouw gemaakt en een deel van de fundering is blootgelegd. Wat blijkt volgens de aannemer. De buitenzijde van de fundering is gemaakt van een goedkoper(?) beton meen ik (gemixt met kalk/lijmsteen/mortel oid? Ben de naam kwijt). In ieder geval, als je dan met een steenboortje in de buitenste funderingslaag boort, dan krijg je pulp en geen stof. Duidt op verzadiging van vocht in de fundering en kan optrekkend vocht veroorzaken. Althans, dan is wat een aannemer mij vertelde.

Impregneren of een andere manier om vocht buiten de fundering - gedeelte onder het maaiveld - te houden zou het mogelijk kunnen oplossen.

Maar bovenstaande kan wellicht niet bij jou van toepassing zijn en per situatie verschillen.

Kan je kijken of de buren open stootvoegen https://www.verbouwkosten.com/spouwmuurisolatie/ventilatie/ hebben en wellicht navragen wat er precies geimpregneerd is. Het gehele buitenblad tot en met de fundering onder de grond?

Overigens heeft mijn vriendin haar woning ook een vochtige buitenmuur en bij de buren niet. Wat daar opviel is dat door een aanbouw in het verleden 2 ventilatiekokers zijn weggelaten. Bij haar oppervlakte woning wil je minimaal 4 roosters hebben ipv 2. Op internet las ik dat je per 12m2 een ventilatiekoker moet hebben. De kruipruimte oogt overigens wel netjes droog.

Dus ja :) zeg het maar. Denk dat je met bovenstaande wel genoeg om na te denken heb :+

[ Voor 32% gewijzigd door AOC op 13-12-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moens88
Bedankt voor je reactie, nee ik heb geen open stootvoegen dit is eigenlijk de enige oplossing die ik zelf zou kunnen bedenken. Maar aangezien de rest van de woningen in de straat dit ook niet hebben twijfel ik hierover.

Ik hoop dat er nog wat meer ervarings deskundige langskomen met antwoorden anders ga ik dat toch maar (laten) doen.

Edit:

Bij de buren is alleen het buitenblad geïmpregneerd onder het maaiveld hebben ze niks gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Moens88 op 13-12-2020 21:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Het lijkt mij in dit geval doorslaand vocht. Als ik inzoom op de foto zie je ook op hogere plekken natte plekken in de voegen.
Als het vocht zakt dan blijft de onderste rand het langste nat en kan je isolatie ondertussen doorweekt zijn.

Extra stootvoegen, voegen vernieuwen en de muur impregneren lijkt mij aan te raden.
Laat dan ook even kijken hoe de isolatie er aan toe is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Vocht dat zakt, hoe zit dat precies? Zelf ging ik er altijd van uit dat het stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Waterkoker schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:02:
Vocht dat zakt, hoe zit dat precies? Zelf ging ik er altijd van uit dat het stijgt.
Als het verdampt stijgt het op en kan het eventueel hoger condenseren.

Bij verzadiging krijgt het niet meer de kans om voldoende te verdampen en krijg je dus een ophoping en in dit geval onderin de muur.

In de zomer zul je dan minder of geen natte plekken in de muur zien.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moens88
Oké duidelijk verhaal! maar hoe kan het dat het op het noorden en westen geen problemen geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiSgQN2MLfQtw3bOROvP4EeUSfo=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nIJwNSFw2ckVW1BaVW1JeRup.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNbQCwOc9VyYQjGpTlQnfSyNlUw=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TWuxd9ICr3LGP3TkTk9E8fM2.gif?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waar loopt je riool langs? Heb je overstek op alle muren? Welke regent het vaakst nat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moens88
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:26:
Waar loopt je riool langs? Heb je overstek op alle muren? Welke regent het vaakst nat?
de riolering loopt langs het westen, is in orde ben recent nog onder het huis geweest om de kruipruimte ventilatie te controleren.

Regen meestal op de NW kant en we hebben een kleine overstek op het zuiden en noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Moens88 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:29:
[...]

de riolering loopt langs het westen, is in orde ben recent nog onder het huis geweest om de kruipruimte ventilatie te controleren.

Regen meestal op de NW kant en we hebben een kleine overstek op het zuiden en noorden.
Je HWA ligt ook door je kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Moens88 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:22:
Oké duidelijk verhaal! maar hoe kan het dat het op het noorden en westen geen problemen geeft?

[Afbeelding][Afbeelding]
Het zuiden en het westen zijn vaak als eerste de pineut aangezien het in Nederland het de weerkant (regen) is. Vaak zie je dat die muren het eerst aan de beurt zijn en in later stadium alsnog de rest gebeurt.

Mede door de oplossing bij je buren extra ventilatie en renovatiewerkzaamheden van de muur kan het haast niet anders dat doorslaand vocht het probleem is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moens88
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:31:
[...]

Je HWA ligt ook door je kruipruimte?
vanaf de achterzijde aangesloten op de riolering, dus ook onder het huis.
tweakduke schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:32:
[...]

Het zuiden en het westen zijn vaak als eerste de pineut aangezien het in Nederland het de weerkant (regen) is. Vaak zie je dat die muren het eerst aan de beurt zijn en in later stadium alsnog de rest gebeurt.

Mede door de oplossing bij je buren extra ventilatie en renovatiewerkzaamheden van de muur kan het haast niet anders dat doorslaand vocht het probleem is.
Bedankt voor je input, hier ga ik mee verder!
Pagina: 1