Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
op houden → ophouden (zie ook lemma ophouden, betekenis 10 in de Dikke Van Dale, @TijsZonderH)De Vision Pro is voor veel gebruikers oncomfortabel als ze die langer op houden.
ontwikkelaars... → ontwikkelaars … (zie ook https://taaladvies.net/beletselteken-algemeen/, dus ten eerste, gebruik een daadwerkelijk beletselteken […], niet drie punten, ten tweede gebruik een non-break space [ ] om te voorkomen dat het beletselteken in zijn eentje op de volgende tekstregel terechtkomt)Ook zit Apple in de vicieuze cirkel die al zoveel andere fabrikanten en softwaremakers nekte: er zijn te weinig apps, waardoor de headset niet interessant is voor veel klanten, waardoor ontwikkelaars er geen apps voor maken, waardoor de headset niet interessant is voor veel klanten, waardoor ontwikkelaars...
aan toeleveringsketen → de toeleveringsketenSmart Pikachu zegt dat op basis van bronnen in aan toeleveringsketen van het bedrijf.
oudhoofdontwerper → oud-hoofdontwerper (zie ook regel 6.I, artikel 1 en https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=oud-*, @TijsZonderH)Ive, zelf de oudhoofdontwerper van Apple, bouwt met die start-up hardware voor OpenAI.
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik; zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo, @TijsZonderH)NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energieverbruik, ondanks plicht
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik)Hyperscaledatacenters van grote techbedrijven zijn volgens NRC niet transparant over hun energieverbruik.
energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken → energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft gebruiken (of anders stroom de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken)NRC schrijft dat het veelal onduidelijk is hoeveel energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken.
verbruik → gebruik (tenzij er a.d.h.v. mijn vorige suggesties is gekozen om stroomverbruik te gebruiken)Eerder in december deed NU.nl ook al onderzoek naar dat verbruik en ontdekte toen ook al dat er weinig data beschikbaar is over het stroomverbruik.
energie ze verbruiken → energie ze gebruiken (of anders stroom ze verbruiken)Onder de Europese Energierichtlijn moeten datacenters verplicht registreren hoeveel energie ze verbruiken.
verbruik → gebruik (tenzij er a.d.h.v. mijn vorige suggesties is gekozen om stroomverbruik te gebruiken)Dan moeten ze het verbruik wel melden, maar is dat openbaar niet te herleiden naar een specifiek bedrijf.
"Thermaltake brengt aio-koeler van maximaal 360mm met lcd-display uit"
lcd = liquid crystal display
Een liguid crystal display display.
Suggestie ? LC-display
eruit ziet → eruitziet (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=eruitzien, @TijsZonderH; je zou het ook los kunnen schrijven, maar dan moet je het wel als er uitzien schrijven, want het gaat om het werkwoord uitzien, niet het werkwoord zien)De makers zeggen vooralsnog niet hoe het verdienmodel daarvan eruit ziet; die informatie volgt later, zegt Berserk.
@jwr2: zie ook https://taaladvies.net/gps-systeem-of-gps/ en https://onzetaal.nl/taalloket/apk-keuring
[ Voor 5% gewijzigd door richy3908 op 02-01-2026 19:09 ]
plus-uitvoering → plusuitvoering (onnodig koppelteken, @Drobanir)Sandboxie kan worden gebruikt op Windows 7 of hoger en is verkrijgbaar in een classic- en een plus-uitvoering.
Onze Taal is het niet met je eens.richy3908 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:07:
maar dan moet je het wel als er uitzien
Een ander voorbeeld is “hier inschenken” (locatie waar) vs “hierin schenken” (object waarin).
[ Voor 17% gewijzigd door hcQd op 02-01-2026 20:19 ]
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Ik zag nl. in de Dikke Van Dale deze betekenissen bij eruitzien:hcQd schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:17:
[...]
Onze Taal is het niet met je eens.
Een ander voorbeeld is “hier inschenken” (locatie waar) vs “hierin schenken” (object waarin).
/f/image/6Xy0ghHHFSl1TNOLvDgpUUGU.png?f=fotoalbum_large)
Ik ging uit van betekenis 4, maar nu je me erop gewezen hebt en ik er nog een keer over heb nagedacht, gaat het eigenlijk om betekenis 1. Als je dan lemma uitzien opzoekt in de DVD, wordt bij betekenis 4 verwezen naar eruitzien:
/f/image/gI2SJx7aAniDsGRpjN2p1UMJ.png?f=fotoalbum_large)
Vandaar dat ik aangaf dat de twee onderling uitwisselbaar zijn, maar dat is dus niet zo, want dat geldt alleen voor (bij beide) betekenis 4, die in deze context niet van toepassing is. Bedankt dat je me hierop gewezen hebt!
review: Het bleef dit jaar chaos bij Intel, maar er waren ook lichtpuntjes
Dat had natuurlijk chipsectie moeten zijnDe topman werd in 2021 aangesteld als baas van de chipsector
Titel:
… nieuwe coating
Bedankt voor de feedback allemaal!
Je hebt denk ik twee posts van mij over het hoofd gezien.YannickSpinner schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:46:
Heb ik even geluk dat er letterlijk nog één teken ruimte was in de titel![]()
Bedankt voor de feedback allemaal!
nieuws: NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energieverbruik, onda...
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik; zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo, @TijsZonderH)NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energieverbruik, ondanks plicht
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik)Hyperscaledatacenters van grote techbedrijven zijn volgens NRC niet transparant over hun energieverbruik.
energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken → energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft gebruiken (of anders stroom de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken)NRC schrijft dat het veelal onduidelijk is hoeveel energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken.
verbruik → gebruik (tenzij er a.d.h.v. mijn vorige suggesties is gekozen om stroomverbruik te gebruiken)Eerder in december deed NU.nl ook al onderzoek naar dat verbruik en ontdekte toen ook al dat er weinig data beschikbaar is over het stroomverbruik.
energie ze verbruiken → energie ze gebruiken (of anders stroom ze verbruiken)Onder de Europese Energierichtlijn moeten datacenters verplicht registreren hoeveel energie ze verbruiken.
verbruik → gebruik (tenzij er a.d.h.v. mijn vorige suggesties is gekozen om stroomverbruik te gebruiken)Dan moeten ze het verbruik wel melden, maar is dat openbaar niet te herleiden naar een specifiek bedrijf.
nieuws: Tabletop Simulator krijgt marktplaats voor betaalde communityadd-ons
eruit ziet → eruitziet (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=eruitzien, @TijsZonderH)De makers zeggen vooralsnog niet hoe het verdienmodel daarvan eruit ziet; die informatie volgt later, zegt Berserk.
QD-OLED → QD-oled (zoals in alle andere Tweakers-artikelen, @PiweD & @Stoenioen)Dit is de 5e generatie QD-OLED!
QD-OLED → QD-oledQD-OLED bestaat al even, maar de eerste generaties hadden nog wat kinderziektes.
QD-OLED-paneel → QD-oledpaneelDit scherm beschikt over het nieuwste, vijfde generatie QD-OLED-paneel van Samsung en dat belooft korte metten te maken met bekende problemen.
Dit moet toch "Het bluetoothtoetsenbord" zijn?De bluetoothtoetsenbord is uitklapbaar en kan zowel in verticale als horizontale positie gebruikt worden.
qwerty-toetsenbord → qwertytoetsenbord (het betreft hier een letterwoord in kleine letters – tenminste, ik denk dat iedereen qwerty uitspreekt als kwertie –en dus dient het zonder koppelteken of apostrof geschreven te worden in samenstellingen en afleidingen; zie ook 17.3 – initiaalwoorden en letterwoorden in de leidraad van het GB, regel 17.C, artikel b2, @Kevinkrikhaar)De Clicks Communicator lijkt met zijn fysieke qwerty-toetsenbord namelijk erg op de toestellen van deze fabrikant.
qwerty-toetsenbord → qwertytoetsenbordHet compacte ontwerp, met een fysiek qwerty-toetsenbord onder het 4,03"-oledscherm, doet sterk denken aan dat van de BlackBerry
microsd-slot → microSD-slot (zie ook Wikipedia: SD card)Verder heeft de Communicator een 3,5mm-jack en microsd-slot.
[ Voor 26% gewijzigd door Kevinkrikhaar op 04-01-2026 13:25 ]
Een paar suggesties van mij zijn verkeerd overgenomen.
nieuws: NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energiegebruik, ondan...
gebruikt → gebruikEerder in december deed NU.nl ook al onderzoek naar dat gebruikt en ontdekte toen ook al dat er weinig data beschikbaar is over het stroomverbruik.
video: Eindelijk perfect? Dit is de 5e generatie QD-oled!
QD-oled → QD-OLED (het is niet voor niks dat ik hiervoor geen suggestie had gedaan, want hier is QD-OLED onderdeel van de naam van de monitor)In deze video checkt Jelle de gloednieuwe MSI MPG 341CQR QD-oled X36.
QD-oled-paneel → QD-oledpaneel (onnodig koppelteken, bovendien niet overgenomen zoals ik gesuggereerd had)Dit scherm beschikt over het nieuwste, vijfde generatie QD-oled-paneel van Samsung en dat belooft korte metten te maken met bekende problemen.
Als het dezelfde is als de enige Samsung 115" in de Pricewatch, dan is de adviesprijs € 19.999.Die heeft een adviesprijs van 29.999 euro.
De QN90F is een 'gewone' miniledtelevisie; het gaat hier dus om een ander modelBux666 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:46:
nieuws: Samsung kondigt de eerste 130"-televisie met rgb-miniled aan
[...]
Als het dezelfde is als de enige Samsung 115" in de Pricewatch, dan is de adviesprijs € 19.999.
als eerst → als eersteWindows Central meldt als eerst dat de nieuwste bètabuilds in de Dev en Canary Channels een redesign van Microsoft Edge bevatten.
geen gebruikmaken → geen gebruik maken (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/niet-geen-gebruik-maken-van, @Kevinkrikhaar)Deze homepagina verschijnt ook als gebruikers geen gebruikmaken van de nieuwe Copilot-modus, schrijft Windows Central.
maakt in maart zin debuut
Odido verhoogt prijs van Klik&Klaar met 1 euro naar 26 euro per maand
Leest nu alsof het eerst 1 euro per maand is en nu 26 euro per maand.
[ Voor 19% gewijzigd door MoonRaven op 06-01-2026 11:35 ]
ASUS introdcueert duamodegamingmonitor met 75Hz- en 300Hz-modus
Nee
en dualmodegamingmonitorJohn Doos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:32:
nieuws: ASUS introdcueert duamodegamingmonitor met 75Hz- en 300Hz-modus
ASUS introdcueert duamodegamingmonitor met 75Hz- en 300Hz-modus
voor Microsoft AI-assistent → voor Microsofts AI-assistent (of anders voor de Microsoft AI-assistent, @JaspB)De bekende naam voor het applicatiepakket zou nu het onderspit delven ten gunste van de naam voor Microsoft AI-assistent.
meest recente → recentste (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=recent en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, @Drobanir)De meest recente versie van Portainer is 2.33.6 LTS en de changelog voor die uitgave kan hieronder worden gtevonden.
Aangezien iPad de officiële naam is, maken we van de i toch geen hoofdletter ondanks 't begin van de zin?
Ook heb ik moeite met "A17 Pro-iPad mini", vooral vanwege het koppelstreepje. Maak er dan beter "iPad mini (A17 Pro)" van (zoals Apple officieel ook doet) of "iPad Mini (7th generation)"
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Aan het begin van een zin komt altijd een hoofdletter. De benamingen heb ik wel aangepast; dat is inderdaad duidelijker zo.Eagle Creek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:05:
nieuws: IPadOS en macOS 26.2 verdubbelen 5GHz-bandbreedte voor Wi-Fi 6E-appar...
Aangezien iPad de officiële naam is, maken we van de i toch geen hoofdletter ondanks 't begin van de zin?
Ook heb ik moeite met "A17 Pro-iPad mini", vooral vanwege het koppelstreepje. Maak er dan beter "iPad mini (A17 Pro)" van (zoals Apple officieel ook doet) of "iPad Mini (7th generation)"
Het Lenovo-dochtermerk doet daar 12GB aan UFS 4.1-opslag bij.
Zal denk 128 moeten zijn
Bunq → bunq (zoals in de rest van het artikel)Nederlandse bank Bunq vraagt vergunning aan voor uitbreiding naar VS
Dat zal 90 graden zijn denk ik?...daarvan een intern frame dat 180 graden naar buiten kan klappen...
Op hun eigen site staat ook 180 degrees, maar ik zie het niet gebeuren...
@AverageNL
[ Voor 7% gewijzigd door GeeBee op 07-01-2026 15:13 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
HMB = HBM (High Bandwidth Memory)De controller maakt verder gebruik van HMB, ofwel het werkgeheugen, voor caching en heeft dus geen aparte dram-chip nodig.
[ Voor 17% gewijzigd door wlbbrhzn op 07-01-2026 22:34 . Reden: quote toegevoegd ]
opzadelen." Doordat → opzadelen.". Doordat (de punt ontbreekt achter de gequote tekst)"Onze bindende overeenkomst met Netflix geeft meer waarde en heeft meer kans om te slagen, zonder de significante risico's en kosten waarmee Paramounts bod aandeelhouders zou opzadelen." Doordat Warner Bros. Discovery al een bindend overnamebod heeft geaccepteerd van Netflix, zou Warner Bros. Discovery bijna 5 miljard dollar schadevergoeding moeten betalen aan Netflix.
De laatste zin zou ik zo herformuleren:
"DDR4-geheugen werd ook duurder, maar in mindere mate dan DDR5."
https://onzetaal.nl/taalloket/ebay-ebay excuusMoniqueVdB schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:20:
[...]
Aan het begin van een zin komt altijd een hoofdletter.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Auteur: @TijsZonderH
en de schrijfsnelheid op 3,6GB/s.
In de 3e alinea staat ineens Dell i.p.v. Alienware.
Dell deelt verder geen specificaties of prijzen van het instapmodel, maar zegt wel dat de laptop later dit jaar uitkomt.
proof-of-concept → een proof-of-concept (later al gebruikt en bovendien lijkt mij het ook logischer om hier een onbepaald lidwoord te zetten, @TijsZonderH)Onlangs werd er een bug ontdekt in n8n die kan leiden tot een remote code execution en inmiddels is er proof-of-concept verschenen van zo'n aanval.
opt-in-advertenties → opt-inadvertenties (onnodig koppelteken, @Hayte)Nothing schrapt opt-in-advertenties op lockscreen, behalve op 3a Lite
energie verbruikte → energie gebruikte (of anders stroom verbruikte; zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo)Een Reddit-gebruiker stelde echter dat de functie niet volledig te verwijderen is en ook bij het uitschakelen alsnog energie verbruikte en data probeerde op te halen bij de advertentieplatforms Bloomrivers en Boyuan.
meer doordacht → doordachter (zie ook https://woordenlijst.org/...x.html?q=doordacht&pos=AA en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)We zullen dit alleen heroverwegen als de functie verbeterd is en minder opdringerig en meer doordacht aanvoelt.
die → datJa en nee, het is vooralsnog het enige bord voor die redelijk moderne Intel-processors die dit ondersteunt, maar aan de andere kant is het niet het eerste moederbord dat twee geheugengeneraties combineert.
"Nog opvallender is dat het moederbord..." -> "Dat laat toe een moederbord..."
(Momenteel staat boven en onder de foto omzeggens hetzelfde.)
"toruwens" moet "trouwens" zijn.Destijds noemden we het toruwens SDRam
rood-groen-blauw-volgorde → rood-groen-blauwvolgorde (onnodig koppelteken, @deepvreezo; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=6-6)Eerdere oledschermen hadden dus vaak last van een afwijkende weergave van kleine lettertjes – ook wel color fringing genoemd – en dat kwam omdat de subpixels in die schermen niet helemaal op de gebruikelijke rood-groen-blauw-volgorde zaten.
paarsig-grijze → paarsig grijze (zodat paarsig een bijwoord is dat iets zegt over grijze; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=paarsig)Een nieuwe coating maakt dat het paneel zwarter oogt bij invallend omgevingslicht dan eerdere QD-oledpanelen, die dan snel een paarsig-grijze tint aannamen.
Auteur: @TijsZonderH
mini-ITX?Minisforum toont micro-ITX
OLEDs → oleds (aangezien het een reguliere afkorting is en geen naam van een standaard, norm of protocol, en bovendien als ingeburgerd mag worden beschouwd op een site als Tweakers [en in allerlei artikelen als oled wordt geschreven], volgt daaruit dat de gebruikelijke schrijfwijze met kleine letters is; ten tweede betreft het een letterwoord en dus dient het zonder koppelteken of apostrof geschreven te worden in samenstellingen en afleidingen; zie ook 17.3 – initiaalwoorden en letterwoorden in de leidraad van het GB, regel 17.C, artikel b2; zie tevens de Tweakers-Schrijfwijzer, @TradeMarkNL en @Eric van Ballegoie)Dit zijn de tv-trends voor 2026 - RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
P.S.: sowieso is de schrijfwijze van een letterwoord in hoofdletters, gevolgd door een kleine s om meervoud aan te geven (zoals in het Engels wordt gedaan), in het Nederlands per definitie fout, want dan moet je een apostrof gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door richy3908 op 11-01-2026 13:03 ]
RGB-miniled → Rgb-miniled (zoals in de rest van het artikel)RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
OLEDs → oledsRGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
RGB Miniled → Rgb-miniled (zoals verderop in het artikel)RGB Miniled en Super Quantum Dot
meer betaalbare modellen → betaalbaardere modellen (tenzij je expliciet meer modellen die betaalbaar zijn bedoelt, @Eric van Ballegoie, maar anders, zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=betaalbaar en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)Hoewel we nog niet precies weten hoe de volledige line-ups van de verschillende merken eruit gaan zien, is het duidelijk dat rgb-miniled dit jaar niet langer beperkt blijft tot de topklasse, maar ook zijn weg vindt naar meer betaalbare modellen.
rgb-miniled tv's → rgb-miniled-tv's (bovendien verderop in het artikel wel zo geschreven)Even een klein stukje achtergrond voordat we bespreken welke rgb-miniled tv's er aangekondigd zijn.
backlight-technologie → backlighttechnologie (onnodig koppelteken)Rgb-miniled is een backlight-technologie voor lcd-schermen waarbij de achtergrondverlichting bestaat uit een raster van minuscule rode, groene en blauwe leds, in plaats van de gebruikelijke witte of blauwe leds.
led-backlight → ledbacklight (het betreft hier een letterwoord in kleine letters en dus dient het zonder koppelteken of apostrof geschreven te worden in samenstellingen en afleidingen; zie ook 17.3 – initiaalwoorden en letterwoorden in de leidraad van het GB, regel 17.C, artikel b2)Ten eerste kan het kleurbereik toenemen ten opzichte van traditionele led-backlight.
micro-rbg → micro-rgb (tenminste, in de foto direct onder de alinea zie ik toch echt rgb staan, niet rbg)Samsung hanteert hiervoor overigens de term 'micro-rbg', een helaas nogal onduidelijke naam die verwarring met een andere technologie, rgb-microled, in de hand werkt.
R95H RGB-miniled-tv → R95H-rgb-miniled-tvSamsung 130 inch R95H RGB-miniled-tv
instapserie, de MRGB85 is → instapserie, de MRGB85, isDe instapserie, de MRGB85 is beschikbaar in 50- tot 85 inch-formaten.
85 inch-formaten → 85-inchformatenDe instapserie, de MRGB85 is beschikbaar in 50- tot 85 inch-formaten.
LG RGB-miniled tv's → LG-rgb-miniled-tv'sLG RGB-miniled tv's
rgb+b ledstructuur → rgb+b-ledstructuurNee, dat is geen typefout: Hisense toonde op de CES een 116-inch-rgb-miniled-tv met niet één, maar twee blauwe leds per pixel, wat een rgb+b ledstructuur is.
116UXS RGB-Miniled tv → 116UXS-rgb-miniled-tvHisense 116UXS RGB-Miniled tv
backlight-bleeding → backlightbleeding (onnodig koppelteken)En alleen onder een zeer scherpe hoek was er wat backlight-bleeding te zien bij witte tekst op een zwarte achtergrond.
microled-schermen → microledschermen (onnodig koppelteken)Waar microled-schermen normaal gesproken bestaan uit minuscule rode, groene en blauwe anorganische leds, voegt Hisense bij dit model een extra gele led toe (rgby).
136 inch rgb-microled-tv → 136 inch-rgb-microled-tvDe tv werd direct naast de 'conventionele' 136 inch rgb-microled-tv getoond die Hisense vorig jaar introduceerde.
163-inch-scherm → 163-inchscherm (onnodig koppelteken)Wat het nieuwe 163-inch-scherm moet kosten, mocht het überhaupt op de markt komen, is onbekend.
backlight-leds → backlightleds (onnodig koppelteken)SQD is een doorontwikkeling van de bestaande quantumdottechnologie, waarbij een deel van het licht van blauwe backlight-leds door nanokristallen (quantumdots) wordt omgezet in rood en groen licht.
X11L SQD tv → X11L-SQD-tvTCL X11L SQD tv
dimming-zones → dimmingzones (onnodig koppelteken)De tv beschikt over 20.000 dimming-zones en een piekhelderheid van bijna 20.000cd/m2.
OLED-evolutie → oledevolutie (de ene keer OLED schrijven en de andere keer oled, is inconsequent)OLED-evolutie
77-inch-modellen → 77-inchmodellen (onnodig koppelteken)Hierbij maken de grootste en kleinste maten gebruik van woledpanelen van LG Display, terwijl de 55-, 65- en 77-inch-modellen een verbeterd QD-oledpaneel krijgen.
tone-mapping → tonemapping (onnodig koppelteken)Samsung geeft aan de tone-mapping voor HDR-materiaal verder te hebben verfijnd en de tv heeft ook betere algoritmes voor ruisonderdrukking.
S95H QD-oled → S95H-QD-oledSamsung S95H QD-oled
deisng → designSamsung toonde de tv enkel hangend, een opstelling waarin het deisng goed tot zijn recht komt.
achterop de tv → achter op de tv (zie ook https://taaladvies.net/vlakbij-of-vlak-bij-de-school/)De tuners en de vier HDMI 2.1-aansluitingen bevinden zich achterop de tv.
keuzen → kiezenMaar je kunt er ook voor keuzen om juist gebruik te maken van de in totaal acht HDMI 2.1-poorten die de tv en de box samen bieden.
LG OLED → LG-oledLG OLED: De terugkeer van de 'Wallpaper'
oled-series → oledseries (onnodig koppelteken)LG toonde op de CES drie nieuwe oled-series: de C6, de G6 en de nieuwe W6 'Wallpaper'.
Wallpaper OLED → Wallpaper-oledLG W6 Wallpaper OLED
4-stack-oled-paneel → 4-stackoledpaneel (onnodige koppeltekens)De LG OLED G6 (en daarmee de W6) is voorzien van een verbeterd 4-stack-oled-paneel en de nieuwe Alpha 11 Gen 3-processor.
G6 OLED → G6-oledLG G6 OLED
LG oled C6 → LG-oled-C6LG oled C6: De grootste stap vooruit?
83 inch-versies → 83-inchversiesBovendien worden de twee grootste beeldmaten, de 77- en 83 inch-versies, nu ook uitgerust met een 4-stackpaneel.
Een wel weggestreept.Opvallend is wel dat de verbeterde antireflectiecoating van de G6/W6 ontbreekt op de C6, terwijl dit wél volgens de uitleg van LG wel deel uitmaakt van het Hyper Radiation Color-concept.
C6 OLED → C6-oledLG C6 OLED
heatsink , terwijl → heatsink, terwijlDe topmodellen beschikken namelijk over een fysieke heatsink , terwijl de C6 die moet missen, zodat het paneel minder hard aangestuurd kan worden.
83 inch-modellen → 83-inchmodellenPrijzen zijn nog niet bekend, maar naar verluidt krijgen de 77- en 83 inch-modellen geen extra prijsverhoging ondanks het betere paneel.
toetsenbord eigenlijk een volledige laptop is → toetsenbord dat eigenlijk een volledige laptop isZo zagen we een toetsenbord eigenlijk een volledige laptop is en wordt de nieuwe Pebble steeds mooier.
Ik zou een van beide alweers wegstrepen, @Janser..Grote kans dat je thuis nog niet eens over bent gestapt op Wi-Fi 7, maar het is alweer tijd om aan upgraden te denken, want Wi-Fi 8 staat alweer voor de deur.
Spreekt voor zich, denk ik zo …Sommige daarvan draaien op Intels Panther Lake-processors, die het
bedrijf eerder deze week uitbracht.
Titel: "Rrg-miniled, SQD en superheldere OLEDs"
RRG moet RGB zijn, gok ik zo.
The devil is in the details.
video: Dit zijn de tv-trends voor 2026 - RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
RGB-miniled → rgb-miniled (want rgb mag wel als ingeburgerd beschouwd worden op een site als Tweakers en wordt bovendien in alle artikelen op Tweakers met kleine letters geschreven)Dit zijn de tv-trends voor 2026 - RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
Update: 'rgb-miniled' staat niet aan het begin van een zin, dus die hoofdletter is nergens voor nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door richy3908 op 11-01-2026 23:42 . Reden: rgb i.p.v. Rgb ]
en nog een in de r-r-b-g-b micro mini categorie...
"overigens de term 'micro-rbg', een helaas nogal onduidelijke naam"
moet denk ik zijn
"overigens de term 'micro-rgb', een helaas nogal onduidelijke naam"
(of met hoofdletter zoals hierboven ook voorgesteld)
Laatste alinea eerste woord: Hewel ipv Hoewel
review: Hoge prijzen brengen 'dual memory' terug: de geschiedenis van het com...
Momenteel staat boven en onder de foto omzeggens hetzelfde:
"... ze hebben een geheugencontroller die zowel met DDR4- als DDR5-geheugen overweg kan."
en
"Nog opvallender is dat het moederbord met twee soorten geheugen overweg kan: zowel met het moderne DDR5 als het wat oudere DDR4."
Ik zou daarom van die tweede zin zoiets maken:
"Dat laat toe een moederbord met beide soorten geheugenslots uit te rusten."
Ik zou er Limburgse Valkenburg of Valkenburg (Limburg) van maken.Wellnesscentrum Thermae 2000 in het Nederlandse Valkenburg
Die scheiding word meestal gemaakt, Nederlandse Valkenburg insinueert dat er ook een buitenlands Valkenburg is
Sorry als dit als mierenn**ken klinkt maar woon naast Valkenburg ZH en gaat nogal eens mis
[ Voor 4% gewijzigd door arnoudwokke op 12-01-2026 20:53 ]
mobiele processorseries → mobieleprocessorseries (tenminste, ik neem aan dat het om series mobiele processors gaat, niet om mobiele series van niet nader genoemde processors, @deepvreezo en @Tomas Hochstenbach)Intel, AMD en Qualcomm stomen alle drie nieuwe mobiele processorseries klaar, waardoor fabrikanten van laptops het nodige hadden om mee aan de slag te gaan.
Een nog weggestreept.Het model uit 2023 had eigenlijk nog anderhalf scherm, zodat er nog ruimte was voor een toetsenbord.
je geholpen door magneetjes op → je, geholpen door magneetjes, opHet toetsenbordgedeelte kun je geholpen door magneetjes op het onderste scherm zetten, maar ook los gebruiken dankzij de ingebouwde accu en bluetoothverbinding.
Realme → realme (zie ook https://www.realme.com/eu/, @arnoudwokke)Volgens Android Headlines is het beperkte marktaandeel in thuisland China de oorzaak voor de financiële problemen bij Realme.
Realme → realmeOPPO zegt dat Realme als submerk zal blijven bestaan en volgens Android Headlines zijn er geen wijzigingen in de roadmap.
Realme-klanten → realme-klantenWel kunnen Realme-klanten in China nu terecht bij de vijfduizend OPPO-locaties.
betale -> betalenConsumenten betale eenmalig 6 euro om de app te gebruiken.
Comitis denkt dat Threema de komende tijd kan groeien, onder meer omdat er nu meer focust ligt op digitale soeveriniteit.
Mijn reviews al gezien?
soeveriniteit -> soevereiniteitComitis denkt dat Threema de komende tijd kan groeien, onder meer omdat er nu meer focus ligt op digitale soeveriniteit.
Klopt deze zin? Het kan tweeledig gelezen worden:Daardoor kunnen gebruikers die software controleren; via een cryptografische verificatie van de code.
- Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (die dat als 'handeling' doen) [...]
- Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (de chatsoftware) [...]
Hier mist een woordjeApple heeft afgelopen steeds meer diensten gebundeld in abonnementen.
controleren; via → controleren via (of controleren: via is ook nog een mogelijkheid, of zelfs controleren, via, maar een puntkomma is incorrect, omdat wat erop volgt geen opzichzelfstaande zin is, @JaspB)Daardoor kunnen gebruikers die software controleren; via een cryptografische verificatie van de code.
volledige synthetische stemmen → volledig synthetische stemmen (zodat volledig een bijwoord is dat iets zegt over synthetische, @Kevinkrikhaar)Toch wordt er op nasynchronisatievlak soms al geëxperimenteerd met volledige synthetische stemmen, zonder stemacteur dus, al lijkt de technologie vaak nog niet klaar daarvoor.
De Pointy-Haired Boss wordt een “middelmanager” genoemd (waarschijnlijk een poging om “middle manager” te vertalen). Tenzij hij middelen managet, lijkt dit me een vertaalfoutje.
Ik zou er gewoon “manager” van maken (de rol van de PHB was ook niet echt strikt gedefinieerd dus weet niet of middle management wel correct is).
scintillating
versleutelde chatdienst → versleuteldechatdienst (want het gaat om een dienst voor versleutelde chats, niet om een versleutelde dienst voor niet nader omschreven chats, @Hayte)Threema is een betaalde versleutelde chatdienst voor consumenten en bedrijven.
@Imre HimmelbauerBux666 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:05:
nieuws: Signal-oprichter brengt opensource AI-bot Confer uit met end-to-end-e...
[...]
Klopt deze zin? Het kan tweeledig gelezen worden:
- Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (die dat als 'handeling' doen) [...]
- Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (de chatsoftware) [...]
[~Bux666] Wat bedoel je precies? Ik denk dat [~JaspB] bedoelt dat gebruikers de software kunnen controleren omdat hij opensource is. Dat staat er volgens mij ook.
Ah! Ik moest ook even (koffie nemen en) nadenken, maar indeed het kan verwarrend zijn. 'gebruikers die controleren' versus 'deze software controleren'
Ik bedoelde laatstgenoemde en heb dat nu ook even aangepast.
Dank voor je scherpe blik @Bux666 !
Waar dan? Er is juist geen reactie van Google, zoals eerder in het artikel staat: 'Google heeft geen inhoudelijke reactie op vragen over de gevolgen gedeeld.'.Update, 09.50 uur: reactie van Google toegevoegd.
Deze zin gaat van meervoud (schermen, modellen) naar enkelvoud (monitor). Daardoor werkt het gebruik van 'zijn' (aan het begin van de zin) niet meer volledig.Er zijn schermen die groter zijn dan welk oledscherm dan ook, modellen die een scherper en feller beeld geven, en één nieuwe monitor die zelfs een 3d-weergave biedt.
Alternatieven:
Er zijn schermen die groter zijn dan welk oledscherm dan ook, modellen die een scherper en feller beeld geven, en er is één nieuwe monitor die zelfs een 3d-weergave biedt.
Er zijn schermen die groter zijn dan welk oledscherm dan ook, modellen die een scherper en feller beeld geven, en één nieuwe monitor biedt zelfs een 3d-weergave.
Ik vind knoksnelheid een prachtig woord, maar goedDeze is gebaseerd op RDNA 3 en heeft een knoksnelheid van 2,45GHz
De oorspronkelijke zin is correct. Het onderwerp bestaat uit drie delen.oja schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:47:
review: Sneller en feller dan oled: lcd slaat terug met 1000Hz en Pulsar
[...]
Deze zin gaat van meervoud (schermen, modellen) naar enkelvoud (monitor). Daardoor werkt het gebruik van 'zijn' (aan het begin van de zin) niet meer volledig.
Alternatieven:
[...]
[...]
/f/image/luyM8jdh5QVuGErUDbn2GuoL.png?f=fotoalbum_large)