Wij hebben 2 jaar terug een nieuw "duurzaam" huis gebouwd.
Helaas moesten we ondanks we een aansluiting hebben toch van het gas af.
Nu we er ruim een jaar wonen wordt het verbruik inzichtelijk.
Het stroom verbruik valt ons toch wel erg tegen, dus dat moet gecompenseerd worden.
Boven op het huis hebben wij 9 panelen liggen (dat heeft het installatiebedrijf bij de bouw geïnstalleerd).
Voor Kerst hebben wij ons een setje wat wij online tegen kwamen onder de boom cadeau gedaan.
Het was een complete doe het zelf set met de volgende basis componenten:
- 8x Jinko JKM430N Tiger Neo N-type All Black zonnepanelen
- 8x Allimex pannendak onderstel
- 1x Solplanet ASW3000S-S (3kW | 1 Fase | 1 MPPT )
Nu heb ik de volgende vraag is het verstandig om alle panelen op het zelfde dakvlak te leggen (wat vrouw niet leuk vind) of kan ik ook 2 panelen iets gunstiger neerleggen (in een soort van L).
Gaat dit te veel opbrengst kosten omdat we maar 1 streng hebben?
:strip_exif()/f/image/u7DHbGwQMx24sI0BiSpYaCdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 1 alles op dakvlak 1 (zuid-oost)
Optie 2 6 op dakvlak 1 (zuid-oost) en 2(zuid-west) op dakvlak 2 (Dit heeft de voorkeur van de vrouw omdat je dan net de panelen op de stal niet kan zien vanuit het huis.)
Welke optie gaat het meeste opleveren.
Helaas moesten we ondanks we een aansluiting hebben toch van het gas af.
Nu we er ruim een jaar wonen wordt het verbruik inzichtelijk.
Het stroom verbruik valt ons toch wel erg tegen, dus dat moet gecompenseerd worden.
Boven op het huis hebben wij 9 panelen liggen (dat heeft het installatiebedrijf bij de bouw geïnstalleerd).
Voor Kerst hebben wij ons een setje wat wij online tegen kwamen onder de boom cadeau gedaan.
Het was een complete doe het zelf set met de volgende basis componenten:
- 8x Jinko JKM430N Tiger Neo N-type All Black zonnepanelen
- 8x Allimex pannendak onderstel
- 1x Solplanet ASW3000S-S (3kW | 1 Fase | 1 MPPT )
Nu heb ik de volgende vraag is het verstandig om alle panelen op het zelfde dakvlak te leggen (wat vrouw niet leuk vind) of kan ik ook 2 panelen iets gunstiger neerleggen (in een soort van L).
Gaat dit te veel opbrengst kosten omdat we maar 1 streng hebben?
:strip_exif()/f/image/u7DHbGwQMx24sI0BiSpYaCdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 1 alles op dakvlak 1 (zuid-oost)
Optie 2 6 op dakvlak 1 (zuid-oost) en 2(zuid-west) op dakvlak 2 (Dit heeft de voorkeur van de vrouw omdat je dan net de panelen op de stal niet kan zien vanuit het huis.)
Welke optie gaat het meeste opleveren.