• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11
Matched: bodemplaatverwarming
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Hier leek het wel zo te gaan, er ontstond pas een flinke golf water toen de fan al uit was. Het kan natuurlijk zo zijn dat de warmte uit die bodemplaatverwarming nog verder omhoog gaat bij aanvang defrost.

En zoals ik eerder heb gemeld zie ik zelf die 150W bodemwarmte niet echt terug. Enige wat opvalt is dat CIC standaard een ≈90w hoger verbruik meldt (JSON) dan wat ik hier zie in Homewizard op "nu" weergave.
Hoe kouder buiten en hoe dichter bij de defrost, des te meer loopt dat verbruik zelfs terug.

Defrost "hoogtepunt" om 02.25 uur, top is 1528w.
Buitentemperatuur ongeveer 2°C.
[Afbeelding]

Binnenkort een geijkte kWh meter ertussen.
Ik denk dat je een oud model Quatt hebt? Een met flowmeter onder de CV?

Dan gaat bodemverwarming al aan <4grC en pas weer uit als de temperatuur >7grC is. Dan zie je die 150W niet makkelijk terug in de HW.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:51
Een hele discussie over de nauwkeurigheid van de meting. Terwijl het punt was, die bodemplaatverwarming kost 150 W. Op welke meter je dan ook kijkt. Op mijn P1 meter zie ik het ook.

PVoutput

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:31
bite schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:44:
Ging het net regenen maar ladder stond er nog en gauw ff paar foto's gemaakt. Van dichtbij onstaat er een verschil tussen foto van de gewone camera die er over heen wordt gelegd. Defrost was net geweest. De temperatuuren niet altijd correct ivm verschillende reflectie. Ik zal het nog eens vaker checken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus de kabel van de bodemplaatverwarming blijft warm?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:10:
[...]
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
Ik heb voor mijn ticket "Unnecessary energy consumption ivm bodemplaatverwarming" onderstaande feiten en cijfers per email teruggestuurd aan Quatt support:
Ik heb als toelichting de onderstaande feiten en cijfers voor mijn Quatt op 7 januari jl obv de json data in Home Assistant.

De bottom_heater heeft 15 uur aangestaan van 9u in de ochtend nadat de buitentemperatuur kort beneden de 4 graden was, tot middernacht toen de Quatt is uitgegaan. Mijn Quatt had op 7 januari geen defrosts en had geen ijsvorming.

Op 7 januari had mijn Quatt daarmee 15x150Watt=2,25kWh unnecessary energy consumption.
Het totale stroomverbruik in die 15 uur was 12,5kWh. De extra unnecessary energy consumption was 22%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOpO2U8hBTb-yofVtA9D2lj7rjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc3cQPoP2K3AnuTf73WslYIR.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Dus de kabel van de bodemplaatverwarming blijft warm?
Op dat moment in ieder geval wel. Ik ben wel benieuwd of die bv een half uur na de defrost ook warm is en boven de ca 7 graden zoals eerder is besproken.
Een automatische controle (thermometer ofzo) zou handiger zijn maar ik probeer het zo wat te onderzoeken.
Edit: half uur na defrost nog steeds warm bij in de json buitentemperatuur van 4,3 graden

[ Voor 9% gewijzigd door bite op 10-01-2025 12:44 ]

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
bite schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Op dat moment in ieder geval wel. Ik ben wel benieuwd of die bv een half uur na de defrost ook warm is en boven de ca 7 graden zoals eerder is besproken.
Een automatische controle (thermometer ofzo) zou handiger zijn maar ik probeer het zo wat te onderzoeken.
Edit: half uur na defrost nog steeds warm bij in de json buitentemperatuur van 4,3 graden
Blijft een fenomeen 😉.

Hier heeft Quatt precies een uur gekabbeld op ±550w vlgs HW, JSON en Quatt-app. Ze zijn het behoorlijk eens.

Ook mooi tussen 12.00 en 13.00 uur, dus valt ongeveer in app-grafiekje met COP-berekening.
Buitentemperatuur 3,5 - 4°C, Quatt van november 2023.

Vlgs app: 1960/570w = COP van 3,4 tussen 12.00 en 13.00 uur.

Maar wanneer die bodemplaatverwarming hier bij in zit, waarom rekent de app dan niet met 1960/420w = COP van 4,7.

Genereren ze minder warmte dan ze beweren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrKImxo5Kip1BROGxDIqvjATtqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCGCwehea1qN6zlaWhqyqzHb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IJ-OF1dCoohCHayfy-dlenMJPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uZg5XKJtKq9V4clVxFcDHis.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bvp0sg5bo7jjO1-WoSiX4rVxZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhzLDralLgCgtoDTrlpCAJfj.jpg?f=fotoalbum_tile

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Kan nog wel een kW bij ;) . Max 16A x 230V is ongeveer 3700W

Trek trouwens maar 0,3 van die COP af ivm de defrosts ;)
En 2 bodemplaatverwarmingen 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:52
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:43:
[...]

En 2 bodemplaatverwarmingen 😉
Die zitten er al bij gerekend in de COP van Quatt.

• Friezin
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Omdat je die indirect nodig hebt om je warmtepomp te kunnen laten functioneren en je huis warm te houden.
Oftewel: een (oudere) Quatt waarvan de bodemplaatverwarming aangaat bij 4°C (en uit bij 7°C) heeft per definitie een slechtere COP dan een Quatt waarbij hij pas aan gaat bij 0°C, wanneer de buitentemperatuur tussen 0°C en 7°C is.

Is dat terecht?

Edit: zie
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 11-01-2025 10:59 ]

• jj85
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Oftewel: een (oudere) Quatt waarvan de bodemplaatverwarming aangaat bij 4°C (en uit bij 7°C) heeft per definitie een slechtere COP dan een Quatt waarbij hij pas aan gaat bij 0°C, wanneer de buitentemperatuur tussen 0°C en 7°C is.
Correct, oude modellen presteren tussen 0 en 7grC wat dat betreft slechter doordat ze continu die 150W aan de warmtespiraal voeden.
Is dat terecht?
Wat bedoel je hiermee? Zou mooier zijn als de bodemplaatverwarming wat slimmer zou zijn. De nieuwe modellen doen dat al wat beter door pas <0grC aan te gaan.

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-04 20:51
Even met een gedachte-experiment verklaren waarom de bodemplaatverwarmer bij de warmtepomp hoort. Dan kunnen we deze discussie voor eens en altijd afsluiten.

Stel dat de bodemplaatverwarming niet meetelt met de bepaling van de COP. Dan moet je ook de waterpomp, de ventilator en de elektronica niet meetellen. Daar hebben we echter geen discussie over.

Stel nu dat de definitie van de COP alleen betrekking heeft op het deel dat voor de daadwerkelijke warmte-omzet zorgt. Dus de energie-opname betreft alleen die van de compressor. In dat geval kan ik er voor zorgen dat iedere warmtepomp een COP heeft van minimaal 5 ! En dat continu ! Dat gaat natuurlijk niet gratis en kost een hoop energie, maar die wordt toch niet meegeteld. Ik ga dan namelijk de buitenlucht elektrisch voorverwarmen zodat de Tlift kleiner wordt, en mijn COP dus hoger. De return-on-investment wordt dan wat langer, of waarschijnlijk verdien je het nooit terug.

Ik denk dat iedereen wel snapt dat dat niet de bedoelding is. Dus alle onderdelen in in de warmtepomp moeten meegeteld worden bij het bepalen van de COP, ook de energie die nodig is voor defrosts. Pas dan kun je systemen onderling vergelijken.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• Friezin
  • Niet online
AlfredPteD schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Even met een gedachte-experiment verklaren waarom de bodemplaatverwarmer bij de warmtepomp hoort. Dan kunnen we deze discussie voor eens en altijd afsluiten.

Stel dat de bodemplaatverwarming niet meetelt met de bepaling van de COP. Dan moet je ook de waterpomp, de ventilator en de elektronica niet meetellen. Daar hebben we echter geen discussie over.

Stel nu dat de definitie van de COP alleen betrekking heeft op het deel dat voor de daadwerkelijke warmte-omzet zorgt. Dus de energie-opname betreft alleen die van de compressor. In dat geval kan ik er voor zorgen dat iedere warmtepomp een COP heeft van minimaal 5 ! En dat continu ! Dat gaat natuurlijk niet gratis en kost een hoop energie, maar die wordt toch niet meegeteld. Ik ga dan namelijk de buitenlucht elektrisch voorverwarmen zodat de Tlift kleiner wordt, en mijn COP dus hoger. De return-on-investment wordt dan wat langer, of waarschijnlijk verdien je het nooit terug.

Ik denk dat iedereen wel snapt dat dat niet de bedoelding is. Dus alle onderdelen in in de warmtepomp moeten meegeteld worden bij het bepalen van de COP, ook de energie die nodig is voor defrosts. Pas dan kun je systemen onderling vergelijken.
Klinkt wat dictatoriaal vind je niet?
Discussie moet mogen.

Dus ik reageer toch hoewel je het wilt afsluiten 😉
Lees even dat linkje waar je op reageert. Want daar reageer je namelijk niet op.

Dat die bodemplaatverwarming meetelt is prima.
Meten met 2 maten wat minder.
Vooral omdat mensen hier druk bezig zijn COP's te vergelijken.

Tbv meelezers:
Hoe herken je welke Quatt je hebt?

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Klinkt wat dictatoriaal vind je niet?
Discussie moet mogen.

Dus ik reageer toch hoewel je het wilt afsluiten 😉
Lees even dat linkje waar je op reageert. Want daar reageer je namelijk niet op.

Dat die bodemplaatverwarming meetelt is prima.
Meten met 2 maten wat minder.
Vooral omdat mensen hier druk bezig zijn COP's te vergelijken.

Hoe herken je welke Quatt je hebt?
Een ander verschil is de flow sensor. De oudere Quatts hebben zo'n groot ding onder de CV ketel zitten, nieuwere versies zit deze in de buitenunit en zit er alleen een temperatuur sensor onder de CV ketel.

Zoals eerder gezegd, je moet je COP alleen vergelijken met jezelf en niet met anderen. Iedereen meet met een andere maat, die moet je ook niet gaan vergelijken.

En is het eerlijk? Ja. Ik heb een ouder model, maar die hebben ze voor veel minder pieken aan mijn achtergevel gehangen. Misschien ook niet eerlijk. Er zijn nu eenmaal verschillen. Oudere modellen zijn gewoon minder efficient.

PVoutput

• jj85
m10tech schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
[...]

Ik heb dat niet waargenomen. je vergist je waarschijnlijk met het feit dat we de modbus nog aan het debuggen zijn omdat deze niet 100% alle state changes waarneemt. Meer daarover op het Domotica forum m10tech schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:54:
Hier net wel een defrost zonder bodemplaatverwarming (geen heater symbool linksonder, ook geen 150w toename op de powerinput)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6lV8m8jZmIQbRY0_OGYyJG6A3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMUCvRIMPp6CUThv8Ton5T74.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Welke controle neem je over dan?
Je schrijft nu weg 1 stap hoger / 1 stap lager? (elke 10 sec)
Ik heb nu 2 alternatieve controle scenario’s waar ik de controle van de Quatt overneem door iedere 10 seconden de ingestelde temperatuur met een offset te laten meebewegen met de kamertemperatuur:

- ik kan de Quatt dwingen op het laagste vermogen te draaien (30Hz) door de offset net wat hoger te zetten dan de negatieve offset waarbij de thermostaat onder zijn hysterese zakt en de Quatt uitschakelt,
- ik kan de hysterese van de bodemplaatverwarming met 3 graden beperken zodat mijn Quatt niet tot een buitentemperatuur van 7 graden wacht met het stoppen van 150Watt onnodig energieverbruik maar al bij 4grC.

Nb bij die tweede laat ik Home Assistant de Quatt kort uit en weer aanzetten als de buitentemperatuur boven de 4grC uitstijgt door de offset op de thermostaat op -1 te zetten en daarna weer te laten starten met een offset op +0.5

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2025 18:21 ]

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Ik heb nu 2 alternatieve controle scenario’s waar ik de controle van de Quatt overneem door iedere 10 seconden de ingestelde temperatuur met een offset te laten meebewegen met de kamertemperatuur:

- ik kan de Quatt dwingen op het laagste vermogen te draaien (30Hz) door de offset net wat hoger te zetten dan de offset waarbij de thermostaat onder zijn hysterese zakt en de Quatt uitschakelt,
- ik kan de hysterese van de bodemplaatverwarming met 3 graden beperken zodat mijn Quatt niet tot een buitentemperatuur van 7 graden wacht met het stoppen van 150Watt onnodig energieverbruik maar al bij 4grC.

Nb bij die tweede laat ik Home Assistant de Quatt kort uit en weer aanzetten als de buitentemperatuur boven de 4grC uitstijgt door de offset op de thermostaat op -1 te zetten en daarna weer te laten starten met een offset op +0.5
Ik vind het knap, hoor. En dat meen ik.

Maar, ik bedoel : "en", het is een slecht gebruik om twee kapiteins op één schip te hebben.

Je hebt nu een workaround gemaakt om een probleem op te lossen. Vette kans dat de CiC ook een workaround gaat verzinnen om jouw ingrijpen te compenseren. Er ontstaat zo een rat-race van human en artificial intelligence. Het is de vraag wie dat gaat winnen. :?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:15:
[...]

- ik kan de Quatt dwingen op het laagste vermogen te draaien (30Hz) door de offset net wat hoger te zetten dan de negatieve offset waarbij de thermostaat onder zijn hysterese zakt en de Quatt uitschakelt,

Ja mooi, maar 'controle' is dus aan houden ipv uit slaan. Het is een afwijkende waarde pushen tussen thermostaat en CIC, met als resultaat dt de CIC een andere waarde aanneemt.
Deze discussie ontstond adhv een bepaalde thermostaat en HA om zo het geluid niet meer te hebben, maar dat is niet wat dit is toch?
En als wel, dan mis je dus een significant modulatiebereik wat toch al in best flinke happen gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-01-2025 20:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-04 14:16
Zou je ook een poll kunnen maken voor die mensen die sinds de zomer een Quatt hebben en wat hun score is over de tweede helft van 2024?
Ik snap dat dat ook een dilemma in zich heeft want wat als je de Quatt pas sinds december hebt...
Maar je hebt dan zeker allemaal nieuwe versies met interne flowmeter en bodemplaatverwarming die pas bij nul aan- en uitgaat...
Zie maar of dat interessant genoeg is...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04 11:41

SBL

m10tech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:46:
Zou je ook een poll kunnen maken voor die mensen die sinds de zomer een Quatt hebben en wat hun score is over de tweede helft van 2024?
Ik snap dat dat ook een dilemma in zich heeft want wat als je de Quatt pas sinds december hebt...
Maar je hebt dan zeker allemaal nieuwe versies met interne flowmeter en bodemplaatverwarming die pas bij nul aan- en uitgaat...
Zie maar of dat interessant genoeg is...
Ik snap dat je ook graag wilt vergelijken, zeker als je de Quatt nog niet zo lang hebt.
Maar dan: half jaar? 3 maanden? 1 maand?
December 2024 is volgens mij qua COP goed vergelijkbaar met een heel jaar. Dan kun jij jouw maandCOP vergelijken met uitslag van de poll en heb je een goede verwachting wat je over een heel jaar kunt verwachten.
Ik ga niet nog een poll maken.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-05 13:36
De Quatt draait hier goed, maar ik begin me steeds meer te storen aan het rendementsverlies door de "domme" regeling van bodemplaat verwarming (aan onder 4 gr, uit boven 7 gr).

Omdat het de afgelopen weken net niet boven de 7 komt staat deze continue aan, ookal is het dagenlang boven de 4 graden. Mijn COP daalt door de bodemplaatverwarming van 5,8 naar 3,9.

Vandaag even getest (om 13u) door de temperatuur 1 minuut te verlagen en daarna te verhogen. De pomp draait daarna urenlang een stuk efficiënter. Dit zou de CiC toch zelf een stuk slimmer moeten kunnen regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G59mJAxDO-1YU8C0j7ixyssN03Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUeAVnIwIYazjwxg4aoWA2OI.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

• TeslaNerd
Dieg000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:34:
De Quatt draait hier goed, maar ik begin me steeds meer te storen aan het rendementsverlies door de "domme" regeling van bodemplaat verwarming (aan onder 4 gr, uit boven 7 gr).

Omdat het de afgelopen weken net niet boven de 7 komt staat deze continue aan, ookal is het dagenlang boven de 4 graden. Mijn COP daalt door de bodemplaatverwarming van 5,8 naar 3,9.

Vandaag even getest (om 13u) door de temperatuur 1 minuut te verlagen en daarna te verhogen. De pomp draait daarna urenlang een stuk efficiënter. Dit zou de CiC toch zelf een stuk slimmer moeten kunnen regelen.

[Afbeelding]
Join the club! Maak een ticket aan bij Quatt
Er zijn duizenden Quatts die dit hebben maar zolang maar een paar eigenaren dit een probleem vinden zie ik nog weinig aktie bij Quatt Support

• SBL

SBL

Trackerfire schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Hoe kan ik checken of mijn Quatt dit doet? Of heb ik iets gemist in de posts?
Bij oudere Quatts dus (grens onbekend).

Test: als het koud geweest is (<4) en het warmt weer op, tot 5 graden, verbetert je COP dan substantieel als je de Quatt even uit zet door thermostaat 1 minuut laag te zetten? Dan heb jij het probleem met bodemplaatverwarming die te lang aanblijft ook.
Kan relatief veel impact hebben als je Quatt zelfs bij koud weer slechts zachtjes hoeft te draaien.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• jj85
pietjm schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Als alles werkt en je hebt er geen “last” van, lekker niets doen. Als iedereen voor dit soort dingen tickets gaat aanmaken, snap ik Quatt wel dat het allemaal langer duurt of het gewoon links laat liggen.
Met Quatt heb je altijd de meest moderne warmtepomp. Dit dankzij de software-updates die ze uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YSnCvoXsAjN5TqE1pWRnI4SmeE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9fASkR5CXsdBS1sSq9YX0vRM.png?f=user_large

Jammer dat die updates bij @TeslaNerd niet zijn binnengekomen en hij met een domme/inefficiente bodemplaatverwarming zit. Dus dan mag hij toch gewoon een ticket aanmaken?

• TeslaNerd
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Ah.. op zich wel. Maar dat komt denk ik verkeerd in de cop berekening in de app.

Bij continu bedrijf is er een constant warmte verlies (het ding staat immers buiten). Bij puls bedrijf is dat warmteverlies “tijdens dat hij aan staat” ongeveer gelijk. En met het hogere vermogen relatief kleiner.
Echter… dat warmteverlies gaat gewoon door als hij uit staat. En dat zie je niet in de cop. Als de warmtepomp weer aan gaat moet hij eerst “de unit weer op temperatuur brengen”.
Kortom…. Als je hem in plaats van continu op pulsbedrijf gaat zetten met 2x het vermogen, zal hij niet 50% van de tijd aan gaan staan maar bijvoorbeeld 55%.
Dat zie je niet in de cop berekening.

Of dat echt zo is is erg lastig te bepalen. Je zou dan op 2x onder volstrekt vergelijkbare omstandigheden een run van 6 a 10 uur moeten doen. Dat is erg lastig.
Ja, de COP is slechts een grove indicatie. Ik kijk dan vooral naar het verloop van het opgenomen electrisch vermogen uitgedrukt in kwh/graaddagen en naar de opwarmsnelheid van mijn huis op basis van de kamertemperatuur.
De winst die ik direct zie bij slim pendelen is dat de bodemplaatverwarming niet meer aan staat en dat ik geen defrosts meer heb.
Overigens staat de Quatt niet uit als de compressor uit gaat maar blijft met een software update van vorig jaar water rondpompen op halve flow als de buitentemperatuur lager is. De warmteafgifte van mijn radiatoren gaat dan natuurlijk ook gewoon door

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2025 11:44 ]

• m10tech
paQ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Bij de start van een defrost stopt de fan ook. Zodra alles ontdooit is moet de fan gaan blazen om de boel weer droog te blazen/trekken.
In meer detail:
Een defrost start met enige tijd de bodemplaatverwarming aan.
Dan gaat de 4wegklep om en de fan uit. De verdamper wordt nu warm en het ijs smelt.
De compressor werkt op de laagste frequentie dus je ziet een dip in de powerinput.
Dan gaat de 4wegklep weer terug en de fan start.
Het water wordt getest of het boven de 18 graden is, eerst door pompen van binnenwater, daarna gas erbij.
Als dat gelukt is gaat alles weer normaal verder.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• TeslaNerd
m10tech schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:12:
een mogelijk alternatieve logica voor gas-uit:
Indien temperatureWaterOut > CSP - 2 kan de Quatt het verder alleen af...

Het patroon is overigens akelig identiek per cyclus...
In deze experimenten zijn alle manipulaties uit...
Maar mijn thermostaat logica is natuurlijk ook een vorm van manipulatie.
Concreet, de room setpoint loopt van 21.9 naar 21.3, de room temp van 20.2 naar 20.1.
de delta van @TeslaNerd gaat dus van 1.6 naar 1.2
[Afbeelding]
Misschien kun jij die deltaTroom2setpoint er ook nog bijzetten. Ik denk dat die namelijk deze cyclus aanstuurt. Ik had eigenlijk verwacht dat als de cv in een cyclus moet lopen om de watertemperatuur nog wat hoger te krijgen dat de compressor dan continu kan blijven lopen op een vast compressorniveau.
Jouw CiC laat de compressor nu ook “slim?” pendelen.
Zoals in een eerdere post aangekaart bij @paQ en [@Stefannn ben ik ook al een paar dagen bezig mijn Quatt met de CiC-hack te laten pendelen tussen 10 minuten op compressorniveau 8 en een paar minuten uit om de bodemplaatverwarming uit te laten en de defrostintervallen te verlengen

• TeslaNerd
Vanmorgen deze update ontvangen van Quatt Support op mijn ticket voor het onnodige energieverbruik door de bodemplaatverwarming die aanblijft tot +7 graden bij Quatts die tot midden 2024 zijn geinstalleerd:

Na de eerste reactie van Quatt Support een paar weken geleden om voor mijn ticket feiten en cijfers aan te leveren die mijn claim onderbouwen lijkt dit de reactie van de volgende lijn bij Quatt Support.

Ik krijg hiermee een toezegging op een uitleg hoe het werkt maar mijn ticket heb ik aangemaakt voor het aanpassen van mijn Quatt zodat de bodemplaatverwarming niet onnodig blijft aan staan tot +7 graden.
Beste ,

Onze excuses voor het late antwoord.
Ik zal hiervoor uitzoeken hoe dit precies werkt en hoe wij dit aansturen, als ik precies weet hoe wij dit allemaal besturen. Dan zal ik dit aan u uitleggen.
Ik vraag hiervoor nog een paar dagen wellicht geduld van u.

Met vriendelijke groet,
- Quatt

• s020506
TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:48:
Vanmorgen deze update ontvangen van Quatt Support op mijn ticket voor het onnodige energieverbruik door de bodemplaatverwarming die aanblijft tot +7 graden bij Quatts die tot midden 2024 zijn geinstalleerd:

Na de eerste reactie van Quatt Support een paar weken geleden om voor mijn ticket feiten en cijfers aan te leveren die mijn claim onderbouwen lijkt dit de reactie van de volgende lijn bij Quatt Support.

Ik krijg hiermee een toezegging op een uitleg hoe het werkt maar mijn ticket heb ik aangemaakt voor het aanpassen van mijn Quatt zodat de bodemplaatverwarming niet onnodig blijft aan staan tot +7 graden.

[...]
Ik kreeg vanmorgen ook een reactie op mijn vraag via email, alleen proberen ze zich er weer makkelijk van af te maken:
Nee, dit is door onze engineers zo bedacht, dit is een interne regeling en deze zit er om schade aan de warmtepomp te voorkomen.Wij willen als Quatt ook de grootste besparing en een betere planeet, als onze engineers mogelijkheden zien om ergens energie te besparen, hadden ze dit zeker gedaan.
Ik twijfel of ik hier op door moet gaan, of dat ik het moet laten en hopen dat jij wel iets voor elkaar krijgt.

PVoutput

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:48:

[...]
Ik vind dit altijd mooie initiatieven. Hopelijk krijg je iemand te pakken die er een goed antwoord door geeft en iets mee kan.

Toch moet je jezelf afvragen of Quatt dit niet al zelf weet en het (wel)overwogen beslissing is geweest tijdens het selecteren van onderdelen c.q. ontwikkelproces.

Wij zijn hier op tweakers druk bezig met het product begrijpen, reverse engineeren, experimenteren etc. en zouden graag Quatt betrekken bij vraagstukken en bevindingen. Echter blijft die handreiking vanuit hen uit. Dat kan een keuze zijn of een tekortkoming.
Als ze (Quatt) zaken niet exact weten of zouden kunnen verbeteren dan is deze community erg waardevol, maar waar ze "ons" eerder betrokken lijkt het nu angstvallig stil te zijn.

Bij gebrek aan transparantie promoten ze zich zelf vooral en lijkt feedback niet echt serieus genomen te worden (of ze laten dat niet zien).
Niet iedereen is zo bezig met de Quatt als mensen hier, voor velen is het gewoon set en forget. Zijn wij dan in de meerderheid en niet interessant of waardevol voor ze? Tja ik weet het niet....

Ik zou de community juist als zeer waardevol beschouwen en serieus nemen. Zeker omdat er veel kennis zit en je dit kunt gebruiken voor verbetering van je product. Of ze zijn bang dat wij er achter komen hoe het werkt en het allemaal niet zo spectaculair is als dat zij doen geloven....

Één ding is zeker, hun toekomst en de ondersteuning die zij leveren gaat spannend worden. Tenzij ze een vergaande samenwerking aan gaan met een grote "warmte"boer in Nederland zodat ze monteurs s kunnen uitwisselen (al heeft iedereen gebrek aan kundig personeel), maar dit doen ze al een beetje toch?

Wat mij het meeste stoort is dat je weinig garanties hebt op het moment dat je een probleem hebt. Ze doen waarschijnlijk hun best (de storingsmonteurs) maar als je supportafdeling ruk is dan staat de klant letterlijk in de kou.

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
s020506 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Ik kreeg vanmorgen ook een reactie op mijn vraag via email, alleen proberen ze zich er weer makkelijk van af te maken:

[...]

Ik twijfel of ik hier op door moet gaan, of dat ik het moet laten en hopen dat jij wel iets voor elkaar krijgt.
In de eerste reactie werd ik ook geintimideerd met de afsluitende opmerking:

“Onze regeltechniek is zo ontworpen dat je hier zelf niets aan hoeft te doen.”

Ik heb bij mijn reactie daarop aangegeven dat op tweakers forum bekend is dat nieuwe Quatts pas bij temperaturen onder nul de bodemplaatverwarming aan hebben en dat het onnodige energieverbruik bij mijn oudere Quatt 20-30% is.

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:43:
[...]

In de eerste reactie werd ik ook geintimideerd met de afsluitende opmerking:

“Onze regeltechniek is zo ontworpen dat je hier zelf niets aan hoeft te doen.”

Ik heb bij mijn reactie daarop aangegeven dat op tweakers forum bekend is dat nieuwe Quatts pas bij temperaturen onder nul de bodemplaatverwarming aan hebben en dat het onnodige energieverbruik bij mijn oudere Quatt 20-30% is.
Wordt de bodemplaatverwarming wel aangestuurd vanuit de CiC? Is er een modbus signaal zichtbaar?

Of zit dit ingebakken in de chinese besturing in de WP die ze hebben ingekocht en hebben ze er bij Quatt helemaal geen weet van?

• paQ
SBL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Wordt de bodemplaatverwarming wel aangestuurd vanuit de CiC? Is er een modbus signaal zichtbaar?

Of zit dit ingebakken in de chinese besturing in de WP die ze hebben ingekocht en hebben ze er bij Quatt helemaal geen weet van?
Ik denk het laatste. (bij de vroege modellen)
Maar dat maakt niet uit, want het is de slimste warmtepomp van Europa.

• TeslaNerd
SBL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, het zit ingebakken in de chinese besturing in de WP die ze hebben ingekocht en Ja, iemand bij Quatt heeft er weet van:
Over de modbus geeft de buitenunit een signaal via bit nr 2 van register 2108 naar de CiC als de bodemplaatverwarming aan staat. In de CiC wordt als deze bit aan staat 150Watt opgeteld bij de power input die de CiC in de json laat zien.

Quatt weet het, wij weten het, en nu weet Quatt ook dat wij het weten

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2025 20:02 ]

• paQ
TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Ja, het zit ingebakken in de chinese besturing in de WO die ze hebben ingekocht en Ja, iemand bij Quatt heeft er weet van:
Over de modbus geeft de buitenunit een signaal via bit nr 2 van register 2108 naar de CiC als de bodemplaatverwarming aan staat. In de CiC wordt als deze bit aan staat 150Watt opgeteld bij de power input die de CiC in de json laat zien.
En dat is geen schrijfbaar register?

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:40:
[...]

En dat is geen schrijfbaar register?
Er zijn 4 registers waarmee de CiC opdrachten schrijft naar de buitenunit en daar zit de bodemplaatverwarming niet bij.
De buitenunit geeft 40 registers (2099-2139) met data terug naar de CiC.

Zie ook het Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica forum

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2025 13:36 ]

• s020506
Mijn opvolging op de email over de bodemplaatverwarming:
Geen probleem dat het antwoord wat later is. Ik weet dat nieuwere modellen de bodemplaatverwarming alleen rond de defrost van de warmtepomp aan zetten. En dat ik een ouder model heb, en bij mij staat de bodemplaatverwarming veel meer aan.

Je zegt dat "als onze engineers mogelijkheden zien om ergens energie te besparen, hadden ze dit zeker gedaan." Betekent dit dat de schakeling van de bodemplaatverwarming voor mijn model niet aangepast kan worden?
En het antwoord:
Ik moet je helaas mededelen van wel. Als het energieverbruik omlaag had gekund, hadden de engineers dat wel gedaan. Dus dit geldt ook voor de bodemplaatverwarming.
Ik ben er niet van overtuigd dat deze man precies weet waar "de engineers" mee bezig zijn, maar ik accepteer maar dat mijn buitenunit minder zuinig is.

PVoutput

• TeslaNerd
s020506 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:40:
Mijn opvolging op de email over de bodemplaatverwarming:

[...]

En het antwoord:

[...]

Ik ben er niet van overtuigd dat deze man precies weet waar "de engineers" mee bezig zijn, maar ik accepteer maar dat mijn buitenunit minder zuinig is.
Haha, dat is inderdaad niet vereist voor de medewerkers van Quatt Support.

Ook leuk dat hij jouw vraag “dat het betekent dat de schakeling … niet aangepast kan worden?” beantwoord met
“Ik moet je helaas mededelen van wel”

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 13:59 ]

• TeslaNerd
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Nee, (mede) dat onderschrijft niet echt hun claims van de slimste warmtepomp van Europa :+
En bij de nieuwere modellen is ook (eenvoudig) winst haalbaar op dat vlak.

Ik vind het ook nogal uitspraken op hun website. (slimste, stilste, marktleider) Maar schijnbaar klaagt niemand erover. Als je dergelijke claims niet kunt onderbouwen, dan schurk je tegen misleidende reclame-voering aan.
Ik klaag al een jaar maar ben waarschijnlijk te braaf met wachten op de toegezegde onderzoeken en oplossingen.

In de specs zou er toch ook een knik in de COP-grafiek bij +7 graden moeten zitten voor de bodemplaatverwarming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NpPJbc5DuLVjk_8hovoSDlWaW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iafS6mLgYvJNP87a7hrhhQRw.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Ach, zo heb je ook klanten aan de kust met weinig vorstdagen en Oosterlingen die al tijden moeten krabben. C'est la vie.
Hoeveel uren is het onder 0?
Het zijn juist de uren boven nul waar de bodemplaatverwarming voor de vogels aanstaat.

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Het zijn juist de uren boven nul waar de bodemplaatverwarming voor de vogels aanstaat.
Tussen 0 en 7 dan.
Gaat aan bij 4 uit bij 7: reken ze!

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik klaag al een jaar maar ben waarschijnlijk te braaf met wachten op de toegezegde onderzoeken en oplossingen.

In de specs zou er toch ook een knik in de COP-grafiek bij +7 graden moeten zitten voor de bodemplaatverwarming?

[Afbeelding]
Grappig, Quatt heeft het wel eens gehad over een kantelpunt rond 2grC. Dit zou een verklaring zijn dat sommige Duo setups wat aan het pendelen zijn rond die temperatuur.

In deze onderste grafiek zie ik ook een vermogenspiek (thermisch) rond die 2grC...
Iemand enig idee wat hier de fysische achtergrond van is?

• TeslaNerd
medu80 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Die paar tientjes per jaar. Je bespaart paar honderd en dan klagen over drie tientjes.
Wil je mij alsjeblieft € 30,00 betalen voor 'Bodemplaatverwarming 2024' via https://tikkie.me/pay/nkd6dv8b6rpo9f2hp86

Deze link is geldig t/m 4 februari 🤡

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Wil je mij alsjeblieft € 30,00 betalen voor 'Bodemplaatverwarming 2024' via https://tikkie.me/pay/nkd6dv8b6rpo9f2hp86

Deze link is geldig t/m 4 februari 🤡
Kom eerst maar met bewijs dat er in 2024 158 uur verwarmd is met 150w en dat je geen winst hebt behaald bij gebruik Quatt

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 21-01-2025 16:02 ]

• TeslaNerd
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 01:20:
[...]

Ik bekeek je eerdere post nog eens en geloof dat ik het niet goed begreep.
Maar…
Volgens mij is “zo stabiel mogelijk op hetzelfde nivo draaien” het beste. Immers… in dat geval trek je het laagste vermogen. Daardoor de laagste temperatuurval bij zowel afgifte kant (radiator of vloerverwarming) en bron (de buiten unit). En met temperatuurval bedoel ik dan het warmteverschil over de luchtlaag tussen radiator/vloerverwarming versus de bulk van de kamer die op de ingestelde temperatuur moet staan, en buiten dus ook zoiets.
En om in bursts dezelfde energie te leveren zal je tijdens die bursts een hogere temperatuur moeten stoken.
Beide effecten leiden ertoe dat je energie levert met een lagere cop.
Dat zegt naar mijns inziens de theorie.

Jij zegt dat je in praktijk iets anders ervaart. Tja… ik geloof direct dat je dat ervaart. Maar vanuit de theorie kan ik dat niet verklaren. Dus ofwel ik zie iets over het hoofd met de theorie danwel je waarneming heeft een foutje.
Meer kan ik er zo niet van maken.
Afgelopen dagen waren ideaal om eens goed te tweaken met de nieuwe mogelijkheden iets aan te passen aan de besturing van de Quatt/CiC.

Ik heb nu een redelijk werkende pendelaar die ca 3-4 keer per uur pendelt (short cycle-t?) tussen de compressor op dubbel vermogen en de compressor uit maar wel de halve flow van de anti-freeze regeling.
Ik heb in HA wat grafieken gemaakt met de data van vanochtend (na de nachtverlaging en de opstart) pendelend op dubbel vermogen van ca 4kW tussen 4 uur en 8 uur.
En ter vergelijking daarna tussen 10 uur en 14 uur niet pendelend op ca 2kW.
En de schermprint uit de Quatt app.

take-aways van deze vergelijking:
- defrosts liggen verder uit elkaar bij de pendelende Quatt
- in de eerste 10 minuten van iedere (pendel)run staat de bodemplaatverwarming nog niet aan

@Stefannn graag jouw suggesties en opmerkingen als afgestudeerd regeltechnieker hoe dit pendelproject nog kan worden verbeterd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN-xj8mIPtU3pnFcnvcZMpESLRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAahuonYaLGMNOmysuxuQMFX.png?f=fotoalbum_large

In video in de link hieronder de volledige HA-dataset:
NB: om half 2 schiet de opwarmsnelheid omhoog omdat de kinderen de oven aan hadden voor een krokettenlunch :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJM1d047ZQqSNX3KMDp4iTXfEgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ulZEDVpgjyM4Z3Xu2hSE9P12.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 17:06 ]

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:25:
[...]

De besparingen die je aanhaalt zijn inherent aan een warmtepomp vs CV ketel.
En ja, het is locatieafhankenkelijk. Maar jij hebt ws ook nog een die <4 inschakelt en >7 pas uit.
Dat zijn best een boel uren/dagen per jaar hoor.
In mijn regio zijn 40 dagen waarbij de temperatuur niet boven de 5 komt.
dan zijn er nog 100 dagen waarbij het iig enkele uren <5 is.
Laat ik aan de zeer voorzichtige kant gaan zitten: 500 uur per jaar. (maar kunnen er zomaar 1000+ zijn)

500 x 0,28 = 140 euro per jaar zo voor de vogeltjes.
x 15 jaar = 2100 euro
het dubbele voor een duo

Snap niet dat dat eenvoudig even wegberedeneerd wordt bij een leverancier die claimt de slimste warmtepomp van europa aan je te hebben verkocht. Als concurrentie 1000 euro duurder uitviel (incl controller/thermostaat) dan was de Quatt het beste sinds gesneden brood!

edit: oh, zie intussen @jj85 zijn sheetje :z
(Bedragen zijn aangepast: €100 naar beneden in originele post)

Ik denk dat ik dat ook wel uitgeef aan vogelvoer: ze zijn gek op mijn afdak, ik ben gek met mijn vogels, ook al houden ze ervan mijn 3 katers te frustreren: zij onbereikbaar bovenin, in de 7 druivenstruiken, 3 likkebaardende katers op tafel.

Postte net ook al dat wat ik per jaar bespaar ga inzetten voor de aanschaf van Quatt 2.
Kan zo gekocht uit besparing, bodemplaatverwarming of niet.

• paQ
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat ik dat ook wel uitgeef aan vogelvoer: ze zijn gek op mijn afdak, ik ben gek met mijn vogels, ook al houden ze ervan mijn 3 katers te frustreren: zij onbereikbaar bovenin, in de 7 druivenstruiken, 3 likkebaardende katers op tafel.

Postte net ook al dat wat ik per jaar bespaar ga inzetten voor de aanschaf van Quatt 2.
Kan zo gekocht uit besparing, bodemplaatverwarming of niet.
the point... you are missing it

• s020506
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Tja, die €140 per jaar doet me niks, sorry.
Die €12 per maand mis ik niet, wel spijtig voor iemand die dat niet kan missen.
Als 140 euro je niks doet per jaar, mag je ze ook naar mij over maken. Ik stuur je ook zo wel een tikkie ;)

Ik snap je opmerking wel. Van de andere kant, als de Quatt 15 jaar mee gaat, kost het mij meer aan bodemplaatverwarming dan een halve Quatt zelf mij heeft gekost.

PVoutput

• Friezin
  • Niet online
s020506 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Als 140 euro je niks doet per jaar, mag je ze ook naar mij over maken. Ik stuur je ook zo wel een tikkie ;)

Ik snap je opmerking wel. Van de andere kant, als de Quatt 15 jaar mee gaat, kost het mij meer aan bodemplaatverwarming dan een halve Quatt zelf mij heeft gekost.
En hoeveel bespaar je nu op energiekosten? Dat noem ik winst.

Ik heb er nu eenmaal geen behoefte aan om te gaan zitten treuren om zaken die ik toch niet kan veranderen. Raad het anderen ook aan.

Die €140 heb ik al lang weer uitgegeven aan uitgebreide etentjes met zoon en schoondochter (en wie verder maar net toevallig aanschuift) en flink wat theatherbezoeken. Het is al lang weer op, jammer hè 😂.

• s020506
medu80 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Bedankt, ik verhuis maar meteen naar Vlissingen, bespaart me dus geld.
Zinloos. Als je daar gaat wonen en een Quatt bestelt krijg je een nieuwe met efficiënte bodemplaatverwarming.

;)

PVoutput

• AlfredPteD
medu80 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Dat is wel heel erg rigoureus. 1000 uur, stel dat het klopt? Dan nog staat ie niet altijd aan, onder de 4 graden aan boven de 7 uit. Maar ook je energietarief is vrij hoog, had je ook op kunnen besparen. Ik betaal 0,15 nacht en 0,18 dagtarief. Dus stel je voor dat ik bij je op de Noordpool zou wonen.

1000 x 0,150 x 0,16* (gemiddeld) = 24 euro. Waar maak je je druk om. De computer om continue te reageren op dit onzin bericht verbruikt al meer. En daarnaast heeft meneer de topicstarter het apparaat voor een bijzonder goed prijsje ontvangen. Klanten van nu betalen meer, dus ik zou zeggen, laat hem die 2000 euro dat het nu meer kost overmaken naar Quatt en eisen dat ie de nieuwe revisie ontvangt. Dat gebeurt ook niet. Lekker goedkoop aanschaffen en achteraf zeuren om die paar tientjes. Maar dat ie al jaren bespaart hoor je niemand meer over.

*Waarom, 0,16 en niet 0,165, tja omdat het nachttarief is en in de nacht vaker kouder is.
Ik zou alle laatste pagina's kunnen quoten voor dit onderwerp, ik heb deze maar gekozen want hier wordt gezegd "stel dat het klopt"

Ik heb toevallig nog wat data van mijn weerstation liggen. Niet geijkt of gecertificeerd, maar wel meetdata. In Delft, in mijn achtertuin. De data zijn 10 minuten data, netjes per dag bewaard in een csv bestandje.

In 2022 waren er opgeteld 1253 uur waarbij de buitentemperatuur zakte onder de 4 graden en weer boven 7 graden uit kwam. Dus waarbij de bodemplaatverwarming aan zou staan.

In datzelfde jaar waren er 346 uur dat de temperatuur onder 0 graden was. Het verschil is 907 uur. Met een vermogen van 150 W kom je dan uit op een energieverbruik van 136 kWh voor 2022. Reken met je eigen tarief uit wat dit zou kosten. Als je met nachttarieven wilt spelen doe dan als volgt : 80/168 * 136 * dagtarief + 88/168 * 136 * nachttarief.

• Friezin
  • Niet online
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:47:
[...]

Ik zou alle laatste pagina's kunnen quoten voor dit onderwerp, ik heb deze maar gekozen want hier wordt gezegd "stel dat het klopt"

Ik heb toevallig nog wat data van mijn weerstation liggen. Niet geijkt of gecertificeerd, maar wel meetdata. In Delft, in mijn achtertuin. De data zijn 10 minuten data, netjes per dag bewaard in een csv bestandje.

In 2022 waren er opgeteld 1253 uur waarbij de buitentemperatuur zakte onder de 4 graden en weer boven 7 graden uit kwam. Dus waarbij de bodemplaatverwarming aan zou staan.

In datzelfde jaar waren er 346 uur dat de temperatuur onder 0 graden was. Het verschil is 907 uur. Met een vermogen van 150 W kom je dan uit op een energieverbruik van 136 kWh voor 2022. Reken met je eigen tarief uit wat dit zou kosten. Als je met nachttarieven wilt spelen doe dan als volgt : 80/168 * 136 * dagtarief + 88/168 * 136 * nachttarief.
Deze post van @jj85 is dan toch handiger: die rekent grofweg voor dat het gemiddeld €40 per jaar kost. En we hebben hier al een hele discussie over gehad, zullen we maar niet weer?
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• paQ
[...]

Waarbij je dus ook zou kunnen regelen dat ipv die 136 kWh, je alleen (0.17 * aantal defrosts <0 ) * 150W doet.
Kom je ws rond de 10 kWh uur uit in jouw voorbeeld. (iets meer dan 1 defrost per uur 345 keer)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 23:03 ]

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:00
[...]

Mooie samenvatting, ik slaap er geen uurtje minder van.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Friezin
  • Niet online
AlfredPteD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:49:
[...]

[...]

Ik wilde het eigenlijk niet hebben over die temperatuursdaling in de nacht, maar nu we het er toch over hebben.

Om een open raam als boosdoener aan te wijzen is een open deur. Door een open raam gaat zeker warmte verloren. Maar het binnenklimaat moet ook leefbaar blijven, dus moet er verse lucht naar binnen (of beter: afgewerkte lucht naar buiten). Dat is een lastige afweging.

Gezien de staat van isolatie van mijn huis zou ik volgens de isolatie robots op internet nog twee dingen moeten doen: kieren dichten (heeft natuurlijk geen zin als er een raam openstaat) en mechanische ventilatie aanbrengen, wat niet nodig is als er een raam open staat. Zeg het maar.
Over "stoken voor de vogeltjes" gesproken, dit vind ik wel de overtreffende trap.
1 volle graad verdwijnt er IEDERE 1,5 uur mede door dat raam, besef je dat?
Dit doet je besparing qua kWh op de nieuwere bodemplaatverwarming wel teniet.

Zijn ventilatieroosters die je zelf open en dicht(er) kunt doen een optie?
Heb 4 in kamer/keuken, voldoen prima. Altijd vol open, bij vorst wat dichter.

• AlfredPteD
Friezin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Over "stoken voor de vogeltjes" gesproken, dit vind ik wel de overtreffende trap.
1 volle graad verdwijnt er IEDERE 1,5 uur uit dat raam, besef je dat?
Dit doet je besparing qua kWh op de nieuwere bodemplaatverwarming wel teniet.

Zijn ventilatieroosters die je zelf open en dicht(er) kunt doen een optie?
Heb 4 in kamer/keuken, voldoen prima. Altijd vol open, bij vorst wat dichter.
Dit is pure nonsens. De warmte verdwijnt ook via muren, ramen, vloer en dak.

Dit heeft helemaal niks te maken met "stoken voor de vogeltjes". Ik heb mijn raam bewust open omdat daarmee het binnenklimaat beter wordt. Ik stook dus om het binnenklimaat goed te houden. Binnenklimaat mag wat kosten. Ik heb ook ventilatieroosters, die staan ook open, en ik kan ze zelf open en dicht doen.

Stoken voor de vogeltjes is de kachel buiten zetten, en is weggooien van energie en dus geld. En als je dat beseft maar er niks aan wil doen, dan is dat je eigen keuze. Daar heb ik wel een mening over maar die is hier niet van belang.

• TeslaNerd
Stefannn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:34:
@TeslaNerd ,
Je moet het helemaal zelf weten…
Maar ik heb het toch even voor je opgezocht.
Hier en hier
Compressor van Warmtepomp gaat 120.000 tot 150.000 start/stops mee. En dat is het duurste onderdeel. Vervangen is net zo duur als hele unit vervangen. Einde oefening dus.

Bij 12…15 jaar wil je dus maximaal 10.000start/stops per seizoen. Over een seizoen van 150 dagen is dat 70 start/stops per dag. Kortom… ongeveer 3 per uur.
Als je in de koudere periodes niet hoeft te pendelen en continu kan draaien mag je in de matige periodes naar het dubbele, 6 per uur.

Maar…
Ik zou je met deze wijsheid sterk afraden om “expres te gaan pendelen”.
Quat vindt (als ik het hier zo lees, ik heb geen quatt) pendelen met periodes van 10 minuten wel ok. Dat is dus 6 per uur. Dat klopt dan dus wel ongeveer maar alleen als je in de periodes dat het koud genoeg is “niet pendelend continu gaat draaien”.

Nb…
Iedereen mag zijn eigen mening hebben.
Doe er je voordeel mee.
Beetje zonde echter als je in je enthousiasme de 12..15 jaar levensduur er in 3..5 jaar doorheen jast.

(Ikzelf ben volledig doorgeslagen en controleer mijn 2 aan/uit water/water warmtepomp met een regime van 1x per dag en dat gaat heel behoorlijk. Dat was meer een soort test/uitdaging. Ik wil het gaan aanpassen naar 3x per dag met dynamisch tarief optimalisatie. 1 run ‘s nachts om goedkoop zoveel mogelijk energie in het huis te duwen, 1 run overdag om relatief goedkoop de huiskamer op avond temperatuur te brengen, en “indien nodig” 1 run in de tweede helft van de avond om de avond wat te verlengen.)
Dankjewel @Stefannn voor deze getallen. Ik had van eerdere discussies hier op het forum onthouden dat het maximaal 2-3 starts per uur mogen zijn voor een levensduur van 15-20 jaar.

Ik maak mij daarom niet zo veel zorgen om dit experiment te doen.
Met deze getallen zal het dan ook wel meevallen om te pendelen op een beperkt aantal dagen per stookseizoen dat pendelen (met een Quatt in mijn huis ;-)) efficienter is dan lange runs draaien met meer defrosts en de bodemplaatverwarming continu aan op 150 Watt.

Ik heb nog even gesproken met Prof Dr Google hierover en die gaf mij nog een interessante quote van een Tesla forum:
With a digital scroll cycling the compressor is not bad for it in fact that's the beauty of a digital scroll is that you can start and stop it as much as you want because the asmp draw is super low on start up
https://teslamotorsclub.c...ort-cycling.327604/page-5

En deze gezellige mannen uit de US&A met de gouden regel voor een lang compressor leven: "keep it below 225 to stay alive"

• jj85
Met temperaturen <-5grC een nieuwe observatie gedaan (nieuw model Quatt, @TeslaNerd hoe is dit bij jou? Wellicht geen -5grC in Amsterdam afgelopen nacht ;) )

Beneden deze temperatuur schakelt de bodemplaatverwarming weer uit. Enkel aan bij een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqT2nNDNFKXqVCRiZNghLySDYQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPNRnwGBfgH6x20VYqZ18fAI.png?f=fotoalbum_large

Heeft er iemand een goede suggestie waarom dit zo is? Of eigenlijk meer, waarom staat BPV continu aan tussen 0grC en -5grC?

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2025
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:02:
Met temperaturen <-5grC een nieuwe observatie gedaan (nieuw model Quatt, @TeslaNerd hoe is dit bij jou? Wellicht geen -5grC in Amsterdam afgelopen nacht ;) )

Beneden deze temperatuur schakelt de bodemplaatverwarming weer uit. Enkel aan bij een defrost.

[Afbeelding]

Heeft er iemand een goede suggestie waarom dit zo is? Of eigenlijk meer, waarom staat BPV continu aan tussen 0grC en -5grC?
Omdat de luchtvochtigheid dan heel laag is en het juist gaat vriesdrogen?

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:02:

[Afbeelding]

Nee, <-5 heeft mijn Quatt nog niet gemeten

• TeslaNerd
onlinaius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:43:
[...]
De verbanden zijn namelijk nagenoeg lineair: afgifte is een lineair verband tussen de temperatuur van de woning, en de temperatuur van de aanvoer, warmteverlies is een lineair verband tussen buitentemperatuur en binnentemperatuur, en efficientie van de warmtepomp is ongeveer een lineair verband met de aanvoertemperatuur.

Nu gaan we de hele woning evenveel verwarmen. Door de extra afgifte win je 5.6% (ik neem even mijn cijfers), waardoor je nu 174 eenheden hebt om mee te spelen. 174 delen door 12 is een verschil met de buitentemperatuur van 14.5. Dat betekend dat nu je hele woning 19.5 graden is.

Maar dat wilde je niet, je wilt die woonkamer 20 graden, zonder meer te verbruiken.

Laten we zeggen dat we dan de helft van de voorgaande warmte op de hal zetten, waardoor je de woonkamer wat warmer kunt maken. Helaas verlies je hierdoor ook weer de helft van die efficientiewinst en je woonkamer is nog steeds niet op de gewenste 20.

Uiteindelijk kom je na een hoop herverdelen uit op...

Woonkamer 20, hal 15 (oftewel, niet verwarmen).

De cijfers kunnen uiteraard verschillen, maar als je gaat rekenen kom je vaak op zulke getallen uit, tenzij de afgifte in je primaire ruimtes zo beroerd is dat je de secundaire ruimtes echt nodig hebt om genoeg warmte af te kunnen zetten.
Als jij gaat rekenen met de cijfers van een ander dan zak je direct weg in een moeras van zachte aannames en veronderstelde lineaire relaties die niet meer lineair zijn als het buiten gaat waaien of als de bodemplaatverwarming aan gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 04-02-2025 09:09 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:49
TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:08:
[...]

Als jij gaat rekenen met de cijfers van een ander dan zak je direct weg in een moeras van zachte aannames en veronderstelde lineaire relaties die niet meer lineair zijn als het buiten gaat waaien of als de bodemplaatverwarming aan gaat.
“Ergens mee rekenen” is beter als “niet rekenen”.
Deze analyse is trouwens niet zo “quatt specifiek” maar een poging om de narrative “beter om binnen de schil alles te verwarmen” een nuance te geven. Die narrative heeft zeker waarde maar valt of staat met de verhouding “isolatie naar buitenl, “isolatie tussen kamers”, “cop temperatuur afhankelijkheid” en “opgesteld vermogen per kamer”.
Er staat eigenlijk al een poosje op mijn “todo lijstje” om dat eens wat fundamenteler uit te zoeken maar de prioriteit daarvan blijft redelijk laag.
Kortom…
Mooie analyse @onlinaius !
En zeker het laatste woord niet over gezegd.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• m10tech
Friezin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Even goed lezen.
Het gaat mij om de stelligheid waarbij gesteld wordt dat die flow 800 wordt bij iedereen en dat bij 98 ik 400 heb niet klopt (maar onmeetbaar laag hoort te zijn). Vóór de nieuwe pomp was jij blijkbaar, net als ik, een van de anderen waar ik op doel.
Heb je printje van @Animal_X gezien waar die flow wel zichtbaar is?
@Friezin , je hebt helemaal gelijk. Elke waarneming die hier wordt gedeeld is in de context van de opstelling en bouwjaar van de Quatt.
Het feit dat jij met een oudere Quatt andere dingen waarneemt toont aan dat Quatt dingen veranderd.
En dan hebben we nog de reparaties die daarna ook het gedrag veranderen.
Over stelligheid: over mijn waarnemingen ben ik stellig, meer niet.
@Animal_X heb jij toevallig het typenummer van je flowmeter?? Die zit natuurlijk in je Quatt, dus als je die niet open wilt maken is dat ook OK...

Over jouw 400 l/h voor mode 98 lijkt het net als bij de bodemplaatverwarming een conservatief ontwerp.
"Beter ruim teveel erdoor, want dan weten we zeker dat het goed gaat."
Met de waarnemingen uit het veld en de productontikkeling hebben ze gevonden dat 100 l/h ook goed is.
En toen daar weer uitkwam dat de flowmeter dat niet kon zien hebben ze een andere gekozen die dat wel kan laten zien...

Al met al een bewijs dat Quatt echt probeert een steeds beter product te maken.

• Friezin
  • Niet online
m10tech schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:58:
[...]

@Friezin , je hebt helemaal gelijk. Elke waarneming die hier wordt gedeeld is in de context van de opstelling en bouwjaar van de Quatt.
Het feit dat jij met een oudere Quatt andere dingen waarneemt toont aan dat Quatt dingen veranderd.
En dan hebben we nog de reparaties die daarna ook het gedrag veranderen.
Over stelligheid: over mijn waarnemingen ben ik stellig, meer niet.
@Animal_X heb jij toevallig het typenummer van je flowmeter?? Die zit natuurlijk in je Quatt, dus als je die niet open wilt maken is dat ook OK...

Over jouw 400 l/h voor mode 98 lijkt het net als bij de bodemplaatverwarming een conservatief ontwerp.
"Beter ruim teveel erdoor, want dan weten we zeker dat het goed gaat."
Met de waarnemingen uit het veld en de productontikkeling hebben ze gevonden dat 100 l/h ook goed is.
En toen daar weer uitkwam dat de flowmeter dat niet kon zien hebben ze een andere gekozen die dat wel kan laten zien...

Al met al een bewijs dat Quatt echt probeert een steeds beter product te maken.
Dank voor de nuance. Quatt zit (gelukkig) niet stil.
Fijn om te weten. Die 400 l/u worden vaker genoemd bij 98. Blijkbaar wordt dan nu de standaard flow, zoals jij stelt, vast op 800 l/u gehouden, bij mij zeker nog niet.
En je relaas over de flowmeter: 100% eens.

Ik sta op nominatie voor een 2de Quatt.
Zal mij benieuwen wat ze gaan doen met de flowmeter (de mijne zit onder cv: halen ze die weg? Komt er dan ook een flowmeter in mijn oude? Vervangen ze de daarvan pomp?)

• jj85
faberr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb vannacht hetzelfde getest, maar dan bij een buitentemperatuur van -3°C. De ketel stond uit en de thermostaat bleef constant op 19,7°C. Bij mij zakte de temperatuur naar 19,2°C, terwijl de Duo continu rond de 2,75 kW draaide.

Volgens de specificaties zou de Duo bij -7°C en een watertemperatuur van 45°C een vermogen van 3 kW moeten kunnen leveren. Weet iemand waarom de laatste 0,25 kW niet wordt benut? Bij 2°C buitentemperatuur staat er zelfs 3,3 kW vermeld, dus je zou verwachten dat hij bij -3°C ergens daartussen zou zitten als hij op maximaal vermogen draait.

@medu80 Komt jou maximale verbruik overheen met de Quatt specificaties?
beter vergelijken met thermische vermogen. Er komt ook nog 2x 150W bodemplaatverwarming bij in jou geval. Dus elektrisch vermogen is lastig vergelijken

• faberr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-03 22:02
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:37:
[...]
beter vergelijken met thermische vermogen. Er komt ook nog 2x 350W bodemplaatverwarming bij in jou geval. Dus elektrisch vermogen is lastig vergelijken
Duidelijk! Ik heb bijvoorbeeld van 5:00 tot 6:00:

Warmte Quatt: 6,81kWh
Elektriciteit verbruik: 2,68kWh
COP 2,5
Buitentemperatuur -3°C
Water temperatuur 38°C

• harv
  • Laatst online: 12:35
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:37:
[...]
beter vergelijken met thermische vermogen. Er komt ook nog 2x 150W bodemplaatverwarming bij in jou geval. Dus elektrisch vermogen is lastig vergelijken
@jj85

En dat klopt bij mij dus van geen kanten,; nog steeds een veel te hoog hp2 vermogen door grote water temperatuurafwijkingen. Bij lage temperaturen ongeveer 0,5 graad, bij 40 graden scheelt het wel 2,5 graad. Is dus vermogensafwijking van ongeveer 2,3 kw!!! :( :(
Maar toch nog geen gas verstookt. In euros kost de energie me ongeveer 55% minder.

Dus toch nog tevreden! :) :)

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
AlfredPteD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Ik vertrouw de waarde van Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet. Er lijkt geen relatie met de 4weg-klep te zijn. Die laatste zegt (mij) of er sprake is van een omgekeerde heatpump, dus of er sprake is van een defrost fase. Kun je ook de 4weg-klep toevoegen in het overzicht ?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moment van het starten van een defrost fase een combinatie is van metingen en een algoritme, maar dat de defrost fase zelf een vaste procedure is, dus met vaste tijden.
Waarom zou je Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet vertrouwen?
Bij temperaturen >0grC zie je dat de bodemplaatverwarming aan gaat zodra Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost actief wordt. Dit is het begin van de defrostcyclus.
Na een x aantal minuten van opwarmen, schakelt vervolgens de 4-wegklep om daadwerkelijk het defrosten te starten.

• AlfredPteD
jj85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Waarom zou je Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet vertrouwen?
Bij temperaturen >0grC zie je dat de bodemplaatverwarming aan gaat zodra Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost actief wordt. Dit is het begin van de defrostcyclus.
Na een x aantal minuten van opwarmen, schakelt vervolgens de 4-wegklep om daadwerkelijk het defrosten te starten.
Omdat die op een ogenschijnlijk willekeurig moment 'off' gaat, terwijl de defrost dan nog een tijdje doorloopt. Misschien is een betere opmerking dat ik niet weet welke waarde ik hier aan moet hechten.

• jj85
raven22 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:26:
In een oudere versie van de app zag ik het 'standby' verbruik van mijn duo als 20watt.
Nu in de nieuwe versie is het 113watt. De temperatuur was boven de 4 graden (volgens de app).
Klopt dit?
heb jij toevallig een ouder model waarbij de bodemplaatverwarming pas bij 7grC weer uit gaat?

• s020506
jj85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:08:
[...]
heb jij toevallig een ouder model waarbij de bodemplaatverwarming pas bij 7grC weer uit gaat?
Die staat alleen aan als de buitenunit 10 minuten echt heeft aan gestaan bij een temperatuur onder de 4 graden. En gaat dan pas uit als de temperatuur boven de 7 graden komt, of wanneer de warmtepomp uit gaat. In standby, of anti vries circulatie staat de bodemplaatverwarming uit.

PVoutput

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:09
jj85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:08:
[...]
Ja dat heb ik wel, maar buiten temp is niet onder de 4 geweest.
En als ik bij verbruik in homewizard kijk (meter op eigen groep in de meterkast) is het wel 20 watt zoals je mag verwachten. Vreemd dat de app dan 113 aangeeft. De CIC neemt ook niet meer dan een paar watt neem ik aan.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• jj85
raven22 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:43:
[...]

Ja dat heb ik wel, maar buiten temp is niet onder de 4 geweest.
En als ik bij verbruik in homewizard kijk (meter op eigen groep in de meterkast) is het wel 20 watt zoals je mag verwachten. Vreemd dat de app dan 113 aangeeft. De CIC neemt ook niet meer dan een paar watt neem ik aan.
Wat @s020506 al terrecht aangaf, is bodemplaatverwarming natuurlijk ook niet actief tijdens standby 8)7

Bij mijn Quatt Duo pakt elke Quatt tijdens standby 5.15W.
Dus totaal 10W verbruik in standby.

Dit is ook wat ik in de Quatt app zie nu.

Naar mijn weten telt de Quatt app het vermogen van de CiC niet mee.

• raven22
jj85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Wat @s020506 al terrecht aangaf, is bodemplaatverwarming natuurlijk ook niet actief tijdens standby 8)7

Bij mijn Quatt Duo pakt elke Quatt tijdens standby 5.15W.
Dus totaal 10W verbruik in standby.

Dit is ook wat ik in de Quatt app zie nu.

Naar mijn weten telt de Quatt app het vermogen van de CiC niet mee.
die 5watt zie ik bij mij ook, maar als het wat kouder is wordt het 10watt per quatt.
zal mijn cic eens resetten, kijken of dat verschil maakt

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• jj85
SBL schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:43:
Leuk, data vergelijken!
Ik heb maar even een lijstje gemaakt van wat Tweakers onlangs hebben gepost.
[Afbeelding]
Ik vind het handig/leuk om er een installatiedatum bij te hebben en afgiftesysteem in 2 woorden.
En niet alleen je COP, maar ook hoeveelheden (hoe hard moet Quatt werken?) en hoeveel gas je daarnaast dan nog gebruikt voor verwarming.
Als je specifieke aanvullingen/correcties hebt, of erbij wilt op de lijst, stuur dan even een DM, met je installatiedatum, Quatt-versie (mono/duo; v1 v2 AE), je afgiftesysteem en je verbruik per kalenderjaar, uit de Quatt app.
De rode cijfers in de lijst zijn van heel stookseizoen, dus geen eerlijke vergelijking. Ik heb gekozen voor jaartotalen omdat iedereen die makkelijk uit app af kan lezen.
Moet thermostaat er ook nog bij? Andere opmerkingen/tips?
Zie DM ;)

Sinds (mei?) vorig jaar is het modelnummer aangepast naar v1.5 (AMM4-V1.5).
Dit type heeft flowmeter intern + antivriesklep intern en bijv bodemplaatverwarming werkt bij andere temperaturen.
Wellicht dat er wel meer verschillen tussen V1 en V1.5 zitten...

• jj85
De update van V1 rond voorjaar 2024.
Bekende wijzigingen:
- andere aansturing van de bodemplaatverwarming
- flowmeter in de Quatt (ipv onder CV bij versie 1)
- antievriesklep in de Quatt (ipv buiten de Quatt)

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
puik idee, klinkt als m'n volgende tweak :P "best part is no part"

echter zou wel kunnen onderzoeken of een deel van de bodemplaat weghalen een optie is of in hoeverre de bodemplaatverwarming zelf te tweaken is, dat ie alleen aangaat wanneer nodig.
Ik heb voor het komende stookseizoen nog een eenvoudige tweak op de buitentemperatuur sensor van de Quatt gevonden voor het tweaken van de 150 Watt bodemplaatverwarming. De sensor die in een plastic doosje aan de achterkant van de buitenunit hangt kan zonder dat doosje eenvoudig door het gat terug naar binnen worden geleid in de kast. Het temperatuurverloop is hiermee (vanaf 4 september) minder grillig en met de sensor in de buurt van een paar dikke condensatoren op de Megmeet printplaat structureel een paar graden boven de knmi-buitentemperatuur voor mijn locatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4gZY_Q-V9vdn6zpSH643RaDw1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh70I8oOl41SEK5D1xJgtMjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOmfC1Vfw2qWogcuzdewu74Yl90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af0J3zm9ArASsqqt9iUSH7sb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX1e_qpEsfXel6Xx9HY3uQg5Tjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcHUH3C4TBaFxdaGAgwyo5I4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 09-09-2025 13:47 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:40
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb voor het komende stookseizoen nog een eenvoudige tweak op de buitentemperatuur sensor van de Quatt gevonden voor het tweaken van de 150 Watt bodemplaatverwarming. De sensor die in een plastic doosje aan de achterkant van de buitenunit hangt kan zonder dat doosje eenvoudig door het gat terug naar binnen worden geleid in de kast. Het temperatuurverloop is hiermee (vanaf 4 september) minder grillig en met de sensor in de buurt van een paar dikke condensatoren op de Megmeet printplaat structureel een paar graden boven de knmi-buitentemperatuur voor mijn locatie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou wel even goed monitoren wat dat doet met je defrosts. Die lijken namelijk op een tijdsschema te gaan op basis van de buitentemperatuur. Vooral rond het vriespunt krijg je hiermee mogelijk te weinig defrosts, als de temperatuursensor bijv 5 ipv 1 graad meet.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TeslaNerd
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:29:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vanochtend is mijn Quatt voor de eerste keer gestart met de naar binnen in de kast verlegde buitentemperatuursensor. Geen probleem met starten hoewel de gehackte buitentemperatuur nog iets boven mijn stooklijnstarttemperatuur van 15 graden lag. Vergelijk met de knmi buitentemperatuur voor mijn locatie die 4 graden lager ligt. Goed te zien is dat de water flowtemperatuur eerst even dipt naar de temperatuur binnen in de buitenunit bij het starten van de flow in Quatt standby mode=1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjzt41ZVujdYMVEErnAwMrgZpAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qabNiQk48VugQjOGQ59kAtc8.jpg?f=fotoalbum_large

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
In jouw geval zou ik alle COP-winst voor eigen rekening boeken 8)
Van @SBL heb ik niet gehoord dat er iets is gewijzigd aan zijn afgiftesysteem
Klopt, niets gewijzigd aan mijn afgiftesysteem (het is er nog niet van gekomen de T11 op zolder te vervangen door T33). Geen wijziging te zien in Quatt COPuitgangspunten.

Maar toch zie ik een forse verbetering in de COP:
seizoen1: COP bij Tlift van 28 is 4,0
seizoen2: COP bij Tlift van 28 is 5,0 (daar was ik vorig jaar over aan het juichen)
seizoen3 (net begonnen, extrapoleren gevaarlijk, bodemplaatverwarming nog uit): COP bij Tlift van 28 is 6,1
(Tlift is het temperatuurverschil dat Quatt moet maken, van buitentemperatuur lucht Tb naar output watertemperatuur Ta)

• TeslaNerd
SBL schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Klopt, niets gewijzigd aan mijn afgiftesysteem (het is er nog niet van gekomen de T11 op zolder te vervangen door T33). Geen wijziging te zien in Quatt COPuitgangspunten.

Maar toch zie ik een forse verbetering in de COP:
seizoen1: COP bij Tlift van 28 is 4,0
seizoen2: COP bij Tlift van 28 is 5,0 (daar was ik vorig jaar over aan het juichen)
seizoen3 (net begonnen, extrapoleren gevaarlijk, bodemplaatverwarming nog uit): COP bij Tlift van 28 is 6,1
(Tlift is het temperatuurverschil dat Quatt moet maken, van buitentemperatuur lucht Tb naar output watertemperatuur Ta)
Is de Tlift van 28 graden nu niet bij een gemiddeld hogere buitentemperatuur lucht Tb?

• jj85
Hansie_P schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Vandaag heb ik nog eens gekeken toen de warmtepomp aan het draaien was en het is nu niet meer druppelen, maar een klein stroompje.
[Afbeelding]
Dat er water uit komt is normaal. Water uit de buitenlucht condenseert tegen de koude verdamper. Dit kan best veel zijn (Quatt noemt wel eens 30L per dag).
De kabel zelf gaat nergens heen. Deze zit aan de zijkant vastgebonden.
[Afbeelding]
Warmtekabel, verlengde van de bodemplaatverwarming. Om bevriezing te voorkomen in de winter. Zoals @paQ zegt, deze zou je in een afvoer kunnen hangen om dichtvriezen te voorkomen.
Dit zijn de "uitgangen" aan de rechter onderkant.
[Afbeelding]
De linker onderkant heeft enkel de uitgang met de kabel er in.
Links is de antivriesklep. Deze gaat open zodra de watertemperatuur te laag wordt (indien systeem lange tijd spanningsloos is + heel koud buiten). Dit om het systeem leeg te kunnen laten lopen om schade door bevriezing te voorkomen.

Rechs is, vermoedelijk, de uitlaat van een overdrukventiel. (op basis van de foto's van @Mr.White: Mr.White in "Ervaringen met Quatt Deel 2")

• TeslaNerd
Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Ik heb m niet, waarom zou Quatt dit dan soms installeren?
Heeft de V2 buitenunit geen bodemplaatverwarming?

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

tuurlijk wel

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:20
TeslaNerd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Kan het bij mij iig niet zien.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• SBL

SBL

MartindM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:24:
Opmerking mbt de Quatt app.

Op een dag dat ik geen verwarming heb (vb in de zomer), heb ik wel zeer laag kwh verbruik (noem ik gemakshalve dan maar even standby verbruik) maar wordt er niet verwarmd (dus geen “warmte door Quatt”). De COP wordt weergegeven als “-“. Dat klopt, er is immers geen warmte gegeven dus komt uit de berekening 0 (door Quatt weergegeven als “-“). Zie foto 9 aug hieronder.

Op moment dat er wel verwarmt wordt, wordt van die dag vlgs mij het volledige verbruikte kwh van de gekozen periode afgezet tov “warmte door Quatt” en daarmee de COP uitgerekend.
Dat lijkt mij niet correct.
Zie foto 12 nov hieronder
De benodigde kwh om te verwarmen dient exclusief het “standby verbruik” te zijn.

Dat doet mij denken dat als je een langere periode kiest (maand/jaar/alles) de COP, dus ook de verbruikte kwh meeneemt wanneer er niet verwarmt wordt, vb, neem je volledig 2024 of 2025, dat het standby verbruik in de zomer meegeteld wordt.

A) Een zuiverdere COP berekening zou moeten zijn, “warmte door Quatt”/benodigde kwh om te verwarmen.

B) Daarnaast zou een additionele berekening kunnen zijn ( per dag, week, maand, jaar, alles),
“warmte door Quatt”/ kwh verbruik over de gekozen periode.

De berekende waarde onder B is logischerwijs lager dan onder A.
Maar A geeft een betere weergave van de efficientie van verwarming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap wat je zegt. Ik vind dat standby-gebruik er gewoon bij in moet zitten, dus ben het niet met je eens.

Hoe dan ook: standby verbruik is peanuts in vergelijking met jaarverbruik elektriciteit.
Bij mij bijvoorbeeld 5W standby * 8760u (is teveel, eigenlijk moeten de draaiuren eraf) = 44kWh elektriciteit.
Jaarverbruik Quatt is 3270 kWh. Dus je hebt het over wel of niet meerekenen van ruim 1% van de elektriciteit.
CiC verbruik die niet wordt meegeteld, is nog eens 1%, dus ik krijg mijn zin ook niet helemaal.
Pomp vloerverwarming? Ventilatoren? Bodemplaatverwarming?

• s020506
Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:03:

[...]

Met een zeer eenvoudige instelling zouden ze dat natuurlijk best kunnen, is wat ik bedoel. Scheelt weer de nadelen van gesloten verdelers.
Er zijn best wat eenvoudige instellingen die ik graag zou willen hebben bij de Quatt. Stooklijn bijvoorbeeld, dat je het zelf kan aanpassen. Of bodemplaatverwarming aan of uit, want die heeft ook heel de nacht voor niks aan gestaan. Of otFtChEnabled altijd aan kunnen zetten.

Nogmaals, ik snap dat je het wel het wil. Ik denk gewoon niet dat het er komt :)

PVoutput

• jj85
s020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:19:
[...]
Of bodemplaatverwarming aan of uit, want die heeft ook heel de nacht voor niks aan gestaan.
Die suckt wel echt met de v1. Aansturing zit ook op de firmware van de buitenunit. Dus ook niet zomaar aan te passen... :X

• jj85
paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:57:
[...]

Ik denk dat die apparaten rekenen met hun Amperage tegen een vast voltage.
Bijv 6A x (vast) 230V = 1380W.
De Quatts geven ampère en voltage terug. Maar deze metingen zitten op het compressor driver board (met compressor en fan).
Dus alle andere zaken (waterpomp, main board, sensoren, warmtelinten / bodemplaatverwarming, crank case heater etc) worden hier bovenop geteld. Dit zullen inschattingen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxAftxq_VXGMcgcrsaZv-rRYv38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQpX4Sn8GoIOAhgN1jZV4G7R.png?f=fotoalbum_large

• paQ
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:07:
[...]

De Quatts geven amere en voltage terug. Maar deze metingen zitten op het compressor driver board (met compressor en fan).
Dus alle andere zaken (waterpomp, main board, sensoren, warmtelinten / bodemplaatverwarming, crank case heater etc) worden hier bovenop geteld. Dit zullen inschattingen zijn.
[Afbeelding]
Ah zo.
Dan is 10% best wel ernaast. Alhoewel mijn laadpaal ook voltages meent te meten waarvan ik denk: hoe kom je eraan :?

• TeslaNerd
CPM schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:18:
@clubeddie heb je nog meer info over de 3.14.3 firmware gekregen?
Hier ook net binnen. COP lijkt nu iets beter 🥳
@jj85 de eerste verhoging tot 10:26 is de bodemplaatverwarming die pas na 10 minuten weer aan gaat. De power input gaat dan ca 50 Watt omlaag van 965 Watt voor naar 915 Watt 10 minuten na de firmware update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qw8h3iumdgX_fWSqra3X1BMxfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uw0ArGc4PQX0eNWI63ap2yWo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 22-11-2025 12:49 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:02:
[...]

Hier ook net binnen. COP lijkt nu iets beter 🥳
[Afbeelding]
Raar, hoezo is de PowerInput opeens lager (en dus COP wat hoger).
Of is dat de bodemplaatverwarming die aan stond vóór de update en is uitgeschakeld na de update?

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:03:
[...]

Raar, hoezo is de PowerInput opeens lager (en dus COP wat hoger).
Of is dat de bodemplaatverwarming die aan stond vóór de update en is uitgeschakeld na de update?
de eerste verhoging tot 10:26 is de bodemplaatverwarming die pas na 10 minuten weer aan gaat. De power input gaat dan ca 50 Watt omlaag van 965 Watt voor naar 915 Watt 10 minuten na de firmware update

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:49:
[...]

de eerste verhoging tot 10:26 is de bodemplaatverwarming die pas na 10 minuten weer aan gaat. De power input gaat dan ca 50 Watt omlaag van 965 Watt voor naar 915 Watt 10 minuten na de firmware update
Vreemd dan ... Zou de powerinput berekening dan aangepast zijn?

• jj85
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:31:
Hé, nog een deelnemer aan de Quatt flipperkastbingo *O*

[Afbeelding]
Ben maar eens gaan tellen (ofja, HA doet het werk)

Aantal keer bodemplaatverwarming inschakelen, vandaag tussen 00:00 en 21:00
(gisteren was het zo'n 100x per warmtepomp) |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2fQByqoD1hhuQ3tAvyiqeIfd-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7r2YIVlKJs8Sj8xjfMds5Kiv.png?f=user_large

Bij de v1.5 zit schakelpunt op 0grC. Geen hysterese (en geen filtering op de T-sensor).
Krijg je dus dit soort taferelen (mijn sampling rate op buitentemp is 5 seconden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0qgPWg4UvDJcvA1IrrY0NwuwZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTkA6b0RGG3Zzb0bfsAgRIEU.png?f=fotoalbum_large

Is het erg? Neuh, vast niet. Relais zullen het wel een tijdje uithouden. Maar wel zwaar overbodig.
Hoop dat dit in de v2 beter voor elkaar is. ;)

• jj85
berrieberrie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:21:
Vraagje over de delta t bij een duo opstelling.
Ik zie bij mij per HP de delta van ongeveer 2.5 -3 op dit moment en vrij stabiel.
Het is alleen zo dat de ene het warme water van de ander blijkbaar krijgt en het totale verschil uiteindelijk ongeveer delta 5 is. Dus na het passeren van beide quatts (v1 en v1.5) Is dit nu efficiënt? Omdat men normaal n delta van 5 per enkele warmtepomp probeert aan te houden.
Volgens Quatt is het vaak efficienter om 2 HPs op laag vermogen te laten pruttelen dan 1 HP op een hoger vermogen.

Nadeel hiervan is 2x verbruik waterpomp, 2x verbruik bodemplaatverwarming (op koude dagen), 2x zoveel defrosts etc.

Dus eigenlijk geen idee of het nou echt efficient is :X

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:55:
[...]

Volgens Quatt is het vaak efficienter om 2 HPs op laag vermogen te laten pruttelen dan 1 HP op een hoger
Nadeel hiervan is 2x verbruik waterpomp, 2x verbruik bodemplaatverwarming (op koude dagen), 2x zoveel defrosts etc.

Dus eigenlijk geen idee of het nou echt efficient is :X
Op lager vermogen duurt het langer voordat een defrost nodig is of misschien kan het worden voorkomen als de verdamper niet zo koud wordt.
Die bodemplaatverwarming is best imo wel een verspilling als het niet vriest en gaat pas boven een bepaalde temperatuur uit tenzij je bij +5 of zoiets even de verwarming uit zet.

• jj85
bite schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:02:
[...]
Die bodemplaatverwarming is best imo wel een verspilling als het niet vriest en gaat pas boven een bepaalde temperatuur uit tenzij je bij +5 of zoiets even de verwarming uit zet.
'gelukkig' is dat enkel bij de v1 modellen zo :X . Dat blijft een bijzondere designkeuze en helaas enkel op te lossen zonder de software van de buitenunit bij te werken.

• jj85
raven22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:24:
[...]

Dit is wel een interessante, zou die het onnodig stroomverbruik <7 graden terugdringen?
Heb je het over antivriescirculatie of bodemplaatverwarming? ;)

• raven22
jj85 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:34:
[...]

Heb je het over antivriescirculatie of bodemplaatverwarming? ;)
Antivries gaan de pompen draaien toch, dan gaat verbruik van 4-5 naar 8-9. Dat valt nog wel mee.
De bodemplaatverwarming is erger, dus als die wat efficienter kan zou mooi meegenomen zijn.

• jj85
raven22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:40:
[...]

Antivries gaan de pompen draaien toch, dan gaat verbruik van 4-5 naar 8-9. Dat valt nog wel mee.
De bodemplaatverwarming is erger, dus als die wat efficienter kan zou mooi meegenomen zijn.
Die circulatieflow is wel minimaal in stroomverbruik, valt dus idd mee.
Gedrag van de bodemplaatverwarming kunnen ze niet aanpassen middels een CiC update. Dat zit ingebakken in de buitenunit
Pagina: 1 2 3

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.