Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ZL900
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:34
Wij hebben 2 jaar terug een nieuw "duurzaam" huis gebouwd.
Helaas moesten we ondanks we een aansluiting hebben toch van het gas af.
Nu we er ruim een jaar wonen wordt het verbruik inzichtelijk.
Het stroom verbruik valt ons toch wel erg tegen, dus dat moet gecompenseerd worden.
Boven op het huis hebben wij 9 panelen liggen (dat heeft het installatiebedrijf bij de bouw geïnstalleerd).

Voor Kerst hebben wij ons een setje wat wij online tegen kwamen onder de boom cadeau gedaan.

Het was een complete doe het zelf set met de volgende basis componenten:

- 8x Jinko JKM430N Tiger Neo N-type All Black zonnepanelen
- 8x Allimex pannendak onderstel
- 1x Solplanet ASW3000S-S (3kW | 1 Fase | 1 MPPT )

Nu heb ik de volgende vraag is het verstandig om alle panelen op het zelfde dakvlak te leggen (wat vrouw niet leuk vind) of kan ik ook 2 panelen iets gunstiger neerleggen (in een soort van L).
Gaat dit te veel opbrengst kosten omdat we maar 1 streng hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY2b0Iwdddti3pOktlYDcSjv-mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7DHbGwQMx24sI0BiSpYaCdg.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 1 alles op dakvlak 1 (zuid-oost)
Optie 2 6 op dakvlak 1 (zuid-oost) en 2(zuid-west) op dakvlak 2 (Dit heeft de voorkeur van de vrouw omdat je dan net de panelen op de stal niet kan zien vanuit het huis.)

Welke optie gaat het meeste opleveren.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
Alles in dezelfde richting is het gunstigste. Ik zou er 1 string van maken, en die dus op 1 ingang inpluggen.
Het ziet er waarschijnlijk ook mooier uit als er 1 zwarte rechthoek is i.p.v. om de hoek nog ene plukje. Dat oogt veel rommeliger. Als je toch verdeeld over dak 1 en 2 dan nog steeds 1 string houden. Rendement zal iets lager zijn, maar ook weer niet de wereld. De helling is namelijk zo klein.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 16:46
Waarom zeg je dat je maar 1 streng hebt. De Solplanet ASW3000S-S heeft toch 2 MPPT regelaars?

Met 2 panelen haal je de 80V niet zie ik. jammer

[ Voor 21% gewijzigd door alwind op 27-12-2023 13:20 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
Je hebt eigenlijk minimaal 4 panelen per string nodig, dus 2 apart gaat niet. Kan er meer op die kant van het dak? Heb je een bovenaanzicht of schematische tekening met afmetingen?

• ZL900
99ruud99 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:58:
Je hebt eigenlijk minimaal 4 panelen per string nodig, dus 2 apart gaat niet. Kan er meer op die kant van het dak? Heb je een bovenaanzicht of schematische tekening met afmetingen?
De panelen zijn flink aan de maat, er passen er helaas maar 2 net aan op.
Begrijp het nou goed dat als je alles op 1 streng aan sluit dat de streng dat het gemiddelde van alle panelen neemt?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
la je alles aansluit verlies je heleboel, omdat hij zich aanpast naar laagst opbrengend paneel, en gezien je 2 windrichtingen legt heb je dan minder opbrengst dan wanneer je deze 2 weglaat.

Hoeveel Wp zijn ze? domme vraag staat in TS,maar dit is toch gewoon standard? (Ongeveer 176 x 113 cm).

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 27-12-2023 16:27 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:11
ZL900 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:23:
Voor Kerst hebben wij ons een setje wat wij online tegen kwamen onder de boom cadeau gedaan.

Het was een complete doe het zelf set met de volgende basis componenten:

- 8x Jinko JKM430N Tiger Neo N-type All Black zonnepanelen
- 8x Allimex pannendak onderstel
- 1x Solplanet ASW3000S-S (3kW | 1 Fase | 1 MPPT )
Volgende keer misschien eerst advies vragen voor je kerstcadeau's koopt O-)

Hoe verwarmen jullie het huis? Wat is de opbrengst van de huidige 9 panelen? Het huis ziet er niet extreem groot uit zo op de foto, dus ik ben wat verbaasd dat je een hele hoge elektra rekening hebt. Als het verwarmingssysteem inefficiënt is kan je dat beter aanpakken dan gewoon extra zonnepanelen bijleggen.

Kortom meer info is wenselijk om een goed onderbouwt advies de kunnen geven.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ZL900 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:22:
[...]

De panelen zijn flink aan de maat, er passen er helaas maar 2 net aan op.
Begrijp het nou goed dat als je alles op 1 streng aan sluit dat de streng dat het gemiddelde van alle panelen neemt?
Stroom wordt bepaald door de minst presterende panelen... Dat of 2 panelen gaan geheel in bypass...

De vrouw zal dus gewoon 1x8 moeten accepteren...
De prijs van kopen zonder kennis :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZL900
Oilman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:30:
[...]

Volgende keer misschien eerst advies vragen voor je kerstcadeau's koopt O-)

Hoe verwarmen jullie het huis? Wat is de opbrengst van de huidige 9 panelen? Het huis ziet er niet extreem groot uit zo op de foto, dus ik ben wat verbaasd dat je een hele hoge elektra rekening hebt. Als het verwarmingssysteem inefficiënt is kan je dat beter aanpakken dan gewoon extra zonnepanelen bijleggen.

Kortom meer info is wenselijk om een goed onderbouwt advies de kunnen geven.
De foto is onze stal.
Ons huis staat niet op de foto.
We verwarmen het huis met een warmtepomp en ons gastenverblijf (oei dat klinkt erg luxe. Het is een huisje wat we hebben gebouwd met materialen van ons gesloopte huis. Hier hebben we gewoond tijdens de bouw van ons nieuwe huis)verwarmen we met infraroodpanelen.

• ZL900
Ronald schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:55:
[...]
De vrouw zal dus gewoon 1x8 moeten accepteren...
Heb je nog tips hoe je dit aan een zwangere vrouw moet vertellen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:27
Tip nummer 1:
Infrarood panelen niet als hoofd verwarming gebruiken! Welke derderangs knuppel heeft dit bedacht? Daar is de reden dat je zo takkeveel stroom (denkt) te verbruiken.

Tip 2:
Zoek dingen uit voordat je begint. Eerst het bericht dat je 'ineens geen gas meer mocht', gevolgt door 'ja ni heb ik gewoon maar wat panelen gekocht en uh, hoe moeten die op t dak' gevolgt door 'oh ja we verwarmen ons huis met infrarood panelen' geeft heel duidelijk aan dat installaties en energie niet de aandacht krijgen die nodig is en dat je gewoon maar wat losse oplossingen aan elkaar knoopt.

Als. Je geen geen expert bent is dat niet erg, maar huur dan kennis in of verdiep je een paar maanden op een forum zoals dit. Want je blijft achter de feiten aanlopen zo.

Als die panelen niet meer retour afzender kunnen dan zit je gewoon vast aan 1 dakvlak/richting, anders heb je te weinig panelen per groep zoals hierboven ook al gezegd is.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11 21:55
ZL900 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:21:
[...]

De foto is onze stal.
Ons huis staat niet op de foto.
We verwarmen het huis met een warmtepomp en ons gastenverblijf (oei dat klinkt erg luxe. Het is een huisje wat we hebben gebouwd met materialen van ons gesloopte huis. Hier hebben we gewoond tijdens de bouw van ons nieuwe huis)verwarmen we met infraroodpanelen.
Die infrarood panelen verwarmen met COP 1.
Een goedkoop split aircootje lost dat op.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11 21:55
Ik sluit me ook aan bij de tips van @Fr33z. Bezint eer ge begint! Paar weken inlezen en je topic in de juiste algemene fora bumpen!

Voor nu:
Die panelen leg je het beste op één dakvlak en aangezien de WAF niet hoog is voor die oplossing koop je voor je partner een mooi aanvullend kerstcadeau.

Je kunt op het andere dakvlak wellicht nog twee panelen met een micro (Enphase/Hoymiles/AP systems) leggen. Panelen zijn nu goedkoop. Pakken wat je pakken kan.

En vergeet die infraroodpanelen niet op marktplaats te zetten. Split aircos beginnen vanaf ca. €1.400 inkl. installatie. Ik draai 24/7 met een 3,5kW van Mitsubishi Heavy Industries en verwarm het gehele appartement ermee. Meubels, muren, alles is op comfortabele temperatuur. Kost zo'n 4-6kW per dag op stookdagen. Waar je het binnendeel ophangt maakt veel uit dus even situatie schetsen en advies vragen dus....

Een infraroodpaneel van 450W verwarmt één deel van de kamer 24/7 voor ca. 10kW per dag.

De laatste twee vakantiehuizen via AirBnBwaar ik was hadden ook L/L WP (lucht lucht WarmtePomp = airco) verwarming en dat was prima.

En voor het inregelen van de WP bij je hoofdwoning moet je hier zijn.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
ZL900 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:24:
[...]

Heb je nog tips hoe je dit aan een zwangere vrouw moet vertellen?
Je doet het voor de toekomst van het kind kun je proberen.
En trek vooraf je sportschoenen aan, succes!

• ZL900
Fr33z schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:35:
Tip nummer 1:
Infrarood panelen niet als hoofd verwarming gebruiken! Welke derderangs knuppel heeft dit bedacht? Daar is de reden dat je zo takkeveel stroom (denkt) te verbruiken.

Tip 2:
Zoek dingen uit voordat je begint. Eerst het bericht dat je 'ineens geen gas meer mocht', gevolgt door 'ja ni heb ik gewoon maar wat panelen gekocht en uh, hoe moeten die op t dak' gevolgt door 'oh ja we verwarmen ons huis met infrarood panelen' geeft heel duidelijk aan dat installaties en energie niet de aandacht krijgen die nodig is en dat je gewoon maar wat losse oplossingen aan elkaar knoopt.

Als. Je geen geen expert bent is dat niet erg, maar huur dan kennis in of verdiep je een paar maanden op een forum zoals dit. Want je blijft achter de feiten aanlopen zo.

Als die panelen niet meer retour afzender kunnen dan zit je gewoon vast aan 1 dakvlak/richting, anders heb je te weinig panelen per groep zoals hierboven ook al gezegd is.
1- De infraroodpanelen hebben we 4 jaar geleden op aanraden van een adviseur aangeschaft. de motivatie van de beste man was: Het huisje is zo klein (24m2). Die ruimte is ook nog op gesplitst in 3 ruimtes (huiskamer/keuken, badkamer, slaapkamer.) De slaapkamer hebben we nooit verwarmt. Door dat de ruimte zo klein was waren 2 panelen (huiskamer en badkamer) ideaal. Gezien de huidige prijzen van airco's zouden we nu andere keuzes maken. Even voor de duidelijkheid ons nieuwgebouwde huis wordt verwarmd door een warmtepomp met vloerverwarming.

2- Als je de letter van de wet leest staat er dat de gemeente geen aansluitplicht heeft. Omdat wij al een aansluiting hadden in ons oude huis, hadden wij het bij de aanvraag aangegeven dat wij ons huis klaar maakte voor de overstap naar een warmtepomp. Daar zijn ze bij de voorlopige vergunning verstrekking akkoord mee gegaan. Er waren wat wijzigingen gekomen en bodemonderzoeken, er ging wat tijd overheen. Ondertussen werden de regels anders toegepast en werden wij verplicht om voor een warmtepomp te kiezen.
Bij de bouw van ons (woon)huis zijn wij goed begeleid door een (andere dan de adviseur van de IR panelen) onafhankelijk bureau die alle berekeningen gemaakt heeft. Helaas kregen wij bij de vergunning van de welstandscommissie maar toestemming voor 9 panelen, Dit is echter niet voldoende.
Nu het het huis er staat mogen we zoveel panelen plaatsen als we zelf willen, maar ik wil niet zo'n "tetrisdak", vandaar we voor andere set op het dak van de stal zijn gegaan.

De panelen waren inderdaad een impuls aankoop. Zelf heb ik nooit moeite gehad om het dak van de stal vol te leggen en was mijn plan om ze gewoon op 1 dakvlak te monteren. Helaas denkt mijn "zwangere" wederhelft daar anders over. Vandaar dat ik de vraag hier voor heb gelegd.

• ZL900
GudZ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:22:

En voor het inregelen van de WP bij je hoofdwoning moet je hier zijn.
Ja dat inregelen is nog wel een ding, zelf zijn wij ook aan het experimenteren geslagen en al een bezuiniging van bijna 20% gehaald (maar dat kan ook te maken hebben met de warmere winter die we dit jaar hebben)

Ik denk dat het een gat in de markt is, als je opmaat advies kan geven en de warmtepomp op de juiste manier kan afstellen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:43

de Peer

under peer review

ZL900 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:47:
[...]

1- De infraroodpanelen hebben we 4 jaar geleden op aanraden van een adviseur aangeschaft. de motivatie van de beste man was: Het huisje is zo klein (24m2). Die ruimte is ook nog op gesplitst in 3 ruimtes (huiskamer/keuken, badkamer, slaapkamer.) De slaapkamer hebben we nooit verwarmt. Door dat de ruimte zo klein was waren 2 panelen (huiskamer en badkamer) ideaal. Gezien de huidige prijzen van airco's zouden we nu andere keuzes maken. Even voor de duidelijkheid ons nieuwgebouwde huis wordt verwarmd door een warmtepomp met vloerverwarming.
tsja het is altijd een afweging. Als je weinig aanwezig bent en vaste zitplekken hebt en niet van plan bent 24/7 te stoken dan is er echt wel een scenario denkbaar waarbij IR-panelen de voorkeur kunnen hebben. Maar ik denk dat 9 van de 10 keer een airco toch de betere optie is.
Het is overigens niet zo dat airco's goedkoper of duurder zijn geworden de afgelopen jaren. Ik kocht mijn airco 7 jaar geleden zodat we van het gas af konden en die was toen al prima geprijsd. 1200 euro voor een 3,5 kW Daikin.
Pagina: 1