Alleen al uit het arrest volgt dat het Burgerlijk Wetboek ook van toepassing is op koop anders dan consumentenkoop. Ik weet niet zo goed wat je nu verwacht? Dit is gewoon hoe Nederlands privaatrecht werkt.
Je gaat toch ook niet in een topic over processors het bestaan van electronen ter discussie stellen?
Maar los daarvan schrijft 7:17 BW voor dat de zaak moet voldoen aan de overeenkomst. De cruciale vraag is dan wat de koper mag verwachten
En dat weten we dus niet, want de TS (1) lijkt te zijn gevlogen en (2) heeft niets opgemerkt over het punt in hoeverre er in de overeenkomst is afgeweken van de kooptitel.
In het arrest wat je aanhaalt lijkt het twistpunt te zijn of de koper op tijd geklaagd heeft. Dat is in dit verhaal volgens mij niet het punt: de koper begon kennelijk gelijk te klagen toen het apparaat foutmeldingen begon te geven.
En dat kan dus op tijd zijn anders dan in twee reacties werd gesteld.
Ik vermoed dat in dit verhaal de vraag zou zijn of en in hoeverre de verkoper redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat het koffieapparaat het binnen afzienbare tijd zou begeven.
Inderdaad. Je hebt meer details nodig. Daar ging mijn
eerste reactie in dit topic ook over.
HansMij schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:54:
[...]
Er staat zelfs expliciet in dat een koop tussen consumenten hier niet onder valt. Zelf zie ik een marktplaats-deal tussen 2 consumenten niet als een consumentenkoop. Als verkoper kan ik moeilijk iets beloven over hoe lang een product nog mee gaat.
Het gaat in dit geval dus ook niet over consumentenkoop, dus is inderdaad bijvoorbeeld art. 7:11 lid 1 BW niet van toepassing. Maar ook in de blog van Engelfriet kun je lezen dat bijvoorbeeld art. 7:9 BW wel van toepassing is.
questo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:57:
[...]
Een deal tussen twee consumenten is ook geen consumentenkoop. In de definitie van consumentenkoop wordt in artikel 7:5 BW expliciet omschreven dat de verkoper handelt "in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit".
Nee, exact. Maar daarom is bijvoorbeeld art. 7:17 BW nog wel van toepassing als de TS en koper daar niet vanaf zijn geweken.
questo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:13:
[...]
Ik heb geen idee wat voor mythe @
Real wil ontkrachten. Ik denk wel dat het aanhalen van een arrest over een consumentenkoop waarbij, voor zover ik op basis van de citaten kan zien, het voorname twistpunt is of er tijdig melding gemaakt is van een gebrek in de discussie over de verkoop van dit koffie apparaat weinig toevoegt.
Lees het nog eens terug.
(1) Het is relevant om te weten of de TS en koper zijn afgeweken van de kooptitel
(2) De arresten van de HR heb ik geciteerd omdat twee andere reacties neerkwamen op (ik parafraseer) 'de koper is te laat met klagen' en ik wees op de klachttermijn in art. 7:23 BW
Zelfs uit het arrest volgt overigens dat de kooptitel uit het BW van toepassing is bij koop anders dan consumentenkoop, maar dus niet als de koper en verkoper daarvan afwijken.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.