jongetje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:59:
Ik vraag me oprecht af waarom er opeens aan het einde van het kwartaal veel geleverd moet worden. Als de auto aan het begin van een kwartaal wordt geleverd dan telt dit toch weer mee voor dat kwartaal. Je raakt geen aantallen kwijt, telt alleen weer een kwartaal later mee, of je nu aan het begin of einde van het kwartaal levert...
Vind het altijd zo'n kat die achter zijn eigen staart aan rent.
Vraag me ook af waarom ik hoor dat Tesla minder auto's levert. Maar de levertijden zijn nog nooit zo lang geweest. Dan zou ie juist toxh verwachten dan je veel sneller over je auto beschikt en er geen levertijd van 1 a 2 maanden hoeft te zijn. Dan kan Tesla blijkbaar niet meer leveren dan ze nu al doen?
Het is een soort crunch waar ze in gekomen zijn ten tijde van opschalen, en toen was het een paar kwartalen wel belangrijk. Inmiddels lijkt het gewoon bedrijfscultuur geworden. Aan de andere kant is het kort houden van de tijd tussen productie en levering wel een van Tesla's sterke punten, weinig voorraad, dus het kwartaal dat ze dit systeem iets laten vieren hebben ze direct een heftige impact op de aandelenprijzen en zullen er wat investeerders boos worden.
Verder eens, complete onzin, en liever gewoon constant goed. Voor ietdereen beter.
De minder auto's is gewoon waar, en publieke informatie. (Q2 2025 was 14% slechter dan Q2 2024, terwijl de overall EV markt groeide) Echter zijn er bepaalde markten waar dat meer / minder van toepassing is, waardoor er wellicht verschillende fabrieken wel of niet hard draaien.
Met lagere afnames in Q2 kan ik me voorstellen dat ze wellicht naar 2 diensten gegaan zijn in Berlijn ipv 3, dan ben je dus 1/3e van je output kwijt, en een 3e shift is ook niet 123 weer aangeslingerd, al dan niet omdat er nogal wat andere logistiek omheen zit (6 auto's per vrachtwagen = 4200 vrachtwagenritten per maand op volle bak, of maar 2777 op 2 shifts.
Daarnaast is Turkije onverwacht populair, dat is een fors stuk verder rijden vanaf Berlijn, en dat kost ook capaciteit, bouwen van wat "voorraad" voor de Performancemodellen, issues met een klein brandje.
Er zijn plenty mogelijkheden dus waarom er momenteel lange levertijden zijn (voor ons Nederlanders)