Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 20:43

GeeBee

Oddball

review: De 'soevereine' cloud is vaak een illusie: zo blijven we afhankelijk ...

het specifiekere concept van soevereine clouds wonnen dit jaar flink aan populariteit.

--> vorig jaar

@JaspB

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-01 23:05
nieuws: Apple zou productie van Vision Pro hebben teruggeschroefd wegens lage...
De Vision Pro is voor veel gebruikers oncomfortabel als ze die langer op houden.
op houden → ophouden (zie ook lemma ophouden, betekenis 10 in de Dikke Van Dale, @TijsZonderH)
Ook zit Apple in de vicieuze cirkel die al zoveel andere fabrikanten en softwaremakers nekte: er zijn te weinig apps, waardoor de headset niet interessant is voor veel klanten, waardoor ontwikkelaars er geen apps voor maken, waardoor de headset niet interessant is voor veel klanten, waardoor ontwikkelaars...
ontwikkelaars... → ontwikkelaars … (zie ook https://taaladvies.net/beletselteken-algemeen/, dus ten eerste, gebruik een daadwerkelijk beletselteken […], niet drie punten, ten tweede gebruik een non-break space [ ] om te voorkomen dat het beletselteken in zijn eentje op de volgende tekstregel terechtkomt)

• richy3908
nieuws: Gerucht: eerste OpenAI-hardware wordt een pen
Smart Pikachu zegt dat op basis van bronnen in aan toeleveringsketen van het bedrijf.
aan toeleveringsketen → de toeleveringsketen
Ive, zelf de oudhoofdontwerper van Apple, bouwt met die start-up hardware voor OpenAI.
oudhoofdontwerper → oud-hoofdontwerper (zie ook regel 6.I, artikel 1 en https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=oud-*, @TijsZonderH)

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:42

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast. Bedankt!

• richy3908
nieuws: NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energieverbruik, onda...
NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energieverbruik, ondanks plicht
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik; zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo, @TijsZonderH)
Hyperscaledatacenters van grote techbedrijven zijn volgens NRC niet transparant over hun energieverbruik.
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik)
NRC schrijft dat het veelal onduidelijk is hoeveel energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken.
energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken → energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft gebruiken (of anders stroom de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken)
Eerder in december deed NU.nl ook al onderzoek naar dat verbruik en ontdekte toen ook al dat er weinig data beschikbaar is over het stroomverbruik.
verbruik → gebruik (tenzij er a.d.h.v. mijn vorige suggesties is gekozen om stroomverbruik te gebruiken)
Onder de Europese Energierichtlijn moeten datacenters verplicht registreren hoeveel energie ze verbruiken.
energie ze verbruiken → energie ze gebruiken (of anders stroom ze verbruiken)
Dan moeten ze het verbruik wel melden, maar is dat openbaar niet te herleiden naar een specifiek bedrijf.
verbruik → gebruik (tenzij er a.d.h.v. mijn vorige suggesties is gekozen om stroomverbruik te gebruiken)

• jwr2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-01 16:53
NIeuwsartikel
"Thermaltake brengt aio-koeler van maximaal 360mm met lcd-display uit"
lcd = liquid crystal display
Een liguid crystal display display.
Suggestie ? LC-display

• richy3908
nieuws: Tabletop Simulator krijgt marktplaats voor betaalde communityadd-ons
De makers zeggen vooralsnog niet hoe het verdienmodel daarvan eruit ziet; die informatie volgt later, zegt Berserk.
eruit ziet → eruitziet (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=eruitzien, @TijsZonderH; je zou het ook los kunnen schrijven, maar dan moet je het wel als er uitzien schrijven, want het gaat om het werkwoord uitzien, niet het werkwoord zien)

@jwr2: zie ook https://taaladvies.net/gps-systeem-of-gps/ en https://onzetaal.nl/taalloket/apk-keuring

[ Voor 5% gewijzigd door richy3908 op 02-01-2026 19:09 ]

• richy3908
download: Sandboxie Plus 5.71.9 / 1.16.9
Sandboxie kan worden gebruikt op Windows 7 of hoger en is verkrijgbaar in een classic- en een plus-uitvoering.
plus-uitvoering → plusuitvoering (onnodig koppelteken, @Drobanir)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56
richy3908 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:07:
maar dan moet je het wel als er uitzien
Onze Taal is het niet met je eens.

Een ander voorbeeld is “hier inschenken” (locatie waar) vs “hierin schenken” (object waarin).

[ Voor 17% gewijzigd door hcQd op 02-01-2026 20:19 ]

• richy3908
hcQd schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Onze Taal is het niet met je eens.

Een ander voorbeeld is “hier inschenken” (locatie waar) vs “hierin schenken” (object waarin).
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Ik zag nl. in de Dikke Van Dale deze betekenissen bij eruitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y2Cv3_cboABNX-nLwXANFiuHqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Xy0ghHHFSl1TNOLvDgpUUGU.png?f=fotoalbum_large

Ik ging uit van betekenis 4, maar nu je me erop gewezen hebt en ik er nog een keer over heb nagedacht, gaat het eigenlijk om betekenis 1. Als je dan lemma uitzien opzoekt in de DVD, wordt bij betekenis 4 verwezen naar eruitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z9lizRVm3BZDuZxAA2mF6ovsp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gI2SJx7aAniDsGRpjN2p1UMJ.png?f=fotoalbum_large

Vandaar dat ik aangaf dat de twee onderling uitwisselbaar zijn, maar dat is dus niet zo, want dat geldt alleen voor (bij beide) betekenis 4, die in deze context niet van toepassing is. Bedankt dat je me hierop gewezen hebt!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-01 20:03
Beter laat dan nooit, maar... ik moest wel lachen om deze :+
review: Het bleef dit jaar chaos bij Intel, maar er waren ook lichtpuntjes
De topman werd in 2021 aangesteld als baas van de chipsector
Dat had natuurlijk chipsectie moeten zijn :D

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:34

YannickSpinner

Redacteur
Heb ik even geluk dat er letterlijk nog één teken ruimte was in de titel ;)

Bedankt voor de feedback allemaal!

• richy3908
YannickSpinner schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:46:
Heb ik even geluk dat er letterlijk nog één teken ruimte was in de titel ;)

Bedankt voor de feedback allemaal!
Je hebt denk ik twee posts van mij over het hoofd gezien.

nieuws: NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energieverbruik, onda...
NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energieverbruik, ondanks plicht
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik; zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo, @TijsZonderH)
Hyperscaledatacenters van grote techbedrijven zijn volgens NRC niet transparant over hun energieverbruik.
energieverbruik → energiegebruik (of anders stroomverbruik)
NRC schrijft dat het veelal onduidelijk is hoeveel energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken.
energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken → energie de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft gebruiken (of anders stroom de Nederlandse datacenters van Google en Microsoft verbruiken)
Eerder in december deed NU.nl ook al onderzoek naar dat verbruik en ontdekte toen ook al dat er weinig data beschikbaar is over het stroomverbruik.
Onder de Europese Energierichtlijn moeten datacenters verplicht registreren hoeveel energie ze verbruiken.
energie ze verbruiken → energie ze gebruiken (of anders stroom ze verbruiken)
Dan moeten ze het verbruik wel melden, maar is dat openbaar niet te herleiden naar een specifiek bedrijf.

nieuws: Tabletop Simulator krijgt marktplaats voor betaalde communityadd-ons
De makers zeggen vooralsnog niet hoe het verdienmodel daarvan eruit ziet; die informatie volgt later, zegt Berserk.
eruit ziet → eruitziet (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=eruitzien, @TijsZonderH)

• richy3908
video: Eindelijk perfect? Dit is de 5e generatie QD-OLED!
Dit is de 5e generatie QD-OLED!
QD-OLED → QD-oled (zoals in alle andere Tweakers-artikelen, @PiweD & @Stoenioen)
QD-OLED bestaat al even, maar de eerste generaties hadden nog wat kinderziektes.
QD-OLED → QD-oled
Dit scherm beschikt over het nieuwste, vijfde generatie QD-OLED-paneel van Samsung en dat belooft korte metten te maken met bekende problemen.
QD-OLED-paneel → QD-oledpaneel

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
https://tweakers.net/nieu...t-fysiek-toetsenbord.html
De bluetoothtoetsenbord is uitklapbaar en kan zowel in verticale als horizontale positie gebruikt worden.
Dit moet toch "Het bluetoothtoetsenbord" zijn?

• richy3908
nieuws: Clicks brengt BlackBerry-achtige smartphone uit met fysiek toetsenbord
De Clicks Communicator lijkt met zijn fysieke qwerty-toetsenbord namelijk erg op de toestellen van deze fabrikant.
qwerty-toetsenbord → qwertytoetsenbord (het betreft hier een letterwoord in kleine letters – tenminste, ik denk dat iedereen qwerty uitspreekt als kwertie –en dus dient het zonder koppelteken of apostrof geschreven te worden in samenstellingen en afleidingen; zie ook 17.3 – initiaalwoorden en letterwoorden in de leidraad van het GB, regel 17.C, artikel b2, @Kevinkrikhaar)
Het compacte ontwerp, met een fysiek qwerty-toetsenbord onder het 4,03"-oledscherm, doet sterk denken aan dat van de BlackBerry
qwerty-toetsenbord → qwertytoetsenbord
Verder heeft de Communicator een 3,5mm-jack en microsd-slot.
microsd-slot → microSD-slot (zie ook Wikipedia: SD card)

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-01 13:04

Kevinkrikhaar

Redacteur
Aangepast, dank voor het melden :)

[ Voor 26% gewijzigd door Kevinkrikhaar op 04-01-2026 13:25 ]

• richy3908
Een paar suggesties van mij zijn verkeerd overgenomen.

nieuws: NRC, NU.nl: datacenters zijn ontransparant over energiegebruik, ondan...
Eerder in december deed NU.nl ook al onderzoek naar dat gebruikt en ontdekte toen ook al dat er weinig data beschikbaar is over het stroomverbruik.
gebruikt → gebruik

video: Eindelijk perfect? Dit is de 5e generatie QD-oled!
In deze video checkt Jelle de gloednieuwe MSI MPG 341CQR QD-oled X36.
QD-oled → QD-OLED (het is niet voor niks dat ik hiervoor geen suggestie had gedaan, want hier is QD-OLED onderdeel van de naam van de monitor)
Dit scherm beschikt over het nieuwste, vijfde generatie QD-oled-paneel van Samsung en dat belooft korte metten te maken met bekende problemen.
QD-oled-paneel → QD-oledpaneel (onnodig koppelteken, bovendien niet overgenomen zoals ik gesuggereerd had)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Bux666
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 14:48
nieuws: Samsung kondigt de eerste 130"-televisie met rgb-miniled aan
Die heeft een adviesprijs van 29.999 euro.
Als het dezelfde is als de enige Samsung 115" in de Pricewatch, dan is de adviesprijs € 19.999.

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:01

AverageNL

Redacteur
De QN90F is een 'gewone' miniledtelevisie; het gaat hier dus om een ander model :)

• richy3908
nieuws: Microsoft test Edge-redesign met hoofdrol voor Copilot op startpagina
Windows Central meldt als eerst dat de nieuwste bètabuilds in de Dev en Canary Channels een redesign van Microsoft Edge bevatten.
als eerst → als eerste
Deze homepagina verschijnt ook als gebruikers geen gebruikmaken van de nieuwe Copilot-modus, schrijft Windows Central.
geen gebruikmaken → geen gebruik maken (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/niet-geen-gebruik-maken-van, @Kevinkrikhaar)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01 11:08

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Aangepast, bedankt!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:33
Odido verhoogt prijs van Klik&Klaar met 1 euro tot 26 euro per maand

Odido verhoogt prijs van Klik&Klaar met 1 euro naar 26 euro per maand

Leest nu alsof het eerst 1 euro per maand is en nu 26 euro per maand.

[ Voor 19% gewijzigd door MoonRaven op 06-01-2026 11:35 ]

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Deze was inmiddels meegenomen, dank.

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:32

John Doos

ClaudZaque

nieuws: ASUS introdcueert duamodegamingmonitor met 75Hz- en 300Hz-modus

ASUS introdcueert duamodegamingmonitor met 75Hz- en 300Hz-modus

Nee

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:37
en dualmodegamingmonitor

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:32

John Doos

ClaudZaque

Scherp :)

Nee

• Imre Himmelbauer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online

Imre Himmelbauer

Redacteur
Ik ben weer wakker, bedankt!

• richy3908
nieuws: Nuance: nee, Microsoft schrapt Office-naam nu niet ten gunste van Cop...
De bekende naam voor het applicatiepakket zou nu het onderspit delven ten gunste van de naam voor Microsoft AI-assistent.
voor Microsoft AI-assistent → voor Microsofts AI-assistent (of anders voor de Microsoft AI-assistent, @JaspB)

• richy3908
download: Portainer Community Edition 2.33.6 LTS
De meest recente versie van Portainer is 2.33.6 LTS en de changelog voor die uitgave kan hieronder worden gtevonden.
meest recente → recentste (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=recent en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, @Drobanir)

• Imre Himmelbauer
  • Nu online

Imre Himmelbauer

Redacteur
Aangepast, dank!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14

Eagle Creek

Breathing security

nieuws: IPadOS en macOS 26.2 verdubbelen 5GHz-bandbreedte voor Wi-Fi 6E-appar...

Aangezien iPad de officiële naam is, maken we van de i toch geen hoofdletter ondanks 't begin van de zin?

Ook heb ik moeite met "A17 Pro-iPad mini", vooral vanwege het koppelstreepje. Maak er dan beter "iPad mini (A17 Pro)" van (zoals Apple officieel ook doet) of "iPad Mini (7th generation)"

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Eagle Creek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:05:
nieuws: IPadOS en macOS 26.2 verdubbelen 5GHz-bandbreedte voor Wi-Fi 6E-appar...

Aangezien iPad de officiële naam is, maken we van de i toch geen hoofdletter ondanks 't begin van de zin?

Ook heb ik moeite met "A17 Pro-iPad mini", vooral vanwege het koppelstreepje. Maak er dan beter "iPad mini (A17 Pro)" van (zoals Apple officieel ook doet) of "iPad Mini (7th generation)"
Aan het begin van een zin komt altijd een hoofdletter. De benamingen heb ik wel aangepast; dat is inderdaad duidelijker zo.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45

Tazzios

..

nieuws: Motorola stopt 5200mAh-accu in 7mm dunne Signature van 999 euro

Het Lenovo-dochtermerk doet daar 12GB aan UFS 4.1-opslag bij.

Zal denk 128 moeten zijn

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Dank je, het is aangepast.

• richy3908
nieuws: Nederlandse bank Bunq vraagt vergunning aan voor uitbreiding naar VS
Nederlandse bank Bunq vraagt vergunning aan voor uitbreiding naar VS
Bunq → bunq (zoals in de rest van het artikel)

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Verbeterd, bedankt!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 20:43

GeeBee

Oddball

nieuws: InWin toont signaturebehuizing met gemotoriseerd frame en acht andere...
...daarvan een intern frame dat 180 graden naar buiten kan klappen...
Dat zal 90 graden zijn denk ik?
Op hun eigen site staat ook 180 degrees, maar ik zie het niet gebeuren...

@AverageNL

[ Voor 7% gewijzigd door GeeBee op 07-01-2026 15:13 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Goed punt, 90 is een stuk logischer. Dank je, het is aangepast!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 14:54
nieuws: Phison E37T-controller voor ssd's gebruikt 2,3W en haalt snelheden to...
De controller maakt verder gebruik van HMB, ofwel het werkgeheugen, voor caching en heeft dus geen aparte dram-chip nodig.
HMB = HBM (High Bandwidth Memory)

[ Voor 17% gewijzigd door wlbbrhzn op 07-01-2026 22:34 . Reden: quote toegevoegd ]

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is aangepast. Bedankt!

• Bux666
nieuws: Bestuur Warner Bros. wijst opnieuw 'risicovol' Paramount-bod af
"Onze bindende overeenkomst met Netflix geeft meer waarde en heeft meer kans om te slagen, zonder de significante risico's en kosten waarmee Paramounts bod aandeelhouders zou opzadelen." Doordat Warner Bros. Discovery al een bindend overnamebod heeft geaccepteerd van Netflix, zou Warner Bros. Discovery bijna 5 miljard dollar schadevergoeding moeten betalen aan Netflix.
opzadelen." Doordat → opzadelen.". Doordat (de punt ontbreekt achter de gequote tekst)

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Er hoort geen punt na het citaat als het om een volledige zin gaat, dus het is correct zoals het er staat.

• Jan VP
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-01 10:07
nieuws: AMD overweegt herintroductie AM4-cpu's door hoge prijzen ram

De laatste zin zou ik zo herformuleren:
"DDR4-geheugen werd ook duurder, maar in mindere mate dan DDR5."

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002

Eagle Creek

Breathing security

MoniqueVdB schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Aan het begin van een zin komt altijd een hoofdletter.
https://onzetaal.nl/taalloket/ebay-ebay excuus

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Jau2
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-01 17:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-XrWC3Ac-qbpnC6l3Re2IWiv6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/luyM8jdh5QVuGErUDbn2GuoL.png?f=fotoalbum_large

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 17:55

arnoudwokke

Redacteur
Ai, goede vondst, deze spelfout kan ik niet fiksen, ik mag daar niet bij

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:30

Mooijekind

Manager Product Content
Dank voor het melden. We hebben het inmiddels aangepast.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Aangepast, bedankt.

• ashemedai
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-01 11:22
Het Visual Studio Code 1.108 update artikel bevat een link naar de verkeerde release notes. De juiste: https://code.visualstudio.com/updates/v1_108

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Bedankt, is ook verbeterd.

• Kloppendlid
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 18:29
Alienware werkt aan betaalbaardere instaplaptop voor gamers

In de 3e alinea staat ineens Dell i.p.v. Alienware.
Dell deelt verder geen specificaties of prijzen van het instapmodel, maar zegt wel dat de laptop later dit jaar uitkomt.

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Dank je, het is aangepast.

• richy3908
nieuws: NCSC verwacht dat bug in automatiseringstool n8n snel zal worden uitg...
Onlangs werd er een bug ontdekt in n8n die kan leiden tot een remote code execution en inmiddels is er proof-of-concept verschenen van zo'n aanval.
proof-of-concept → een proof-of-concept (later al gebruikt en bovendien lijkt mij het ook logischer om hier een onbepaald lidwoord te zetten, @TijsZonderH)

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:51

Hayte

Nieuwsredacteur
Aangepast, dank voor het melden!

• richy3908
nieuws: Nothing schrapt opt-in-advertenties op lockscreen, behalve op 3a Lite
Nothing schrapt opt-in-advertenties op lockscreen, behalve op 3a Lite
opt-in-advertenties → opt-inadvertenties (onnodig koppelteken, @Hayte)
Een Reddit-gebruiker stelde echter dat de functie niet volledig te verwijderen is en ook bij het uitschakelen alsnog energie verbruikte en data probeerde op te halen bij de advertentieplatforms Bloomrivers en Boyuan.
energie verbruikte → energie gebruikte (of anders stroom verbruikte; zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo)
We zullen dit alleen heroverwegen als de functie verbeterd is en minder opdringerig en meer doordacht aanvoelt.
meer doordacht → doordachter (zie ook https://woordenlijst.org/...x.html?q=doordacht&pos=AA en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)

• oja
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-01 21:09

oja

review: Hoge prijzen brengen 'dual memory' terug: de geschiedenis van het com...
Ja en nee, het is vooralsnog het enige bord voor die redelijk moderne Intel-processors die dit ondersteunt, maar aan de andere kant is het niet het eerste moederbord dat twee geheugengeneraties combineert.
die → dat

• Jan VP
review: Hoge prijzen brengen 'dual memory' terug: de geschiedenis van het com...

"Nog opvallender is dat het moederbord..." -> "Dat laat toe een moederbord..."
(Momenteel staat boven en onder de foto omzeggens hetzelfde.)

• Rob Wu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-01 13:30
Destijds noemden we het toruwens SDRam
"toruwens" moet "trouwens" zijn.

• richy3908
review: Oledschermen op CES 2026 - RGB-subpixels, tandemoleds en nieuwe coatings
Eerdere oledschermen hadden dus vaak last van een afwijkende weergave van kleine lettertjes – ook wel color fringing genoemd – en dat kwam omdat de subpixels in die schermen niet helemaal op de gebruikelijke rood-groen-blauw-volgorde zaten.
rood-groen-blauw-volgorde → rood-groen-blauwvolgorde (onnodig koppelteken, @deepvreezo; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=6-6)
Een nieuwe coating maakt dat het paneel zwarter oogt bij invallend omgevingslicht dan eerdere QD-oledpanelen, die dan snel een paarsig-grijze tint aannamen.
paarsig-grijze → paarsig grijze (zodat paarsig een bijwoord is dat iets zegt over grijze; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=paarsig)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Artikel: nieuws: Minisforum toont micro-ITX en -ATX-moederborden met Ryzen AI Max+
Auteur: @TijsZonderH
Minisforum toont micro-ITX
mini-ITX?

• richy3908
video: Dit zijn de tv-trends voor 2026 - RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
Dit zijn de tv-trends voor 2026 - RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
OLEDs → oleds (aangezien het een reguliere afkorting is en geen naam van een standaard, norm of protocol, en bovendien als ingeburgerd mag worden beschouwd op een site als Tweakers [en in allerlei artikelen als oled wordt geschreven], volgt daaruit dat de gebruikelijke schrijfwijze met kleine letters is; ten tweede betreft het een letterwoord en dus dient het zonder koppelteken of apostrof geschreven te worden in samenstellingen en afleidingen; zie ook 17.3 – initiaalwoorden en letterwoorden in de leidraad van het GB, regel 17.C, artikel b2; zie tevens de Tweakers-Schrijfwijzer, @TradeMarkNL en @Eric van Ballegoie)

P.S.: sowieso is de schrijfwijze van een letterwoord in hoofdletters, gevolgd door een kleine s om meervoud aan te geven (zoals in het Engels wordt gedaan), in het Nederlands per definitie fout, want dan moet je een apostrof gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door richy3908 op 11-01-2026 13:03 ]

• richy3908
review: TV-trends op CES: rgb-miniled, SQD en superheldere OLEDs
RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
RGB-miniled → Rgb-miniled (zoals in de rest van het artikel)
RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
OLEDs → oleds
RGB Miniled en Super Quantum Dot
RGB Miniled → Rgb-miniled (zoals verderop in het artikel)
Hoewel we nog niet precies weten hoe de volledige line-ups van de verschillende merken eruit gaan zien, is het duidelijk dat rgb-miniled dit jaar niet langer beperkt blijft tot de topklasse, maar ook zijn weg vindt naar meer betaalbare modellen.
meer betaalbare modellen → betaalbaardere modellen (tenzij je expliciet meer modellen die betaalbaar zijn bedoelt, @Eric van Ballegoie, maar anders, zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=betaalbaar en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)
Even een klein stukje achtergrond voordat we bespreken welke rgb-miniled tv's er aangekondigd zijn.
rgb-miniled tv's → rgb-miniled-tv's (bovendien verderop in het artikel wel zo geschreven)
Rgb-miniled is een backlight-technologie voor lcd-schermen waarbij de achtergrondverlichting bestaat uit een raster van minuscule rode, groene en blauwe leds, in plaats van de gebruikelijke witte of blauwe leds.
backlight-technologie → backlighttechnologie (onnodig koppelteken)
Ten eerste kan het kleurbereik toenemen ten opzichte van traditionele led-backlight.
led-backlight → ledbacklight (het betreft hier een letterwoord in kleine letters en dus dient het zonder koppelteken of apostrof geschreven te worden in samenstellingen en afleidingen; zie ook 17.3 – initiaalwoorden en letterwoorden in de leidraad van het GB, regel 17.C, artikel b2)
Samsung hanteert hiervoor overigens de term 'micro-rbg', een helaas nogal onduidelijke naam die verwarring met een andere technologie, rgb-microled, in de hand werkt.
micro-rbg → micro-rgb (tenminste, in de foto direct onder de alinea zie ik toch echt rgb staan, niet rbg)
Samsung 130 inch R95H RGB-miniled-tv
R95H RGB-miniled-tv → R95H-rgb-miniled-tv
De instapserie, de MRGB85 is beschikbaar in 50- tot 85 inch-formaten.
instapserie, de MRGB85 is → instapserie, de MRGB85, is
De instapserie, de MRGB85 is beschikbaar in 50- tot 85 inch-formaten.
85 inch-formaten → 85-inchformaten
LG RGB-miniled tv's
LG RGB-miniled tv's → LG-rgb-miniled-tv's
Nee, dat is geen typefout: Hisense toonde op de CES een 116-inch-rgb-miniled-tv met niet één, maar twee blauwe leds per pixel, wat een rgb+b ledstructuur is.
rgb+b ledstructuur → rgb+b-ledstructuur
Hisense 116UXS RGB-Miniled tv
116UXS RGB-Miniled tv → 116UXS-rgb-miniled-tv
En alleen onder een zeer scherpe hoek was er wat backlight-bleeding te zien bij witte tekst op een zwarte achtergrond.
backlight-bleeding → backlightbleeding (onnodig koppelteken)
Waar microled-schermen normaal gesproken bestaan uit minuscule rode, groene en blauwe anorganische leds, voegt Hisense bij dit model een extra gele led toe (rgby).
microled-schermen → microledschermen (onnodig koppelteken)
De tv werd direct naast de 'conventionele' 136 inch rgb-microled-tv getoond die Hisense vorig jaar introduceerde.
136 inch rgb-microled-tv → 136 inch-rgb-microled-tv
Wat het nieuwe 163-inch-scherm moet kosten, mocht het überhaupt op de markt komen, is onbekend.
163-inch-scherm → 163-inchscherm (onnodig koppelteken)
SQD is een doorontwikkeling van de bestaande quantumdottechnologie, waarbij een deel van het licht van blauwe backlight-leds door nanokristallen (quantumdots) wordt omgezet in rood en groen licht.
backlight-leds → backlightleds (onnodig koppelteken)
TCL X11L SQD tv
X11L SQD tv → X11L-SQD-tv
De tv beschikt over 20.000 dimming-zones en een piekhelderheid van bijna 20.000cd/m2.
dimming-zones → dimmingzones (onnodig koppelteken)
OLED-evolutie
OLED-evolutie → oledevolutie (de ene keer OLED schrijven en de andere keer oled, is inconsequent)
Hierbij maken de grootste en kleinste maten gebruik van woledpanelen van LG Display, terwijl de 55-, 65- en 77-inch-modellen een verbeterd QD-oledpaneel krijgen.
77-inch-modellen → 77-inchmodellen (onnodig koppelteken)
Samsung geeft aan de tone-mapping voor HDR-materiaal verder te hebben verfijnd en de tv heeft ook betere algoritmes voor ruisonderdrukking.
tone-mapping → tonemapping (onnodig koppelteken)
Samsung S95H QD-oled
S95H QD-oled → S95H-QD-oled
Samsung toonde de tv enkel hangend, een opstelling waarin het deisng goed tot zijn recht komt.
deisng → design
De tuners en de vier HDMI 2.1-aansluitingen bevinden zich achterop de tv.
achterop de tv → achter op de tv (zie ook https://taaladvies.net/vlakbij-of-vlak-bij-de-school/)
Maar je kunt er ook voor keuzen om juist gebruik te maken van de in totaal acht HDMI 2.1-poorten die de tv en de box samen bieden.
keuzen → kiezen
LG OLED: De terugkeer van de 'Wallpaper'
LG OLED → LG-oled
LG toonde op de CES drie nieuwe oled-series: de C6, de G6 en de nieuwe W6 'Wallpaper'.
oled-series → oledseries (onnodig koppelteken)
LG W6 Wallpaper OLED
Wallpaper OLED → Wallpaper-oled
De LG OLED G6 (en daarmee de W6) is voorzien van een verbeterd 4-stack-oled-paneel en de nieuwe Alpha 11 Gen 3-processor.
4-stack-oled-paneel → 4-stackoledpaneel (onnodige koppeltekens)
LG G6 OLED
G6 OLED → G6-oled
LG oled C6: De grootste stap vooruit?
LG oled C6 → LG-oled-C6
Bovendien worden de twee grootste beeldmaten, de 77- en 83 inch-versies, nu ook uitgerust met een 4-stackpaneel.
83 inch-versies → 83-inchversies
Opvallend is wel dat de verbeterde antireflectiecoating van de G6/W6 ontbreekt op de C6, terwijl dit wél volgens de uitleg van LG wel deel uitmaakt van het Hyper Radiation Color-concept.
Een wel weggestreept.
LG C6 OLED
C6 OLED → C6-oled
De topmodellen beschikken namelijk over een fysieke heatsink , terwijl de C6 die moet missen, zodat het paneel minder hard aangestuurd kan worden.
heatsink , terwijl → heatsink, terwijl
Prijzen zijn nog niet bekend, maar naar verluidt krijgen de 77- en 83 inch-modellen geen extra prijsverhoging ondanks het betere paneel.
83 inch-modellen → 83-inchmodellen

• richy3908
.geek: Laptop in je toetsenbordje, rgb-b-ledjes en ronde Pebbles op CES
Zo zagen we een toetsenbord eigenlijk een volledige laptop is en wordt de nieuwe Pebble steeds mooier.
toetsenbord eigenlijk een volledige laptop is → toetsenbord dat eigenlijk een volledige laptop is
Grote kans dat je thuis nog niet eens over bent gestapt op Wi-Fi 7, maar het is alweer tijd om aan upgraden te denken, want Wi-Fi 8 staat alweer voor de deur.
Ik zou een van beide alweers wegstrepen, @Janser..

• richy3908
nieuws: Fabrikanten tonen mini-pc's met Panther Lakes, Ryzen AI's en Copilot-...
Sommige daarvan draaien op Intels Panther Lake-processors, die het

bedrijf eerder deze week uitbracht.
Spreekt voor zich, denk ik zo …

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 14:55
review: TV-trends op CES: rgb-miniled, SQD en superheldere OLEDs

Titel: "Rrg-miniled, SQD en superheldere OLEDs"

RRG moet RGB zijn, gok ik zo.

The devil is in the details.

• richy3908
Nog eentje over het hoofd gezien:

Dit zijn de tv-trends voor 2026 - RGB-miniled, SQD en superheldere OLEDs
RGB-miniled → rgb-miniled (want rgb mag wel als ingeburgerd beschouwd worden op een site als Tweakers en wordt bovendien in alle artikelen op Tweakers met kleine letters geschreven)

Update: 'rgb-miniled' staat niet aan het begin van een zin, dus die hoofdletter is nergens voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door richy3908 op 11-01-2026 23:42 . Reden: rgb i.p.v. Rgb ]

• Zwaai Haai
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 22:49
en nog een in de r-r-b-g-b micro mini categorie...

"overigens de term 'micro-rbg', een helaas nogal onduidelijke naam"
moet denk ik zijn
"overigens de term 'micro-rgb', een helaas nogal onduidelijke naam"

(of met hoofdletter zoals hierboven ook voorgesteld)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Jan VP
Heeft u deze (10/01 13u12) overgeslagen? Zal 'm wat beter toelichten.

Momenteel staat boven en onder de foto omzeggens hetzelfde:
"... ze hebben een geheugencontroller die zowel met DDR4- als DDR5-geheugen overweg kan."
en
"Nog opvallender is dat het moederbord met twee soorten geheugen overweg kan: zowel met het moderne DDR5 als het wat oudere DDR4."

Ik zou daarom van die tweede zin zoiets maken:
"Dat laat toe een moederbord met beide soorten geheugenslots uit te rusten."

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49

sapphire

Die-hard pruts0r

nieuws: Nederlands wellnesscentrum waarschuwt gasten voor gerichte phishing v...
Wellnesscentrum Thermae 2000 in het Nederlandse Valkenburg
Ik zou er Limburgse Valkenburg of Valkenburg (Limburg) van maken.

Die scheiding word meestal gemaakt, Nederlandse Valkenburg insinueert dat er ook een buitenlands Valkenburg is :?

Sorry als dit als mierenn**ken klinkt maar woon naast Valkenburg ZH en gaat nogal eens mis :p

Gabriël AM5

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 17:55

arnoudwokke

Redacteur
@sapphire yes gefikst. Nederlandse stond erbij om aan te geven dat het geen Belgisch nieuws is. Nu staat Nederlands en Limburgs erbij. Alleen Limburgs is niet voldoende, want Nederland en België hebben beide een Limburg natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door arnoudwokke op 12-01-2026 20:53 ]

• richy3908
review: De gaafste laptops van CES 2026 - Dualscreens, uitrolscherm of geen s...
Intel, AMD en Qualcomm stomen alle drie nieuwe mobiele processorseries klaar, waardoor fabrikanten van laptops het nodige hadden om mee aan de slag te gaan.
mobiele processorseries → mobieleprocessorseries (tenminste, ik neem aan dat het om series mobiele processors gaat, niet om mobiele series van niet nader genoemde processors, @deepvreezo en @Tomas Hochstenbach)
Het model uit 2023 had eigenlijk nog anderhalf scherm, zodat er nog ruimte was voor een toetsenbord.
Een nog weggestreept.
Het toetsenbordgedeelte kun je geholpen door magneetjes op het onderste scherm zetten, maar ook los gebruiken dankzij de ingebouwde accu en bluetoothverbinding.
je geholpen door magneetjes op → je, geholpen door magneetjes, op

• richy3908
nieuws: Realme wordt weer submerk van OPPO vanwege financiële problemen
Volgens Android Headlines is het beperkte marktaandeel in thuisland China de oorzaak voor de financiële problemen bij Realme.
Realme → realme (zie ook https://www.realme.com/eu/, @arnoudwokke)
OPPO zegt dat Realme als submerk zal blijven bestaan en volgens Android Headlines zijn er geen wijzigingen in de roadmap.
Realme → realme
Wel kunnen Realme-klanten in China nu terecht bij de vijfduizend OPPO-locaties.
Realme-klanten → realme-klanten

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nieuws: Investeringsmaatschappij neemt Zwitserse privacychatdienst Threema over
Consumenten betale eenmalig 6 euro om de app te gebruiken.
betale -> betalen

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Comitis denkt dat Threema de komende tijd kan groeien, onder meer omdat er nu meer focust ligt op digitale soeveriniteit.

Mijn reviews al gezien?

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 14:24
Comitis denkt dat Threema de komende tijd kan groeien, onder meer omdat er nu meer focus ligt op digitale soeveriniteit.
soeveriniteit -> soevereiniteit

• Bux666
nieuws: Signal-oprichter brengt opensource AI-bot Confer uit met end-to-end-e...
Daardoor kunnen gebruikers die software controleren; via een cryptografische verificatie van de code.
Klopt deze zin? Het kan tweeledig gelezen worden:
  • Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (die dat als 'handeling' doen) [...]
  • Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (de chatsoftware) [...]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:36

DDX

nieuws: Apple komt met abonnement voor onder meer Final Cut Pro in Nederland ...
Apple heeft afgelopen steeds meer diensten gebundeld in abonnementen.
Hier mist een woordje

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Imre Himmelbauer
  • Nu online

Imre Himmelbauer

Redacteur
@Bux666 Wat bedoel je precies? Ik denk dat @JaspB bedoelt dat gebruikers de software kunnen controleren omdat hij opensource is. Dat staat er volgens mij ook.

• richy3908
nieuws: Signal-oprichter brengt opensource AI-bot Confer uit met end-to-end-e...
Daardoor kunnen gebruikers die software controleren; via een cryptografische verificatie van de code.
controleren; via → controleren via (of controleren: via is ook nog een mogelijkheid, of zelfs controleren, via, maar een puntkomma is incorrect, omdat wat erop volgt geen opzichzelfstaande zin is, @JaspB)

• richy3908
review: Stemacteurs vrezen einde door AI, maar markt en techniek zijn (nog) n...
Toch wordt er op nasynchronisatievlak soms al geëxperimenteerd met volledige synthetische stemmen, zonder stemacteur dus, al lijkt de technologie vaak nog niet klaar daarvoor.
volledige synthetische stemmen → volledig synthetische stemmen (zodat volledig een bijwoord is dat iets zegt over synthetische, @Kevinkrikhaar)

• Imre Himmelbauer
  • Nu online

Imre Himmelbauer

Redacteur
Aangepast. Dank weer!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
.geek: Scott Adams, bedenker van iconische ict'er-strip Dilbert, is overleden

De Pointy-Haired Boss wordt een “middelmanager” genoemd (waarschijnlijk een poging om “middle manager” te vertalen). Tenzij hij middelen managet, lijkt dit me een vertaalfoutje. ;)

Ik zou er gewoon “manager” van maken (de rol van de PHB was ook niet echt strikt gedefinieerd dus weet niet of middle management wel correct is).

scintillating

• richy3908
Threema is een betaalde versleutelde chatdienst voor consumenten en bedrijven.
versleutelde chatdienst → versleuteldechatdienst (want het gaat om een dienst voor versleutelde chats, niet om een versleutelde dienst voor niet nader omschreven chats, @Hayte)

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01 15:41

JaspB

Nieuwsredacteur
Bux666 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:05:

[...]

Klopt deze zin? Het kan tweeledig gelezen worden:
  • Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (die dat als 'handeling' doen) [...]
  • Daardoor kunnen gebruikers die software controleren (de chatsoftware) [...]
@Imre Himmelbauer

[~Bux666] Wat bedoel je precies? Ik denk dat [~JaspB] bedoelt dat gebruikers de software kunnen controleren omdat hij opensource is. Dat staat er volgens mij ook.

Ah! Ik moest ook even (koffie nemen en) nadenken, maar indeed het kan verwarrend zijn. 'gebruikers die controleren' versus 'deze software controleren'

Ik bedoelde laatstgenoemde en heb dat nu ook even aangepast.

Dank voor je scherpe blik @Bux666 !

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ook de laatste suggesties zijn aangepast, dank.

• Bux666
nieuws: Google stopt per direct met aanbieden api voor gifs van Tenor
Update, 09.50 uur: reactie van Google toegevoegd.
Waar dan? Er is juist geen reactie van Google, zoals eerder in het artikel staat: 'Google heeft geen inhoudelijke reactie op vragen over de gevolgen gedeeld.'.

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Goed punt, de updatetekst is verduidelijkt.

• oja
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-01 21:09

oja

review: Sneller en feller dan oled: lcd slaat terug met 1000Hz en Pulsar
Er zijn schermen die groter zijn dan welk oledscherm dan ook, modellen die een scherper en feller beeld geven, en één nieuwe monitor die zelfs een 3d-weergave biedt.
Deze zin gaat van meervoud (schermen, modellen) naar enkelvoud (monitor). Daardoor werkt het gebruik van 'zijn' (aan het begin van de zin) niet meer volledig.

Alternatieven:
Er zijn schermen die groter zijn dan welk oledscherm dan ook, modellen die een scherper en feller beeld geven, en er is één nieuwe monitor die zelfs een 3d-weergave biedt.
Er zijn schermen die groter zijn dan welk oledscherm dan ook, modellen die een scherper en feller beeld geven, en één nieuwe monitor biedt zelfs een 3d-weergave.

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
nieuws: Valve: Steam Deck Verified-games werken ook op Steam Machine
Deze is gebaseerd op RDNA 3 en heeft een knoksnelheid van 2,45GHz
Ik vind knoksnelheid een prachtig woord, maar goed :)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
oja schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:47:
review: Sneller en feller dan oled: lcd slaat terug met 1000Hz en Pulsar

[...]

Deze zin gaat van meervoud (schermen, modellen) naar enkelvoud (monitor). Daardoor werkt het gebruik van 'zijn' (aan het begin van de zin) niet meer volledig.

Alternatieven:

[...]

[...]
De oorspronkelijke zin is correct. Het onderwerp bestaat uit drie delen.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste