Soundbar en TV via HDMI 2.1 - verschillende prijsklassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb een LG OLED tv met een HDMI 2.1 poort (met eARC ondersteuning). Nu heb ik een soundbar gekocht die ook HDMI 2.1 ondersteunt. De verkoper adviseerde ons geen goedkope 2.1 kabel te nemen, maar een van €50 vanwege de stabiele 48gb/s verbinding. Bijvoorbeeld ook in de Pricewatch: de prijsklasse varieert van 10 euro tot een paar honderd euro. Nu heb ik zelf al heel veel gegoogeld, maar ik heb nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden.

De kabel wordt dus alleen gebruikt tussen de TV en de soundbar. Wat is wijsheid en is het advies lariekoek of zit er een kern van waarheid in? Is een goedkope 2.1 kabel voldoende?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Samsung HW-Q800C
- LG 65GX6LA

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zie hierboven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zie Wikipedia: High-definition multimedia interface
2.1 zegt iets over hoe de kabel fysiek in elkaar steekt en opgebouwd zou moeten zijn. Als dat ding aan de 2.1 specs voldoet moet dat gewoon werken.
Gaat met name om de bandbreedte die beschikbaar is voor diverse datastromen (geluid, beeld). Iedere 2.1 kabel zou moeten voldoen.

Als jij alleen een TV en een soundbar hebt en verder niks (behalve een decoder wellicht) ga je die bandbreedte voor geluid vermoedelijk niet eens gebruiken. Zou me niks verbazen als het met een hdmi 1.4 kabel ook nog gewoon werkt eigenlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Niet online
Dankje voor de snelle reactie. Wat ik trouwens vergeten ben te vermelden is dat die soundbar ook Dolby Atmos ondersteunt en dat werkt volgens mij pas vanaf HDMI 2.1. Dan zou een goedkope HDMI 2.1 kabel voldoende moeten zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:04

FeaR

In GoT we trust

Grunfeld schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:09:
... en dat werkt volgens mij pas vanaf HDMI 2.1. Dan zou een goedkope HDMI 2.1 kabel voldoende moeten zijn?
Dit onderwerp is al vaker besproken. Allereerst, kabels hebben geen versie, het is de apparatuur die een versie kent. Maar goed, voor het gemak snap ik de aanduiding. Wel respect dat de verkoper meldde over de snelheid van de kabel. Technisch argument wat op zichzelf klopt maar niets zegt over de kwaliteit of dat goedkope kabels die snelheid niet halen.

Belangrijker, tweede punt, is dat Dolby Atmos meerdere smaken kent. Dolby Atmos is een techniek, geen vaste track zoals Dolby Digital (of de tegenhanger DTS). Dolby Atmos is meta data die met een track mee wordt gezonden. Stuur je deze data mee met gewoon Dolby Digital dan is het Dolby Digital Plus en kan dit al vanaf HDMI 1.4 (al herkent niet alle apparatuur met HDMI 1.4 Dolby Digital Plus over ARC). HDMI 2.1 met HDMI eARC heb je pas nodig als je Dolby Atmos gaat gebruiken met bronnen die Dolby TrueHD ondersteunen.

Wat is je gebruik? Kans dat je met "Dolby Atmos" doelt op deze audio bij diensten als Netflix, Disney+, etc is aanzienlijk, daar heb je aan HDMI ARC genoeg. In andere woorden, mocht je een soundbar met HDMI 2.1 gekocht hebben voor Dolby Atmos bij bijvoorbeeld Netflix (net zoals de vader van een vriend van me), dat was niet nodig.

Kwaliteit tussen kabels is al vaker op Tweakers voorbij gekomen.
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 20-12-2023 01:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vreemd dat de soundbar geen HDMI-kabel meelevert want dan was er waarschijnlijk geen (onhandige / opdringerige) verkoper geweest die een advies geeft wat semi-waarheid is.

50 Euro klinkt sowieso als "teveel" maar dat is natuurlijk ook een beetje hoe je naar je eigen portomonnee kijkt; recentelijk heb ik ook een TV en soundbar gekocht en omdat ik sowieso dezelfde dag nog even wat nieuwe kabels nodig had, heb ik een handje 2.1-kabels van Mediamarkt gehaald voor 15 Euro het stuk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:34:
[...]

Dit onderwerp is al vaker besproken. Allereerst, kabels hebben geen versie, het is de apparatuur die een versie kent. Maar goed, voor het gemak snap ik de aanduiding. Wel respect dat de verkoper meldde over de snelheid van de kabel. Technisch argument wat op zichzelf klopt maar niets zegt over de kwaliteit of dat goedkope kabels die snelheid niet halen.

Belangrijker, tweede punt, is dat Dolby Atmos meerdere smaken kent. Dolby Atmos is een techniek, geen vaste track zoals Dolby Digital (of de tegenhanger DTS). Dolby Atmos is meta data die met een track mee wordt gezonden. Stuur je deze data mee met gewoon Dolby Digital dan is het Dolby Digital Plus en kan dit al vanaf HDMI 1.4 (al herkent niet alle apparatuur met HDMI 1.4 Dolby Digital Plus over ARC). HDMI 2.1 met HDMI eARC heb je pas nodig als je Dolby Atmos gaat gebruiken met bronnen die Dolby TrueHD ondersteunen.

Wat is je gebruik? Kans dat je met "Dolby Atmos" doelt op deze audio bij diensten als Netflix, Disney+, etc is aanzienlijk, daar heb je aan HDMI ARC genoeg. In andere woorden, mocht je een soundbar met HDMI 2.1 gekocht hebben voor Dolby Atmos bij bijvoorbeeld Netflix (net zoals de vader van een vriend van me), dat was niet nodig.

Kwaliteit tussen kabels is al vaker op Tweakers voorbij gekomen.
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2
Ik had ook al even op het Tweakers forum gezocht, maar kon daar geen eenduidig antwoord vinden met betrekking tot mijn exacte situatie.

En ja, hij vertelde dat de goedkopere 2.1 kabels de "snelheid niet kunnen vasthouden" en dat daar het verschil zit tussen een goedkope en dure 2.1 kabel. Enfin, weet dus ook niet of dat nou echt klopt of niet.

Het gebruik is voornamelijk TV kijken en soms een UltraHD film via Plex bijvoorbeeld (sommige UltraHD films hebben ook DTS-X geluid inbegrepen dacht ik). Ik heb de soundbar niet puur vanwege de Dolby Atmos feature gekozen, maar vanwege het feit dat 'ie goed uit de bus komt bij de Consumentenbond.

Bedankt voor de topics. Die ga ik even doorlezen.
MAX3400 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:53:
Vreemd dat de soundbar geen HDMI-kabel meelevert want dan was er waarschijnlijk geen (onhandige / opdringerige) verkoper geweest die een advies geeft wat semi-waarheid is.

50 Euro klinkt sowieso als "teveel" maar dat is natuurlijk ook een beetje hoe je naar je eigen portomonnee kijkt; recentelijk heb ik ook een TV en soundbar gekocht en omdat ik sowieso dezelfde dag nog even wat nieuwe kabels nodig had, heb ik een handje 2.1-kabels van Mediamarkt gehaald voor 15 Euro het stuk.
Die is wel meegeleverd, maar dat is een HDMI 2.0-kabel. De verkoper heeft ook meermaals aangegeven, juist omdat ik al zo sceptisch ben, hij niks probeert te verkopen en alleen maar eerlijk advies wilt geven.

En dankje voor je reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:04

FeaR

In GoT we trust

Grunfeld schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:24:
En ja, hij vertelde dat de goedkopere 2.1 kabels de "snelheid niet kunnen vasthouden" en dat daar het verschil zit tussen een goedkope en dure 2.1 kabel. Enfin, weet dus ook niet of dat nou echt klopt of niet.
Het verhaal klopt als je "goedkoop" en "duur" vervangt door "slechte kwaliteit" en "goede kwaliteit". Een goed werkende HDMI kabel hoeft niet duur te zijn (voor standaard lengtes). Echter gaat het qua snelheid van de kabel vooral om het signaal wat naar de TV kan gaan, 4K resolutie, op 120 Hz, HDR. Voor HDMI eARC heb je alleen audio retour, dat kost zo veel data niet. Beeld blijft immers bij de TV achter.
Het gebruik is voornamelijk TV kijken en soms een UltraHD film via Plex bijvoorbeeld (sommige UltraHD films hebben ook DTS-X geluid inbegrepen dacht ik).
Reguliere TV is Dolby Digital, daar zal je geen Atmos vinden.

Ultra HD films met Dolby TrueHD en Atmos via Plex zou je HDMI eARC nodig hebben kijkende naar de technische kant. Let alleen op dat de interne speler van LG geen Dolby TrueHD ondersteunt. Ik heb hier zelf een Nvidia Shield TV Pro gekocht om Plex op te draaien en HD Audio via eARC door te zetten. Vanaf een externe bron Dolby TrueHD overzetten over eARC is wel mogelijk.

DTS-X? Daar ga je met een LG GX helemaal niets aan hebben. LG ondersteunt vanaf die reeks geen DTS en zal deze niet doorzetten via eARC. LG ondersteunt doorgifte van DTS weer vanaf de C3/G3/etc. Ook een losse mediaplayer lost dit niet op zolang je eARC gebruikt. Dan zal de mediaplayer direct op de Samsung aangesloten moeten worden.
Die is wel meegeleverd, maar dat is een HDMI 2.0-kabel. De verkoper heeft ook meermaals aangegeven, juist omdat ik al zo sceptisch ben, hij niks probeert te verkopen en alleen maar eerlijk advies wilt geven.
Als er een kabel bij zit, proberen. Mocht het niet werken kan er altijd nog een "HDMI 2.1 kabel" worden gekocht (en dan niet van vijftig euro ;) ).

[ Voor 58% gewijzigd door FeaR op 21-12-2023 03:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:24
In beginsel is hier niets aan gelogen.

Je hebt gecertificeerde HDMI 2.1 kabels, ook wel Ultra High Speed genoemd met een bandbreedte van 48 GB/s. Daarnaast heb je ook niet gecertificeerde 'HDMI 2.1' kabels die soms de snelheid niet halen.

Los hiervan probeert de verkoper er een leuke bonus uit te slepen door middel van upselling.

Voor het beoogde gebruik heb je geen bandbreedte van 48 Gb/s nodig, een High Speed HDMI kabel met ethernet volstaat. Deze hebben een bandbreedte van 18 GB/s.

Probeer dus eerst de HDMI kabel die is meegeleverd zoals FeaR al aangeeft, en anders kun je bij de Action voor een paar euro een Philips 18 GB/s HDMI kabel kopen of online voor nog geen tientje.

*BTW; de Samsung HW-Q800C ondersteunt geen HDMI 2.1 passthrough. Enkel HDMI 2.0 c.q. 18 GB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Niet online
Ik heb de kabel teruggebracht.
De verkoper probeerde me alsnog over te halen, maar niet op ingegaan.
Hij gaf aan dat de soundbar ook bovenop speakers heeft, die je dan niet hoort als je geen HDMI 2.1 kabel hebt.
Ik heb nu de standaard kabel HDMI 2.0 aangesloten en lijkt inderdaad dat je de bovenste speakers niet hoort bij het afspelen van een film bijvoorbeeld. Ik heb al diverse modi van de soundbar geprobeerd.

Is het zo dat met een HDMI 2.1 kabel wel die bovenste luidsprekers aangesproken worden of heeft het andere oorzaken dat de bovenste luidsprekers het niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:24
Grunfeld schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:37:
Ik heb de kabel teruggebracht.
De verkoper probeerde me alsnog over te halen, maar niet op ingegaan.
Hij gaf aan dat de soundbar ook bovenop speakers heeft, die je dan niet hoort als je geen HDMI 2.1 kabel hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXzoyqOWIvLDkX4UHpP_hoM3870=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AweweaG1XlgnxLCNnaKxPdiK.png?f=user_small
Is het zo dat met een HDMI 2.1 kabel wel die bovenste luidsprekers aangesproken worden of heeft het andere oorzaken dat de bovenste luidsprekers het niet doen?
Hahaha, klinkklare onzin.

De upward-firing speakers zijn bedoelt voor Dolby Atmos, wanneer je content afspeelt met Dolby Atmos ondersteuning komt er geluid uit de upward-firing speakers.

Bij surround modus of adaptive modus doet de Q800C het geluid upscalen, hierbij geven alle speakers geluid waaronder dus ook de upward-firing speakers. De reden waarom je niks lijkt te horen heeft ermee te maken dat het geluidsniveau relatief laag is, je kunt de Soundbar toevoegen aan de SmartThings app. Vervolgens klik je op de soundbar en heb je rechts boven 3 puntjes, selecteer 'Apparaatinstellingen' en daarna 'Kanaalniveau'. Hier kun je het volume aanpassen, wanneer je 'voor boven' op max. zet en je oor in de buurt van de upward-firing speakers houdt zal het geluid veel duidelijker hoorbaar zijn

Je kunt het beter op neutraal laten staan, hiermee is het geluid in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Niet online
Allen bedankt voor de reacties.

Aanvullend hierop:Als ik het geluid van de TV harder of zachter zet, stopt het geluid soms van de soundbar voor 1 à 2 seconden.
Ook als ik het geluid regel via de afstandsbediening van de soundbar blijft het probleem aanwezig.

Dit probleem doet zich alleen voor i.c.m. de TV (via HDMI eARC), dus niet met een muziek app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Grunfeld schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:54:
Allen bedankt voor de reacties.

Aanvullend hierop:Als ik het geluid van de TV harder of zachter zet, stopt het geluid soms van de soundbar voor 1 à 2 seconden.
Ook als ik het geluid regel via de afstandsbediening van de soundbar blijft het probleem aanwezig.

Dit probleem doet zich alleen voor i.c.m. de TV (via HDMI eARC), dus niet met een muziek app.
Leuk draadje, was laatst ook een Samsung Soundbar kopen en het eerste wat ik te horen kreeg: 'Ik adviseer wel een HDMI 2.1 High Speed kabel voor de beste beleving... ik heb er vriendelijk voor bedankt, zoek zelf wel een kabel. Aan het eind vroeg hij nog een keer: 'Wat zou je willen betalen voor de kabel?'...

Samsung Q990D gekocht, zit een HDMI-kabel bij. Is dat niet goed genoeg?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Pagina: 1