Upgradeset verkocht via marktplaats, koper zegt defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley931
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-01 22:22
Hallo,

Dus de situatie die is voorgekomen is dat ik een upgradeset heb verkocht via marktplaats deze zet bestond uit:
- 10700KF
- Koeler
- B560m D3SH
- 32gb Ram
- Voeding 750 watt.

Heb deze set uit mijn pc gehaald omdat ik ging upgraden.

In de advertentie aangegeven ophalen of verzenden. "Kies je voor verzenden dan is het risico voor de koper en kan je mij verkoper niet aansprakelijk stellen". Altijd heb ik mensen gehad die kwamen om te testen zodat ze zeker wisten dat het werkt.

De koper koopt de set voor 320 en kiest verzenden, ik heb alles netjes ingepakt. En heb hem meerdere foto's gestuurd over het verpakkings process. Ook heb ik hem aangeboden dat ik de ram in anti statische verpakking kan doen. Hij zei dat het mocht blijven zitten op het moederbord. Alles was verpakt in de originele dozen. En dit in een grote doos met verpakkingsmateriaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKpUpksyZIXs-poIOXINFhJiHAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpxgM0RjGHXeYRjgELSq6cXR.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ook een stap verder gegaan en aangetekend verzekerd verstuurt uit eigen kosten.

Dag nadat pakket verstuurd gaf ik nog wel aan dat hij een videokaart moet hebben omdat dit een KF model was die geen integrated graphics, waarop hij boos reageerde dat ik dit wel in de advertentie had moeten zetten en dat hij nu een kaart moet kopen. Ik heb gezegd dat ik het model nummer vermeld had van de CPU en dat je met eigen onderzoek hier wel achter was gekomen. Waarna hij zei we zullen het zien.

Fast foward yesterday. Koper heeft alles in de case gedaan en stuurt mij bericht dat er geen beeld komt. En vraagt mij als de set wel gewerkt heeft. Ik weet dat het werkte want 4 dagen voordat hij mij bericht heb ik het getest voordat ik alles in originele verpakking weer deed en apart leg.

Ik help hem met debugging en vraag hem paar dingen zoals probeer 1 bankje ipv alle 4 kan zijn dat tijdens transport los is gegaan, dit weigert hij 2x zegt dat hij de ram goed heeft aangedrukt.

Ook geeft die aan dat hij 2 videokaarten afkomstig uit 2008 probeert en beide geen beeld krijgt. Wel fans spinning van de cpu en MBO Lights

Waarna ik de volgende foto krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIgDGMTnzP3sOb8tK_0ib7MFgBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbyhCuazm4otccmQeSxtFEOI.jpg?f=fotoalbum_large

Hij probeert het vandaag nog een keer met een gtx 770 van een kennis. Als het dan nog niet werkt ben ik dan verplicht om het terug te nemen?

Hij heeft alles al in de case zitten en ik weet niet wat hij er mee gedaan heeft. Ik weet dat het setje gewerkt heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
Oudere videokaarten hebben vaak geen uefi ondersteuning dus dat gaat dan niet werken. Een 770 is op het randje, sommige merken hebben wel uefi en sommige niet. Dat is wel interessante info om hem mee te geven.

edit: "g" ergens aan geplakt

[ Voor 7% gewijzigd door manzonderdas op 07-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:04
wesley931 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:40:

Hij probeert het vandaag nog een keer met een gtx 770 van een kennis. Als het dan nog niet werkt ben ik dan verplicht om het terug te nemen?
Lijkt mij niet. Je bent duidelijk geweest over wie het risico draagt bij verzending, duidelijk geweest over verpakkingsmethode, en koper was welkom om het product bij jou thuis uit te proberen.

Ook raar dat de koper niet weet wat hij koopt en daar jou de schuld van geeft en niet open staat voor jouw suggesties. Is me ook niet duidelijk wat hij probeerde duidelijk te maken met de foto die hij stuurt. Daarnaast staat nog niet eens vast dat de set defect is, en een 15 jaar oude GPU lijkt me ook niet de beste methode om dat te testen.

Mededelen dat de set uiteraard werkend is opgestuurd, en het daar bij laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:10
Voor het verkopen van producten tussen particulieren ben je niets verplicht zoals je dat zou hebben bij bijvoorbeeld een Webshop. Dit betekent dus dat je niets terug hoeft te nemen of garantie hoeft te bieden. Uiteraard is dit in de meeste gevallen wel netjes.

Daarnaast ben je duidelijk geweest wat de risico's bij het verzenden van de componenten zijn en deze heeft hij geaccepteerd en daarbij is het dan ook gebruikte hardware.

Het ding is namelijk, jij weet niet hoe hij de componenten heeft behandeld. Heeft hij ESD veilig gewerkt, heeft hij componenten per ongeluk laten vallen etc. Hier ben je geheel blind voor.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50
In de advertentie aangegeven ophalen of verzenden. "Kies je voor verzenden dan is het risico voor de koper en kan je mij verkoper niet aansprakelijk stellen". Altijd heb ik mensen gehad die kwamen om te testen zodat ze zeker wisten dat het werkt.

Hij heeft alles al in de case zitten en ik weet niet wat hij er mee gedaan heeft. Ik weet dat het setje gewerkt heeft.
Hem hier op wijzen en zeggen dat je niets voor hem kan betekenen, gezien hij hiermee akkoord is gegaan toen hij het van je overnam en dat je dus niet weet of het juist/zorgvuldig is ingebouwd.

Voor rest hem er succes mee wensen en negeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nee, dat hoeft niet. koper heeft zelf ook onderzoeksplicht en zou moeten weten dat zowel een oude GPU niet werkt en een KF geen interne videochip heeft !
Zoals ik het beoordeel heb jij het netjes en degelijk verpakt. Je weet ook niet of koper wel kundig is dit zelf in te bouwen en of hij pinnen heeft beschadigd etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

waarop hij boos reageerde dat ik dit wel in de advertentie had moeten zetten en dat hij nu een kaart moet kopen
En hier was ik al gestopt met terug reageren naar de koper.

Moet zeggen dat je het tot zover netjes hebt aangepakt en veel geprobeerd hebt; meer moeite mag het je ook niet kosten en daarmee zou de kous af mogen zijn :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:28

_Arthur

blub

Lijkt alsof er geen afstandsbussen tussen de bevestigingsplaat en het mobo zijn gebruikt. De schaduw / afstand zou dan groter moeten zijn in de rood omcircelde delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opq1wZf0N4UqKWaErTgQLNlulds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e7OqisYiXp6gReFF9Q9VOnyS.png?f=fotoalbum_large

Je zou de koper, subtiel, nog eens wat extra foto's kunnen vragen die iets schuiner zijn gemaakt ipv recht van boven zodat je zeker weet of het mobo correct gemonteerd is ja of nee.

Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurd.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 07-12-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley931
Dank voor jullie berichten. Zo stond ik er ook al bij dat oude kaarten wel issues zouden veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley931
_Arthur schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:33:
Lijkt alsof er geen afstandsbussen tussen de bevestigingsplaat en het mobo zijn gebruikt. De schaduw / afstand zou dan groter moeten zijn in de rood omcircelde delen.

[Afbeelding]

Je zou de koper, subtiel, nog eens wat extra foto's kunnen vragen die iets schuiner zijn gemaakt ipv recht van boven zodat je zeker weet of het mobo correct gemonteerd is ja of nee.

Enige foto die hij mij stuurde was van de achterkant. Weet niet als het echt dicht op de case zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmYR6Adgv8L4CwdSi_Sv6pVMVGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sfSizW6egMT1e3ry0YBoypH.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dat hij geen extra spacers heeft geplaatst bij die hoek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59

[Afbeelding]

Goed gezien, deze lijkt inderdaad zo tegen de case aangeschroeft te zijn... Dat wil je echt niet...

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59
wesley931 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:42:
[...]

Enige foto die hij mij stuurde was van de achterkant. Weet niet als het echt dicht op de case zit.
[Afbeelding]
Volgens mij wel hoor. Daar zit geen mm tussen. Afstandsbusjes moet hij sowieso gaan gebruiken. Nu kan er van alles kapot gaan... 8)7

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:45

[Afbeelding]

Lijkt idd alsof het MOBO tegen de case geplaatst is. Dus er is kans dat er een short is geweest, en nu dus de MOBO dood is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Laatst online: 18:56

Echt niet.

Gewoon niet.

De rechterkant van de foto wekt nog veel meer vragen op :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:26
Zo had ik het ook een keer, bij mij thuis werkte alles, vervolgens had die hem 2x aan een computer winkel bedrijf meegegeven om te testen. Bij hen werkte het en bij de verkoper thuis niet. Toen vroeg ik van heb je het moederbord getest terwijl je hem niet in de kast hebt zitten. Soms wil de kast wel eens niet meewerken en doet die het daarin niet, kortsluiting etc, sommige kasten zijn raar en na 3 weken kocht hij eindelijk een nieuwe kast en probleem was opgelost.

Maar wat ik nu zie lijkt gewoon prutswerk.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley931
Sir_Lion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:44:
[...]

Lijkt idd alsof het MOBO tegen de case geplaatst is. Dus er is kans dat er een short is geweest, en nu dus de MOBO dood is.
Hoe meer ik naar de foto's zit te kijken en hoe de case waarschijnlijk niet de mogelijk heeft met een verlaging.
Ik vraag nog even een schuine picture. Maar ben er bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:33

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

[Afbeelding]

Dit wekt de indruk dat er geen afstandsbusjes zijn gebruikt, vooral rechts zie je dat goed. Bovenin lijkt de afstand groter, misschien zit hij er wel schuin in. Hoe dan ook, zonder voldoende afstand sloop je een moederbord.

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

[Afbeelding]

Maak je niet druk, en besteed je tijd aan wat anders.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley931
Okay update, zijkant heeft geen schoefjes en gok daarom ook geen spacers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flAKA7OjR23q-9XGTASZd6IW97A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsUhH6cP8LaLyuF29hhG9U0f.jpg?f=fotoalbum_large

Als dit zo is betekent dat hij geheugen heeft aangedrukt met de zijkant die niet vast geschroefd is.

Zou er onder spul beschadigd zijn door mogelijke benden?

[ Voor 15% gewijzigd door wesley931 op 07-12-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley931
Zou ik nog op hem moeten reageren of gewoon laten zitten vanaf dit punt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wesley931 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:22:
Je hebt al (veel) meer gedaan dan je eigenlijk zou moeten doen. Ik zou hem succes wensen en het daarbij laten.

Mensen helpen met hun aankoop ben ik helemaal voor, maar als ik zie hoe dit bord in die kast zit heeft die persoon er niet heel veel verstand van. En als die iets sloopt, dan is dat zeker niet jouw probleem. Als hij 100% zekerheid had willen hebben, had die langs moeten komen om het werkend te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Stuur hem de link naar dit topic en klaar

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wesley931
TimDJ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:37:
Stuur hem de link naar dit topic en klaar
Ik heb bericht dat ik niet verder kan helpen en hem gelinked naar dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41
Echt niet. schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:48:
De rechterkant van de foto wekt nog veel meer vragen op :S
Ik zat ook al te kijken. Het lijkt mij op zo'n losse VGA aansluiting die normaal in het bracket hoort te zitten :S
Afbeeldingslocatie: https://w7.pngwing.com/pngs/228/405/png-transparent-graphics-cards-video-adapters-nvidia-geforce-gt-710-nvidia-geforce-gt-610-nvidia-geforce-gt-1030-nvidia-electronics-cable-electronic-device.png

Maar de andere kabels kan ik werkelijk waar geen chocola van maken. iets met SATA? Misschien naar eSATA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Laatst online: 18:56

Echt niet.

Gewoon niet.

Vooral over hoe alles zo half in/uit de kast hangt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:45
wesley931 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:22:
Mededelen dat de fout zit aan zijn kant door verkeerde installatie en dat jij in deze niets meer voor hem kan betekenen. Je bent hem al ruim tegemoet gekomen door te helpen met troubleshooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Eventueel kan je nog voorstellen om het systeem uit de kast te halen en te testen door het moederbord op de doos te parkeren en kijken of het dan functioneert.

Echter als er echt geen spacers zijn gebruikt, kan het zo zijn dat er al kortsluiting is geweest en dat dit schade heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Welke "zijkant" bedoel je ?

[ Voor 85% gewijzigd door pennywiser op 07-12-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley931
Met de hoek bedoel ik het volgende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dgyyLOTY6CzGopJzozH_1onhh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6PsFZmV8MOCdMa9So7ptIqg.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kant is niet vast geschroefd.

[ Voor 5% gewijzigd door wesley931 op 07-12-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
En daar zit zeker geen spacer, nog beter te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wesley931
Wil graag iederen bedanken voor de reacties en info. En heb aangegeven niet verder te helpen. Waarop hij mij bedankte voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley931
pennywiser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:20:
En daar zit zeker geen spacer, nog beter te zien.
En als je dan de USB 3.0 aansluiting en de ATX kabel erin moet doen. Kan het nog wel een spannend worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
KilleBladhark schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:03:
Voor het verkopen van producten tussen particulieren ben je niets verplicht zoals je dat zou hebben bij bijvoorbeeld een Webshop. Dit betekent dus dat je niets terug hoeft te nemen of garantie hoeft te bieden. Uiteraard is dit in de meeste gevallen wel netjes.

Daarnaast ben je duidelijk geweest wat de risico's bij het verzenden van de componenten zijn en deze heeft hij geaccepteerd en daarbij is het dan ook gebruikte hardware.

Het ding is namelijk, jij weet niet hoe hij de componenten heeft behandeld. Heeft hij ESD veilig gewerkt, heeft hij componenten per ongeluk laten vallen etc. Hier ben je geheel blind voor.
Dit is dus fout! Ook tussen particulieren moet een product aan de verwachtingen en conformiteit voldoen.
Koper heeft zeker wel rechten ook mbt garantie

Voor de geïnteresseerde lees dit topic maar eens door :

Marktplaats koper wil koop terug draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 21:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

NicoHF schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:36:
[...]

Dit is dus fout! Ook tussen particulieren moet een product aan de verwachtingen en conformiteit voldoen.

Maar in dit geval hoeft TS geen "garantie" te verlenen ivm user abuse (mobo zonder spacers te gebruiken in de kast monteren is vragen om sluiting en potentieel slopen van mobo).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
FooLsKi schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:42:
[...]

Maar in dit geval hoeft TS geen "garantie" te verlenen ivm user abuse (mobo zonder spacers te gebruiken in de kast monteren is vragen om sluiting en potentieel slopen van mobo).
Dat lijkt mij voor nu correct.
Maar de stellingen van sommige kloppen niet en hij wist niet dit op dat moment nog niet dat de mobo verkeerd was geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
[...]

Volgens mij geldt dit alleen voor consumenten verkoop. Verkoop tussen 2 particulieren zit net anders in elkaar. Uiteraard wordt er verwacht dat het product aan conformiteit en verwachting voldoet, maar de koper heeft nog steeds een onderzoeksplicht. Deze heeft hij naar mijn mening nalatend uitgevoerd, gezien hij niet wou langs komen om het product uit te testen. Vanuit mijn oogpunt hoef je dan geen ondersteuning of iets van garantie te bieden als de koop is doorgegaan.

Als ik het mij nog goed herinner uit dat artikel, kijkt dat terug naar artikel 7:17 BW conformiteit. Als ik dan naar dat artikel kijk lijkt mij dat TS aan alle voorwaarden voldoet en duidelijk heeft aangegeven waar de koper aan toe was en wat hij precies ging kopen. Daarnaast heeft voorgesteld om langs te komen en het allemaal te testen etc.

Uiteraard als ik dit verkeerd begrijp zou ik graag weten hoe het dan anders werkt. Naar mijn wetende zit het namelijk zo grofweg in elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EkkeHH
[...]

Ik lees daar wat over artikelen uit het Burgerlijk Wetboek en de definitie van consumentenkoop. Hierover staat in 7:5 BW:
een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit
M.a.w. de verkoper dient te handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Handelsactiviteit = koophandel (KvK) ) en ook bedrijfsactiviteit.

Rechtspraak.nl is hier duidelijk over:
Koopt u als particulier een (tweedehands) product van een andere particulier? Dan heet dit geen consumentenkoop.
En Marktplaats zelf ook:
Als jij als consument een overeenkomst sluit met een particulier (geen zakelijke verkoper), zijn de regels in de Europese Unie met betrekking tot de bescherming van de rechten van consumenten niet van toepassing op die overeenkomst.

[ Voor 12% gewijzigd door EkkeHH op 07-12-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
EkkeHH schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:04:
[...]

Ik lees daar wat over artikelen uit het Burgerlijk Wetboek en de definitie van consumentenkoop. Hierover staat in 7:5 BW:

[...]

M.a.w. de verkoper dient te handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Handelsactiviteit = koophandel (KvK) ) en ook bedrijfsactiviteit.

Rechtspraak.nl is hier duidelijk over:

[...]

En Marktplaats zelf ook:

[...]
toon volledige bericht
Het is ook geen consumentenkoop, heb dat ook nergens beweerd.

Ik verwijs graag naar deze reactie fopjurist in "Marktplaats koper wil koop terug draaien"

@KilleBladhark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
In die casussen voor zover ik het kan lezen was dan de verkoper ook bewust dat er een defect met het desbetreffende product was en hem alsnog te koop heeft gezet en deze informatie heeft verborgen. Directe quote vanuit de 1ste casus: "daarmee staat nog allerminst vast dat het defect al bestond op het moment van de verkoop en dat [geïntimeerde] dat ook wist."

Naar mijn wetende heeft TS niets verborgen, uitgaande dat hij 100% eerlijk met ons is. Dit kunnen wij helaas niet nagaan. TS beweert dat de producten die hij heeft verkocht getest zijn en dus aan conformiteit voldoen. Als inderdaad TS de waarheid spreekt, dan geldt wat ik zei nog steeds en betekent het dat koper geen recht heeft op garantie o.i.d.

Toevoeging: In die casus neemt de appellant ook een proefrit om de auto te testen en heeft het een en ander getest zoals de verwarming in kwestie en heeft daarmee zijn onderzoeksplicht voldaan. Dit stuk mist hier compleet, gezien koper geen interesse had om de componenten te komen testen.

[ Voor 23% gewijzigd door KilleBladhark op 07-12-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EkkeHH
NicoHF schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:08:
[...]

Het is ook geen consumentenkoop, heb dat ook nergens beweerd.

Ik verwijs graag naar deze reactie fopjurist in "Marktplaats koper wil koop terug draaien"

@KilleBladhark
Dat snap ik, maar in dit geval zou er alleen sprake van garantie kúnnen zijn als het een consumentenkoop was geweest.
Mocht de upgradeset namelijk defect zijn, en we geloven TS dat de upgradeset werkend is verzonden, dan kan men stellen dat deze of tijdens het verzenden (risico koper zoals afgesproken), of door handelen van de koper zelf defect is gegaan. In beide gevallen heeft koper geen recht op garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als een koper afziet van ophalen en de kans van testen voor koop dan neemt deze koper een risico, dit is onderdeel van je onderzoeksplicht nakoming van non conform is als er doel bewust gebreken worden verzwegen.

Koper koop onderdelen die hij zelf moet assembleren de verkoper kan niet nagaan of dit goed is uitgevoerd, mocht de verkoper defecte producten hebben geleverd dan is de bewijsvoering bij de koper en dan is simpel zeggen "het werkt niet" geen argument om de koop terug te draaien.

Wie eist bewijst.

En ik zie genoeg argumenten dat de koper niet geheel weet wat die heeft gekocht als je losse onderdelen koopt en verschil niet weet tussen een CPU KF versie dan moet je geen losse onderdelen kopen, argument als in ''Ze lijken allemaal op elkaar'' is niet valide. Koper wil een goedkoper product voor minder geld dan nieuw dus neemt deze een risico en risico's hebben consequenties.

[ Voor 27% gewijzigd door 42dpi op 07-12-2023 16:00 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
42dpi schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:53:
Als een koper afziet van ophalen en de kans van testen voor koop dan neemt deze koper een risico, dit is onderdeel van je onderzoeksplicht nakoming van non conform is als er doel bewust gebreken worden verzwegen.
En dan mag de verkoper niet-conforme producten opsturen als iemand maar niet langs is gekomen. Lekkere boel wordt het dan. Als verkoper heb je gewoon een conform product te leveren, ook als particulier.

Uiteraard krijg je wel sneller de vraag wie hem al dan niet kapot heeft gemaakt met afstandsbusjes vergeten bijvoorbeeld. En verkoop je nu een monitor, en komt iemand klagen dat hij de IPS glow wel redelijk erg vindt, ja dan heb je een heel goed punt als je zegt dat diegene gewoon had kunnen komen kijken om hem eerst in het echt te zien. Of als hij vindt dat de fan wel erg hard moet draaien. Maar de verkoper moet gewoon een werkend product leveren! (Waarbij nogmaals, in dit geval lijkt het probleem vooral te zitten bij de ontvanger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41

mjl

Ugh

Sissors schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:38:
[...]

En dan mag de verkoper niet-conforme producten opsturen als iemand maar niet langs is gekomen. Lekkere boel wordt het dan. Als verkoper heb je gewoon een conform product te leveren, ook als particulier.

Uiteraard krijg je wel sneller de vraag wie hem al dan niet kapot heeft gemaakt met afstandsbusjes vergeten bijvoorbeeld. En verkoop je nu een monitor, en komt iemand klagen dat hij de IPS glow wel redelijk erg vindt, ja dan heb je een heel goed punt als je zegt dat diegene gewoon had kunnen komen kijken om hem eerst in het echt te zien. Of als hij vindt dat de fan wel erg hard moet draaien. Maar de verkoper moet gewoon een werkend product leveren! (Waarbij nogmaals, in dit geval lijkt het probleem vooral te zitten bij de ontvanger).
Al een paar keer via marktplaats gehad dat een koper klaagde dat een product niet werkte, beide keren gezegd ‘stuur maar terug krijg je een andere’ beide keren kreeg ik een product met een ander serienummer retour….. ik had toevallig de foto van marktplaats nog.

Kort gezegd: als ze willen testen moeten ze maar langs komen, als ze het opgestuurd willen hebben, prima maar dan op de ontvangers kosten en risico. Ik verkoop alleen spullen waarvan ik weet dat ze nog goed zijn, terugnemen doe ik niet meer (en is als particulier ook niet verplicht).

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
KilleBladhark schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:22:
In die casussen voor zover ik het kan lezen was dan de verkoper ook bewust dat er een defect met het desbetreffende product was en hem alsnog te koop heeft gezet en deze informatie heeft verborgen. Directe quote vanuit de 1ste casus: "daarmee staat nog allerminst vast dat het defect al bestond op het moment van de verkoop en dat [geïntimeerde] dat ook wist."

Naar mijn wetende heeft TS niets verborgen, uitgaande dat hij 100% eerlijk met ons is. Dit kunnen wij helaas niet nagaan. TS beweert dat de producten die hij heeft verkocht getest zijn en dus aan conformiteit voldoen. Als inderdaad TS de waarheid spreekt, dan geldt wat ik zei nog steeds en betekent het dat koper geen recht heeft op garantie o.i.d.

Toevoeging: In die casus neemt de appellant ook een proefrit om de auto te testen en heeft het een en ander getest zoals de verwarming in kwestie en heeft daarmee zijn onderzoeksplicht voldaan. Dit stuk mist hier compleet, gezien koper geen interesse had om de componenten te komen testen.
Jou letterlijke quote
Daar reageer ik op, dat is gewoon onjuist en klopt totaal niet.
Ga geen stellingen aannemen die je niet weet, dit is een juridische vraag weet je er niks van prima vertel dan je mening daar is een forum voor maar ga geen onwaarheden de wereld in helpen.

Daarbij kan de koper de componenten ook thuis testen.
Waarom zou het verzenden iets uit moeten maken? Dus als je iets laat verzenden heb je nergens meer recht op?
Dus als ik jou moet interpreteren dan heb ik bij ophalen meer rechten dan bij verzenden, dus we kunnen dan massaal gewoon defecten producten gaan verzenden want de koper heeft geen recht op een werkend product omdat het verzonden is,.... Nee natuurlijk niet.

Ook al verleg je het verzendrisico daarmee verleg je alleen het verzend risico op bv beschadigen of kwijtraking niet de conformiteit, tenzij je dat afgesproken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

[...]

Nee dat mag niet dat is oplichting als jij iets verkoopt en zegt ''het werkt' en je weet dat het niet functioneel is zoals beschreven, dat heet dwaling en is strafbaar.

En dan nog is het een risico die de koper neemt, je laat iets opsturen en dan kan er een kans bestaan dat je niet conform iets koopt zoals beschreven en dan zul je dus moeten bewijzen dat de verkoper dwaling heeft gepleegd.

Dus nee in verre van is het toegestaan in de situatie die je omschrijft.
NicoHF schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:52:

Ga geen stellingen aannemen die je niet weet, dit is een juridische vraag weet je er niks van prima vertel dan je mening daar is een forum voor maar ga geen onwaarheden de wereld in helpen.

Waarom zou het verzenden iets uit moeten maken? Dus als je iets laat verzenden heb je nergens meer recht op?
Dus als ik jou moet interpreteren dan heb ik bij ophalen meer rechten dan bij verzenden, dus we kunnen dan massaal gewoon defecten producten gaan verzenden want de koper heeft geen recht op een werkend product omdat het verzonden is,.... Nee natuurlijk niet.

Ook al verleg je het verzendrisico daarmee verleg je alleen het verzend risico op bv beschadigen of kwijtraking niet de conformiteit, tenzij je dat afgesproken heb.
Natuurlijk mag je thuis testen maar dan ligt de bewijsvoering bij de koper en niet bij de verkoper dat risico neem je, heb je iets gekocht dat defect was voor je aankoop moet je dat aantonen alleen dingen roepen als ''het is defect'' maakt je bewijsvoering niet de waarheid.

[ Voor 43% gewijzigd door 42dpi op 07-12-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
mjl schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:47:
[...]

Al een paar keer via marktplaats gehad dat een koper klaagde dat een product niet werkte, beide keren gezegd ‘stuur maar terug krijg je een andere’ beide keren kreeg ik een product met een ander serienummer retour….. ik had toevallig de foto van marktplaats nog.

Kort gezegd: als ze willen testen moeten ze maar langs komen, als ze het opgestuurd willen hebben, prima maar dan op de ontvangers kosten en risico. Ik verkoop alleen spullen waarvan ik weet dat ze nog goed zijn, terugnemen doe ik niet meer (en is als particulier ook niet verplicht).
En dat is helemaal prima als dat onderdeel van de overeenkomst is.
Maar dan moet dat wel afgeproken zijn, dit kan niet eenzijdig achteraf nadat de koper gaat klagen dat het product niet voldoet.
Zou wat zijn als dat wel kon dan gaan we een nare tijd tegemoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Inderdaad, als je te ver weg woont om iets op te halen, of geen tijd hebt, dan veranderen je rechten niet opeens 8)7

Iets opsturen op risico koper geldt dan ook puur voor beschadigingen onderweg, het risico van het verzenden. Als het pakketje eenmaal goed is aangekomen veranderd er niks, en moeten de spullen gewoon in orde zijn.

Hetgeen je koopt moet gewoon conform zijn wat is aangeboden, als het defect is, heb je gewoon 'garantie'.

Als je iets werkends niet aan de praat krijgt zoals hier, tja, dan krijg je gedoe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Je moet in een situatie als deze beide partijen nemen dat ze beide de waarheid spreken alleen wie heeft de bewijslast en de beste bewijsvoering dan staat de koper bij verzenden al 1-0 achter.

Dan werkt dat de koper het zelf in elkaar heeft gezet nou ook niet echt mee (ja hoe wil je het testen anders) nou bewijs maar dat je het correct in elkaar hebt gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door 42dpi op 07-12-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:24

DataGhost

iPL dev

Aikon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:56:
[...]

Inderdaad, als je te ver weg woont om iets op te halen, of geen tijd hebt, dan veranderen je rechten niet opeens 8)7

Iets opsturen op risico koper geldt dan ook puur voor beschadigingen onderweg, het risico van het verzenden. Als het pakketje eenmaal goed is aangekomen veranderd er niks, en moeten de spullen gewoon in orde zijn.

Hetgeen je koopt moet gewoon conform zijn wat is aangeboden, als het defect is, heb je gewoon 'garantie'.

Als je iets werkends niet aan de praat krijgt zoals hier, tja, dan krijg je gedoe :+
Je hebt in ieder geval niet het recht om iets over te kopen van een ander. Als je netjes in de advertentie vermeldt dat je niet wilt versturen (juist vanwege dit soort gezeik) maar alleen maar afhalen waarbij het product werkend getest mag worden, heb je dus gewoon pech als je ver weg woont. Wil je het dan toch hebben en toch opgestuurd krijgen, prima, maar dan staat er dus (in ieder geval mijn advertenties) heel expliciet bij dat je dus afziet van de mogelijkheid om het product bij mij thuis werkend te bekijken en expliciet alle risico van verzending en eventuele problemen bij/na aankomst op jezelf neemt. Volgens mij is dat dikke prima tussen particulieren, de overeenkomst is verder vrij. Als je daarmee akkoord gaat is dat een prima deel van de overeenkomst en kan je daar niet opeens op terugkomen. Anders stuur ik het product gewoon niet op en heb je pech, zoek het maar ergens anders. Als ik graag garantie en troubleshooting voor particulieren deed, was ik wel een winkel begonnen.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 07-12-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:05:
[...]
Wil je het dan toch hebben en toch opgestuurd krijgen, prima, maar dan staat er dus (in ieder geval mijn advertenties) heel expliciet bij dat je dus afziet van de mogelijkheid om het product bij mij thuis werkend te bekijken en expliciet alle risico van verzending en eventuele problemen bij/na aankomst op jezelf neemt. Volgens mij is dat dikke prima tussen particulieren, de overeenkomst is verder vrij.
En daar ga je volgens mij de fout in, je kan zeggen/schrijven wat je wilt, maar dat neemt niet weg je dat alsnog conform advertentie moet leveren of dat koper opeens andere rechten heeft (minder). Risico van verzending wel, maar verder niet.

Ik snap helemaal wat je zegt, sterker nog, het zou mij meer vertrouwen geven dat je een eerlijke verkoper bent. Ik heb ook weleens gevraagd of ik iets werkend kan zien en kan testen, als het antwoord ja is, gevraagd om het ongezien op te sturen. ;)

Het is gewoon lastig, ik heb weleens iets verkocht, vergeten risico verzenden erbij te vermelden, en vervolgens kreeg koper het niet aan de praat. Nou ok, stuur maar retour, krijg je je geld terug. Blijkt het gewoon te werken... hoop gezeik mee gehad, kreeg ook nog een negatieve review...

Als je perse geen garantie wilt geven (of iig geen gezeik) moet je het gewoon niet opsturen. Zo simpel is het eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Aikon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:14:
[...]

En daar ga je volgens mij de fout in, je kan zeggen/schrijven wat je wilt, maar dat neemt niet weg je dat alsnog conform advertentie moet leveren of dat koper opeens andere rechten heeft (minder). Risico van verzending wel, maar verder niet.
Ik vraag nogmaals om expliciet akkoord met die voorwaarden (die ik nogmaals herhaal) voordat ik tot verzending overga. Het is geen vinkje bij algemene voorwaarden he. En daarom zet ik bij mijn advertenties (in VA) ook nooit de mogelijkheid tot opsturen, alleen maar afhalen. Als iemand dan heel expliciet terugzegt "ik wil het tóch opgestuurd hebben en ik neem daarbij alle risico op schade en andere problemen inclusief niet-werkende producten op me" weet ik niet wat mij nog aan te rekenen zou zijn als ik verder het product zoals in de advertentie beschreven opstuur en het blijkt niet te werken om wat voor reden dan ook (dat kan alleen nog maar user-error zijn, want het werkte bij mij nog prima).

Maar zo ontzettend expliciet zou het wat mij betreft helemaal niet hoeven zijn, als het in de advertentie vermeld staat lijkt me dat helemaal prima, je hebt als koper alle keuze om daar niet mee akkoord te gaan en een andere advertentie op te zoeken.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 07-12-2023 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dit is geen Amerika he, waar je je rechten met een vinkje kan 'waiven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
NicoHF schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:52:
[...]

Jou letterlijke quote

[...]

toon volledige bericht
Oke nu snap ik wat je bedoelt, inderdaad hoe het er staat klopt het niet helemaal. Ik had al alle overwegingen meegenomen vanuit zijn verhaal en het toen zo verwoord. Mijn excuus.

Wat betreft het ophalen is het niet dat je per se meer recht hebt, maar dat je dan de kans hebt om het product te testen en vervolgens als deze niet conform is de koop af te breken of tot een oplossing te komen. Daarbij is het dus een deel van je onderzoeksplicht. Daarom is het dus ook gewoonlijk om bij een verkoop tussen 2 particulieren om langs te komen en het product te testen. Doe je dit niet, dan voldoe je niet aan het onderzoeksplicht en loop jij als koper risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:22:
[...]

Ik vraag nogmaals om expliciet akkoord met die voorwaarden (die ik nogmaals herhaal) voordat ik tot verzending overga. Het is geen vinkje bij algemene voorwaarden he. En daarom zet ik bij mijn advertenties (in VA) ook nooit de mogelijkheid tot opsturen, alleen maar afhalen. Als iemand dan heel expliciet terugzegt "ik wil het tóch opgestuurd hebben en ik neem daarbij alle risico op schade en andere problemen inclusief niet-werkende producten op me" weet ik niet wat mij nog aan te rekenen zou zijn als ik verder het product zoals in de advertentie beschreven opstuur en het blijkt niet te werken om wat voor reden dan ook (dat kan alleen nog maar user-error zijn, want het werkte bij mij nog prima).

Maar zo ontzettend expliciet zou het wat mij betreft helemaal niet hoeven zijn, als het in de advertentie vermeld staat lijkt me dat helemaal prima, je hebt als koper alle keuze om daar niet mee akkoord te gaan en een andere advertentie op te zoeken.
Je kunt voorwaarden stellen wat je wil. Als ze in strijd zijn met de wet dan zijn ze nietig / vernietigbaar (los van acceptatie door koper van de voorwaarden)

https://avenc.nl/wanneer-...aarden-vernietigd-worden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41

mjl

Ugh

KilleBladhark schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:35:
[...]

Oke nu snap ik wat je bedoelt, inderdaad hoe het er staat klopt het niet helemaal. Ik had al alle overwegingen meegenomen vanuit zijn verhaal en het toen zo verwoord. Mijn excuus.

Wat betreft het ophalen is het niet dat je per se meer recht hebt, maar dat je dan de kans hebt om het product te testen en vervolgens als deze niet conform is de koop af te breken of tot een oplossing te komen. Daarbij is het dus een deel van je onderzoeksplicht. Daarom is het dus ook gewoonlijk om bij een verkoop tussen 2 particulieren om langs te komen en het product te testen. Doe je dit niet, dan voldoe je niet aan het onderzoeksplicht en loop jij als koper risico.
Precies, ik stuur het werkend en conform de advertentie op, als de koper er dan niet tevreden mee is is dat niet mijn probleem, als je een koop op afstand garantie wilt bestel maar bij Amazon.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:03

ViezeVis

Sample Text

Aikon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:14:
[...]

[...]

Als je perse geen garantie wilt geven (of iig geen gezeik) moet je het gewoon niet opsturen. Zo simpel is het eigenlijk.
Ik ben geen fopjurist of Real. Maar als TS zijn producten werkend heeft opgestuurd, levert TS toch conform advertentie? De koper voldoet m.i. niet geheel aan zijn onderzoeksplicht door het product niet werkend te zien en op te laten sturen. Koper monteert daaropvolgend (op zo lijkt het, een niet al te nette wijze) het product en constateert dat het niet werkt.

Bovenal dat ik niet exact weet wiens waar verantwoordelijkheid ligt, zou ik zelf in deze positie met deze foto's het product al niet eens meer terug willen nemen en twijfels hebben over de montage ervan (er vanuitgaande dat ts gelijk heeft).

/Edit
@fopjurist @Real; kom er maar in _/-\o_

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ViezeVis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:40:
[...]

Ik ben geen fopjurist of Real. Maar als TS zijn producten werkend heeft opgestuurd, levert TS toch conform advertentie
Uiteraard.
De koper voldoet m.i. niet geheel aan zijn onderzoeksplicht door het product niet werkend te zien en op te laten sturen.
Onzin, welke onderzoeksplicht uberhaupt? Je ziet een advertentie, je koopt datgeen wat geadverteerd staat. Er valt weinig te onderzoeken. Maar goed, dan nog, blijkbaar zorgt het feit dat iets wordt opgestuurd dat je rechten veranderen? Neem uiteraard niet.
deze foto's het product al niet eens meer terug willen nemen en twijfels hebben over de montage ervan (er vanuitgaande dat ts gelijk heeft).
Die foto's zijn ideaal, want idd, koper heeft product verkeerd gemonteerd en dus vervalt de 'garantie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
Een simpele check is om te luisteren als de fan terug toert na 2 minuten als de computer aan staat ondanks geen beeld want dat zou betekenen dat die wel door de POST komt en het probleem de videokaart is.

(Wat ik vaak zie dat de videokaart toch niet helemaal goed in het slot zit of men vergeet de power connector aan te sluiten).
(CMOS reset werkt ook soms).

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2023 17:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Aikon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:46:
[...]

Uiteraard.

[...]

Onzin, welke onderzoeksplicht uberhaupt? Je ziet een advertentie, je koopt datgeen wat geadverteerd staat. Er valt weinig te onderzoeken. Maar goed, dan nog, blijkbaar zorgt het feit dat iets wordt opgestuurd dat je rechten veranderen? Neem uiteraard niet.

[...]

Die foto's zijn ideaal, want idd, koper heeft product verkeerd gemonteerd en dus vervalt de 'garantie'.
Verkoper heeft meldingsplicht en koper heeft onderzoeksplicht. We gaan in dit scenario er altijd vanuit dat ts de waarheid spreekt en alles heeft gemeld wat moest. Hoe kan koper in vredesnaam bewijzen dat het product werkte voordat het verzonden werd? Heeft koper dat zelf gezien? Zijn er foto's uitgewisseld van een werkende setup? De bewijslast ligt op dit moment bij de koper. De koper heeft op dit moment nog niks lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maar ik zeg toch niks over hoe iets wel of niet bewezen moet worden door koper of verkoper? Ik snap ook wel dat dat allemaal geen doen is in de praktijk.

Maarre, koper hoeft natuurlijk nou nét niet te bewijzen dat iets werkend werd opgestuurd, dat is nou juist het hele punt! Dat is nou ongeveer het enige wat duidelijk is, en als dat niet zo is, is verkoper fout. Zelfde met foto's van inpakken, of zelfs video's, alsof dat ook maar iets bewijst. Kan toch net zo goed na de video een lege doos opsturen?

In dit geval is het ook zo fijn dat koper zijn eigen fout lijkt te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Aikon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:12:
Maar ik zeg toch niks over hoe iets wel of niet bewezen moet worden door koper of verkoper? Ik snap ook wel dat dat allemaal geen doen is in de praktijk.

Maarre, koper hoeft natuurlijk nou nét niet te bewijzen dat iets werkend werd opgestuurd, dat is nou juist het hele punt! Dat is nou ongeveer het enige wat duidelijk is, en als dat niet zo is, is verkoper fout. Zelfde met foto's van inpakken, of zelfs video's, alsof dat ook maar iets bewijst. Kan toch net zo goed na de video een lege doos opsturen?

In dit geval is het ook zo fijn dat koper zijn eigen fout lijkt te bewijzen.
Toegegeven, uiterste zorgvuldigheid. Ook aangetekend verstuurd, terwijl koper daar niet om vroeg. Maar het blijft idd allemaal suggestief vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:18
Ik heb dit zelf ook al een keer meegemaakt met een WWAN kaart voor een IBM thinkpad. Ik werd er helemaal hoorndol van, omdat meneer geen flauw benul had wat hij deed. Beschuldigde mij dat ik een ondeugdelijke product had verkocht. Uiteindelijk heb ik hem erdoorheen moeten sluizen. WWAN kaart verkocht voor 15 euri's, maar ik was er wel ruim 2 uur voor kwijt aan mailverkeer om hem uit te leggen wat hij moest doen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Aikon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:34:
Dit is geen Amerika he, waar je je rechten met een vinkje kan 'waiven'.
jeroenkb schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:37:
[...]

Je kunt voorwaarden stellen wat je wil. Als ze in strijd zijn met de wet dan zijn ze nietig / vernietigbaar (los van acceptatie door koper van de voorwaarden)

https://avenc.nl/wanneer-...aarden-vernietigd-worden/
Tering, lezen is moeilijk of niet?
[...]

... expliciet akkoord ... nogmaals herhaal ... Het is geen vinkje bij algemene voorwaarden he. ... heel expliciet ... tóch ... ik neem daarbij alle risico ...
Verder is het een tweedehands koop tussen twee particulieren, dus met allerlei zakelijke shit die geldt voor bedrijven(!) hoef je niet mee aan te komen zetten. Ik heb nog nooit een particulier met "algemene voorwaarden" op Marktplaats gezien. Je mag tussen twee particulieren gewoon van alles afspreken, zeker als het super-expliciet (dus niet verborgen ergens in tig pagina's algemene voorwaarden) wordt gedaan. Als jij letterlijk tegen me zegt "ok ik neem alle risico [etc]" verwacht ik geen gezeik meer van je. Nogmaals: doe je dat niet, stuur ik het niet op. Ik weet niet waar je nog problemen ziet. De gelegenheid is er om vóór aankoop te controleren dat het werkt door fysiek langs te komen, als je daar geen zin in hebt wordt dat je eigen probleem.
Aikon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:46:
[...]

Als je een tweedehands auto koopt heb je net zo goed een onderzoeksplicht in de vorm van het doen van een proefrit en eventueel laten doen van een aankoopkeuring als je zelf de beoordeling niet goed kan maken. Laat je dat soort dingen zitten sta je echt heel zwak als je achteraf toch iets te klagen hebt. Dat vindt eigenlijk iedereen ongelofelijk logisch, ik zie niet waarom dat bij willekeurig welke andere tweedehands particuliere aankoop anders zou zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het topic is verzand in algemeenheden en daardoor afgedreven van het oorspronkelijke probleem. Bij het verzenden is er niets misgegaan; de doos is onbeschadigd aangekomen. De hele discussie over het verzendrisico is daarom niet van belang. Uit de foto's blijkt dat de koper het moederbord heeft gemonteerd op een wijze waarop het aannemelijk is dat er daardoor schade is ontstaan. De koper kan niet meer bewijzen dat er een defect moederbord is geleverd. Daarmee is het klaar.

Hoe het in het algemeen zit, wordt op deze pagina goed uitgelegd. Dat zijn vrij algemene regels die je telkens moet toepassen op een concreet geval. Als de verkoper bijvoorbeeld in de advertentie zet dat het moederbord nog goed werkt, de koper een onbeschadigde doos ontvangt en het moederbord op de juiste wijze monteert, en het moederbord blijkt niet te werken, kan hij de verkoper wel aanspreken onafhankelijk van wie het verzendrisico draagt. Hij mocht immers een werkend moederbord verwachten en het defect is niet aan de verzending te wijten (bij een hdd kan dat anders zijn, daar heeft een onbeschadigde doos niet zoveel betekenis). Interessanter wordt het als het moederbord pas na een paar maanden defect gaat. Dan zal het afhangen van de prijs en de leeftijd van het moederbord of de koper mocht verwachten dat het moederbord langer mee zou gaan.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:26:
[...]

[...]

[...]

Verder is het een tweedehands koop tussen twee particulieren, dus met allerlei zakelijke shit die geldt voor bedrijven(!) hoef je niet mee aan te komen zetten. Ik heb nog nooit een particulier met "algemene voorwaarden" op Marktplaats gezien. Je mag tussen twee particulieren gewoon van alles afspreken, zeker als het super-expliciet (dus niet verborgen ergens in tig pagina's algemene voorwaarden) wordt gedaan. Als jij letterlijk tegen me zegt "ok ik neem alle risico [etc]" verwacht ik geen gezeik meer van je. Nogmaals: doe je dat niet, stuur ik het niet op. Ik weet niet waar je nog problemen ziet. De gelegenheid is er om vóór aankoop te controleren dat het werkt door fysiek langs te komen, als je daar geen zin in hebt wordt dat je eigen probleem.
toon volledige bericht
Ok, als je expliciet afspreekt dat er een kans is dat verkoper iets defect opstuurt maar zegt dat het werkt, dan zou dat wellicht mogen ja, maar goed, de letterlijke tekst staat gewoon in de TS, dus daar reageer ik op, en die is niet extreem expliciet 8)7
ik zie niet waarom dat bij willekeurig welke andere tweedehands particuliere aankoop anders zou zijn.
Nee, dat is het ook niet idd. Ik zeg het verkeerd, de onderzoeksplicht blijft, alleen die behelst wel bijzonder weinig in dit geval. Tenzij de foto's of omschrijving overduidelijk niet kloppen valt er weinig te onderzoeken bedoel ik, je kan nog even de beoordeling vd verkoper doornemen, maar dat is het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

[...]

Grappig ik heb het precies andersom ik verkoop best wel eens via Marktplaats of hier op Tweakers maar altijd alleen via verzenden, ik heb geen zin in wilde vreemden aan mijn deur, als ze al komen opdagen.

Gaat eigenlijk altijd wel goed, op Marktplaats wel een gezeur gehad maar ik heb het verzendadres dus langsrijden is geen probleem en meestal is de toon dan opeens heel anders 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

fopjurist schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:26:

[...]

Interessanter wordt het als het moederbord pas na een paar maanden defect gaat. Dan zal het afhangen van de prijs en de leeftijd van het moederbord of de koper mocht verwachten dat het moederbord langer mee zou gaan.
Dat laatste doet mij denken aan het koffieapparaat-debacle. :+
Kunnen we jou geen kopje koffie geven? _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door ViezeVis op 07-12-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:58

rdejongjr

Gnome

Zo te zien heeft de kast wel een aantal afstandsbussen er in zitten (zie de middelste, dat is een pin die het bord mooi vast houd tijdens montage).
Wellicht een of meerdere op een verkeerde plek, sowieso vragen om het eens te testen buiten de kast en zo min mogelijk aangesloten.

Daarnaast gezien koper prutst met zeer oude hardware (vga uit jaar kruik, compooort, e-sata) denk ik eerder dat die het socket heeft verprutst met het plaatsen van de cpu. In 15 jaar zijn er heel wat pinnetjes bijgekomen die krom kunnen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:26:
[...]

[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2144810

Misschien moet jij dit topic even lezen....
Pagina: 1