Dag tweaker,
Ik zoek een upgrade voor mijn huidige systeem die kan werken met minder vermogen.
Nu draait er een A10 5800, die kan het allemaal net vloeiend genoeg maar dat is dan op full power ongeveer 100Watt.
Zijn er hier die getest hebben met recentere cpus wat minder spanning te geven, is daar nog ondersteuning voor bij nieuwe moederborden. Van overclocken en de spanning opdrijven heb ik voorbeelden gevonden.
Mijn stroomvoorziening is offgrid dus alleen zon en wind daarom deze vraag.
De prestaties van elke moderne cpu is voldoende voor wat ik nodig heb.
Vroeg me ook af of meer cores zouden helpen, een 4core op 2Ghz zal meer spanning nodig hebben dan een 8core op 1 Ghz.
Huidige spec: A10 5800, 16GB DDR3, MSI FM2 MB, RX480 8GB, SSD's, 300W voeding
Dacht aan R3 4100 , AM4 moederbord en DDR4 ram, de rest houden.
Clocksnelheid van 2 - 2,5Ghz lijkt me voorlopig voldoende.
Alle tips zijn welkom.
Ik zoek een upgrade voor mijn huidige systeem die kan werken met minder vermogen.
Nu draait er een A10 5800, die kan het allemaal net vloeiend genoeg maar dat is dan op full power ongeveer 100Watt.
Zijn er hier die getest hebben met recentere cpus wat minder spanning te geven, is daar nog ondersteuning voor bij nieuwe moederborden. Van overclocken en de spanning opdrijven heb ik voorbeelden gevonden.
Mijn stroomvoorziening is offgrid dus alleen zon en wind daarom deze vraag.
De prestaties van elke moderne cpu is voldoende voor wat ik nodig heb.
Vroeg me ook af of meer cores zouden helpen, een 4core op 2Ghz zal meer spanning nodig hebben dan een 8core op 1 Ghz.
Huidige spec: A10 5800, 16GB DDR3, MSI FM2 MB, RX480 8GB, SSD's, 300W voeding
Dacht aan R3 4100 , AM4 moederbord en DDR4 ram, de rest houden.
Clocksnelheid van 2 - 2,5Ghz lijkt me voorlopig voldoende.
Alle tips zijn welkom.