Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-07 21:56
Beste tweaker,

na wat opzoekwerk heb ik een winkellijstje gemaakt voor een nieuwe pc.
Budget is rond 500 euro.

Software die moet kunnendraaien: Da Vinci Resolve, lichte games (CS 1.6, C&C generals ZH, ...)

Een 5700G CPU lijkt me meer dan voldoende voor wat ik doe.
Ik heb een 450 chipset gekozen omdat de 5700G toch maar gen 3 ondersteund.
Dit moederbord heeft 2.5G lan, daarom dit gekozen.
32 GB ram, omdat dit ook het videogeheugen is heb ik dit gekozen.
1TB ssd en standaard kastje.
Betere koeler voor CPU en een SSD heatsink en wat koelpasta.

Ik ga deze week ergens bestellen, alle tips zijn welkom over hoe het budget beter/anders zou besteed kunnen worden.

Prijs Artikel
199 AMD 5700G
55 MSI B450M-A PRO MAX II
74 Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600
80 Samsung PM9A1 1TB
14 Thermal Grizzly M.2 SSD Cooler
8 Thermal Grizzly Kryonaut 1g heat sink compound
30 DeepCool AG400
40 Cooler Master MasterBox MB600L V2 ODD Midi Tower

500 Upgrade voor A10 5800K 16GB DDR3, 2 x 120GB SSD R0, 500GB HDD, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De SSD kan een stuk goedkoper, heatsink en koelpasta zijn niet nodig.
Die processor is ook vrij duur, er zijn betere opties prijstechnisch.

[ Voor 33% gewijzigd door PP_Sound op 19-12-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Pak andere ramsticks
Losse ssd koeler is niet waard om aan te schaffen
Koelpasta ook niet nodig wordt meegeleverd

Je pc mist ee. Voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
Was vergeten te melden dat de PSU een Mini-Box PicoPSU 80WI - 12-32V wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
creativeWenergy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:21:
Was vergeten te melden dat de PSU een Mini-Box PicoPSU 80WI - 12-32V wordt.
Ga je met die processor niet redden, een 5600G waarschijnlijk ook niet, een 3200G misschien, die is in de aanbieding voor 50 Euro. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
PP_Sound schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:28:
[...]

Ga je met die processor niet redden, een 5600G waarschijnlijk ook niet, een 3200G misschien, die is in de aanbieding voor 50 Euro. .
Dat is zeker mogelijk als je de spanning en clocksnelheid wat bijsteld naar beneden.
Ik had een X4 640 op 1Ghz met 0,8V die was passief gekoeld (standaard 95W op 3Ghz).
De A10 5800 draait nu wel op full power anders kan die Da Vinci niet aan (via 300W PSU).

Er is wel weinig info te vinden met recente CPU's, begrijpelijk want niet nodig als je verbonden bent met elek van de straat.
Zou graag ergens een test zien van een 5000 serie CPU op 2 of 2.5Ghz met een zo laag mogelijke spanning.
Zal het zelf moeten gaan testen binnenkort en hopelijk valt het resultaat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
creativeWenergy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 01:35:
[...]

Dat is zeker mogelijk als je de spanning en clocksnelheid wat bijsteld naar beneden.
Natuurlijk is dat mogelijk maar dan nog verbruikt het geheel bij volle belasting nog steeds aardig op het randje wat die voeding kan leveren, leuk om te experimenteren maar niet voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
PP_Sound schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 01:52:
[...]

Natuurlijk is dat mogelijk maar dan nog verbruikt het geheel bij volle belasting nog steeds aardig op het randje wat die voeding kan leveren, leuk om te experimenteren maar niet voor dagelijks gebruik.
De PicoPSU wil ik in de winter gebruiken, van november tot maart ongeveer.
Zo weinig mogelijk verbruik met een beetje prestaties is het doel.
Minder dan 50W moet haalbaar zijn:
20W CPU
5W SSD
10W MEM
10W MB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies. Zeker bij dit systeem dat blijkbaar net even anders is dan anders.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Als het zuinig moet zou ik een mini-PC (zoals een NUC) met een U processor halen. Een andere optie zou zijn een laptop, dan kan je de batterij opladen op momenten dat de zon schijnt...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Die SSD kan wel wat goedkoper, b.v. de WD Blue SN570.

Die koelpasta en SSD heatsink zijn niet nodig.

Heb je echt 32G RAM en 2.5Gbit LAN nodig?

En tsja, downklokken om de boel stabiel te houden omdat je een PicoPSU wil gebruiken.. haal toch gewoon een voeding van een OK merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:28
BHQ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:36:
En tsja, downklokken om de boel stabiel te houden omdat je een PicoPSU wil gebruiken.. haal toch gewoon een voeding van een OK merk.
TS is off-grid, zie vorige topic Low power upgrade voor offgrid pc. @creativeWenergy , wat is een veranderd dat je nu weer terug bent bij de 5700G?

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 19-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:50
NVM :O

[ Voor 100% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 19-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Gezien je andere topic is het energieverbruik zeer belangrijk gezien je off-grid leeft, en je het enkel met zon en wind moet doen, met 3 kWh aan accu voor erbij. (ik gok dat je geen benzinegenerator hebt staan :P )

Is het daarmee niet zinvoller om te kijken naar een laptop? Deze zijn by design geoptimaliseerd op energy efficiency, en per watt kun je hier meer performance uit krijgen dan een desktopset. Een laptop cpu is veelal een undervolted en geoptimaliseerde versie van een desktopcpu, maar dan met minder cores (want energie).

Een picoPSU zou in jouw geval goed kunnen werken Mits... Mits je een stabiele 12 volt hebt. Dus 12 volt met ±3% afwijking. Je 12V 100Ah accu's zijn niet stabiel 12 volt, maar eerder 13-14 volt waardoor je de PicoPSU niet direct hierop kan aansluiten. Dit omdat de inkomende 12 volt 1-op-1 wordt doorgezet naar je moederbord.

Voedt je de picoPSU met 12 volt vanuit een 230 volt adapter dan zul je ook de conversies van deze adapter mee moete nemen. Veelal zijn deze adapters max 85%. Je Pico PSU kan dan wel voor 3V3 en 5V0 een rendement hebben van 95%,maar het grootste vermogen van een desktop pc komt van de 12 volt vandaan, waarmee je adapter ineens heel erg belangrijk is. Een goede ATX voeding maakt ook 12 volt, maar kan dit efficiënter doen dan zo'n adapterblok.

Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar je off-grid oplossing. Heb je hier meer info over? Bijv wat doe je in de zomer met de overschot van je zon/wind energie? Wat voor windmolen gebruik je, en waar ben je tegenaan gelopen? Hoe verwarm je een woning en warm water? Hoe ga je om met windarme donkere weken in de winter? Is stroom voor jou iets dat er soms niet is, en hoe ga je hiermee om, ook met bijv een koelkast en zaken die 24/7 aan moeten staan)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
br00ky schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:58:
Om onduidelijke redenen heb je
[...]
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies. Zeker bij dit systeem dat blijkbaar net even anders is dan anders.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Da Vinci Resolve, lichte games (CS 1.6, C&C generals ZH, ...), tweakers lezen, ...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 500 euro budget voor onderdelen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Noname toetsenbord en muis, Philips monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat een APU het meest geschikt is om het stroomverbruik laag te houden (offgrid PC).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik moet niet specifiek een bepaald merk hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een moederbord met instellingen voor het aanpassen van de spanningen en snelheden.
Stroomverbruik van max ongeveer 50W, de spanning en kloksnelheid mogen hiervoor worden verlaagd.

Ga je overklokken?
Dit was vroeger mijn hobby voor dat het mainstream werd (zelfgemaakte cpublok, autoradiator, aquariumpomp,...) maar ik ga nu eerder de andere kant op met bv lagere klok en passief koelen.

Wat verwacht je van ons?
Ik had graag jullie mening over de gekozen producten uit mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
martyw schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:54:
[...]

TS is off-grid, zie vorige topic Low power upgrade voor offgrid pc. @creativeWenergy , wat is een veranderd dat je nu weer terug bent bij de 5700G?
Je kan altijd blijven wachten op nieuwe hardware en die is in het begin altijd duurder dus ik ga nu maar iets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 17:03

Echt niet.

Gewoon niet.

Da Vinci ken ik niet, maar C&C ZH is 20 jaar oud, volgens mij kan je dat op elke aardappel draaien. Je mag wel €500 piek uitgeven, maar is dat nodig?

En je kan inderdaad zelf wat bouwen, maar is dat nodig? Een laptop of NUC lijken inderdaad ook prima opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creativeWenergy
Theo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:38:
Gezien je andere topic is het energieverbruik zeer belangrijk gezien je off-grid leeft, en je het enkel met zon en wind moet doen, met 3 kWh aan accu voor erbij. (ik gok dat je geen benzinegenerator hebt staan :P )

Is het daarmee niet zinvoller om te kijken naar een laptop? Deze zijn by design geoptimaliseerd op energy efficiency, en per watt kun je hier meer performance uit krijgen dan een desktopset. Een laptop cpu is veelal een undervolted en geoptimaliseerde versie van een desktopcpu, maar dan met minder cores (want energie).

Een picoPSU zou in jouw geval goed kunnen werken Mits... Mits je een stabiele 12 volt hebt. Dus 12 volt met ±3% afwijking. Je 12V 100Ah accu's zijn niet stabiel 12 volt, maar eerder 13-14 volt waardoor je de PicoPSU niet direct hierop kan aansluiten. Dit omdat de inkomende 12 volt 1-op-1 wordt doorgezet naar je moederbord.

Voedt je de picoPSU met 12 volt vanuit een 230 volt adapter dan zul je ook de conversies van deze adapter mee moete nemen. Veelal zijn deze adapters max 85%. Je Pico PSU kan dan wel voor 3V3 en 5V0 een rendement hebben van 95%,maar het grootste vermogen van een desktop pc komt van de 12 volt vandaan, waarmee je adapter ineens heel erg belangrijk is. Een goede ATX voeding maakt ook 12 volt, maar kan dit efficiënter doen dan zo'n adapterblok.

Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar je off-grid oplossing. Heb je hier meer info over? Bijv wat doe je in de zomer met de overschot van je zon/wind energie? Wat voor windmolen gebruik je, en waar ben je tegenaan gelopen? Hoe verwarm je een woning en warm water? Hoe ga je om met windarme donkere weken in de winter? Is stroom voor jou iets dat er soms niet is, en hoe ga je hiermee om, ook met bijv een koelkast en zaken die 24/7 aan moeten staan)
Ik had graag een pc die in de zomer op volle snelheid kan en in de winter heel zuinig.
Laptop bios laat meestal niet veel aanpassingen toe aan spanning en snelheid.

Mijn Mini-Box PicoPSU 80WI heeft 12-32V ingangsspanning dus als de spanning van de accu's wat daalt blijft de 12V wel stabiel. De ingangsspanning blijft tussen 28,8 en 24V.

Beetje offtopic dan over offgrid, was hier meer voor de PC hardware :P :
Met overschot van stroom doe je niets offgrid, als de accu op spanning is onderbreekt de mosfet de stroom van de zonnepanelen.
Ik gebruik een zelfgeprinte windmolen: https://www.youtube.com/watch?v=BkZujS0chUQ
Ik ga een grotere versie maken maar dan uit hout gefreest met CNC.
Verwarmen van het huis met houtkachel, warmwater voor 10 maanden per jaar met elektrische boiler.
December en Januari komt warmwater van een gasgeiser met 10kg propaanfles.
Ik heb het huis omgebouwd zodat we veel minder nodig hebben dan een standaard huis:
-verlichting door 3Watt leds die normaal 11V krijgen aangesloten op 9,5V zodat ze maar 1Watt per stuk verbruiken en er geen weerstand in serie moet dus bijna geen verliezen.
Stroom is er altijd, maar op een dag als vandaag moet je geen wasmachine opzetten.
Koelkast verbruikt in de winter niets, die staat in een niet verwarmde ruimte en wordt niet gebruikt om vlees
te bewaren. De diepvries mag in de donkerste weken maar een paar uur per dag werken. Er wordt niet langer dan een week in bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:21
Moet het een nieuwe pc zijn? Zowieso is dat een krap budget (davinci heeft ook wel graag de nodige processorkracht). 2e hands zou je voor dat geld wel iets redelijks moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Je zou ook 2 PC'S kunnen overwegen: een zware voor in de zomer en een zuinige (laptop of zuinige NUC-achtige) voor in de winter.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Intel NUC schijnen schlecht verkrijgbaar op dit moment, maar je vind ze nog wel. Eventueel secondhand?
- Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi5
- WD Black SN770 1TB
- Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/32
€668.79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-09 22:03
Ramon schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:06:
Je zou ook 2 PC'S kunnen overwegen: een zware voor in de zomer en een zuinige (laptop of zuinige NUC-achtige) voor in de winter.
Of een (2e hands) (gaming) laptop.
Maak je een "winter" en "zomer" energieschema aan.

Bijv:
winter: spaarstand + iGPU
zomer: prestatiestand + GPU

Kun je in de zomer zelfs nog een keer een grafisch iets zwaarder spelletje spelen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creativeWenergy
Net besteld:
Laptop zie ik niet zo zitten, ik speel nogal graag met biosinstellingen. Een PCI x16 slot is ook handig om een GPU te gebruiken indien nodig.

Dank voor de vele antwoorden, ik heb de behuizing (heb nog wel iets liggen), ssd koeler en cpu koeler weggelaten. Daarna las ik: heb je 32GB wel nodig, SSD kan goedkoper, ... .
Een 5600G kan natuurlijk ook alles wat ik nodig heb.

2 redenen hebben me doen beslissen om die 2 extra CPU cores en 1 GPU CU te nemen:
-Prijs over hele systeem en verschil in prestatie vs prijs tussen de 2 cpu's
-Met een lagere kloksnelheid (dus ook minder spanning) kan die evenveel werk doen (multithr.)

De 32 GB heb ik ook maar gelaten, misschien maar 1 stick in de winter (zou ongeveer 6 Watt per 16GB zijn)
De ram die ik gekozen heb heeft een 1V en een 1.35V profiel dus die kan wel met lagere spanningen om.

Ik heb verschillende SSD's vergeleken, de WD Black SN770 kwam er bij mij uit als winnaar.
Goede prestaties een relatief laag verbruik en bijna perfect idle verbruik waren de goede punten.

Het moederbordje is maar iets simpel, geen overbodige dingen zoals wifi, rgb, ... .

De standaard koeler zal zeker genoeg zijn, mijn traditie is om goede koelpasta te gebruiken.
Daarom test ik de Kryonaut van Der8auer eens.

Mijn bestelling:
CPU: AMD R7 5700G
MB: MSI B450M-A PRO MAX II moederbord
MEM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600
SSD: WD Black SN770 1TB M.2
Other: Thermal Grizzly Kryonaut 1g heat sink compound

Totaal 408,65 euro.

Bedankt tweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
creativeWenergy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 02:22:
De PicoPSU wil ik in de winter gebruiken, van november tot maart ongeveer.
Zo weinig mogelijk verbruik met een beetje prestaties is het doel.
Minder dan 50W moet haalbaar zijn:
20W CPU
5W SSD
10W MEM
10W MB
Deze verbruikscijfers kloppen niet, al herken ik ze wel van sites die denken dat verbruik zo werkt. Je computer is niet altijd iets aan het doen, een groot deel van de tijd is het idle.

Waar je op kan focussen is het gebruik van zuinige software en optimalisatie van de computer. Ik zie dat je al een AMD hebt gekocht, maar die is in idle niet zo zuinig. Intel was beter geweest met allerlei optimalisaties zoals ASPM voor pcie, ALPM (voor SATA), USB subsystemen.

In idle verbruikt een zuinige SSD minder dan 60mW (dat is milli-Watt). Kies je een normale SSD dan ligt het maximum verbruik onder 7W tijdens activiteit. Omdat een SSD zelden de hele tijd bezig is, is het idle verbruik doorgaans het belangrijkste. SATA SSD's zijn de beste keuze voor laag verbruik tijdens verbruik.

Bij geheugen is het beste om overklok en gaming (zoals XMP profielen) te vermijden en te blijven bij gewoon JEDEC/SPD standaard timings en spanning. Dergelijke DIMM's zien er simpel en saai uit zonder koeler. Een kaal printplaatje is dus goed. Het kan 1 tot 7W schelen vergeleken met gaming/overklokgeheugen.

Als een SSD een koeler nodig heeft is het geen zuinige SSD. En qua prestaties heb je dat zeker niet nodig.

Er zijn zuinige en onzuinige moederborden. Dat ligt aan het merk en type, maar ook het platform (Intel/AMD). Intel is beter in de ondersteuning van low power dan AMD. Een zeer zuinig moederbord en processor kan met 3-5 Watt in idle genoegen nemen.

Applicaties zoals browsers vormen het grootste probleem. Sommige sites draaien zware scripts die de processor zwaar belasten. Het is een goed plan na 10 minuten inactiviteit de computer in slaapstand te brengen. Dan wordt een geheugenimage weggeschreven waardoor de computer na wakker worden weer verder kan. Sommige hardware heeft daar moeite mee. Met name Intel processoren zijn in idle heel spaarzaam. Met bijvoorbeeld een tool als W10Privacy kun je het verbruik beperken door allerlei processen die op de achtergrond draaien te beperken. Services voor zoeken e.d. kunnen ook op handmatig worden gezet in plaats van automatisch. Als je puur offline werkt, kan de virusscanner ook uit. Normaal gesproken kan dat niet, maar hiermee wel.

PicoPSU-80 kan wel met een zware processor, maar je bent verplicht cpu power limits (Intel PL1/PL2) in te stellen en turbo uit te schakelen zodat die niet overbelast wordt. Je hebt een accu? Daar heb je inderdaad de WI versie voor nodig, als er ook nog iets anders op ingeschakeld wordt is een automotive versie verstandig. Die is misschien beter in het op peil houden van de spanning, er onstaat een plotselinge spanningsdip bij inschakelen van een last (lamp, koelkast, etc.).

Een goed samengestelde desktopcomputer met Windows (Windows 10) verbruikt onder idle 10W. Dat is inclusief alles, maar zonder aparte grafische kaart.

• creativeWenergy
mrmrmr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 03:58:
[...]

Deze verbruikscijfers kloppen niet, al herken ik ze wel van sites die denken dat verbruik zo werkt. Je computer is niet altijd iets aan het doen, een groot deel van de tijd is het idle.

Waar je op kan focussen is het gebruik van zuinige software en optimalisatie van de computer. Ik zie dat je al een AMD hebt gekocht, maar die is in idle niet zo zuinig. Intel was beter geweest met allerlei optimalisaties zoals ASPM voor pcie, ALPM (voor SATA), USB subsystemen.

In idle verbruikt een zuinige SSD minder dan 60mW (dat is milli-Watt). Kies je een normale SSD dan ligt het maximum verbruik onder 7W tijdens activiteit. Omdat een SSD zelden de hele tijd bezig is, is het idle verbruik doorgaans het belangrijkste. SATA SSD's zijn de beste keuze voor laag verbruik tijdens verbruik.

Bij geheugen is het beste om overklok en gaming (zoals XMP profielen) te vermijden en te blijven bij gewoon JEDEC/SPD standaard timings en spanning. Dergelijke DIMM's zien er simpel en saai uit zonder koeler. Een kaal printplaatje is dus goed. Het kan 1 tot 7W schelen vergeleken met gaming/overklokgeheugen.

Als een SSD een koeler nodig heeft is het geen zuinige SSD. En qua prestaties heb je dat zeker niet nodig.

Er zijn zuinige en onzuinige moederborden. Dat ligt aan het merk en type, maar ook het platform (Intel/AMD). Intel is beter in de ondersteuning van low power dan AMD. Een zeer zuinig moederbord en processor kan met 3-5 Watt in idle genoegen nemen.

Applicaties zoals browsers vormen het grootste probleem. Sommige sites draaien zware scripts die de processor zwaar belasten. Het is een goed plan na 10 minuten inactiviteit de computer in slaapstand te brengen. Dan wordt een geheugenimage weggeschreven waardoor de computer na wakker worden weer verder kan. Sommige hardware heeft daar moeite mee. Met name Intel processoren zijn in idle heel spaarzaam. Met bijvoorbeeld een tool als W10Privacy kun je het verbruik beperken door allerlei processen die op de achtergrond draaien te beperken. Services voor zoeken e.d. kunnen ook op handmatig worden gezet in plaats van automatisch. Als je puur offline werkt, kan de virusscanner ook uit. Normaal gesproken kan dat niet, maar hiermee wel.

PicoPSU-80 kan wel met een zware processor, maar je bent verplicht cpu power limits (Intel PL1/PL2) in te stellen en turbo uit te schakelen zodat die niet overbelast wordt. Je hebt een accu? Daar heb je inderdaad de WI versie voor nodig, als er ook nog iets anders op ingeschakeld wordt is een automotive versie verstandig. Die is misschien beter in het op peil houden van de spanning, er onstaat een plotselinge spanningsdip bij inschakelen van een last (lamp, koelkast, etc.).

Een goed samengestelde desktopcomputer met Windows (Windows 10) verbruikt onder idle 10W. Dat is inclusief alles, maar zonder aparte grafische kaart.
Ik zal het verbruik posten.

Het idle verbruik van de WD Black SN770 1TB M.2 SSD is maar 8 miliWatt, wordt gepromoot voor mobile devices. Onder belasting zit die nog onder 4W (lezen en schrijven)
Ik heb geen traag geheugen genomen omdat ik in de zomer wel op fullspeed wil draaien.
Dat het Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 geheugen een koelvin heeft wil nog niet zeggen dat die ook warm gaat worden bij 1V en lagere snelheid.
De tips over de software ga ik zeker volgen, die virusscan mag wel aan.
Ik ben offgrid niet offline :-)

Morgen komt het aan, ik ga vandaag al even een oude behuizing proper maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creativeWenergy
Eerste post via de nieuwe pc.
Verbruik van het geheel valt goed mee.
CPU verbruikt 7W als cinebench draait.

CPU @0.562V 1Ghz
iGPU@0.75V 1Ghz
B450@0.75V
RAM@1.1V
Verbruikt idle 38W op 12V maar dat is totaal niet alleen de pc.
Nu is er een omvormer van 12V naar 230V. (deze verbruikt ongeveer 8-12W)
Daarna een 10 jaar oude 800W PSU (RS-800-80GA-D3), zeker geen goed model voor zo lage vermogens.

Om de pico PSU aan te sluiten moet ik nog wat opzoeken.
Ik mis nl een 4 pin 12V voor de CPU spanning.

edit: er zijn molex naar 4 pin 12V beschikbaar dus moet niets solderen _/-\o_
Meting van het vermogen via PicoPSU volgt nog.

[ Voor 11% gewijzigd door creativeWenergy op 24-12-2023 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creativeWenergy
De PicoPSU is in gebruik genomen.
Verbruik standby is 1W (groen ledje op picopsu aan).
Verbruik slaapstand 1.33W
Verbruik idle is rond 9,5W (19V 0.50A).
Verbruik met cinebench 15W.
De fan heb ik van de standaard koeler gehaald (minder verbruik).
Temperatuur blijft onder 50 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:38

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ik heb zelf een 5700G maar die schiet tijdens booten ver over de 100 Watt.
Dus de Voltages die je opgeeft zijn naar ik aanneem sterke undervolts.
Daarmee geef je de 5700G meteen ook een flinke handicap.

Overigens wel heel knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen op een 80W max. pico voeding. (y)
7 Watt Cinebench met een 5700G, dat is bizar weinig.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j0rn89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 18:47
Leuke build en heel specifieke usecase! Hoe ziet ie er uit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• creativeWenergy
De spanning van de cpu is verder verlaagd naar 0,526V (520mV in bios).
Hier zie je hoe het eruit ziet, verbruik van 14,25W is incl 22inch scherm (rechtstreeks op de 19V), muis, toetsenbord en pc idle op bureaublad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsCHI68sGZSHeZ0M2apTpzv40mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7unvo5klLiFyuSGH51QhmsH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Knap staaltje werk om het verbruik zo laag te krijgen.

Hoeveel is er na de aanpassingen nog over gebleven van de originele prestaties van de 5700G?
Bijvoorbeeld in CB.

In de zomer was het de bedoeling om juist weer voluit te gaan, is dat nu nog wel mogelijk?

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creativeWenergy
CB R23.2

3078, verbruik was 5 tot 6W hoger dan idle.

De minimum instellingen zijn nu goed getest en stabiel.
De volgende stap gaat zijn om te testen wat de minimumspanning is om 2Ghz te halen.

In de zomer mag die aangesloten worden met een gewone PSU. Weet nog niet of dat nodig zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• creativeWenergy
Ik heb een paar uur zitten spelen met de instellingen, hier de resultaten:
1Ghz was dus al goed op 0.562V: idle 14W cinebench 20W
2Ghz was stabiel op 0.600V:verbruik idle 17W cinebench 27W.
2.5Ghz stabiel bij 0.680V :verbruik idle 18W cinebench 32W
Het resultaten van 1, 2 en 2.5Ghz staan in de lijst.
Ik heb de run van 2.5Ghz onderbroken omdat de standaard koeler zonder fan niet voldoende is.
Maar was onder de indruk hoe dicht die zit bij de 1700X.

(Edit: ik draai terug op 1Ghz want het is winter,
1 stick ram deed het verbruik maar 0,5W dalen,
19,5W cinebench ipv 20,0 met 32GB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4EOZqL7v8bJgNq3TooVnY33bXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G8x9aRuheyoLpTlk5sipZ2sv.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door creativeWenergy op 29-12-2023 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Dank voor de gegevens en het testen. (y)

Het valt me nog tegen dat het weghalen van een reep geheugen maar een halve watt scheelt.
Ik had zeker 1 tot 3 watt verschil verwacht.

Bij CB op 1 ghz moet je wel fors inleveren op de prestaties.
Ik moest ze even opzoeken maar normaal blijkbaar op 14.000 punten voor CB 23.
Er blijft dan maar 20 procent over vd prestaties van de 5700G op 1 gHz.

Het is dat je in de zomer wel vol gebruik kan maken vd 5700G anders had je voor de winter beter een andere cpu kunnen uitzoeken met een lager verbruik.

32 Watt voor 8500 CB 23 punten is zeker niet slecht.

Ik ga zelf ook eens kijken naar undervolten van deze cpu's en het standaard verbruik.
Goed dat het winter word en januari een saaie maand is...

Ik vroeg me nog wel af of het weer terug zetten naar zomer instellingen goed te doen is?
Je zal de koelers moeten aanpassen, de hele stroomvoorziening en heel veel bios instellingen.
En dat dus twee keer per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creativeWenergy
Dat geheugen krijgt ook maar 1V daarom wss laag vermogen, enige straffe is de timings daarvan nl 13 14 14 32 48 (2133).
Het geheugen kan in de winter niet veel sneller omdat dan de spanning van B450 chip en gpu ook omhoog moeten en dat maakt direct een groot verschil als ik xmp activeer is direct 10W extra.

De CB score op 1Ghz is ongeveer 10% te laag, blijkbaar was windows update toen bezig. Heb bij nieuwe test 33xx gehaald.

Die 32 Watt is incl scherm enz. CPU is daar ongeveer 20W van.

Instellen van zomer naar winter zal wel meevallen. Ken de bios nu wel al en heb de laatste dagen minstens 20 keer de bios moeten resetten omdat ik tever was gegaan met zuinigheid. Deze instellingen doe ik dan opnieuw:
-multi naar 10x
-cpu volt naar 550mV
-chip en gpu spanning wil niet lager dan 0.735V
-Alle andere spanningen op min behalve ram die op 1V.
En dan nog wat geheugentimings.

Ik heb deze nacht een Coolermaster 212 geinstalleerd dus dat is al in orde.
Er was nog wat over van die 500 euro budget.
Zou kunnen dat ik een psu steek in de zomer als ik mijn gpu ga gebruiken anders niet nodig.
4 wagoklemmetjes losdoen en ik kan mijn rode koekjesdoos er zo uithalen.

Kan het bijna niet geloven dat als ik nu de pc gebruik op 1Ghz mijn verbruik tussen 14 en 20W ligt incl scherm enzo terwijl als ik de opvormer aanzet om 230V te maken die al 10 tot 12w verbruikt door gewoon aan te staan.
De modem verbruikt bijna zoveel als de pc 🥲 11W direct gevoed met 12V.

[ Voor 14% gewijzigd door creativeWenergy op 30-12-2023 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Wanneer het een optie is kan je nog mobiel internet overwegen. Dat heeft een lager verbruik.
Zoals bv smartphone met tethering. Vooral DSL is berucht met zijn stroom vretende modems.

Side-topic:
Wat is je winter dagelijks stroom budget voor PC gebruik? En waar komt dat vandaan?
Zijn er ook dagen dat dit budget op is en niet meer aan te vullen voor Pc gebruik die dag?
Dan zou mobiel pc gebruik zoals tablet / laptop of smartphone misschien nog een noodoptie zijn.

Er bestaan of bestonden ook moederborden met 12 of 19 Volt aansluitingen.
Die zijn dan vrijwel altijd met een vaste gesoldeerde slappe cpu en niet erg modern.
Maar dat scheelt dan wel het verbruik van de omvormer.

Edit na wat opzoekwerk.
creativeWenergy schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:

Ik heb geen stroomaansluiting van de straat. Mijn stroomvoorziening hangt af van het weer,

ik heb zonnepanelen (8,3kW), een 3D-geprinte windmolen (er komt een grotere met CNC uit hout gemaakt) en 4 autoaccu's van 12V 100Ah.

Ik gebruik het stroomnet al niet meer sinds 2017.
_/-\o_

Met die Accu's kom je ongeveer aan 1,2 kWh per dag. Mits je voldoende wind en of zon hebt gehad.
Dat komt neer op maximaal 60 Watt voor je hele huis. Dan telt inderdaad iedere Watt.

[ Voor 31% gewijzigd door keuringsdienst op 30-12-2023 12:07 ]

Pagina: 1