Members only: verhaaltje
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dynazap op 14-11-2023 14:38 ]
[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 14-11-2023 14:54 ]
Bulte01 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:49:
***members only***
Anoniem: 36835
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
En ook met bron:Fanta schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:07:
Mensen, even een kleine (maar nodige) nuance. Roepen dat je weet waar iemand woont is volgens mij géén dreigement, dus de politie bellen gaat je weinig brengen. Het kan prima bedoeld zijn als: als je geen zin hebt om in een app het gesprek aan te gaan, kom ik wel even langs en hebben we het er over. Genoeg mensen die dan hun mannetje niet staan en de koper terecht of onterecht tegemoet komen. Dat het niet sjiek is en agressief over komt staat buiten kijf, maar strafbaar lijkt het me niet.
Waarom zou de koper dan in de reactie waarin hij vraagt om een oplossing melden dat hij het adres van de verkoper weet? Wat heeft dat voor toegevoegde waarde, behalve als een verkapt dreigement?Webgnome schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:14:
Waar halen mensen vandaan dat het een dreigement is? Die man, de koper, is toch zelf naar de verkoper gegaan om het op te halen. Dan is het logisch dat je weet wat het adres is van de verkoper...
...
[ Voor 20% gewijzigd door Farabi op 14-11-2023 15:27 ]
Lekker laten gaat. Ik zie geen dreigement hierin.Bulte01 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:24:
***members only***
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 14-11-2023 15:27 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Nee, niet doen. Gewoon die onzin niet aanwakkeren. Je moet niet ingaan op dat kinderachtige gedoe.Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:25:
De mensen die met je adres dreigen, moet je altijd uitnodigen. Dan zie je vanzelf dat het een en al gebakken lucht is. Je hoort opeens zelfs niks meer van ze. opgelost.
Niemand die je hersens komt inslaan voor een koffieapparaat.
Is inderdaad anders gezegd "ik weet waar je huis woont".Extigo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:23:
[...]
Waarom zou de koper dan in de reactie waarin hij vraagt om een oplossing melden dat hij het adres van de verkoper weet? Wat heeft dat voor toegevoegde waarde, behalve als een verkapt dreigement?
Zaak gesloten dan toch?Bulte01 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:24:
***members only***
Try SCE to Aux
Anoniem: 361276
Of hij had al een zelfde machine met een defect en heeft onderdelen geruild...LordSinclair schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:33:
Ik hoop dat je kan controleren of het hetzelfde apparaat is of gewoon een ordinaire wisseltruc is.
Daarnaast is garantie op markplaatsaankopen niet heel normaal.
TheHoarder schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:31:
Vriendelijk bedanken voor zijn/haar bericht, aangeven dat het hier gaat om een gebruikt product waar geen garantie op verleend kan worden. Vervolgens wens je hem/haar het beste toe en blokkeer je diegene.
Jullie onderbouwen deze stellingen niet en je kunt dat ook niet onderbouwen, want de TS heeft te weinig informatie verstrekt om dat te kunnen doen. De e-mail die @Bulte01 heeft verstuurd is daarom mogelijk onjuist.Redshark schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:32:
Verkoop tussen particulieren heeft heel andere garantietermijnen; je bent niets verplicht en na 1,5 maand al helemaal niet meer.
In deze context klinkt het imho als een dreigement, *maar* strafrechtelijk gezien is het niet als een bedreiging te kwalificeren.Webgnome schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:14:
Waar halen mensen vandaan dat het een dreigement is?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Product is 1.5 maand uit zicht van verkoper geweest hé. Om na 1.5 maand aan te komen met "hij komt niet overeen met de verwachting" is niet reëel, aangezien niet bekend is wat koper er mee gedaan heeftReal schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:08:
[...]
[...]
Jullie onderbouwen deze stellingen niet en je kunt dat ook niet onderbouwen, want de TS heeft te weinig informatie verstrekt om dat te kunnen doen. De e-mail die @Bulte01 heeft verstuurd is daarom mogelijk onjuist.
Anders dan wordt gesteld, is art. 7:17 BW op elke koopovereenkomst van toepassing, tenzij de koper en verkoper overeenkomen dat art. 7:17 BW niet of andersluidend van toepassing is. Bij consumentenkoop kan een verkoper niet ten nadele van een consument afwijken van o.a. art. 7:17 BW, maar dat betekent niet dat art. 7:17 BW helemaal niet van toepassing is op alle andere koopovereenkomsten.
@Bulte01: ligt er iets vast over de toepassing van art. 7:17 BW en kun je dat ook aantonen?
Dat artikel gaat over conformiteit (ie. gelijk aan overeengekomen) niet over garantie (ie. verzekerde werkzaamheidsduur).Real schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:08:
Jullie onderbouwen deze stellingen niet en je kunt dat ook niet onderbouwen, want de TS heeft te weinig informatie verstrekt om dat te kunnen doen. De e-mail die @Bulte01 heeft verstuurd is daarom mogelijk onjuist.
Anders dan wordt gesteld, is art. 7:17 BW op elke koopovereenkomst van toepassing, tenzij de koper en verkoper overeenkomen dat art. 7:17 BW niet of andersluidend van toepassing is. Bij consumentenkoop kan een verkoper niet ten nadele van een consument afwijken van o.a. art. 7:17 BW, maar dat betekent niet dat art. 7:17 BW helemaal niet van toepassing is op alle andere koopovereenkomsten.
@Bulte01: ligt er iets vast over de toepassing van art. 7:17 BW en kun je dat ook aantonen?
[ Voor 9% gewijzigd door 42dpi op 17-11-2023 01:43 ]
Si vis pacem, para bellum
[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 17-11-2023 06:11 ]
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Die 2 spreken elkaar nogal tegen.... Want ik lees niets over of er wel of geen garantie is afgesproken. Alleen over de levensduur en daar kon TS niets over zeggen dus blijft redelijkheid over. En verborgen gebreken weten wij eigenlijk ook niets over. Dus eigenlijk weten we niet of verkoper iets verplicht is...42dpi schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 01:38:
Verkoper is niks verplicht naar de koper.
Koper koopt een tweedehands machine betaald één vierde van de originele waarde, Koper geeft aan het te willen proberen voordat die een nieuwe koopt. Koper lijkt dus bewust zijn dat een nieuwe stukken duurder is, maar wil het risico lopen met een tweedehandse om te kijken.
Als je kiest voor tweedehands voor een veel lagere prijs dan nieuw er geen garantie meer op zit of ik gevraagd is neem je gewoon weg het risico.
Als er geen afspraken zijn gemaakt over de levenduur of garantie, er geen verborgen gebreken waren, dan heeft koper gewoon pech en is verkoper niks verplicht te doen.
Een feit stellen ''ik weet waar je woont'' is geen bedreiging, zal enkel gezien worden als interpretatie van dreiging ''ik kom wel even langs ik weet waar je woont'' is al geheel anders.
Niet nadat koper het artikel al 1,5 maand heeft kunnen gebruiken.Real schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:08:
[...]
[...]
Ik kan niks zeggen over de verwachte levensduur dus ik geef garantie? Denk niet dat TS dat gezegd zal hebben..loki504 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 06:52:
[...]
Die 2 spreken elkaar nogal tegen.... Want ik lees niets over of er wel of geen garantie is afgesproken. Alleen over de levensduur en daar kon TS niets over zeggen dus blijft redelijkheid over. En verborgen gebreken weten wij eigenlijk ook niets over. Dus eigenlijk weten we niet of verkoper iets verplicht is...
Bijna niemand. Ik ken wel een paar mensen. Ligt er aan hoe genaaid ze zich voelen en of ze het een principe kwestie achten. Ken er ook een met problemen tussen de oren en die drinkt ook wel eens koffie. (En voor je ze dat aanrekent, 1 heeft van kind al problemen. Nooit hulp gehad en nu op het nivo psychopaat/junkie/crimineel.)Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:25:
De mensen die met je adres dreigen, moet je altijd uitnodigen. Dan zie je vanzelf dat het een en al gebakken lucht is. Je hoort opeens zelfs niks meer van ze. opgelost.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:25:
Nee maar het is ook net vanzelfsprekend dat hij heeft gezegd dat hij geen garantie geeft. En als je daar niets over zegt bij C2C moet je gewoon een conform product leveren.Gadgeteer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
Ik kan niks zeggen over de verwachte levensduur dus ik geef garantie? Denk niet dat TS dat gezegd zal hebben..
Wel even rekening houden dat de verkoper ook een psycho kan zijn natuurlijk.MrMonkE schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:58:
[...]
Bijna niemand. Ik ken wel een paar mensen. Ligt er aan hoe genaaid ze zich voelen en of ze het een principe kwestie achten. Ken er ook een met problemen tussen de oren en die drinkt ook wel eens koffie. (En voor je ze dat aanrekent, 1 heeft van kind al problemen. Nooit hulp gehad en nu op het nivo psychopaat/junkie/crimineel.)
Ja, net zoveel kans denk ik.Farabi schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:33:
[...]
Wel even rekening houden dat de verkoper ook een psycho kan zijn natuurlijk.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
42erik schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:28:
[...]
Product is 1.5 maand uit zicht van verkoper geweest hé. Om na 1.5 maand aan te komen met "hij komt niet overeen met de verwachting" is niet reëel, aangezien niet bekend is wat koper er mee gedaan heeft
Jullie reacties zien op de klachttermijn in art. 7:23 BW. Maar ook hier weten we niet of de koper wel eerder kon klagen. Misschien kwam de foutmelding pas recent naar voren. Of heeft de koper gedacht bij de eerste melding dat het misschien eenmalig was. We hebben ook hier te weinig informatie.Gadgeteer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
[...]
Niet nadat koper het artikel al 1,5 maand heeft kunnen gebruiken.
3.3.4 (...) Als de koper op eenvoudige wijze kan (laten) vaststellen of een vermoed gebrek ook werkelijk bestaat, zal dat onderzoek niet lang mogen duren. Als deze zekerheid alleen op langdurig of kostbaar onderzoek kan worden gebaseerd, zal de koper daarvoor de nodige tijd moeten worden gegund. Als de koper voor het verkrijgen van informatie of voor het verrichten van onderzoek afhankelijk is van de medewerking van derden, zal ook daarmee rekening moeten worden gehouden. Het gebrek aan (tijdige) medewerking van derden komt niet altijd en zonder meer voor rekening van de koper. Bij dit alles is in belangrijke mate mede bepalend (zie hiervoor onder vii) in hoeverre de belangen van de verkoper al dan niet zijn geschaad. Als die belangen niet zijn geschaad, zal er niet spoedig voldoende reden zijn de koper een gebrek aan voortvarendheid te verwijten. In dit verband kan de ernst van de tekortkoming meebrengen dat een nalatigheid van de koper hem niet kan worden tegengeworpen.
5.6.1 (...) In het geval van een niet-consumentenkoop (zoals in de onderhavige zaak), dient de vraag of de kennisgeving binnen bekwame tijd is geschied t e worden beantwoord onder afweging van alle betrokken belangen en met inachtneming van alle relevante omstandigheden, waaronder het antwoord op de vraag of de verkoper nadeel lijdt door het tijdsverloop totdat is geklaagd. Een vaste termijn kan daarbij niet worden gehanteerd, ook niet als uitgangspunt. In dit verband dient de rechter rekening te houden met enerzijds het voor de koper ingrijpende rechtsgevolg van het te laat protesteren zoals in art. 7:23 BW vermeld – te weten verval van al zijn rechten ter zake van de tekortkoming – en anderzijds de concrete belangen waarin de verkoper is geschaad door het late tijdstip waarop dat protest is gedaan, zoals een benadeling in zijn bewijspositie of een aantasting van zijn mogelijkheden de gevolgen van de gestelde tekortkoming te beperken. De tijd die is verstreken tussen het tijdstip dat bekendheid met het gebrek bestaat of redelijkerwijs diende te bestaan, en dat van het protest, vormt in die beoordeling weliswaar een belangrijke factor, maar is niet doorslaggevend.
Dat klopt, maar de vraag of de TS gehouden is om de zaak te herstellen of vervangen (art. 7:21 BW) hangt samen met de vraag of de TS en koper zijn afgeweken van art. 7:17 BW (en art. 7:21 BW). Als dat zo is, dan hangt het af van de wijze waarop er is afgeweken of de TS gehouden is tot herstel, vervanging of (indien de koper daartoe bevoegd is uit de overeenkomst) terugbetaling van de koopprijs na ontbinding.Ilmar schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 01:00:
[...]
Dat artikel gaat over conformiteit (ie. gelijk aan overeengekomen) niet over garantie (ie. verzekerde werkzaamheidsduur).
dat geldt net zo goed voor winkels. die weten vaak na 3 jaar niet wat er mee gebeurt is. maar het gaat er om of je mag verwachten dat een 2de hands koffiezet apparaat(prijs en type is niet bekend maar wel van belang) na 1,5 maanden het niet meer goed. als het een 10 euro apparaat was sure. maar als het om een 100 euro machiene gaat die net 3 jaartjes oud is zeg ik nee.42erik schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:28:
[...]
Product is 1.5 maand uit zicht van verkoper geweest hé. Om na 1.5 maand aan te komen met "hij komt niet overeen met de verwachting" is niet reëel, aangezien niet bekend is wat koper er mee gedaan heeft
Wat een enorm lang verhaal. Koper heeft het product opgehaald, werkend gezien én getest. Koper heeft machine 1,5 maand gebruikt. Verkoper heeft een werkend product verkocht en dat gaat, helaas, defect. Koper heeft een product gekocht in de staat zoals hij zelf heeft kunnen constateren.
Uit de 'lange' citaten van de arresten volgt echter dat die redenering niet doorslaggevend is. Het probleem kan zich bijvoorbeeld ook later openbaren.ViezeVis schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:57:
[...]
Koper heeft het product opgehaald, werkend gezien én getest. Koper heeft machine 1,5 maand gebruikt. Verkoper heeft een werkend product verkocht en dat gaat, helaas, defect. Koper heeft een product gekocht in de staat zoals hij zelf heeft kunnen constateren.
Nee, in art. 7:5 lid 1 BW staat een definitie van consumentenkoop. Uit art. 7:6 BW volgt dat de kooptitel (grotendeels) van semi-dwingend recht is bij consumentenkoop, maar nergens staat beschreven dat de kooptitel alleen op consumentenkoop van toepassing is. Overigens begint de eerste zin in een van de 'lange' citaten van het arrest van de Hoge Raad met de woorden 'In het geval van een niet-consumentenkoop'.Bovendien gaat 7:23 BW over een consumentenkoop. Zie artikel 5. Koper is in deze géén consument tenzij verkoper iets heeft verkocht als 'bedrijf'. Maar dat lijkt mij sterk.
Daar zitten wel meer haken en ogen aan. Een koper heeft ook onderzoeksplicht, elke situatie is anders:Krulliebol schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:38:
Ook al verkoop je een tweedehands product, je kunt een klagende koper niet zomaar zeggen dat je geen garantie geeft. Ook bij zo'n koop moet jouw product volgens de wet voldoen aan de verwachtingen die de koper er redelijkerwijs van mag hebben.
Als jij een koffiezetapparaat van een A-merk verkoopt en aanprijst als 'zo goed als nieuw, slechts een paar keer gebruikt', mag de verkoper ervan uitgaan dat het apparaat langer dan anderhalve maand meegaat. Blijkt dat vervolgens niet het geval, dan ben je als verkoper verplicht om dat op te lossen.
Als je echter een kopffiezetapparaat verkoopt en zegt dat het apparaat al tien jaar op zolder lag en dat je blij bent dat 'ie het nog doet, hoeft de koper uiteraard minder te verwachten.
Je kunt het ook omdraaien: er staat ook nergens omschreven dat de kooptitel wel van toepassing is op niet-consumentenkoop.Real schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:
[...]
Nee, in art. 7:5 lid 1 BW staat een definitie van consumentenkoop. Uit art. 7:6 BW volgt dat de kooptitel (grotendeels) van semi-dwingend recht is bij consumentenkoop, maar nergens staat beschreven dat de kooptitel alleen op consumentenkoop van toepassing is. Overigens begint de eerste zin in een van de 'lange' citaten van het arrest van de Hoge Raad met de woorden 'In het geval van een niet-consumentenkoop'.
Om de verwarring nog wat groter te maken (of juist niet, dat mag je zelf bepalen)...Real schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:
[...]
Nee, in art. 7:5 lid 1 BW staat een definitie van consumentenkoop. Uit art. 7:6 BW volgt dat de kooptitel (grotendeels) van semi-dwingend recht is bij consumentenkoop, maar nergens staat beschreven dat de kooptitel alleen op consumentenkoop van toepassing is. Overigens begint de eerste zin in een van de 'lange' citaten van het arrest van de Hoge Raad met de woorden 'In het geval van een niet-consumentenkoop'.
onderzoeks plicht heeft hij toch gedaan want hij werkte bij aflevering. ook klaagt de koper niet over de werking die het had tot 1,5 maand geleden. dus koper heeft prima zijn onderzoeksplicht gedaan. in jouw gevaal moet er JUIST garantie geleverd worden.42dpi schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:50:
[...]
Daar zitten wel meer haken en ogen aan koper heeft ook onderzoeksplicht, elke situatie is anders:
bijvoorbeeld koop jij een product waarvan gezegd wordt ''amper gebruikt zo goed als nieuw'' en de verkoper verkoopt dit voor 25% van de nieuwprijs (dan niet een nieuwprijs van 10 jaar terug) kun je niet aankloppen na zeg 1,5 maand over garantie je hebt namelijk in dat geval een hele goeie deal kunnen hebben als het product zeg nog jaren mee zou gaan, maar dat doet die dan niet is het risico dan ook voor de koper.
[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 17-11-2023 13:56 ]
Als het bij aflevering werkte, kun je ook moeilijk zeggen dat er een niet-werkend product is verkocht.loki504 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:54:
[...]
onderzoeks plicht heeft hij toch gedaan want hij werkte bij aflevering. ook klaagt de koper niet over de werking die het had tot 1,5 maand geleden. dus koper heeft prima zijn onderzoeksplicht gedaan. in jouw gevaal moet er JUIST garantie geleverd worden.
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Krulliebol schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:38:
Ook al verkoop je een tweedehands product, je kunt een klagende koper niet zomaar zeggen dat je geen garantie geeft. Ook bij zo'n koop moet jouw product volgens de wet voldoen aan de verwachtingen die de koper er redelijkerwijs van mag hebben.
Als jij een koffiezetapparaat van een A-merk verkoopt en aanprijst als 'zo goed als nieuw, slechts een paar keer gebruikt', mag de verkoper ervan uitgaan dat het apparaat langer dan anderhalve maand meegaat. Blijkt dat vervolgens niet het geval, dan ben je als verkoper verplicht om dat op te lossen.
Als je echter een kopffiezetapparaat verkoopt en zegt dat het apparaat al tien jaar op zolder lag en dat je blij bent dat 'ie het nog doet, hoeft de koper uiteraard minder te verwachten.
Een deal tussen twee consumenten is ook geen consumentenkoop. In de definitie van consumentenkoop wordt in artikel 7:5 BW expliciet omschreven dat de verkoper handelt "in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit".HansMij schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:54:
[...]
Om de verwarring nog wat groter te maken (of juist niet, dat mag je zelf bepalen)...
Hoewel dit artikel over iets anders gaat, zegt Arnout Engelfriet hierin wel dat een consumentenkoop het geval is waarbij een bedrijf verkoopt aan een particulier. Er staat zelfs expliciet in dat een koop tussen consumenten hier niet onder valt. Zelf zie ik een marktplaats-deal tussen 2 consumenten niet als een consumentenkoop. Als verkoper kan ik moeilijk iets beloven over hoe lang een product nog mee gaat.
ik zeg toch ook nergers dat het niet werkend verkocht is? ik zeg alleen dat hij aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan. en dat na x tijd het product ook nog moet werken.HansMij schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:56:
[...]
Als het bij aflevering werkte, kun je ook moeilijk zeggen dat er een niet-werkend product is verkocht.
Onderzoeksplicht gaat verder dan alleen kijken of die werkt, prijs is zeker van belang wat jij als koper mag verwachten en welk risico jij neemt in dat geval, je moet dan ook kijken naar het merk de bouw kwaliteit en hoevaak jij dat product denkt te gebruiken, als je een koffieapparaat koopt voor thuis er 3 bakken koffie mee zet per dag is al wat anders dan wanneer je hem in een huishouden zou zetten waar die 30 bakken koffie per dag zet bijvoorbeeld.loki504 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:58:
[...]
ik zeg toch ook nergers dat het niet werkend verkocht is? ik zeg alleen dat hij aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan. en dat na x tijd het product ook nog moet werken.
[ Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 17-11-2023 14:08 ]
"Vul het waterreservoir bij."mr.paaJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:57:
Misschien lees ik eroverheen, maar wat is de foutmelding?
In algemene zin kun je inderdaad niet zomaar zeggen gekocht is gekocht. Als iets zo goed als nieuw verkocht is dan mag je daarbij bepaalde verwachtingen hebben als koper. Als je aan de andere kant een koffie apparaat koopt wat al langer gebruikt is en voor 200 verkocht wordt terwijl de nieuwwaarde 800 is, dan denk ik niet dat het zo goed als nieuw is. Ik denk ook niet dat het zo is aangeprezen.loki504 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:54:
[...]
@questo en daarom kan je moeilijk zeggen gekocht is gekocht. Garantie tot aan de deur. en ja je weet nooit wat er na x tijd is gebeurt. en ik denk dat @Real juist die mythe wil ontkrachten. en niet dat @Bulte01 garantie moet leveren in zijn case.
[ Voor 11% gewijzigd door ViezeVis op 17-11-2023 14:28 ]
Dat kan een mythe zijn die je met succes op papier kan ontkrachten. Maar vervolgens als particulier bij een aankoop van een tweedehands product je gelijk kunnen halen op dit punt is waarschijnlijk zo zeldzaam dat je de mythe net zo goed in oorspronkelijke vorm in stand kan houdenloki504 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:02:
@questo de mythe garantie tot aan de deur particuliere verkoop. Die blijft elke topic weer terug komen.
Alleen al uit het arrest volgt dat het Burgerlijk Wetboek ook van toepassing is op koop anders dan consumentenkoop. Ik weet niet zo goed wat je nu verwacht? Dit is gewoon hoe Nederlands privaatrecht werkt.questo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:52:
[...]
Je kunt het ook omdraaien: er staat ook nergens omschreven dat de kooptitel wel van toepassing is op niet-consumentenkoop.
En dat weten we dus niet, want de TS (1) lijkt te zijn gevlogen en (2) heeft niets opgemerkt over het punt in hoeverre er in de overeenkomst is afgeweken van de kooptitel.Maar los daarvan schrijft 7:17 BW voor dat de zaak moet voldoen aan de overeenkomst. De cruciale vraag is dan wat de koper mag verwachten
En dat kan dus op tijd zijn anders dan in twee reacties werd gesteld.In het arrest wat je aanhaalt lijkt het twistpunt te zijn of de koper op tijd geklaagd heeft. Dat is in dit verhaal volgens mij niet het punt: de koper begon kennelijk gelijk te klagen toen het apparaat foutmeldingen begon te geven.
Inderdaad. Je hebt meer details nodig. Daar ging mijn eerste reactie in dit topic ook over.Ik vermoed dat in dit verhaal de vraag zou zijn of en in hoeverre de verkoper redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat het koffieapparaat het binnen afzienbare tijd zou begeven.
Het gaat in dit geval dus ook niet over consumentenkoop, dus is inderdaad bijvoorbeeld art. 7:11 lid 1 BW niet van toepassing. Maar ook in de blog van Engelfriet kun je lezen dat bijvoorbeeld art. 7:9 BW wel van toepassing is.HansMij schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:54:
[...]
Er staat zelfs expliciet in dat een koop tussen consumenten hier niet onder valt. Zelf zie ik een marktplaats-deal tussen 2 consumenten niet als een consumentenkoop. Als verkoper kan ik moeilijk iets beloven over hoe lang een product nog mee gaat.
Nee, exact. Maar daarom is bijvoorbeeld art. 7:17 BW nog wel van toepassing als de TS en koper daar niet vanaf zijn geweken.questo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:57:
[...]
Een deal tussen twee consumenten is ook geen consumentenkoop. In de definitie van consumentenkoop wordt in artikel 7:5 BW expliciet omschreven dat de verkoper handelt "in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit".
Lees het nog eens terug.questo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:13:
[...]
Ik heb geen idee wat voor mythe @Real wil ontkrachten. Ik denk wel dat het aanhalen van een arrest over een consumentenkoop waarbij, voor zover ik op basis van de citaten kan zien, het voorname twistpunt is of er tijdig melding gemaakt is van een gebrek in de discussie over de verkoop van dit koffie apparaat weinig toevoegt.
Dat is toch helemaal niet het punt. Er wordt van alles gesteld ('koop is koop', '1,5 maand is te laat', 'garantie tot de deur') maar in werkelijk geen van die reactie staat een onderbouwing.Valorian schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:30:
[...]
Dat kan een mythe zijn die je met succes op papier kan ontkrachten. Maar vervolgens als particulier bij een aankoop van een tweedehands product je gelijk kunnen halen op dit punt is waarschijnlijk zo zeldzaam dat je de mythe net zo goed in oorspronkelijke vorm in stand kan houden
Over (1), no shit, hoe zal dat komen na deze hele discussie.Real schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:32:
En dat weten we dus niet, want de TS (1) lijkt te zijn gevlogen en (2) heeft niets opgemerkt over het punt in hoeverre er in de overeenkomst is afgeweken van de kooptitel.
[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 17-11-2023 15:56 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
[ Voor 26% gewijzigd door ViezeVis op 17-11-2023 16:02 ]
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik heb die arresten maar eens opgevraagd bij rechtspraak.nl. ECLI:NL:HR:2014:3593 betreft een dispuut tussen twee bedrijven. Dat is dus ook een niet-consumentenkoop maar om een andere reden dan de particuliere verkoop waar we het hier over hebben.Real schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:32:
[...]
Alleen al uit het arrest volgt dat het Burgerlijk Wetboek ook van toepassing is op koop anders dan consumentenkoop. Ik weet niet zo goed wat je nu verwacht? Dit is gewoon hoe Nederlands privaatrecht werkt.
Je gaat toch ook niet in een topic over processors het bestaan van electronen ter discussie stellen?
[...]
En dat weten we dus niet, want de TS (1) lijkt te zijn gevlogen en (2) heeft niets opgemerkt over het punt in hoeverre er in de overeenkomst is afgeweken van de kooptitel.
[...]
En dat kan dus op tijd zijn anders dan in twee reacties werd gesteld.
[...]
Inderdaad. Je hebt meer details nodig. Daar ging mijn eerste reactie in dit topic ook over.
[...]
Het gaat in dit geval dus ook niet over consumentenkoop, dus is inderdaad bijvoorbeeld art. 7:11 lid 1 BW niet van toepassing. Maar ook in de blog van Engelfriet kun je lezen dat bijvoorbeeld art. 7:9 BW wel van toepassing is.
[...]
Nee, exact. Maar daarom is bijvoorbeeld art. 7:17 BW nog wel van toepassing als de TS en koper daar niet vanaf zijn geweken.
[...]
Lees het nog eens terug.
(1) Het is relevant om te weten of de TS en koper zijn afgeweken van de kooptitel
(2) De arresten van de HR heb ik geciteerd omdat twee andere reacties neerkwamen op (ik parafraseer) 'de koper is te laat met klagen' en ik wees op de klachttermijn in art. 7:23 BW
Zelfs uit het arrest volgt overigens dat de kooptitel uit het BW van toepassing is bij koop anders dan consumentenkoop, maar dus niet als de koper en verkoper daarvan afwijken.
Rail Away!
Ik heb niets tegen een beetje discussie. Het blijft toch een forum nietwaar?Sito schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:07:
Tweakers ten top weer dit: mensen die hun gelijk willen halen en tot in den treure gaan discussiëren. TS heeft antwoord gegeven en gekregen, punt uit.
Slotje?
was het maar zo makkelijk dat de mensen die het hardst roepen altijd gelijk hebben?Sito schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:07:
Tweakers ten top weer dit: mensen die hun gelijk willen halen en tot in den treure gaan discussiëren. TS heeft antwoord gegeven en gekregen, punt uit.
Slotje?
Dat antwoord is er dus nog niet en ik ben nou wel benieuwd hoe het echt exact zit.Sito schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:07:
Slotje?
Zo simpel is het niet. Als de verkoper had geweten van de foutmeldingen en/of schade en dit had verzwegen dan is hij daar gewoon aansprakelijk voor. Je maakt het je wel heel makkelijk zo.ViezeVis schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:57:
Koper had kunnen vragen: gaf die wel eens foutmeldingen, is hij wel eens gerepareerd, wanneer is het gekocht, heeft het garantie, hoe is het apparaat onderhouden, hoe vaak enzovoort. Zeer relevante vragen voor het onderzoeksplicht m.i.
[ Voor 33% gewijzigd door RoamingZombie op 17-11-2023 19:05 ]
Ninety percent of everything is crap.
Quote en reageer dan niet alleen het laatste deel, maar mijn hele post. Namelijk:RoamingZombie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:30:
[...]
Zo simpel is het niet. Als de verkoper had geweten van de foutmeldingen en/of schade en dit had verzwegen dan is hij daar gewoon aansprakelijk voor. Je maakt het je wel heel makkelijk zo.
Ik ben erg benieuwd naar jurisprudentie welke laat zien dat dit van toepassing is op een particuliere verkoop van (iets dergelijks als) een koffiezetapparaat. Ik blijf er bij - op basis van de wettekst - dat het hier niet gaat om een consumentenkoop en er dus geen wettelijke aanspraak op garantie of conformiteit bestaat, omdat het niet gaat om een consumentenkoop.fopjurist schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:00:
Ik sluit me aan bij Real met de kanttekening dat art. 7:17 BW ziet op conformiteit, dat wil zeggen dat als dit artikel van toepassing is, dat TS een koffiezetapparaat moet leveren dat alle eigenschappen bezit die de koper mocht verwachten. De verwachtingen bij een tweedehands artikel zijn anders dan bij een nieuw artikel. Om een beeld te krijgen van de verwachtingen, zouden we de advertentietekst moeten zien. Daarnaast moeten we weten wat er defect is en hoeveel de reparatiekosten bedragen om te kunnen beoordelen of de koper dit defect had kunnen verwachten. Ik sluit niet uit dat TS juridisch een probleem heeft.
Rail Away!
[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 17-11-2023 20:22 ]
Er is toch geen jurisprudentie nodig als iets al duidelijk in de wet staat? Het is geen consumentenkoop, dat ben ik met je eens, maar art. 7:17 BW is standaard van toepassing op elke koopovereenkomst. Het staat immers in titel 7:1 (Koop en ruil"), afdeling 2 ("Verplichtingen van de verkoper") en er is geen clausule of bepaling dat dit artikel alleen van toepassing is op consumentenkoop.Mad Marty schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:24:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar jurisprudentie welke laat zien dat dit van toepassing is op een particuliere verkoop van (iets dergelijks als) een koffiezetapparaat. Ik blijf er bij - op basis van de wettekst - dat het hier niet gaat om een consumentenkoop en er dus geen wettelijke aanspraak op garantie of conformiteit bestaat, omdat het niet gaat om een consumentenkoop.
Als je arresten uitpluist kun je altijd verschillen vinden in de feitelijke situatie. Niet elk verschil staat eraan in de weg dat een rechtsregel kan worden toegepast op een andere context. Daarvoor moet er sprake zijn van een rechtens relevant onderscheid. De arresten die je noemt waren aangehaald voor de stelling dat de klachttermijn slechts wordt toegepast als de belangen van de verkoper aantoonbaar zijn geschaad. Waarom is het onderscheid dat je hebt gevonden daarvoor rechtens van belang?Mad Marty schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:05:
@Real Allemaal leuk en aardig dat je arresten van de Hoge Raad zoekt die mogelijk je punt proberen te wijzen, maar deze arresten die je noemt hebben totaal geen overeenkomst met een marktplaatsverkoop tussen twee particulieren. De eerste (ECLI:NL:HR:2011:BP8991) gaat over een overeenkomst tbv onroerende goederen, en de tweede (ECLI:NL:HR:2014:3593) over een overeenkomst tussen twee bedrijven.
https://www.huisadvocaten...ij-tweedehands-producten/Controleer de advertentie
Het product moet eruit zien en werken zoals in de advertentie staat. Staat in de advertentie dat het een 'nieuw' product is? Dan moet het product nieuw en niet gebruikt zijn. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het geen namaakartikel zijn.
Controleer ook wat u besprak, bijvoorbeeld via Marktplaats Berichten, sms of e-mail.
@fopjurist bedankt voor de hulp trouwensNon-conformiteit bij tweedehands producten
Voor tweedehands producten gelden dezelfde regels als voor nieuwe producten. Ook tweedehands producten moeten voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper mag hebben. Ook bij de koop van een tweedehands product worden de verwachtingen ingekleurd door hetgeen is opgenomen in de overeenkomst, de mededelingen door de verkoper en de prijs. Logischerwijs mag men van tweedehands producten minder verwachten dan van nieuwe producten en moet men rekening houden met het feit dat er hoogstwaarschijnlijk gebreken kleven aan deze producten.
In hoeverre en met welke gebreken men rekening moet houden, hangt wederom af van wat er precies tussen partijen is afgesproken. Partijen moeten dus duidelijke afspraken maken over de eigenschappen die een tweedehands product nog dient te bezitten.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Dat doen ze helemaal niet goed.onno oliver schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:45:
Dacht dat MP mee kon lezen in de berichten functie en er op kan handhaven?
Dit doen ze goed.
Dat is het risico van gebruikt kopen toch, en daar betaal je (flink) minder voor.RoamingZombie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:30:
Niet om het een of ander, maar ik vindt 200 euro verdomd veel voor een 2e hands product wat maar 1.5 maand werkt.
Ik blijf er ook bij dat je er als verkoper niet zo makkelijk vanaf komt met dit soort bedragen. Als het twee tientjes waren geweest dan had niemand zich druk gemaakt. Maar de koper heeft nu gewoon 200 euro zo goed als weg gegooid. Ik zou ik ook verhaal komen halen op dat moment.
Bijna iedereen verplaatst zich hier in de verkoper maar niemand in de koper. Ik denk dat de mening heel anders is als je aan de andere kant van het verhaal staat en ik vind de algemene h1ouding hier een beetje hypocriet en egoïstisch. En het garantie tot de deur verhaal is onzin, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.
Ik denk dus dat die vlieger niet op gaat en ik vind het een bijzonder zwak argument met de 9 keer een goed product en de 10e keer heb je dikke vette pech. Dat je iets gebruikt of tweedehands koopt, wil niet meteen zeggen dat je meteen geen rechten meer hebt als koper, alleen is de bewijslast lastiger. Daarnaast zal het van heel veel factoren afhangen; het soort product, de aanschafprijs, het soort defect, wat in de advertentie stond etc.ybos schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:51:
[...]
Dat is het risico van gebruikt kopen toch, en daar betaal je (flink) minder voor.
Als je dit altijd doet zal je over het algemeen veel goedkoper uit zijn, ookal heb je er dan een keer zo'n geval als deze bij.
Hoort erbij.
9 keer een perfect werkend toestel voor weinig en 1 keertje niet (als voorbeeld), dan nog 9 keer een prima deal gedaan die de 10e deal waarschijnlijk ruimschoots compenseert
Is het je eerste deal, vette pech, statistisch gezien zijn de komende 9 deals goed![]()
Wil je dit risico niet lopen: dan altijd met garantie kopen.
Dat ben ik met je eens als het binnen een week oid is gebeurd. Je weet alleen niets van de kant van de koper zijn zijde.Cheezborger schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:08:
[...]
Ik denk dus dat die vlieger niet op gaat en ik vind het een bijzonder zwak argument met de 9 keer een goed product en de 10e keer heb je dikke vette pech. Dat je iets gebruikt of tweedehands koopt, wil niet meteen zeggen dat je meteen geen rechten meer hebt als koper, alleen is de bewijslast lastiger. Daarnaast zal het van heel veel factoren afhangen; het soort product, de aanschafprijs, het soort defect, wat in de advertentie stond etc.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq