Het buffervat staat beschut en overkapt buiten, met een isolatiejas. De leidingen zijn ook geïsoleerd. Zie foto’s. Het buffervat zit tussen de WP en de CV ketel. Vandaar dat de WP ook niet meer aangaat als de CV eerder op temperatuur is, want dan is de watertemperatuur in het buffervat 65 graden (temperatuur CV).Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:46:
Hoe is de isolatie van je buffervat, en zit je warmtepomp direct op het buffervat aangesloten met goed geïsoleerde leidingen? Het klinkt of je ergens een warmte lek hebt.
Ik neem aan dat je buffervat niet voor de cv(centrale verwarming) gebruikt maar voor het warm water. Want dat zou erg raar zijn, of bedoel je de rode drukvat?
Het rode kleine drukvat is niet aangesloten op het systeem, maar wel in de woning aanwezig (binnen). De vorige eigenaar gaf destijds aan dat dit drukvat met deze opstelling niet nodig was, ik weet niet meer waarom.
Ter info: deze installatie was al in deze vorm aanwezig toen we de woning kochten. Het enige wat ik heb gewijzigd is de WP en buffervat beschutting geven, zodat deze droog staan, een iets hogere omgevingstemperatuur hebben en de geluidsoverlast naar de buren wat lager is aangezien de MD30D naar mijn mening best wat geluid maakt, maar dat terzijde.
![]() | ![]() |
Ook @Ronald.42dunklefaser schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:57:
@Tropicc Een zeer interessante opstelling in de buitenlucht (om het voorzichtig uit te drukken)
- een als buffervat "misbruikt" boilervat met 2 spiralen? - met hoeveel liter inhoud?
Hoe is de wp aangesloten en hoe het cv-circuit? - Ik ben ontzettend benieuwd!
Zie foto’s voor meer informatie. In de woning gaat één geïsoleerde leiding naar de retour van de CV ketel, en één gaat via een radiator naar de aanvoer van de CV ketel. Ik heb de foto hiervan ook bijgevoegd, maar kan me voorstellen dat dit niet echt duidelijk is door de chaos aan leidingen en kabeltjes wat daar ligt.
@ASW1 Zo’n vermoeden had ik inderdaad ook al, daarom heb ik hem ook zo veel mogelijk beschut. Het is ook wel een behoorlijk ding om binnen te hebben staan.
@Jan2023 de verdeler van de vloerverwarming heeft inderdaad een pomp. Douchen en warm water badkamer doen we inderdaad via de CV ketel. Warm water in de keuken middels een close-in boiler (omdat we het te lang vinden duren voordat er warm water komt via de ketel).
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
dunklefaser schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:46:
@Tropicc Hoe heet het type van de "Meeting" wp precies?
Heb je de technische data & installatievoorschrift van de installateur? gekregen?
MD030D? statisch aan/uit?? - (Ik vrees het bijna - net zoals @mightym vermoedelijk)
Ik persoonlijk zou er geen moeite en centen aan deze installatie van eergisteren verkwisten.
Wie deze installatie nog in 2020? heeft kunnen bedenken ontgaat mij.
Misschien met 2de hands spul uit een faillissement?
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/i9iSWZ4gfptrJbyidt7Jzsha.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ePm6ZkdkQs0fOImqSeAUBJc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MfLd8IgduSQCAnFNl2i5FjJl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/01IZtXbkAKxd6VwxgRD574Ay.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ErMXdyQmo51rWfM7bpOaFJqc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1q3LVvUH6xG2Hxq9v7mxpXa2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kwff7kZbQXxaqy9cvvYaD8ZZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Gvnv93o29mAWg2NUz0MfuVOB.jpg?f=fotoalbum_tile)