Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-04 16:59
nieuws: Oracle zou duizenden medewerkers per e-mail hebben ontslagen
Meerdere werknemers melden op sociale media zoals Reddit dat zij dinsdagochtend een e-mail hebben gehadwaarin zij zijn geïnformeerd over hun ontslag.
gehadwaarin → gehad waarin

• Imre Himmelbauer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:49

Imre Himmelbauer

Redacteur
Aangepast, dankjewel weer Richy!

• Mextreme
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 01:58
In het artikel 'AI-video blijkt te duur om te bestaan...' vermeld je de term 'auteursrechtelijk materiaal'.

Wat je vanuit taalkundig oogpunt daarmee omschrijft, is de juridische omgeving die auteursrechten beschermt en niet de content die beschermd wordt (auteurswetgeving, contractuele overeenkomsten en verwante wetgeving die naar auteursrechtelijke overeenkomsten verwijst).

Ik neem aan dat je in het artikel bedoelt weer te geven dat auteursrechtelijk beschermde content de probleemfactor voor AI bedrijven is; auteursrechtelijk beschermd materiaal dus. Zoals het er nu staat haal je m.i. de bestaansreden van je artikel onderuit.

Als het namelijk om auteursrechtelijk materiaal zou gaan, dan zou de wetgeving auteursrechtelijk beschermd moeten zijn, maar dat soort teksten is nu juist niet aan auteursrecht onderhevig. (Ik heb nog nooit een auteurswet gezien, waarin de aanhef staat: 'Deze Auteurswet is auteursrechtelijk beschermd'.)

Ik kom dit soort fouten in de media dagelijks tegen: 'De behoefte aan voedsel is hoog...' ('De behoefte aan voedsel is groot'), 'De dure prijzen zijn een probleem...' (exact hetzelfde taalprobleem als bovenbeschreven, wie maalt er om dure prijsstickertjes of -kaartjes?) en 'De groei van de economie daalt' (hoeveel centimeter beneden NAP?, denk ik dan...).

Vaak halen dit soort fouten, taalkundig gezien, de kern uit berichtgeving. Ook zie ik een juridisch risico dat een bericht als nepnieuws kan worden gezien.

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-04 15:52

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is aangepast, bedankt!

• SHartwijk
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-04 10:03

• Bux666
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:02
review: Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme
Steve Jobs met op conferentiescherm jonge Steve Wozniak en Steve Jobs.
De tekst onder de foto van de twee Steve's klopt naar mijn idee niet. Er is geen 'conferentiescherm'. Er zou iets moeten staan als 'Jonge Steve Wozniak en Steve Jobs met prototype (?) van een Apple computer.'.

UPDATE: even de foto opgezocht en kwam deze tegen: https://www.computerhistory.org/revolution/personal-computers/17/300/1052
Daarboven staat de tekst: 'Steve Jobs and Steve Wozniak with the Apple-1 computer'. Persoonlijk zou ik Jobs en Wozniak omdraaien zodat ze gelijk staan aan de afbeelding. #OCD

[ Voor 29% gewijzigd door Bux666 op 02-04-2026 11:07 ]

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ik zie op de foto in het artikel Steve Jobs presenteren (linksonder), met achter hem op het grote scherm links de jonge Wozniak (met bril) en rechts de jonge Jobs. Volgens mij klopt het onderschrift precies.

• Bux666
Marger schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:13:
Ik zie op de foto in het artikel Steve Jobs presenteren (linksonder), met achter hem op het grote scherm links de jonge Wozniak (met bril) en rechts de jonge Jobs. Volgens mij klopt het onderschrift precies.
OEPS! Ik had de echte Steve Jobs helemaal niet gezien. Mijn excuses...

• Bux666
nieuws: Google verdubbelt opslag AI Pro ruimschoots naar 5TB zonder hogere prijs
Google One-baas Shrimrit Ben-Yair bevestigt de opslagverhoging op sociale media.
Shrimrit Ben-Yair → Shimrit Ben-Yair

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ah, ik zie hoe dat kan gebeuren. Voor het geval daar meer mensen tegenaan lopen, heb ik 'op de voorgrond' ertussen gezet.

De naam is verbeterd, dank je!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:32
review: Apple MacBook Air M5 - Op zoek naar de meerwaarde boven de Neo
Naast de gloednieuwe MacBook Neo kwam Apple dit voorjaar met updates voor twee van zijn bestaande laptopseries: de MacBook Pro en MacBook Air.
Niet echt een tikfoutje maar ook wat zonde voor een apart topic -> de link voor de MacBook Pro serveert een 404 error “Serie met ID 21858 niet gevonden.”. Misschien ID 21552? serie: MacBook Pro 2025/2026 14"
@deepvreezo

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:43

deepvreezo

Redacteur
Ik denk dat de Pricewatch-afdeling wat met de uitvoeringen heeft gestoeid waardoor hij niet meer werkt. Heb hem gefixt, dank voor het melden.

• richy3908
review: Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme
Newsweek cover over NeXT, oktober '88.
Newsweek cover → Newsweek-cover
De Apple Watch was ontwikkeld onder het bewind van Cook, maar zou nog 'afstammen' van het tijdperk Jobs.
tijdperk Jobs → tijdperk-Jobs (zie ook regel 6.I, artikel 3, @JaspB; alhoewel het hier niet om een groep of werkstuk gaat, gaat het wel om een periode onder de bezielende (oftewel 'inspirerende') leiding van Jobs, dus mijns inziens is dit vergelijkbaar, maar ik kan me vergissen)
Apple zette hiermee de wereld niet op de kop.
de kop → zijn kop (zie ook lemma kop in de Dikke Van Dale)
Het gebruik van eigen chipontwerp zorgt nu in 2026 zelfs voor een omgekeerde beweging.
van eigen chipontwerp → van een eigen chipontwerp
Zo heeft het mislopen van de gehypte AI-revolutie Apple wel kritiek opgeleverd, maar niet de das omgedaan.
gehypte → gehypete (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=hypen en https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=12-2)

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:08

YannickSpinner

Redacteur
Bedankt! We zijn bij :D

• DanielChopin
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-04 17:31
.geek: Nederlandse RollerCoaster-speler maakt achtbaan met ritje van 2x10^227...

In de titel moet het RollerCoaster Tycoon-speler zijn, RollerCoaster is geen spel

• richy3908
nieuws: Zelfrijdende taxi's stonden urenlang stil in Chinese stad door storing
Videobeelden die het persbureau heeft geverifieerd laten zien dat de taxi's soms midden op de snelweg stil staan, wat voor gevaarlijke wegsituaties en files zorgde.
stil staan → stilstaan (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=stilstaan, @Hayte)

• richy3908
nieuws: Russisch bedrijf beschuldigt Nextcloud van overtreden van opensourcel...
Euro-Office is een tekstverwerker die niet is bedoeld voor los gebruik, maar om geïntegreerd te worden in andere diensten, zoals een platform om bestanden te delen, of in Nextcloud.
tekstverwerker → iets anders (geen taalfout, maar als ik toch al je aandacht heb, @Hayte … Zie ook https://github.com/Euro-Office/)
Het gaat om een fork in plaats van dat ze samenwerkten met het bedrijf achter de opensourcetool Onlyoffice, wat ook Onlyoffice heet.
wat → dat (zie ook https://taaladvies.net/het-boek-wat-of-dat/)
Ionos en Nextcloud zeggen dat het 'lastig is' om samen te werken met en te vertrouwen op Onlyoffice, mede doordat ze Russisch zijn en doordat ze niet transparant te werk gaan.
ze Russisch zijn en doordat ze niet transparant te werk gaan → het Russisch is en doordat het niet transparant te werk gaat

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast. Bedankt!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:32
review: 1 jaar met een thuisaccu: wat heeft het opgeleverd?
De accu heeft een (theoretische) capaciteit van 2,7Wh. Door verliezen tijdens opladen en ontladen kun je ongeveer 2,3kWh benutten, terwijl er 3kWh nodig is om hem vol te krijgen. Op zomerdagen is dat laatste geen probleem, maar in de winter is het lastig te halen.
Dit moet 2,7 kWh zijn denk ik.

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Rechtgezet, dank je.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:55

GeeBee

Oddball

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Dank je, aangepast.

• richy3908
.geek: Smartonderzetter, supergeleidende kart en OPPO-paraplu: het is weer 1 ...
Ook is er een afk-functie, zodat de stofzuiger meteen begint te schoonmaken als de gebruiker wegloopt van zijn pc.
te schoonmaken → schoon te maken (want het is een scheidbaar werkwoord, @Kevinkrikhaar)

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-04 17:52

AverageNL

Redacteur
Deze is ook aangepast, bedankt richy :)

• richy3908
nieuws: AP ontving zoveel geld dat zij ruim 60.000 euro moet terugbetalen - u...
De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens ontving fors meer geld dan begroot, waardoor zij ruim 60.000 euro moest terugbetalen aan het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Het grootste deel daarvan, zo'n 56,43 miljoen euro, kwam van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Daardoor moet de AP het resterende bedrag, 60.335 euro, terugbetalen aan het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Ik zou zeggen: kies een van beide en wees consequent. Ze mogen allebei, maar de NTU adviseert een hoofdletter als het om de volledige officiële naam gaat.

• richy3908
review: Windows-updates onder druk door tempo, complexiteit en minder kwalite...
De ene oorzaak is het feit dat de ontwikkeling van het besturingssysteem meer en meer berust op agileprincipes, in plaats van op de ouderwetse watervalmethode.
Van watervalmethode naar agile aanpak.
Ook hier geldt: maak een keuze en wees consequent. Ik zou ervoor kiezen om agile bijvoeglijk te gebruiken, dus agile principes te schrijven.

• richy3908
nieuws: Take-Two ontslaat hoofd AI en team
Het wegsturen van het AI-team is opvallend, aangezien ceo Strauss Zelnick in februari nog zei generatieve generatieve AI 'actief te omarmen'.
generatieve generatieve AI → generatieve AI (bovendien zou ik AI ook deel van de link laten uitmaken, @Hayte)
Zelnick zegt ook dat hij kansen ziet om 'efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en saaie taken te vereenvoudigen, waardoor 'creators meer tijd krijgen om geweldige entertainment te maken'.
In dit zinsdeel zijn er twee startquotes, maar slechts één eindquote.

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:23

Kevinkrikhaar

Redacteur
Aangepast, bedankt!

• richy3908
nieuws: Reddit begint met uitfasering van trendingpagina r/all
Het is niet duidelijk of en hoe lang r/popular nog beschikbaar blijft.
hoe lang → hoelang (zie ook https://taaladvies.net/hoelang-of-hoe-lang/, @Imre Himmelbauer)

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:07

Vae Victus

Awesome God

.geek: JerryRigEverything haalt nooit uitgebrachte oprolbare LG-telefoon uit ...
@Kevinkrikhaar
Optie 1
De kromming is daarmee een stuk minder strak dan die van een foldable smartphone, wat moet voorkomen dat er een vouw zichtbaar is.
Optie 2
De kromming is daarmee een stuk minder strak die van een foldable smartphone, wat moet voorkomen dat er een vouw zichtbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door Vae Victus op 04-04-2026 18:02 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• richy3908
nieuws: VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen
Op termijn moet die machine chips op een zogenaamd '28nm'-procedé maken, maar er zijn wisselende berichten over hoe ver die machine is.
hoe ver → hoever (zie ook https://taaladvies.net/hoever-of-hoe-ver/, @AverageNL)

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
Bedankt allemaal!

• richy3908
review: Nextcloud verder onder de loep: jullie vragen aan medeoprichter Jos P...
Nextcloud is bezig met een Europees Microsoft-alternatief Euro-Office, gebaseerd op OnlyOffice.
OnlyOffice → Onlyoffice (aangezien Onlyoffice door de makers wordt gespeld met allemaal hoofdletters, maar het dus om meer dan 4 hoofdletters gaat, is de voor de Tweakers-redactie correcte schrijfwijze Onlyoffice, @YannickSpinner)

Onlyoffice is vijf keer in het artikel incorrect geschreven. Omdat het de ene keer om het bedrijf en de andere keer om het product gaat in het artikel: zowel de naam van het bedrijf als van het product wordt met allemaal hoofdletters geschreven, dus dat is makkelijk.
Volgens het bedrijf is het Euro-Office-project niet in gevaar en blijft de ontwikkeling doorgaan.
Geen taalfout, maar volgens mij wordt er met het bedrijf 'Nextcloud' bedoeld, maar dat is een beetje onduidelijk gezien de voorgaande zin.
Als organisatie kun je ervoor kiezen om Sharepoint bijvoorbeeld op read-only te zetten en gewoon vanaf nul te beginnen.
Sharepoint → SharePoint (zie ook https://www.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/sharepoint)
Onze partners zorgen voor bedrijven voor de migratie van bijvoorbeeld Sharepoint.
Sharepoint → SharePoint
Ja, JMAP is zeker de richting die e-mail op gaat en enkele mailproviderpartners werken daar al mee.
op gaat → opgaat (zie ook lemma opgaan in de Dikke Van Dale)
Dat ligt nu bij CERN en die zijn bezig om daar een officiële W3C-standaard van te maken.
die zijn → die is
Maar dat nu juist het punt: ook al is het misschien niet de snelste manier om je bestanden over te dragen, alles en iedereen ondersteunt het.
dat nu → dat is nu

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:15
review: Nextcloud verder onder de loep: jullie vragen aan medeoprichter Jos Poortvliet
Als je van platform wilt wisselen

wilt > wil
Maar dat nu juist het punt: ook al is het misschien niet de snelste manier om je bestanden over te dragen

dat nu > dat is nu

[ Voor 20% gewijzigd door Kalief op 05-04-2026 15:10 ]

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• richy3908
Bij de meeste werkwoorden heb je sowieso ongelijk, want het is stam + t voor de tweede persoon ott, maar toevallig bij willen mag het allebei en dus is jij wilt niet fout.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:15
richy3908 schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:49:
[...]

Bij de meeste werkwoorden heb je sowieso ongelijk, want het is stam + t voor de tweede persoon ott, maar toevallig bij willen mag het allebei en dus is jij wilt niet fout.
Nee, wilt is fout, een gevolg van slordig taalgebruik. En toeval heeft er niets mee te maken.
https://www.vandale.nl/blogs/taaladvies/wat-is-juist-hij-wil-of-hij-wilt

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• richy3908
Kalief schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:01:
[...]

Nee, wilt is fout, een gevolg van slordig taalgebruik. En toeval heeft er niets mee te maken.
https://www.vandale.nl/blogs/taaladvies/wat-is-juist-hij-wil-of-hij-wilt
Die blog gaat over de derde persoon enkelvoud ott, dus is hier helemaal niet van toepassing … Ik gebruikte het woord toevallig puur en alleen maar omdat willen, kunnen en mogen uitzonderingen op de regel zijn (waarbij mogen weer afwijkt van willen en kunnen), meer niet.

• richy3908
download: Neovim 0.12.0
Neovim is een opensource terminal teksteditor die sinds 2014 bestaat.
terminal teksteditor → terminalteksteditor (want een samenstelling, @Drobanir)
Neovim heeft extra functies, zoals ondersteuning voor lua-scripting, lsp en asynchrone i/o.
lua-scripting → Lua-scripting (zie ook https://lua.org)
Neovim heeft extra functies, zoals ondersteuning voor lua-scripting, lsp en asynchrone i/o.
lsp → LSP (zie ook Wikipedia: Language Server Protocol)
Verder bevat het een terminal emulator en kan de functionaliteit verder worden uitgebreid met plug-ins.
terminal emulator → terminalemulator

• richy3908
nieuws: 'DeepSeek V4 draait op Huawei-chips en omzeilt afhankelijkheid Nvidia'
DeepSeek is voor zover bekend het meest geavanceerde Chinese taalmodel, dat kan concurreren met modellen van OpenAI, Microsoft, Google en Anthropic.
meest geavanceerde → geavanceerdste (zie ook https://woordenlijst.org/...html?q=geavanceerd&pos=AA en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, @YannickSpinner)
Het taalmodel DeepSeek is een large language model met 'open weight'-principe, wat betekent dat de parameters van het model door gebruikers aangepast mag worden.
mag worden → mogen worden (want de parameters is onderwerp en meervoud)

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
We zijn weer bij! Bedankt allemaal :D

• richy3908
nieuws: Microsoft laat Smart App Control aan en uitzetten zonder herinstallat...
Microsoft laat Smart App Control aan en uitzetten zonder herinstallatie Windows
aan en uitzetten → aan- en uitzetten
Als de beveiligingsfunctie geen goede voorspelling over een app kan doen, controleert het of de app een geldige digitale handtekening heeft.
het → zij (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=functie, @JaspB)
De mogelijkheid om Smart App Control aan of uit te zetten, is straks te vinden in het instellingenscherm voor Windows' beveiliging, bij het tabblad voor app- en browserbeheer., meldt Ghacks.
app- en browserbeheer. → app- en browserbeheer
Deze verandering zat al in testrelease van de komende update voor Windows 11.
in testrelease → in een testrelease (of anders in testreleases, afhankelijk van welke van de twee waar is)

• richy3908
nieuws: 'Samsung verhoogt DDR5- en HBM-prijzen 30 procent na korte dip en ver...
Dat percentage is een gemiddelde dat geldt voor reguliere DDR5-chips die dienst doen in laptops, pc's en servers, plus voor geavanceerde HBM-chips die dienst doen in AI-hardware.
dienst doen → dienstdoen (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=dienstdoen, @JaspB)
Dat percentage is een gemiddelde dat geldt voor reguliere DDR5-chips die dienst doen in laptops, pc's en servers, plus voor geavanceerde HBM-chips die dienst doen in AI-hardware.
dienst doen → dienstdoen

• richy3908
nieuws: Website van overgenomen Power Unlimited plaatst na 79 dagen stilte we...
In het bericht van 14 januari over de verkoop van het bekende merk meldde de redactie namelijk dat zij niet meegingen naar de nieuwe eigenaar.
meegingen → meeging (want redactie is onderwerp en enkelvoud, @JaspB)
Die overgenomen website publiceert nu alleen nog door AI-geschreven content en staat vol met gokreclames.
door AI-geschreven → door AI geschreven (of anders AI-geschreven)

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

JaspB

Nieuwsredacteur
Zo, tot hier (en even niet verder, haha). Dank voor de taalcorrecties weer!
:)
Mvg,
Jasper

• richy3908
nieuws: Techbedrijven zetten chatcontrole op kindermisbruik voort na mislukt ...
De grote techbedrijven stellen in een gezamenlijk verklaring dat ze kinderen willen blijven beschermen en privacy willen behouden.
een gezamenlijk verklaring → een gezamenlijke verklaring (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=verklaring, @JaspB)
Voor deze wijzigingen was overleg de Europese lidstaten nodig, maar dat leidde niet tot een compromis.
overleg de Europese lidstaten → overleg tussen de Europese lidstaten (?) / overleg met de Europese lidstaten (?)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Bux666
review: Nextcloud verder onder de loep: jullie vragen aan medeoprichter Jos P...
Voor dit vervolginterview stelden júllie daarom de vragen.
júllie → jullie

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is aangepast, bedankt!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-04 15:52
nieuws: 'Productie vouwbare iPhone wordt mogelijk uitgesteld door technische ...
Een anonieme bron zegt tegen Nikkei Asia dat Apple 'tegen meer problemen heeft aangelopen dan verwacht'.
zijn aangelopen moet dat zijn, volgens mij

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Artemis II-missie vliegt langs achterkant maan en verbreekt afstandsrecord

Kop: verbreekt → breekt; het is niet strikt fout, maar breken is veel gebruikelijker. De redenatie: een relatie (verbinding) verbreek je, een record wordt gebroken.

• Imre Himmelbauer

Imre Himmelbauer

Redacteur
@Savantas Is aangepast, bedankt!
@MeteoVir Dat het niet de gebruikelijkste formulering is, is wat mij betreft geen probleem, dus ik laat deze staan.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:36

arnoudwokke

Redacteur
Dank gefixt! :)

• bdepret
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-04 09:30
Artikel: nieuws: PlayStation gaat winnaars wedstrijd toevoegen als karakter in bepaald...
Auteur: @arnoudwokke

"Karakter" gaat over persoonlijkheid, het woord dat hier bedoeld wordt is "Personage".
Het gebruik van "karakter" in deze context is een veelvoorkomend (maar fout) anglicisme.

• Bux666
nieuws: Nederlandse maker van software patiëntendossiers ChipSoft kampt met r...
De website van Chipsoft is al de hele dag niet bereikbaar en zorginstellingen krijgen het advies de vpn-verbinding te verbreken.
Chipsoft → ChipSoft
vpn-verbinding → VPN-verbinding (2x)

• Bux666
nieuws: Intel gaat samenwerken met SpaceX en Tesla voor Terafab-fabriek
Op termijn moet TeraFab jaarlijks chips gaan produceren met een gezamenlijk vermogen van een terawatt.
TeraFab krijgt apparatuur om chips mee te ontwerpen, testen, produceren en packagen.
TeraFab → Terafab

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:12

RKD

nieuws: ChipSoft: klantdata 'waarschijnlijk' niet betrokken bij aanval

Het martkaandeel van ChipSoft
Nieuw soort aandeel :)

iRacing Profiel

• Imre Himmelbauer

Imre Himmelbauer

Redacteur
@Bux666 We beschouwen vpn als ingeburgerd, vandaar dat we het met kleine letters schrijven. De rest is aangepast, dank!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

• Bux666
nieuws: WABetaInfo: WhatsApp begint met introductie van gebruikersnamen
Zo mogen namen niet beginnen met www. of eindigen met een domein, zoals .com, .nl of .net.
domein → topleveldomein

• Imre Himmelbauer

Imre Himmelbauer

Redacteur
Aangepast, dank!

• Bux666
Imre Himmelbauer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:53:
@Bux666 We beschouwen vpn als ingeburgerd, vandaar dat we het met kleine letters schrijven. De rest is aangepast, dank!
Voor mijn beeldvorming: het gaat er toch niet om of een afkorting ingeburgerd is wat betreft hoofd- of kleine letters? In het artikel 'Russische staatshackers stelen Microsoft-inlogs via DNS-hacks van routers' wordt 'DNS' wel overal met hoofdletters geschreven. Mijn leidraad: zoek het op op Wikipedia en neem die schrijfwijze over. Dan kom je dus 'VPN' tegen.

• Imre Himmelbauer

Imre Himmelbauer

Redacteur
Hey @Bux666,

Onze Taal schrijft het volgende:
"Van oorsprong Engelse afkortingen worden vaak enige tijd met hoofdletters geschreven. Als ze eenmaal ingeburgerd zijn, krijgen ze meestal kleine letters: cd, dvd, sms, ufo."

Daarom schrijven we vpn met kleine letters: wij zien dat onder het Tweakers-publiek als ingeburgerd. De reden dat we DNS en ook zaken als HTTP wel met hoofdletters schrijven, is omdat dat standaarden zijn. Die schrijven we wel met hoofdletters. Hoop dat je daarmee geholpen bent! :)

• Imre Himmelbauer

Imre Himmelbauer

Redacteur
Aangepast, dank!

• richy3908
review: Alternate-pc met MSI RTX 5090 Lightning Z - Deze brute game-pc kost 1...
Onder- en achter in de kast heeft Alternate nog vier extra fans geplaatst.
Onder- en achter in de kast → Onder en achter in de kast (want in mijn optiek is het voluit onder in en achter in de kast, niet onderin en achter in de kast, @Tomas Hochstenbach)
Dat is meer dan wat fabrikanten op sommige individuele onderdelen geven en dekt bovendien ook diagnose en arbeid.
bovendien ook → bovendien (want bovendien ook is een tautologie)

• richy3908
nieuws: Artemis II-missie vliegt langs achterkant maan en verbreekt afstandsr...
Daarbij keken ze ook naar verschillen in kleuren, helderheid en texturen, wat wetenschappers meer aanwijzingen moet geven naar de samenstelling van het maanoppervlak.
naar de samenstelling → over de samenstelling (tenminste, mij lijkt de combinatie aanwijzingen over iets veel logischer dan aanwijzingen naar iets, @Hayte)

• richy3908
nieuws: Nederlandse maker van software patiëntendossiers ChipSoft kampt met r...
ChipSoft, een leverancier van software voor elektronische patiëntendossiers, heeft te maken met een ransomware-aanval.
ransomware-aanval → ransomwareaanval (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing, @arnoudwokke)
De aanvallers hebben onder meer controle over de cloud tenant van de software voor huisartsenpraktijken, zo blijkt uit de waarschuwing.
cloud tenant → cloudtenant (of je schrijft het schuingedrukt)
De getroffen software is in elk geval HiX on premise, HiX SaaS en SaaS Patiëntenportaal gehost via ChipSoft, aldus Z-Cert.
on premise → on premises (want premise betekent totaal iets anders dan premises)
Het bedrijf bevestigt de ransomware-aanval.
ransomware-aanval → ransomwareaanval

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is aangepast, bedankt!

• richy3908
nieuws: Anthropic maakt programmeermodel Mythos niet openbaar vanwege hackgevaar
Anthropic zegt dat bevindingen van Mythos wel publiekelijk te willen delen om andere beveiligingsonderzoekers te helpen.
zegt dat bevindingen van Mythos wel publiekelijk te willen delen → zegt bevindingen van Mythos wel publiekelijk te willen delen

• richy3908
nieuws: ChipSoft: klantdata 'waarschijnlijk' niet betrokken bij aanval
Persoonsgegevens zijn 'waarschijnlijk' niet betrokken bij de recente ransomware-aanval op ChipSoft, de Nederlandse maker van software voor elektronische patiëntendossiers.
ransomware-aanval → ransomwareaanval (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing, @arnoudwokke)
ChipSoft heeft te maken met een ransomware-aanval.
De getroffen software is in elk geval HiX on-premise, HiX SaaS en SaaS-patiëntenportaal gehost via ChipSoft, aldus Z-Cert.
on-premise → on-premises (want premise betekent totaal iets anders dan premises)
Update, 12:35
12:35 → 12.35 uur (zie ook https://taaladvies.net/8h30-of-8u30-of-830-u-of-830-uur/)

• Imre Himmelbauer

Imre Himmelbauer

Redacteur
We zijn weer bij, bedankt!

• richy3908
nieuws: Staatssecretaris pleit voor ‘digitaal noodpakket' voor alle Nederlanders
Staatssecretaris Willemijn Aerdts zegt in een interview met het AD dat ze bezig is met 'het digitale component' van het aangeraden noodpakket.
het digitale component → de digitale component (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=component, @JaspB)

• richy3908
nieuws: Gerucht: OnePlus werkt aan smartphone-achtige handheld met camera's
Gerucht: OnePlus werkt aan smartphone-achtige handheld met camera's
smartphone-achtige → smartphoneachtige (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing, @YannickSpinner; zie ook bijv. https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=*eachtig voor voorbeelden van woorden die eindigen op -eachtig)

• richy3908
nieuws: ChipSoft haalt systemen offline en vervangt sleutels na ransomware-aa...
ChipSoft haalt systemen offline en vervangt sleutels na ransomware-aanval
De Nederlandse leverancier van software voor elektronische patiëntendossiers ChipSoft heeft woensdagavond de eigen systemen Zorgportaal, HiX Mobile, HAS Relay en Zorgplatform offline gehaald na de ransomware-aanval van dinsdag.
ChipSoft heeft te maken met een ransomware-aanval.
De getroffen software is in elk geval HiX on-premise, HiX SaaS en SaaS-patiëntenportaal gehost via ChipSoft, aldus Z-Cert, het expertisecentrum voor cybersecurity in de zorg.
on-premise → on-premises (want premise betekent totaal iets anders dan premises)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast, bedankt!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:28
Verder beschikt het bord over onder meer een wifichip USB Type-C en Type-A en een 3,5mm-jack.
nieuws: Moederbord met Nvidia N1-chip en 128GB ram verschijnt op Chinese mark...

Missen daar niet een paar komma's?

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is aangepast, bedankt!

• richy3908
nieuws: Minister ziet geen heil in Nederlands verbod op losgeldbetaling bij r...
"We willen organisaties die slachtoffer zijn geworden van een ransomwareaanval niet criminaliseren", verklaart minister David van Weel in zijn antwoorden aan PvdA-Kamerleden.
PvdA-Kamerleden → GroenLinks-PvdA-Kamerleden (zie ook https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/fracties, @JaspB)

• richy3908
nieuws: Anker brengt plug-in thuisaccu met vermogen van 3500W en capaciteit v...
Anker brengt plug-in thuisaccu met vermogen van 3500W en capaciteit van 7-42kWh
plug-in thuisaccu → plug-inthuisaccu (want het is een samenstelling, @JaspB; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=plug-in*)
Het hoge vermogen van de nieuwe thuisaccu zorgt ervoor dat deze ook apparaten met een hoog energieverbruik kan voorzien van stroom.
energieverbruik → energiebruik (of anders stroomverbruik; zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast, bedankt!

• Bux666
download: Docker Desktop 4.68.0
Het is beschikbaar voor Windows, macOS, en Linux, en is gratis voor persoonlijk gebruik en in kleine omgevingen.
macOS, en Linux → macOS en Linux (de komma voor de 'en' is de Engelse schrijfwijze)

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:57

Mrlten

Premium Deluxe Plus

https://tweakers.net/nieu...ening-na-it-probleem.html
In een statement benadrukt de Autoriteit Consument ...
Er staat
code:
1
&
in plaats van &

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:44
nieuws: Ruim 14.000 klanten ANWB Energie wachten maanden op jaarrekening na I...
die juist bij moeten bijbetalen.
"die juist bij moeten betalen" of "die juist moeten bijbetalen"

T.Net Creality 3D Printer Discord

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-04 19:13
Kennelijk werkt de feedback knop nu anders dan ik was gewend. In artikel nieuws: Ruim 14.000 klanten ANWB Energie wachten maanden op jaarrekening na IT-probleem zit een technische fout:

In een statement benadrukt de Autoriteit Consument ''&amp''; Markt dat energieleveranciers

Fedora42 KDE

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:48
review: Nog nooit deden zoveel tweakers een submit: 746 unieke submitters in ...
Sinds het begin van deze artikelreeks nog nooit zoveel individuele tweakers een submit in en ook het absolute aantal submits was nog nooit zo hoog.
→ Sinds het begin van deze artikelreeks stuurden nog nooit zoveel individuele tweakers een submit in en ook het absolute aantal submits was nog nooit zo hoog.

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
Thanks!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:05
video: ASML's allernieuwste chipmachine gaat naar België, en wij mochten mee!

Die kop een beetje raar met de mengeling van tegenwoordige en verleden tijd. De machine gaat naar Belgie en wij mochten mee. Dus jullie mogen nu niet meer mee? Dat is vast niet wat bedoeld wordt. De nieuwe machine gaat naar Belgie en wij mogen mee of De nieuwe machine ging naar Belgie en wij mochten mee.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:57

• richy3908
nieuws: CBS: 20 procent van auto's in Nederland heeft elektromotor
In Schiermonnikoog, Amsterdam, Vlieland en Groningen rijden relatief gezien de minste EV's.
In Schiermonnikoog, Amsterdam → Op Schiermonnikoog, in Amsterdam (want Schiermonnikoog is een eiland en dan gebruik je op i.p.v. in, @Kevinkrikhaar)
Het aantal stekkerauto's in Nederland, gesplitst in volledig elektrische en plug-inhybride-auto's
plug-inhybride-auto's → plug-inhybrideauto's (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?q=plug-inhybrideauto)

• richy3908
nieuws: WhatsApp-bèta verplaatst Status-posts (en daarmee reclames) naar Chat...
Na de bètaupdate zijn de Status-updates in het Chats-tabblad te zien als gebruikers het scherm naar beneden vegen.
bètaupdate → bèta-update (ontbrekend koppelteken, want er is sprake van klinkerbotsing, @Kevinkrikhaar)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grote werkssoftwarediensten als Microsoft 365 en Google Workspace ondersteunen deze functie al langer
nieuws: Proton geeft Calendar optie voor openbare kalender met inplannen afspraken

• richy3908
nieuws: IT-migratie ANWB Energie vertraagt 14.600 jaarafrekeningen, ACM dreigt
Bij de migratie naar het nieuwe IT-systeem bleek dat bepaalde historische data van het vorige platform niet aan de eisen van het nieuwe platform voldeden, zo zegt ANWB Energie tegen Radar.
voldeden → voldeed (de Tweakers-redactie heeft ervoor gekozen om data in de betekenis van gegevens te beschouwen als enkelvoud, @YannickSpinner)
Normaal zouden deze data volgens standaardprofielen gecorrigeerd worden, maar dit is volgens het bedrijf ongunstig voor klanten die zoveel mogelijk op gunstige momenten stroom gebruiken.
zouden → zou (idem dito)
Klanten die geld terug verwachten, kunnen volgens de leverancier alvast een voorschot aanvragen.
terug verwachten → terugverwachten (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?q=terugverwachten)
Er zijn vooralsnog geen dwangsommen of andere maatregelen getroffen, maar de ACM schrijft: "Omdat de ACM ziet dat ANWB er nog steeds niet in slaagt de problemen op te lossen is het geduld voor de ACM nu wel op."
dwangsommen of andere maatregelen getroffen → dwangsommen opgelegd of andere maatregelen getroffen

• richy3908
nieuws: Reuters: ook Anthropic wil eigen chips voor AI-modellen ontwikkelen
Vorig jaar kondigde de eerste twee vermelde bedrijven een deal aan ter waarde van 'tientallen miljarden dollars'.
kondigde → kondigden (want de eerste twee vermelde bedrijven is onderwerp en meervoud, @YannickSpinner)

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:23

Kevinkrikhaar

Redacteur
Tot hier aangepast, dank!

• richy3908
nieuws: CBS: 20 procent van auto's in Nederland heeft elektromotor

Zelf even over het hoofd gezien dat niet alleen Schiermonnikoog maar ook Vlieland een eiland is … Dus dan lijkt het me handiger om de volgorde aan te passen:
Op Schiermonnikoog, in Amsterdam, Vlieland en Groningen rijden relatief gezien de minste EV's.
Op Schiermonnikoog, in Amsterdam, Vlieland en Groningen → Op Schiermonnikoog en Vlieland en in Amsterdam en Groningen

• richy3908
video: ASML's allernieuwste chipmachine gaat naar België, en wij mochten mee!

Al aangekaart door @Destiny, maar daar is niks mee gedaan:
ASML's allernieuwste chipmachine gaat naar België, en wij mochten mee!
gaat → ging

Een (minder voor de hand liggend) alternatief zou zijn:
ASML's allernieuwste chipmachine gaat naar België, en wij mochten mee!
mochten → mogen
De machines van het Nederlandse ASML zijn onmisbaar om de meest geavanceerde chips ter wereld te maken.
meest geavanceerde → geavanceerdste (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?q=geavanceerd&pos=AA en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, @Stoenioen en @AverageNL)
De uitdagingen van EUV licht
EUV licht → EUV-licht (want een samenstelling van een initiaalwoord en zelfstandig naamwoord; zie ook regel 6.H)
Nieuwe High NA EUV voor Imec
High NA EUV → High-NA EUV (zoals al eerder in het artikel is geschreven; zie ook Wikipedia: ASML)
Nieuwe High NA EUV voor Imec
Imec → imec (zoals al eerder in het artikel is geschreven; zie ook https://imec.be)
Transport naar Imec in België
Imec → imec
Aankomst en 1.4 nanometer chips
1.4 nanometer chips → 1,4-nanometerchips (want een samenstelling van een getal en zelfstandig naamwoord; zie ook regel 6.G. Bovendien gebruiken we een komma als decimaalteken in het Nederlands)
Waarom High NA EUV beter is
High NA EUV → High-NA EUV
Openingsceremonie bij Imec
Imec → imec

• richy3908
nieuws: Intel haalt recordwaarde en lijkt herstellende van rampjaar
Het lijkt er daarmee op dat Intel herstellende is van de benarde situatie waarin het bedrijf vorig jaar nog in verkeerde.
waarin het bedrijf vorig jaar nog in → waarin het bedrijf vorig jaar nog (of anders waar het bedrijf vorig jaar nog in)
De beurswaarde van een bedrijf is een belangrijke graadmeter van de waarde van het bedrijf.
graadmeter van → graadmeter voor (zie ook lemma graadmeter in de Dikke Van Dale, @YannickSpinner)
Maar het hoogtepunt was de zomer van 2000, in het omslagpuntjaar van wat later de dot-combubbel of internetzeepbel zou worden genoemd.
dot-combubbel → dotcombubbel (onnodig koppelteken; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?q=dotcombubbel)
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste