Als je
draadloze netwerkkaart schrijft, dan is de kaart draadloos i.p.v. het netwerk, wat natuurlijk nergens op slaat, want het is niet alsof die kaart in je computer zweeft of zo. Vergelijk met bijv. het verschil tussen
lange afstandsloper en
langeafstandsloper: een lange afstandsloper is iemand die lang is en afstanden loopt, maar aangezien er niet bij wordt gezegd welke afstanden precies, is dat nogal raar, want dat is nou juist wat je met een woord als
langeafstandsloper wilt uitdrukken in vergelijking met
korteafstandsloper (of
middellangeafstandsloper). Een langeafstandsloper is iemand die lange afstanden loopt.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te verzinnen:
- lange termijnplanning → langetermijnplanning
- lange afstandsraket → langeafstandsraket
- sociale netwerksite → socialenetwerksite
- drie gangen menu (wat dus taalkundig gezien gewoonweg incorrect Nederlands is) → driegangenmenu
- veel gestelde vragen (en dan staan er bijv. drie vragen, wat ik niet bepaald veel noem) → veelgestelde vragen
- warme truiendag → warmetruiendag, en een plaatje om het inzichtelijk te maken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RBCfLAAr6ADpeefHWnfOePNQ.jpg?f=user_large)
Zie voor nog meer (soms hilarische) voorbeelden over onjuist spatiegebruik ook de
index van alle gemelde woorden op spatiegebruik.nl.
Mijn inschatting is overigens dat 90% à 95% van alle Nederlanders fouten maakt op het gebied van onjuist spatiegebruik in samenstellingen (waar het meestal om gaat), dus het is een zeer wijdverspreid fenomeen. De gemiddelde Nederlander doet maar wat in mijn optiek: in de ene zin wordt een samenstelling als losse woorden geschreven, in een zin erna aan elkaar, en blijkbaar heeft degene die het heeft opgeschreven het totaal niet door.
Het omgekeerde zie je ook regelmatig: geen spatie schrijven waar die wel noodzakelijk is omdat er helemaal geen sprake is van een samenstelling, zodat je niet-bestaande gedrochten krijgt als:
- doormiddel van
- opzoek zijn naar
- maargoed
En zie natuurlijk
https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=6-2. In zeer specifieke gevallen
zijn twee schrijfwijzen verdedigbaar volgens de NTU. Als je het mij vraagt, maakt de NTU het hiermee alleen maar nodeloos ingewikkeld, maar ja, dat is mijn mening, want in welke gevallen precies deze vlieger opgaat, vind ik redelijk vaag …