Energieverbruik warmtepomp met buffervat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste leden,

Ik zit met een vraag waar ik nog niet echt antwoord op heb kunnen vinden.

Wij hebben een Meeting MD30D lucht-water warmtepomp met buffervat voor het verwarmen van CV water ten behoeve van beneden vloerverwarming en een enkele radiator en boven alleen radiatoren. De woning is uit 1998, volledig geïsoleerd. Boven HR++ en beneden deels HR++ en deels dubbelglas. Daarnaast is er een Intergas CV ketel. Ik heb hier een tijdje mee lopen uitproberen en kom eigenlijk steeds tot de volgende conclusie: het stroomverbruik van de warmtepomp is zo hoog dat ik hem nu niet eens gebruik, en alleen verwarm met de CV ketel voor de vloerverwarming en airco om het gasverbruik te verminderen, aangezien ik ook mijn zonnepanelen wil benutten.

Huidig energieverbruik 2023 zonder warmtepomp (schatting):
Stroom hoog: 0 (teruglevering)
Stroom laag: 1000 kWh
Gas: 750-1000 m3

Reden: ik heb de warmtepomp ingesteld op 45 graden temperatuur. Dat zou betekenen dat mijn CV ketel “maar” 20 graden met gas hoeft te verwarmen wanneer deze op 65 graden staat ingesteld. Nu is het zo dat de warmtepomp dag en nacht elk uur een half uur lang het buffervat naar 45 gaat verwarmt. Dus ook als we de hele dag aan het werk zijn en er vanuit de CV geen vraag is naar warmte. Om dit wat te verminderen kan ik de warmtepomp op een timer instellen, maar dan kost het weer meer stroom om de temperatuur in een keer van laag naar hoog te krijgen wanneer deze is afgekoeld (zie bijgevoegde grafiek).

Stel het is de helft van het jaar nodig om het huis te verwarmen, de andere helft is dit niet of minimaal nodig. Stel dat ik de warmtepomp zo instel dat hij alleen overdag draait (12 uur). Dan zou het stroomverbruik 26 weken * 7 dagen * 12 uur = 2.184 uur / 2 = 1.092 uur * 3 kWh = 3.276 kWh zijn. Ik vind dat vrij fors, vooral aangezien ik misschien wel 10 van deze 26 weken maar eventjes de woning hoef te verwarmen omdat de buitentemperaturen rond de 10 graden ligt en de woning de temperatuur daarna wel vasthoudt, maar de warmtepomp dan dus wel constant aanslaat om het buffervat op temperatuur te houden.

Ik hoor hier nooit iemand over klagen. Komt dat omdat mijn setup niet goed is, of omdat een buffervat niet gebruikelijk is?

Daarnaast vind ik het apart dat, stel dat de CV ketel eerder aanslaat dan de warmtepomp, de warmtepomp door de ketel wordt verwarmd en dus niet meer aanslaat aangezien de temperatuur in het buffervat te hoog is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/761cHuQzT2u6mXo4fw2cN96Rdzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9iSWZ4gfptrJbyidt7Jzsha.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:12
Nu ben ik geen expert in buffervaten -verre van- maar waarom moet de WP hem a) naar 45 graden brengen en b) zo vaak?

Kan de woning niet 24/7 op een lagere temperatuur worden verwarmd, eventueel met speedfans op de radiatoren?

Je rekensommetje kan ik ook niet helemaal volgen, maar ik ben ook nog maar net wakkker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
Mijn gedachtegang was dat je de CV zo min mogelijk bij wil laten springen, dus de warmtepomp zo hoog mogelijk wil laten verwarmen. Ik heb me laten vertellen dat de warmtepomp vanaf 50 graden niet meer efficiënt is, vandaar 45 graden.

De rekensom is als volgt misschien wat duidelijker (wellicht wat te kort door de bocht maar om een idee te krijgen).
Ervan uitgaande dat de WP ‘s nachts uit is en dus 12 uur “actief”. Hij draait elk uur een half uur, oftewel 6 uur per dag (gemiddeld, afhankelijk van buitentemperatuur).

26 weken * 7 dagen per week * 6 uur per dag * 3 kWh verbruik = 3.276 kW per jaar verbruik van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:57
Uit de handleiding maak ik op dat je inderdaad alleen buffervat temperatuur instelt.
Merk je wel dat de radiatoren en vloer warm worden ? Ik heb zelf een matig geïsoleerd huis en alleen radiotoren maar het zou bloedheet worden in huis met deze watertemperatuur.
Hoe warm wordt het in jouw huis?
Je moet proberen op een zo laag mogelijke temperatuur je huis te kunnen verwarmen, alleen zomaar een buffervat verwarmen zonder de energie te gebruiken is natuurlijk zonde.

Als ik op md30 zoek hier vind ik ook wel het eea, het lijkt er in ieder geval op dat het apparaat niet bijzonder zuinig is .

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hoe is de isolatie van je buffervat, en zit je warmtepomp direct op het buffervat aangesloten met goed geïsoleerde leidingen? Het klinkt of je ergens een warmte lek hebt.

Ik neem aan dat je buffervat niet voor de cv(centrale verwarming) gebruikt maar voor het warm water. Want dat zou erg raar zijn, of bedoel je de rode drukvat?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 27-12-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
pjeterinfo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:39:
Uit de handleiding maak ik op dat je inderdaad alleen buffervat temperatuur instelt.
Merk je wel dat de radiatoren en vloer warm worden ? Ik heb zelf een matig geïsoleerd huis en alleen radiotoren maar het zou bloedheet worden in huis met deze watertemperatuur.
Hoe warm wordt het in jouw huis?
Je moet proberen op een zo laag mogelijke temperatuur je huis te kunnen verwarmen, alleen zomaar een buffervat verwarmen zonder de energie te gebruiken is natuurlijk zonde.

Als ik op md30 zoek hier vind ik ook wel het eea, het lijkt er in ieder geval op dat het apparaat niet bijzonder zuinig is .
Jazeker, het wordt gewoon warm in huis, maar dat komt waarschijnlijk doordat de ketel meedraait. Als ik de ketel verlaag naar bijvoorbeeld 50 graden wordt het ook wel warm, maar dan duurt het (logischerwijs) wel langer. Met andere woorden, alleen de WP als verwarming lukt nu nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tropicc Zijn de hoge vermogens van ca. 2-3 kW in jouw recent? grafiekje door de warmtepomp veroorzaakt?
Dit is dan niet normaal voor een (hybride) warmtepomp en
komt misschien door de zgn. backup-heater (3 kW?).
Wat veroorzaakt de reusachtige piek van meer dan 6 kW rond 7 uur?

Verder: Sinds wanneer draait de wp en door wie is deze geadviseerd en geïnstalleerd?
Ik zou het balletje in eerste instantie daar neerleggen.

P.S.: Jouw voorstellingen over het optimale bedrijf van een wp zou ik z.s.m. proberen bij te stellen.
Er is meer dan voldoende algemene informatie in dit algemene topic hier te vinden

@Anoniem: 91634 Vermoedelijk verkeerde aanname - het gaat om een hybride opstelling waarbij de cv-ketel meestal voor het warme water zorgt.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 27-12-2023 10:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:46:
Hoe is de isolatie van je buffervat, en zit je warmtepomp direct op het buffervat aangesloten met goed geïsoleerde leidingen? Het klinkt of je ergens een warmte lek hebt.

Ik neem aan dat je buffervat niet voor de cv(centrale verwarming) gebruikt maar voor het warm water. Want dat zou erg raar zijn, of bedoel je de rode drukvat?
Het buffervat staat beschut en overkapt buiten, met een isolatiejas. De leidingen zijn ook geïsoleerd. Zie foto’s. Het buffervat zit tussen de WP en de CV ketel. Vandaar dat de WP ook niet meer aangaat als de CV eerder op temperatuur is, want dan is de watertemperatuur in het buffervat 65 graden (temperatuur CV).
Het rode kleine drukvat is niet aangesloten op het systeem, maar wel in de woning aanwezig (binnen). De vorige eigenaar gaf destijds aan dat dit drukvat met deze opstelling niet nodig was, ik weet niet meer waarom.

Ter info: deze installatie was al in deze vorm aanwezig toen we de woning kochten. Het enige wat ik heb gewijzigd is de WP en buffervat beschutting geven, zodat deze droog staan, een iets hogere omgevingstemperatuur hebben en de geluidsoverlast naar de buren wat lager is aangezien de MD30D naar mijn mening best wat geluid maakt, maar dat terzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnOAlTqe2zt05APg1qxm0UE1F0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ePm6ZkdkQs0fOImqSeAUBJc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKHalTq-oHA2T4WJ76KOzGWKz2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfLd8IgduSQCAnFNl2i5FjJl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
dunklefaser schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:58:
@Tropicc Zijn de hoge vermogens van ca. 2,3 kW in jouw recent? grafiekje door de warmtepomp veroorzaakt?
Dit is dan niet normaal voor een (hybride) warmtepomp en komt misschien door de zgn. backup-heater (2 kW?). Wat veroorzaakt de reusachtige piek van meer dan 6 kW rond 7 uur?

Verder: Sinds wanneer draait de wp en door wie is deze geadviseerd en geïnstalleerd?
Ik zou het balletje in eerste instantie daar neerleggen.

P.S.: Jouw voorstellingen over het optimale bedrijf van een wp zou ik z.s.m. proberen bij te stellen.
Er is meer dan voldoende algemene informatie in dit algemene topic hier te vinden

@Anoniem: 91634 Vermoedelijk verkeerde aanname - het gaat om een hybride opstelling waarbij de cv-ketel meestal voor het warme water zorgt.
De pieken van 2,5-3,0 kWh in de grafiek zijn van oktober, ik heb de WP al een tijdje niet meer aan gehad. Maar je kan nagaan dat met de huidige lagere buitentemperaturen de WP nog vaker zal gaan draaien dan in de grafiek van oktober.
De piek om 7:00 uur komt vermoedelijk door mijn elektrische auto die dan gaat voorverwarmen en nog aan de laadpaal gekoppeld was.

De WP is volgens mij in 2018 of 2019 geïnstalleerd door de vorige eigenaar, wij wonen hier nu sinds medio 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik denk dat je beter kan proberen de hele dag het huis op temperatuur te houden. En proberen de temperatuur van de cv te verlagen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:20
Ik denk dat hier behoorlijk veel mis gaat. Je idee om het buffervat op 45 graden te houden zodat de cv nog 20 graden hoeft te verwarmen klinkt inderdaad leuk, maar daar is de warmtepomp niet voor gemaakt.

Het beste is om je warmtepomp direct aan te sluiten op je afgiftesysteem en je thermostaat op 1 temperatuur laten staan. Je zult dan zien dat je verbruik drastisch zal dalen.

Je geeft aan dat je wp alleen het huis niet kan verwarmen. Dan kun je de cv ketel aansluiten op de sturing van de wp, als deze het dan niet trekt zet hij zelf de cv ketel aan.
Ik neem aan dat je al weersafhankelijk stookt er zijn namelijk weinig (lees:geen) huizen die 65 graden bij 10 graden buitentemperatuur nodig hebben. Je zou een stooklijn kunnen maken: 65 bij -10 en 35 bij 15 graden.

Uit interesse: heb je deze installatie zelf gemaakt of laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
ice-T106 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:30:
Ik denk dat je beter kan proberen de hele dag het huis op temperatuur te houden. En proberen de temperatuur van de cv te verlagen.
Misschien begrijp ik dit niet goed, maar volgens mij is dat wat ik al doe en maakt dat niet uit voor hoe de WP in mijn situatie werkt.
Ik heb de thermostaat op 20 graden staan. Op een dag dat het buiten 10 graden is blijft het best lang 20 graden in huis, maar de WP zal dus constant aan slaan om het buffervat op 45 graden te houden. Al stel ik hem in op 30 of 35 graden, hij slaat om de zoveel tijd aan, al is het in huis gewoon 20 graden en vraagt de thermostaat geen warmtetoevoer. Ik snap dat de WP dat doet om de watertemperatuur in het buffervat op peil te houden zodat ik direct gebruikt kan worden, maar ik vind het niet echt een energiezuinige oplossing.
Ik verbruik dan best veel energie terwijl het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
kokpol schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:47:
Ik denk dat hier behoorlijk veel mis gaat. Je idee om het buffervat op 45 graden te houden zodat de cv nog 20 graden hoeft te verwarmen klinkt inderdaad leuk, maar daar is de warmtepomp niet voor gemaakt.

Het beste is om je warmtepomp direct aan te sluiten op je afgiftesysteem en je thermostaat op 1 temperatuur laten staan. Je zult dan zien dat je verbruik drastisch zal dalen.

Je geeft aan dat je wp alleen het huis niet kan verwarmen. Dan kun je de cv ketel aansluiten op de sturing van de wp, als deze het dan niet trekt zet hij zelf de cv ketel aan.
Ik neem aan dat je al weersafhankelijk stookt er zijn namelijk weinig (lees:geen) huizen die 65 graden bij 10 graden buitentemperatuur nodig hebben. Je zou een stooklijn kunnen maken: 65 bij -10 en 35 bij 15 graden.

Uit interesse: heb je deze installatie zelf gemaakt of laten installeren?
Dat betekent dus het buffervat er tussenuit halen.

Deze installatie was al aanwezig toen we dit huis kochten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tropicc Een zeer interessante opstelling in de buitenlucht (om het voorzichtig uit te drukken)
- een als buffervat "misbruikt" boilervat met 2 spiralen? - met hoeveel liter inhoud?
Hoe is de wp aangesloten en hoe het cv-circuit? - Ik ben ontzettend benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 27-12-2023 09:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoe zit dat met dat buffervat?
Ik zie alleen aansluitingen onderaan..
En ik zie daar ook de ontluchting onder tegen de muur..

Zit er ook nog iets van ontluchting boven op die buffer?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:25
1. Draait de warmtepomp überhaupt wel?
Als ik naar je verbruiksgrafiek kijk zie ik een elektrisch element van 3000 watt steeds aanslaan, vermoedelijk inderdaad om je rap afkoelende buffervat bij te stoken.

Edit: het blijkt een hele zware niet-modulerende warmtepomp te zijn die in de 'aan' stand 3kW trekt.

2. Het idee om zo'n vat buiten neer te zetten is wat mij betreft echt van de pot gerukt, ondanks dat het wel geïsoleerd is is het temperatuurverschil tussen buiten en het water van 45 graden zo groot dat je veel warmte verliest.

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 27-12-2023 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:41
Om een inschatting te kunnen maken of de warmtepomp goed functioneert zou je het buffervat helemaal kunnen laten afkoelen (temperatuur meten) en deze dan opwarmen tot de gewenste temperatuur.(weer meten)
Je kan dan uitrekenen hoeveel energie is toegevoegd aan het water als je ook de inhoud van je buffervat kent.

Deel je dit door de hoeveelheid opgenomen elektrische energie en dan heb je een redelijke indicatie van de COP.

Een jaar of 10 geleden heb ik wat geëxperimenteerd met een kleiner broertje van deze warmtepomp.
Als er in die 10 jaar niets is veranderd, dan is het nog steeds een (chinese) monoblock warmtepomp zonder inverter met een relatief kleine verdamper (warmtewisselaar luchtzijdig) en dubbele buis als condensor (warmtewisselaar waterzijdig). Technisch gezien is het allemaal erg budget en moet je niet al te hoge verwachtingen hebben van de COP. Mijn exemplaar haalde bij een watertemperatuur van 28 graden en een graad of 7 buiten krap aan een COP van 3.

Ik kan mij voorstellen dat hij bij het op temperatuur houden van jouw buffervat hooguit op een COP van 1,5 komt...

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 15:14

Jan2023

KISS

Als je wil besparen op energie zet je dat " buffervat " zo snel mogelijk uit.
Gebruik je de intergas ketel om te douchen als dat nog kan , en zet de cv temperatuur van de Intergas op max 40 graden.
Met je vloerverwarming kontinu op 20 graden zou je warmtepomp het wel aan moeten kunnen met zo,n 30 graden bij de huidige buitentemperatuur.
Vervolgens schat ik zo in dat er een vloerverwarmings verdeler met pomp in zit ? weg met dat ding.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Ik zie termen als komen. "dan duurt het wat langer" en "geen warmtevraag als we niet thuis zijn".
Dit voelt niet alsof je het huis continu op temperatuur wilt houden maar kan ook spraakverwarring zijn natuurlijk.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
dunklefaser schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:57:
@Tropicc Een zeer interessante opstelling in de buitenlucht (om het voorzichtig uit te drukken)
- een als buffervat "misbruikt" boilervat met 2 spiralen? - met hoeveel liter inhoud?
Hoe is de wp aangesloten en hoe het cv-circuit? - Ik ben ontzettend benieuwd!
Ook @Ronald.42

Zie foto’s voor meer informatie. In de woning gaat één geïsoleerde leiding naar de retour van de CV ketel, en één gaat via een radiator naar de aanvoer van de CV ketel. Ik heb de foto hiervan ook bijgevoegd, maar kan me voorstellen dat dit niet echt duidelijk is door de chaos aan leidingen en kabeltjes wat daar ligt.

@ASW1 Zo’n vermoeden had ik inderdaad ook al, daarom heb ik hem ook zo veel mogelijk beschut. Het is ook wel een behoorlijk ding om binnen te hebben staan.

@Jan2023 de verdeler van de vloerverwarming heeft inderdaad een pomp. Douchen en warm water badkamer doen we inderdaad via de CV ketel. Warm water in de keuken middels een close-in boiler (omdat we het te lang vinden duren voordat er warm water komt via de ketel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgzqGTNhxjCCbUIgzonvrzx6a-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01IZtXbkAKxd6VwxgRD574Ay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHbTv0uIZuoLd_zFeDaJJ5ImiZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErMXdyQmo51rWfM7bpOaFJqc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnJwy9D7KJCKL59Y0bfb7PmWlJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q3LVvUH6xG2Hxq9v7mxpXa2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXBBJ-GqmlLKlugrR7MuHyE-484=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwff7kZbQXxaqy9cvvYaD8ZZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9eVsbArkqcohph0A9X0VGDx050=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gvnv93o29mAWg2NUz0MfuVOB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
Eerlijk gezegd denk ik dat er weinig eer aan te behalen valt om hiervan nog een enigszins functionerende installatie te maken.
Dit is het allergoedkoopste soort warmtepomp die alleen aan/uit kan, normaal gesproken gebruik je die voor bv zwembadverwarming maar niet om een woning mee te verwarmen.
Die warmtepomp lijkt het op het moment sowieso niet te doen en alleen een naverwarmingselement te gebruiken, wat heel veel stroom kost en duurder is dan gas stoken.
Je hebt ook een flinke partij leidingwerk buiten met zo te zien flinterdunne isolatie. Daardoor stook je ook meer gas dan nodig want in de nacht stookt je CV ketel ook de buffer en leidingwerk buiten mee, wat een aanzienlijk warmtelek is.

Ik zou zo snel mogelijk de warmtepomp+vat afkoppelen en binnen de boel weer doorlussen zodat je weer 100% op de CV ketel kunt stoken.

[ Voor 42% gewijzigd door ASW1 op 27-12-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zou er ook afscheid van nemen...

Meeting bouwjaar 2018 is toch zo'n aan uit apparaat zonder moduleren zeg maar?

Ik snap nog steeds niet wat die ontluchter daar beneden moet.
Normaal zou je dat setje midden bovenop het buffervat plaatsen.

Als je nog wat wil met een wp dan zou ik een nieuwer model plaatsen en dan zonder buffer.

Eerst even je afgifte in kaart brengen zoals hoeveel vloerverwarming en radiatoren heb je etc. etc.
Historisch verbruik wordt lastig in dit verhaal vrees ik...

[ Voor 88% gewijzigd door Ronald.42 op 27-12-2023 11:28 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:20
ASW1 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:01:
Eerlijk gezegd denk ik dat er weinig eer aan te behalen valt om hiervan nog een enigszins functionerende installatie te maken.
Dit is het allergoedkoopste soort warmtepomp die alleen aan/uit kan, normaal gesproken gebruik je die voor bv zwembadverwarming maar niet om een woning mee te verwarmen.
Die warmtepomp lijkt het op het moment sowieso niet te doen en alleen een naverwarmingselement te gebruiken. Je hebt ook een enorme partij leidingwerk buiten met zo te zien flinterdunne isolatie. Daardoor stook je ook meer gas dan nodig want in de nacht stookt je CV ketel ook de buffer en leidingwerk buiten mee, wat een aanzienlijk warmtelek is.

Ik zou zo snel mogelijk de warmtepomp+vat afkoppelen en binnen de boel weer doorlussen zodat je weer 100% op de CV ketel kunt stoken.
Je kan natuurlijk ook de wp direct op het afgiftesysteem zetten met de cv ketel als backup. (De setup die vaak wordt toegepast bij een hybride )
En de cv ketel voor tapwater houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
kokpol schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:38:
[...]

Je kan natuurlijk ook de wp direct op het afgiftesysteem zetten met de cv ketel als backup. (De setup die vaak wordt toegepast bij een hybride )
En de cv ketel voor tapwater houden.
Dat zou theoretisch kunnen maar de warmtepomp doet het niet en stookt alleen op element. Weer jij wat er mis is?
Al zou je hem een de praat krijgen dan heeft het ding alsnog een belabberde COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tropicc Hoe heet het type van de "Meeting" wp precies?
Heb je de technische data & installatievoorschrift van de installateur? gekregen?
MD030D? statisch aan/uit?? - (Ik vrees het bijna - net zoals @mightym vermoedelijk)

Ik persoonlijk zou er geen moeite en centen aan deze installatie van eergisteren verkwisten.
Wie deze installatie nog in 2020? heeft kunnen bedenken ontgaat mij.
Misschien met 2de hands spul uit een faillissement?

[ Voor 73% gewijzigd door dunklefaser op 27-12-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:45:
[...]

Dat zou theoretisch kunnen maar de warmtepomp doet het niet en stookt alleen op element. Weer jij wat er mis is?
Al zou je hem een de praat krijgen dan heeft het ding alsnog een belabberde COP.
Ik meende ergens te lezen dat hij herrie maakt dus dan zou de wp draaien.

Wat je ziet in zijn grafiek is het totaal verbruik van de woning.
Dus de piek min basis verbruik is het verbruik van de wp.
Dan zou met een beroerde cop en een aan/uit wp dat ding best wel gewoon zijn werk aan het doen kunnen zijn.

Die aan/uit is mischien ook wel de reden geweest om die buffer te kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:22

Aardedraadje

Met kabelschoen

Om het maar positief te houden, Je hebt al de nodige elektra en buizen om er een nieuwe (modulerende) monoblock neer te zetten, als je een beetje handig bent doe je dit zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
dunklefaser schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:46:
@Tropicc Hoe heet het type van de "Meeting" wp precies?
Heb je de technische data & installatievoorschrift van de installateur? gekregen?
MD030D? statisch aan/uit?? - (Ik vrees het bijna - net zoals @mightym vermoedelijk)

Ik persoonlijk zou er geen moeite en centen aan deze installatie van eergisteren verkwisten.
Wie deze installatie nog in 2020? heeft kunnen bedenken ontgaat mij.
Misschien met 2de hands spul uit een faillissement?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28ZOF0njiTiYLBGowjJsDwTNqzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmiGHetvbdvyMWOUYJC9bdVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 22:56
Tropicc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:57:
[...]

Jazeker, het wordt gewoon warm in huis, maar dat komt waarschijnlijk doordat de ketel meedraait. Als ik de ketel verlaag naar bijvoorbeeld 50 graden wordt het ook wel warm, maar dan duurt het (logischerwijs) wel langer. Met andere woorden, alleen de WP als verwarming lukt nu nog niet.
Verwarmen met een CV-ketel en een warmtepomp is niet helemaal gelijk aan elkaar. Een CV-ketel levert een delta van ongeveer 20 graden C. Dat wil zeggen wat de warme kant van de cv-leidingen zo'n 20 graden warmer zijn dan de koude kant. Een warmtepomp doet normaal gesproken een delta van 5-7 graden, meer dan dat kan de compressor van de warmtepomp niet maken. Om het verschil in delta te bereiken is de flow, het volume aan CV-water wat wordt verplaatst, bij een warmtepomp veel hoger dan bij de cv-ketel. Dit kan tot 2-3x zoveel volume zijn. Gevolg is dat een cv-ketel met een regime van 55/35 (55 graden aanvoer, 35 graden afvoer) gelijk is aan een warmtepomp met 45/40.

Normaal gesproken gebruik je een hybride warmtepomp-cv-ketel installatie met een bivalent punt. Boven dit punt doet de warmtepomp alle verwarming en onder dit punt de ketel. De ingestelde temperatuur van het bivalent punt heeft te maken met het vermogen van de warmtepomp en de isolatiegraad van de woning.

De combi die u beschrijft tussen voorverwarmen met warmtepomp en dan aftoppen met de cv-ketel is mij onbekend en klinkt mij onlogisch. Het buffervat heeft een volume van 500 liter terwijl je warmtepomp 4000 liter per uur kan rondpompen. In 1/8e van een uur is je buffervat dus weggepompt naar je CV installatie. Dit is 7,5 minuten.
Het verwarmen van een woning is een continue proces waarbij het verlies aan warmte continue moet worden aangevuld met nieuwe warmte (cv-installatie). Als dit wordt benaderd als een eenmalige opwarming van een buffer dan heeft dat als gevolg dat je buffervat moet kunnen voor veel meer 'tijd' aan warmte en dus vele malen groter zijn.
Een warmtepomp heeft een x aantal starts voordat hij versleten is. Idealiter wil je het aantal starts dus minimaliseren. Hier helpt een buffer wel goed voor, er is immers voor 7,5 minuten extra water beschikbaar waardoor de warmtepomp langer aan kan blijven om op te warmen. Doordat er meer volume is duurt het langer voordat de radiatoren/CV is afgekoeld en de warmtepomp dus opnieuw aan moet slaan.
Het nadeel in uw installatie is dat de warmtepomp alleen aan of uit kan, hij kan niet moduleren en op 50% vermogen werken. Daardoor is de warmtepomp niet goed in staat om de aanvoer van warmte 1-1 te krijgen met het verlies, waardoor hij of teveel doet of te weinig doet. Een buffer is hierbij een oplossing om tijd te overbruggen. Het weghalen van de buffer bij een niet modulerende warmtepomp is niet verstandig.
Bij een buitentemperatuur van 10 graden dan zou de warmtepomp het helemaal alleen moeten kunnen redden zonder de cv-ketel. Slaat de cv-ketel ook aan bij die temperaturen? en zo ja, wat zijn de temperaturen in uw cv-installatie op dat moment? Want anders klinkt het als een verkeerd ingestelde regeling.

Een tapwaterboiler of buffervat wordt wel eens vaker buiten geplaatst. Zoals eerder gezegd is de isolatie van de leidingen dan wel erg dun. Ook wordt er vaak nog een extra 'deken' aan steenwol/glaswol om de buffer geplaatst om meer isolatie te krijgen en dus minder verlies. Elk verlies in de buffer zal de warmtepomp moeten aanvullen. Dit kan warmte zijn welke in de radiatoren is gestopt, maar kan ook warmte zijn welke aan de buitenlucht verloren is gegaan.

Als ik uw opstelling zo bekijk dan verwarmt de cv-ketel een spiraal van de buffer. De warmtepomp verwarmt het buffer. De warmtepomp zelf is 3 kW zag ik in de handleiding. Hij lijkt dus met enige regelmaat aan te gaan. Hoort u de compressor brommen als hij aan is?
Tropicc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 07:18:
[...]
Stel het is de helft van het jaar nodig om het huis te verwarmen, de andere helft is dit niet of minimaal nodig. Stel dat ik de warmtepomp zo instel dat hij alleen overdag draait (12 uur). Dan zou het stroomverbruik 26 weken * 7 dagen * 12 uur = 2.184 uur / 2 = 1.092 uur * 3 kWh = 3.276 kWh zijn. Ik vind dat vrij fors, vooral aangezien ik misschien wel 10 van deze 26 weken maar eventjes de woning hoef te verwarmen omdat de buitentemperaturen rond de 10 graden ligt en de woning de temperatuur daarna wel vasthoudt, maar de warmtepomp dan dus wel constant aanslaat om het buffervat op temperatuur te houden.

Ik hoor hier nooit iemand over klagen. Komt dat omdat mijn setup niet goed is, of omdat een buffervat niet gebruikelijk is?
[...]
Een warmtepomp van 12 kW zou een verbruik van 1.000 m3 gas moeten kunnen dekken. 1.000 m3 gas is het energetisch equivalent van ~10.000 kWh. De COP van de warmtepomp is 4. 3.276 kWh aan elektriciteit om 1.000 m3 gas te besparen klinkt dus nog niet zo heel vreemd. Hier in huis doen wij ongeveer hetzelfde. Het is wel een probleem als het EN 3.276 kWh EN 1.000 m3 gas is voor verwarming, maar dat is niet zo als ik het goed begrijp.
Als ik reken met de huidige prijzen van €0,32 per kWh en €1,2 per m3 gas, dan is de warmtepomp ~€150 goedkoper op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Je zou ook het buffervat er tussenuit kunnen halen. Geen idee hoe de rest van de leidingen lopen maar nu lijkt er op dat het vat als een warmte wisselaar wordt gebruikt.

Ik zal de warmte pomp direct aansluiten op je aan en afvoer van je centrale verwarming. Wel moet je opletten of dit goed gaat met je cv ketel als je die parallel aangesloten houdt. Het plaatsen van keer kleppen wordt wel aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tropicc , @Ronald.42 - Duidelijker kan eigenlijk niet - (max.) 12 kW warmte met 3 kW stroom
(aan/uit 7(8)7 ) dan heb je idd. een groter buffervat nodig.
Over de rest van de installatie met (mis)plaatsing buffervat en het buizenwerk is genoeg gezegd.

Trouwens - het buffervat is uit wp- perspectief als indirect gestookte boiler
met een 2,1 m² warmtewisselaar voor de 12 kW output aangesloten.
Geen idee waar zoiets gebruikelijk is of was.

@Tropicc Hoeveel m² (bj 19??) moeten verwarmd worden en wat was het oorspronkelijke gasverbruik voor cv zonder wp?

[ Voor 44% gewijzigd door dunklefaser op 27-12-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Het goede nieuws is dus dat warmtepomp wel lijkt te werken maar een niet modulerend model is. Als die echt 12kW output heeft dan verwacht ik dat die ook wel een flink huis warm moet kunnen houden.

Dat het buiten je isolatie schil zit is natuurlijk minder, en de aansturing is ook niet top.
Met een beetje tweaken aan de aansturing denk ik dat je hier nog steeds goedkoper mee uit bent dan met gas.

Mocht je erg veel last hebben van de stilstand verliezen dan is het misschien een optie om de warmtepomp aan te laten schakelen als er warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

Aardedraadje schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:19:
Om het maar positief te houden, Je hebt al de nodige elektra en buizen om er een nieuwe (modulerende) monoblock neer te zetten, als je een beetje handig bent doe je dit zelf :)
dat, en dan vat naar binnen voor tapwater (dingen zijn duur)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

paQ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:44:
[...]

dat, en dan vat naar binnen voor tapwater (dingen zijn duur)
Ik zou zelf zo'n buffervat dat voor CV is gebruikt niet meer vertrouwen voor tapwater, misschien na heel lang en heet naspoelen. Maar ik ben smetvrezerig dus ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sowieso maar de vraag wat voor materiaal het is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Tropicc

je geeft aan dat je nu alleen nog verwarmt met de Intergas ketel en Airco

en

Huidig energieverbruik 2023 zonder warmtepomp (schatting):
Stroom hoog: 0 (teruglevering)
Stroom laag: 1000 kWh
Gas: 750-1000 m3

Dat lijkt mij een redelijk gemiddelde voor een woning van 1999 en behoorlijk isolatie nivo , HR++ glas e.d.

Dan vraag ik mij af wat die warmtepomp er aan toe voegt.
Persoonlijk denk ik dat je het beste zoveel mogelijk van die chaos uit kan zetten.

De gasprijzen zijn redelijk op dit moment ,afhankelijk wat voor kontrakt je hebt , dat geeft je enige tijd om je te bezinnen hoe of wat je nu verder wil.

Subsidies voor een Warmtepomp zijn ook heel behoorlijk tot nu , lees je in op dit forum en wellicht kan je voor de toekomst je plan trekken.

succes

En stel je intergas ketel in op 40 graden voor de cv , dat geeft nog wat winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Jan2023 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:42:
En stel je intergas ketel in op 40 graden voor de cv , dat geeft nog wat winst.
TS heeft nog radiatoren boven, met bouwjaar 98 is er een grote kans dat die weinig meer doen bij 40 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Aardedraadje schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:50:
[...]

TS heeft nog radiatoren boven, met bouwjaar 98 is er een grote kans dat die weinig meer doen bij 40 graden.
Dat is afhankelijk van het type radiator , T21 of T22 met of zonder convector ribben, T33
eventueel een fan er onder om te boosten.

40 graden water in een radiator is echt niet fout hoor , en een goede test om te zien of je woning wel geschikt is voor een WP

Als er echt WP only gedraaid moet worden zal het over het algemeen met minder gaan ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Jan2023 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:59:
[...]

Dat is afhankelijk van het type radiator , T21 of T22 met of zonder convector ribben, T33
eventueel een fan er onder om te boosten.

40 graden water in een radiator is echt niet fout hoor , en een goede test om te zien of je woning wel geschikt is voor een WP

Als er echt WP only gedraaid moet worden zal het over het algemeen met minder gaan ,
Nee klopt, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat de CV daarom nog het vat verder verwarmt naar 65 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Volgens het type plaatje wil het apparaat 3000l/u weg zetten. Warmtepomp weetjes geeft dan 40mm leiding aan.

Die buffer is dus met deze draak van een machine bittere noodzaak. 12kW thermisch krijg je bijna niet de woning in bij een temperatuur die laag genoeg is, en dit vermogen is ook bij bijna alle woningen veel teveel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
Verwarming in de woning (135 m2) is als volgt:

Twee slaapkamers met beide 1x T21 radiator van 90 bij 60 cm en één slaapkamer met 1x T11 radiator van 220 bij 60 cm.
Het wordt boven met de radiatoren best snel warm, ik denk dat de temperatuur van de CV daar wel wat naar beneden kan.

Beneden (woonkamer, hal, toilet, badkamer) ligt vloerverwarming als bijverwarming. In de woonkamer is 1x T21 radiator aanwezig en in de badkamer 1x een verticale badkamerradiator.
In de keuken ligt wel vloerverwarming als hoofdverwarming.

Achteraf een stomme fout om in de woonkamer de vloerverwarming niet ook te wijzigen naar hoofdverwarming, maargoed, achteraf gesproken.

Wellicht kan ik de huidige WP en het buffervat nog verkopen en levert het nog wat op (?).
Ik heb dan denk ik liever een geschikter type monoblock dan dat ik de huidige WP rechtstreeks aansluit op de CV, vooral als ik lees dat deze WP overkill is voor de woning en alleen aan/uit kan functioneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik denk dat het vat meer oplevert dan de wp op mp :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Wat ik eerder schreef over dat de warmtepomp alleen op een verwarmingselement zou stoken klopt inderdaad dus niet; het is gewoon een hele zware pomp die in de 'aan' stand 3 kW trekt.
De opstelling met dat buffervat wordt daardoor nu ook iets logischer al blijft de installatie als geheel een merkwaardige keuze.

Prima idee om deze installatie door een goede monoblok te vervangen.
Ik vraag me af hoeveel vermogen je dan nodig hebt. Als je tot nu toe in dit stookseizoen al grofweg 900 kuub gas hebt verstookt (is dat alleen voor verwarming of ook voor warm water?) en 1000kWh door de airco dan kom je op zo'n 1400 kuub.
Zitten we nu ongeveer op de helft van de winter? Ik denk het nog niet, dan ga je al gauw naar het equivalent van 3000 kuub gas per stookseizoen, en dat is best veel voor een woning met isolatieniveau 1998.
Maar het is vrijstaand dacht ik en wellicht ook een grote woning?
Met de koevlaasformule kom je dan zelfs op 14 kW. Ik denk dat je eerst veel scherper in beeld moet krijgen hoeveel vermogen je nu eigenlijk nodig hebt (en dan zonder de verliezen die je nu hebt door die buffer en leidingwerk buiten).

Tweede vraag is of je huidige afgiftesysteem geschikt is, en dat kan lastig te bepalen zijn wanneer je met een combinatie van airo en CV verwarmt. Idealiter verwarm je daarvoor alleen met de centrale verwarming en kijk je welke temperatuur je nodig hebt om je woning comfortabel te houden als het flink koud is. Kleine T21 radiatoren doen natuurlijk niet veel op lage temperatuur.

Ten derde kan het goed zijn dat er nog de nodige aanpassingen in leidingdiameters nodig zijn en in de vloerverwarmingsverdelers.

Zo heel makkelijk is het dus nog niet om er even snel een monoblock voor in de plaats te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropicc
ASW1 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:51:
Wat ik eerder schreef over dat de warmtepomp alleen op een verwarmingselement zou stoken klopt inderdaad dus niet; het is gewoon een hele zware pomp die in de 'aan' stand 3 kW trekt.
De opstelling met dat buffervat wordt daardoor nu ook iets logischer al blijft de installatie als geheel een merkwaardige keuze.

Prima idee om deze installatie door een goede monoblok te vervangen.
Ik vraag me af hoeveel vermogen je dan nodig hebt. Als je tot nu toe in dit stookseizoen al grofweg 900 kuub gas hebt verstookt (is dat alleen voor verwarming of ook voor warm water?) en 1000kWh door de airco dan kom je op zo'n 1400 kuub.
Zitten we nu ongeveer op de helft van de winter? Ik denk het nog niet, dan ga je al gauw naar het equivalent van 3000 kuub gas per stookseizoen, en dat is best veel voor een woning met isolatieniveau 1998.
Maar het is vrijstaand dacht ik en wellicht ook een grote woning?
Met de koevlaasformule kom je dan zelfs op 14 kW. Ik denk dat je eerst veel scherper in beeld moet krijgen hoeveel vermogen je nu eigenlijk nodig hebt (en dan zonder de verliezen die je nu hebt door die buffer en leidingwerk buiten).

Tweede vraag is of je huidige afgiftesysteem geschikt is, en dat kan lastig te bepalen zijn wanneer je met een combinatie van airo en CV verwarmt. Idealiter verwarm je daarvoor alleen met de centrale verwarming en kijk je welke temperatuur je nodig hebt om je woning comfortabel te houden als het flink koud is. Kleine T21 radiatoren doen natuurlijk niet veel op lage temperatuur.

Ten derde kan het goed zijn dat er nog de nodige aanpassingen in leidingdiameters nodig zijn en in de vloerverwarmingsverdelers.

Zo heel makkelijk is het dus nog niet om er even snel een monoblock voor in de plaats te zetten.
toon volledige bericht
Ik zit naar verwachting in mijn huidige energiecontract (maart tot maart) op ca. 1.500 m3 gas als ik het even doortel, waarvan 400 m3 voor douchen, koken en warm water, dus ca. 1.100 m3 voor verwarmen. Daar komt dan het aantal kWh voor verwarmen met de airco nog bij, die heb ik nog niet goed bijgehouden maar zal tussen de 500 en 1000 kWh liggen. Het is inderdaad vrijstaand en het gebruiksoppervlak is 135 m2. Daarnaast is er nog 20 m2 aan vlieringzolder aanwezig.

Ik zal me verder eens verdiepen in wat nodig is.

Bedankt voor al jullie tips en adviezen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

7kW moet toereikend zijn lijkt me
(en dat geeft al een heel ander verbruiksplaatje dan 0 of 12kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandola
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-02-2024
Mijn excuses voor de kick van dit topic, maar ik wil mijn ervaringen en informatie delen, wellicht voor toekomstige lezers.

Ik heb zelf ook een Meeting MD30D i.c.m. een 800 liter buffervat. Het is inderdaad een simpel ding. Destijds (tot eind 2020) kreeg je subsidie op deze pomp van RVO, zelfs als je die zelf als amateur had geinstalleerd. Iedereen kan dat ding dus geinstalleerd hebben bij TS (er vanuitgaande dat er subsidie aangevraagd was).
Het kwam er op neer dat de warmtepomp gratis was omdat deze volledig werd gedekt door subsidie.

Op de buffer kreeg je alleen subsidie icm zonnecollectoren.

Hoe dan ook, wat ik merk bij dit apparaat is dat de circulatiepomp elk half uur aangaat. Of elke 10 minuten als het koud is buiten. De handleiding is geen touw aan vast te knopen qua instellingen dus daar ben ik zoveel mogelijk vanaf gebleven.

De circulatiepomp lijkt aan te gaan op basis van de voorlooptemperatuur (sensorwaarde A5, sensor zit in de WP zelf, dus buiten), die gerelateerd wordt aan de instelwaarde onder L3 ("instellimiet voor waterreservoir" of zoiets). Zodra de A5 temperatuur 5 graden onder L3 komt, gaat de circulatiepomp draaien, de sensor warmt dan op door het warme water uit het buffervat en de circulatiepomp gaat weer uit. Tenzij het water in de buffer lager is, dan springt de fan en compressor aan en gaat de warmtepomp opwarmen, tot aan de ingestelde temperatuur.

Initieel dacht ik dat de circulatiepomp gewoon elke 10 minuten voor 20 seconden aangezet werd, dus had ik een apparaatje gebouwd dat pas doorschakelde nadat er langer dan 20sec sturing was, maar dan sloeg de warmtepomp gewoon aan omdat A5 te laag bleef. Jij hebt zo te zien een flow switch ertussen zitten die kijkt of de pomp daadwerkelijk pompt.

Effectief staat dat ding dus gewoon elke 10-30 minuten een deel van je volume uit je buffervat naar je WP te pompen, waar het weer wegsijpelt (via de wisselaars en je leidingen).
Mijn tank verliest ook warmte, maar ik denk dat via deze regeling meer verloren gaat dan puur via de isolatie.

Bij mij hing ie ook ooit voor de CV ketel, die hoefde toen maar heel weinig te stoken maar deed wel mee. Toen ik de CV niet meer mee liet doen leek de WP onevenredig hard te moeten werken, ik vermoed dat (omdat het water door de CVketel stroomde) dat er veel warmte verloren ging via de brander/wisselaar in de CV ketel, zonder vuur onder de brander kan ik me voorstellen dat ie het gewoon naar buiten gooit.

Inmiddels heb ik L3 op 35 graden gezet (ipv 40, fabrieksinstelling zou 55 moeten zijn), om te zorgen dat er minder vaak loos gecirculeerd wordt, maar ik heb werkelijk geen idee wat dit beinvloedt (bijv de stooklijn).
Ooit heb ik na wat rommelen met instellingen gehad dat de WP niet meer afsloeg en 70kwh per dag stond te verstoken.

De leverancier zei dat die circulatie diende als vorstbeveiliging, maar dat is natuurlijk onzin als het ook bij 25graden buitentemperatuur gebeurt, en er een buitentemperatuursensor in de warmtepomp zelf zit...

Ik heb nog het vermoeden dat de warmtepomp ingesteld is in een modus die ook voorkomt bij andere warmtepompen waarbij een tweede (sanitair) watertank wordt gebruikt. Vandaar L3 (limiet "waterreservoir"), en L4 (limiet "buffervat") instellingen.

Dat jouw WP elk half uur écht aanslaat (met compressor en al) is apart. Dat betekent dat dus de temperatuur ook 5 graden gezakt is, zonder warmtevraag en met 500 liter water (5 graden * 500 liter * 0.00116kWh =) 2,9kwh aan warmte "weglekt". Dat is puur je tank en de periodieke circulatie zoals beschreven, tenzij je circulatiepomp continu aanstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Buffervat weg
Nieuwe monobloc neerzetten
Leidingen veel dikker isoleren
Vloerverwarmingsverdeler vervangen voor pomploos
Dikke leiding toepassen.

En je bent weer helemaal het mannetje >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandola
Kleine update op mijn systeem, puur ter vastlegging voor de kleinkinderen.
Ik heb mijn temperatuur op 35 graden gezet, en L3 op 30, anders flipt het systeem. Mijn regel is nu; L3 == set-temp - 5 graden. Ik heb nog wel wat kleine pieken gezien in mijn meter.

Tank was 31 graden, heb getriggerd door de sensor eruit te trekken en weer terug te steken. WP slaat netjes aan bij 30 graden, warmt in 25 minuten 800 liter 5 graden op, sloeg netjes af bij 35. Buitentemp ~5graden.

Even data gerekend; 800 liter water 5 graden opwarmen kost 4.64kWh aan energie, ik heb 0.957kWh verbruikt. Mijn buitenverlichting en nog wat kleine verbruikers zitten ook in die 0.957kWh verbruik, maar door mijn gesjoemel zou het ook 4 ipv 5 graden opwarmen geweest kunnen zijn... geen supertest dus, maar n=1 indicatie.

Kom uit op een COP van 3.88 voor 4 graden opwarmen, en 4.85 als het 5 graden was. Zit dus aardig rond de COP=4 die de fabrikant opgeeft, maar weet niet bij welke temperaturen. (meestal 10 lucht, 40 water ofzo uit mijn hoofd)

Ik ben niet ontevreden, maar heb geen idee of dit in de praktijk nuttige waarden zijn. In ieder geval mijn ervaring met het reverse engineeren van de settings... zodra je je tank-temperatuur (set temp) onder L3 zet ben je de zak volgens mij, dan slaat de pomp niet meer af, ook al is je buffer op temperatuur.

Edit: in het fysieke boekje wat bij de WP geleverd wordt staat ergens subtiel genoemd dat L3 voor vloerverwarmingsmodus is. Als die op 20 staat wordt dit gedisabled. Toevallig had ik hem gisteren op 20 gezet, straks even data checken. Dit is tegenstrijdig met alle info die de digitale handleidingen bevatten. Ik heb de fabrikant van de printplaat achterhaald en de tekst op hun site is letterlijk gekopieerd en vertaald naar de digitale handleidingen, met de nodige fouten 8)7
Electronic expansion valve Automatic control (timely adjustment based on the calculation of superheat)
Het expansieventiel wordt automatisch bestuurd (reguleert de temperatuur zelfstandig ter
bescherming van oververhitting)
7(8)7

Nieuwe berekeningen hier gemaakt. De WP slaat natuurlijk aan op 30.9 denk ik als hij op 30 is ingesteld, warmt op naar 35, koelt weer af naar 30.9, dus warmt eigenlijk maar 4 graden op. Dat met ongeveer 0.9kwh komt nog steeds uit op 4+ COP

Hoop dat iemand er wat aan heeft, de "standaard instellingen" waarmee deze WPs afgeleverd worden zijn dus niet correct als je een buffervat gebruikt en de weinige handleidingen kloppen van geen kanten.

[ Voor 31% gewijzigd door Pandola op 15-02-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandola
Ter aanvulling op de edit van mijn vorige post. L3 staat nu op 20, circulatiepomp springt niet meer aan (terwijl het buiten zeker geen 20 graden is geweest). Probleem opgelost. Afgelopen jaren waarschijnlijk enorm veel kWh aan energie (warmte) verspild hiermee. Elk kwartier een paar liter warm water uit het buffervat wegpompen om de voorloop op 55 graden (default) te houden die vervolgens weer afkoelt aan de buitenlucht. Ben benieuwd inhoeverre dit gerelateerd is aan probleem van TS en of al deze pompen zijn afgeleverd met deze achterlijke default setting en installateurs geen idee hebben.

Het probleem van TS was dat de warmtepomp de buffer op temperatuur probeert te houden. Met een verlies van ~100W op de tank hoeft dat niet achterlijk veel te zijn. Aangezien de temperatuur ingesteld is op 45 graden zou het best kunnen dat L3 op de default 55 graden staat en de pomp dus lekker blijft loeien zonder dat er wat gebeurt (wat bij mij ook het geval is geweest).

• ybos
  • Laatst online: 06-05 17:20
Ik ben er ook ingetuind, hier staat er ook eentje.

Wij hebben de retour van de cv aangesloten op de koude kant van het vat (laag) en de het verwarmde water gaat via de retour van de cv weer terug en zo hopen we gas te besparen (en stookt de cv het vat niet warm).

Weet iemand hoe de WP het signaal krijgt om aan te gaan? Ik probeer hem wat slimmer te maken door wanneer de prijs 0 is sowieso aan te zetten.

Er lopen 4 draadjes naar het bedienpaneel. Ik hoop stiekem dat de voeding/info over 2 draadjes gaat en de andere 2 draadjes gewoon gesloten/open signaal zijn. Door dat draadje te onderbreken kan je de WP laten starten hoe je zelf wil. Echter kan ik hier iets over vinden, iemand anders hier bekend mee :?

@Pandola :?
Pagina: 1