BMW x1 diesel kopen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.195 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Hoi allemaal,

Ik wilde even weten wat jullie van het volgende vinden.
Zonder nader te specificeren ben ik in een gelegenheid gekomen om van een familie lid een bmw x1 M versie te kopen uit 2013 met een sterke 25D twin turbo motor. Er zit een 8 traps automaat op, alles leer, full option met navigatie en alles werkt perfect. Er staat 181k op en hij stuurt en rijdt voortreffelijk en is zelfs sneller dan onze eNiro, hij lijkt zelfs veel relaxter te rijden dan benzine.

Ik zat al een tijdje te kijken voor een grotere auto erbij ivm gezinsuitbreiding (we hebben al een eNiro ), want de 2e auto is nu een Kia picanto uit 2016, overigens ook gewoon een fijn ding wat mij betreft maar onvergelijkbaar met de bmw.

Ik zit nu in dubio met het diesel verhaal en de zwartmakerij ervan. Zo’n X1 in dezelfde versie als deze in benzine zou makkelijk 13k aantikken. Ik zelf ben niet perse van 10k+ uitgeven aan 2e hands auto’s. Ik wil ook niet perse nu een hoge aanschaf waarde betalen.

De wegenbelasting zal hoger liggen met een diesel maar dat zal om de 70 euro per maand hoger liggen van een auto van dat caliber. Dat deert mij opzich niet heel veel. Het gaat me meer om het volgende: gooi ik 8k weg als ik de diesel koop omdat hij niets meer waard is, en is 8k voor bovenstaande een goede prijs? Hij is euro emissiewaarde 5.

[ Voor 3% gewijzigd door Opzouten op 27-12-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En de verzekering? Het onderhoud?
Mooie, high-tech auto's met van alles d'rop en d'ran kunnen ook kapot. En als het dan gerepareerd moet gaan worden... Ai. :-(

Speelt dat geen rol? Nog afgezien van idd de MRB...

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 27-12-2023 08:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opzouten
Heeft altijd z’n beurten gehad, wordt 5 jaar probleemloos mee gereden. Verzekering 35 euro per maand. Kijk de insteek van high tech auto’s kunnen kapot dus laat maar zitten gaat niet op. Ik hoef niet op een houtje te bijten, maar ik probeer wel m’n grote uitgaven zo veel mogelijk te beperken, dwz zal niet gauw een auto boven de 10k aanschaffen. Ik neem namelijk geen leningen of wat dan ook. De eNiro is een uitzondering geweest maar die was nieuw, en die rij ik praktisch gratis , maar idd de aanschaf was wat hoger. Het gaat me echt om het diesel idee. Ik zie het opzich wel zitten, het is ook een leuke auto en groter en leuk om te rijden. Maarja diesel…… de picanto blijven rijden is een veilige optie, dat ding gaat volgens mij nooit stuk. Maar wel klein boodschappen autootje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43
Afschrijving is een beetje een glazen bol, maar met nu 8k voor een diesel vs 13k voor een benzine variant lijkt mij een groot deel van de extra afschrijving al verwerkt in de huidige prijzen. Denk verder na hoe vaak je in een binnenstad wil komen:
https://www.anwb.nl/exper...dieselauto-blijven-rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 21:48
Hoe lang wil je nog met de auto rijden?
Het is een auto van bijna 11 jaar en een euro 5 motor en 180.000km.
Dus kosten zullen er wel aan zitten te komen.
Ik weet de regels niet van de LEZ'en, zal dat beperkend worden op een bepaald moment?
Wij doen onze privé auto weg tegen dat hij die kilometerstand bereikt heeft om iets verser te hebben.
Mijn auto is een lease en vroeger moesten we er tot 180.000km mee rijden, maar tegenwoordig hebben ze d elimiet op 150.000 gezet omdat ze te veel problemen hadden in het laatste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik ben niet kinderachtig, de euro 5 zal in Nederland voorlopig geen problemen geven, in Duitsland mag alleen in de grote steden de allernieuwste diesel auto’s met euro 6d komen, en dat is al vanaf 2019 zo, ze lijken de diesel echt verbannen te hebben daar. Je mag in België Brussel niet meer in vanaf 2025. Benzine tabellen kom ik ook tegen, dat is ook best schrikbarend dat voor 2015 er ook echt steeds minder meer in mag.

Klopt de afschrijving is al verwerkt natuurlijk, maar het is wel echt een leuke auto om te rijden maar ben wel reeel. 8k lijkt een goede prijs maar haal ik me niet teveel gezeik op de hals met milieu is frage 2 idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:19
Je hebt je keuze al gemaakt en zoekt hier bevestiging? Je beargumenteerd zelf eigenlijk waarom je die auto gewoon gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Joris748 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:43:
Je hebt je keuze al gemaakt en zoekt hier bevestiging? Je beargumenteerd zelf eigenlijk waarom je die auto gewoon gaat kopen.
Nou nee, ik vind het een geweldig leuk ding, maar was even nieuwsgierig hoe anderen er tegen aankijken en hoe zwaar eventuele beperkingen zijn. Zo’n luxe wagen in benzine zal ik nooit gaan kopen voor 15-20k i.i.g.

[ Voor 4% gewijzigd door Opzouten op 27-12-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:53:
[...]

Nou nee, ik vind het een geweldig leuk ding, maar was even nieuwsgierig hoe anderen er tegen aankijken en hoe zwaar eventuele beperkingen zijn. Zo’n luxe wagen in benzine zal ik nooit gaan kopen voor 15-20k i.i.g.
Ah ok. Ik zou er alleen maar aan beginnen als je bereid bent om hem economisch volledig af te schrijven, de hogere lasten te betalen en je het geen bezwaar vindt dat je veel emissiezones niet in kunt. Vind je de auto daar leuk/goed/mooi genoeg voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Joris748 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:08:
[...]

Ah ok. Ik zou er alleen maar aan beginnen als je bereid bent om hem economisch volledig af te schrijven, de hogere lasten te betalen en je het geen bezwaar vindt dat je veel emissiezones niet in kunt. Vind je de auto daar leuk/goed/mooi genoeg voor?
Het betreft wel de meest beklede x1 met de grootste dieselmotor van die tijd, in topstaat werkelijk. De Kia picanto is een prima ding en zorgeloos, maar 2 kinderen ermee vervoeren en spullen is lastig. De milieuzones zou ik nog kunnen overbruggen met m’n EV.

De reden dat ik ook dit topic open: heb nooit gedacht aan een diesel voorheen maar het rijdt allemaal heerlijk, en de wegenbelasting valt tov het gewicht maandelijks best mee ivm een benzine, het gaat om zo’n 60 euro meer per maand. Ik zou hem dan volledig moeten afschrijven ja, denk dat ik er wel 3 ton totaal op heb over 5 jaar. Maar ik vind het lastig, want van 8k niks van terugkrijgen is natuurlijk niet leuk na 5-6 jaar.

Vind de overweging gewoon lastig, milieuzones zijn eigenlijk alleen in Duitsland zo streng voor de binnenstad, dat is nog wel met EV aan te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:23

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het is een beetje mazzel hebben met onderhoud, ik heb zelf een 3-serie 2 liter twin-turbo diesel. Die heeft zonder noemenswaardige problemen inmiddels 360k gereden. Rijdt nog voortreffelijk en er zit ook echt alles op en aan. Ik ben van plan om 'm helemaal op te rijden en dan naar een elektrisch model te kijken.

Mijn vorige BMW was een 5-serie 3 liter 6 in lijn, bi-turbo. Als 'ie reed, dan was het een fantastische wagen. Maar ik heb er in tegenstelling tot de 3-serie enorm veel problemen mee gehad. In z'n laatste jaren elk jaar 4-6k aan niet-slijtage onderdelen moeten vervangen. Uiteindelijk heeft de motor de geest gegeven en was 'ie economisch total-loss.

In jouw geval, als je de MRB wil betalen en je de EV hebt voor eventuele fall-back in milieuzones zou ik als ik in jouw schoenen zou staan gewoon die X1 gaan rijden. Simpelweg omdat een dergelijke dieseluitvoering gewoon fantastisch rijdt en omdat dat ook wat waard is. Restwaarde op een dergelijke wagen met 3 ton op de teller is echt niet 0 als je 'm goed onderhoudt. Als export wagen naar oost-Europa levert 't echt nog wel een paar duizend euro op. Alleen al een goed functionerend iDrive systeem is al goed geld waard.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
DexterDee schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:25:
Het is een beetje mazzel hebben met onderhoud, ik heb zelf een 3-serie 2 liter twin-turbo diesel. Die heeft zonder noemenswaardige problemen inmiddels 360k gereden. Rijdt nog voortreffelijk en er zit ook echt alles op en aan. Ik ben van plan om 'm helemaal op te rijden en dan naar een elektrisch model te kijken.

Mijn vorige BMW was een 5-serie 3 liter 6 in lijn, bi-turbo. Als 'ie reed, dan was het een fantastische wagen. Maar ik heb er in tegenstelling tot de 3-serie enorm veel problemen mee gehad. In z'n laatste jaren elk jaar 4-6k aan niet-slijtage onderdelen moeten vervangen. Uiteindelijk heeft de motor de geest gegeven en was 'ie economisch total-loss.

In jouw geval, als je de MRB wil betalen en je de EV hebt voor eventuele fall-back in milieuzones zou ik als ik in jouw schoenen zou staan gewoon die X1 gaan rijden. Simpelweg omdat een dergelijke dieseluitvoering gewoon fantastisch rijdt en omdat dat ook wat waard is. Restwaarde op een dergelijke wagen met 3 ton op de teller is echt niet 0 als je 'm goed onderhoudt. Als export wagen naar oost-Europa levert 't echt nog wel een paar duizend euro op. Alleen al een goed functionerend iDrive systeem is al goed geld waard.
Was je bmw die Total loss was ook een diesel?
I drive systeem werkt perfect, en de auto en automaat glijdt als een mes door boter zo soepel. Daarom twijfel ik zo erg omdat het ook zo fijn is allemaal maar ook de ironie van de diesel nadelen spelen mee. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Maar ook de lak enzovoort is super mooi, en het hele M gebeuren is ook echt gaaf. Je wordt wel bang gemaakt om een diesel te kopen iig. Iedereen roept hetzelfde, altijd maar de kosten, hogere mrb, milieuzones, en dat het lelijke eendje is.
Maar ik zie juist na nu erin gereden te hebben ook de mooie kanten maar die lijken het merendeel van de mensen niet te erkennen. Het is moeilijk om dan niet beïnvloed te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
Ik zou beginnen met de rekensom en daar verbruik in meenemen.
Ik heb dat toen met de 320i en 320d gedaan en daar kwam uit dat met 20dkm/jaar mn diesel voordeliger was.

Afschrijving
Als je een auto koopt met 180dkm en je maakt iets van 20dkm per jaar dan staat er dus over 3 jaar 2.5 ton op wat de rest waarde bij benzine en diesel laag maakt. Ik zou dus niet teveel zorgen maken om Restwaarde, dan moet je geen auto kopen met 180dkm. Tegelijk ik heb mn diesel eens op anwb opkoop gezet, krijg je bodemprijs maar wel gegarandeerd. Dacht 8500 toen die 310dkm gelopen had. Vond ik nog best prima (gekocht voor 12.000)

Er zitten wel enkele dure/gevoelige onderdelen in een diesel zoals roetfilter en egr. Vooral korte ritjes maken is killing voor de roetfilter. Wij hebbem hier afspraak dat onder de 10km we de benzine auto pakken. wel met 250dkm nieuwe roetfilter in moeten zetten en al 3x egr maar verder geen extra onderhoud (Egr heb ik heeeeeel veel gedoe mee. Veelal garantie maar wel vervelend.)

Aanschaf scheelde bij mij bij zon 8k diesel vs benzine dus voor wat extra kosten heb ik potje

Of je een stad niet meer in mag? Mwoah met een euro 5 zit je op een straat na in duitsland/frankrijk wel goed hoor de komende 5 jaar. Zou daar niet zo bang voor zijn. Afaik is euro 5 en euro 6 dezelfde sticker in dld

Heb zelf euro 6. 208dkm gekocht en nu 340dkm.
Fijne auto ooit, 1200km op een tank. Rijdt mega soepel en krijg nog steeds big smile als ik m zie. Ook al is t een mannenbak, mn vriendin zou ook nooit meer anders willen

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 27-12-2023 11:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:23

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:46:
[...]

Was je bmw die Total loss was ook een diesel?
I drive systeem werkt perfect, en de auto en automaat glijdt als een mes door boter zo soepel. Daarom twijfel ik zo erg omdat het ook zo fijn is allemaal maar ook de ironie van de diesel nadelen spelen mee. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Maar ook de lak enzovoort is super mooi, en het hele M gebeuren is ook echt gaaf. Je wordt wel bang gemaakt om een diesel te kopen iig. Iedereen roept hetzelfde, altijd maar de kosten, hogere mrb, milieuzones, en dat het lelijke eendje is.
Maar ik zie juist na nu erin gereden te hebben ook de mooie kanten maar die lijken het merendeel van de mensen niet te erkennen. Het is moeilijk om dan niet beïnvloed te raken.
Ja de 5-serie was ook een diesel. Ik heb nu 25 jaar m'n rijbewijs en ik heb voor het grootste deel dieselauto's gereden. Mensen geven goedbedoelde adviezen op voornamelijk economische en praktische gronden. Maar er is absoluut niks mis mee als je elke dag met een grote glimlach in die X1 stapt. Zo lang je maar goed in de gaten hebt dat er ook nadelen zitten aan die keuze. En wat voor jou het zwaarst weegt is heel persoonlijk. Het openen van een topic als dit solliciteert natuurlijk wel naar een gewetensstemmetje en natuurlijk krijg je dan tegengeluiden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:59:
Ik zou beginnen met de rekensom en daar verbruik in meenemen.
Ik heb dat toen met de 320i en 320d gedaan en daar kwam uit dat met 20dkm/jaar mn diesel voordeliger was.

Afschrijving
Als je een auto koopt met 180dkm en je maakt iets van 20dkm per jaar dan staat er dus over 3 jaar 2.5 ton op wat de rest waarde bij benzine en diesel laag maakt. Ik zou dus niet teveel zorgen maken om Restwaarde, dan moet je geen auto kopen met 180dkm. Tegelijk ik heb mn diesel eens op anwb opkoop gezet, krijg je bodemprijs maar wel gegarandeerd. Dacht 8500 toen die 310dkm gelopen had. Vond ik nog best prima (gekocht voor 12.000)

Er zitten wel enkele dure/gevoelige onderdelen in een diesel zoals roetfilter en egr. Vooral korte ritjes maken is killing voor de roetfilter. Wij hebbem hier afspraak dat onder de 10km we de benzine auto pakken. wel met 250dkm nieuwe roetfilter in moeten zetten en al 3x egr maar verder geen extra onderhoud (Egr heb ik heeeeeel veel gedoe mee. Veelal garantie maar wel vervelend.)

Aanschaf scheelde bij mij bij zon 8k diesel vs benzine dus voor wat extra kosten heb ik potje

Of je een stad niet meer in mag? Mwoah met een euro 5 zit je op een straat na in duitsland/frankrijk wel goed hoor de komende 5 jaar. Zou daar niet zo bang voor zijn. Heb zelf euro 6. 208dkm gekocht en nu 340dkm.
Fijne auto ooit, 1200km op een tank. Rijdt mega soepel en krijg nog steeds big smile als ik m zie. Ook al is t een mannenbak, mn vriendin zou ook nooit meer anders willen
toon volledige bericht
Wat vind je dan van mijn mogelijkheid die complete x1 xdrive met 25d motor voor 8k te kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou het doen, maar ik rij ook 40dkm per jaar

Ik weet niet wat voor ritten jij maakt en hoeveel per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
DexterDee schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:01:
[...]

Ja de 5-serie was ook een diesel. Ik heb nu 25 jaar m'n rijbewijs en ik heb voor het grootste deel dieselauto's gereden. Mensen geven goedbedoelde adviezen op voornamelijk economische en praktische gronden. Maar er is absoluut niks mis mee als je elke dag met een grote glimlach in die X1 stapt. Zo lang je maar goed in de gaten hebt dat er ook nadelen zitten aan die keuze. En wat voor jou het zwaarst weegt is heel persoonlijk. Het openen van een topic als dit solliciteert natuurlijk wel naar een gewetensstemmetje en natuurlijk krijg je dan tegengeluiden.
Klopt, waar doe je goed aan is de vraag natuurlijk. Ik denk als milieu zones niet zo’n groot probleem zijn het sowieso een nobrainer is geweest. En dan natuurlijk nog de aanschafwaarde, het fijne rijden en de dikke uitvoering wat me doet twijfelen. Let wel; als een handelaar deze te koop had gezet voor 12k oid had het me interesse totaal niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:23:
Ik zou het doen, maar ik rij ook 40dkm per jaar

Ik weet niet wat voor ritten jij maakt en hoeveel per jaar?
Vind je 8k een goeie prijs? Ik ben van plan als ik de diesel koop wel meer te gaan doen qua afstanden, daar het met de ev vaak niet chill is om naar bv Polen te rijden (heb familie daar) en met de picanto eigenlijk ook niet door de kleine auto. Verder zou ik dan vaker de diesel pakken en minder vliegen.

Met de picanto rij ik nu zo’n 15k per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Opzouten op 27-12-2023 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Voor 8K?

Direct de deal sluiten.

Als ik nu op Gaspedaal filter op auto's met deze criteria:
- vanaf 2013
- 8K aanschafprijs
- >200 pk
- <200k kilometers

dan zie ik maar liefst.... 12 resultaten, waarvan de helft onzin of wrakken. De eerste X1's die enigzins vergelijkbaar zijn zie ik pas vanaf 15 of 18K staan. Zelfs al zou je hem binnen een paar jaar verkopen, dan krijg je er waarschijnlijk alsnog prima voor betaald gezien de prijzen van de beschikbare modellen. En jouw supergunstige prijs van 8K.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:31:
Voor 8K?

Direct de deal sluiten.

Als ik nu op Gaspedaal filter op auto's met deze criteria:
- vanaf 2013
- 8K aanschafprijs
- >200 pk
- <200k kilometers

dan zie ik maar liefst.... 12 resultaten, waarvan de helft onzin of wrakken. De eerste X1's die enigzins vergelijkbaar zijn zie ik pas vanaf 15 of 18K staan. Zelfs al zou je hem binnen een paar jaar verkopen, dan krijg je er waarschijnlijk alsnog prima voor betaald gezien de prijzen van de beschikbare modellen. En jouw supergunstige prijs van 8K.
Ik heb dit ook gezien. Maar wel diesel hè. Je filter van 15-18k is miss geen diesel? En het wordt gevraagd maar ze staan soms ook lang te koop, dus schijnbaar betalen mensen het niet ? Daarom vroeg ik me af of het een goeie prijs is. Het betreft dus het X1 model met high executive package met M pakket, 181k km, 2013, diesel, 218 pk, automaat (nieuwe stijl pookje) met 8 trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb dit ook gezien. Maar wel diesel hè. Je filter van 15-18k is miss geen diesel? En het wordt gevraagd maar ze staan soms ook lang te koop, dus schijnbaar betalen mensen het niet ? Daarom vroeg ik me af of het een goeie prijs is. Het betreft dus het X1 model met high executive package met M pakket, 181k km, 2013, diesel, 218 pk, automaat (nieuwe stijl pookje) met 8 trappen.
Tja, diesel. Wat dan? Daar heb jij toch in 99% van de problemen geen last van. Voer anders het kenteken eens in op de ANWB autokosten calculator, of de koerslijst berekening.

Kijk eens wat je momenteel voor 8K koopt op de markt. Net niks.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Check dr anwb occasion waarde. Die is naar mijn ervaring heel accuraat. Ken het exacte model niet maar voor x1 25d kom ik op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvOlJHWGnA4OjFL-ZhE6T2p6r0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GFhNK5DELh6A3SB2rkZ4mdnt.png?f=fotoalbum_large

8k is koopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:24:
[...]

Klopt, waar doe je goed aan is de vraag natuurlijk. Ik denk als milieu zones niet zo’n groot probleem zijn het sowieso een nobrainer is geweest. En dan natuurlijk nog de aanschafwaarde, het fijne rijden en de dikke uitvoering wat me doet twijfelen. Let wel; als een handelaar deze te koop had gezet voor 12k oid had het me interesse totaal niet gehad.
Nou dan is het een nobrainer :)
Die mileuproblemen zijn echt veel kleiner dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:40:
Ik ben niet kinderachtig, de euro 5 zal in Nederland voorlopig geen problemen geven, in Duitsland mag alleen in de grote steden de allernieuwste diesel auto’s met euro 6d komen, en dat is al vanaf 2019 zo, ze lijken de diesel echt verbannen te hebben daar. Je mag in België Brussel niet meer in vanaf 2025. Benzine tabellen kom ik ook tegen, dat is ook best schrikbarend dat voor 2015 er ook echt steeds minder meer in mag.

Klopt de afschrijving is al verwerkt natuurlijk, maar het is wel echt een leuke auto om te rijden maar ben wel reeel. 8k lijkt een goede prijs maar haal ik me niet teveel gezeik op de hals met milieu is frage 2 idd.
Waar lees je dit? Is echt onzin imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:40:
[...]

Waar lees je dit? Is echt onzin imho
Op anwb dacht ik dit gelezen te hebben. Geldt niet voor alle steden maar bv wel Frankfurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:38:
Check dr anwb occasion waarde. Die is naar mijn ervaring heel accuraat. Ken het exacte model niet maar voor x1 25d kom ik op

[Afbeelding]

8k is koopje
Ook voor de diesel? Maar zijn er nog mensen die een diesel kopen dan naderhand? 8k klinkt echt te mooi om waar te zijn maar bij ons in de familie is het zeer reel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:37:
[...]

Tja, diesel. Wat dan? Daar heb jij toch in 99% van de problemen geen last van. Voer anders het kenteken eens in op de ANWB autokosten calculator, of de koerslijst berekening.

Kijk eens wat je momenteel voor 8K koopt op de markt. Net niks.
Dus mensen maken elkaar eigenlijk gek met die diesel en praten elkaar na? Want ik word er wel enthousiast van alleen door de verhalen weerhoudt t me mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:53:
[...]

Ook voor de diesel? Maar zijn er nog mensen die een diesel kopen dan naderhand? 8k klinkt echt te mooi om waar te zijn maar bij ons in de familie is het zeer reel.
Ik ken geen 25d benzine variant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:54:
[...]

Dus mensen maken elkaar eigenlijk gek met die diesel en praten elkaar na? Want ik word er wel enthousiast van alleen door de verhalen weerhoudt t me mogelijk
Mooi toch, daarom kun je dikke auto rijden voor weinig geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:53:
[...]

Op anwb dacht ik dit gelezen te hebben. Geldt niet voor alle steden maar bv wel Frankfurt.
Over frankfurt lees ik dat je vanaf een euro 4 overal in mag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:02:
[...]

Over frankfurt lees ik dat je vanaf een euro 4 overal in mag…
Vanaf 2025 beginnen de problemen Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:07:
[...]

Vanaf 2025 beginnen de problemen Europa?
Heb je link?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:54:
[...]

De enige die bepaalde dingen lijkt te roepen over "wat andere mensen zeggen" ben je zelf hier.

inclusief beweringen over 'geen toegang tot duitse binnensteden sinds 2019" wat me vooral doet vermoeden dat je nooit in die duitse binnensteden komt, dus waarom zou je je nog daarover verder drukmaken?
Buiten Darmstadt, 6 straten in Berlijn en 2 in Hamburg mag je overal met de genoemde 5-euronorm diesel rijden

Je kunt gewoon altijd zelf nadenken en over "wat andere mensen roepen" ook zelf nadenken en doorrekenen of het klopt wat ze zeggen.
Als je erg veel waarde aan de mening van anderen hecht, en dat gewoon objectief navraagt/onderzoekt, zul je vaak zaken horen als wat je hier in dit topic ook van anderen hoort, als het over objectieve kosten-baten-afwegingen gaat:

En dat is grotendeels zeer genuanceerd over de waarde van een diesel voor gewoon dagelijks gebruik.

Als je gewoon de verbruik- en onderhoudskosten voor jezelf doorrekent weet je wat het je initieel kost, en dat vergelijken met de verbruikskosten van een andere auto die je misschien nu al bezit.
Afschrijving is er altijd met auto's.
Bij diesel heb je een voordeel bij aankoop dat de prijzen relatief laag zijn (die 8K is overigens ook daarbij imho een prima prijs, veel gunstiger zal je dat model nergens vinden), maar ook de inruilprijs zal altijd sterk afnemen, echter, door de lage inkoopprijs kan dat relatoef zelf gunstoger zijn tov een duurder en nieuwer model of non-diesel.

Overigens, aangezien je juizt zelf wel een beetje de indruk wekt, heel veel 'belang' te hechten aan wat anderen zeggen;

Realiseer je ook dat je als je wilt kunnen 'opscheppen' over je auto, hoe gunstig je deze hebt kunnen kopen en hoeveel vermogen die heeft; je vaak weinig indruk op anderen zult wekken en nogal vaak een misgnstig: "Oh, je hebt maar een tweedehands diesel van tien jaar oud gekocht" zult kunnen aanhoren.

Daar moet je dan een beetje tegen kunnen, maar dat ligt ook eerder aan hoe bepaalde mensen misgunstig kunnen reageren (echter, evenzeer dat sommige mensen heel graag willen kunnen 'opscheppen' over verder simpele verbruiksgoederen wat autos nu eenmaal uiteindelijk wel gewoon zijn).

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Opzouten FYI:

https://gebrauchtwagen.au...-z/bmw/bmw-x1/#1927671495

diverse bevindingen over de X1.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@Opzouten Je wilt die auto graag, prijs lijkt uitstekend!! Is ie dealeronderhouden of door B de Haas? Zijn de banden nog goed? Je hebt t over naar Polen rijden, zitten er winterbanden/4 seizoenen op? Extra setje banden is niet voor niets (grote maat, eventueel extra velgen). Bij problemen: onderdelen zijn schreeuwend duur en als je bij de dealer uit komt: de glazen panden moeten ook betaald worden. Reken ook een ANWB lidmaatschap (of vergelijkbaar) mee.

Dat alles gezegd hebbend: Ik heb zelf BMW benzine gereden, heerlijk. En toch ga ik vanwege de onvoorspelbare kosten nooit meer terug. De laatste 25 jaar diesel gereden (geen BMW), 1:20 tot we een dikke maand geleden van de 2008 diesel vanwege de milieuvooruitzichten overgestapt zijn naar een 2020 benzine. Een optisch grotere auto gekocht (SUV) maar de bagageruimte valt tegen. Ook de prijs was wel even slikken, nieuwere occassions zijn onbeschoft duur.

X1 is de kleinste SUV van BMW, is het niet een 1 op pootjes? Hij is zeker kleiner dan mijn Octavia diesel was. Kilometerstand zou geen probleem mogen zijn, half miljoen kilometer moet zonder grote kosten haalbaar zijn. Je hebt er vast al eens in (mee)gereden. Ik zou er eens mee gaan rijden, ZELF ook achterin gaan zitten met de voorstoelen in jullie normale stand en kijken hoeveel plek er is. Ik zou ook de kofferruimte eens goed bekijken op efficientie van inpakken en of de spullenboel van 2 kinderen daar wel inpast.

Denk ook met je hersenen - da's meer dan alleen het kostenplaatje, niet alleen met je hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je lijkt een beetje last van confirmation bias te hebben.
“Niemand koopt die auto na mij” en “ik mag staks geen stad meer in”. Dat is je belief en alleen de feiten die dat herhalen lijk je te willen geloven.

Afbeeldingslocatie: https://psychopedia.in/wp-content/uploads/2021/03/bias.jpg

Je Gaat ook 2 kanten op. De benzine gaat zo 17k kosten als je die bij beetje garage koopt, niet 13k. Verbod is veel minder drama dan je denkt.

Goede deal en zekerheid gaan zelden samen maar je lijkt nu feiten te zoeken om te bevestigen waarom
Je hem niet moet kopen

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 27-12-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat valt nog mee. oa hier in Berlijn gaat het om 8 straten: maar je mag er wel in als een winkel je 'eindbestemming' is.
Alt-Moabit van de Gotzkowkystraße tot aan de Beusselstraße.
Brückenstraße van de Köpenicker Straße tot aan de Holzmarkstraße.
Friedrichstraße van de Unter den Linden tot aan de Dorotheenstraße.
Hermannstraße van de Silbersteinstraße tot aan de Emser Straße.
Leipziger Straße van de Charlottenstraße tot aan de Leipziger Platz.
Reinhardstraße van de Charitéstraße tot aan de Kapelle-Ufer.
Silbersteinstraße van de Hermannstraße tot aan de Karl-Marx-Straße.
Stromstraße van de Bugenhagenstraße tot aan de Turmstraße.

voor NL kun je het kenteken hier checken
https://www.milieuzones.nl/check

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Bedankt voor alle reacties. Het klopt dat ik de negatieve punten zwaar laat meewegen. Maar ik ben blij met jullie reacties dat het wel meevalt. Of het gunstig is een diesel te rijden; wss past benzine me beter als ik de alle vrije keuze heb. Het is dat ik nu voor 8k een dikke wagen kan kopen. Hij is tot 2019 dealer onderhouden, daarna bij de een bmw specialist , weet nog niet welke. Er zitten 4 nieuwe banden op sinds mei dit jaar. Beurt ook in mei gehad. Heeft behoudens beurten en normale dingen eigenlijk nooit grote reparaties nodig gehad. Heb onder de motorkap gekeken, ben geen expert maar alles lijkt droog en netjes. Er is geen roest of dorpel rot.

Ik zou een x1 niet perse uit eigen beweging opzoeken, maar ik ben best bereid een x1 te rijden als deze gunstig is in de prijs.

Opscheppen heb ik eigenlijk niet aan gedacht oid. Ik wil gewoon eventueel een goeie deal. Ik heb prima salaris van ruim meer dan dubbel modaal maar dat betekent niet dat ik blind financieringen aanga of dure auto’s koop van 15k of meer zomaar, eigenlijk wil ik dat helemaal niet. Het interesseert me ook niet echt en het is dat dit een leuke deal lijkt voor weinig die op m’n pad komt, m’n vrouw rijdt in de eNiro en ik doe eigenlijk tot nu toe het meeste met de picanto, wat ik prima vind, leuk wagentje. De picanto heeft me ook 5k gekost, en die krijg ik wellicht voor hetzelfde weg (full option, nieuwe accu en remschijven bosch, licht metalen velgen origineel Kia).

Als ik er zo naar kijk voor de deur denk ik wel wat een mooi ding voor t geld, maar ik blijf maar beredeneren of het een goede zet is. Stukje karakter, ik weeg altijd enorm af. En ja de meningen van meer deskundige personen dan ik stel ik altijd op prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Opzouten op 27-12-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klinkt een beetje als mijn pepper verslaving.
Spullen kopen niet omdat ik het product wil maar vooral omdat het zon goede deal was. Zo staat hier ook een hardley davidson ebike, kunnen kopen met 75% korting. Had ik anders nooit gekocht mrja boeie, 3000 euro korting(!) :+

Als x1 niet jouw auto is, had andere indruk, dan laten staan. Beter 1x kopen wat je echt wil dan 10 dingen net niet “want goede deal”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:45:
Klinkt een beetje als mijn pepper verslaving.
Spullen kopen niet omdat ik het product wil maar vooral omdat het zon goede deal was. Zo staat hier ook een hardley davidson ebike, kunnen kopen met 75% korting. Had ik anders nooit gekocht mrja boeie 1000 euro :+

Als x1 niet jouw auto is, had andere indruk, dan laten staan. Beter 1x kopen wat ne echt wil dan 10 dingen net niet “want goede deal”
Zeker waar. Er is echter sowieso een grotere auto nodig dan de picanto als 2e auto straks als ik meer mee moet kunnen nemen. Is de x1 m’n auto? Is een E klasse m’n auto? Natuurlijk zeg ik geen nee, vind ik het mooi spul en zou ik het liever hebben dan een Kia picanto. Maar zou ik zelf actief op zoek gaan naar een benzine X1 voor 17k omdat ik er perse 1 wil omdat dat m’n droom auto is? Nee, maar dat heb ik met geen enkele auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klinkt toch dat het je om de deal te doen is dan en niet direct liefhebber..
Niet erg maar als je liefst niet veel geld uitgeeft aan auto dan zou ik niet aan een bmw beginnen, hoe gunstig het bedrag ook is.

Trouwens, wat wil je partner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou het doen.
Als je dat ding na een jaar zat bent vang je ongeveer weer hetzelfde terug, dus in principe loop je amper risico.
Freude am fahren, zelfs met een X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

btw 218pk X1 2.5d is een 4 cylinder 2 liter met enkele turbo en intercooler. geen 2.5D 6 cyl met twin turbo :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Hackus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:14:
btw 218pk X1 2.5d is een 4 cylinder 2 liter met enkele turbo en intercooler. geen 2.5D 6 cyl met twin turbo :)
2.0 N47 4 cilinder diesel met 2 turbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Hackus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:14:
De documentatie zegt 2 turbo’s. Het zal wel dan.
Ik ben wel een liefhebber maar alles voor de juiste prijs. Ik heb hiervoor Mercedes en bmw gehad, weliswaar cklasse en een 3 serie compact en ooit een hele ouwe 528i met 500k km erop, het reed geweldig. Maar ik was nog student en ging toen toch maar rijden in een kleine goedkope auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je de historie weet, en zo lijkt het. dan is het een leuke deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:59:
Klinkt toch dat het je om de deal te doen is dan en niet direct liefhebber..
Niet erg maar als je liefst niet veel geld uitgeeft aan auto dan zou ik niet aan een bmw beginnen, hoe gunstig het bedrag ook is.

Trouwens, wat wil je partner?
M’n vrouw ziet het trouwens al helemaal zitten met 2 auto’s van grootte, maar die berust de keuze gewoon op wat zij mooi vind, de auto was van haar oom.

[ Voor 5% gewijzigd door Opzouten op 27-12-2023 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-08 19:15
Ik begrijp niet waar je je druk om maakt. Behalve een paar nederlandse binnensteden is Duitsland op een paar centrumstraten na volledig binnen te rijden met zelfs nog een Euro 3. Het is autoland bij uitstek. Ik kom geregeld in Hamburg en daar staat alles vol met auto’s en ook hele oude.

Er is in de media een hoop ellende gecreëerd rondom de diesel, wat geresulteerd heeft in een waardedaling van die techniek in dit werelddeel. Deze hetze op de diesel gaat het uitstootprobleem niet oplossen, want dat uitstootprobleem wordt niet veroorzaakt door die enkele oude diesel, maar door de auto met verbrandingsmotor en de hoeveelheid daarmee. Dat is ook de reden dat Rotterdam gestopt is met het weren van oude auto’s. Bij Amsterdam is het een ander verhaal, die willen gewoon niet teveel auto’s in de binnenstad vanwege ruimtegebrek.

Als je er een benzine auto naast hebt kan je ook altijd nog daarmee rijden.

Bang zijn dat er iets kapot gaat is lariekoek. Dat kan met elke auto gebeuren en daar moet je gewoon geld voor hebben liggen. Heb je dat niet, dan ga je leasen wat op de langere termijn altijd duurder is dan bezit.

Ik moet altijd een beetje lachen om mensen die een auto afschrijven na 180d km omdat de motor dan versleten zou zijn… die is bij de meeste auto’s dan pas ingereden met de huidige stand van de techniek. In nederland schrijven we deze auto’s af omdat we technisch iets nieuws willen van binnen en omdat onderhoud bij een garage stervensduur is voor mensen die niet heel veel rijden. Daar schrikt men van en men kiest dan weer voor vernieuwing want dat valt te budgetteren en dus te overzien. In Polen onderhouden ze dit soort auto’s tot 5-600.000 km en al die afgeschreven auto’s hier worden dan ook naar het oosten van europa geëxporteerd waar onderhoud en repareren in principe de norm is. Hier zijn er maar weinig vaklui nog te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tja, als je het vergelijkt met die Picanto worden de maandlasten natuurlijk wel een stuk hoger. MRB van 2 tientjes (?) naar 160 (?) per maand).. onderhoudskosten zullen hoger zijn. Als de auto een tweede auto wordt is het wel zonde van het geld natuurlijk dat je dan elke maand eraan moet uitgeven zonder er uberhaupt in te rijden. Los van het feit dat een diesel er niet beter op wordt om als tweede auto te worden ingezet voor kleine stukjes.

Aan de andere kant is 8K wel een koopje voor zo'n auto. Als het qua MRB/onderhoud allemaal te duur blijkt kun je hem ook wel makkelijk weg doen denk ik voor een vergelijkbaar bedrag en dan was het een leuk avontuurtje ;)

Over die milieuzones zou ik ook niet teveel inzitten. Ik koop voor mijn auto ook braaf die milieustickers (Duitsland, Frankrijk), maar de keren dat ik afgelopen jaren een milieuzone in ben geweest waar die sticker echt voor nodig was kan ik denk ik op 2 vingers tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Palomar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:13:
Tja, als je het vergelijkt met die Picanto worden de maandlasten natuurlijk wel een stuk hoger. MRB van 2 tientjes (?) naar 160 (?) per maand).. onderhoudskosten zullen hoger zijn. Als de auto een tweede auto wordt is het wel zonde van het geld natuurlijk dat je dan elke maand eraan moet uitgeven zonder er uberhaupt in te rijden. Los van het feit dat een diesel er niet beter op wordt om als tweede auto te worden ingezet voor kleine stukjes.

Aan de andere kant is 8K wel een koopje voor zo'n auto. Als het qua MRB/onderhoud allemaal te duur blijkt kun je hem ook wel makkelijk weg doen denk ik voor een vergelijkbaar bedrag en dan was het een leuk avontuurtje ;)

Over die milieuzones zou ik ook niet teveel inzitten. Ik koop voor mijn auto ook braaf die milieustickers (Duitsland, Frankrijk), maar de keren dat ik afgelopen jaren een milieuzone in ben geweest waar die sticker echt voor nodig was kan ik denk ik op 2 vingers tellen ;)
Nee wij gebruiken 2 auto’s fulltime. Ik rij zeker 400-500km per week met de picanto en soms meer, mn vrouw pakt vaker de ev omdat het mij weinig uit maakt. Het is dus niet een boodschappen autootje voor het weekend. Gebruik hem intensief .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Nollekeuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:09:
Ik begrijp niet waar je je druk om maakt. Behalve een paar nederlandse binnensteden is Duitsland op een paar centrumstraten na volledig binnen te rijden met zelfs nog een Euro 3. Het is autoland bij uitstek. Ik kom geregeld in Hamburg en daar staat alles vol met auto’s en ook hele oude.

Er is in de media een hoop ellende gecreëerd rondom de diesel, wat geresulteerd heeft in een waardedaling van die techniek in dit werelddeel. Deze hetze op de diesel gaat het uitstootprobleem niet oplossen, want dat uitstootprobleem wordt niet veroorzaakt door die enkele oude diesel, maar door de auto met verbrandingsmotor en de hoeveelheid daarmee. Dat is ook de reden dat Rotterdam gestopt is met het weren van oude auto’s. Bij Amsterdam is het een ander verhaal, die willen gewoon niet teveel auto’s in de binnenstad vanwege ruimtegebrek.

Als je er een benzine auto naast hebt kan je ook altijd nog daarmee rijden.

Bang zijn dat er iets kapot gaat is lariekoek. Dat kan met elke auto gebeuren en daar moet je gewoon geld voor hebben liggen. Heb je dat niet, dan ga je leasen wat op de langere termijn altijd duurder is dan bezit.

Ik moet altijd een beetje lachen om mensen die een auto afschrijven na 180d km omdat de motor dan versleten zou zijn… die is bij de meeste auto’s dan pas ingereden met de huidige stand van de techniek. In nederland schrijven we deze auto’s af omdat we technisch iets nieuws willen van binnen en omdat onderhoud bij een garage stervensduur is voor mensen die niet heel veel rijden. Daar schrikt men van en men kiest dan weer voor vernieuwing want dat valt te budgetteren en dus te overzien. In Polen onderhouden ze dit soort auto’s tot 5-600.000 km en al die afgeschreven auto’s hier worden dan ook naar het oosten van europa geëxporteerd waar onderhoud en repareren in principe de norm is. Hier zijn er maar weinig vaklui nog te vinden.
toon volledige bericht
Hoopvol verhaal! Dus jij vindt 8k voor mijn model ook een mooie prijs?
Die milieuzones vanaf 2025 leek me het grootste probleem, niet voor komend jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Nollekeuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:09:

Bij Amsterdam is het een ander verhaal, die willen gewoon niet teveel auto’s in de binnenstad vanwege ruimtegebrek.
Ik doneer maandelijks dik 1000euro parkeergeld aan die linkse kliek.
Vraag mij af waarmee ze dat gaan compenseren als er geen auto de stad meer in mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:17:
[...]

Nee wij gebruiken 2 auto’s fulltime. Ik rij zeker 400-500km per week met de picanto en soms meer, mn vrouw pakt vaker de ev omdat het mij weinig uit maakt. Het is dus niet een boodschappen autootje voor het weekend. Gebruik hem intensief .
Dat is wel een goede reden idd! Ook omdat die BMW denk ik een stuk veiliger is dan een Picanto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Palomar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:19:
[...]

Dat is wel een goede reden idd! Ook omdat die BMW denk ik een stuk veiliger is dan een Picanto.
Klopt. En er komt een 2e kindje aan. In mijn picanto past net m’n dokterstas en een laptop tas in de kofferbak en hij is vol. Maar ik vond het altijd wel best, maar m’n vrouw vindt dat ik er een echte soortgelijke auto er naast moeten hebben, ook nu we straks met ons 2e kind en dochter van 5 straks meer reizen gaan maken met de auto die wellicht wat verder zullen zijn, maar met ev niet onmogelijk maar wel onhandig.

De bmw is wel een echte ervaring dat kan ik niet ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:54
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:03:

De wegenbelasting zal hoger liggen met een diesel maar dat zal om de 70 euro per maand hoger liggen van een auto van dat caliber. Dat deert mij opzich niet heel veel.
Weet je dat zeker?
MRB voor een dieselauto van >2000 kg is meer dan 200 euro/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

Ik ben nog steeds aan t wachten op je linkje mbt de 2025 problematiek…
Kan er zelf niets over vinden behalve iets bij brussel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MLLL schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:18:
[...]

Ik doneer maandelijks dik 1000euro parkeergeld aan die linkse kliek.
Vraag mij af waarmee ze dat gaan compenseren als er geen auto de stad meer in mag ;)
Scheelt je wel 1000 EUR per maand als je niet meer met je auto de stad in mag :Y

En dan wil je daar ook nog compensatie bovenop? Voor emotionele schade? :P Of zoek je een ander doel om die 1000 EUR aan uit gegeven ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 27-12-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:41:
[...]

Ik ben nog steeds aan t wachten op je linkje mbt de 2025 problematiek…
Kan er zelf niets over vinden behalve iets bij brussel
Ik las het bij de anwb, in ieder geval 2025 voor Nederland dan waarbij mijn auto de dans nog wel ontspringt, maar volgens mij mogen ze hogere eisen stellen vanaf 2025. Kan me vergissen hoor.

De wegenbelasting voor Zuid-Holland al uitkomen op 169 euro per maand. Ik betaal nu 23 euro, maar dat is logisch met zo’n picanto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:59
Lekker kopen die diesel. Goedkoop in aanschaf en onderhoud. Rijdt heerlijk, en kan mogelijk nog wat opgevoerd voor extra PKtjes. Zuiniger met brandstof al helemaal als je in DE kan gaan tanken. Goedkoop in verzekering, want voor die leeftijd is WA zat.

Alleen de MRB is wat hoger (reken op ~150 p/mnd). Zelf heb ik het ook gedaan omdat ik een tweede praktische auto nodig had. Aanbod in benzine uitvoering is aanzienlijk minder óf behoorlijk duurder. Dat gaf de doorslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Joris748 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:55:
[...]

Scheelt je wel 1000 EUR per maand als je niet meer met je auto de stad in mag :Y

En dan wil je daar ook nog compensatie bovenop? Voor emotionele schade? :P Of zoek je een ander doel om die 1000 EUR aan uit gegeven ;)
Ze pakken alleen hun eigen inwoners ermee, een huis verbouwt niet zichzelf _/-\o_
De klant betaalt die 1000 euro , ik ben slechts een doorgeefluikje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:46
Ik zou voor die prijs zeker die x1 kopen. Weet dat onderhoud duurder zal zijn maar fijne auto wel.

Doe wel even een goede test met de zetels. Ik heb een half jaartje x1 gereden en ik kreeg enorme rugklachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opzouten
larsg schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:37:
Ik zou voor die prijs zeker die x1 kopen. Weet dat onderhoud duurder zal zijn maar fijne auto wel.

Doe wel even een goede test met de zetels. Ik heb een half jaartje x1 gereden en ik kreeg enorme rugklachten.
Ik heb er tot nu toe zo’n 60km in gereden als proef, ik kan niet anders zeggen dan lof. Ik laat denk ik nog even de buurman kijken, die is bmw monteur, als zie geen grote problemen ziet dan doe ik het denk ik maar gewoon.

Moet ook eens risico durven nemen..

[ Voor 3% gewijzigd door Opzouten op 27-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
[...]

Ik zou echt helemaal niet bezig zijn met die paar aanschaf euro’s meer of minder. Als je het een leuke auto vind, hij is praktisch genoeg en je hebt geen probleem met diesel rijden en de wegenbelasting is er niets op tegen. Deze auto’s hebben breed ingezette technologie waar onder monteurs dus ook veel kennis van is. Ga wel naar een specialist. Het wordt een ander verhaal als je een m850i of iets dergelijks koopt qua onderhoudskosten verwachting…

Over 5 jaar ziet de wereld er weer heel anders uit met mogelijk tegenvallers of meevallers. Dat weten we nu niet. Wellicht is synthetische diesel dan goedkoop en rijden er zoveel electrobakken rond dat de uitstoot van de vloot voldoende omlaag is gebracht en die paar stinkdiesels niet meer uitmaken wat resulteert in een waardestijging van jouw bak. Al dat gezeik nu over diesels heeft je dan een besparing opgeleverd omdat je a-typische keuzes hebt gemaakt. Media leid de massa en de massa is altijd de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dank allemaal, de auto is goed nagekeken en het volgende is geconcludeerd:
- bij hard remmen trekt de auto iets naar links, zonder bonken of bijgeluiden en remt wel goed gewoon, de monteur denkt aan een draagarm
- bij rechtuit rijden iets naar rechts bij sturen, mogelijk een uitlijn kwestie
- start en go systeem werkt nu niet, wss doordat de accu net te zwak is ervoor
- koelvloeistof stokje valt in rust bij dop eraf en motor uit net onder het randje uit, aan de iets lage kant van het niveau wat het hoort te zijn. Er liggen op de bodemplaat wat zeer kleine sporen water in sommige geulen, als ik dit opvis met een stokje lijkt het gewoon te ruiken naar water en ook de viscositeit is waterig. Kan zijn door het koude weer en regen dat het gewoon water is? Hij zegt iig vul wat bij en zie hoe het loopt, wellicht is er geen kvs lekkage
- beetje zweetolie op de dynamo, er lijkt geen focus te zijn voor lekkage, miss is het oud
- nummerbord achter zit los en klappert tegen de klep
- geen boordcomputer storingen of rare geluiden oid
- geen andere problemen

Hij zegt dat ik hem gerust kan kopen maar bovenstaande dingen wel een keer wat aandacht behoeven t.z.t.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Wel nog even een dingetje om over na te denken:

60 maanden 100 euro meer wegenbelasting is 6000 euro meer op de beoogde looptijd. Daar kan je heel veel extra of een andere auto van kopen en daar komt ook in principe je prijsverschil met benzine vandaan. Diesel rijd wat goedkoper, maar tegenwoordig ook niet zoveel meer vergeleken met de huidige brandstofprijzen en het benzineverbruik wat ook laag is geworden.

Alle auto’s schrijven af, behalve hele speciale auto’s.

Bij het bezitten van een auto die wat geld kost moet je gaan rekenen met een termijn van 5 jaar minimaal en dat meewegen in je keuze. Hierna kijk je daar niet meer naar, maar naar hoeveel geld je erin hebt gestopt qua reparaties ;), dat verbind je namelijk emotioneel aan die auto.

Die hogere wegenbelasting wel belangrijk om mee te nemen en wel of niet waarde aan te hechten. De brandstofprijs is wat minder interessant en verbruik ook niet. Want het is niet echt een zuinige auto en door niet of minder te rijden kan je die kosten sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nollekeuh op 27-12-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:25:
- bij hard remmen trekt de auto iets naar links, zonder bonken of bijgeluiden en remt wel goed gewoon, de monteur denkt aan een draagarm
- koelvloeistof stokje valt in rust bij dop eraf en motor uit net onder het randje uit, aan de iets lage kant van het niveau wat het hoort te zijn. Er liggen op de bodemplaat wat zeer kleine sporen water in sommige geulen, als ik dit opvis met een stokje lijkt het gewoon te ruiken naar water en ook de viscositeit is waterig. Kan zijn door het koude weer en regen dat het gewoon water is? Hij zegt iig vul wat bij en zie hoe het loopt, wellicht is er geen kvs lekkage
- beetje zweetolie op de dynamo, er lijkt geen focus te zijn voor lekkage, miss is het oud
- geen andere problemen

Hij zegt dat ik hem gerust kan kopen maar bovenstaande dingen wel een keer wat aandacht behoeven t.z.t.

Wat vinden jullie?
toon volledige bericht
Niet heel speciaal, maar je gaat gegarandeerd extra kosten krijgen bovenop regulier onderhoud. Veel is kunststof uitgevoerd rondom het motorblok en dat degradeert of vervormd. Vervangen is relatief goedkoop van kunststof, maar arbeidsloon is hoog. Reken per garagebezoek op 350 tot 1500 euro als je alles uitbesteed en er niet naar omkijkt of geen verstand van hebt en dit per jaar als je veel rijd. Budgetteer op 1500 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Nollekeuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:34:
Wel nog even een dingetje om over na te denken:

60 maanden 100 euro meer wegenbelasting is 6000 euro meer op de beoogde looptijd. Daar kan je heel veel extra of een andere auto van kopen en daar komt ook in principe je prijsverschil met benzine vandaan. Diesel rijd wat goedkoper, maar tegenwoordig ook niet zoveel meer vergeleken met de huidige brandstofprijzen en het benzineverbruik wat ook laag is geworden.

Alle auto’s schrijven af, behalve hele speciale auto’s.

Bij het bezitten van een auto die wat geld kost moet je gaan rekenen met een termijn van 5 jaar minimaal en dat meewegen in je keuze. Hierna kijk je daar niet meer naar, maar naar hoeveel geld je erin hebt gestopt qua reparaties ;), dat verbind je namelijk emotioneel aan die auto.

Die hogere wegenbelasting wel belangrijk om mee te nemen en wel of niet waarde aan te hechten. De brandstofprijs is wat minder interessant en verbruik ook niet. Want het is niet echt een zuinige auto en door niet of minder te rijden kan je die kosten sturen.
Bedankt. Nee de wegenbelasting is nu bij de picanto 23 euro per maand, vrijwel laagste tarief dus. De x1 zal 169 per maand kosten, maar de netto kosten als je kijkt naar verbruik per 100 km en de prijsverschillen in brandstof die er nu wel zijn op dit moment, scheelt het me ongeveer 100/120 euro per maand wat ik netto meer kwijt ben.
De picanto is natuurlijk wel het laagste van het laagste wat je kunt hebben na een aygo als goedkoopste auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Nollekeuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:42:
[...]

Niet heel speciaal, maar je gaat gegarandeerd extra kosten krijgen bovenop regulier onderhoud. Veel is kunststof uitgevoerd rondom het motorblok en dat degradeert of vervormd. Vervangen is relatief goedkoop van kunststof, maar arbeidsloon is hoog. Reken per garagebezoek op 350 tot 1500 euro als je alles uitbesteed en er niet naar omkijkt of geen verstand van hebt en dit per jaar als je veel rijd. Budgetteer op 1500 per jaar.
Ik kan wel veel zelf hoor, als ik er bij kan en er zin in heb. Maar die picanto is natuurlijk uitzonderlijk, erg weinig auto wat oertechniek en dat is het, zelfs het koppeling pedaal zit nog vast met een metaaldraadje.

Ik snap wel dat een echte auto onderhoudskosten meebrengt, maar is dat niet normaal en juist bij de Kia uitzonderlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
Dit is een beetje mijn ervaring:

Als je leven drukker wordt gaat je eigen tijd jou meer waard worden. Dat ga je dan afwegen tegen de hoeveelheid tijd dat je bezig wilt zijn met je dagelijkse auto om dingen uit te zoeken of ermee bezig te zijn.

Na verloop van tijd heb je dus een persoon nodig die je vertrouwd, die in de buurt is en jouw auto kan onderhouden met goede kennis van zaken zonder het te verprutsen, want dat gebeurd veel waardoor zo’n auto na een tijdje minder leuk wordt. En dan bedoel ik niet de dealer die bij elke versnellingsbak storing standaard een nieuwe bak offreert en dat repareren noemt en leeft van filters en olie. ;)

Hoe je het ook wend of keert, deze gasten die iets kunnen en weten kosten tegenwoordig serieus geld en zitten niet te wachten op klanten die zelf onderdeeltjes goedkoper uit Duitsland kunnen halen, zelf nadeken of zelf banden kopen. Je bent dan dus gewoon overgeleverd aan hoe zij het doen en zij kijken niet naar wat het beste is voor jouw portemonnee, maar naar hun eigen efficiëntie en marge doelstellingen. Je bent dan gewoon klant… ik heb dat echt moeten loslaten en mijn overtuigingen over auto’s en wat je zelf doet bij moeten stellen. Op den duur wil je er gewoon niet meer zoveel mee bezig zijn. Moderne auto’s van na 2002 zijn echt complex en storing zoeken is een vak apart wat niet veel monteurs kunnen of laat staan de apparatuur voor hebben.

Maar gewoon kopen, als je het geld hebt nu is het leuker om iets leuks te rijden. Mocht het niets zijn verkoop je het weer of ruil je het in en ben je een ervaring rijker ten opzichte van een picanto. Dat kost relatief veel geld, maar jij wil en moet autorijden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nollekeuh op 27-12-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Nollekeuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:21:
Dit is een beetje mijn ervaring:

Als je leven drukker wordt gaat je eigen tijd jou meer waard worden. Dat ga je dan afwegen tegen de hoeveelheid tijd dat je bezig wilt zijn met je dagelijkse auto om dingen uit te zoeken of ermee bezig te zijn.

Na verloop van tijd heb je dus een persoon nodig die je vertrouwd, die in de buurt is en jouw auto kan onderhouden met goede kennis van zaken zonder het te verprutsen, want dat gebeurd veel waardoor zo’n auto na een tijdje minder leuk wordt. En dan bedoel ik niet de dealer die bij elke versnellingsbak storing standaard een nieuwe bak offreert en dat repareren noemt en leeft van filters en olie. ;)

Hoe je het ook wend of keert, deze gasten die iets kunnen en weten kosten tegenwoordig serieus geld en zitten niet te wachten op klanten die zelf onderdeeltjes goedkoper uit Duitsland kunnen halen, zelf nadeken of zelf banden kopen. Je bent dan dus gewoon overgeleverd aan hoe zij het doen en zij kijken niet naar wat het beste is voor jouw portemonnee, maar naar hun eigen efficiëntie en marge doelstellingen. Je bent dan gewoon klant… ik heb dat echt moeten loslaten en mijn overtuigingen over auto’s en wat je zelf doet bij moeten stellen. Op den duur wil je er gewoon niet meer zoveel mee bezig zijn. Moderne auto’s van na 2002 zijn echt complex en storing zoeken is een vak apart wat niet veel monteurs kunnen of laat staan de apparatuur voor hebben.

Maar gewoon kopen, als je het geld hebt nu is het leuker om iets leuks te rijden. Mocht het niets zijn verkoop je het weer of ruil je het in en ben je een ervaring rijker ten opzichte van een picanto. Dat kost relatief veel geld, maar jij wil en moet autorijden ;)
toon volledige bericht
Ja dat is ook wel zo. En ik ben arts, ik kan altijd een extra dienst doen en dat levert ook 1-1.3k voor 1 dienst op. Dus het kan altijd verholpen worden.
Ik ben gewoon gierig / zuinig , hoe je t wilt noemen. Heel m’n leven probeer ik alles al goedkoop te doen, maar lever vaak wel in op conform en gemak door te maximaliseren. En dan geen risico’s nemen maar gewoon alles hetzelfde houden… de Kia picanto kan eigenlijk prima door, een sterke 2e auto maakt het voor iedereen wel leuker. Die wegenbelasting is in 2 uur netto terugverdiend op een goeie avonddienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Dat is een houding die onze ouders gebruikten als houvast overgeleverd uit de tijd rond de oorlog, maar in de huidige tijd levert het niet veel meer op om zo bezig te zijn als je een goede baan hebt. Dan zijn dat kruimels die veel tijd vereisen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8k voor auto van 10 jaar vind ik best veel geld. Vaak krijg je van af die leeftijd best veel reparatie kosten.
Van uit gaan dat je 5 jaar met die auto rij plus 2k aan reparaties dan zit je op een afschrijving van 2k per jaar.

Wat ik doe is dat ik altijd ga kijken of ik voor minder dan 1 jaar van afschrijving (dit geval 2k) een auto kan krijgen die 1 jaar jonger is. Daarna auto 2 jaar jonger is 2x afschrijving, enz.
Op die manier kom op de sweetspot, en jongere auto heb je doorgaans minder reparaties en verbruik vaak ook net wat minder brandstof.

Diesel zal ik zelf niet doen, alleen al om de hogere wegenbelasting en hoge diesel prijs. Dat kan niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:25:
- geen andere problemen

Wat vinden jullie?
toon volledige bericht
In deze staat mag hij al blij zijn als je 4k voor de auto geeft.
Als hij de auto jou wilt verkopen dan moet die 100% in orde zijn.
Geen lijst met mankement. Dit zijn de gebreken die hij weet, maar wat zijn de gebreken die hij niet verteld, niet weet en/of er allemaal aan achterstallig onderhoud aan zit.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-08 22:30
Je hebt zeker punt dat 8k veel is voor auto van 10 jaar maar dat is helaas de werkelijkheid vandaag de dag. Heb je ook naar een 3 serie touring gekeken eventueel dat is eigenlijk de basis van dit model X1.

• Opzouten
Dank voor het antwoord, hele andere visie dan de rest van het topic. Dus door het lijstje met deze mankementen en hij mag blij zijn met 4K en diesel is geen goed idee is de conclusie. Is die diesel x1 dan echt zo weinig waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:03
Gewoon doen, ik rij al jaren BMW diesels en als je de kilometers er voor maakt (wat jij lijkt te doen) dan kan het prima uit, uiteraard wel zorgen dat je het onderhoud bij blijft houden en zaken zoals je eerder had gepost fixt. Ik verwacht dat je in verhouding verder komt met de diesel dan een moderne 3 cilinder benzine. Alleen even laten checken of de distributieketting + spanners niet aan vervanging toe zijn.

En mocht het toch niet bevallen, dan doe je hem na een jaar zonder veel verlies weer weg voor wat anders, want met 2 kinderen in een picanto lijkt me ook niet optimaal.

• laurens0619
Opzouten schreef op donderdag 28 december 2023 @ 06:46:
Dank voor het antwoord, hele andere visie dan de rest van het topic. Dus door het lijstje met deze mankementen en hij mag blij zijn met 4K en diesel is geen goed idee is de conclusie. Is die diesel x1 dan echt zo weinig waard?
Ook na het lijstje van “mankementen” vind ik 8k een top deal. Die autos van marktplaats zijn ook niet gloednieuw he, hebben allemaal wel iets.

4k kan ik niet echt serieus nemen…

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-08 16:11
Ik zou het zeker doen. 6 jaar geleden een 318d uit 2009 gekocht, met 200k op de teller. Was toen 9.000 euro. Nu 355k op de teller en een geschatte restwaarde van 3k. En hij rijdt nog perfect. Dus een afschrijving van minder dan 4 cent per km. En het verbruik is gem 4.5 op 100, dus 8 cent per km.

BMW Diesel auto's zijn nog best populair, zeker de nieuwere, aangezien ze binnenkort niet meer gemaakt worden, icm de corona dip en veel mensen ook de komende jaren niet naar een elektrische auto over willen of kunnen.

Enige echte grote nadeel bij mij was het preventief vervangen van de distributieketting (in nl ongeveer 2.000+ euro) bij 250k. Maar dit was vooraf bekend. Dit zou bij de x1 ook wel spelen. Verder ook zelf wel wat klein onderhoud gedaan (remmen, olie, filters, egr), wat echt super makkelijk is op die 3 serie. Doe ik nu niet meer en bij de garage om de hoek was de grote beurt 450 euro.

In mijn geval zou ik de x1 zeker kopen. Echter als jullie de auto echt veel voor korte stukjes gebruiken, vraag ik me af of je de diesel daar een plezier mee doet.Edit, gemist dat de picanto geen boodschappenauto is.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:10

FreakNL

Well do ya punk?

Nee.

Het gezeik zit erin dat je een oude auto koopt en daarom misschien hoge kosten gaat hebben qua onderhoud.

Afschrijving is een lachertje bij 8k aankoop. En steden niet meer in mogen (wat sowieso bangmakerij is)? Dan ga je met je andere auto.

Ik vind trouwens dat jullie erg veel rijden maar goed dat is off-topic.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 28-12-2023 08:16 ]

• Opzouten
FreakNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:11:
[...]

Nee.

Het gezeik zit erin dat je een oude auto koopt en daarom misschien hoge kosten gaat hebben qua onderhoud.

Afschrijving is een lachertje bij 8k aankoop. En steden niet meer in mogen (wat sowieso bangmakerij is)? Dan ga je met je andere auto.

Ik vind trouwens dat jullie erg veel rijden maar goed dat is off-topic.
Tja, allebei banen verderop, en ik ben arts in de polder, ik doe vaak visites, familie woont niet in ons dorp dus daar moeten we dan ook heen. Ik maak geen gebruik van het OV.

En ja wat is een oude auto? Natuurlijk zou iedereen het liefst altijd in een 5 jaar oude auto Max rijden maar dat kan ik niet haalbaar maken voor ons helaas. Onderhoud hoort er natuurlijk bij, maar die picanto is natuurlijk bizar goedkoop, andere einde van het spectrum. Aan de EV is nooit wat mee aan de hand. De picanto geeft me eigenlijk ook nooit onderhoudskosten.

De ketting ratelt i.i.g. niet bij koude start, de bmw monteur die mee keek zag daar voor nu op dit moment geen probleem in bij de aanschaf.

Ik heb ook geen intentie om een grotere auto te kopen dan de picanto op benzine voor 16-17k, en een Kia ceed op benzine ter vervanging van m’n picanto heb ik naar gekeken, maar daar betaal je ook al prima 10-12k voor uit 2014-2015 en dan is ie best kaal en lijkt het niet echt een vooruitgang op de picanto, en mooi is ie ook echt niet.
Daarom dacht ik zo’n bomvolle diesel zal miss wel aardig zijn voor dit aanbod, en natuurlijk vind ik BmW mooi en wat hebben;)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat verklaart een hoop (qua kms) :)

Maar ik lees ergens tussen de regels door dat een "extra dienst" je zo 1K oplevert... Ik snap dan niet zo goed wat je moeilijk doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opzouten
FreakNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:40:
Dat verklaart een hoop (qua kms) :)

Maar ik lees ergens tussen de regels door dat een "extra dienst" je zo 1K oplevert... Ik snap dan niet zo goed wat je moeilijk doet...
Arm verleden, normaal blijven doen altijd, miss ook het gevoel dat zo’n bmw te decadent is en zo’n kleine picanto nederig is, mezelf nooit echt zien zitten in zo’n dikke auto, etc. Is denk ik meer psychologisch van aard waarom ik moeilijk doe. Woon ook gewoon in een normaal rijtjes huis, doe geen gekke dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Opzouten op 28-12-2023 09:52 ]

• Nollekeuh
Opzouten schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:32:
[...]

Tja, allebei banen verderop, en ik ben arts in de polder, ik doe vaak visites, familie woont niet in ons dorp dus daar moeten we dan ook heen. Ik maak geen gebruik van het OV.

En ja wat is een oude auto? Natuurlijk zou iedereen het liefst altijd in een 5 jaar oude auto Max rijden maar dat kan ik niet haalbaar maken voor ons helaas. Onderhoud hoort er natuurlijk bij, maar die picanto is natuurlijk bizar goedkoop, andere einde van het spectrum. Aan de EV is nooit wat mee aan de hand. De picanto geeft me eigenlijk ook nooit onderhoudskosten.

De ketting ratelt i.i.g. niet bij koude start, de bmw monteur die mee keek zag daar voor nu op dit moment geen probleem in bij de aanschaf.

Ik heb ook geen intentie om een grotere auto te kopen dan de picanto op benzine voor 16-17k, en een Kia ceed op benzine ter vervanging van m’n picanto heb ik naar gekeken, maar daar betaal je ook al prima 10-12k voor uit 2014-2015 en dan is ie best kaal en lijkt het niet echt een vooruitgang op de picanto, en mooi is ie ook echt niet.
Daarom dacht ik zo’n bomvolle diesel zal miss wel aardig zijn voor dit aanbod, en natuurlijk vind ik BmW mooi en wat hebben;)
toon volledige bericht
Als je veel rijd worden kosten minder relevant, maar comfort, uitstraling, rijkwaliteiten en betrouwbaarheid meer.

Je kan een polo benzine kopen voor 7000 euro tweedehands. Hier is net als bij de BMW de kans aanwezig dat je iets moet laten repareren, dat weet je niet van te voren. Maar de kans is toch ook aanwezig dat het allemaal meevalt en je nu op dit forum je twijfels probeert te bevestigen wat niets zegt over de realiteit in de toekomst.

De wegenbelasting is een factor van belang. Dat ie wat kilometers heeft niet. Aanschafprijs vind ik niet echt interessant omdat je nou eenmaal deze kans krijgt en je de geschiedenis weet en een inkomen hebt wat dat makkelijk kan dragen, dus je valt je er geen buil aan. Ik zou wel de mankementen vanaf moment 0 laten verhelpen.

Als je dit niet kiest nu, moet je weer gaan zoeken naar iets anders. En dat gaat je tegenstaan want daar gaat tijd in zitten en communicatie. Je kan misschien iets goedkopers ergens vinden, maar daar staat dan weer een tijdsinvestering tegenover. En als jouw tijd 250 euro per uur waard is en je moet er 8 van investeren, ben je financieel gezien al slecht bezig.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-08 09:27
Opzouten schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:32:
[...]

Ja dat is ook wel zo. En ik ben arts, ik kan altijd een extra dienst doen en dat levert ook 1-1.3k voor 1 dienst op. Dus het kan altijd verholpen worden.
Ik ben gewoon gierig / zuinig , hoe je t wilt noemen. Heel m’n leven probeer ik alles al goedkoop te doen, maar lever vaak wel in op conform en gemak door te maximaliseren. En dan geen risico’s nemen maar gewoon alles hetzelfde houden… de Kia picanto kan eigenlijk prima door, een sterke 2e auto maakt het voor iedereen wel leuker. Die wegenbelasting is in 2 uur netto terugverdiend op een goeie avonddienst.
Waarom niet gewoon een leaseauto? Qua geld lijkt het geen issue. En geen gedoe met een oude diesel waar de komende jaren nog wel wat aan stuk zal gaan, gezien de leeftijd en km stand.

Ik heb nog nooit een arts in een 10+ jaar oude auto visites zien rijden trouwens. Laat staan in een picanto.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Je kan ook een uitgebreide aankoopkeuring laten doen bij een BMW specialist in de buurt. Dan weet je zeker wat je koopt (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:02
Ik lees dit topic al mee vanaf het begin en ik begin me steeds meer af te vragen(deze vraag werd al eerder in een soortgelijke context gevraagd) waarom je een topic hebt aangemaakt. Los van alle technische autozaken.

Namelijk alle argumenten die mensen aandragen om het niet te doen heb je een antwoord op om het wel te doen. Dus het lijkt erop dat er geen punten zijn om het niet te doen maar je toch constant bevestiging blijft zoeken.

Doe het wel of doe het niet. Maar steeds met nieuwe vragen blijven komen om je eventuele aankoop uit te stellen getuigd naar mijn mening dat je het niet durft of niet iets anders. En dan zou ik zeggen; bij twijfel niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
Trichoglossus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:47:
[...]

Waarom niet gewoon een leaseauto? Qua geld lijkt het geen issue. En geen gedoe met een oude diesel waar de komende jaren nog wel wat aan stuk zal gaan, gezien de leeftijd en km stand.

Ik heb nog nooit een arts in een 10+ jaar oude auto visites zien rijden trouwens. Laat staan in een picanto.
Ik zie ze ook vaak in een oude saab of volvo met 600.000 km op de klok. ;)

Als je meer dan 30.000 km per jaar gaat leasen in een beetje auto kost je dat meer dan tweedehands rijden en je hebt geen restwaarde. Anders zou iedereen wel leasen als dat goedkoper was… ;)

Leasen gebeurd het meest op een bv omdat je dan wat fiscale voordelen hebt en het leasecontract drukt dan niet op een eventuele af te sluiten hypotheek. Vaak is het ook iets wat nodig is voor de uitoefening van de functie en zo dus als mobiliteitskosten opgevoerd kan worden.

Overigens heb ik nog nooit een arts gezien met een leaseauto. Die verdienen genoeg geld om dat allemaal zelf te betalen. Leasen is niets anders dan een financieringsconstructie met een overhead voor de financierende partij en aan het einde van de looptijd is de auto niet eens jouw bezit. Dat is altijd duurder dan zelf financieren. Je kan dan zelfs beter naar de bank gaan voor een lening voor een auto dan naar een financieringsmaatschappij, dan is na 5 jaar die auto jouw bezit en niet het bezit van de leasemaatschappij.

De ts wil dit allemaal niet en gewoon rustig aan financieren uit eigen middelen, wat financieel heel gezond is en de meeste mensen doen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Nollekeuh Hij bedoelde waarschijnlijk private lease en dat is echt een domme keuze (geef je zelf ook al aan in het einde van je post) met het inkomen van een arts en de kilometers die hij maakt..

Als je iets in de private lease wilt wat gelijkwaardig is aan die BMW uit de topicstart en met die kilometers dan zit je zo op 1500/2000 in de maand.. Waarom je dat zou doen is mij een raadsel

PL is leuk als je geen spaargeld/buffer hebt en je weinig KMs maakt.. Als je gewoon geld op de plank hebt liggen ben je beter af met een 2e-hands met net de kop eraf (bijvoorbeeld 2 jaar oud en 30k op de teller of 1 jaar oud en 10k op te teller (/wijst naar zichzelf)).

[ Voor 76% gewijzigd door FreakNL op 28-12-2023 12:34 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou bij de anwb sowieso even de autokosten calculator gebruiken en dan de Picanto en de bmw tegen elkaar afzetten.
Dan pak je in weze alles mee.

Je rijdt er veel mee. Omslagpunt voor diesel vs benzine ligt momenteel ergens rond de 20-30k p t jaar, dat red je zo te horen wel. Met een oudere auto wordt dat al goedkoper.
Restwaarde van deze bak zal ook iets hoger zijn dan bijvoorbeeld de 207 diesel die hier vorige week de deur uit ging, had 220k op de teller en kreeg ik 1000 voor terug, viel alles mee.

Wel: oudere auto, dus meer onderhoud te verwachten. Mogelijk grote dingen die er aan komen. Als je dat goedkoop via de buurman kunt doen scheelt dat.

Argument van de auto moet perfect zijn: meh. Hey ding is 10 jaar oud, er zijn gewoon wat dingen aan. Niks dat niet gefixt kan worden.

Onder de streep denk ik dat de bmw rendabel kan zijn voor jouw gebruik. Wel duurder dan de Picanto uiteraard. En je zult moeten incalculeren dat ie misschien iets vaker niet beschikbaar is ivm onderhoud. Maar dat kun je vooraf niet inschatten.

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 28-12-2023 11:24 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het gaat toch niet alleen om rendabel?

Sowieso is die Picanto niet te vergelijken met die BMW...

Kijk, afschrijving hoef je niet moeilijk over te doen. Hoeveel schrijf je uberhaupt af op een auto van 8k? Dat is max 8k.. :+ Stel dat hij er nog 3 jaar probleemloos in rijdt is dat +- 200 in de maand. Gaat nergens over bij een artsensalaris. En dan gaan we ervanuit dat de auto over 3 jaar 0 waard is.. Wat natuurlijk nooit zo is..

Kosten.. Tja.. Dat zou kunnen.. Maar dat is toch met elke auto zo...

Blijft staan dat die Picanto in NIETS te vergelijken is met die BMW... Dus de kostencalculator ertegenaan gooien is leuk maar ook een beetje flauw... Het zijn totaal onvergelijkbare auto's..

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 28-12-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:19
Hier in 2019 een Skoda Octavia (1.6 Tdi, Euro 5) van 2013 met 150.000 km gekocht. Inmiddels staat daar ruim 3 ton op, zonder noemenswaardige reparaties.

Vorig jaar een Skoda Fabia 1.2 Tdi Greenline gekocht, ook met ca 150.000 km erop, inmiddels zo'n 35.000 mee gereden.

Aanschaf was bij beide belachelijk laag (resp. €7300,- en €3950,-). Bij de Fabia heb ik uitgerekend, dat ik bij gelijke brandstofprijs (dat was vorig jaar een tijdje het geval...) 30.000 km per jaar moet rijden om quite te spelen qua brandstofkosten vs wegenbelasting.

Afgelopen zomer wel tegenaan gelopen dat je Stuttgart alleen nog maar met Euro 6 Diesels in mag (in ieder geval het centrum en Porsche en Mercedes musea). Heb daar onder het motto "Ich habe es nicht gewusst" O-) toch ingereden, er staan geen camera's, en geen boete gehad. Ik heb dan echter alleen ondergronds geparkeerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is het mooie van de diesel hetze.. Alles gaat voor niks weg...

Mijn vriendin krijgt misschien werk in DH. Dan gaat ze een auto nodig hebben.. Dat wordt dan mooi een C4 Cactus BlueHDI (pre-facelift)... Betrouwbare motor, weinig dingen die stuk kunnen gaan en best nog ruim...

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:46
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:59:
[...]

In deze staat mag hij al blij zijn als je 4k voor de auto geeft.
Als hij de auto jou wilt verkopen dan moet die 100% in orde zijn.
Geen lijst met mankement. Dit zijn de gebreken die hij weet, maar wat zijn de gebreken die hij niet verteld, niet weet en/of er allemaal aan achterstallig onderhoud aan zit.
Dat is zwaar overdreven. Die auto is echt wel meer waard.
Het enige probleem wat ik in die lijst terugzie is die uitlijning en dat kan best binnen het normale vallen. Als ik mijn (nieuwe) tiguan op z'n staart trap moet ik ook stevig bijsturen. Dat heb je gewoon bij een overdaad aan grip, hard remmen idem. Check of de banden gelijkmatig slijten over het hele oppervlak, zo ja gene probleem.

Je moet er in dit geval wel vanuit gaan dat je de waarde van die bak reduceert naar 0 en je er een jaar of 5 mee kan rijden.

Diesel is helemaal niet zo slecht als alle boemannen beweren, ja het is nu duurder aan de pomp maar dieselmoteren stoken ook minder waardoor je per gereden KM goedkoper uit bent. Vroeger was diesel dan weer goedkoper dan bezine. Belasting is een dingetje maar dat is een simpele som.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Opzouten
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb hem gekocht. Kentekenplaat rammen is al gemaakt, voor de rest staat er al een afspraak gepland.
Artsen verdienen echt niet zo veel hoor, alleen als je echt wilt werken of praktijkhouder bent, en dat laatste ben ik nog niet. Daarna kan ik meer op de zaak zetten en afregelen e.d., eens maar nu nog niet.

Ik wil ook helemaal geen nieuwe auto, de EV was al duur genoeg en dat heb ik gekocht op de toekomst na flink sparen. Ik hecht heel weinig waarde aan status en nieuwe autos zoals ' artsen horen te hebben'. Ik vind het juist wel charmant om meer down to Earth te zijn.

Maar we gaan het meemaken. Iemand nog een Picanto?:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08 19:04
Houdt er rekening mee dat de distributiekettingen van de N47 motoren rond de 200/250.000 km aan vervanging toe zijn. Dat is een kostbare klus.

Je kan deze problemen voorkomen door de olie verversing interval te halveren.

[ Voor 22% gewijzigd door mortal op 28-12-2023 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vier bladzijden over de prima deal maar niks over de ongezonde uitstoot van diesel motoren. Is dat voor een arts geen enkel issue? Vind ik jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opzouten
desmond schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:20:
Vier bladzijden over de prima deal maar niks over de ongezonde uitstoot van diesel motoren. Is dat voor een arts geen enkel issue? Vind ik jammer.
Nee geen issue. Bedankt voor het opmerken.
Heb al een EV ernaast, ook die zijn echt niet super schoon hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Opzouten op 28-12-2023 17:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nollekeuh
Die auto is al geproduceerd, door de schredder ermee en dan een andere kopen resulteert in een extra auto die geproduceerd moet worden. Dat kost erg veel uitstoot op het moment. Die energietransitie heeft geen zin als we alles ineens weggooien en dan nieuw produceren en transporteren op basis van fossiel. Eerst moet de upstream aangepast worden naar schone productie van energie en die verandering start toch echt bij de oliemaatschappijen en politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:02
Mag je jammer vinden. Ik vind jouw reactie vooral vermoeiend. Wat heeft bv het arts zijn hier specifiek mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
morritz34 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:54:
[...]

Mag je jammer vinden. Ik vind jouw reactie vooral vermoeiend. Wat heeft bv het arts zijn hier specifiek mee te maken?
Bijna dagelijks de effecten van fijnstof op de gezondheid zien in zijn praktijk?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.