Bux666 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Ah oké, bedankt voor de toelichting. Het was de enige variant in het artikel dat aan elkaar was geschreven (en daarmee ook minder goed leesbaar) en dacht dat het moest zoals alle anderen. Die zijn ondertussen gewijzigd naar aan elkaar.
Het moge correct zijn, maar 5 jaar geleden zag je dat soort samenvoegingen nergens en het verminderd absoluut de leesbaarheid. Net zoals afkortingen in kleine letters. Wat dat betreft vind ik Tweakers steeds minder aantrekkelijk om te lezen. Maar als dat de nieuwe Nederlandse spellingsregels zijn, dan moet het maar...
Dat mag dan jouw perceptie zijn, maar dat klopt echt niet! Woorden als
langetermijnplanning,
langeafstandsraket etc. zijn er al zolang ik me kan heugen en ik ben 55. En het mag dan de leesbaarheid verminderen (in jouw optiek dan, want ik vind van niet), maar
lange termijnplanning betekent gewoonweg wat anders dan
langetermijnplanning (of zeg maar gerust dat
lange termijnplanning koeterwaals is, want wat is een lange planning en over welke termijn gaat het hier?).
En zo zijn er nog tig van dit soort samenstellingen. Een woord als
wittebroodsweken bijv., ik vermoed (en hoop, want anders valt mijn voorbeeld een beetje in het water) dat jij dat altijd aan elkaar hebt geschreven en dat je dit woord al een groot deel van je leven kent. Dit is precies hetzelfde: een samenstelling van een bijvoeglijk naamwoord met een of meer zelfstandige naamwoorden. Taalkundig geen enkel verschil.