HDD werkt plots heel traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 22:11
Sinds enkele dagen werkt mijn hdd plots traag.
In taakbeheer is deze steeds 100%, bezet.
Dit terwijl deze "idle" windows geladen heeft.
de som van de lees & schrijffsnelheid draait rond de 6mb/s...

Betreft een TOSHIBA MQ01ABD100 HDD,
deze is 1000GB en slechts voor 30% gevuld.

Graag deel ik een screenshot van mijn taakbeheer :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUCk6O932wKi7i0HBtAoIIx_Y3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2mQNsygPOwEDDj7efOjtk52S.png?f=user_large

Via aparaatbeheer zou dit de meest recente driver zijn & werkt dit apparaat correct...

De SMART status lijkt niets te wijzen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8gv5aKaIec3o038rKNHewgsQnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zH5Nghi0UbNrJ1Q5ICsx6W3J.png?f=user_large

Iemand een idee wat is best doe, ben voorlopig hoorndol aan het worden hiervan. 8)7

Beste antwoord (via BVE op 17-12-2023 23:34)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32

br00ky

Moderator Harde Waren
BVE schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:10:
[...]

Zou dit de redenen zijn?
als ik de lees & schrijfsnelheid wat bekijk, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat dit abnormaal laag is? Of vergis ik mij hierin?

idd vermoed dat een SSD aan de orde za zlijn
De meest actieve taak in je lijstje is een Windows update. Of er nog verborgen taken zijn kan ik zo niet zien. Dus ja, dat is mijn conclusie.

Mogelijk heeft je schijf ook errors. Je zou eens de smart data kunnen uitlezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Laat ook eens een screenshot zien van de de lopende processen onder taakbeheer?
Maar je grootste probleem is gewoon de traagheid van de HDD zelf.
Vooral met de continue Windows updates is dat nu gewoon een kwelling.

Zie ook:
Laptopschijf 100% na het opstarten en tijdens gebruik hoge %
"schone" Lenovo G50 altijd traag. Oud model win 10 te zwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kijk in proces tab welk proces 100% schrijf gebruikt

en verklaar dit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1qgeK1z.png

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Een low spec CPU/idle mode?
Maar inderdaad, wel even nuttig om de details van de CPU/Laptop te weten ook nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
The_Doman schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:25:
Laat ook eens een screenshot zien van de de lopende processen onder taakbeheer?
Maar je grootste probleem is gewoon de traagheid van de HDD zelf.
Vooral met de continue Windows updates is dat nu gewoon een kwelling.

Zie ook:
Laptopschijf 100% na het opstarten en tijdens gebruik hoge %
"schone" Lenovo G50 altijd traag. Oud model win 10 te zwaar?
Mijn screenshot van processen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0ofHbYQmGnatrs2vSc6vmBjPmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBCwmztpx50E7SpqytLhGWhY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
jmxd schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:27:
Kijk in proces tab welk proces 100% schrijf gebruikt

en verklaar dit

[Afbeelding]

??
deze keer gerangschikt volgens schijf.
--> ben ik nu zo verkeerd, maar dit is toch abnormaal traag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bIsW7m-l12MShIk9pRgY86AQeo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1s4zAWbOJQBluofvEe4GfMDl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Heb je de juiste adapter bij de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
The_Doman schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:33:
Een low spec CPU/idle mode?
Maar inderdaad, wel even nuttig om de details van de CPU/Laptop te weten ook nu.
Nog even wat randinformatie extra omtrent het systeem :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fI7hBQJocyZzMkjZLc_3AAqcWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qGSA0kjTDlUq8M23KiQzZ7YA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
jeroen3 schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:00:
Heb je de juiste adapter bij de laptop?
Is niet meer de originele,
Echter tot over een week alles dik ok & op batterij merk ik ook geen verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zoals eerder gezegd, dit zijn Windows updates die op de achtergrond draaien. Je 8 jaar oude beeste wordt hier nu door op de knieën gedwongen. Je zou hem een tweede leven kunnen geven door voor een paar tientjes een sata ssd erin te lepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
br00ky schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:07:
Zoals eerder gezegd, dit zijn Windows updates die op de achtergrond draaien. Je 8 jaar oude beeste wordt hier nu door op de knieën gedwongen. Je zou hem een tweede leven kunnen geven door voor een paar tientjes een sata ssd erin te lepelen.
Zou dit de redenen zijn?
als ik de lees & schrijfsnelheid wat bekijk, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat dit abnormaal laag is? Of vergis ik mij hierin?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
BVE schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:10:
[...]

Zou dit de redenen zijn?

De meest actieve taak in je lijstje is een Windows update. Of er nog verborgen taken zijn kan ik zo niet zien. Dus ja, dat is mijn conclusie.

Mogelijk heeft je schijf ook errors. Je zou eens de smart data kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Kijk eens in taakbeheer of de CPU ook op normale snelheid werkt.
Dat kan variëren afhankelijk van de belasting.
Maar dat deze dus niet vast op 0,96 blijft staan.

Dat komt namelijk wel eens vaker voor.
Google: CPU stuck at minimum frequency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:15
Bovenstaande beeld heb ik ook. Processen die 0.4 MB/s gebruiken, worden als 80% van het harde schrijfverbruik vermeld.

Sinds 3 december heb ik een Windows Update "Online Service Experience Pack — Windows.Settings.Account — versie 3.1.0.804". En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat op dat moment mijn probleem begonnen is. En nee: die update kun je niet de-installeren.

Kenmerken:
  • Je kunt redelijk normaal werken, alleen duurt opstarten soms wel 15-20 minuten (3 keer gebeurd in twee weken)
  • De meeste instellingen zijn ontoegankelijk, net als CMD. "Het doel van een aanroep heeft een uitzondering veroorzaakt." of "Het systeem kan geen toegang krijgen tot het bestand wt.exe"
  • De schijf verdwijnt ook soms -volgens Windows- en je ziet de driveletter niet meer. Terwijl je nog wel programma's van die disk kunt starten als je op een snelkoppeling klikt
Met Google vind ik weinig tot niets. Normaliter lost Windows dit zelf op, maar bij mij nog niet. Volgens de logboeken zijn er erg veel errors, en meestal wordt dat vanzelf wel opgelost met een andere update. Heb afgelopen week toch maar om assistentie gevraagd (@support), daar gaan we van de week mee verder.

Mijn PC is 9 maanden oud, geen laptop. (WIN11 + Intel i7-10700F)

Ik weet niet of dit jou probleem is, maar toen ik de afbeelding van taakbeheer zag, kreeg ik een déjà-vue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
Ik vermoed dat dit toch te maken heeft met een update.
heb melding gekregen dat deze klaar staat...

omdat ik zag staan schijf 100% bezet met gesommeerde lees & schrijfsnelheid van +-5mb vermoede ik dat dit betekende dat dit aan volle snelheid was. +
Echter bij wijze van test heb ik een kopie gezet van mijn downloads naar bureaublad, en dit werkte toch vlot ( 30mb/sec).

--> is het trouwens normaal dat deze continu op 100% staat, of kan dit ook een soort background "defrangmentatie zijn of dergelijke?"

Excuses voor mijn onnodige verwarring.
Toch iedereen bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 19:32
Mij lijkt het dat de communicatie tussen PC en harddisk zo superlangzaam gaat doordat er sinds kort de communicatie tussen moederbord en harddisk is verstoord, bv. door een verkeerde driver.
Kijk daar eens naar (bv. de juiste SATA-drivers op het moederbord, zet die eens terug vanaf de BIOS-CD).

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 19-12-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
Renault schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:12:
Mij lijkt het dat de communicatie tussen PC en harddisk zo superlangzaam gaat doordat er sinds kort de communicatie tussen moederbord en harddisk is verstoord, bv. door een verkeerde driver.
Kijk daar eens naar (bv. de juiste SATA-drivers op het moederbord, zet die eens terug vanaf de BIOS-CD).
Wel, sinds de windows update is HDD opnieuw iets rustiger;
ik vermoed bij de update dat er heel veel kleine files ergens geschreven moesten worden...

Ondertussen even bij Toschiba nagezien & ze verwijzen dat ze zelf geen drivers doen, maar verwijzen naar windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Windows Update is heel disk intensief, daar is geen ontkomen aan, al jaren niet.

Bedenk dat SSDs eigenlijk al een jaar of 10 de normaalste zaak van de wereld zijn en dat software ontwikkelaars zich niet bezig houden met de snelheid van verouderde opslagmedia. Als een SSD 100MB/s random I/O kan leveren doen ze dat gewoon, dat een harddisk daardoor op z'n gat ligt voor een uur zal de ontwikkelaar een worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
BVE schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:34:
Wel, sinds de windows update is HDD opnieuw iets rustiger;
ik vermoed bij de update dat er heel veel kleine files ergens geschreven moesten worden...

Ondertussen even bij Toschiba nagezien & ze verwijzen dat ze zelf geen drivers doen, maar verwijzen naar windows...
Dat kan wel kloppen, de nieuwere Windows updates zijn ook steeds groter en er worden waarschijnlijk dan ook meerdere update onderdelen tegelijk geïnstalleerd.
Dit overbelast dan gewoon je HDD totaal (disk thrashing).

De enige echte oplossing is een SSD gebruiken.
Bij dit model moet dan helaas wel de bovenkant eraf als je de HDD/SSD wilt vervangen.
Als je daar geen ervaring mee hebt moet je echt heel voorzichtig zijn bij het loshalen van de connectors.

Acer Aspire E5-571 - SSD/HDD and RAM upgrade guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
The_Doman schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:11:
[...]

Dat kan wel kloppen, de nieuwere Windows updates zijn ook steeds groter en er worden waarschijnlijk dan ook meerdere update onderdelen tegelijk geïnstalleerd.
Dit overbelast dan gewoon je HDD totaal (disk thrashing).

De enige echte oplossing is een SSD gebruiken.
Bij dit model moet dan helaas wel de bovenkant eraf als je de HDD/SSD wilt vervangen.
Als je daar geen ervaring mee hebt moet je echt heel voorzichtig zijn bij het loshalen van de connectors.
Had al even open gedaan, en zag dat het niet zo simpels was :-p.
Snel weer dicht gedaan & binnenkort uitkijken naar vernieuwing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
BVE schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:34:
Had al even open gedaan, en zag dat het niet zo simpels was :-p.
Snel weer dicht gedaan & binnenkort uitkijken naar vernieuwing :-)
Ik kan je geen ongelijk geven.
Ik heb bij een soortgelijk model ook een SSD upgrade gedaan.
Het loshalen gaat wel relatief eenvoudig, maar om alle stekkers weer goed te bevestigen was best nog wel lastig.
Pagina: 1