Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-04 08:30
Hallo allemaal,

Het concept van een smart thermostaat heeft me al een tijdje in de greep gehad en ik ben afgelopen weekend eindelijk gezwicht voor een Tado V3+ met 4 radiatorknoppen. Voornamelijk met het per-kamer verwarmen en daarmee hopelijk wat gasbesparing sprak me aan, maar ook het even kunnen verwarmen van de slaapkamers als de ketel niet wil aanslaan omdat het beneden warm zat is.

Nu twijfel ik alleen nog steeds over mijn keuze omdat ik links en rechts hele positieve maar ook hele negatieve dingen lees over Tado. De positieve dingen zijn natuurlijk het verhoogde comfort, maar onder de negatieve dingen hoor ik bijvoorbeeld dat je op de thermostaat unit niet per halve graad kan instellen (wel in de app, maar toch?!), dat je moet betalen voor gasverbruik inzicht (iets wat mijn energieleverancier momenteel alleen maandelijks geeft, dus ik wil dit wel graag), raar stookgedrag wat leidt tot toch hogere stookkosten, dat er gewoon niet geluisterd wordt naar de community en vragen voor features, etc.

Op dit moment heb ik een Nefit Proline HRC 24 CW4 uit 2012. Deze in combinatie met een Nefit Easy. Deze doet het op zich best goed en geeft me dus ook inzicht in mijn gasverbruik wanneer ik het maar wil, én kan ook fysiek per halve graad ingesteld worden. Nu kreeg ik een mail dat vandaag nog een laatste dag korting is op diverse smart home producten, en daartussen zit ook een Bosch Smart Thermostaat II met 5 radiatorknoppen. Nu is Nefit natuurlijk in samenwerking met Bosch, dus ik kreeg het idee dat dit misschien weleens beter zou kunnen samenwerken. Ook lijkt Bosch geen extra geld te vragen voor verscheidene functies zoals Tado dat doet. Ik kan alleen werkelijk niks vinden over dit platform van Bosch: niet eens of het een modulerende thermostaat is, maar ook weinig ervaringen van mensen, en of het werkt met mijn ketel... Ik weet ook van de verschillende protocollen die er zijn met Opentherm en e-bus, maar ik kan bijzonder weinig vinden over welk product wat gebruikt. Helaas ben ik ook een leek op dit gebied, dus misschien zoek ik wel verkeerd :'( Zelfs over de tado lijkt het ene te zeggen dat het out-of-the-box compatibel moet zijn met mijn ketel volgens hun compatibiliteit check op de site, terwijl een ander document zegt dat er een OpenTherm converter tussen moet. Als dat zo is en dat voor de Bosch niet hoeft en dat ook een degelijk systeem is, kan ik net zo goed de tado terugsturen en het Bosch-systeem nemen. Dan heb ik nog een extra radiatorknop erbij voor hetzelfde geld ;)

Hebben jullie enig advies in deze keuze? Of suggesties voor hoe ik deze knoop kan doorhakken? Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 15:49

PGR

Fast and safe...

Zit momenteel met dezelfde keuze: Tado of Bosch.

Waar je even op moet letten is of je een 'bedrade' thermostaat hebt nu die de ketel/regelklep aanstuurt. Want de standaard 'Bosch Smart Thermostaat II' is draadloos. Als je een thermostaat nodig hebt om via bedrading je ketel of regelklep aan te sturen, dan heb je sowieso de Bosch Smart Thermostaat II 230V nodig.

En dan heb je dus ook 230V nodig bij de thermostaat.

Daar liep ik dus tegenaan: wij hebben standsverwarming met een aan/uit klep die via bedrading door de thermostaat wordt aangestuurd. We hebben echter op die plek geen 230V. Dus dat wordt lastig met de Bosch. Toch hebben wij wel een voorkeur voor Bosch, want:

De Tado slaat je data op in de cloud en deelt deze (ben ik niet zo'n fan van). De Bosch houdt alles vast op een lokale controller.

De Tado werkt alleen met internettoegang. Is je internet weg, dan doen je thermostaat en je radiatorknoppen niets meer. De Bosch werkt lokaal ook, dus als internet eruit ligt, dan kun je nog wel via de thermostaat en de radiatorknoppen de verwarming regelen (de app werkt dan natuurlijk niet meer).

Al met al is de Bosch wel een meer solide systeem lijkt het. Jammer dat de thermostaat dus 230V nodig heeft, dat werkt niet zo handig voor ons.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
Hoi,
Bedankt nog dat je hier een antwoord gaf :)
Ik ben uiteindelijk maar voor Tado gegaan omdat ik die al had. En ik kon gewoon echt niks vinden over die Bosch qua reviews, ervaringen, etc. Ook bijv. niet of die werkt met mijn ketel: die gebruikt namelijk de EMS-bus, dus niet OpenTherm.

Mijn ketel wordt inderdaad bedraad aangestuurd. Gezien mijn Tado niet ontploft is toen ik hem op de "max 30V" aansloot, lijkt het me ook dat ik geen 230V heb. Overigens zit het wel direct naast een lichtschakelaar en dimmer, dus waarschijnlijk had ik dat wel kunnen maken met iets meer moeite.

Ik zie ook zeker de voordelen van Bosch in, en met meer tijd (lees: niet onder tijdsdruk van Black Friday en de aankomende winter + energierekening) was ik misschien ook toch daarvoor gegaan. Het wél kunnen instellen per halve graad op alle knoppen en de thermostaat zelf zonder de app is voor mij een groot pluspunt, en wat je zegt over de cloud is ook helemaal waar.

Ik heb nu namelijk al mijn eerste problemen met Tado ondervonden. Op het moment ben ik met Tado in contact hierover. En inderdaad: ze kunnen bij support gewoon leuk uitlezen wat voor kamers ik heb en wat de warmtevraag was de afgelopen tijd. Of dat handig is of een enorm privacy lek laat ik even in het midden.

Overigens voor mijn probleem: mijn ketel blijft de hele dag water pompen op 38 graden. Waar mijn Nefit Easy zo nu en dan even bijverwarmde op 50-60 graden (ook modulerend), zit ik nu met een constant geluid van stromend water en een zoemende CV ketel en zijn afzuiging in het huis. Naast het constante geluid lijkt dit me niet bevorderlijk voor de levensduur van de pomp van mijn ketel. Wat dit voor impact heeft op mijn gasverbruik weet ik niet: dat zijn bij Tado natuurlijk weer achter een paywall van €30 per jaar. (Dit wist ik wel voor de aanschaf, overigens) Dat is niet veel natuurlijk, maar als je dit aanschaft met de intentie om geld te besparen is het een beetje wrang. Nog een voordeel voor Bosch, want daar is het volgens mij gewoon uit te lezen. Nu moet ik weer een P1 meter aanschaffen. Hoe dan ook was hun eerste suggestie om dit te verhelpen het debiele idee om een tijdsschema per uur te maken waarbij het ene uur wordt verwarmd en het andere uur niet 8)7 Dat lijkt me al helemaal onpraktisch, zeker omdat de temperatuur in de "koude uren" dan hard kan zakken als het buiten vriest.

En wat je zegt over internet is natuurlijk ook een heel erg valide punt. Bizar eigenlijk dat die kranen niet lokaal aan te sturen zijn.

Het is zoals iedereen het zegt: een mooi platform met kinderziektes die er nooit uit lijken te komen.

Laat me vooral weten wat je uiteindelijk hebt gekozen en hoe dat bevalt. Ik ben erg nieuwsgierig. Ik kan altijd nog later overstappen: met de prijs die ik heb betaald gedurende Black Friday draai ik dan wel weer minimaal verlies, mocht ik het setje doorverkopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moppersmurf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik zou tado absoluut afraden. Mijn situatie: vloerverwarming als hoofdverwarming 24/7 op 19.5 graden.
Ik heb de Tado bedrade wandthermostaat gedurende 2 jaar in gebruik gehad en ik kreeg deze maar niet goed afgesteld i.c.m. de cv ketel en vloerverwarming. Uren op tweakers gelezen en voor de ketel gezeten om instellingen aan te passen maar niks gaf de gewenste verbetering. Tevens heb ik de Tado zowel opentherm, als aan/uit aangesloten, Het stookgedrag bleef hetzelfde. Om een constante temperatuur te houden liet tado de CV ketel regelmatig voor korte periodes stoken (ongeveer 20 min) vervolgens weer 10 minuten uit en dan weer 20 min aan. Dit gebeurde bij opentherm en aan/uit op ongeveer gelijke wijze (tado hanteert bij aan/uit een breedtepuls modulatie waardoor dit, voor mijn systeem, ongewenste stookgedrag ook bij aan/uit ontstaat).
Per toeval heb ik ergens een ervaring van de 'slimme Netatmo' thermostaat gelezen welke instelbare hysteresis heeft. Op goed geluk heb ik deze, in de variant aan/uit, aangeschaft en de resultaten spreken voor zich (zie de bijgevoegde afbeeldingen van 24h stoken met tado -enorm veel start/stops van de cv ketel- en een afbeelding van het stookgedrag met de Netatmo). Momenteel ben ik nog aan het uitzoeken welke hysterese instelling het fijnste werkt. De Hysterese is nu ingesteld op 0,2 graden. Eenvoudige uitleg hysterese van 0,2 graden: Zodra de kamertemperatuur zakt naar 19.3 graden schakelt de thermostaat de cv ketel in. Deze stookt zonder hinderlijke stops door tot 19.7 graden. Daarna is het wachten tot de kamertemperatuur gezakt is naar 19.3 en begint het stookproces opnieuw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGRgY6NG8cnZUHgeNIqnobwU_vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRZFXejGlyb3i7q6vxUnkZlN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Idc5qh2VRbEiWZoJotfKERk8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9hhnTY1zoJJbmaxwbc9Vicd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3Ka5nmPWv2TD_OzEacm2RvA-mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niQVSXooKHp6Q0FYA4heqXgt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door moppersmurf op 19-12-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
Ook dank voor jouw ervaring, dit is ook een duidelijk verhaal. Ik krijg sterk de indruk dat ieder (inclusief ikzelf) Tado aanschaft omdat het gewoon het meest bekende is. Mijn probleem is nog altijd niet opgelost. Ik heb helaas geen live gasmeting meer (omdat het dus achter een paywall zit) en ik heb nog geen andere manier om dit uit te lezen. @moppersmurf, is dat stookgedrag een monitor van Homewizard? Ik overweeg die ook maar aan te schaffen. Wel heb ik de warmtevraag van Tado zelf. Zoals iedereen zegt zijn de 0-3 vlammetjes een totaal mysterie qua betekenis (soms is de temperatuur bereikt en laat hij alsnog 3 streepjes zien), maar dat terzijde. Hier de grafieken van twee verschillende kamers:

Dit vind ik "normaal" gedrag: steeds bijstoken als de temperatuur genoeg zakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ8kBp8E-zPlU66pi2FZ6UlkZcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87qnEr23NhASWghq4jvfoh8H.jpg?f=fotoalbum_large

Dit vind ik raar gedrag, en zorgt er dus voor dat mijn ketel de hele dag blijft draaien (hier vanaf 10:00):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqICmnTb_PKaaI7GzyU8u4Su9hU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWU0sE44uSpyBEHeHscoxmmD.jpg?f=fotoalbum_large

Door de continue vraag naar warmte blijft de pomp en ventilatie van de CV ketel altijd draaien. Super irritant, want je hoort dit. Het is niet luid, maar het is nu nooit meer stil in huis als de temperatuur bereikt is. En ik snap gewoon niet waarom dit in de ene kamer wél goed gaat, en in de andere niet.

Ik heb heel veel problemen ook gezien over Tado met vloerverwarming. Mocht ik dat ooit aanleggen (ben wel geïnteresseerd!) en het voor mij ook niet goed werken, dan verkoop ik de hele zooi en zoek ik wel een nieuw systeem. Maar het blijft lastig om te vinden wat wel en niet compatibel is met je huidige systeem, en dat is iets wat Tado helaas als enige goed doet.

Zodra ik mijn energie afrekening heb van deze maand kan ik pas meer zeggen over wat dit gedrag heeft gedaan voor mijn rekening. Het is nooit 1 op 1 vergelijkbaar met mn rekening van november omdat het toen even goed koud was en nu meevalt, maar we gaan het zien.

[ Voor 5% gewijzigd door ShaSem op 19-12-2023 15:59 . Reden: even zinnetje toegevoegd aan t einde ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:07
Ook bij mij het nodige gedoe met Tado en de vloerverwarming achter de rug. Inmiddels warmtepomp voor de benedenverdieping dus daar de Tado gelukkig niet meer in gebruik. Boven nog wel.

Tado richt zich op de consument en dat doen ze met een redelijk overzichtelijke app, een installatie die door een doe het zelver prima te doen is, een leuk design en goede marketing. De alternatieven die ik ken, richten zich vooral op de installateur en zijn daardoor veel minder toegankelijk.

Grootste nadeel wat ik zelf meer dan eens ondervonden heb is de matige support. Je bent voor je verwarming en warm water afhankelijk van deze clouddienst. Het is een primaire levensbehoefte, maar als het niet werkt dan kan je terecht bij de chatbot. Bellen, mailen of een ticket aanmaken kan niet. Nadat je vele, vaak niet relevante, vragen van de chatbot hebt beantwoord, wordt je vraag doorgestuurd naar een helpdesk die daar per mail op gaat reageren. Tijdens kantooruren.

Dat heeft mij doen besluiten het uit te gaan faseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
Begrijpelijk. Ik kreeg nét toevallig een antwoord van de support agent via de mail. Het is een week later. Nu was mijn vraag niet super urgent omdat ik niet in de kou zit, maar goed. Ze hebben het over een "speciale instelling op afstand". Aan de ene kant snap ik wel dat het makkelijk voor de gebruiker moet zijn: toen ik me in verwarming ging verdiepen was het ook een stuk complexer dan ik had kunnen denken. Maar het feit dat er allemaal instellingen verborgen zijn en ook niet met een expert-modus aan te zetten zijn, vind ik bizar. Wat als ik akkoord ga met die instelling nu, maar het later niet fijn vind? Of dat het in koudere maanden fijn is en in de herst/lente niet meer? Dat is meerdere keren per jaar mailen.

In contact komen vond ik ook erg lastig. Een ticket maken met jouw daadwerkelijke issue is onmogelijk. Ik heb uiteindelijk maar iets ingevuld wat ongeveer vaag in de richting zat van mijn probleem.

Tado werkt dus niet met een warmtepomp? Dat is ook goed om te weten. Mijn CV ketel is uit 2012 en ik wilde die misschien ook vervangen door (in ieder geval?) een hybride pomp tegen de tijd dat die het begeeft. Als je Tado gaat uitfaseren voor je bovenverdieping, wat ga je dan daar installeren als ik dat mag vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
@ShaSem met een warmtepomp werkt vrijwel geen enkel zone-verwarm systeem (goed). Je hebt dan nl vaak een combi van een traag lage temp afgifte-systeem (vloerverwarming bv) in de ruimte waar je temperatuursensor hangt (vaak de woonkamer), icm snel hoge temp afgifte-systeem (radiatoren in bv slaap en werkkamers). Dat gaat niet echt lekker samen.

Anyway, als alternatief zou je eens naar Netatmo kunnen kijken, die kun je vrij uitgebreid instellen, met verschillende algoritmes, hysterese instellingen, temp offsets ed. en ze hebben ook bijbehorende "slimme" radiatorknoppen.

Ik denk dat je er niet veel over hoort omdat het niet zo heel bekend is hier in NL (als Frans merk). Let wel ff op dat er zowel een Aan/Uit als modulerende OpenTherm variant van de thermostaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
@olafmol duidelijk, ik zal het onthouden. Voor nu kijk ik het nog even aan met dit systeem, en als het niet beter werkt ga ik wel weer op zoek. Dank voor de tip van Netatmo.

Half-off-topic: is er nou ergens een heel duidelijk verschil in gasverbruik gemeten in Aan/Uit vs. Modulerend? Mijn CV-ketel is namelijk niet OpenTherm maar EMS. Ik weet dat er omvormers bestaan, maar die werken ook niet altijd lekker, begreep ik. Dus eigenlijk is mijn vraag of het nu het waard is van een modulerend systeem af te stappen en mijn ketel op aan/uit aan te sluiten, of dat ik dit gewoon uitzing totdat deze ketel het begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:07
@ShaSem die geavanceerde instellingen herken ik mij in ja. Ik wilde de temperatuur van de centrale verwarming wijzigen maar dit gaf veel gedoe. Uiteindelijk bleek alles wat ik op de CV deed overruled te worden door Tado op afstand. Maar in de app kon ik daar zelf niets over zien. Op mijn verzoek hebben ze de temperatuur toen aangepast.

De combinatie van Tado en warmtepomp is wel eea over te vinden op tweakers, bijvoorbeeld hier. Zelf heb ik besloten om WAR (zonder thermostaat) de warmtepomp in te regelen. Dat bevalt tot nu toe goed, maar na de winter kan ik pas echt de balans opmaken.

De thermostaat hangt gewoon nog in mijn woonkamer, maar gebruik ik alleen om de temp te monitoren. Grafiek van de tado naast die van de warmtepomp leggen helpt mij bij het inregelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
@Separator Ik heb inderdaad ook last van dat overrulen van de instellingen. Gelukkig lijkt hij wel af te blijven van de max. temperatuur van 60 graden voor de verwarming, maar ik mag niet meer instellen hoe warm het water uit de kraan moet. Toch ook fijn, dat het eigenlijk voor je gezondheid op 60 graden moet tegen legionella, maar dat Tado dat doodleuk steeds op 55 zet (alhoewel beide vast goed genoeg zijn) :+

Cool, dat WAR. Ik kende dat niet. En leuk dat Tado met een warmtepomp ook werkt, al duidt die forumpost al meteen op problemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ShaSem schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:56:
@olafmol duidelijk, ik zal het onthouden. Voor nu kijk ik het nog even aan met dit systeem, en als het niet beter werkt ga ik wel weer op zoek. Dank voor de tip van Netatmo.

Half-off-topic: is er nou ergens een heel duidelijk verschil in gasverbruik gemeten in Aan/Uit vs. Modulerend? Mijn CV-ketel is namelijk niet OpenTherm maar EMS. Ik weet dat er omvormers bestaan, maar die werken ook niet altijd lekker, begreep ik. Dus eigenlijk is mijn vraag of het nu het waard is van een modulerend systeem af te stappen en mijn ketel op aan/uit aan te sluiten, of dat ik dit gewoon uitzing totdat deze ketel het begeeft.
Ik heb wel eens getest met mijn Nest Gen 3 icm Intergas Xtreme 30. Ik kan True Radiant op de Nest aanzetten, en dan gebruikt ie OpenTherm en moduleert ie de gevraagde aanvoertemp in stapjes naar beneden des te dichter ie bij de gevraagde kamer-temperatuur komt. Als ik TrueRadiant uitzet dan werkt de Nest gewoon als Aan/Uit thermostaat, en vraagt de watertemp op 1 temperatuur.

Ik zag geen significant verschil in gasverbruik, wel in comfort. Met opentherm moduleren blijft de temperatuur dichterbij de ingestelde waarde, maar blijft de CV ketel langer op laag vermogen doorbranden. Met aan/uit heeft ie wat meer over en vooral undershoots, en koelt het dus vooral wat meer af voordat ie weer aangaat. Maar qua gasverbruik geen echt verschil.

Wat wel zo is: een modulerende ketel moduleert zelf het brandervermogen omlaag als de gewenste aanvoertemp in zicht komt. In mijn optiek zit een Opentherm modulerende thermostaat en een modulerende CV ketel elkaar dus eigenlijk in de weg, ze proberen allebei slim te zijn. Als je thermostaat dus een minimale hysterese heeft (ik geloof dat de Tado daarin vrij extreem is met 0,1C?) en je CV ketel is modulerend, dan kun je denk ik prima de thermostaat op aan/uit zetten (ik geloof dat ze dat bij Tado zelf kunnen aanpassen voor je).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaSem
@olafmol Dank, dat is een duidelijk verhaal. Goed mogelijk dat ze allebei proberen slim te doen en het daardoor juist weer niet goed werkt: wie weet is dat ook in mijn geval met het oneindige door pompen.

Ik dacht dat ik voor aan/uit of moduleren de Tado anders moest aansluiten, en ook de draadjes op de CV ketel moest verplaatsen. Mijn ketel heeft zowel een oranje als een groene terminal, waar oranje modulerend is en groen aan/uit. Maar misschien dat de Tado gewoon via de modulerende aansturing feitelijk als aan/uit kan werken, als ze dat op afstand instellen.

Hoe dan ook, zelfs als het aan/uit niet per se meer gas verbruikt, lijkt het extra comfort me wel prettig. Ik heb Tado zonet mijn grafieken teruggemaild, hopelijk komen ze met een werkende oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door ShaSem op 19-12-2023 17:28 . Reden: net andere verwoording ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ohja, @ShaSem met een P1 meter bv van HomeWizard kun je bijna realtime gasverbruik (en stroom) monitoren. Incl historische data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
@olafmol Ho, dus als ik nú een P1 meter aanschaf, dan kan ik álles terugzien? Van voordat ik hem had? Dat zou echt bizar, maar ook heel cool zijn. Of is het vanaf aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ShaSem schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:08:
@olafmol Ho, dus als ik nú een P1 meter aanschaf, dan kan ik álles terugzien? Van voordat ik hem had? Dat zou echt bizar, maar ook heel cool zijn. Of is het vanaf aansluiting?
Vanaf aanslutiing. Er wordt geen historische data gedeeld voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaSem
@olafmol Ah ja, ik dacht al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
Voor wie nog interesse heeft in het vervolg:
Na enig heen en weer contact met Tado, vertraagd door de feestdagen, hebben ze eindelijk een "special setting" aangezet (wat ook alleen zij kunnen doen, ugh). En die special setting zorgt ervoor dat de thermostaatkraan die een kleine warmtevraag geeft ook daadwerkelijk open gaat. Ik snap niet hoe dit niet standaard is, want zodra een radiatorknop een warmtevraag doet, klein of groot, gaat de CV ketel lopen. Als de warmtevraag dus klein is, schijnt de radiatorknop dus niet per se open te gaan. Dus loopt al het lauw-warme water gewoon niet door de radiator die om warmte vroeg, en blijft het hele systeem de hele dag draaien 8)7

Het is nu ietsje beter dan eerst. Het is momenteel erg koud buiten dus hij slaat nu relatief vaak eventjes aan, maar het is over het algemeen niet meer een continue warmtevraag zonder verandering in temperatuur zoals voorheen. Ik betwijfel dat de kranen ver genoeg open gaan en dat niet alles door de "domme" knoppen heen stromt, want hij staat nog steeds vaker aan dan uit, maar goed. Ik kijk het even aan, en mail misschien nog wel een keertje met Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 21:50
Weet je of dat standaard is? Anders ga ik daar ook maar eens voor mailen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaSem
@jimmy87 nee, ik geloof niet dat dat dus standaard is. Ik zou in ieder geval niet weten hoe het bij mij uit is gegaan, mocht het niet standaard zijn. Zeker weten doe ik het niet, en een andere naam dan “a special setting” is me ook niet bekend. Misschien als je direct hiernaar vraagt dat ze het wel begrijpen.

Maar waarom dit niet standaard is? Dat is me het grootste raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Ik denk vooral over een ander systeem na maar weet nog niet exact wat, ik wil eigenlijk af van dat cloud only, die internet bridge deed het hier dus blijkbaar niet (stekker zat er niet goed in). Met als gevolg dat hij niet eens aansloeg op schema tijd ugh.

Maar dat is voor ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
@jimmy87 Vervelend ja. Mocht je voor een ander systeem gaan, dan ben ik wel ten zeerste benieuwd naar je ervaringen met gebruiksvriendelijkheid, installatiegemak, en algehele werking. Dus laat het maar weten tegen die tijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
@ShaSem zal ik doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
Goed, weer een update van mijn kant. Die instelling heeft vrij weinig veranderd, ik geloof wel dat het systeem wat beter is geworden in het op temperatuur houden van de kamers (alhoewel er met opwarmen nu grotere overshoots gebeuren, lijkt het).

Wat niet opgelost is, is het blijven pompen zodra een kamer op temperatuur is. Ik heb even de watertemperatuur op het display van mijn boiler bekeken. Het is nog altijd hetzelfde: wel pompen maar niet stoken. Resultaat: rondpompen van water met een temperatuur van soms wel zo laag als 28,0 graden. Ik heb echt geen lage temperatuur systeem, dus dat doet natuurlijk niks substantieels, resultaat: blijven pompen. Het blijkt nét genoeg om de temperatuur ongeveer gelijk te hebben, niet meer, niet minder.

Uit nieuwsgierigheid keek ik even naar wat de pomp van mijn CV ketel verbruikt. Dat is rond de 50W. Dat constant aan hebben staan is best wel substantieel verbruik, de snellere slijtage van de pomp en het constante geluid daar gelaten.

Ik heb ook alweer gemaild en reactie gehad, maar hier hebben ze niks meer voor. Ze gaan het nog wel discussiëren in het team, maar er werd niet beloofd dat er nog een oplossing zou komen.

Misschien is gewoon aan/uit aansluiten toch de betere oplossing. Het voelt nog altijd niet lekker daarentegen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-04 22:25
Ik heb overal Tado gemonteerd. Installatie was, met wat hulp van Tado, relatief eenvoudig.
Het probleem dat hier beschreven wordt heb ik nog niet geconstateerd (Remeha Calenta, Open Therm, draadloze Tado thermostaat).

Wat ik mij wel afvraag: gaat zo'n Tado kraan net zo ver open als een ouderwetse handbediende draaikraan?
Ik heb namelijk soms het idee dat de ruimtes minder makkelijk warm worden sinds ik die Tado's heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Laatst online: 22:13
Ik ben weer afgestapt van Tado. Voornamelijk omdat bepaalde functies (geofencing bijvoorbeeld) via een abonnementsfunctie aangeboden werd. Daarnaast heb je toch wel een probleem wanneer je geen internet hebt om je thermostaat te bedienen (laat staan wat er gebeurt als je fabikant failliet gaat, denk aan Thermosmart)

Ik gebruik alleen nog maar slimme apparaten icm HomeAssistant die volledig lokaal volledige bedienbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
Elsdeniep schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:59:
Wat ik mij wel afvraag: gaat zo'n Tado kraan net zo ver open als een ouderwetse handbediende draaikraan?
Ik heb namelijk soms het idee dat de ruimtes minder makkelijk warm worden sinds ik die Tado's heb.
@Elsdeniep Goede vraag. Ik weet het niet zeker. Wanneer je de Tado voor het eerst er op zet, zou hij als het goed is moeten kalibreren en moeten voelen hoe ver open en dicht de kraan kan, en afhankelijk daarvan een range instellen voor het motortje wat de kraan open en dicht draait. Het ging een keer fout bij mij, de adapter ring zat er niet recht op en toen wilde ik hem recht zetten en toen trok ik de knop er af terwijl hij aan het kalibreren was. Dat werkte natuurlijk niet, maar daarna kon ik hem opnieuw kalibreren. Misschien kan je dat nog proberen? Anders kan het ook zijn dat de Tado thermostaat minder heet water aanvraagt dan je vorige thermostaat. Tado adverteert erg als zuinig alternatief, dus misschien zijn ze terughoudender met hoge temperaturen vragen aan de ketel.

Daarover gesproken: ik ben weer wat dieper gedoken, ook op het internet, over efficiëntie van CV ketels in het algemeen. Er werd daar een hoop genoemd over de setpoint van de ketel: de watertemperatuur die de thermostaat vraagt. Nu kwam ik er dus achter dat Tado een temperatuur van 37 lijkt te vragen, terwijl mijn ketel maar op 26-28 graden blijft pompen zonder verwarmen. Het kan dus zijn dat mijn ketel kuren vertoont, wie weet. Ik moet binnenkort weer een afspraak maken voor de jaarlijkse controle, dus ik ga er dan zeker naar vragen. Wie weet blijkt Tado onschuldig in mijn hele probleem. Sommigen lijken het gedrag van mijn ketel pendelen te noemen, maar men zegt ook weer dat pendelen ontstaat als de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Hier zeker niet het geval natuurlijk.

@voorstad Begrijpelijk. Dat alles in een abonnement wordt omgezet staat me totaal niet aan. Gelukkig mis ik de functies niet en vergeet ik zelden de verwarming uit te zetten en kan dat anders altijd nog op afstand. Maar het punt dat alles via de cloud loopt baart me inderdaad zeker zorgen. Tado lijkt voor nu wel een stevig bedrijf, maar je weet maar nooit. Het is natuurlijk een product wat je maar één keer koopt. Ik denk niet dat er mensen upgraden van een V2 naar een V3+ ofzo.

Wat heb je met je knoppen gedaan? Ik dacht destijds dat ik ze wel kon verkopen als ze niet zouden bevallen, maar Tado blijkt zo vaak te stunten met prijzen (onlangs 40% korting... was goedkoper geweest dan met Black Friday :( ) dat ik niet denk dat dit goed zal verkopen tweedehands. En vooral nieuwsgierig: welk systeem gebruik je nu voor zoneregeling van temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Laatst online: 22:13
Ik gebruik nu een Plugwise Adam, met een Honeywell round thermostaat. Simpel handmatig te bedienen en ook volledig in te stellen via lokale website en app. En lokaal geïntegreerd in HomeAssistant.

Aan zoneverwarming ben ik nooit (of: nog niet) begonnen. Met de zigbee stick in de Adam zou dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-04 22:25
@ShaSem dank voor je antwoord.
Ik ga het onderzoeken.

Eerlijk gezegd vind ik het schandalig dat Tado een best duur product verkoopt en om het ten volle te kunnen gebruiken moet je er ook nog eens een abonnement bij kopen.
Ook ik heb sommige functies niet echt nodig maar ik voelde mij wel behoorlijk bekocht toen ik erachter kwam dat ik maar een half product gekocht had.

Ik zal eens kijken wat men op MP vraagt voor Tado knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaSem
Elsdeniep schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:31:
@ShaSem dank voor je antwoord.
Ik ga het onderzoeken.

Eerlijk gezegd vind ik het schandalig dat Tado een best duur product verkoopt en om het ten volle te kunnen gebruiken moet je er ook nog eens een abonnement bij kopen.
Ook ik heb sommige functies niet echt nodig maar ik voelde mij wel behoorlijk bekocht toen ik erachter kwam dat ik maar een half product gekocht had.

Ik zal eens kijken wat men op MP vraagt voor Tado knoppen.
@Elsdeniep Oh, ja, absoluut. Het is van de pot gerukt dat er met zulke dure producten ook nog geld wordt gevraagd in abbonementsvorm, hoe goedkoop dan ook. Het houdt met ook tegen om een Homewizard P1 meter aan te schaffen, als kost een abonnement daar maar €1 per maand. Daarmee kan je dan je gasverbruik inzien van meer dan een jaar geleden. Zoner abbo is het beperkt tot alleen het afgelopen jaar inzien. Ik vertik het om dat te betalen voor iets wat naar mijn mening basic functionaliteit zou moeten zijn.

Beide bedrijven maken het ook niet duidelijk dat niet alle functionaliteit inbegrepen is zonder abonnement. Het was voor mij ook de reden om dit topic te starten, voor een eventueel ander ssysteem (Bosch?) zonder abonnement. Maar ja, door gebrek aan ervaringen en informatie heb ik toch gekozen voor Tado.
Pagina: 1