Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:57
Hi allen,

De huidige Warmtewet in Nederland, die de rechten en plichten van consumenten beschermt bij stadsverwarming, staat op het punt vervangen te worden door de Wet collectieve warmtevoorziening. Met meer dan een half miljoen huishoudens die afhankelijk zijn van stadsverwarming, waarbij de leverancier een monopolypositie inneemt, is het essentieel om de consument te beschermen tegen te hoge prijzen. De nieuwe wet, die naar verwachting op 1 januari 2025 van kracht wordt, heeft meerdere doelen.

Een belangrijk doel is het beteugelen van de omstreden prijs van warmte, die momenteel is gekoppeld aan de prijs van aardgas. De overheid ziet warmte als een duurzaam alternatief voor aardgas en wil de tarieven baseren op de werkelijke kosten van warmtebedrijven, met een maximaal winstpercentage. Daarnaast stimuleert de wet de aanleg van warmtenetten en geeft het meer zeggenschap aan regionale en lokale overheden over de locaties en levering van warmte. Gemeenten zullen in de toekomst beslissen waar warmtenetten worden geplaatst. De nieuwe wet moet (as we speak (30-12-2023) nog door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld voordat deze van kracht wordt.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:20
Wesleymaur schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:28:
en wil de tarieven baseren op de werkelijke kosten van warmtebedrijven, met een maximaal winstpercentage. .

Dat de overheid wat mij betreft voor alle energie bedrijven dan wel een maximaal winstpercentage mag invoeren? Of waarom niet direct voor alle commerciële bedrijven?

Overigens vind ik het maar niks als de gemeente mij straks kan verplichten mee te gaan doen aan een warmtenet en heb ik dan liever een warmtepomp

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1) geen monopolie positie meer. Bij monopolie is er geen reden om je prijzen concurrerend te houden. Als burger moet je kunnen kiezen. Hoe ze dat oplossen zal mij een worst zijn.
2) Eerlijke prijzen. Het is van de zotte dat je met een warmtenet al 800 euro per jaar betaald, alleen maar om er gebruik van mogen te maken. In 3 jaar zou je dan hetzelfde betaald hebben als een compleet nieuwe CV ketel, terwijl een warmtewisselaar een stuk eenvoudiger is. Ook het jaarlijks in rekening brengen van de afleverset moet stoppen. De huidige vastrechtkosten zijn niet uit te leggen imho. Met het "niet meer dan anders" principe moeten de prijzen van een warmtenet vergelijkbaar zijn (liefst: lager) dan die van een gas CV.

Ik ben best voor een warmtenet, zolang de kosten maar eerlijk in lijn zijn met een CV variant. Helaas zijn warmtenetten significant duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 30-12-2023 22:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
President schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:34:
[...]

Overigens vind ik het maar niks als de gemeente mij straks kan verplichten mee te gaan doen aan een warmtenet en heb ik dan liever een warmtepomp
Kunnen ze je echt verplichten, of hebben mensen feitelijk geen keuze omdat ze anders geen warmte meer hebben. Lees: als je de aanleg voor bent met een alternatief: kan en mag je weigeren?

(Gemeente heeft mijn wijk als eerste aangewezen en ik heb er weinig trek in)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06:41
Ronald schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:48:
[...]

Kunnen ze je echt verplichten, of hebben mensen feitelijk geen keuze omdat ze anders geen warmte meer hebben. Lees: als je de aanleg voor bent met een alternatief: kan en mag je weigeren?

(Gemeente heeft mijn wijk als eerste aangewezen en ik heb er weinig trek in)
In het concept van de wet dat ik vorig jaar las (er is nog geen definitieve versie?) was er wel keuze. Als je een eigen duurzame oplossing hebt, hoef je niet te kiezen voor het warmtenet. Daarmee was een warmtepomp dus prima mogelijk.
Er zijn dus volgens mij 3 belangrijke uitgangspunten:
- gemeentes zullen beslissen wanneer in bepaalde wijken het gas uitgefaseerd wordt
- gemeentes zorgen voor een oplossing (zoals bijvoorbeeld een warmtenet) met de laagst mogelijke kosten (in een vastgestelde warmtevisie). De kosten hiervan zijn kostprijs + marge.
- iedere inwoner heeft het recht om van de gemeentelijke voorziening gebruik te maken, maar mag zelf een voorziening nemen die tenminste net zo duurzaam is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

blissard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:58:
[...]
- gemeentes zorgen voor een oplossing (zoals bijvoorbeeld een warmtenet) met de laagst mogelijke kosten (in een vastgestelde warmtevisie). De kosten hiervan zijn kostprijs + marge.
Waarbij de kosten voor ombouw voor rekening van de gemeente komen. Zij willen immers zo nodig dat ik van het gas af ga, dan mogen ze ook betalen. En dat is wat mij betreft ook incl. compensatie voor de vervroegde afschrijving van de huidige CV ketel.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 30-12-2023 23:03 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zelf denk ik dat collectiviteit op den duur duurzamer zal zijn dan iedereen individueel de keuze te laten met eigen oplossingen.
Maar de kosten die daarmee gemoeid zijn die zijn absoluut krankzinnig! En ik ben bang dat die hoge prijzen blijven en nooit gaan zakken.
de tarieven baseren op de werkelijke kosten van warmtebedrijven, met een maximaal winstpercentage.
Hoe willen zij dit gaan controleren en wat worden dan de prijzen?
Dit is meer een vrijbrief aan de warmtebedrijven om hoge kosten te maken want het wordt toch wel betaald.
Extra bonus daar, extra 'dure' investering hier, beetje extra dividend, hoge salarissen...... Zijn allemaal kosten die een warmtebedrijf zal gaan maken.

Wat mij betreft gaan ze maximumprijzen instellen en komt er volop concurrentie.

Duurzaamheid mag wat gaan kosten en kost ook veel geld, daar betalen wij alle ons al helemaal blauw aan, maar om dan ook nog eens door de warmtebedrijven afgezet te worden gaat mij te ver.

Momenteel heb ik een CV ketel en ben met gas alleen circa €300 kwijt per jaar, als ik naar een warmtenet toe zal gaan ben ik kennelijk alleen al aan vastrecht €800 kwijt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:40
Ik ben de pessimist, ik zie het allemaal niet gebeuren zoals de overheid nu denkt dat het gaat gebeuren.

Veel woningen die ik ken moeten de volgende investering doen:

Ombouw interne verwarmingsinstallatie want CV ketel hangt op zolder.
Ombouw of nieuwe groepenkast want er wordt nu op gas gestookt
Nieuw fornuis
Nieuwe groep naar de keuken
Veranderen huisaansluiting elektra naar 3 fasen

Waar gaan we dat allemaal van betalen? Eigen huis wil niet zeggen dat je even bijvoorbeeld 7.500,- hebt liggen voor uitgaven die je anders helemaal niet hoefde te doen. Dan gaan je maandlasten ook nog omhoog. En waar halen we de monteurs vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Microkid schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:02:
[...]

Waarbij de kosten voor ombouw voor rekening van de gemeente komen. Zij willen immers zo nodig dat ik van het gas af ga, dan mogen ze ook betalen. En dat is wat mij betreft ook incl. compensatie voor de vervroegde afschrijving van de huidige CV ketel.
Transitievisie Warmte Gemeente Koggenland
De aankomende warmtewet wordt hierin genoemd (Het document is van eind 2021) wat betreft de (grote) rol van de gemeente in controle over wamtebedrijf.
Business case Warmtenet
In de business cases zijn alle kosten meegenomen die het warmtebedrijf maakt:
investering, warmteproductie, exploitatie en onderhoud. De inkomsten van het
warmtebedrijf zijn gerekend op basis van kostenneutrale tarieven voor
eindgebruikers (niet meer dan de huidige situatie met aardgas).
Het is gebruikelijk dat het warmtebedrijf een bijdrage vraagt aan woningeigenaren om
aan te sluiten op een collectieve warmtevoorziening: dit heet de Bijdrage
Aansluitkosten (BAK). Op basis van de ACM-tarief 2021 is dit bedrag maximum €
4.031 excl. btw. Daarna is er nog een Kostendekkingsbijdrage (KDB) nodig om de
investeringskosten van het warmtebedrijf te dekken: de kostendekking bijdrage in de
verkenningsgebieden varieert tussen de € 2.169 (Ridderveld West met aardgas
piekketel) en de € 13.169 (Koudekerk aan den Rijn zonder aardgas piekketel)
Selectieve quote over mijn wijk die bevestigd wat @blissard al schreef.
Kansrijk voor warmtenet
Noordwest Obdam
In de oranje gebieden is een warmtenet een serieuze optie. In het noordwesten van
Obdam bevindt zich de hoogste warmtedichtheid van de gemeente en zijn er
mogelijkheden voor aquathermie en eventueel andere collectieve bronnen zoals
bodemwarmte of zonthermie. Overigens betekent de keuze voor een warmtenet in
een buurt niet dat alle woningen daar verplicht op worden aangesloten. Voor
eigenaren van een goed geïsoleerde woning kan het bijvoorbeeld aantrekkelijker zijn
een warmtepomp te nemen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Groningerkoek schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:23:
En daarbij: hoe krijg je in hemelsnaam de leidingen voor het warmtenet op de plek waar je cv ketel hangt? Want dat is vaak de beste plek om de warmtewisselaar op te hangen en aan te sluiten op de bestaande CV-leidingen. Bestaande huizen zijn niet ingericht voor warmtenet-leidingen. Ik heb eens bij mij gekeken: er is geen mogelijkheid voor. Er loopt alleen een gasleiding naar de 1e verdieping. Hoe moet je die warmtenet-leidingen daar krijgen? Je zou dan enorm veel moeten hakken en breken, daar pas ik voor.
Een warmtenet is prima als het meegenomen wordt in de nieuwbouw, maar achteraf gaat vaak een drama worden ben ik bang.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 30-12-2023 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13

Metalfreak

Hoije woh!

Microkid schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:43:
2) Eerlijke prijzen. Het is van de zotte dat je met een warmtenet al 800 euro per jaar betaald, alleen maar om er gebruik van mogen te maken. In 3 jaar zou je dan hetzelfde betaald hebben als een compleet nieuwe CV ketel
Maak daar maar 1,5 jaar van, mijn nieuwe CV ketel kostte me maar 1200 euro.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
@Microkid de warmtewisselaar hoeft niet op de plek van de ketel te komen. Bij mij zou hij prima beneden op de cv leidingen kunnen. Ook SWW kan bij mij dan beneden worden aangesloten.

Meestal zijn er wel mogelijkheden te vinden. Dat zal ook wel moeten want dat gas is er 2050 echt niet meer en ook voor een warmtepomp moet er een aansluiting gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13

Metalfreak

Hoije woh!

blissard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:37:
@Microkid de warmtewisselaar hoeft niet op de plek van de ketel te komen. Bij mij zou hij prima beneden op de cv leidingen kunnen. Ook SWW kan bij mij dan beneden worden aangesloten.

Meestal zijn er wel mogelijkheden te vinden. Dat zal ook wel moeten want dat gas is er 2050 echt niet meer en ook voor een warmtepomp moet er een aansluiting gevonden worden.
Mogelijkheden zullen er wel degelijk zijn, maar het wordt allemaal maatwerk en daardoor duur en arbeidsintensief. Wie gaat dat allemaal uitvoeren? (en sterker nog: kun je gedwongen worden het te betalen terwijl je het niet kunt betalen?) Voor het uitvoeren van simpel onderhoud zijn er tegenwoordig al wachtlijsten, hoe gaan ze dit uitvoeren? Het is een beetje hetzelfde als nu roepen dat ze wel tigduizend huizen per jaar gaan bouwen. Wie en met welke materialen?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Microkid De gemeente waar je PVOutput naar wijst heeft de Transitievisie Warmte niet eens publiek beschikbaar... (Schandalig!!!). Dat maakt mij wantrouwig over wat er in hemelsnaam in staat... Als ik jouw was zou ik heel snel mailen op het adres wat je vrij vlot vindt als je zoekt op Transistievisie Warmte <Gemeente>

Je wil niet met de rug tegen de muur gezet worden... Want als je hier je hakken in het zand zet... heb je kans dat het daar op aan komt als je toevallig in een voorloperwijk zit... (Zoals ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dan heb jij mazzel. Bij mij is die mogelijkheid er helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Groningerkoek schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:23:
Ik ben de pessimist, ik zie het allemaal niet gebeuren zoals de overheid nu denkt dat het gaat gebeuren.

Veel woningen die ik ken moeten de volgende investering doen:

Ombouw of nieuwe groepenkast want er wordt nu op gas gestookt
Nieuw fornuis
Nieuwe groep naar de keuken
Veranderen huisaansluiting elektra naar 3 fasen

Waar gaan we dat allemaal van betalen? Eigen huis wil niet zeggen dat je even bijvoorbeeld 7.500,- hebt liggen voor uitgaven die je anders helemaal niet hoefde te doen. Dan gaan je maandlasten ook nog omhoog. En waar halen we de monteurs vandaan?
Wat is nou 7500 als je een eigen huis hebt. Natuurlijk moet je dat gewoon hebben liggen.

Dat gezegd hebbende. Ik zit ook niet op een warmtenet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32

Hier zien de opstellers van de transitievisie een aantal technische obstakels bij het aansluiten van eengezinswoningen op het warmtenet:

Het aantal eengezinswoningen in Amsterdam is beperkt. Bestaande eengezinswoningen zijn lastiger aan te sluiten op een warmtenet dan bestaande meergezinswoningen. De woningen zijn gebouwd in veel lagere dichtheden en de bestaande gasketel is vaak geplaatst op zolder. Hierdoor moeten er aanvullend aanpassingen gedaan worden in de woning.

De aanpassingen binnen de woningen lijken mij inderdaad niet onoverkomelijk, en spelen ook als je bijvoorbeeld een warmtepomp in de achtertuin plaatst, en de combiketel nu op zolder hangt.
Lagere bouwdichtheid is een groter obstakel voor het uitrollen van warmtenetten: om hetzelfde aantal huishoudens aan te sluiten, moet bij eengezinswoningen een groter net worden aangelegd dan bij appartementen.

In het opvolgende gedeelte wordt eigenlijk gesteld dat een warmtenet het niet gaat worden bij bestaande (koop-) eengezinswoningen:

Daarnaast is het van belang dat de gehele straat/meerdere straten aansluit(en). Zolang het niet afdwingbaar wordt, is een warmtenet dus alleen te realiseren bij bestaande eengezinswoningen, als er voldoende aaneengesloten corporatiebezit is of dat er een sterk bewonerscollectief is dat een warmtenet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:55
Microkid schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:46:
[...]

Dan heb jij mazzel. Bij mij is die mogelijkheid er helaas niet.
Vaak komt de warmtewisselaar op de plek van de gasmeter. Vanaf de gasmeter gaat er vaak een gasleiding naar de cv ketel, die kan dan vervangen worden voor een warmwaterleiding. Dat lost al veel op.
Maar het is in veel woningen inderdaad een uitdaging die wat maatwerk nodig heeft.
Vooralsnog zijn het vaak rijtjeshuizen die op eenzelfde manier in elkaar zitten, als het dan bij woning 1 gaat dan lukt het meestal op die manier ook wel bij woning 2, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
FreakNL schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:25:
[...]

Wat is nou 7500 als je een eigen huis hebt. Natuurlijk moet je dat gewoon hebben liggen.

Dat gezegd hebbende. Ik zit ook niet op een warmtenet te wachten.
Dat is een boude uitspraak - er zullen echt wel wat huizenbezitters zijn die dat dus niet hebben, en al helemaal niet voor iets dat je wordt opgedrongen. Die €7500,- is lang voor gespaard en bedoeld voor misschien wel heel andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:42

Gas is in 2050 nog niet op. Wellicht wel deels andere vormen van gas/gemengd.
antidote schreef op zondag 31 december 2023 @ 01:49:
Daarnaast is het van belang dat de gehele straat/meerdere straten aansluit(en). Zolang het niet afdwingbaar wordt, is een warmtenet dus alleen te realiseren bij bestaande eengezinswoningen, als er voldoende aaneengesloten corporatiebezit is of dat er een sterk bewonerscollectief is dat een warmtenet wil.
https://www.ad.nl/pijnack...e-geeft-niet-op~a5a6efd9/
Hoewel slechts 22 procent van de benodigde 50 procent van de huishoudens zich aanmeldde voor het warmtenet, schrijft de gemeente Pijnacker-Nootdorp het project Aardgasvrij Klapwijk nog niet af.

[ Voor 41% gewijzigd door Trichoglossus op 31-12-2023 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
En daar ga ik even heel boud op terugkoppen, @Gramser ... Dat soort bedragen (en meer) zijn voor een huizenbezitter gewoon nodig. Voor mijn (rijtjeswoning met prijs... onderkant markt voor deze regio) woning houdt Nibud 12,500 aan als buffer voor onvoorzien onderhoud/reparatie van woning en inboedel. Niet verbouwing!!

Dus als mensen dan aan het sparen zijn voor iets anders... zijn ze gewoon heel onverstandig bezig...

En dan vraag ik me heel hard af of het Nibud wel voldoende hoog zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[b]Ronald in "Warmtewet 2025 - Een discussie"

Je wil niet met de rug tegen de muur gezet worden... Want als je hier je hakken in het zand zet... heb je kans dat het daar op aan komt als je toevallig in een voorloperwijk zit... (Zoals ik)
Jij weet tenminste iets, hier is nagenoeg de gehele gemeente ingekleurd met: "bij hereiking de warmte optie heroverwegen." :+ oftewel: "we kijken in de toekomst wel een keer. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45

Yucon

*broem*

Zolang er geen mechanisme is om die 'werkelijke kosten' scherp te houden zie ik weinig vooruitgang ten opzichte van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

No Hands schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:03:
[...]

Vaak komt de warmtewisselaar op de plek van de gasmeter. Vanaf de gasmeter gaat er vaak een gasleiding naar de cv ketel, die kan dan vervangen worden voor een warmwaterleiding. Dat lost al veel op.
Ik weet toevallig hoe groot zo'n afneemset is, en die past niet in mijn meterkast. De gasleiding loopt bij mij door het beton van de vloer. Knappe vent als je dat kan vervangen door een warmwaterleiding. Daarnaast heb je, naast de warmwaterleiding, ook een retourleiding nodig. Dus zo makkelijk is het helaas niet altijd...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Groningerkoek
Ronald schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:17:
En daar ga ik even heel boud op terugkoppen, @Gramser ... Dat soort bedragen (en meer) zijn voor een huizenbezitter gewoon nodig. Voor mijn (rijtjeswoning met prijs... onderkant markt voor deze regio) woning houdt Nibud 12,500 aan als buffer voor onvoorzien onderhoud/reparatie van woning en inboedel. Niet verbouwing!!

Dus als mensen dan aan het sparen zijn voor iets anders... zijn ze gewoon heel onverstandig bezig...

Dat buffer is bedoelt instandhouding en dus om huidige zaken te vervangen en te repareren zoals je dak, vensters, schilderwerk, keukenapparatuur e.d. Dat buffer is niet bedoelt om je maandlasten omhoog te jagen door de "opgedrongen" aansluiting op warmtenet.

Velen zullen lachen om 7.500,- Maar ik ben monteur en als ik kijk bij de mensen op het werk die ik ook op de werkvloer zie rondlopen dan hebben zeker de wat ouderen veelal een koopwoning want dat was als monteur gemakkelijk op te brengen 20 jaar geleden. Maar 7.500,- extra uitgave is voor die mensen vaak echt een godsvermogen, zeker nu alles in rap tempo flink duurder is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Microkid schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:42:
[...]

Ik weet toevallig hoe groot zo'n afneemset is, en die past niet in mijn meterkast. De gasleiding loopt bij mij door het beton van de vloer. Knappe vent als je dat kan vervangen door een warmwaterleiding. Daarnaast heb je, naast de warmwaterleiding, ook een retourleiding nodig. Dus zo makkelijk is het helaas niet altijd...
plug and play is het zeker niet altijd en er zullen woningen zijn waar het bijna onmogelijk is/lijkt. Ik denk dat er prefab boxen gaan komen naast huizen. Beetje zoals de woco's warmtepompen plaatsen bij bestaande bouw. en een aantal mensen zullen moeten accepteren dat er leidingen in het zicht komen. Dat was bij de eerdere transitie naar aardgas niet anders. toen stond echter een goedkoper alternatief klaar dus was het draagvlak best groot. alleen koken op gas was een ding, het nieuwe aardga was "warmer" en daardoor brande het stoofvlees aan er zijn toen sudderplaatjes uitgedeeld aan huisvrouwen om negativiteit tegen te gaan. En diehards behielden het peteroliumstel, puur om te kunnen sudderen.

Er zijn ook gemeentes die nagenoeg alles ingevuld hebben met " groen alternatief voor gas" (daarmee bedoelen ze bv waterstof) punt is wel dat we dan extreem veel van dat spul nodig hebben maar voor sommige wijken zal dat zeker de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Groningerkoek Zie italic...

En dan komen we op de volgende: Ik vind het zo 123 niet op Nibud zelf, maar wel diverse referentie naar Nibud, bijvoorbeeld https://www.huis-hypothee...e-volgens-nibud-sparen-2/

10% bruto loon naar die eerder genoemde buffer...
En nog eens 1% van je woning waarde voor onderhoud.

En dat is bij elkaar echt wel heel veel... Dat begrijp ik... Dat kost heel veel discipline... iets wat we blijkbaar niet meer verwachten van volwassen mensen...
Want dure vakantie is wel heel nodig... En die grotere en / of 2e auto ook (Kleine auto kost bij mijn woning meer als die reservering onderhoud, grote auto gaat het hard richting 2x)...

Maar het betekend domweg dat ik in een jaar of 4 budget heb voor een Warmtepomp, of een jaar of 1-4 (Afhankelijk van gekozen warmtenet) voor ik die aansluitkosten bij elkaar heb... Bovenop de onvoorzien buffer.

Er zijn mensen die door veranderde omstandigheden oprecht moeite hebben zelfs na dat ze dure keuzes die veel te gemeengoed zijn geworden nagelaten hebben.
Zonder veranderde omstandigheden zijn de toetsingen rond woning financiering behoorlijk voorzichtig... en dan moet het inkomen er zijn voor deze reserveringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De maximale tarieven voor stadsverwarming zijn in 2024 € 46,69 per GJ
Een warmtepomp op de huidige terugleververgoeding (8 eurocent per kWh) maakt een GJ warmte voor € 5.56.

Daarbij komt ook nog vastrecht van € 795,88 per jaar voor stadsverwarming.

Even een rekensommetje op basis van huidige tarieven:
  • 15 jaar stadsverwarming (15 * 35 * 46,69) + (15 * 795,88) = € 36.450
  • 15 jaar warmtepomp (15 * 35 * 5,56) = € 2.919
Kunnen ze de tarieven van stadsverwarming niet beter koppelen aan de tarieven van een warmtepomp + zonnepanelen (conform de zogenaamde Niet Minder Dan Anders tarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Niet iedereen heeft zonnepanelen. Zonder panelen kost een GJ je € 111,20 (278kWh per GJ a 0,40 per kWh).
Dan kom je op (15 * 35 * 111,20) = € 58380
Zonder zonnepanelen is stadsverwarming dus echt wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45

Roozzz

Plus ultra

twain4me schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:59:
[...]

Er zijn ook gemeentes die nagenoeg alles ingevuld hebben met " groen alternatief voor gas" (daarmee bedoelen ze bv waterstof) punt is wel dat we dan extreem veel van dat spul nodig hebben maar voor sommige wijken zal dat zeker de oplossing zijn.
Hernieuwbare gassen hebben een groot probleem. De vraag overstijgt het aanbod een paar factoren en de burger concurreert met een verduurzamende industrie en transportsector voor het schaarse aanbod. CE Delft heeft de gevolgen voor de eindgebruiker uitgerekend van de bijmengverplichting; daar wordt je niet vrolijk van, zonder subsidie gaan we allemaal fors meer per kuub betalen. Na 2030 is het helemaal koffiedik kijken.

Voor woningen ziet men tegenwoordig groene gassen eigenlijk alleen als serieuze optie als er echt geen alternatieven mogelijk zijn. Denk monumentale panden etc. Grootschalige inzet lijkt vooralsnog niet realistisch.

Het is makkelijk gesteld als gemeente, maar ik zou me enige zorgen maken en zelf op zoek naar een eigen alternatief als dit de route van mijn gemeente is (ja, dus).

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Dre schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:15:
Een warmtepomp op de huidige terugleververgoeding (8 eurocent per kWh) maakt een GJ warmte voor € 5.56.

• 15 jaar stadsverwarming (15 * 35 * 46,69) + (15 * 795,88) = € 36450
  • 15 jaar warmtepomp (15* 35* 5,56) = € 2919
Kunnen ze de tarieven van stadsverwarming niet beter koppelen aan de tarieven van een warmtepomp + zonnepanelen (conform de zogenaamde Niet Minder Dan Anders tarieven).
Dan moet je het sommetje wel af maken: investeren in zonnepanelen en de infrastructuur (en de benodigde netverzwaring) die nodig is om dit te kunnen doen.

Deze kosten zijn nu gecollectiviseerd en daarmee "onzichtbaar". In tegenstelling tot de infrastructuur van een warmtenet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Microkid schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:21:
Niet iedereen heeft zonnepanelen. Zonder panelen kost een GJ je € 111,20 (278kWh per GJ a 0,40 per kWh).
Dan kom je op (15 * 35 * 111,20) = € 58380
Zonder zonnepanelen is stadsverwarming dus echt wel goedkoper.
Ehm... Dit is een intens foute berekening. Tenzij je heel graag naar Het schaamtevrije cop=1 topic wil

Alleen een optie voor woningen met serieus (en voor 99,...+% onrealistisch) lage warmtevraag.

Voor de rest kun je beter naar Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 en Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 kijken... en dan kost een kWh je ~10ct.

Nota bene: Gas kost je 130ct / 8,5 = 16ct / kWh

En dan moet de kosten van installatie en onderhoud er natuurlijk nog bij... maar 40ct rekenen slaat als een tang op een varken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
Ronald schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:17:

Hoog boudgehalte hier :+ Ik zeg ook niet dat het niet moet (integendeel), ik geef aan dat ik me afvraag of men het wel heeft. Ik zou daar echt niet zomaar vanuit gaan. Misschien teren de mensen wel heel hard in op hun spaargeld omdat ze “toch echt op vakantie moeten”, of een of andere zeer valide reden. Maar misschien schat ik de huizenbezitter te negatief in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 21:28
Ik ben allang afgestapt van ons warmtenet (was echt veel te duur) en ik ben benieuwd hoe dit in de toekomst dan gaat. Het klinkt idyllisch, maar als iedereen denkt: ik pak wel een WP, dan zit je met veel ongebruikte aansluitingen, die vervolgens de prijs weer gaan opdrijven voor anderen. Immers, het onderhoud moet wel betaald worden, maar die kosten worden verdeeld onder minder mensen..

Kortom: je moet verplicht meedoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ronald schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:27:
[...]
Ehm... Dit is een intens foute berekening.
Be my guest om het te corrigeren, dan kunnen we alle alternatieven in elk geval netjes vergelijken :) Ik lees dat 1GJ gelijk staat aan 278kWh. Met een huidige kWh prijs van 0,40 euro kom ik dan toch echt op die bedragen uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 31-12-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ID-College Zie discussie op pagina 1 tussen mij en @blissard

Ze kunnen je niet verplichten verplichten, maar als je niet proactief bent geweest kun je met de rug tegen de muur staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Roozzz schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:21:
[...]

Hernieuwbare gassen hebben een groot probleem. De vraag overstijgt het aanbod een paar factoren en de burger concurreert met een verduurzamende industrie en transportsector voor het schaarse aanbod. CE Delft heeft de gevolgen voor de eindgebruiker uitgerekend van de bijmengverplichting; daar wordt je niet vrolijk van, zonder subsidie gaan we allemaal fors meer per kuub betalen. Na 2030 is het helemaal koffiedik kijken.

Voor woningen ziet men tegenwoordig groene gassen eigenlijk alleen als serieuze optie als er echt geen alternatieven mogelijk zijn. Denk monumentale panden etc. Grootschalige inzet lijkt vooralsnog niet realistisch.

Het is makkelijk gesteld als gemeente, maar ik zou me enige zorgen maken en zelf op zoek naar een eigen alternatief als dit de route van mijn gemeente is (ja, dus).
Helemaal eens, het was meer mijn ongenoegen uiten over die gemeentes die de visie totaal niet serieus hebben genomen (of het gewoon niet snappen) ik begrijp eigenlijk ook niet waarom de gemeente dit moest uitvoeren. je kan veel beter de wijken inventariseren etc op vergelijkbare manieren en dus aangestuurd vanuit denhaag. dan heeft het document veel meer zin en zijn uitkomsten beter met elkaar te vergelijken. daarnaast stopt het vraagstuk niet bij de gemeentegrens en kan het in de huidige opzet dus zijn dat buren van elkaar een totaal andere visie hebben. 8)7 de kans is klein dat het ook zo wordt uitgevoerd, maar op deze manier heeft het document 0 waarde. Terwijl het juist zou moeten helpen met keuzes maken voor bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Microkid schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:31:
[...]

Be my guest om het te corrigeren, dan kunnen we alle alternatieven in elk geval netjes vergelijken :) Ik lees dat 1GJ gelijk staat aan 278kWh. Met een huidige kWh prijs van 0,40 euro kom ik dan toch echt op die bedragen uit.
Welk deel van de argumentatie van @Ronald, waar hij uitrekent dat het alternatief een kWh prijs van 10 cent oplevert, begreep je niet?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01
Proton_ schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:39:
[...]

Welk deel van de argumentatie van @Ronald, waar hij uitrekent dat het alternatief een kWh prijs van 10 cent oplevert, begreep je niet?
Hij verwijst alleen maar naar een paar topics, maar voor iemand die er niet in thuis is in warmtepompen zou een kleine samenvatting wel fijn zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Proton_ schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:39:
[...]

Wellicht even uitleggen voor mensen die niet in de warmtepomp-materie zitten, hoe je aan 10 cent komt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Roozzz schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:25:
[...]

Dan moet je het sommetje wel af maken: investeren in zonnepanelen en de infrastructuur (en de benodigde netverzwaring) die nodig is om dit te kunnen doen.

Deze kosten zijn nu gecollectiviseerd en daarmee "onzichtbaar". In tegenstelling tot de infrastructuur van een warmtenet.
Waarbij een warmtenet alleen voor warmte gebruikt kan worden, maar netverzwaring ook nuttig is voor PV vermogen afvoeren, auto's (sneller) laden en andere elektrificatie van processen. Bovendien is een dikkere elektriciteitskabel ingraven veel minder ingrijpend dan een warmtenet.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 31-12-2023 10:48 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Microkid Kort door de bocht: €0,40/kWh(e)/COP4. Een warmtepomp maakt voor een kWh elektriciteit vier (of vijf) kWh warmte. Ronald had inderdaad alleen wat linkjes :)

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 31-12-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Proton_ schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:43:
[...]

Waarbij een warmtenet alleen voor warmte gebruikt kan worden, maar netverzwaring ook nuttig is voor PV vermogen afvoeren, auto's (sneller) laden en andere elektrificatie van processen.
Eens, maar ik snap jouw opmerking niet helemaal. Bedoel je hiermee dat dit geen onderdeel zou moeten zijn van een kostenvergelijking? Dat was namelijk het punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Microkid schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:31:
[...]

Stel dat een warmtepomp een SCOP van 4 heeft (SCOP 5 is in de praktijk al haalbaar op vloerverwarming). Je wekt dan 4 kWh warmte op uit 1 kWh elektriciteit. Deel de euro's en kWh'en eens door 4 :)
Roozzz schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:25:
[...]

Ach in de winter zijn die fossiele centrales juist blij dat ze hun stroom aan mij kunnen leveren, en tevens door hun inefficiënte proces ook warmte aan mijn buren ;)

Er zit overigens dikke subsidie van mijn belastinggeld op stadsverwarming. Dus mijn belastinggeld gaat naar het aansluiten van veelal de armste mensen in Nederland op een monopolist qua warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dre schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:50:
[...]

Ach in de winter zijn die fossiele centrales juist blij dat ze hun stroom aan mij kunnen leveren, en tevens door hun inefficiënte proces ook warmte aan mijn buren ;)

Er zit overigens dikke subsidie van mijn belastinggeld op stadsverwarming. Dus mijn belastinggeld gaat naar het aansluiten van veelal de armste mensen in Nederland op een monopolist qua warmte.
Het is te hopen dat de jouw buren dan ook de "buren" van de "fossiele" centrale zijn.
Hoe groter de afstand hoe meer warmte verloren gaat in het warmtenet.
Ca. 30-40% distributieverlies?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Warmtenet? Noway. Btw bij vaste aansluiting van 800 euro per maand ben ik al goedkoper uit wanneer ik elektrische cop 1 verwarm.
Ik zal zeggen dat bij warmte net de vaste kosten max 50%mag zijn dan van een gas aansluiting en de prijs moet 4x zo laag zijn in vergelijking per energie in vergelijking met electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dre schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:50:
[...]

Volgens mij is een van de doelen van de warmtewet 2.0 nu juist die subsidie te laten vervallen. Alle kosten worden verrekend in de aansluiting en de prijs van de energielevering. Dat “jouw” belastinggeld daarvoor wordt gebruikt is nu al twijfelachtig maar in de toekomst onwaar.

En ook de monopoliepositie is nu ook juist iets dat met de wet collectieve warmte en de nieuwe warmtewet goed geregeld wordt.

Er zitten genoeg nadelen aan stadswarmte, maar er is ook een boel ruis. De kosten van een warmtenet zijn gigantisch, de energiebronnen veelal nog fossiel en nieuwe, duurzame bronnen van de warmte voor de netten vaak nog veel wensdenken.
Er zitten ook een aantal hele grote voordelen aan. De belangrijkste is momenteel denk ik dat het de enige oplossing is die gemeenten kunnen bieden gezien hun wettelijke plicht om van het gas af te gaan.
Alle andere mij bekende opties bieden geen oplossing voor iedereen. Ik kies zelf liever voor een warmtepomp, maar als gemeente kun je dat niet bieden. En als je dat een particulier initiatief laat zijn, hoe garandeer je dan warmte voor iedereen?

Je kunt het in mijn ogen daarom beter hebben over een maatschappij brede oplossing . Logisch dat de overheid daarin het “monopolie” bezit.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 31-12-2023 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Roozzz schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:49:
[...]

Eens, maar ik snap jouw opmerking niet helemaal. Bedoel je hiermee dat dit geen onderdeel zou moeten zijn van een kostenvergelijking? Dat was namelijk het punt.
Bij een kostenvergelijking hoef je bij de elektra-verzwaring dus niet de gehele maatschappelijke kosten aan verwarming toe te rekenen. Welk deel er dan overblijft / wat een goede verdeelsleutel zou zijn is een andere discussie, maar een 1:1 vergelijking benadeelt het elektra-alternatief onterecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Ronald schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:06:
@Groningerkoek Zie italic...

En dan komen we op de volgende: Ik vind het zo 123 niet op Nibud zelf, maar wel diverse referentie naar Nibud, bijvoorbeeld https://www.huis-hypothee...e-volgens-nibud-sparen-2/

10% bruto loon naar die eerder genoemde buffer...
En nog eens 1% van je woning waarde voor onderhoud.

En dat is bij elkaar echt wel heel veel... Dat begrijp ik... Dat kost heel veel discipline... iets wat we blijkbaar niet meer verwachten van volwassen mensen...
Want dure vakantie is wel heel nodig... En die grotere en / of 2e auto ook (Kleine auto kost bij mijn woning meer als die reservering onderhoud, grote auto gaat het hard richting 2x)...

Maar het betekend domweg dat ik in een jaar of 4 budget heb voor een Warmtepomp, of een jaar of 1-4 (Afhankelijk van gekozen warmtenet) voor ik die aansluitkosten bij elkaar heb... Bovenop de onvoorzien buffer.

Er zijn mensen die door veranderde omstandigheden oprecht moeite hebben zelfs na dat ze dure keuzes die veel te gemeengoed zijn geworden nagelaten hebben.
Zonder veranderde omstandigheden zijn de toetsingen rond woning financiering behoorlijk voorzichtig... en dan moet het inkomen er zijn voor deze reserveringen.
Er zijn ook zat mensen die helemaal niet zo'n buffer nodig hebben.

Ik ben monteur en handig, heb al een keer een hele woning gebouwd. En los daarvan in de kennis en familie kring stikt het van de handige lui met een divers aanbod aan specialisaties.

Laatste woning die ik had in Nederland had een nieuwe keuken, dak was 5 jaar oud, ketel was 2 jaar oud, als ik alles zelf doe heb ik alleen materiaal kosten, waarvoor zou ik in vredesnaam een buffer aanleggen op zo'n moment? Er staat altijd wel minimaal 1.000,- op de bank, oftewel als er wat stuk ging reed ik naar de winkel en kocht vervanging. Wat zou ik met een buffer van 7.500,- moeten? En zo ken ik er nog veel meer. Zelfs al zou het dak vervangen moeten worden dan koop je een pakket hout 3 dozen met schroeven, 2 pallets met dakpannen laten bezorgen dat kost allemaal geen vermogens.

Dus ja als er ineens een brief komt met "Hey, over 3 maanden komen we de boel veranderen, lap even 7.500,- dan zou dat gewoon een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Wesleymaur schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:28:
Hi allen,

De huidige Warmtewet in Nederland, die de rechten en plichten van consumenten beschermt bij stadsverwarming, staat op het punt vervangen te worden door de Wet collectieve warmtevoorziening. Met meer dan een half miljoen huishoudens die afhankelijk zijn van stadsverwarming, waarbij de leverancier een monopolypositie inneemt, is het essentieel om de consument te beschermen tegen te hoge prijzen. De nieuwe wet, die naar verwachting op 1 januari 2025 van kracht wordt, heeft meerdere doelen.

Een belangrijk doel is het beteugelen van de omstreden prijs van warmte, die momenteel is gekoppeld aan de prijs van aardgas. De overheid ziet warmte als een duurzaam alternatief voor aardgas en wil de tarieven baseren op de werkelijke kosten van warmtebedrijven, met een maximaal winstpercentage. Daarnaast stimuleert de wet de aanleg van warmtenetten en geeft het meer zeggenschap aan regionale en lokale overheden over de locaties en levering van warmte. Gemeenten zullen in de toekomst beslissen waar warmtenetten worden geplaatst. De nieuwe wet moet (as we speak (30-12-2023) nog door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld voordat deze van kracht wordt.

Klinkt allemaal heel nobel maar hoe realistisch is dit voorstel.

Maximale winst% = investeerders kijken eerst of ze niet ergens anders een beter rendement kunnen behalen. Dus wie gaat de aanleg betalen?

Meer zeggenschap voor overheden en gemeentes = Investeerders rennen gillend de deur uit, willen niets met deze bemoeiing te maken hebben. Zie als voorbeeld wat er op de huizen markt gebeurd naar aanleiding van de huur regels. Dit soort ingrepen leidt alleen maar tot hogere kosten.
Dit is geen stimuleren van aanleg maar juist het tegenovergestelde.

En dan is er nog het probleem hoe haal je eigenaren van woningen over om een aansluiting te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Groningerkoek schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:30:
[...]

Er zijn ook zat mensen die helemaal niet zo'n buffer nodig hebben.

Dus ja als er ineens een brief komt met "Hey, over 3 maanden komen we de boel veranderen, lap even 7.500,- dan zou dat gewoon een probleem zijn.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel. Die € 7.500 hoef je ook niet over 3 maanden te hebben. Volgens mij is de minimale termijn die gehanteerd moet worden voor gemeenten om wijken van het gas te halen 8 jaar.

En daarbij, als er zoveel handige klussers in je omgeving zitten, dan kost het veel minder dan dat bedrag. Die paar leidinkjes naar boven trek je dan zelf wel.

@hanev001 het is niet voor iedere investeerder. Maar het is wel een investering met een door de overheid gegarandeerd rendement. Het risico is dus 0. Dat is dan wellicht niet voor een hedgefund, maar zeker wel voor pensioenfondsen e.d. interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 31-12-2023 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
blissard schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:52:
[...]

Tuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel. Die € 7.500 hoef je ook niet over 3 maanden te hebben. Volgens mij is de minimale termijn die gehanteerd moet worden voor gemeenten om wijken van het gas te halen 8 jaar.

En daarbij, als er zoveel handige klussers in je omgeving zitten, dan kost het veel minder dan dat bedrag. Die paar leidinkjes naar boven trek je dan zelf wel.

@hanev001 het is niet voor iedere investeerder. Maar het is wel een investering met een door de overheid gegarandeerd rendement. Het risico is dus 0. Dat is dan wellicht niet voor een hedgefund, maar zeker wel voor pensioenfondsen e.d. interessant.
Waar haal je vandaan dat het rendement gegarandeerd wordt? Er wordt gesproken over een maximaal winstpercentage niet dat ze winst zullen gaan maken. Ik zou zeker niet blij zijn als mijn pensioenfonds geld zou steken in warmtenetten, hun taak is een zo hoog rendement te behalen voor de deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Microkid schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:42:
[...]

Zie hier hoe ze in bestaande woningen dit kunnen installeren: https://www.installatie.nl/nieuws/warmtenet-naar-zolder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
ID-College schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:30:
Ik ben allang afgestapt van ons warmtenet (was echt veel te duur) en ik ben benieuwd hoe dit in de toekomst dan gaat. Het klinkt idyllisch, maar als iedereen denkt: ik pak wel een WP, dan zit je met veel ongebruikte aansluitingen, die vervolgens de prijs weer gaan opdrijven voor anderen. Immers, het onderhoud moet wel betaald worden, maar die kosten worden verdeeld onder minder mensen..

Kortom: je moet verplicht meedoen?
Is het niet mogelijk om meerdere warmteleveranciers op het warmtenet warmte te laten leveren? Dan krijg je concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ja, dat lijkt me in mijn huis ook de enige werkbare oplossing. Leidingen langs de buitenkant van het huis via een koof naar binnen naar de 1e verdieping waar de cv-ketel hangt. Daar dan de warmtewisselaar enz installeren en de boel aansluiten op de bestaande cv-leidingen.
We gaan het ooit meemaken... of niet...afhankelijk wat mijn gemeente wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Dre schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:15:

• 15 jaar stadsverwarming (15 * 35 * 46,69) + (15 * 795,88) = € 36.450
  • 15 jaar warmtepomp (15 * 35 * 5,56) = € 2.919
Total Cost of Ownership zit hier niet in verwerkt denk ik? Een totale installatie warmtepomp kost al snel 15k - 20k. De afschrijving en evt. onderhoud moet je dus eigenlijk nog even toevoegen.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wesleymaur schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Is het niet mogelijk om meerdere warmteleveranciers op het warmtenet warmte te laten leveren? Dan krijg je concurrentie.
Dat zou eigenlijk het mooiste zijn. Ik vergelijk het met elektra. Er staan meerdere energiecentrales in NL, energieleveranciers kopen daar hun stroom in en verkopen het aan jou. Het komt immers allemaal via hetzelfde draadje je huis binnen. Voor warmte zou het imho vergelijkbaar moeten kunnen zijn. Beetje concurrentie kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Microkid schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Dat zou eigenlijk het mooiste zijn. Ik vergelijk het met elektra. Er staan meerdere energiecentrales in NL, energieleveranciers kopen daar hun stroom in en verkopen het aan jou. Het komt immers allemaal via hetzelfde draadje je huis binnen. Voor warmte zou het imho vergelijkbaar moeten kunnen zijn. Beetje concurrentie kan zeker geen kwaad.
Exact. KLanten worden per warmtemeter thuis aangeslagen voor de warmte die wordt geleverd. Maar misschien denken we te simpel :). EN mogelijk zijn de bestaande warmtenetten niet groot genoeg om meerdere leveranciers te laten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
President schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:34:
[...]

Dat de overheid wat mij betreft voor alle energie bedrijven dan wel een maximaal winstpercentage mag invoeren? Of waarom niet direct voor alle commerciële bedrijven?
Hier ben ik het meest bedachtzaam voor nu. De nieuwe wet gaat ervan uit dat als de daadwerkelijke kosten worden berekend, deze gaan zorgen voor lagere kosten dan dat het nu gaat. Maar hoe voorkom je dat leveranciers niet helemaal los gaan en dat conform wet alsnog kunnen doorberekenen aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wesleymaur schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Exact. KLanten worden per warmtemeter thuis aangeslagen voor de warmte die wordt geleverd. Maar misschien denken we te simpel :). EN mogelijk zijn de bestaande warmtenetten niet groot genoeg om meerdere leveranciers te laten leveren.
Ik ga er van uit dat we de komende jaren veel meer warmtenetten zien ontstaan. Vooral in nieuwbouwwijken die meteen van het gas af zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-05 21:38
In de praktijk zijn die warmtemeters (op radiatoren) een draak. zodra die van jou verkeerd meet tov alle andere meters heb je ineens een hele hoge eindafrekening. Ook kom je er niet achter hoe en wat die meters precies meten. Dit is wellicht iets voor een ander topic.

Ook bij andere "warmtemeters" heb ik mijn vraagtekens. Doe mij maar gewoon een gasmeter, dat is techniek die zich bewezen heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Zilla op 08-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Zilla schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:54:
In de praktijk zijn die warmtemeters (op radiatoren) een draak. zodra die van jou verkeerd meet tov alle andere meters heb je ineens een hele hoge eindafrekening. Ook kom je er niet achter hoe en wat die meters precies meten. Dit is wellicht iets voor een ander topic.
Ik heb een warmtemeter op de warmtewisselaar in m'n huis. Die meet de afgegeven warmte in de wisselaar en niet via de radiatoren in mijn huis (of vloerverwarming in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
Wesleymaur schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Ik heb een warmtemeter op de warmtewisselaar in m'n huis. Die meet de afgegeven warmte in de wisselaar en niet via de radiatoren in mijn huis (of vloerverwarming in mijn geval).
Wordt de stand van die warmtemeter ook gebruikt door je energieleverancier voor de rekening? Daar gaat het namelijk nogal vaak mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 21:28
[...]

Dat zou je wel willen inderdaad, maar zo is het momenteel niet iig. Het is gewoon een monopolie op deze manier.. maargoed, ik ben er al een paar jaar vanaf inmiddels en dat bevalt mij prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
Die bedrijven zijn niet te vertrouwen. Wanneer dat warmtenet er eenmaal ligt en iedereen er van afhankelijk is, houd niemand ze tegen om toch de prijzen te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Microkid schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:47:
Tsja, elektra is nou eenmaal relatief makkelijk te vervoeren, de infrastructuur is er en de markten zijn gekoppeld. Je kan als energiehandelaar praktisch transparant energie inkopen in andere landen, waarbij je de transportcapaciteit er bij koopt. Warmte is veel lastiger te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Zilla schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Wordt de stand van die warmtemeter ook gebruikt door je energieleverancier voor de rekening? Daar gaat het namelijk nogal vaak mis.
Ja, meters worden wel geijkt ergens, maar er zal wat afwijking zijn. Die niet is te vergelijken met die rare warmte metertjes op radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Tsja. https://nos.nl/artikel/25...lemen-met-stadsverwarming

Daar zit je dan, monteur bellen gaat niet helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door PP_Sound op 08-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wesleymaur schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Total Cost of Ownership zit hier niet in verwerkt denk ik? Een totale installatie warmtepomp kost al snel 15k - 20k. De afschrijving en evt. onderhoud moet je dus eigenlijk nog even toevoegen.,
Ik heb het zelf kunnen doen en was na subsidie voor 500 euro klaar :). Afschrijving van 2,78 euro per maand over 15 jaar gezien. Die bedragen 15k - 20k hoor ik vaker, maar vraag me altijd af of er dan ook meteen een nieuwe keuken bij zit of andere woningverbetering.

Stadsverwarming aansluiting kost € 5.250,24. Krijg je € 3.775,- subsidie op.

Het zou leuk zijn als je je eigen stadsverwarmingnet kan aanleggen in de buurt. Zelf een dikke warmtepomp en dan al je buren voor € 5.250,24 aan laten sluiten + vastrecht + GJ verkopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilla
Wesleymaur schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Ja, meters worden wel geijkt ergens, maar er zal wat afwijking zijn. Die niet is te vergelijken met die rare warmte metertjes op radiatoren.
Deze rare radiator warmtemeters worden ook geijkt en gebruikt voor de jaarafrekening.
Het meten van warmte is stukken lastiger dan het meten van gas of elektriciteits verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Zilla schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Deze rare radiator warmtemeters worden ook geijkt en gebruikt voor de jaarafrekening.
Het meten van warmte is stukken lastiger dan het meten van gas of elektriciteits verbruik.
Klopt helemaal en ben blij dat ik er alweer een tijd geen last meer van heb.
Radiators die nooit open gingen en toch verbruik hadden volgens dat metertje en ISTA die daar over gaat zegt domweg dat de meter altijd gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:02

ThePsycho

Biertje?

Ik hoop morgen weer te kunnen douchen, hier dan wel weer geluk met goede isolatie ;)
Voor ons wel een leuke reminder dat we blij zijn met de WP straks.

(Overigens is de storing nu al 31 uur bezig...)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 22:47

Tuxie

En WeL nU!

Ook ik irriteer me mateloos aan de hoge prijzen van mijn stadsverwarming aansluiting. Overweeg ook een warmptepomp (mono) met WPB. Echter objectief gezien vind ik stadsverwarming een oplossing met een hoog comfortgehalte: zo heb je altijd instant heet water en is de warmtewisselaar een vrij simpel systeem. Tevens verwarmt het op basis van restwarmte (i.i.g. voor het grootste gedeelte hier in Hengelo OV) dus in principe een duurzamer systeem.

Helaas is de financiering van dit systeem totaal uit de bocht gevlogen. Zo mogen aanbieders van stadsverwarming 'niet handelen' in energie, dus ze moeten op 1 moment inkopen. Het 'niet meer dan anders' principe was bedoeld om consumenten te beschermen, niet om prijzen te maximaliseren als het ook goedkoper kan. Tevens zijn dit semi-overheidsbedrijven waar alle innovatie en efficientie wel uitgeslagen is en de consument de rekening betaald, zonder ook maar enigzins keus te hebben. Mijn conclusie: systeem goed, uitvoering slecht. Ik hoop dat de nieuwe wet wel wat losmaakt ten gunste van de consument, anders haal ik de stadsverwarming er ook uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
ThePsycho schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Ik hoop morgen weer te kunnen douchen, hier dan wel weer geluk met goede isolatie ;)
Voor ons wel een leuke reminder dat we blij zijn met de WP straks.

(Overigens is de storing nu al 31 uur bezig...)
Wanneer zoiets in Hoogbouw Zuid gebeurd dan hebben ze een groot probleem, die flats met matige isolatie koelen dan snel af en zijn met dit weer niet snel op temperatuur.

31 uur en maar afwachten wanneer je weer kunt douchen lijkt me niet prettig, sterkte ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:02

ThePsycho

Biertje?

PP_Sound schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Wanneer zoiets in Hoogbouw Zuid gebeurd dan hebben ze een groot probleem, die flats met matige isolatie koelen dan snel af en zijn met dit weer niet weer snel op temperatuur.

31 uur en maar afwachten wanneer je weer kunt douchen lijkt me niet prettig, sterkte ermee.
Klopt, gelukkig is een redelijk deel van de woningen die nu last hebben nieuwbouw.

En dank! Als we morgen geen warmte hebben maar even koud er onder :X

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
[...]

Zelf ben ik enorm blij dat dit niet het geval is.

Dat werkt voor grote verdeelnetten maar er is niet zoiets als het warmtenet.

"Het" warmtenet bestond in 2019 uit ongeveer 6900 afzonderlijke warmtenetinstallaties met gemiddeld 81,5 huishoudens per installatie. Er waren slechts 4 installaties met meer dan 10K huishoudens.

Je moet er toch niet aan gaan denken dat we dat moeten gaan opsplitsen in netwerkbeheerder, energieproducent en leverancier. Dan komt er een enorme berg boekhouding en overhead bij wat ook allemaal betaald moet gaan worden. Tevens wil je veel van die netten helemaal niet vrijgeven omdat ze in bezit zijn van bijvoorbeeld VEV's of woningcorporaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Dre schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik heb het zelf kunnen doen en was na subsidie voor 500 euro klaar :). Afschrijving van 2,78 euro per maand over 15 jaar gezien. Die bedragen 15k - 20k hoor ik vaker, maar vraag me altijd af of er dan ook meteen een nieuwe keuken bij zit of andere woningverbetering.
Voor een hybride warmtepomp heb ik in de afgelopen maanden prijsindicaties gezien van minimaal 7.000 euro, voor all-electric minimaal 11.000 tot 12.000. Dit is inclusief installatie -die kan en wil ik zelf niet doen, en na aftrek van subsidie.

Qua afschrijving zou dit voor mij drie tot vijf keer duurder zijn dan de gasketel. Op basis van het huidige gasverbruik en stroom- en gastarieven zou de terugverdientijd van de hybride acht tot negen jaar zijn, van de all-electric elf tot vijfien jaar.

Als je in de afgelopen jaren voor een gunstig bedrag een warmtepomp hebt kunnen (laten) installeren ben je spekkoper. Moet je dat nu nog doen, heb je wel lagere variabele kosten dan met aardgas, maar hogere totale kosten. Bij voortzetting van het huidige beleid wordt gas steeds duurder, stadsverwarming daarmee ook, en een warmtepomp relatief voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Groningerkoek schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:40:
Je moet er toch niet aan gaan denken dat we dat moeten gaan opsplitsen in netwerkbeheerder, energieproducent en leverancier. Dan komt er een enorme berg boekhouding en overhead bij wat ook allemaal betaald moet gaan worden. Tevens wil je veel van die netten helemaal niet vrijgeven omdat ze in bezit zijn van bijvoorbeeld VEV's of woningcorporaties.
Bedoel je met dat laatste de "blokverwarming" in flats of appartementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Groningerkoek schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:40:

"Het" warmtenet bestond in 2019 uit ongeveer 6900 afzonderlijke warmtenetinstallaties met gemiddeld 81,5 huishoudens per installatie. Er waren slechts 4 installaties met meer dan 10K huishoudens.
https://www.cbs.nl/-/medi...35/warmtemonitor-2019.pdf
Er waren in 2019 al diverse grotere netten (enkele duizenden tot tienduizenden aansluitingen). Plus plannen voor koppeling van netten binnen Zuid-Holland, en eveneens koppeling binnen de Metropoolregio Amsterdam, om op die grootschalige netwerken meerdere warmtebronnen aan te sluiten.

Grootste netten (prognose voor 2023) met meer dan 10.000 aansluitingen:
Utrecht-Nieuwegein 58.000 aansluitingen
Almere 57.000 aansluitingen
Rotterdam-Capelle a/d IJssel Eneco 54.000 aansluitingen (en 9000 bij Vattenfall)
Breda-Tilburg-Oosterhout 36.900 aansluitingen
Amsterdam Zuid en Oost en Amstelveen 31.600 aansluitingen
Purmerend 30.000 aansluitingen
Amsterdam Noord en West 28.200 aansluitingen
Ede 20.000 aansluitingen
Arnhem-Duiven-Westervoort 17.500 aansluitingen
Den Haag 13.800 aansluitingen (Ypenburg is apart vermeld netwerk)
Leiden 10.600 aansluitingen
Den Haag Ypenburg 10.100 aansluitingen.

Een aansluiting kan meer dan één huishouden betreffen.
Er zijn dus meer dan vier netwerken met meer dan 10.000 huishoudens aangesloten.

[ Voor 36% gewijzigd door Linea op 09-01-2024 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:00
Vooral leuk zo'n warmtenet als het een beetje koud is:
https://warmtebedrijfede.nl/werkzaamheden-en-storingen/

Kort gezegd er is te weinig capaciteit en daardoor kunnen een (groot) deel van de huizen geen warmte krijgen. Er staan nu nood voorzieningen om de boel bij te warmen.
Warmtenet... Het komt er bij mij niet in. Als ik het alleen maar omdat je bent over geleverd aan de grillen van 1 leverancier.
Staat ook zo mooi, we hebben ons tarief moeten verlagen van 75 euro naar 45 euro. Mijn idee is dan heb ik jaren lang 30 euro te veel betaald? Of gaat volgend jaar het vastrecht omhoog want de kosten moeten toch betaald worden.

[ Voor 29% gewijzigd door HugoStiglitz op 09-01-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 22:00
antidote schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:32:
[...]

Voor een hybride warmtepomp heb ik in de afgelopen maanden prijsindicaties gezien van minimaal 7.000 euro, voor all-electric minimaal 11.000 tot 12.000. Dit is inclusief installatie -die kan en wil ik zelf niet doen, en na aftrek van subsidie.
(...)
Kijk eens naar de Quatt hybride WP. Ca €3000 inclusief montage en na aftrek subsidie. Binnenkort ook als all-electric.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
@jaari interessant, het prijsverschil met andere merken lijkt heel groot. Ik ga het topic doornemen.
Volgens de planning van de gemeente zou hier binnen tien jaar een warmtenet moeten liggen, nu nog investeren in een hybride oplossing ligt voor mijzelf dus niet voor de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Met de huidige gasprijzen (€1,13 per m3 gas zou gelijkstaan aan €35 per Gj) betalen we bij Eneco inmiddels ook al weer meer dan 25% meer dan gas met de prijs van €44,81 per Gj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-05 18:25
Hier in Groningen ook, bij http://grunnegerpower.nl/ 44,36. Van de week een berekening laten maken wat ik kwijt was, de vaste kosten zijn 628 euro p/j en met het gebruik van 1313m3 gas kwam ik totaal op een 208 euro in de maand, dat is meer dan wat ik nu betaal in de maand exclusief stroom, sterker nog, kan bij hun gas en stroom afsluiten voor 199 euro per maand. Het aansluiten en plaatsen is kosteloos. De buizen gaan langs de gevel omhoog in een isolatie koof net onder het dakschot door. Moet voor 18 februari beslissen.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wesleymaur schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:13:
Met de huidige gasprijzen (€1,13 per m3 gas zou gelijkstaan aan €35 per Gj) betalen we bij Eneco inmiddels ook al weer meer dan 25% meer dan gas met de prijs van €44,81 per Gj
Enorm jammer dat de ACM zo'n tandeloze tijger zonder ruggengraat is.

Hier in 3 jaar van 75 naar 120 euro per maand gegaan. En wij verbruiken echt weinig qua warmte.

Vooral de vaste lasten zijn belachelijk.

Terwijl een warmtenet in theorie bijna ideaal is. De warmte is vaak restwarmte, kosten zijn bij veel aansluitingen laag per huishouden, en veel efficiënter dan een WP per huis moeten aanleggen.

Maar tja, we gaven bedrijven een monopoliepositie per net. En gemeenten stonden erbij en keken ernaar. Want ambtenaren kúnnen gewoon niet marktdenken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
En inmiddels betalen we alweer 32% meer met de huidige gasprijzen…
Wesleymaur schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:13:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Een en ander raakt in een stroomversnelling? Tweede Kamer komt met voorstel om warmtenetten snel goedkoper maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Gisteren een mooi programma van de Hofbar NPO2 over warmtenetten, ook hier worden de problematiek benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fakman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03-2024
Nu trekt Vattenfall al de stekker uit het warmtenet in Amsterdam omdat met de nieuwe wet de financiering niet sluitend te krijgen is.
Ook een warmtenet is peperduur. En hierdoor is er een grote streep gezet door veel projecten en 10.000den woningen van het warmtenet.
Een beetje een paradoxale wet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik heb begrepen dat de gemeenten een halt hebben toegezegd en dat er eerst een oplossing moet komen.
Verder begreep ik uit het programma dat Jetten de maximale prijs wil loslaten? Hier wordt het overstappen wel heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De Fakman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:05:
Nu trekt Vattenfall al de stekker uit het warmtenet in Amsterdam omdat met de nieuwe wet de financiering niet sluitend te krijgen is.
Ook een warmtenet is peperduur. En hierdoor is er een grote streep gezet door veel projecten en 10.000den woningen van het warmtenet.
Een beetje een paradoxale wet dus.
Tja, aan het warmtenet zoals nu heb je ook heel weinig als consument. Kun je beter al die woningen voorzien van een grondgebonden warmtepomp.

Warmtenet was een leuk idee, maar partijen zoals Vattenfall hebben er nul problemen mee om de prijs ieder jaar met >10% te laten stijgen. Want je kunt als afnemer geen kant op.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Als het zoveel duurder blijft of nog duurder wordt, zullen steeds meer mensen een warmtepomp als vervanger gaan installeren. Iets dat al speelt in mijn hoofd. Alleen jammer dat je dan zoveel ruimte in je huis vrij moet maken voor de installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:50
Ik wil ook geen warmtenet. Waarom zou restwarmte uit een kolen/ houtstookcentrale beter zijn voor deze planeet? Daarnaast ga ik echt niet mijn hele huis verbouwen voor zo’n slecht onderbouwd verhaal. En ik ben vast niet de enige die er zo over denkt.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1954
  • Laatst online: 09-05 22:39
Wesleymaur schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:46:
Als het zoveel duurder blijft of nog duurder wordt, zullen steeds meer mensen een warmtepomp als vervanger gaan installeren. Iets dat al speelt in mijn hoofd. Alleen jammer dat je dan zoveel ruimte in je huis vrij moet maken voor de installaties.
Zo makkelijk kom je van die stadsverwarming niet af. Als huurder lukt dat sowieso niet.

Aan het afsluiten zijn ook kosten verbonden. Afsluiting kost maximaal € 5277,68. https://www.consuwijzer.n...afsluiten-warmte-of-koude De stadswarmingboeren kennende zullen ze dat maximale tarief dan ook wel in rekening brengen. De leverancier kan ook weigeren af te sluiten. Bij voorbeeld als met de afsluiting het andere afnemers onmogelijk wordt gemaakt nog gebruik te maken van hun warmteaansluiting.
https://www.consuwijzer.n...armte-van-een-leverancier

[ Voor 8% gewijzigd door san1954 op 04-04-2024 13:00 ]

Pagina: 1