Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste
Acties:

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:53

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Allemaal fixed, behalve deze:
richy3908 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:41:
nieuws: Cobalt is een opensource-appwinkel voor Kobo-e-readers

opensource-appwinkel → opensourceappwinkel (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing, maar waarom opensource niet gewoon bijvoeglijk gebruiken en opensource appwinkel schrijven, @TijsZonderH?)
We schrijven opensource$WOORD voor zover ik weet nooit als bijvoeglijk naamwoord, en ik vind e-a ondanks dat het geen feitelijke klinkerbotsing is erg verwarrend lezen dus ik kies ervoor het koppelteken wel te laten staan omdat het niet fout is.
software development kit → softwaredevelopmentkit (zie ook regel 12.A)
Over deze twijfel ik, klopt dit @Marger / @MoniqueVdB?

Mogen wij u enkele vragen stellen over hoe u deze handtekening ervaren hebt?

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 15:30

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast, bedankt!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08 14:04

TNJ

Frugalite

Beste 4k-miniledmonitor

review: AOC, Titan Army en TCL - Beste 4k-miniledmonitor voor gaming

Geen idee of het een fout is, of dat er een regel voor is, maar het leest iig niet lekker.

AOC U27G4XM in het kort

"Het ips-paneel heeft prima kijkhoeken en bij ons sample een uitstekende uniformiteit."

ons -> onze? Het leest niet lekker door de 's' van "sample" die volgt op de 's' van "ons".

• Sleip
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nieuws: GTA VI-leaker deelt opnieuw vermeende gameplaybeelden

Inleiding en zesde alinea: dagvaardigde => dagvaardde

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:38

• Martijntj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 09:55
https://tweakers.net/instellingen/account/
Op die pagina vind je "ophefen" ipv "opheffen" :)

Geen idee of dat ook in dit topic mag, omdat het geen nieuwsartikel betreft..?

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
TNJ schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:29:
Beste 4k-miniledmonitor

review: AOC, Titan Army en TCL - Beste 4k-miniledmonitor voor gaming

Geen idee of het een fout is, of dat er een regel voor is, maar het leest iig niet lekker.

AOC U27G4XM in het kort

"Het ips-paneel heeft prima kijkhoeken en bij ons sample een uitstekende uniformiteit."

ons -> onze? Het leest niet lekker door de 's' van "sample" die volgt op de 's' van "ons".
Ons is (ook) correct. Zie: https://woordenlijst.org/zoeken/?q=sample.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:36

Zerora

Ik Henk 'm!

nieuws: Amerikaanse streamer start rechtszaak tegen Twitch en Amazon om AI-tr...
Bovendien geldt de instelling per kanaal. Schrijft een gebruiker die de instelling uit heeft staan iets op het kanaal van iemand die de instelling nog aan heeft staan, dan kan Amazon die content nog steeds gebruiken voor AI-training.
Zin loopt niet helemaal lekker.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 21:03
Pagina:Probleem:

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37

AverageNL

Redacteur
Het linkje is gefikst, dank!
Ik snap wat je bedoelt, maar ik twijfel een beetje hoe het beter kan (en volgens mij is de zin grammaticaal niet fout). Daarom laat ik 'm even liggen tot morgenochtend, wellicht dat onze eindredacteur hier een beter oordeel over kan vellen :)

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:15
review: Steam Machine - Consoleprestaties voor een pc-prijs
@Tomas Hochstenbach

Semicustom AMD-hardware
Voor de hardware heeft AMD, net als bij de Steam Deck, inkopen gedaan bij AMD

Volgens mij moet dat Valve zijn :-)

• emperor3s
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 09:21
<knip: niet goed gelezen>

[ Voor 93% gewijzigd door emperor3s op 25-08-2026 09:00 ]

• pres_lincoln
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 15:17
<knip> Ik lees ook niet goed deze ochtend :)

[ Voor 89% gewijzigd door pres_lincoln op 25-08-2026 09:23 ]

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• beeldbuijs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 09:59
Artikel: nieuws: Apple rust Mac Studio uit met zijn krachtigste chip ooit, Mac mini kr...
Auteur: @Kevinkrikhaar

In de inleiding staat;
De mini komt onder meer verkrijgbaar met Apples nieuwe M6-soc […]
‘Komt beschikbaar’ of bijvoorbeeld ‘is binnenkort verkrijgbaar’ kan prima, maar dit klinkt als een vreemde constructie.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
TijsZonderH schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:04:

[...]

We schrijven opensource$WOORD voor zover ik weet nooit als bijvoeglijk naamwoord, en ik vind e-a ondanks dat het geen feitelijke klinkerbotsing is erg verwarrend lezen dus ik kies ervoor het koppelteken wel te laten staan omdat het niet fout is.

[...]
Ik vergiste me, want ik dacht dat open source zelfstandig is en opensource bijvoeglijk, maar open source is zowel zelfstandig als bijvoeglijk (de NTU is daarin blijkbaar van standpunt veranderd), dus ik had beter kunnen zeggen: waarom open source niet gewoon bijvoeglijk gebruiken en open source appwinkel schrijven?

Waarom je e-a erg verwarrend vindt lezen, tja, geen idee, want talloze suggesties van mij om het koppelteken weg te laten, zijn gehonoreerd, dus ik vraag me af of je misschien een van de weinige bent bij de Tweakers-redactie. Ik geef ook enkele voorbeelden waarbij ik me serieus afvraag of je deze werkelijk zo verwarrend vindt:Alhoewel een koppelteken gebruiken om de leesbaarheid te bevorderen niet fout is, herinner ik me wel een uitspraak van een eindredacteur die aangaf dat de Tweakers-redactie slechts zeer zelden daarvan gebruikmaakt. Ik ben benieuwd of de eindredactie het bij opensourceappwinkel ook nodig vindt om een koppelteken te gebruiken. Dus bij deze tag ik @Marger en @MoniqueVdB.

• Imre Himmelbauer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:02

Imre Himmelbauer

Redacteur

• richy3908
.geek: Redditor test 3 jaar lang micro-SD-kaartjes door er petabytes naar te ...
Redditor test 3 jaar lang micro-SD-kaartjes door er petabytes naar te schrijven
micro-SD-kaartjes → microSD-kaartjes (zie ook Wikipedia: SD card, @TijsZonderH)
Als je snel een simpel micro-SD-kaartje nodig hebt, dan ren je even naar de Action.
micro-SD-kaartje → microSD-kaartje

In de rest van het artikel is het wel als microSD geschreven, dus ik vermoed dat de bovenste twee typo's zijn.

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast. Bedankt!

• multiplexer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 16:47
RollerCoaster Tycoon Wonderworks verschijnt 'binnenkort' in early access - Tweakers
Spelers werken aan hun eigen pretpark en proberen die zo efficiënt mogelijk te beheren, met alles van zelfontworpen achtbanen tot betaalde toiletten.
Het pretpark, dus onzijdig, dus "dat".

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is aangepast, bedankt!

• richy3908
review: Nieuwe Nederlandse wet maakt topmanagers verantwoordelijk voor cyberb...
Volledige veiligheid is een illusie, maar de Cyberbeveiligingswet legt plichten op die helpen bij digitale dijkversterking.
digitale dijkversterking → digitaledijkversterking (de eerstvolgende zin heeft het nl. over digitale dijken, en er staat nu dat het over de digitale versterking gaat van niet nader omschreven dijken i.p.v. over de versterking van digitale dijken, @JaspB en @MoniqueVdB)
Digitaal overstromingsgevaar
Digitaal overstromingsgevaar → Digitaleoverstromingsgevaar (tenminste, ik vermoed dat je het wilde hebben over het gevaar van digitale overstromingen, maar dat is niet wat er nu staat)
Achtereenvolgende hackaanvallen en datalekken tonen dit digitale overstromingsgevaar telkens weer aan.
digitale overstromingsgevaar → digitaleoverstromingsgevaar
Kijk bijvoorbeeld naar datadiefstallen, ransomwareinfecties en digitale verstoringen bij bedrijven die diensten verlenen aan andere bedrijven.
ransomwareinfecties → ransomware-infecties (een koppelteken is hier noodzakelijk vanwege klinkerbotsing)
Niet altijd de eerste van de klas
Weet je zeker dat je dit zo wilt schrijven gezien de uitdrukking het beste jongetje van de klas?

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is aangepast, bedankt!

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-08 14:10
nieuws: Bill Gates zegt dat techbedrijven AI-risico's bewust kleiner voordoen
Deze gevaren zijn het op grote schaal verdwijnen van bepaalde banen, het versnellen van de ontwikkeling van biowapensen het afremmen van de ontwikkeling van kinderen en het beschadigen van relaties tussen mensen.

"~~Linux is only free if your time has no value"

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Artikel: nieuws: Meta schikt voor 16,7 miljard dollar in rechtszaak over socialemediav...
Hoi @Imre Himmelbauer

in de intro staat de volgende zin:
Zij stelden dat Meta de federale Children's Online Privacy Protection Act had overtreden door persoonlijke gegevens van gebruikers van wie het bedrijf wist dat ze minderjarig waren.
Die zin leest niet lekker, of er ontbreekt een deel.
Meta heeft de wet overtreden door gegevens van minderjarigen te...... verwerken en gebruiken binnen het normale bedrijfsmodel van Facebook en Instagram.

Edit korte google zoektocht:
De kern van de stelling van de 29 staten was niet alleen dat Meta gegevens van minderjarigen verzamelde, maar dat het bedrijf:
  • wist of behoorde te weten dat bepaalde gebruikers jonger dan 13 jaar waren;
  • toch persoonlijke gegevens van die kinderen verzamelde en gebruikte zonder toestemming van hun ouders;
  • die gegevens gebruikte binnen het normale bedrijfsmodel van Facebook en Instagram, onder meer voor profilering, personalisatie van content en advertenties, en om gebruikers langer actief te houden op de platforms.

[ Voor 31% gewijzigd door Tehh op 26-08-2026 17:21 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Artikel: nieuws: XBOX-gebruikers krijgen digitale game gratis bij fysieke schijf
Auteur: @arnoudwokke
XBOX-gebruikers krijgen vanaf binnenkort

• :murb:
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09 11:56

:murb:

@murb.nl

Artikel: download: LibreOffice 26.8
Auteur: @Drobanir

De link gaat naar de 26.2 versie, de link moet zijn: https://wiki.documentfoundation.org/ReleasePlan/26.8

[ Voor 14% gewijzigd door :murb: op 26-08-2026 19:28 ]

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 18:55

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Dank, de link was inderdaad verkeerd. Ik heb er echter https://blog.documentfoundation.org/blog/2026/08/26/libreoffice-26-8 van gemaakt, daar staat betere informatie over versie 26.8.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• richy3908
nieuws: Motorola brengt volgend jaar dure niet-vouwbare smartphone uit met Gr...
MTE is bedoeld om geheugenfouten zoals buffer overflows direct op hardwareniveau op te sporen en te blokkeren.
buffer overflows → bufferoverflows (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=bufferoverflow en regel 12.A, @arnoudwokke)
Beveiliging staat centraal dankzij geavanceerde sandbox-technologie, geharde geheugenbeveiliging en verfijnde permissies voor apps.
sandbox-technologie → sandboxtechnologie (onnodig koppelteken)
Het draaide voorheen alleen op Google Pixel-telefoons, maar Google heeft de ondersteuning voor Pixels uit Android opensource Project gehaald.
Android opensource Project → Android Open Source Project (zie ook Wikipedia: Android (operating system))

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
nieuws: Onderzoek: 700 OpenAI-agents hackten Hugging Face
Ongeveer 7 procent van de onderzochte transcripten waren volgens de onafhaneklijke onderzoekrs aangepast, zij het op kleine schaal.
Denk niet dat er veel toelichting nodig is.

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 12:56
nieuws: Hello Neighbor-multiplayergame is offline nadat hacker spelersprofielen wist

Wellicht duidelijker om er verleden tijd van te maken, dus 'wiste', aangezien 'wist' ook verleden tijd is van 'weten'.

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:44

JaspB

Nieuwsredacteur
@Arjan P Hm, ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat de aanwezigheid van het woord 'nadat' veel scheelt hier.

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:44

JaspB

Nieuwsredacteur
Tot hier alle feedback dankbaar in ontvangst genomen en verwerkt.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 20:35

slaay

Natuurbeleven.com

nieuws: Europese Commissie onderzoekt of doorgeven data naar VS kan doorgaan

"Dat vereist onafhankelijke toezichthouders."

Moet zijn:

"Dat vereisen onafhankelijke toezichthouders."

Dich bis echt unne foëzen haas

• iFre4ked
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 12:43
Razer-headsetstandaard van 90 euro wisselt automatisch tussen audioapparaten - Tweakers

Razer toonde komt met een nieuwe standaard voor koptelefoons. Die bevat een kleine schakelaar, waarmee hij op een aangesloten pc automatisch tussen twee audioapparaten kan wisselen. Hij heeft ingebouwde rgb-verlichting, is nu beschikbaar en kost 90 euro.

Woordje te veel :)

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59
.geek: Amerikaanse ontwikkelaar maakt minuscule Apple-laptop uit BBC-sketch na

Ik neem aan dat het Mactini logo moet zijn op de achterkant van het scherm, en niet Martini-logo? Proost! :P

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 12:26
.geek: Amerikaanse ontwikkelaar maakt minuscule Apple-laptop uit BBC-sketch na
De Amerikaanse softwareontwikkelaar en hardwareknutselaar Tucker Osman besloot, om geen duidelijke reden, de Mactini uit de BBC-sketch in het echt te bouwen.
→ De Amerikaanse softwareontwikkelaar en hardwareknutselaar Tucker Osman besloot, om onduidelijke redenen, de Mactini uit de BBC-sketch in het echt te bouwen.
→ De Amerikaanse softwareontwikkelaar en hardwareknutselaar Tucker Osman besloot, met geen duidelijke reden, de Mactini uit de BBC-sketch in het echt te bouwen.
→ De Amerikaanse softwareontwikkelaar en hardwareknutselaar Tucker Osman besloot, zonder duidelijke reden, de Mactini uit de BBC-sketch in het echt te bouwen.

De komma's zijn ook niet echt nodig.

• Madelijn
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 28-08 19:16
In nieuws: 'Sleepwet'-vervanger geeft AIVD en MIVD meer ruimte om te hacken en te tappen staat "een wetsvoorstel die" en "Er wordt een nieuw college opgericht die". Moet natuurlijk in beide gevallen "dat" zijn. (In het tweede geval heeft de auteur het woord misschien onbewust als het Engelse "college" gedacht.)

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-09 13:22

Kevinkrikhaar

Redacteur
Dank, aangepast!

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 15:10
nieuws: 'Sleepwet'-vervanger geeft AIVD en MIVD meer ruimte om te hacken en te tappen
Dat blijkt uit het voorstel voor de Wet bescherming nationale veiligheid door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die de komende twee maanden ter consultatie ligt.
Het woord 'die' moet worden gewijzigd in 'dat'. Het is immers 'het voorstel dat' en niet 'het voorstel die'.
die de inlichtingendiensten onder bepaalde voorwaarden toestaat om grootschalige gegevens te verzamelen.
'Grootschalige gegevens' klopt niet, denk ik. Het zal gaan om het op grote schaal verzamelen van gegevens. Dus 'grootschalig verzamelen van gegevens'. Grootschalig slaat dus op het verzamelen, niet op de gegevens.

[ Voor 20% gewijzigd door hherrie op 28-08-2026 21:57 ]

• richy3908
nieuws: Bill Gates zegt dat techbedrijven AI-risico's bewust kleiner voordoen
Bill Gates zegt dat techbedrijven AI-risico's bewust kleiner voordoen
kleiner voordoen → bagatelliseren (als ik voordoen opzoek in de DVD en naar de betekenissen kijk, vind ik het gebruik in deze zin discutabel, @JaspB)
Gates zegt in zijn blogpost en in een interview met The New York Times dat de techindustrie de risico's bewust kleiner voordoet dan ze zijn.
Van hetzelfde laken een pak.

• richy3908
nieuws: Amazon koopt het Amsterdamse bedrijf achter DuckDB: software blijft b...
De software blijft gratis en opensource beschikbaar onder een MIT-licentie.
opensource → open source (blijkbaar is de NTU teruggekomen van open source als zelfstandignaamwoordgroep en opensource als bijvoeglijk naamwoord/bijwoord en worden beide nu geschreven als open source, @arnoudwokke)
DuckLabs is opgericht in 2021 en kwam voort uit het opensourceproject DuckDB, een analytische-datamanagementsysteem dat geïntegreerd kan worden in een programma.
analytische-datamanagementsysteem → analytischedatamanagementsysteem (onnodig koppelteken)

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:08
review: Tom Clancy's Rainbow Six Tactics - Veelbelovende mix van Siege en XCOM

"Vijanden hoeven daarbij niet op hun eigen beurt te kiezen"

• richy3908
download: Visual Studio Code 1.135.0
Deze opensource code-editor heeft ondersteuning voor IntelliSense, debugging, Git en codesnippets.
opensource → open source (blijkbaar is de NTU teruggekomen van open source als zelfstandignaamwoordgroep en opensource als bijvoeglijk naamwoord/bijwoord en worden beide nu geschreven als open source, @Drobanir)
Microsoft gebruikt tegenwoordig een nieuw uitgaveschema, waarbij het nu wekelijks stabiele versies uitbrengt.
Een nu weggestreept omdat er al eerder tegenwoordig is gebruikt in de zin.

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37

AverageNL

Redacteur
Deze zijn verbeterd! Bedankt voor het melden allen :)

• richy3908
nieuws: Amazon koopt het Amsterdamse bedrijf achter DuckDB: software blijft b...
Er was eends een start-up...
start-up... → start-up … (zie ook https://taaladvies.net/beletselteken-algemeen/, @arnoudwokke; tip: gebruik geen spatie maar een non-breaking space [&nbsp;] zodat het beletselteken niet in zijn eentje op de volgende regel terechtkomt, en gebruik niet drie punten maar de HTML-code voor het beletselteken, nl. &hellip;, zoals ook gebruikt in het aangehaalde artikel op taaladvies.net, want het is een opzichzelfstaand leesteken zoals de punt, komma, puntkomma etc.)

• richy3908
video: Eerste hands-on met Fable maakt indruk
Van het combat tot de roleplaying-elementen: we vertellen je alles wat je moet weten vóór de release op 23 februari 2027.
roleplaying-elementen → roleplayingelementen (onnodig koppelteken, @LukevanDrie en @Tweakjur)
flow van gevechten
flow → Flow (zoals de andere items in de lijst)
Bekende Wereld
Wereld → wereld (tenminste, voor zover ik kan zien is er geen reden het woord met een hoofdletter te schrijven)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 17:09
Ze vroegen Nelson of GTA VI microtransacties zou bevatten in GTA VI
nieuws: Rockstar: GTA VI bevat geen microtransacties of generatieve AI Ik denk dat die tweede "in GTA VI" wel weg kan.

Hail to the king baby!

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 08:06

MrManuel

The impossible is easy...

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 22:07

Hayte

Nieuwsredacteur
richy3908 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:38:
video: Eerste hands-on met Fable maakt indruk

[...]

roleplaying-elementen → roleplayingelementen (onnodig koppelteken, @LukevanDrie en @Tweakjur)

[...]

flow → Flow (zoals de andere items in de lijst)

[...]

Wereld → wereld (tenminste, voor zover ik kan zien is er geen reden het woord met een hoofdletter te schrijven)
We zijn weer bij! Deze laat ik staan voor @MoniqueVdB en/of @Marger omdat het een video-artikel is :) Deze zijn gekoppeld aan YouTube, ik weet niet of ik dit zomaar kan/mag aanpassen, vandaar.

• richy3908
Ik zie dat er simpelweg een spatie en drie puntjes zijn gebruikt in het artikel over Amazon en DuckDB, ondanks mijn uitgebreide uitleg in richy3908 in "Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes" Is dat omdat je geen HTML-entity's kan gebruiken in Tweakers-artikelen, omdat je niet weet hoe je HTML-entity's kunt gebruiken of misschien zoiets hebt als "Ik vind het wel best zo"?

Indien het eerste, dan weet ik dat ik voortaan niet al die moeite hoef te doen om uit te leggen wat een non-breaking space en/of een beletselteken zijn en hoe je ze kunt maken, als het CMS toch geen HTML-entity's ondersteunt. Indien het tweede, vraag even na hoe je ze moet maken, want zoals gezegd, het beletselteken (en een non-breaking space eigenlijk ook, om te zorgen dat de opmaak goed gaat) zijn gewoon leestekens zoals de punt, komma, puntkomma etc., en ze zijn er niet voor niets. Indien het laatste, tja …

• richy3908
nieuws: Škoda brengt gratis api uit voor autobediening buiten eigen app
De exacte GPS-locatie waar het voertuig geparkeerd staat.
GPS-locatie → gps-locatie (tenminste, ik neem aan dat het hier over satellietnavigatie in het algemeen gaat en niet over het propriëtaire Amerikaanse systeem, @arnoudwokke)

• richy3908
nieuws: Europese Commissie onderzoekt of doorgeven data naar VS kan doorgaan
De Commissie heeft in de context van de meest recente raadswerkgroep gegevensbescherming lidstaten geïnformeerd en aangegeven de impact van de beslissing van Hooggerechtshof te onderzoeken, en ziet dat in dit verband ook een brede evaluatie van het functioneren van de VS-rechtssysteem nodig is.
de VS-rechtssysteem → het VS-rechtssysteem (ook al is het een citaat, systeem is nou eenmaal onzijdig)
Binnen het DPF heeft de Europese Commissie besloten dat de VS een passend AVG-beschermingsniveau biedt.
biedt → bieden (zowel enkelvoud als meervoud zijn correct, maar aangezien er al eerder een meervoudige persoonsvorm is gebruikt i.c.m. de VS, is het wel zo consistent om dat te blijven doen in hetzelfde artikel, @arnoudwokke)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
richy3908 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Ik zie dat er simpelweg een spatie en drie puntjes zijn gebruikt in het artikel over Amazon en DuckDB, ondanks mijn uitgebreide uitleg in richy3908 in "Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes" Is dat omdat je geen HTML-entity's kan gebruiken in Tweakers-artikelen, omdat je niet weet hoe je HTML-entity's kunt gebruiken of misschien zoiets hebt als "Ik vind het wel best zo"?
De non-breaking space ondersteunt het cms inderdaad niet. We gaan wel regelen dat het beletselteken automatisch ingezet wordt in plaats van drie losse punten. In het artikel in kwestie is dat inmiddels handmatig vervangen.

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 15:02
nieuws: Privacytoezichthouder maakt AVG-sancties vanaf dinsdag verplicht open...
Daarnaast kiest de AP kiest ervoor om sancties die zij oplegt op grond van de Wet politiegegevens en ...
1 keer kiezen is genoeg :)

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ik heb er een gekozen om te verwijderen, bedankt!

• multiplexer
Artikel: nieuws: Google Maps verandert naam Lake Ontario, behalve in Canada
Auteur: @arnoudwokke

"De aanleiding daarvoor is een handelsconflict met Canada. Iets dergelijks gebeurde eerder met de Golf van Mexico, die in de VS nu Golf of America heet."

Apart, dat ze bij het hernoemen het in America nu een "Golf" zijn gaan noemen om recht te doen aan hun Nederlandse roots. Alle gekkigheid daargelaten, dit moet "Gulf of America" zijn, lijkt me?

[ Voor 6% gewijzigd door multiplexer op 31-08-2026 17:40 ]

• multiplexer
Artikel: nieuws: EU plaatst ChatGPT, Reddit en Roblox onder Digital Services Act
Auteur: @EvelineM

Caption bij de afbeelding: "De zoekfunctie in ChatGPT. Bron: OpenAI (beeld ter illustratie)"

Aangezien er gezocht is op Tweakers lijkt me niet dat de "bron" van de afbeelding OpenAI is, maar dat het een eigen gemaakte afbeelding is van de user interface van ChatGPT.

Anders kan ik ook een beledigende tekst schrijven in dit vakje, er een screenshot van maken, en zeggen "Bron: Tweakers.net" - dat zou gek zijn. Het is jullie site, maar jullie zijn daarmee niet gelijk de bron van elke screenshot die van die site gemaakt wordt...

• richy3908
nieuws: 'Stripe wil niet langer PayPal overnemen na eerder bod van 53 miljard...
PayPal wilde een hogere prijs dan de 53 miljard dollar die Stripe en Advent wilde bieden, meldt Bloomberg.
wilde → wilden (want Stripe en Advent is onderwerp en meervoud, @arnoudwokke)

• richy3908
nieuws: Google past antispambeleid aan in EU om DMA-boete te ontlopen
Daarbij plaatsen websites content van andere sites met een positieve seoreputatie om daardoor zelf hoger in de zoekresultaten van Google te komen.
seoreputatie → seo-reputatie (aangezien seo een initiaalwoord is, dient er in samenstellingen een koppelteken gebruikt te worden, zoals in regel 17.C artikel b2 te lezen valt, @Kevinkrikhaar)

• richy3908
download: CorsixTH 0.70.1
CorsixTH is een opensource-clone van het door Bulfrog in 1997 uitgegeven spel Theme Hospital, waarin de speler een ziekenhuis moet ontwerpen en uitbaten.
opensource-clone → opensourceclone (onnodig koppelteken, @Drobanir, of je gebruikt het bijvoeglijk: open source clone)

• richy3908
download: ReactOS 0.4.16
Het React Operating System is een opensource besturingssysteem dat als doelstelling heeft om compatibel te zijn met Windows NT, 2000 en XP, zodat er Windowsapplicaties en drivers op gedraaid kunnen worden.
opensource besturingssysteem → open source besturingssysteem (zie ook https://woordenlijst.org/...ml?q=open%20source&pos=AA, @Drobanir, of schrijf het hele zwikje aan elkaar: opensourcebesturingssysteem)
Het React Operating System is een opensource besturingssysteem dat als doelstelling heeft om compatibel te zijn met Windows NT, 2000 en XP, zodat er Windowsapplicaties en drivers op gedraaid kunnen worden.
Windowsapplicaties → Windows-applicaties (de Tweakers-redactie heeft ervoor gekozen om samenstellingen van een eigennaam en zelfstandig naamwoord altijd met een koppelteken te schrijven, behoudens enkele uitzonderingen zoals Tweede Kamerverkiezing)

• richy3908
nieuws: GrapheneOS overweegt Pixel 11 over te slaan door gebrek aan beveiligi...
MTE staat voor Memory Tagging Extension en is een hardwarematige beveiligingsfunctie die soc-makers in Arm-chips kunnen opnemen.
soc-makers → socmakers (het betreft hier een letterwoord in kleine letters en dus dient het zonder koppelteken of apostrof geschreven te worden in samenstellingen en afleidingen; zie ook 17.3 – initiaalwoorden en letterwoorden in de leidraad van het GB, regel 17.C, artikel b2, @Hayte)
Het lijkt erop dat ze nog geen knoop hebben doorgehakt.
geen knoop hebben doorgehakt → de knoop niet hebben doorgehakt (zie ook lemma knoop in de Dikke Van Dale)

• richy3908
nieuws: NASA lanceert Roman-telescoop voor onderzoek naar planeten en donkere...
Zo kunnen planeten die relatief dichtbij sterren zitten, gedetecteerd en onderzocht worden.
dichtbij sterren → dicht bij sterren (zie ook https://taaladvies.net/vlakbij-of-vlak-bij-de-school/, @Hayte)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• multiplexer
nieuws: IKEA-website toont slimme radiatorknop met Matter voor 17,87 euro

"De Liljebagge kan bediend worden via smarthomeplatforms zoals IKEA Home. Beeld: IKEA"

Het IKEA smarthome platform heet "IKEA Home smart", niet "IKEA Home".

• multiplexer
nieuws: Dyson-tandenborstel met ingebouwde camera kost 479 euro

"Daarmee analyseert de tandenborstel iedere seconden 28 beelden, schrijft Dyson in een persbericht. "

Iedere seconden => iedere seconde.

"Dat moet dienen als een soort flosfunctie, alleen dan moet vloeistof in plaats van een draadje."

"moet" => "met"

[ Voor 16% gewijzigd door multiplexer op 01-09-2026 13:45 ]

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Bijgewerkt, dank je.

• multiplexer
Nou in dat geval moet ik er maar weer eentje melden, anders heb je ook niks meer te doen :)

nieuws: 'Pixel 11 heeft toch MTE-beveiliging, uitgekleed maar mogelijk bruikbaar'

"MTE is mogelijk toch nog bruikbaar zijn."

En in datzelfde artikel, in het kader, kan ik Richy van hierboven parafraseren:

"socmakers → soc-makers (aangezien soc een initiaalwoord is, dient er in samenstellingen een koppelteken gebruikt te worden, zoals in regel 17.C artikel b2 te lezen valt)"

[ Voor 34% gewijzigd door multiplexer op 01-09-2026 14:48 ]

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
nieuws: 'Pixel 11 heeft toch MTE-beveiliging, uitgekleed maar mogelijk bruikbaar'

De Pixel 11-smartphone blijkt de beveiligingsfunctie Memory Tagging Extension (MTE) toch te ondersteunen, maar deze staat standaard uit. Volgens GrapheneOS lijkt Google hardwarematige MTE-versnelling grotendeels uit de cpu te hebben verwijderd. MTE is mogelijk toch nog bruikbaar zijn.

"MTE is mogelijk toch nog bruikbaar zijn."

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ook aangepast, dank.

Omdat 'soc' vaak uitgesproken wordt als letterwoord, is 'socmakers' voor ons hier correct.

• richy3908
nieuws: Windows meldt door bug dat Defender uitstaat terwijl antivirus gewoon...
Windows meldt door bug dat Defender uitstaat terwijl antivirus gewoon werkt
uitstaat → uit staat (uitstaan en aanstaan in de betekenis van ingeschakeld/uitgeschakeld zijn zijn incorrect; zie ook https://zoeken.vandale.nl...2gwn%22%7D&query=uitstaan, @EvelineM)
Windows stuurt sommige gebruikers ten onrechte een melding dat Microsoft Defender Antivirus uitstaat.
uitstaat → uit staat

• richy3908
nieuws: AI-scrapers slokken 20 procent van cpu-capaciteit Kernel.org op
Daardoor zijn op elk moment 14 tot 16 cpu cores alleen maar bezig met Git-commits omzetten naar HTML.
cpu cores → cpu-cores (zie regel 12.A, @EvelineM)
In totaal heeft Kernel.org 90 cpu cores, verspreid over vijf locaties.
cpu cores → cpu-cores
Dat moeten cpu cores zijn.
cpu cores → cpu-cores

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:05

arnoudwokke

Redacteur
Veel dank, weer bij :)

• richy3908
nieuws: Debian staat generatieve AI toe voor bijdragen aan Linux-distro
Het gebruik van een generatieve AI-tool doet niets af aan de verantwoordelijkheid van de bijdrager voor het werk dat zij aanleveren.
generatieve AI-tool → generatieve-AI-tool

• richy3908
download: Foxit PDF Reader 2026.2.0
Met dit gratis programma kunnen pdf-documenten bekeken, ingevuld en ondertekend worden.
pdf-documenten → PDF-documenten (zoals eerder dit jaar besloten door de Tweakers-redactie, @Drobanir)
Voor het bewerken van pdf-documenten heeft Foxit Software het betaalde Foxit PDF Editor in huis, vergelijkbaar met Acrobat Pro DC.
pdf-documenten → PDF-documenten

• richy3908
nieuws: Firefox voor iOS krijgt ingebouwde adblocker die standaard uitstaat
Firefox voor iOS krijgt ingebouwde adblocker die standaard uitstaat
uitstaat → uit staat (uitstaan en aanstaan in de betekenis van ingeschakeld/uitgeschakeld zijn zijn incorrect; zie ook https://zoeken.vandale.nl...2gwn%22%7D&query=uitstaan, @arnoudwokke)

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Gecorrigeerd, dank je.

• multiplexer
nieuws: Nieuwe Apple-ceo lijkt zich te richten op duurzaamheid en repareerbaarheid

"John Ternus Apple bij M1-keynote (2020)"

Is het nu traditie dat Apple-CEO's (zoals "Tim Apple") hun achternaam, bij presidentieel decreet, naar "Apple" moeten veranderen?

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Eigenlijk wel natuurlijk, maar dit was inderdaad een foutje. Bij deze ook hersteld, bedankt!

• multiplexer
multiplexer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:43:
nieuws: IKEA-website toont slimme radiatorknop met Matter voor 17,87 euro

"De Liljebagge kan bediend worden via smarthomeplatforms zoals IKEA Home. Beeld: IKEA"

Het IKEA smarthome platform heet "IKEA Home smart", niet "IKEA Home".
nieuws: IKEA brengt slimme Matter-radiatorknop in januari 2027 uit in Nederland => Zelfde issue, ik denk dat deze niet naar de auteur is teruggekoppeld.

Image caption: "De Liljebagge is te bedienen via smarthomeplatforms zoals IKEA Home. Beeld: IKEA"

Lopende tekst: "Daarmee kan de Liljebagge bijvoorbeeld verbinding maken met het IKEA Home-platform via de Dirigera-hub."

[ Voor 8% gewijzigd door multiplexer op 02-09-2026 10:52 ]

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Dank je, ook meegenomen.

• multiplexer
nieuws: TP-Link toont eerste Wi-Fi 8-router en -meshset

"De fabrikant vermeld geen specificaties van dit apparaat, maar wel de verwachte introductiedatum."

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is dit een -dt-fout, en zou het "vermeldt geen specificaties" moeten zijn, want als we melden vervangen door iets anders zoals noemen, dan is het "noem*t* geen specificaties". Toch?

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ja, daar is wat misgegaan bij het omzetten van de zin. 't Staat nu weer goed, bedankt.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:10

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Een electronische inkt-scherm moet zijn een electronisch inkt-scherm.
review: Preview: een elektronische inkt-scherm waarop je zelfs video kunt kijken

• richy3908
nieuws: Tado vernieuwt Thermostaat X met touchinterface en ingebouwde batterij
Bovenop de thermostaat zit een knop waaraan verschillende snelfuncties zijn toe te wijzen, zoals een temperatuurboost, tonen van de luchtvohtigheid of hervatten van het ingestelde schema.
Bovenop de thermostaat → Boven op de thermostaat (zie ook https://taaladvies.net/vlakbij-of-vlak-bij-de-school/, @OlafWeijers)
Bovenop de thermostaat zit een knop waaraan verschillende snelfuncties zijn toe te wijzen, zoals een temperatuurboost, tonen van de luchtvohtigheid of hervatten van het ingestelde schema.
luchtvohtigheid → luchtvochtigheid
Slimme Thermostaat X (tweede generatie) bedrade multi-room starterskit
multi-room starterskit → multiroomstarterskit
Slimme Thermostaat X (tweede generatie) draadloze multi-room starterskit
multi-room starterskit → multiroomstarterskit

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Dank je, aangepast.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Artikel: nieuws: Philips Hue introduceert camera voor tv-sync, sync box 4K en Nanoleaf...
Auteur: @OlafWeijers
De standaardstrip kan om de 16,7cm worden afgeknipt en de {ro-versie om de 12,5cm.
n.b. gaat om { in Pro

• richy3908
review: Een e-inkscherm waarop je zelfs video kunt kijken
Maar in de context van een e-inkscherm is het bruikbaar als je het aan een computer aansluit en, niet te vergeten, superieur bij het weergeven van tekst.
aan een computer aansluit → op een computer aansluit (zie ook lemma aansluiten in de Dikke Van Dale, @PiweD en @MoniqueVdB)

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Beide opgelost, bedankt!

• richy3908
nieuws: Amerikaanse Justitie vangt bot: Google mag advertentiediensten behouden
De rechter laat wel weten dat ze de meeste voorgestelde gedragsmaatregelen van Google en het ministerie van Justitie zou overnemen.
ze → hij (eerlijk gezegd weet ik dit niet zeker: het lijkt erop dat de rechter een vrouw is, gezien de naam Leonie M. Brinkema is, maar aangezien dat in dit artikel niet wordt vermeld, dien je volgens mij het woord rechter puur taalkundig te behandelen en dus als mannelijk te beschouwen, maar ik kan me vergissen)
De ministerie van Justitie kwam met maatregelen om Google te dwingen om zijn tools voor het kopen van advertenties interoperabel te maken met concurrerende diensten.
De ministerie → Het ministerie (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=ministerie, @Kevinkrikhaar)
De verschillende advertentiediensten van Google, bestaande uit drie categorieën: diensten voor het kopen van advertentieruimte, diensten voor het verkopen advertentieruimte, en een marktplaats waar kopers en verkopers samenkomen.
het verkopen advertentieruimte → het verkopen van advertentieruimte
Bron: Amerikaanse ministerie van Justitie
Amerikaanse ministerie → Amerikaans ministerie

• richy3908
download: TrueNAS 25.10.7
TrueNAS is een doorontwikkeling van FreeNAS, die op FreeBSD was gebaseerd, en eind 2023 uitgefaseerd is naar maintenance mode.
die → dat
TrueNAS is een doorontwikkeling van FreeNAS, die op FreeBSD was gebaseerd, en eind 2023 uitgefaseerd is naar maintenance mode.
maintenance mode → maintenancemode (zie ook regel 12.A, @Drobanir)

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 13:08

RRRobert

Fokker in ruste

Xiaomi komt ook met brede vouwbare smartphone voordat Apple dat doet
Xiaomi bracht al eerder vouwbare telefoons uit, zoals de klaptelefoon Mix Flip.
Linkje in die regel leidt naar een 404 Not Found...

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Alles tot hier bijgewerkt, bedankt.
Pagina: 1 ... 110 111 Laatste