Midea warmtepomp krijgt vloer niet goed warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:27
Ik heb twee maanden geleden een all-electric Midea 8 kW split warmtepomp laten installeren die naar mijn mening nog steeds niet optimaal werkt.
Met name het opwarmen van de vloerverwarming duurt enorm lang (55 m2).
Met mijn oude CV-ketel op 50 graden, de Robot standaard PRO verdeler op 35 graden, zonder menging met het retourwater en de verdeler pomp (Wilo Para) op verschildruk constant en stand 2 was de woonkamer in ongeveer twee uur een graad opgewarmd. Nu met de warmtepomp en een aanvoer temperatuur van 40 graden en de verdeler op 50 graden duurt dat bij vergelijkbare omstandigheden twee keer zo lang (~4 uur). Pompstand staat nu op constant toerental en stand 1 omdat dat volgens de installateur zo moet bij warmtepompen.
Ik merk ook dat de bypass van de vloerverwarming continu warmte doorlaat. Bypass is al vervangen maar dat maakte geen verschil.
Volgens de installateur is het normaal voor een warmtepomp dat de bypass open staat en dat de vloer langzamer opwarmt maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk want de aanvoer temperatuur is hoger en zoals ik het hier lees de pompsnelheid van een warmtepomp hoger dan van een CV.
Verbruik van de warmtepomp viel mij in November ook tegen met een SCOP van rond de 3 terwijl die volgens de fabrikant rond de 5 zou moeten zijn.
Op de 1e en 2e verdieping heb ik nog oude radiatoren en die hebben erg veel last van suizen, waarschijnlijk door een hoge stroomsnelheid van het CV water. Ook de binnenunit van de warmtepomp hoor je behoorlijk goed brommen soms bijna een fluitend geluid. Buren zijn inmiddels zelfs al wezen klagen daarover.
WP probeert ook regelmatig de back up heater bij te schakelen voor CV en SWW (maar die back-up heater staat standaard uit). Ook voor de wekelijkse legionella desinfectie haalt hij de 60 graden niet.

Ik denk zelf dat er iets met de waterzijdige inregeling niet goed is. Maar kom er tot nu toe met de installateur niet uit.
Graag jullie suggesties.

Midea 8 Kw all-electric split warmtepomp op zolder
220L SWW vat en geen buffervat.
CV op 40 graden en SWW op 55 graden.
Geen schema, curve etc.
Aansturing met TADO kamerthermostaat (alles op 1 zone) welke op verzoek van Midea door TADO omgezet is naar een aan/uit relais.
55m2 vloerverwarming beneden in vier groepen
1e en 2e verdieping met radiatoren en thermostaatkranen.
Na geïsoleerde tussenwoning uit 1992 met gasverbruik in 2021 en 2022 ~900 a 1000m3
In November ongeveer 350 kW verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
Punt 1: 8kW is echt veel te veel als vervanging van 1000m3 gas. 5kW was zat.

Punt 2: je verdeler in de vloerverwarming is niet ingericht op laag temperatuur verwarming. Het mengventiel op je verdeler moet er uit, liefst vervanging door een gesloten verdeler. 40 graden is veel te hoog, minder dan 30 moet kunnen.

Punt 3: de hele installatie moet op dT 5 worden ingeregeld, ook je radiatoren. Dan zal je installatie een stuk beter werken, zeker als de verdeler ook vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Insert12 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:04:
Punt 1: 8kW is echt veel te veel als vervanging van 1000m3 gas. 5kW was zat.

Punt 2: je verdeler in de vloerverwarming is niet ingericht op laag temperatuur verwarming. Het mengventiel op je verdeler moet er uit, liefst vervanging door een gesloten verdeler. 40 graden is veel te hoog, minder dan 30 moet kunnen.
Is sluiting van het mengventiel niet voldoende?
[b] Punt 3: de hele installatie moet op dT 5 worden ingeregeld, ook je radiatoren. Dan zal je installatie een stuk beter werken, zeker als de verdeler ook vervangen wordt.
Voor mij als leek. Kan je toelichten wat hiervoor nodig zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-10 20:32
Stook je wel 24/7 op dezelfde temperatuur of maximaal 1 graad nachtverlaging? De kamer in de ochtend opstoken met vloerverwarming en warmtepomp is geen goed idee, beter gewoon 24/7 door laten pruttelen. Je kan dan met een lagere watertemperatuur toe waardoor het rendement van de warmtepomp omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Stokertje schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:27:
Stook je wel 24/7 op dezelfde temperatuur of maximaal 1 graad nachtverlaging? De kamer in de ochtend opstoken met vloerverwarming en warmtepomp is geen goed idee, beter gewoon 24/7 door laten pruttelen. Je kan dan met een lagere watertemperatuur toe waardoor het rendement van de warmtepomp omhoog gaat.
Alleen halve graad nachtverlaging, maar in de praktijk slaat de WP pas iets later aan en zakt hij s-nachts iets verder weg. Maar niet meer dan een graad dus dat zou t niet moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De bypass moet normaal gesproken zover dicht gedraaid worden dat er geen water meer doorheen stroomt. Is dat mogelijk? Blijft er dan nog voldoende flow over? Hoeveel flow?

Welke diameter en type CV leiding loopt tot aan de vloerverwarming verdeler?

Met een warmtepomp aanvoer 40 graden verwacht ik lang geen sCOP van 5 met de temperaturen van november. (gemiddelde buitentemperatuur in die maand was 7.8 graden). Ik neem aan dat Midea bij A7/W40 niet ver boven SCOP 4.0 belooft toch?

Kun je de flow lager instellen met een Midea?

Back up heater is noodzakelijk voor de legionellerun, dus die moet je weer inschakelen.

Komt dat back up heater gebruik voor CV niet omdat je stooklijn te hoog staat, of vaste aanvoer te hoog of omdat je de thermostaat een flinke draai gegeven hebt? Aanvoer is ingesteld op 40 graden, maar wordt dat wel echt gehaald?

4 uur voor een graad kamertemperatuur verhoging met vloerverwarming vind ik nog best snel, lijkt me niets mis mee.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
busscherski schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:06:
De bypass moet normaal gesproken zover dicht gedraaid worden dat er geen water meer doorheen stroomt. Is dat mogelijk? Blijft er dan nog voldoende flow over? Hoeveel flow?

Welke diameter en type CV leiding loopt tot aan de vloerverwarming verdeler?
Installateur geeft aan dat dit max (0.4??) is omdat er anders teveel druk op systeem zou komen en evt lekkages.
Pijp is 22mm flexibel van boven naar beneden.
[b] Met een warmtepomp aanvoer 40 graden verwacht ik lang geen sCOP van 5 met de temperaturen van november. (gemiddelde buitentemperatuur in die maand was 7.8 graden). Ik neem aan dat Midea bij A7/W40 niet ver boven SCOP 4.0 belooft toch?

Kun je de flow lager instellen met een Midea?

Back up heater is noodzakelijk voor de legionellerun, dus die moet je weer inschakelen.

Komt dat back up heater gebruik voor CV niet omdat je stooklijn te hoog staat, of vaste aanvoer te hoog of omdat je de thermostaat een flinke draai gegeven hebt? Aanvoer is ingesteld op 40 graden, maar wordt dat wel echt gehaald?

4 uur voor een graad kamertemperatuur verhoging met vloerverwarming vind ik nog best snel, lijkt me niets mis mee.
SCOP A7/W35 = 5.2. Bij W40 weet ik niet.
Flow kan je dacht ik niet instellen bij Midea.
40 graden haalt hij wel zonder problemen.
Eerder dus in 2 uur een graad erbij dus vandaar dat ik me afvroeg of pomp snelheid van de verdeler niet te laag is voor een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Dat van teveel druk indien de bypass zodanig is afgesteld dat er net geen water doorheen stroom lijkt me sterk. Een CV pomp haalt normaal gesproken hooguit 0.2 bar, dat valt in het nietbij de 'rustdruk' van 1.5 bar van het CV systeem.

22 mm roodkoper Wico buis?

Om bij A7/W40 te komen gaat er nog wel ruim een half SCOP punt vanaf. 4.6 is denk ik het hoogst haalbaar indien de warmtepomp geen defrosts heeft gehad en constant gelopen heeft op een van de laagste modulaties. Op momenten dat de warmtepomp bijna voluit gedraaid heeft gaat er nog een half SCOP punt vanaf. Altijd nog wel flink boven 3. Maar hoe meet je dat? Geven de aanvoer en retour sensoren de gelijke temperatuur weer tijdens een ontluchtingsrun?

Als de verdeler pomp harder kan dan zou ik dat doen. Of een pomploze verdeler, maar dan wel de radiatoren waterzijdig inregelen (heb je voetventielen of een manier om alle radiatoren centraal te knijpen?)

edit: o wacht, de COP benadering hierboven komt te hoog uit omdat de koudere dagen zwaarder tellen. Als je het per dag doet kom je nauwkeuriger en lager uit.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 18-12-2023 21:03 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er zijn een aantal problemen:
  1. verdeler met pomp
  2. aanvoertemperatuur te hoog
  3. bypass
  4. leidingwerk aan de dunne kant
1. verdeler met pomp
Hoewel dit kan werken is het niet ideaal. Het liefste heb je een verdeler zonder pomp, zodat de flowsnelheid volledig door de warmtepomp zelf geregeld kan worden. Alleen met 22mm pijp heb je misschien de verdelerpomp helaas wel nodig. Heb je niet de mogelijkheid te upgraden naar 32mm?
Voor nu is het zaak om in ieder geval de pompsnelheid hoger te zetten. Hoe meer flow, hoe meer efficiëntie.
Omdat de pomp op stand 1 staat kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en is waarschijnlijk als een gek aan het pendelen. Heb je een kWh-meter, of eventueel een P1-meter van Homewizard? dan zou je dit kunnen zien gebeuren.

2. aanvoertemperatuur te hoog
Hoe hoger de temperatuur, hoe minder efficiënt.
Bij 40 graden is de COP als volgt (en dus zeker hoger dan 3!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo7rN67lhKyFDXTtB8c6btn7Pc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TZrmWRlu9kfHXEA39kpBwMsW.png?f=fotoalbum_large

3. bypass
Die moet beter ingesteld worden, of er helemaal uit. Doe je aan zones? Dat is ook iets wat je beter moet voorkomen (en zeker bij een warmtepomp). Die draait het efficiëntst met alles open. Dat betekent ook waterzijdig inregelen in plaats van zones. Heb je toch zones nodig omdat het ergens anders in huis anders niet warm wordt, zorg er dan voor dat je een of meer zones hebt die nooit dicht kunnen. Die fungeren dan als bypass.

p.s. ik heb dezelfde warmtepomp als jij (alleen dan de 10kW mono versie) en ik had in oktober een gemiddelde COP van 6,6 en in november een gemiddelde COP van 5,6.

En ojah, de installateur heeft lopen prutsen!

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hLQUuteQLAMHD8Bv5oHch3lk_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNj5rFT0DmSiwhuUrQ2M39fF.png?f=fotoalbum_large

Ja pendelen doet hij ook volop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@verkeerslicht
Mooie post.
22 mm leidingwerk kan nog net wel als het bijvoorbeeld Wico buis of dunwandig staal of koper is. Nadeel is dat het wat leidinggeruis geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Leen1967
Probeer als test eens het volgende:
1. Pompsnelheid omhoog.
2. Als er zones zijn, even permanent open.
3. Bypass helemaal dicht.

Even een dagje op draaien, en kijken wat dan hetbeeld van de kWh-meter is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
busscherski schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:10:
@verkeerslicht
Mooie post.
22 mm leidingwerk kan nog net wel als het bijvoorbeeld Wico buis of dunwandig staal of koper is. Nadeel is dat het wat leidinggeruis geeft.
Ik ben niet bekend met Wicu buis eerlijk gezegd, maar lees dat interne diameter 19,8mm is. Dan gaat het idd mogelijk nog wel.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
@busscherski en @verkeerslicht ik zal morgen de pompsnelheid eens verhogen.
Verdeler laten vervangen is andere optie maar moet ik dan laten doen en t heeft al genoeg gekost helaas.
Leidingen verzwaren kan helaas ook niet want zitten weggewerkt in een koof.
Alles staat op 1 zone met de kamerthermostaat. De radiatoren draaien daar dus op mee.
Helaas hebben die nog geen voetventielen (30 jaar oud) wel thermostaat kranen.
COP zou dus zeker beter moeten kunnen begrijp ik ook van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
verkeerslicht schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:14:
@Leen1967
Probeer als test eens het volgende:
1. Pompsnelheid omhoog.
2. Als er zones zijn, even permanent open.
3. Bypass helemaal dicht.

Even een dagje op draaien, en kijken wat dan hetbeeld van de kWh-meter is.
Ps snelheid van 1 naar 2 of gelijk 3?
En is die continu toerental wel de juiste instelling of moet die ook anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Leen1967
Alles op 1 zone, dat scheelt, dan kan de bypass gewoon dicht. Dat verhaal van te hoge druk is onzin. Voor een echt te hoge druk zit er trouwens ook een overstortventiel in de warmtepomp zelf.
De meeste thermostaatkranen zijn dubbel instelbaar. Als je de knop eraf haalt, kun je eronder een zeskant knopje zien met 6 standen. Daar kun je ook de radiatoren redelijk mee inregelen. En dat wil je ook omdat deze anders al het debiet van de vloerverwarming afsnoepen. Plaatje inregelknop van thermostaatkraan:
https://www.cvtuning.nl/m.../Kamerzoon1.width-400.jpg
(Het niet ingeregeld zijn van de radiatoren kan ook wel eens de primaire oorzaak zijn dat de vloer niet warm wordt. en dat het systeem pendelt)

Pompsnelheid zou ik even proberen. Het mooiste is dat het precies de flowsnelheid is die bij de verdeler aan komt. In ieder geval niet lager. Heb je debietmeters op je verdeler, dan kun je daar een beetje een gevoel bij krijgen.
Pomp wel op constant laten staan. Volgens mij heeft die variabele instelling iets te maken met dat hij z'n debiet afstemt op de opvoerhoogte (wat je met vvw niet hebt).

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 18-12-2023 21:38 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leen1967
@verkeerslicht Ik ga eens een kijken naar mijn kranen.
Helaas geen debietmeters op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Leen1967 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:43:
@verkeerslicht Ik ga eens een kijken naar mijn kranen.
Helaas geen debietmeters op de verdeler.
Jammer, heb je anders iets om de temperatuur van de buizen mee te checken? Flir camera, of een paar temperatuursensors? Dan kun je in ieder geval nog de deltaT meten.
Als de dT van de individuele vvw-leidingen hoger is dan de aanvoerleidingen, dan betekent dit dat de flowsnelheid van de vloerverwarming lager is dan die van de warmtepomp. (wel alle vvw leidingen checken, want de ene lus kan weleens langer zijn dan de andere)

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 18-12-2023 21:49 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
verkeerslicht schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:48:
[...]

Jammer, heb je anders iets om de temperatuur van de buizen mee te checken? Flir camera, of een paar temperatuursensors? Dan kun je in ieder geval nog de deltaT meten.
Als de dT van de individuele vvw-leidingen hoger is dan de aanvoerleidingen, dan betekent dit dat de flowsnelheid van de vloerverwarming lager is dan die van de warmtepomp. (wel alle vvw leidingen checken, want de ene lus kan weleens langer zijn dan de andere)
Nee helaas geen apparatuur hiervoor in bezit. Kan ik dan nog iets zelf doen of is dat niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Leen1967 Zeker wel. Pomp op stand 2, en indien mogelijk radiatoren wat knijpen. Hoeveel heb je er?
Aanvoertemperatuur ook omlaag, bijvoorbeeld 30 graden.

[ Voor 21% gewijzigd door verkeerslicht op 19-12-2023 20:08 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
verkeerslicht schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:07:
@Leen1967 Zeker wel. Pomp op stand 2, en indien mogelijk radiatoren wat knijpen. Hoeveel heb je er?
Aanvoertemperatuur ook omlaag, bijvoorbeeld 30 graden.
Pomp vanmorgen op stand 2 gezet.
Ik heb boven 5 radiatoren boven die met thermostaatkranen allemaal klein beetje open staan. Zie dat pomp toch weer staat te pendelen met 15-20 minuten tussenpozen sinds een uur of vijf.
Ik moet nog wel die dubbel instelbare kranen knijpen. Maar heb vandaag geen tijd meer.
Ps wat is het voordeel van het verlagen van de aanvoer temperatuur?

[ Voor 7% gewijzigd door Leen1967 op 19-12-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
En heb je ook de bypass dichtgedraaid?

Aanvoertemperatuur omlaag geeft hogere COP. Maar dat is inderdaad pas stap 2. Dat pendelen oplossen heeft hogere prioriteit.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Nee bypass durfde ik nog niet. Mijn installateur heeft de vorige kapot gedraaid met lekkage tot gevolg. :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptXBgC3-hJzIlY9Fzc4YyqWLBFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvPOke9fFZth46KKLhAIFiw3.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe draai ik dit type dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:32
Akelig kleine diameter leidingen...

[ Voor 11% gewijzigd door Kees85 op 19-12-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Zit die bypass eigenlijk wel op het verste punt?
Is dat meerlagenbuis van 20 mm? Waar gaat dat naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Leen1967 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:45:
Nee bypass durfde ik nog niet. Mijn installateur heeft de vorige kapot gedraaid met lekkage tot gevolg. :-(
[Afbeelding]
Hoe draai ik dit type dicht?
Ik vermoed rechtsom. In ieder geval moet de druk-indicatie omhoog. Waar staat deze nu op?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
@Kees85 en @busscherski alles 22mm en die witte leidingen gaan rechtstreeks naar de warmtepomp.. dit was al zo uit de CV tijd en zit allemaal weggewerkt in een koof dus ook niet meer aan te passen zonder heel veel sloopwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
verkeerslicht schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:49:
[...]

Ik vermoed rechtsom. In ieder geval moet de druk-indicatie omhoog. Waar staat deze nu op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEIyrPRFFCqxNrb9SVdSkV6L_6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pkj8hnboBqimb8VLUVV6dD1u.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dus bijna dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dat is waarschijnlijk 20mm naar de warmtepomp dus. Zet de pomp maar zo hoog als hij kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:20:
@Kees85 en @busscherski alles 22mm en die witte leidingen gaan rechtstreeks naar de warmtepomp.. dit was al zo uit de CV tijd en zit allemaal weggewerkt in een koof dus ook niet meer aan te passen zonder heel veel sloopwerk.
Ik ken geen meerlagenbuis van 22 mm. Staat er tekst op? Kun je het nog eens nameten of beter fotograferen?

Op de foto lijkt het wel heel erg op 20 mm. (binnendiameter 16 mm en de koppeling nog veel nauwer). Meerlagenbuis van 20 mm tussen warmtepomp en de rest heb ik altijd nog vervangen door iets dikkers. Ook met warmtepompen die lichter zijn dan die van jou.

@ingmar89 was me net voor, maar ik had het al getypt dus post het ook maar

edit: 22 mm cv buis heeft een binnendiameter van 19.6 mm en geen vernauwing bij de koppelingen. Dat is voor mij het minimum voor een warmtepomp zoals jij hebt.

Als het toch meerlagenbuis van 22 mm is dan blijft dat heel weinig maar is wel een stapje beter dan 20 natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 20-12-2023 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik ga me nu op glad ijs begeven met mijn volgende hypothese, dus als iemand hier kritisch op kan zijn is dat gewenst.
Stelling: De druk wordt door de te dunne leidingen zo hoog, dat de bypass - ongeacht de instelling - aan het doorlaten is. Dit is afhankelijk van de flow die de warmtepomp eruit perst. Hoe hoger de flow van de warmtepomp, hoe groter de kans dat dit gebeurt.
Eigenlijk zou die bypass er per definitie uit moeten omdat het alleen maar een stoorzender is.

Leen, zou je eens kunnen zien in de controller wat voor flows er worden gehaald?
Menu->Bedrijfsparameter, en dan scrollen totdat je "waterstroom x,xx m³/u" ziet staan. Welke waarde staat hier?
Belangrijk is dat je dit vooral checkt op het moment dat de compressor aan staat (dus niet op moment van pendelen)

Nog enkele vragen:
1. kun je een overzichtelijke foto maken van de vloerverwarmingverdeler inclusief pomp?
2. wat is de lengte van de witte 20mm buis?
3. Krijg je weleens error E8 op de bedieningsterminal?

Nog een idee om te testen is om alle thermostaatkranen van de radiatoren even dicht te draaien. Ik ben benieuwd of dan in ieder geval de vloer warm wordt, en of dit het pendelen ietwat tegen gaat.
Zo kunnen we in ieder geval vaststellen (of uitsluiten) dat de niet-ingeregelde radiatoren de oorzaak zijn van het pendelen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik zal als ik thuis ben na mijn werk de gevraagde info opzoeken en uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
verkeerslicht schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:07:
[...]

Ik ga me nu op glad ijs begeven met mijn volgende hypothese, dus als iemand hier kritisch op kan zijn is dat gewenst.
Stelling: De druk wordt door de te dunne leidingen zo hoog, dat de bypass - ongeacht de instelling - aan het doorlaten is. Dit is afhankelijk van de flow die de warmtepomp eruit perst. Hoe hoger de flow van de warmtepomp, hoe groter de kans dat dit gebeurt.
Die dunne buis veroorzaakt een drukval. Bij de warmtepomp is de druk in de aanvoer het hoogst, na de dunne buis is die iets lager, maar daarna heb je ook een 22 mm cv buis die naar de radiatoren loopt (weinig weerstand als ze niet waterzijdig zijn ingeregeld).
Dus ik zie niet in waarom het drukverschil over de bypass zo enorm is.
Eigenlijk zou die bypass er per definitie uit moeten omdat het alleen maar een stoorzender is.
Daikin vind dat je een bypass nodig hebt. Vaillant vind van niet. Wat Midea voorschrijft weet ik niet. Feit is dat de bypass bij voorkeur zover mogelijk bij de warmtepomp vandaan zit en alleen doorlaat indien de gebruiker teveel afgifte dichtdraait.
Ja en zitten er ook nog koppelingen tussen?

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 20-12-2023 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leen1967
busscherski schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:48:
[...]

Ik ken geen meerlagenbuis van 22 mm. Staat er tekst op? Kun je het nog eens nameten of beter fotograferen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dtjx4wm6SHRfXJibubqN3-4PQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bc21WbnSqOsdFNbsdWJO29gG.png?f=user_large
20x2mm dus als ik het goed lees

[quote]verkeerslicht schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:07:
[...]

Leen, zou je eens kunnen zien in de controller wat voor flows er worden gehaald?
Menu->Bedrijfsparameter, en dan scrollen totdat je "waterstroom x,xx m³/u" ziet staan. Welke waarde staat hier?
Belangrijk is dat je dit vooral checkt op het moment dat de compressor aan staat (dus niet op moment van pendelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iviTbsMqEbJ9QBTFDoqkBbnsZkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gPkaj6SZgPooJJuEaocdNSKI.png?f=user_large
Flow wisselt dus een beetje .
[b]
Nog enkele vragen:
1. kun je een overzichtelijke foto maken van de vloerverwarmingverdeler inclusief pomp? [quote\]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-gOFwncHWDa0dzPcfPz1PDvM40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYi5HOXVDcC2gLbIqAbM74cx.jpg?f=fotoalbum_large

Van Zolder naar beneden schat ik een meter of 6 a zeven. En ik neem aan zonder koppelingen maar dat kan ik niet checken want weggewerkt in een koof.

3. Krijg je weleens error E8 op de bedieningsterminal?
Nee nog geen errors gezien

[ Voor 9% gewijzigd door Leen1967 op 20-12-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Ps bij het opwarmen zojuist even goed gecheckt maar de bypass laat nu geen warmte meer door.
Wat me wel opviel maar misschien is dat normaal dat de leidingen richting de vloer direct koud waren na overschakelen naar het opwarmen van het SWW vat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

teken voor jezelf en voor ons eens je leidingsysteem uit. bonuspunten en een gratis luchtgitaar als je ook de leidingdiameters erbij vermeld.

en PLEASE draai die radiatoren eens helemaal dicht en zet de pomp zo hard als die kan als die nog neit maximaal staat qua nivo wat nog net geen overlast geeft en verzeker jezelf ervan dat je vloer 100% openstaat op de flowmeters en de bypass en je mengklep in de verdeler helemaal dicht zit. je hebt relatief dunne leiding dus je pomp zal meer moeten doen om dat allemaal te overwinnen inclusief al die bochten en vernouwingen bij je verdeler.

denk dat je dan die 40 graden die je nu ingesteld hebt niet eens kan halen als dit goed loopt.

for de record: je installateur is een prutser en moet het gewoon houden bij gasketels tot ie heeft geleerd wat het verschil is tussen een warmtepomp en een cv.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 20-12-2023 21:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
flippy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:02:
teken voor jezelf en voor ons eens je leidingsysteem uit. bonuspunten en een gratis luchtgitaar als je ook de leidingdiameters erbij vermeld.

en PLEASE draai die radiatoren eens helemaal dicht en zet de pomp zo hard als die kan als die nog neit maximaal staat qua nivo wat nog net geen overlast geeft en verzeker jezelf ervan dat je vloer 100% openstaat op de flowmeters en de bypass en je mengklep in de verdeler helemaal dicht zit. je hebt relatief dunne leiding dus je pomp zal meer moeten doen om dat allemaal te overwinnen inclusief al die bochten en vernouwingen bij je verdeler.

denk dat je dan die 40 graden die je nu ingesteld hebt niet eens kan halen als dit goed loopt.
De invoer temperatuur in de verdeler is wel 40 graden maar de uitstroom blijft eigenlijk altijd koud.
Zal zodra ik tijd heb je suggestie eens uittesten.
[b] for de record: je installateur is een prutser en moet het gewoon houden bij gasketels tot ie heeft geleerd wat het verschil is tussen een warmtepomp en een cv.
Hij heeft gewoon de CV vervangen voor de warmtepomp en verder nergens naar gekeken :'(
Ik had me nooit gerealiseerd dat een warmtepomp zoveel meer eisen aan je leidingsysteem stelt. Had ik dat maar geweten

[ Voor 4% gewijzigd door Leen1967 op 20-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Leen1967 Het goede nieuws is dat de gewenste flow aardig gehaald wordt. Ik zie 1,5m³/u oftwel 25L/m. Dat is prima.
Opvallend is dat de wp gewoon 11kW aan verwarmingsvermogen levert wat ver boven z'n nominale spec (8kW) is. Verder niet erg of zo.

Wat de verdeler betreft, helaas waar ik al bang voor was. Een thermostaatknop en een voetventiel met zeer nauwe doorlaat. Zorg dat beiden zo ver als mogelijk open staan.

@flippy De wp stuurt op dT, dus die pomp draait denk ik al zo hard als die kan / nodig is.
Misschien dat jij nog wat kan zeggen over de pompsnelheid van de vloerverwarming (los van dat dat eigenlijk een pomploze verdeler moet zijn, maar die zal er niet snel inkomen vermoed ik). Moet die ook zo hard mogelijk?
Hoe zit dat verder. Werkt zo'n pomp ook tegen/mee met de flow van de warmtepomp?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:21:
[...]

De invoer temperatuur in de verdeler is wel 40 graden maar de uitstroom blijft eigenlijk altijd koud.

[...]

Hij heeft gewoon de CV vervangen voor de warmtepomp en verder nergens naar gekeken :'(
maak foto van je verdeler, dat zal wel helemaal niet aangepast zijn en het gros van je problemen veroorzaken.

en ja, dat bedoel ik ook met prutser.
verkeerslicht schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:22:
@Leen1967 Het goede nieuws is dat de gewenste flow aardig gehaald wordt. Ik zie 1,5m³/u oftwel 25L/m. Dat is prima.
Opvallend is dat de wp gewoon 11kW aan verwarmingsvermogen levert wat ver boven z'n nominale spec (8kW) is. Verder niet erg of zo.

Wat de verdeler betreft, helaas waar ik al bang voor was. Een thermostaatknop en een voetventiel met zeer nauwe doorlaat. Zorg dat beiden zo ver als mogelijk open staan.

@flippy De wp stuurt op dT, dus die pomp draait denk ik al zo hard als die kan / nodig is.
Misschien dat jij nog wat kan zeggen over de pompsnelheid van de vloerverwarming (los van dat dat eigenlijk een pomploze verdeler moet zijn, maar die zal er niet snel inkomen vermoed ik). Moet die ook zo hard mogelijk?
Hoe zit dat verder. Werkt zo'n pomp ook tegen/mee met de flow van de warmtepomp?
ja, die moet ook zo hard mogelijk want als de mengklep dicht zit helpt die de pomp in de midea de kleine leidingen en waarschijnlijk ook door de voetkraan op de retour van de verdeler te drukken die de CV boer natuurlijk niet heeft weggehaald. arme machine moet alles door een rietje duwen...

[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 20-12-2023 21:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:21:
[...]

[...]

Als de retour koud blijft weet je voldoende, dan komt er te weinig water de vloer in. Die 25L/m is echt meer dan genoeg voor 4 groepen. Alles gaat naar je radiatoren.

En om te huilen dit soort waardeloze installaties. Waarschijnlijk heb je er goed voor betaald.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967

Ja dat had ik eerder al eens gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
verkeerslicht schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:23:
[...]

Als de retour koud blijft weet je voldoende, dan komt er te weinig water de vloer in. Die 25L/m is echt meer dan genoeg voor 4 groepen. Alles gaat naar je radiatoren.

En om te huilen dit soort waardeloze installaties. Waarschijnlijk heb je er goed voor betaald.
Ja was niet de goedkoopste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15
Kan prima kloppen want het is ~10 graden buiten.

Die 8 kW zal wel bij -7 zijn (of in elk geval een fors lagere temperatuur, ik heb geen zin om het na te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat moet je met een bypass? dat ding eruit en de thermonstaat van de vloerverwarmingverdeler eraf, liefst zonder menging, zeker geen HT verdeler.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
@flippy foto’s van verdeler staan eerder in post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:30:
@flippy foto’s van verdeler staan eerder in post
sorry, maar ik zie die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
flippy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:32:
[...]

sorry, maar ik zie die niet.
Even mijn post van 19:58 uitklappen. Die was blijkbaar beetje te lang :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:36:
[...]

Even mijn post van 19:58 uitklappen. Die was blijkbaar beetje te lang :-)
zie het nu ja. :F

sleep installateur terug aan zijn haren, laat hem alle troep tussen de rode handels en de verdeler zelf weghalen en vervangen met 1 rechte pijp en dan kan die meteen die bypass ernaast weer terug in de bus gooien en de boel afdoppen. wees duidelijk dat er GEEN menging moet plaatvinden in de verdeler en hij de afstellingen maakt als je dat zelf al niet hebt gevonden in de handleiidng, volgens mij is het een inbus aan de zijkant.

als hij bezig is mag je rustig iets mompelen over iets met een vak leren of zo.... O-)

kleine edit: ik heb het fout, hij moet ook die handels weghalen en de boel afzagen waar hij het nog eens extra vernouwd voor de bocht bij de onnodige bypass. daar gaan de buizen nog naar een maat kleiner. dat moet dus niet. die dikke leidingen moeten direct de verdeler in zonder kranen of andere onzin zoals dat voetventiel. dus nog beter: knip de flexbuis adapter af en verleng die door in 1 soepele bocht zo de verdeler in en dan mag hij dat stalen kunstwerk van hem terug in de bus gooien.

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 20-12-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:28:
[...]

Kan prima kloppen want het is ~10 graden buiten.

Die 8 kW zal wel bij -7 zijn (of in elk geval een fors lagere temperatuur, ik heb geen zin om het na te zoeken).
Uiteraard, alleen de vraag is waarom dit is. Ik heb het 10kW model en die gaat rustig op 5 a 6kW naar z'n aanvoertemperatuur toe. Ik vermoed zelf dat dit verband heeft met de (te) hoge aanvoertemp.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
flippy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:41:
[...]
sleep installateur terug aan zijn haren, laat hem alle troep tussen de rode handels en de verdeler zelf weghalen en vervangen met 1 rechte pijp en dan kan die meteen die bypass ernaast weer terug in de bus gooien en de boel afdoppen. wees duidelijk dat er GEEN menging moet plaatvinden in de verdeler en hij de afstellingen maakt als je dat zelf al niet hebt gevonden in de handleiidng, volgens mij is het een inbus aan de zijkant.
Al het leidingwerk zat er al van na een verbouwing twee jaar geleden. Dus misschien niet 100% hem te verwijten. Maar zoals ik het nu van jullie hoor had hij het kunnen weten dat dit problemen zou ( kunnen) gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:02:
Ps bij het opwarmen zojuist even goed gecheckt maar de bypass laat nu geen warmte meer door.
Wat me wel opviel maar misschien is dat normaal dat de leidingen richting de vloer en radiatoren direct koud waren na overschakelen naar het opwarmen van het SWW vat.
Weet iemand hier een antwoord op? Want het lijkt mij niet erg efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:57:
[...]

Weet iemand hier een antwoord op? Want het lijkt mij niet erg efficiënt.
gezien de staat van het leidingwerk is daar nu even weinig op te zeggen. beste is om het systeem uit te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dtjx4wm6SHRfXJibubqN3-4PQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bc21WbnSqOsdFNbsdWJO29gG.png?f=user_large
Deze bocht constructie misschien ook maar gelijk laten aanpassen en voetventielen op alle radiatoren plaatsen en vragen e.e.a. Waterzijdig goed in te regelen. Als ze dat kunnen .
Of moeten er nog meer rigoureuze acties gedaan om dit goed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
flippy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:04:
[...]

gezien de staat van het leidingwerk is daar nu even weinig op te zeggen. beste is om het systeem uit te tekenen.
Ik zal morgen eens een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:06:
[Afbeelding]
Deze bocht constructie misschien ook maar gelijk laten aanpassen en voetventielen op alle radiatoren plaatsen en vragen e.e.a. Waterzijdig goed in te regelen. Als ze dat kunnen .
Of moeten er nog meer rigoureuze acties gedaan om dit goed te krijgen?
probleer van zoveel mogelijk nutteloze bochten af te komen zoals je al op die foto ziet.

voetventielen is een goede optie. al zou ik mogelijk eerder neigen aan debietbegrenzers. omdat je midea pomp variabel is zijn voetventielen een drama/onmmogelijk om goed te krijgen. populaire versie is de eclipse. die vervangt gewoon je bestaande radiatorkraan. waterzijdig inregelen kan je dan heel makkelijk zelf en is relatief eenmalig.

en natuurlijk ervoor zorgen dat die troep voor je verdeler weg is of nog beter: vervang je verdeler voor een pomploze. zon ding kost 140 euro of zo en verwijderd een boel onzin en onnodig stroomverbruik. dan kan die meerlaags gewoon recht worden doorgetrokken direct de verdeler in.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 20-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
flippy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:11:
[...]

probleer van zoveel mogelijk nutteloze bochten af te komen zoals je al op die foto ziet.

voetventielen is een goede optie. al zou ik mogelijk eerder neigen aan debietbegrenzers. omdat je midea pomp variabel is zijn voetventielen een drama/onmmogelijk om goed te krijgen. populaire versie is de eclipse. die vervangt gewoon je bestaande radiatorkraan. waterzijdig inregelen kan je dan heel makkelijk zelf en is relatief eenmalig.

en natuurlijk ervoor zorgen dat die troep voor je verdeler weg is of nog beter: vervang je verdeler voor een pomploze. zon ding kost 140 euro of zo en verwijderd een boel onzin en onnodig stroomverbruik. dan kan die meerlaags gewoon recht worden doorgetrokken direct de verdeler in.
Ik verwacht de installateur deze week nog dus zal eens kijken hoever hij mee wil werken.
Heb inmiddels ook nog een gevalletje geluidsoverlast bij de buren van de buitenunit. Dus daar moet ook nog naar gekeken worden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:21:
[...]

Ik verwacht de installateur deze week nog dus zal eens kijken hoever hij mee wil werken.
Heb inmiddels ook nog een gevalletje geluidsoverlast bij de buren van de buitenunit. Dus daar moet ook nog naar gekeken worden :'(
Geluidsoverlast bij de buren zal sowieso afnemen zodra die niet meer loopt te pendelen en met een lagere aanvoertemperatuur.

Hoe staat de pomp opgesteld? In een steegje? Of hoek? En hoe ver van de erfgrens?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Leen1967 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:58:
[...]

[Afbeelding]
20x2mm dus als ik het goed lees

[quote]verkeerslicht schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:07:
[...]

[Afbeelding]
Flow wisselt dus een beetje .

[...]
O precies buiten de vorige foto zit de vernauwing naar 15 mm. (Doe je dat met opzet) Het is wel anders dan ik begreel, een tekening kan helpen. Dat stukje 15 mm dikker maken lijkt me wel een relatief kleine moeite.

Normaal gesproken is een pomploze verdeler icm het waterzijdig inregelen van de radiatoren het best.
Maar als die meerlagenbuis van 20 mm blijft dan is het misschien niet zo verkeerd om maar gewoon die verdeler met pomp te houden. Dan is het ook wat minder essentieel om waterzijdig in te regelen.

Heb je met de huidige buitentemperatuur klachten over geluid? Er is vast een iets lagere stooklijn mogelijk maar verder ligt de oplossing fysiek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leen1967
Naar beste eer en geweten een tekening van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KOGbXY82yVF2_bQZ2c5SC2CZAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8z0xNKQxZrYeqLxNp2UKFb7.png?f=fotoalbum_large

• Leen1967
Ps de badkamerverwarming, een combinatie VVW met paar grote lussen en radiator, blijkt aangesloten op de witte 20 mm aanvoerleiding van de vloerverwarming beneden en fungeert dus als grote altijd open bypass :"(.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv5kzG3MUPYK0sLNHwjdPNHdaB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9wPyVPgeL7dIllmE46v6bhE.jpg?f=fotoalbum_large

• Leen1967
verkeerslicht schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:31:
[...]

Hoe staat de pomp opgesteld? In een steegje? Of hoek? En hoe ver van de erfgrens?
Buitenunit hangt boven de voordeur in de voortuin van een rijtjeshuis.
busscherski schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:39:
[...]

Heb je met de huidige buitentemperatuur klachten over geluid? Er is vast een iets lagere stooklijn mogelijk maar verder ligt de oplossing fysiek…
Buurman kwam deze week klagen dat hij wakker wordt van het geluid. Ondanks dubbelglas en rolluiken.
Buiten hoor je nauwelijks wat dus moet of resonantie zijn of de herrie van de binnenunit waar wij zelf ook last van hebben.

• verkeerslicht
  • Niet online
Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:51:
Ps de badkamerverwarming, een combinatie VVW met paar grote lussen en radiator, blijkt aangesloten op de witte 20 mm aanvoerleiding van de vloerverwarming beneden en fungeert dus als grote altijd open bypass :"(.
[Afbeelding]
Juist! Dit is onderdeel van het probleem. Dit is een kortsluiting. Hij jaagt al z'n flow door de badkamer heen. Vraag aan de installateur of hij hier een voetventiel tussenzet.
Zit hier uberhaupt een afsluiter op? Dichtzetten zou je al veel kunnen helpen. En een klein beetje inregelen met een kogelkraan lukt ook nog wel.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:55:
[...]
Buitenunit hangt boven de voordeur in de voortuin van een rijtjeshuis.
Als in direct naast de erfgrens?

• Leen1967
ASW1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:11:
[...]

Als in direct naast de erfgrens?
ja

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:09
dat ga je niet redden ben ik bang... unit mag max 40 decibel produceren op de erfgrens.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/geluid-warmtepomp

[ Voor 25% gewijzigd door breew op 21-12-2023 09:24 ]

• Leen1967
verkeerslicht schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:07:
[...]

Juist! Dit is onderdeel van het probleem. Dit is een kortsluiting. Hij jaagt al z'n flow door de badkamer heen. Vraag aan de installateur of hij hier een voetventiel tussenzet.
Zit hier uberhaupt een afsluiter op? Dichtzetten zou je al veel kunnen helpen. En een klein beetje inregelen met een kogelkraan lukt ook nog wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwRz15DFEMKDPuU5Qcd6e9B-dYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYpNRwBzPxhPZfcH8PSMUsMi.jpg?f=fotoalbum_large

• Leen1967
breew schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:23:
dat ga je niet redden ben ik bang... unit mag max 40 decibel produceren op de erfgrens.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/geluid-warmtepomp
volgens installateur voldeed hij hieraan. Dus als dat niet zo is heeft hij (nog) een probleem.

• verkeerslicht
  • Niet online
En van de badkamer vloerverwarming?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Leen1967
verkeerslicht schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:31:
[...]

En van de badkamer vloerverwarming?
Die heeft geen eigen regelaar maar is de aanvoerslang voor deze radiator die met een paar grote lussen door de vloer loopt en zo de vloer mee verwarmt.

• breew
Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:26:
[...]

volgens installateur voldeed hij hieraan. Dus als dat niet zo is heeft hij (nog) een probleem.
https://airconditioningen...e-warmtepomp-midea-80-kw/ (is dat 'm?)
Geluidsniveau buitenunit/binnenunit dB(A) 47/42
bij volop draaien (bij -7C, matige vorst dus).. maar blijkbaar draait ie nu ook op/rond die stand :+ (en als je buurman aan de voorkant slaapt vlak bij die unit, evt. met een raam of ventilatierooster open.. dan is 46dB(A) irritant genoeg. Klinkt een beetje als een koelkast die vol loopt te draaien.. als je je daar eenmaal aan begonnen bent te storen, kan je het bijna niet meer niet horen.
40 dB(A) is ongeveer het geluidsniveau van een computer die aan staat.

Je kunt een omkasting om je unit (laten) plaatsen. Dat levert tussen de 5 en 9 dB(A) geluidsvermindering op... Maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door breew op 21-12-2023 09:48 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:34:
[...]

Die heeft geen eigen regelaar maar is de aanvoerslang voor deze radiator die met een paar grote lussen door de vloer loopt en zo de vloer mee verwarmt.
Ah, hij zit in serie met de radiator. Dat is op zich mooi, want als er dan een ventiel op de radiator komt knijp je ze beiden in enen. Dat heeft eerste prio wat mij betreft.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leen1967
verkeerslicht schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:37:
[...]

Ah, hij zit in serie met de radiator. Dat is op zich mooi, want als er dan een ventiel op de radiator komt knijp je ze beiden in enen. Dat heeft eerste prio wat mij betreft.
ik heb hem nu eens helemaal dicht gezet om te kijken wat dat voor invloed heeft.

• Leen1967
Vanaf vanmorgen 7 uur laten draaien met de verwarming in de badkamer dicht en pomp van verdeler op hoogste stand.
Opwarmen gaat helaas niet sneller.
Retourwater temperatuur was rond 28 graden om 11 uur bij een aanvoer van 39 graden.
(heb even die hoge temp aangehouden om te kunnen vergelijken met voorgaande dagen)
Pendelt nog steeds na afloop van een run.
Installatie maakt binnen ook nog steeds erg veel geluid. Zeker met die hoge pompsnelheid van de verdeler erbij. :-(

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Loopt hij nu beter met de badkamerlus dichtgezet?
Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:26:
[...]

Het is vooral je buurman die nu een probleem heeft.
Een warmtepomp die direct naast de erfgrens opgesteld staat voldoet vrijwel nooit aan de 40 dB norm.
Heeft de installateur überhaupt een berekening gemaakt? Ik vermoed van niet.
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:50
Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:50:
Vanaf vanmorgen 7 uur laten draaien met de verwarming in de badkamer dicht en pomp van verdeler op hoogste stand.
Opwarmen gaat helaas niet sneller.
Retourwater temperatuur was rond 28 graden om 11 uur bij een aanvoer van 39 graden.
(heb even die hoge temp aangehouden om te kunnen vergelijken met voorgaande dagen)
Pendelt nog steeds na afloop van een run.
Installatie maakt binnen ook nog steeds erg veel geluid. Zeker met die hoge pompsnelheid van de verdeler erbij. :-(
Dus heb je nu een DeltaT van 11 graden over je vloerverwarming? Of staan er nog andere radiatoren open? Met de pomp op de hoogste stand over de vloer heen is het onmogelijk om zo'n grote DeltaT te hebben. Je verdeler mengt bij of er gaat onderweg ergens warmte verloren via een radiator bijvoorbeeld. Hier een pomploze verdeler met aanvoer 28,00C en retour 26,30C met de huidige buitentemperatuur.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Leen1967
Bo0bz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:39:
[...]

Dus heb je nu een DeltaT van 11 graden over je vloerverwarming? Of staan er nog andere radiatoren open? Met de pomp op de hoogste stand over de vloer heen is het onmogelijk om zo'n grote DeltaT te hebben. Je verdeler mengt bij of er gaat onderweg ergens warmte verloren via een radiator bijvoorbeeld. Hier een pomploze verdeler met aanvoer 28,00C en retour 26,30C met de huidige buitentemperatuur.
Ja er staan nog twee andere radiatoren mee te draaien inderdaad. Soms vier als de Tado radiatorkranen ook open gaan.

• Bo0bz
Heb je ook een aanvoer en retour temperatuur van de vloerverwarming? Daar zit je issue toch?

Als ik de foto van je verdeler erbij pak een pagina terug (geen idee of je toen aan het verwarmen was) maar daar zie ik een aanvoer temp <25 graden en een nog iets lagere temperatuur voor de retour. Hiermee krijg je een woonkamer echt niet warm.

- Wat levert je warmtepomp aan temp op dit moment?
- Wat is de aanvoer temp bij je verdeler bij voorkeur zonder radiatoren open in huis?
- Wat is de retour temp bij je verdeler?

[ Voor 73% gewijzigd door Bo0bz op 21-12-2023 15:55 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Leen1967
Bo0bz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:49:
Heb je ook een aanvoer en retour temperatuur van de vloerverwarming? Daar zit je issue toch?

Als ik de foto van je verdeler erbij pak een pagina terug (geen idee of je toen aan het verwarmen was) maar daar zie ik een aanvoer temp <25 graden en een nog iets lagere temperatuur voor de retour. Hiermee krijg je een woonkamer echt niet warm.

- Wat levert je warmtepomp aan temp op dit moment?
- Wat is de aanvoer temp bij je verdeler bij voorkeur zonder radiatoren open in huis?
- Wat is de retour temp bij je verdeler?
Foto was van eerder toen de pomp niet draaide.
Zoals ik eerder vanmiddag schreef is de aanvoer bij de verdeler 40 en uitstroom paar uur later niet meer dan 28. Was wel met die radiatoren open zal later eens testen met radiatoren dicht. Dus meest waarschijnlijke is dat die andere niet ingeregelde radiatoren het probleem zijn i.c.m. de te dunne pijpen naar de verdeler toe.

• Bo0bz
Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:04:
[...]

Zoals ik eerder vanmiddag schreef is de aanvoer bij de verdeler 40 en uitstroom paar uur later niet meer dan 28.
Dus wel een DeltaT van 12 over de vloer? Dan mengt je verdeler water. Anders echt onmogelijk om zo veel warmte op de hoogste pompstand je huis in te krijgen.

• Leen1967
Bo0bz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:08:
[...]

Dus wel een DeltaT van 12 over de vloer? Dan mengt je verdeler water. Anders echt onmogelijk om zo veel warmte op de hoogste pompstand je huis in te krijgen.
Plaatje in de handleiding van de Robot standaard Pro verdeler is een beetje onduidelijk ik heb hem volledig met de klok mee ingedraaid. Dat leek me het meest logische.

• Leen1967
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2kzx140Hy4L1OiYMiMAJwwKx8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tCGI3AwJSChMpAZoBLCzkWdM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
breew schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:36:
[...]

https://airconditioningen...e-warmtepomp-midea-80-kw/ (is dat 'm?)
Geluidsniveau buitenunit/binnenunit dB(A) 47/42
bij volop draaien (bij -7C, matige vorst dus).. maar blijkbaar draait ie nu ook op/rond die stand :+ (en als je buurman aan de voorkant slaapt vlak bij die unit, evt. met een raam of ventilatierooster open.. dan is 46dB(A) irritant genoeg. Klinkt een beetje als een koelkast die vol loopt te draaien.. als je je daar eenmaal aan begonnen bent te storen, kan je het bijna niet meer niet horen.
40 dB(A) is ongeveer het geluidsniveau van een computer die aan staat.

Je kunt een omkasting om je unit (laten) plaatsen. Dat levert tussen de 5 en 9 dB(A) geluidsvermindering op... Maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.
Let op;
Je refereert naar het geluidsniveau (wat niets zegt), voor de berekeningen in de tool van de overheid dient je het maximale geluidsvermogen te gebruiken, niet geluidsdruk.

Het gaat uiteindelijk wel om de geluidsdruk, gemeten op de erfgrens maar om te rekenen gebruikt men het geluidsvermogen.

Ook het idee van de omkasting;
Er bestaan akoestische omkastingen maar die zijn veelal niet geschikt voor wandmontage.

Daarnaast hebben de meeste goedkope (ca. 300-500) omkastingen enkel een visuele functie, geen akoestische.
Ook ontbreekt er veelal een "condensorschot" waardoor er lucht-recirculatie plaats vind in de kast met een noemenswaardige reductie van efficiëntie tot gevolg...

Ergo;
Als dit ding echt op de erfgrens hangt (zonder de specificaties gezien te hebben) voldoet ie niet aan de normen. Period.

Als dat probleem qua geluid blijft zou ik daar eerst op focussen, mocht het echt een probleem worden kan men verplicht worden hem weg te halen/verplaatsen.
Is dan jammer als je eerst heel veel tijd en energie steekt in andere zaken.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leen1967 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:47:
[...]

Ja er staan nog twee andere radiatoren mee te draaien inderdaad. Soms vier als de Tado radiatorkranen ook open gaan.
draai die radiator zooi voor nu eens gewoon dicht. je radiatoren zijn gewoon aan het kortsluiten momenteel. forceer het water over de vloer en verzeker ervan dat er niks is wat de flow daar beperkt en de mengklep dicht zit. dus kijk ook of dat voetventiel bovenop de verdeler helemaal openstaat.
als dat teveel geluid oplevert kan je de pompen zachter zetten tot je er geen last van hebt maar zet ze niet te laag tot je dat stalen kunstwerk hebt weggehaald en je radiatoren hebt ingesteld met een debietbegrenzer om kortsluiten te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-12-2023 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Leen1967 Er zijn best veel adviezen gegeven die je kunt opvolgen zonder dat je de installateur nodig hebt. Al is het alleen maar even om te testen of de rest van de installatie wel naar behoren werkt. Simpele dingen die je zonder gereedschap kunt uitvoeren. Anders kunnen wij hier ook niet veel meer voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
@flippy en @Bo0bz en anderen. Misschien komt het niet zo over maar ik waardeer jullie hulp echt heel erg. En probeer alle suggesties op te volgen of uit te testen. Helaas ben ik niet altijd thuis om direct iets uit te kunnen proberen en ook dat heeft dan weer tijd nodig.
Afijn alle radiatorkranen staan nu dicht en vanmorgen de warmtepomp zijn werk laten doen.
Thermostaatknop op de verdeler staat maximaal open (50C) en het voetventiel op de retour ook helemaal open. Inregelventiel helemaal dicht (rechtsom ingedraaid) zodat er geen mening met retour water moet zijn. Overigens stond e.e.a. al zo maar nog extra gecontroleerd.

Flow was nu nog maar 0.8 m3/h ipv de 1.5 m3/h die het met de radiatoren open was.
Na drie uur was de uitvoertemp op de verdeler opgelopen van ~20-22 naar 28 graden dus vergelijkbaar met de situatie wanneer de radiatoren wel mee draaien.
Iemand een suggestie wat ikzelf nog kan doen? of wat de oorzaak is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leen1967 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:30:
@flippy en @Bo0bz en anderen. Misschien komt het niet zo over maar ik waardeer jullie hulp echt heel erg. En probeer alle suggesties op te volgen of uit te testen. Helaas ben ik niet altijd thuis om direct iets uit te kunnen proberen en ook dat heeft dan weer tijd nodig.
Afijn alle radiatorkranen staan nu dicht en vanmorgen de warmtepomp zijn werk laten doen.
Thermostaatknop op de verdeler staat maximaal open (50C) en het voetventiel op de retour ook helemaal open. Inregelventiel helemaal dicht (rechtsom ingedraaid) zodat er geen mening met retour water moet zijn. Overigens stond e.e.a. al zo maar nog extra gecontroleerd.

Flow was nu nog maar 0.8 m3/h ipv de 1.5 m3/h die het met de radiatoren open was.
Na drie uur was de uitvoertemp op de verdeler opgelopen van ~20-22 naar 28 graden dus vergelijkbaar met de situatie wanneer de radiatoren wel mee draaien.
Iemand een suggestie wat ikzelf nog kan doen? of wat de oorzaak is?
je loopt tegen de limiet van wat je door je systeem kan krijgen in deze situatie. leidingwerk moet eerst aangepast worden zoals eerder gezegt. denk er wel nog over na om gewoon die verdeler weg te doen voor een pomploos model. in theorie zou 0.8 beteken dat je 3.3L.min door je verdeler krijgt wat op zich niet verkeerd is maar met de hoeveelheid werk die de pompen moeten verzetten om dat voor elkaar te krijgen en de herrie die dat oplevert is dit gewoon geen toffie situatie. met de meerlaags wat je hebt zou je makkelijk 1.2 kuub moeten halen per uur door alleen je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Dank je ik ga met de installateur in overleg. Helaas geeft die aan door ziekte niet te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Geen kenner maar iets valt me op: jouw uitvoertemp is 28gr; mijn uitvoertemp op de verdeler komt normaliter tot 27gr (invoer 30-32, cv aanvoer ca. 40-45) en dan heb ik een heerlijk warme vloer en warmt het in de kamer lekker op.

Jij hebt 28gr uitvoer en da's warm zat voor je vloer, lijkt mij. Is je vloer überhaupt wel warm?

En complexe vraagstukken (met meer variabelen) los je over het algemeen op door oorzaken 1 voor 1 uit te sluiten. En dan vallen op dat het leidingwerk voor verbetering vatbaar is, en je wp pendelgedrag vertoont.

Ik had zelf eerder een aan/uit thermostaat waarmee de kamer langer nodig had om op te warmen (de ketel ging sneller in low mode). Met nu een modulerende thermostaat gaat het aanzienlijk sneller terwijl vloertemp niet veel anders is - ketel draait langer en constanter op een laag vermogen waardoor de warmteaanvoer per tijdseenheid hoger ligt.

Verder ben ik het eens met de adviezen van de andere tweakers.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Een buitenunit boven de voordeur. Vooral met een all-electric systeem...

Bij een defrost komt er water uit. Is er een geïsoleerd en verwarmde condensafvoer geregeld of loopt dat water op het pad voor de voordeur en bevriest daar?

Misschien kan die buitenunit daar beter weg.

Andere prio is idd geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
busscherski schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:40:
Een buitenunit boven de voordeur. Vooral met een all-electric systeem...

Bij een defrost komt er water uit. Is er een geïsoleerd en verwarmde condensafvoer geregeld of loopt dat water op het pad voor de voordeur en bevriest daar?

Misschien kan die buitenunit daar beter weg.

Andere prio is idd geluid.
Condens loopt direct de hemelwaterafvoer in. Dus geen schaatsbaan voor de deur inderdaad.
Omdat ik toch moet wachten op de installateur dacht ik eerst ook maar eens te proberen zelf de dubbel instelbare kranen alvast wat te knijpen.
Goed idee?
En is daar ergens een simpele instructie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Prima condensafvoer voor een hybride die uit staat als het vriest.

Die van jou zal denk ik vrij snel dichtvriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
busscherski schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:26:
Prima condensafvoer voor een hybride die uit staat als het vriest.

Die van jou zal denk ik vrij snel dichtvriezen.
Bedankt voor de tip. Zal het goed in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:47
Altijd weer die rottige robot verdelers :)
en ook altijd weer het zelfde terug komende probleem .
De oplossing die ik hier heb toegepast. gewoon de radiatoren afstellen op de gewenste temperatuur.
niks speciaals aan deze werken dan ook gelijk als bijpass. ( altijd 1tje open houden en ja dat is meestal die in de badkamer)
Hierna draai je alle kraantjes op de verdeler volledig open . pomp van vloerverwarming op laagste stand of automaat
daarna zorg je doormiddel van het inregel ventiel op de verdeler dat de mengverhouding zo is dat de temperatuur van het retour water koud genoeg is om de cv ( warmtepomp ) niet te laten pendelen .dus niet vol open of dicht maar met stapjes instellen
ruis in de leidingen ( na ontluchten ) gewoon de pomp van cv/warmtepomp stapje terug zetten .

de bedoeling is om zoveel mogelijk warmte overdracht te krijgen en daar hoef je dus niet sneller voor te pompen .

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leen1967
Even een update.
Zoals velen van jullie al aangaven was de plaatsing van de buitenunit niet in overeenstemming met de regels omtrent geluidsoverlast. Het blijkt dat hij in onze kleine voor (en achter) tuin ook nergens anders te plaatsen was binnen de huidige regelgeving. Een geluidsdempende omkasting was ook te groot in onze situatie.
Wel irritant dat de fabrikanten niet de maximale dBs opgeven maar een lagere. Daar word je als onwetende consument goed door misleid.
In mijn geval geeft de fabrikant 47 dB op terwijl hij in werkelijkheid op max vermogen wel 61 dB maakt. https://www.waermepumpe.de/schallrechner/
Dit getal heb je ook nodig in de rekentool van de rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid...armte--en-koudeopwekking#

Afijn nadat de installateur hier ook achter was zijn we ontbinding van de overeenkomst overeen gekomen en komt er binnenkort weer een CV ketel te hangen.

Een leerzame maar frustrerende les.

[ Voor 7% gewijzigd door Leen1967 op 05-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Balen zeg…
Wel fijn dat je het terugkoppelt, scheelt iemand anders hopelijk jouw frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Vaak wordt geadverteerd met de geluidsdruk, wat niets zegt maar wel lager is dan het geluidsvermogen bij A10/W35 bij nominale capaciteit waar het om gaat. Hoeft niet bij maximale capaciteit. Maar soms is de nominale capaciteit gelijk aan de maximale.

Geluidsvermogen staat zover ik weet altijd wel op het energielabel.

Een qua capaciteit vergelijkbare Vaillant heeft een geluidsvermogen van 55 of 56 dB, voor de split en voor de mono versie. Dat is wel iets lager dan de 61 dB van de Midea (die niet bijzonder luid of stil is) maar moet alsnog meer dan 3 meter van de erfgrens (tenzij je het in stille modus zet maar daar kun je beter niet op dimensioneren)
Als je bijvoorbeeld een gemetselde muur op de erfgrens hebt staan werkt dat als geluidsscherm. Daar kan de buitenunit wel tegenaan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leen1967
Klopt. Met een kavelbreedte van 5.4 meter zoals bij ons haal je dan nooit iets wat officieel voldoet.
En met buren die al getriggerd zijn door overlast wil je ‘t risico niet nemen met iets wat op t randje is.
Wie weet zijn er over een paar jaar veel stillere systemen die beter bij een tussenwoning passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ja precies.

Er is nog een optie. Als de buren zelf ook een warmtepomp of airco op die plek hangen dan is het ook opgelost. Dan kan er namelijk niet geklaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Dat is een goeie inderdaad >:)
Helaas hebben mijn buren een bodem warmtepomp en die hoor je buiten niet :)
Pagina: 1