Ik zou tado absoluut afraden. Mijn situatie: vloerverwarming als hoofdverwarming 24/7 op 19.5 graden.
Ik heb de Tado bedrade wandthermostaat gedurende 2 jaar in gebruik gehad en ik kreeg deze maar niet goed afgesteld i.c.m. de cv ketel en vloerverwarming. Uren op tweakers gelezen en voor de ketel gezeten om instellingen aan te passen maar niks gaf de gewenste verbetering. Tevens heb ik de Tado zowel opentherm, als aan/uit aangesloten, Het stookgedrag bleef hetzelfde. Om een constante temperatuur te houden liet tado de CV ketel regelmatig voor korte periodes stoken (ongeveer 20 min) vervolgens weer 10 minuten uit en dan weer 20 min aan. Dit gebeurde bij opentherm en aan/uit op ongeveer gelijke wijze (tado hanteert bij aan/uit een breedtepuls modulatie waardoor dit, voor mijn systeem, ongewenste stookgedrag ook bij aan/uit ontstaat).
Per toeval heb ik ergens een ervaring van de 'slimme Netatmo' thermostaat gelezen welke instelbare hysteresis heeft. Op goed geluk heb ik deze, in de variant aan/uit, aangeschaft en de resultaten spreken voor zich (zie de bijgevoegde afbeeldingen van 24h stoken met tado -enorm veel start/stops van de cv ketel- en een afbeelding van het stookgedrag met de Netatmo). Momenteel ben ik nog aan het uitzoeken welke hysterese instelling het fijnste werkt. De Hysterese is nu ingesteld op 0,2 graden. Eenvoudige uitleg hysterese van 0,2 graden: Zodra de kamertemperatuur zakt naar 19.3 graden schakelt de thermostaat de cv ketel in. Deze stookt zonder hinderlijke stops door tot 19.7 graden. Daarna is het wachten tot de kamertemperatuur gezakt is naar 19.3 en begint het stookproces opnieuw.:strip_exif()/f/image/YRZFXejGlyb3i7q6vxUnkZlN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A9hhnTY1zoJJbmaxwbc9Vicd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Tado bedrade wandthermostaat gedurende 2 jaar in gebruik gehad en ik kreeg deze maar niet goed afgesteld i.c.m. de cv ketel en vloerverwarming. Uren op tweakers gelezen en voor de ketel gezeten om instellingen aan te passen maar niks gaf de gewenste verbetering. Tevens heb ik de Tado zowel opentherm, als aan/uit aangesloten, Het stookgedrag bleef hetzelfde. Om een constante temperatuur te houden liet tado de CV ketel regelmatig voor korte periodes stoken (ongeveer 20 min) vervolgens weer 10 minuten uit en dan weer 20 min aan. Dit gebeurde bij opentherm en aan/uit op ongeveer gelijke wijze (tado hanteert bij aan/uit een breedtepuls modulatie waardoor dit, voor mijn systeem, ongewenste stookgedrag ook bij aan/uit ontstaat).
Per toeval heb ik ergens een ervaring van de 'slimme Netatmo' thermostaat gelezen welke instelbare hysteresis heeft. Op goed geluk heb ik deze, in de variant aan/uit, aangeschaft en de resultaten spreken voor zich (zie de bijgevoegde afbeeldingen van 24h stoken met tado -enorm veel start/stops van de cv ketel- en een afbeelding van het stookgedrag met de Netatmo). Momenteel ben ik nog aan het uitzoeken welke hysterese instelling het fijnste werkt. De Hysterese is nu ingesteld op 0,2 graden. Eenvoudige uitleg hysterese van 0,2 graden: Zodra de kamertemperatuur zakt naar 19.3 graden schakelt de thermostaat de cv ketel in. Deze stookt zonder hinderlijke stops door tot 19.7 graden. Daarna is het wachten tot de kamertemperatuur gezakt is naar 19.3 en begint het stookproces opnieuw.
:strip_exif()/f/image/YRZFXejGlyb3i7q6vxUnkZlN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A9hhnTY1zoJJbmaxwbc9Vicd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door moppersmurf op 19-12-2023 13:39 ]
:strip_exif()/f/image/87qnEr23NhASWghq4jvfoh8H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PWU0sE44uSpyBEHeHscoxmmD.jpg?f=fotoalbum_large)