Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-07 21:56
Dag tweaker,

Ik zoek een upgrade voor mijn huidige systeem die kan werken met minder vermogen.
Nu draait er een A10 5800, die kan het allemaal net vloeiend genoeg maar dat is dan op full power ongeveer 100Watt.
Zijn er hier die getest hebben met recentere cpus wat minder spanning te geven, is daar nog ondersteuning voor bij nieuwe moederborden. Van overclocken en de spanning opdrijven heb ik voorbeelden gevonden.
Mijn stroomvoorziening is offgrid dus alleen zon en wind daarom deze vraag.
De prestaties van elke moderne cpu is voldoende voor wat ik nodig heb.
Vroeg me ook af of meer cores zouden helpen, een 4core op 2Ghz zal meer spanning nodig hebben dan een 8core op 1 Ghz.

Huidige spec: A10 5800, 16GB DDR3, MSI FM2 MB, RX480 8GB, SSD's, 300W voeding

Dacht aan R3 4100 , AM4 moederbord en DDR4 ram, de rest houden.

Clocksnelheid van 2 - 2,5Ghz lijkt me voorlopig voldoende.

Alle tips zijn welkom.

Beste antwoord (via creativeWenergy op 04-12-2023 12:18)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

creativeWenergy schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:
Leuk ding die deskmini X300 maar ik heb graag een dikke koelblok op mijn cpu zodat die passief of met een heel stille fan kan gekoeld worden en dat past dan niet.
Toch wel, er past een Noctua NH-L9a-AM4 in. ;) Maar een videokaart gaat hem natuurlijk inderdaad niet worden.

Als ik het zo lees wil je vooral gewoon een CPU en GPU die zowel in idle als load een beetje efficiënt zijn. Dan kom je al snel op een recente generatie videokaart uit (RX6000 / RX7000 / RTX 400) en een moderne CPU. Liefst low-end varianten voor zowel de GPU als CPU, die zijn krachtig genoeg en zijn veel efficiënter dan high-end varianten.

Low-power CPU's zijn leuk maar komen doorgaans alleen in kleine prebuilts waar vaak geen videokaart meer naast past. Bovendien maakt het in idle maar weinig verschil of je een "officiële" low-power CPU hebt (zoals een 5600U) of een desktop-variant van datzelfde model, zoals een 5600G. Idle-verbruik is in beide gevallen laag, hij staat enkel iets aggressiever geklokt.

Maar zelfs dat kan je vaak inperken met wat bios-settings op maximaal verbruik/maximale clocks. Dat gaat vooral goed bij met name de recente Ryzen 7000's, en in mindere mate de Intels vanaf de 12000. Die verbruiken relatief heel erg weinig op lagere kloksnelheid. Zie bijvoorbeeld hoe weinig een AMD Ryzen 7 7840U verbruikt, met toch best goede kloksnelheden (3,3GHZ all-core, 5,1GHz single-core turbo).

Een mini-PC met een phoenix of rembrandt APU met krachtige IGP (zoals de 6800H, de 7040H, en alle varianten daarop) zijn trouwens grafisch even krachtig als je RX480 8GB, terwijl je idle-verbruik dan teruggaat van ~15W voor de videokaart naar praktisch niks voor de IGP, en het load-verbruik van 160W gaat naar 35-45W voor de hele APU. Maar dat is natuurlijk wel minder goed uit te breiden in de toekomst. Al staat er ook een desktop-variant van die APU's op de planning, dan kun je ze wel in een 'volledige' desktop kwijt. Dan hou je de optie tot upgraden van de GPU open.

Ik zou verder ook zorgen voor een low-end chipset. Duurdere chipsets hebben ondersteuning voor fancy interfaces als PCI-e 5.0, maar voor een gemiddelde videokaart is PCI-e 3.0 letterlijk niet merkbaar trager, en die hippe interfaces verbruiken ook allemaal weer stroom. Idem voor SSD's, de recentste Samsungs hebben letterlijk een ventilatortje nodig om koel te blijven. Neem lekker een 970 evo of zo, harstikke rap en toch lekker koel en zuinig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zie dat je een goede voeding heb in de juiste range en met een hoge 80+ Titanium of platinum sticker, zodoende dat je conversie verliezen minder zijn, is wel een ander probleem mee (zie verder).

Ik vermoed dat een 5000 serie klok per klok zuiniger is dan de vorige generatie, zeker als je deze gaat onder klokken. Je kan altijd een agressieve down klok instellen zodoende dat de cores sneller worden in slaap gezet.

TDP kun je naar zien maar is meer om te laten zien wat een processor ongeveer gaat verzetten aan warmte en dus welke koeler een beter keus is, moest je die apart moeten aanschaffen ;)

Ik weet niet of je veel spelletjes speelt maar moest dat niet zijn kun je de grafische kaart wegdoen en een 5x00G nemen, daar zit een grafische chip bij aan, die cpu's lopen wel wat trager en je moet een deel van je ddr4 geheugen aan de gpu geven (16/32GB met >3000Mts snelheid).

CPU selectie met koeler bij: categorie: Processors
Lijst van Gskill geheugen setjes van 2 minimum 16GB set: categorie: Geheugen intern
Voedingen 80 titanium (beginnen vanaf 650W): categorie: Voedingen waarschijnlijk heeft @Uszka beter advies?

Dit is mijn lijst:
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed (als je geen games speelt)
Setje 2x8 of 2x16GB 3200Mts met goede timings of gskill 2x8 3600 is een pak sneller en goed voor de interen gpu.
uitvoering: Seasonic Prime TX-650
uitvoering: ASUS Prime B550M-A

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Met desktop componenten zal je nooit zo zuinig zijn als iets wat daadwerkelijk ontworpen is om zuinig te zijn en/of lang moet kunnen functioneren op een batterij.

Ik wil hier dus ook een suggestie doen om naar een alternatieve build kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:05

Harrie

NederVlaming

Als je geen zware GPU nodig hebt, zou ik kijken naar een deskmini X300 met een 5600G/5700G, of iets van een Intel NUC.
Ik weet niet hoeveel SSD's je hebt?
Het is dan wel een stap vooruit n CPU performance, maar ook achteruit in GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mijn stroomvoorziening is offgrid dus alleen zon en wind daarom deze vraag.
Wat bedoel je hiermee? Wil je gewoon zo weinig mogelijk energieverbruik over de lange termijn, of heb je soms überhaupt geen stroom en moet je hardware het daarmee zo lang mogelijk doen? En in dat laatste geval zit daar vast een accu tussen?

Dit vraag ik omdat het nog uit kan maken of je hardware energiezuinig is onder load of in idle-toestand. Bij licht desktop-werk is het idle-verbruik relevanter. Als je vooral onder belasting problemen hebt moet je naar het load-verbruik kijken.

De A10 5800 was nieuw al een energieslurper, en is naar moderne maatstaven bejaard en daarmee al helemaal onnodig verspillend. Hij was ook nog eens niet heel krachtig. Al met al niet AMD's hoogtepunt dus. :p Alles wat je nu kan krijgen is krachtiger en vele malen efficiënter dan dat, dus als die A10 5800 volstaat dan volstaat elke moderne low-end CPU qua kracht en load-verbruik. Een NUC of AMD-equivalent liggen dan voor de hand. Er blijven dan vooral verschillen over in idle-verbruik, want dat varieert nogal. Als een paar Watt meer of minder niet uitmaakt voldoet elke NUC, maar moet het echt zo zuinig mogelijk dan is een Intel 10-serie beter dan de recentere Intel-generaties. Bij AMD doet een X300 met 5600G het dan goed. Die laatste is dan het krachtigste, zowel qua CPU als GPU.

Als het écht zo zuinig mogelijk moet is een Raspberry pi een leuke tweakers-oplossing, al is dat geen x86-CPU (dus geen windows maar linux) en je gaat er qua rekenkracht juist een factor 2 op achteruit, dat is enkel geschikt voor licht desktop-werk. Maar dan ga je qua verbruik bijna naar smartphone-niveau.

Als laatste: je hebt nu een videokaart, heb je die ook nodig? Want dat geeft ook weet extra verbruik, ook in idle-toestand. Alle opties die ik noemde hebben een interne GPU en zijn daarmee veel zuiniger, maar ook wat minder krachtig. Al is een 5600G nog best oké voor wat licht grafisch rekenwerk.

Staar je trouwens niet blind op het aantal GHz. Een moderne CPU presteert vele malen beter en zuiniger dan een oude CPU op dezelfde hoeveelheid GHz.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 03-12-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
Als je iets desktop achtigs en erg zuinig wilt dan bouw je iets rond een Intel N100. 6w tdp en qua cpu 2x zo snel dan een A10-5800. categorie: Moederborden

Voeding dmv een pico PSU uitvoering: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit

Hoe zit die 300w voeding nu eigenlijk aangesloten op de RX 480? De voeding kan niet de vereiste connectors hebben daarvoor.
Welk merk en type voeding is het?

Zolang je de videokaart erin houdt ga je het nooit heel zuinig krijgen. Waarom zit de RX 480 er eigenlijk in? Waarom niet op de iGPU?

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 03-12-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
Bedankt voor de reacties.

Damic:
5000 kan idd beter zijn voor het verbruik tov de 4000
Voor de voeding, die labels zijn wel leuk maar als je altijd onder 20 load blijft van de voeding is dat niet helemaal correct. 300W gold kan evengoed zijn als de 650W met beter label voor wat ik ze ga gebruiken.
Maar ga de voedingen die je voorstelde zeker opzoeken en hopelijk hebben ze een uitgebreide datasheet.
De grafische kaart wordt gebruikt om soms te gamen en bij het gebruik van DaVinci Resolve voor youtube.
Ik weet niet of de 5600G/5700G daar voldoende voor gaat zijn.

Thomg:
Ik heb lang een Athlon 2 640 gebruikt, 4 x 1 Ghz met 0,8V die was toch echt wel zuinig.
De 5600G/5700G zijn eigenlijk ook laptop cpu's.

Harrie:
Leuk ding die deskmini X300 maar ik heb graag een dikke koelblok op mijn cpu zodat die passief of met een heel stille fan kan gekoeld worden en dat past dan niet. Het lijkt me ook handig om de mogelijkheid te hebben om een GPU aan te sluiten indien nodig

bwerg:
Ik heb geen stroomaansluiting van de straat. Mijn stroomvoorziening hangt af van het weer,
ik heb zonnepanelen (8,3kW), een 3D-geprinte windmolen (er komt een grotere met CNC uit hout gemaakt) en 4 autoaccu's van 12V 100Ah.
Ik gebruik het stroomnet al niet meer sinds 2017.
Zo een kleine X300 is misschien wel voldoende maar ik gebruik die CPU dan liever op een gewoon bord zodat ik in de zomer toch even fullpower kan met een gpu.
Die raspberry gaat DaVinci Resolve natuurlijk niet kunnen draaien. Of CS 1.6 :-)

Uszka:
Moest ik nu bijna geen stroom hebben lijkt me die N100 wel wat. Maar ik ga die niet willen tijdens een hittegolf als de stroom overdag zowat onbeperkt is. Daarom ben ik na alle tips van jullie aan het overwegen voor de 5600G of 5700G te gaan liefst dan met een moederbord waar de spanning en multiplier goed kunnen aaangepast worden.
Voeding nu is een be quiet! system power 7 300W
12V1 steekt op het moederbord.
12V2 heb ik afgeknipt en een 8 pin aan gesoldeerd
De videokaart is vooral voor davinci resolve dat doet echt wonderen in tijd. En soms wat te gamen als het goed weer is natuurlijk dat doe ik niet van de accu's.

Is er iemand met een AM4 moederbord hier die even wil kijken hoelaag je de spanning en multiplier kan instellen in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het zuinig moet zijn, dan kan je voor iets dat met een laptop adapter gevoed is gaan. Laptops, NUC's, 1 tot 3 liter PC's,...

Als je voor gewone PC onderdelen wilt gaan, dan kijk je naar performance per Watt of werk per Wh gedaan.

Je A10-5800 is de stroom niet meer waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOZ3EH9w8cCb3HXGqLBgapsU8zI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6e1SA57AwupugLeiZYofFmcU.jpg?f=user_large

Van 100W TDP naar 65W TDP, +177% single-threading en +611% multi-threading performance.

Je gaat hetzelfde ervaren als mijn upgrade van i5 4670K naar 5800X3D. Van veel te gemakkelijk 100% CPU-load naar alles tegelijkertijd kunnen doen met 10% CPU-load. Alleen het gamen kan mijn CPU-load naar een kwart, de helft,... helpen.

Een oude trage CPU dat op volle kracht moet werken, verbruikt veel. Een recente snelle CPU dat bijna niks moet doen, zal automatisch lager geklokt worden, op een lager spanning draaien, weinig vermogen vragen,...

Als je nog manuaal gaat onderklokken en ondervolten, dan kan je nog een kwart, een derde, de helft,... van het vermogen inleveren voor performanceverlies dat je niet gaat merken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

creativeWenergy schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:
Leuk ding die deskmini X300 maar ik heb graag een dikke koelblok op mijn cpu zodat die passief of met een heel stille fan kan gekoeld worden en dat past dan niet.
Toch wel, er past een Noctua NH-L9a-AM4 in. ;) Maar een videokaart gaat hem natuurlijk inderdaad niet worden.

Als ik het zo lees wil je vooral gewoon een CPU en GPU die zowel in idle als load een beetje efficiënt zijn. Dan kom je al snel op een recente generatie videokaart uit (RX6000 / RX7000 / RTX 400) en een moderne CPU. Liefst low-end varianten voor zowel de GPU als CPU, die zijn krachtig genoeg en zijn veel efficiënter dan high-end varianten.

Low-power CPU's zijn leuk maar komen doorgaans alleen in kleine prebuilts waar vaak geen videokaart meer naast past. Bovendien maakt het in idle maar weinig verschil of je een "officiële" low-power CPU hebt (zoals een 5600U) of een desktop-variant van datzelfde model, zoals een 5600G. Idle-verbruik is in beide gevallen laag, hij staat enkel iets aggressiever geklokt.

Maar zelfs dat kan je vaak inperken met wat bios-settings op maximaal verbruik/maximale clocks. Dat gaat vooral goed bij met name de recente Ryzen 7000's, en in mindere mate de Intels vanaf de 12000. Die verbruiken relatief heel erg weinig op lagere kloksnelheid. Zie bijvoorbeeld hoe weinig een AMD Ryzen 7 7840U verbruikt, met toch best goede kloksnelheden (3,3GHZ all-core, 5,1GHz single-core turbo).

Een mini-PC met een phoenix of rembrandt APU met krachtige IGP (zoals de 6800H, de 7040H, en alle varianten daarop) zijn trouwens grafisch even krachtig als je RX480 8GB, terwijl je idle-verbruik dan teruggaat van ~15W voor de videokaart naar praktisch niks voor de IGP, en het load-verbruik van 160W gaat naar 35-45W voor de hele APU. Maar dat is natuurlijk wel minder goed uit te breiden in de toekomst. Al staat er ook een desktop-variant van die APU's op de planning, dan kun je ze wel in een 'volledige' desktop kwijt. Dan hou je de optie tot upgraden van de GPU open.

Ik zou verder ook zorgen voor een low-end chipset. Duurdere chipsets hebben ondersteuning voor fancy interfaces als PCI-e 5.0, maar voor een gemiddelde videokaart is PCI-e 3.0 letterlijk niet merkbaar trager, en die hippe interfaces verbruiken ook allemaal weer stroom. Idem voor SSD's, de recentste Samsungs hebben letterlijk een ventilatortje nodig om koel te blijven. Neem lekker een 970 evo of zo, harstikke rap en toch lekker koel en zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
Die 5700G lijkt het te gaan worden.
Grafisch lijkt hij wel voldoende te zijn, heb reviews gekeken incl editing. Wel wat minder dan de RX480.
Het ASUS Prime B550M-A moederbord wat Damic voorstelde lijkt ook goed.
Had het graag aangesloten zoals Uszka voorstelde, heb een Mini-Box PicoPSU 80WI - 12-32V input al een tijdje liggen, dan moet ik geen 230V hebben via de omvormer maar kan het direct van een accu komen.

Ik heb maximum 40Watt als doel voor de PC in wintermodus. Tot nu toe nog geen reviews gevonden die de kloksnelheid en de spanning van een 5000 CPU fel verlagen, of de bios instellingen laten zien tot hoever je zou kunnen gaan met CPU, iGPU en chipset spanningen en snelheden.

1 M.2 ssd gaat mijn huidige SSD's en HD vervangen aangezien die PicoPSU amper 1 sata en 1 molex stekker heeft en ik een 8 pin 12V zien op het moederbord, waarschijnlijk moet daar iets gesoldeerd worden of kan die werken met alleen een 20 pin connector?

bwerg:
Denk je dat een 7000 serie terug te brengen is tot 40Watt voor het systeem? Ik lees in de meeste reviews dat ze sneller zijn dan de zen3 maar ook wat meer power nodig hebben, ook voor deze cpu's vind ik weinig info over het serieus terugclocken en de spanning onder de 1V zetten ofzo. Je hebt het ook over het kiezen van de 620 chipset die geen 5.0 ondersteuning heeft maar dacht dat deze chips ook geen overclocken ondersteunde en dus de nodige instellingen zoals spanning en multiplier misschien missen.

Power van het systeem "ongeveer" CPU 28W, bord en mem 10W, SSD 2W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

creativeWenergy schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:41:
bwerg:
Denk je dat een 7000 serie terug te brengen is tot 40Watt voor het systeem? Ik lees in de meeste reviews dat ze sneller zijn dan de zen3 maar ook wat meer power nodig hebben, ook voor deze cpu's vind ik weinig info over het serieus terugclocken en de spanning onder de 1V zetten ofzo.
Wat het minimumvoltage is op lagere kloksnelheden weet ik zo niet. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het totaalvermogen. Bij de 7000-series (en toekomstige series op AM5) kun je stroomlimieten instellen. Ook daar weet ik het minimum niet, en google kon me ook niet direct vertellen, misschien dat iemand met een AM5-systeem dat in de BIOS-settings kan zien. Ten opzichte van het maximumverbruik is het wel mogelijk om het verbruik vrij aggressief terug te brengen, maar helaas gaat dit soort review-artikelen vaak over high-end CPU's waarbij ze 40W niet eens proberen.

Maar op basis van de prestaties van laptop-CPU's zou Ryzen 7000 nog prima moeten presteren rond de 30W, inclusief IGP. U-varianten zijn vaak gelabeld op 15W en halen dan nog heel fatsoenlijke kloksnelheden. X-series hebben ook een significante overhead vanwege de communicatie tussen CCD's (om meer dan 8 cores mogelijk te maken) en zwaardere PCIe-controllers, dat heeft een APU als laptop-chip allemaal niet. Bij AM4 zie je daardoor bijvoorbeeld een flink verschil in idle-verbruik tussen een Ryzen 5500/5600G (laptop-chips) en de 5600 (desktop).

Je hebt wel gelijk dat een A620-mobo vaak (altijd?) minder opties biedt om te tweaken. Jammer, want een tweakbare A620-chipset zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creativeWenergy
Ik zal maar afwachten tot de nieuwe apu's uitkomen volgende maand.
Dat zijn misschien ook monolitische laptopchips, met wat geluk doet Tweakers een test met laag vermogen.
Of kunnen we die suggestie misschien doen voor hun review :-).
In afwachting daarvan vind ik misschien wat meer info over de 620 biossen en mogelijkheden voor spanningen en multiplier aan te passen.
Beter een laat kerstcadeau dan een vroeg in dit geval.
Pagina: 1