Een komma tussen 2 persoonsvormen is geen verplichting en bij vaste uitdrukkingen als 'wat …betreft' zelfs minder gewenst.Mark_88 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:49:
review: Extreem groot, superhelder én betaalbaar: de 85"- en 98"-tv's van TCL
[...]
Moet er geen komma tussen de twee werkwoorden?
nieuws: 'Apple wil dat leveranciers accu's voor iPhone 16 in India maken'
De iPhone-maker probeert leveranciers als Desay om fabrieken in India te openen → De iPhone-maker probeert leveranciers als Desay over te halen -of- te verplichten om fabrieken in India te openenDe iPhone-maker probeert leveranciers als Desay om fabrieken in India te openen, terwijl het Taiwanese Simplo Technology volgens Apple zijn productie in India op zou kunnen schalen.
nieuws: Bug leidt tot hernoemen printers van andere merken naar HP-printers i...
Geen idee overigens hoe ik kan dubbelklikken op een icoon, als enkel klikken er al toe leidt dat de eigenschappen van de printer worden getoond. Nu heb ik wel Windows 11, dus misschien is het anders op Windows 10. Bovendien is het één grote tegel en maakt het niks uit waar op die tegel ik klik, of dat nou op het icoon aan de linker kant is of ergens anders:
/f/image/KpVXQFwa4a3ROZ3QMo0rvrQC.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij was het gedrag anders dan in dit artikel beschreven. Ja, ik had vorige week ook de HP Smart-app in mijn maag gesplitst gekregen, maar zoals je ziet is mijn printer niet hernoemd en heb ik simpelweg deze app gede-installeerd, waarna deze niet meer is teruggekeerd. Maar dat terzijde.
dubbel klikken → dubbelklikken (dubbel klikken betekent wat anders dan dubbelklikken, @arnoudwokke; zie ook dubbelklikken in de Dikke Van Dale en https://woordenlijst.org/#/?q=dubbelklikken)Bovendien leidt het dubbel klikken op een printer-icoon tot een foutmelding.
printer-icoon → printericoon (onnodig koppelteken)Bovendien leidt het dubbel klikken op een printer-icoon tot een foutmelding.
Geen idee overigens hoe ik kan dubbelklikken op een icoon, als enkel klikken er al toe leidt dat de eigenschappen van de printer worden getoond. Nu heb ik wel Windows 11, dus misschien is het anders op Windows 10. Bovendien is het één grote tegel en maakt het niks uit waar op die tegel ik klik, of dat nou op het icoon aan de linker kant is of ergens anders:
/f/image/KpVXQFwa4a3ROZ3QMo0rvrQC.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij was het gedrag anders dan in dit artikel beschreven. Ja, ik had vorige week ook de HP Smart-app in mijn maag gesplitst gekregen, maar zoals je ziet is mijn printer niet hernoemd en heb ik simpelweg deze app gede-installeerd, waarna deze niet meer is teruggekeerd. Maar dat terzijde.
De spel- en tikfouten zijn in elk geval verbeterd. Dank!
download: PowerToys 0.76.1
Software-update: PowerToys 0.76.1
Microsoft heeft versie 0.76.0 van PowerToys uitgebracht.
Software-update: PowerToys 0.76.1
Microsoft heeft versie 0.76.0 van PowerToys uitgebracht.
Vind je dubbel klikken en printer-icoon geen spelfouten, of is dit een cache- of syncdingetje? Ik zie op nieuws: Bug leidt tot hernoemen printers van andere merken naar HP-printers i... nl. nog steeds die woorden als zodanig geschreven staan.Delpozo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:43:
De spel- en tikfouten zijn in elk geval verbeterd. Dank!
Ik had ze verbeterd. Blijkbaar had de server wat vertraging.richy3908 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:25:
[...]
Vind je dubbel klikken en printer-icoon geen spelfouten, of is dit een cache- of syncdingetje? Ik zie op nieuws: Bug leidt tot hernoemen printers van andere merken naar HP-printers i... nl. nog steeds die woorden als zodanig geschreven staan.
https://tweakers.net/nieu...rsistente-wereld-aan.html
Kritiek verduur je, de kritiek in dit geval was ook voortdurend, maar dan moet de zin wel omgeschreven worden.waarna Hello Games felle kritiek te voortduren kreeg.
nieuws: God of War Ragnarök krijgt volgende week gratis Valhalla-dlc
De eerste zin:
Oftewel: het woordje ‘een’ ontbreekt. 
De eerste zin:
Iets minder holbewonerig mag wel.God of War Ragnarök krijgt deze maand gratis dlc.
Iets kan niet beschikbaar komen. Het wordt beschikbaar gesteld, uitgebracht, iets in die geest.[…] en komt op 12 december beschikbaar.
'Dlc' of 'downloadable content' kan heel goed zonder lidwoord.TheVivaldi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:28:
nieuws: God of War Ragnarök krijgt volgende week gratis Valhalla-dlc
De eerste zin:
[...]
Iets minder holbewonerig mag wel.Oftewel: het woordje ‘een’ ontbreekt.
'Beschikbaar komen' wordt veel gebruikt en ik zie eigenlijk geen reden waarom het fout zou zijn.Iets kan niet beschikbaar komen. Het wordt beschikbaar gesteld, uitgebracht, iets in die geest.
De groep zou onder meer voor de Britse verkiezingen van 2019 een handelsdocument met de Verenigde Staten hebben laten uitlekken, die dat met hacks waren was verkregen.
Er wordt verwezen naar het document, dus is dat i.p.v die hier op zijn plaats. Deze fout zie ik om me heen trouwens steeds vaker gemaakt worden.
Tevens was i.p.v waren, want het grijpt terug op enkelvoud (document).
nieuws: 'Russische FSB hackte jarenlang Britse politici om geheimen te laten ...
Er wordt verwezen naar het document, dus is dat i.p.v die hier op zijn plaats. Deze fout zie ik om me heen trouwens steeds vaker gemaakt worden.
nieuws: 'Russische FSB hackte jarenlang Britse politici om geheimen te laten ...
[ Voor 6% gewijzigd door choogen op 08-12-2023 13:44 ]
Net andersom, maar evengoed fout. Thx!choogen schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:42:
De groep zou onder meer voor de Britse verkiezingen van 2019 een handelsdocument met de Verenigde Staten hebben laten uitlekken, die dat met hacks waren was verkregen.
review: December Gift Guide 2023 - De leukste techcadeaus voor de feestdagen
@AverageNL
@AverageNL
epub's → epubs (zie ook https://taaladvies.net/cd-roms/, want epub is in mijn optiek een letterwoord, en zie ook lemma epub in de Dikke Van Dale met epubs als meervoud, @Tomas)Amazon had lange tijd het nare trekje dat je niet makkelijk eigen epub's (van het type opensource-Linux-iso, natuurlijk) kon importeren, maar dat is tegenwoordig ook gewoon voor elkaar: je mailt zo'n bestand simpelweg naar het e-mailadres van je Kindle, en hij wordt automatisch
gedownload op je e-reader.
geinteresseerd → geïnteresseerd (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=interesseren, @meifter)Als je veel met de computer werkt, puur als hobby geinteresseerd bent of allebei, dan is dit een interessant boek over het ontstaan van je favoriete gereedschap.
Goed, dlc zullen we dan maar om het even houden, maar ‘beschikbaar komen’ reken ik als Neerlandicus toch echt fout. Het wordt inderdaad gebruikt, maar niet “veel” en het is een Anglicisme.Delpozo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:49:
[...]
'Dlc' of 'downloadable content' kan heel goed zonder lidwoord.
[...]
'Beschikbaar komen' wordt veel gebruikt en ik zie eigenlijk geen reden waarom het fout zou zijn.
nieuws: Square Enix maakt dlc-hoofdstuk voor Final Fantasy XVI beschikbaar
Ik denk dat het 2024 moet zijn.
.Ook komt er in het voorjaar van 2014 nog een uitbreiding uit, die een nieuwe boss bevat
Oeps ja, typo. Het is aangepast.DutchMuffin schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:56:
nieuws: Square Enix maakt dlc-hoofdstuk voor Final Fantasy XVI beschikbaar
[...]
.
@AverageNL
@AverageNL
contact pinnen → contactpinnen (zie ook lemma contactpin in de Dikke Van Dale en https://woordenlijst.org/leidraad/6, want het is een reguliere samenstelling en moet dus als één woord geschreven worden, @Vipermania)Deze is zelfs nog leuker, omdat de contact pinnen helemaal in de behuizing verdwijnen.
gebied → gebiedt (want derde persoon enkelvoud onvoltooid tegenwoordige tijd, @MrTinux, en dus moet je stam + t schrijven; zie ook https://woordenlijst.org/leidraad/11/2)Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er (nog) geen heb, maar ze schijnen goed te werken.
wifiticket → wifinetwerk (geen idee wat een wifiticket is, maar wel wat een wifinetwerk is, @Falco; zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=wifinetwerk)Hij kan gebruikmaken van een wifiticket van een hotel of vakantiehuisje, maar USB-tethering via mobiel of een dongle werkt ook prima.
het handige set → de handige set (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=set, @Benjamin1987)Met grote regelmaat haal ik het handige set uit de la en ik ben er nog nooit door teleurgesteld!
hobby'en → hobbyen (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=hobbyen, @Kecin)De Elegoo UNO R3-kit is leuk als je wilt beginnen met hobby'en en solderen of te weten wilt komen hoe hardware werkt.
inschakelt, de → inschakelt; de (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma, @RogerDad)Let bij het bestellen op dat je bovenin op de productpagina 'Inc. VAT' inschakelt, de vermelde standaardprijs is namelijk exclusief btw.
randapparatrur → randapparatuurHiermee kun je bijvoorbeeld je pc in de Main-contactdoos pluggen, en je randapparatrur in de Follow-contactdozen.
vanalles → van alles (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=vanalles, @sovereignthrone)Sinds ik hem heb, gebruik ik hem dagelijks voor vanalles: van boodschappenlijstjes tot het bijhouden van alle to-do's die voorbijkomen op werk.
van van → vanIk heb dit aan mijn neefje cadeau gedaan en ik krijg regelmatig foto's van van zijn creaties.
verschillende kleuren schijnen → met verschillende kleuren schijnen (zie ook lemma schijnen in de Dikke Van Dale, @Pino Blauw)Deze lampjes hebben een mat filter tegen verblinding en kunnen verschillende kleuren schijnen.
nieuws: EU sluit voorlopig akkoord over inhoudelijke invulling van AI-wetgeving
worden gebruikt → wordt gebruikt (want het heeft betrekking op de content, @Kevinkrikhaar)Zo moeten de bedrijven achter deze modellen gedetailleerde samenvattingen geven over de content die voor de trainingen worden gebruikt, zorgen dat de auteursrechtwetgeving niet wordt overschreden, 'technische documentatie' delen en waarborgen bieden tegen het genereren van illegale content.
het energieverbruik → het energiegebruik (zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo)Daarnaast moet het model adversarial getest worden, moet de cyberveiligheid gewaarborgd kunnen worden en moeten de makers het energieverbruik bekendmaken.
review: De eerste Wi-Fi 7-moederborden - Enorme verschillen tussen 'Z790 Refr...
Wi-Fi-7-moederborden → Wi-Fi 7-moederbordenOp de komende pagina's bekijken we de Wi-Fi-7-moederborden van ASRock, ASUS, Gigabyte en MSI van dichtbij, verderop in dit artikel vind je de resultaten van onze Wi-Fi-7-tests.
De stippellijn onder mlo begint al onder de spatie vóór mlo.Toekomstige revisies van firmware en hardware moeten de interoperabiliteit verder verbeteren, en ook het beschikbaar komen van mlo in een toekomstige Windows-versie zal de meerwaarde van Wi-Fi 7 vergroten.
geen gebruikmaken → geen gebruik maken (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/niet-geen-gebruik-maken-van, @Tomas Hochstenbach en @OlafWeijers)Het lukte wel om verbinding te maken met ons 5GHz-netwerk, maar dat kan maar de helft van de bandbreedte gebruiken en daardoor geen gebruikmaken van een van de belangrijkste Wi-Fi 7-features.
Over het hoofd gezien:
Deze is niet aangepast ondanks mijn suggestie:
Over het hoofd gezien:
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen → De eerlijkheid gebiedt me te zeggen (zie ook lemma eerlijkheid in de Dikke Van Dale)Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er (nog) geen heb, maar ze schijnen goed te werken.
Deze is niet aangepast ondanks mijn suggestie:
wifiticket → wifinetwerk (kun je me uitleggen wat een wifiticket is, @Kevinkrikhaar, of heb je deze over het hoofd gezien? Zoals gezegd, ik heb nl. geen flauw idee wat een wifiticket is)Hij kan gebruikmaken van een wifiticket van een hotel of vakantiehuisje, maar USB-tethering via mobiel of een dongle werkt ook prima.
nieuws: CMA en mogelijk ook FTC onderzoeken Microsofts miljardeninvestering i...
Een een weggestreept.Dat is volgens de toezichthouder het geval wanneer een Microsoft grote invloed heeft op OpenAI, laatstgenoemde de facto bestuurt of meer dan 50 procent van de stemrechten heeft.
ze → hij (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=toezichthouder, @Kevinkrikhaar)De toezichthouder nodigt nu eerst belanghebbenden uit om een reactie te geven, voordat ze begin volgend jaar gaat bepalen of er een formeel onderzoek in werking wordt gesteld.
nieuws: Google Chrome toont desktopgebruikers in 2024 keuzescherm voor zoekma...
moeten → moet (want de Chrome-browser is onderwerp en enkelvoud, @Kevinkrikhaar)De Chrome-browser is onder deze wet aangewezen als 'poortwachter' en moeten daarmee aan strengere regels voldoen.
[ Voor 0% gewijzigd door richy3908 op 10-12-2023 11:36 . Reden: Aanpassing vanwege de opmerkzaamheid van @PCG2020 ]
https://tweakers.net/nieu...en-tegen-beeper-mini.html
Beeper Mini-gebruikers konden hadden toegang tot alle functies binnen iMessage
Beeper Mini-gebruikers konden hadden toegang tot alle functies binnen iMessage
Update Alan Wake II verschijnt op 11 december; bevat New Game+-modus
(...) Vlak na de release van de game raakte werd ook bekend (gemaakt) dat (...)
.geek: Terug in de tijd #27 - Gratis computers, Nintendo Wii-succes en start-...
self-fulfilling prophecy → selffulfilling prophecy (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=selffulfilling%20prophecy, @YannickSpinner)Maar waar de een het als een correcte voorspelling bestempelt, ziet de ander het als een self-fulfilling prophecy.
Bedoel je niet enkelvoud, @richy3908?moeten → moet (want de Chrome-browser is onderwerp en meervoud, @Kevinkrikhaar)
nieuws: 'Outlook-gebruikers met meer dan 500 submappen kunnen geen mails verz...
desktop-app → desktopapp (onnodig koppelteken, @JayStout)Microsoft werkt aan een fix voor de desktop-app van Outlook.
subfolders → submappen (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=submap)Sommige gebruikers van die app zouden volgens het bedrijf geen e-mails meer kunnen verzenden omdat hun e-mailbox meer dan 500 subfolders bevat.
subfolders → submappenGebruikers met meer dan 500 subfolders zouden daarvan volgens Microsoft alvast enkele kunnen verwijderen om het probleem op te lossen.
subfolders → submappenBelangrijk is wel dat het aantal subfolders dan onder de 500 stuks komt te liggen.
folders → mappen (zie ook lemma folder in de Dikke Van Dale en vergelijk met lemma map)Volgens Microsoft zouden gebruikers de folders ook samengevouwen kunnen houden om op die manier tijdelijk om het probleem heen te werken.
in Outlook-zoekfunctie → in de Outlook-zoekfunctieGebruikers die bovenstaande workarounds niet kunnen toepassen, zouden de foutmelding ook kunnen vermijden door bepaalde online functies in Outlook-zoekfunctie, zoals bijvoorbeeld de optie 'View on Server', niet te gebruiken.
@Drobanir Op download: OBS Studio 30.0.1 is de Websitelink gelijk aan de Downloadlink.
Voorstel website: https://obsproject.com/
Voorstel website: https://obsproject.com/
Prima, ik pas het aan.
There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).
nieuws: iFixit geeft Fairphone 5 maximale score voor repareerbaarheid
Fairphone levert de telefoon met 8GB aan lpddr4x-geheugen bij en 256GB aan UFS 2.2-opslag.
Tot hier aangepast, bedankt!
Onderstaande heb je denk ik over het hoofd gezien.JayStout schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:32:
Tot hier aangepast, bedankt!
nieuws: Google Chrome toont desktopgebruikers in 2024 keuzescherm voor zoekma...
moeten → moet (want de Chrome-browser is onderwerp en enkelvoud, @Kevinkrikhaar)De Chrome-browser is onder deze wet aangewezen als 'poortwachter' en moeten daarmee aan strengere regels voldoen.
Onderstaande is niet conform mijn suggestie aangepast.
.geek: Terug in de tijd #27 - Gratis computers, Nintendo Wii-succes en start-...
selffulfilling prophecy → selffulfilling prophecy (het was niet voor niks dat ik mijn suggestie niet cursief had geschreven, @JayStout; dat komt omdat het in het Engels wel degelijk self-fulfilling prophecy is en dan cursief geschreven moet worden om aan te geven dat het Engels is, maar aangezien het ook in het GB staat, is de uitdrukking ingeburgerd maar dan zonder koppelteken, vandaar mijn suggestie, maar dus zonder het cursief te schrijven)Maar waar de een het als een correcte voorspelling bestempelt, ziet de ander het als een selffulfilling prophecy.
Nu is het wel aangepast. Bedankt @richy3908!
nieuws: Gigabyte introduceert 49"-gamingmonitor met QD-oledpaneel en 144Hz-re...
Dit moet waarschijnlijk zijn: van een cirkel met een straal van 1800mm.
Wat is een cirkel van 1800mm?een 1800R-kromming, wat betekent dat de curve van de kromming overeenkomt met die van een cirkel van 1800mm.
Dit moet waarschijnlijk zijn: van een cirkel met een straal van 1800mm.
nieuws: John Romero brengt Sigil II uit ter ere van dertigste verjaardig DOOM
Er komt ook fysieke fanboxes beschikbaar -> Er komen ook fysieke fanboxes beschikbaar
Er komt ook fysieke fanboxes beschikbaar -> Er komen ook fysieke fanboxes beschikbaar
review: Toyota blijft geloven in waterstof-EV - Eerst meer en goedkopere tank...
Ik neem aan dat men de efficiëntie wil verhogen en alleen de kosten wil verlagen ¿??Toyota wil die brandstofcel de komende jaren blijven ontwikkelen met als doel om de efficiëntie en de kosten te verlagen
☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420
nieuws: John Romero brengt Sigil II uit ter ere van dertigste verjaardig DOOM
verjaardag neem ik aan.
verjaardag neem ik aan.
.geek: MSX3 aangekondigd tijdens feest 40-jarig bestaan MSX-standaard
...30 jaar na het officiële einde van het computerplatform... Is er een officieel einde geweest?
...Afgelopen weekend werd het 40-jarig bestaan van [de] MSX-standaard gevierd...
...waarmee MSX2 op basis van specificaties lastig mee kon concurreren... dubbel
...Steeds meer fabrikanten, zoals Philips[,] haakten daardoor af....
...In totaal zijn er wereldwijd naar schatting negen miljoen MSX-computers verkocht wereldwijd... dubbel
...Het Amerikaanse bedrijf nam de ontwikkeling van BASIC en MSX-DOS voor z'n rekening nam.... dubbel
...In Amsterdam sprak hij een enthousiaste groep mensen toe in een uitverkocht Zonnehuis in Amsterdam-Noord... dubbel
...De functionaliteit van deze producten omvat het spelen van klassieke MSX-games en [het] gebruiken van software...
...De MSX3 is een meer [geavanceerdere] versie... geavanceerdere, of meer geavanceerde
...30 jaar na het officiële einde van het computerplatform... Is er een officieel einde geweest?
...Afgelopen weekend werd het 40-jarig bestaan van [de] MSX-standaard gevierd...
...waarmee MSX2 op basis van specificaties lastig mee kon concurreren... dubbel
...Steeds meer fabrikanten, zoals Philips[,] haakten daardoor af....
...In totaal zijn er wereldwijd naar schatting negen miljoen MSX-computers verkocht wereldwijd... dubbel
...Het Amerikaanse bedrijf nam de ontwikkeling van BASIC en MSX-DOS voor z'n rekening nam.... dubbel
...In Amsterdam sprak hij een enthousiaste groep mensen toe in een uitverkocht Zonnehuis in Amsterdam-Noord... dubbel
...De functionaliteit van deze producten omvat het spelen van klassieke MSX-games en [het] gebruiken van software...
...De MSX3 is een meer [geavanceerdere] versie... geavanceerdere, of meer geavanceerde
Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...
De foutjes zijn verbeterd. Bedankt!
nieuws: Nederlands kabinet: voorkeur voor open source bij generatieve AI
@arnoudwokke
Niet echt een tikfout, maar er staat
@arnoudwokke
Niet echt een tikfout, maar er staat
terwijl de bron spreekt over 'rijksambtenaren'. Niet iedere ambtenaar is een rijksambtenaar, ziezijn in beginsel voor ambtenaren verboden.
review: Toyota blijft geloven in waterstof-EV - Eerst meer en goedkopere tank...
Thiebault Paquet → vice president R&D2 bij Toyota Motor Europe
Andrea Carlucci → vice president Product and Marketing Management bij Toyota Motor Europe
enDie wisselende prijzen komen volgens Thiebault Paquet, vicepresident van Toyota Motor Europe, onder meer doordat nu vaak aardgas wordt gebruikt om waterstof te produceren, 'grijze waterstof' genoemd.
Beide zijn een vicepresident bij Toyota Motor Europe, maar van verschillende afdelingen. Misschien handig om dit erbij te vermelden?Andrea Carlucci, vicepresident bij Toyota Motor Europe, ziet dat anders.
Thiebault Paquet → vice president R&D2 bij Toyota Motor Europe
Andrea Carlucci → vice president Product and Marketing Management bij Toyota Motor Europe
nieuws: Gamebeurs E3 stopt definitief
Niet perse fout maar "heeft bijna meer dan" klinkt apart. Ik denk dat "heeft bijna 25 jaar bestaan" of "heeft meer dan 25 jaar bestaan" een stuk beter klinkt.De E3 heeft bijna meer dan 25 jaar bestaan, maar kwam na corona niet meer als fysiek evenement terug.
Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
nieuws: Epic Games wint Amerikaanse antitrust-rechtszaak tegen Google
2x 'dat'De Amerikaanse gameontwikkelaar meent dat dat zowel ontwikkelaars als consumenten gebaat zullen zijn met de beslissing van de rechtbank en dat Google illegale praktijken hanteert waardoor het zijn dominantie kon behouden in de appdistributiemarkt op Android.
nieuws: Nederlandse uitspraak: Tesla overtreedt reclameregels met prijzen op ...
"zo meldt Autoweek"
De url achter "meldt Autoweek" gaat tot "meldt Autowee", de "k" hoort er ook nog bij
"zo meldt Autoweek"
De url achter "meldt Autoweek" gaat tot "meldt Autowee", de "k" hoort er ook nog bij
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
nieuws: TikTok is eerste socialemedia-app met 10 miljard dollar omzet via in-...
Honor of Kings ontbreekt. Er staat vijf maar er worden er vier genoemd. In de opsomming eronder staat deze er wel tussen.Er zouden volgens data.ai momenteel vijf mobiele apps bestaan die elk meer dan 10 miljard dollar aan inkomsten hebben gegenereerd via in-appaankopen: Clash of Clans, Candy Crush Saga, TikTok en Monster Strike.
nieuws: EU wil oneindig scrollen en autoplay verbieden in strijd tegen versla...
Parlementariërs
Europarlementariër
Parlement
Hoeven niet met een hoofdletter.
Parlementariërs
Europarlementariër
Parlement
review: De 'zuinige cores' van AMD en Intel - Ongeveer even klein, maar radic...
Een je weggestreept (want het is compenseren, niet zich compenseren, @Tomas Hochstenbach).Als je je daarvoor compenseert en bedenkt dat een Golden Cove-core sowieso een procent of zeven rapper is dan een Zen 4-core, levert een Intel E-core tegen de tachtig procent van de prestaties van een Zen 4c-core.
nieuws: Epic Games wint Amerikaanse antitrust-rechtszaak tegen Google
antitrust-rechtszaak → antitrustrechtszaak (onnodig koppelteken, @JayStout; vergelijk ook met antitrustwetgeving verderop in het artikel, waar geen koppelteken is gebruikt)Epic Games wint Amerikaanse antitrust-rechtszaak tegen Google
Een tweede dat weggestreept.De Amerikaanse gameontwikkelaar meent dat dat zowel ontwikkelaars als consumenten gebaat zullen zijn met de beslissing van de rechtbank en dat Google illegale praktijken hanteert waardoor het zijn dominantie kon behouden in de appdistributiemarkt op Android.
nieuws: TikTok is eerste socialemedia-app met 10 miljard dollar omzet via in-...
gegeneerd → gegenereerdCandy Crush Saga zou ongeveer 12 miljard dollar hebben gegeneerd.
nieuws: Carrefour opent autonome winkels met AI in België
raakte bekend → werd bekend (of anders werd bekendgemaakt, @JayStout)Begin dit jaar raakte bekend dat Carrefour een autonome bezorgrobot ging uittesten.
Alleen 'Europarlementariër' dan.Cheetah_777 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:13:
nieuws: EU wil oneindig scrollen en autoplay verbieden in strijd tegen versla...
Parlementariërs
Europarlementariër
Parlement
De rest is verbeterd.
nieuws: BeReal krijgt video en groepen waarin beheerder melding kan forceren
Fotodeel-app → Fotodeelapp (onnodig koppelteken, @arnoudwokke)Fotodeel-app BeReal krijgt een functie om groepen te maken.
opt-in functie → opt-infunctie (want samenstelling)De opt-in functie heet Behind The Scenes en laat een video van een paar seconden zien voor de gebruiker een foto heeft genomen.
nieuws: Gamestudio achter TimeSplitters lijkt de deuren te sluiten
Misschien handig om dit te vermelden, aangezien het nu leest dat de site offline is omdat de frontpage niet gevonden wordt.
Deze 'foutmelding' is geen fout, maar een verwijzing naar het einde van het bedrijf. Er staat namelijk 404 Company Not Found :—( op de site.Op de website van Free Radical is een 404-foutmelding te zien en enkele medewerkers hebben berichten op X gedeeld waarin ze zowel hun afscheid als het afscheid van de studio hebben aangekondigd.
Misschien handig om dit te vermelden, aangezien het nu leest dat de site offline is omdat de frontpage niet gevonden wordt.
Een aan weggestreept (want die staat al in de zinsnede nam een rapport aan, @arnoudwokke).Het parlement nam een rapport aan dat oproept tot het verbieden van verslavende praktijken in apps aan met een meerderheid van 545 stemmen voor, met 12 stemmen tegen.
design-elementen → designelementen (onnodig koppelteken)Behalve een verbod op design-elementen die verslaving in de hand werken, willen de parlementariërs ook een recht om niet gestoord te worden vastleggen.
nieuws: Android lijkt pop-upmenu te krijgen om van bluetooth-apparaat te wiss...
bluetooth-apparaten → bluetoothapparaten (onnodig koppelteken, @arnoudwokke)Android lijkt een pop-upmenu te krijgen, waarmee gebruikers de actieve verbinding van bluetooth-apparaten kunnen wisselen.
bluetooth-apparaten → bluetoothapparatenVervolgens komt er een menu tevoorschijn met alle beschikbare bluetooth-apparaten, waarna gebruikers kunnen kiezen welke verbinding de actieve is voor de in- en uitvoer van bijvoorbeeld audio.
download: WingetUI 2.1.2 bèta 2
beschikbaar uitgekomen → beschikbaar gekomen (of anders uitgekomen, @Drobanir)Versie 2.1.2 van WingetUI is in ontwikkeling en er is een tweede bètarelease beschikbaar uitgekomen.
nieuws: Onderzoekers tonen 'biocomputer' van synthetisch hersenweefsel en ele...
weefsel-nabootsende → weefselnabootsende (onnodig koppelteken, @AverageNL, alhoewel volgens mij weefsel nabootsende ook prima zou moeten kunnen)Dat zijn bundels van weefsel-nabootsende menselijke cellen die worden gemaakt van stamcellen.
volledige biologische computers → volledig biologische computers (zodat volledig een bijwoord is dat iets zegt over biologische i.p.v. een bijvoeglijk naamwoord dat iets zegt over computers)Brainoware betreft vooralsnog vooral een proof of concept, hoewel de techniek op termijn mogelijk volledige biologische computers mogelijk kan maken.
naar mate → naarmate (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=naarmate)De cellen moeten groeien in een incubator, wat een grotere uitdaging kan worden naar mate de gebruikte organoïden groter worden.
nieuws: ASML en Samsung gaan samen r&d-centrum voor halfgeleiders bouwen in Z...
dat → die (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=generatie, @AverageNL)Vermoedelijk gaat dat om High-NA-euv, de volgende euv-generatie dat dankzij een grotere numerieke apertuur kleinere transistors kan produceren.
nieuws: Tesla updatet Autopilot-onderdeel in VS na onderzoek van toezichthouder
Nhtsa --> NHTSA (x2)
Nhtsa --> NHTSA (x2)
Mijn reviews al gezien?
nieuws: Broadcom stopt met aanbieden doorlopende licenties voor VMware-producten
overkoepelde → overkoepelendeHet stoppen van de verkoop van doorlopende licenties maakt deel uit van een overkoepelde simplificatie van het VMware-productportfolio, aldus Broadcom.
We willen woorden of woorddelen van meer dan vier opeenvolgende hoofdletters graag voorkomen.
nieuws: Apple deelt voortaan enkel pushmeldingendata aan overheden met rechte...
Titel: rechterlijk -> gerechterlijk
Virussen? Scan ze hier!
Gerechtelijk (dus zonder tweede r) bevel, maar 'rechterlijk bevel' mag ook.wildhagen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:05:
nieuws: Apple deelt voortaan enkel pushmeldingendata aan overheden met rechte...
[ Voor 3% gewijzigd door PCG2020 op 14-12-2023 10:34 ]
nieuws: Gerucht: Nvidia stopt vanaf 2024 met productie van laatste GeForce GT...
Ze stoppen met het produceren van de laatste. De laatste komt dus niet. De GeForce GTX 16-gpu blijft geproduceerd worden.
Ze stoppen met het produceren van de laatste. De laatste komt dus niet. De GeForce GTX 16-gpu blijft geproduceerd worden.
- Nvidia stopt vanaf 2024 met productie van GeForce GTX 16-gpu's
- Nvidia produceert laatste GeForce GTX 16-gpu's in 2024
nieuws: Adobe ontkent claim van stichting dat het illegaal persoonsgegevens v...
In de laatste alinea: 'TUI zegt tegen het persbureau 'een grondig onderzoek' te starten na aanleiding van de massaclaim.'
Moet volgens mij 'naar aanleiding' zijn. Of na de inleiding van de massaclaim, maar dat wordt vast niet bedoelt.
In de laatste alinea: 'TUI zegt tegen het persbureau 'een grondig onderzoek' te starten na aanleiding van de massaclaim.'
Moet volgens mij 'naar aanleiding' zijn. Of na de inleiding van de massaclaim, maar dat wordt vast niet bedoelt.
Si vis pacem, para bellum
nieuws: Proton introduceert Proton Mail-desktopapp voor Windows en macOS
..later moment een nieuwe notificatie van het bericht krijgen, en previews van bijlagen in e-mails.
, en
Overbodig: of een komma of "en" niet beiden.
https://onzetaal.nl/taalloket/komma-voor-en
..later moment een nieuwe notificatie van het bericht krijgen, en previews van bijlagen in e-mails.
, en
Overbodig: of een komma of "en" niet beiden.
https://onzetaal.nl/taalloket/komma-voor-en
nieuws: Google investeert 600 miljoen euro in bouw datacenter in Groningse Wi...
krijgt een geschat vermogen van 65 megawatt -> gaat een geschat vermogen van 65 megawatt gebruiken.
krijgt een geschat vermogen van 65 megawatt -> gaat een geschat vermogen van 65 megawatt gebruiken.
nieuws: Intel kondigt Meteor Lake-laptop-cpu's met chipletachtige tiles en AI...
In de onderste tabel staan alle modellen als Core Ultra 7 aangegeven, terwijl de onderste drie Core Ultra 5 zijn. Zie bijv. https://www.anandtech.com...c-to-ultra-thin-notebooks
Die nieuwe Intel line-up is zonder dat tikfoutje al lastig zat 😅
In de onderste tabel staan alle modellen als Core Ultra 7 aangegeven, terwijl de onderste drie Core Ultra 5 zijn. Zie bijv. https://www.anandtech.com...c-to-ultra-thin-notebooks
Die nieuwe Intel line-up is zonder dat tikfoutje al lastig zat 😅
Android developer & dürüm-liefhebber
Verbeterd. Bedankt voor het doorgeven!
https://tweakers.net/best-buy-guide/netwerken/wifirouters
Dan nog even dit. Er staan in het artikel vijf keer samenstellingen met ouderlijk toezicht, vier keer i.c.m. opties en één keer met functies. De ene keer wordt er wel een tussen-s geschreven en de andere keer niet. Dit is inconsequent. Kies voor één schrijfwijze en zet dat door in de rest van het artikel.
De drie varianten:
bol → bol.com (zie ook https://www.bol.com/, @OlafWeijers)€ 62,- bij bol
Hardware-Experts → Hardware Experts (zie ook https://www.hardware-experts.nl/)€ 79,- bij Hardware-Experts
kunnen, vooral → kunnen; vooral (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma; een komma is hier incorrect, omdat wat erop volgt een opzichzelfstaande zin is)De AX55 is een gebruiksvriendelijke router, waar ook beginners mee uit de voeten zullen kunnen, vooral met de smartphoneapp is het erg eenvoudig om de router te installeren en configureren.
bol → bol.com€ 49,95 bij bol
bol → bol.com€ 180,45 bij bol
goed; alleen → goed, alleen (hier is nou juist weer een puntkomma incorrect, want wat erop volgt is geen opzichzelfstaande zin)De router gaat prima om met ruis en het bereik is goed; alleen is de bandbreedte van de 5GHz-chipset gelimiteerd op 80MHz.
meerpersoons-digitale → meerpersoons digitale (zie ook https://taaladvies.net/co...ands-derderangs-algemeen/)De FritzBox biedt een uitgebreide en krachtige basis voor je thuisnetwerk en is daarmee ideaal voor meerpersoons-digitale huishoudens en uitdagende wifiomgevingen.
het instellingenpakket → het instellingenpakket (dus één spatie i.p.v. twee)Hiermee wordt het instellingenpakket nog wat groter en krijg je de optie om gratis en opensourcesoftwarepakketten op de router te draaien.
Coolblue.nl → Coolblue (zie ook https://www.coolblue.nl/)€ 149,- bij Coolblue.nl
diepgaan → diep gaan (ja, het woord diepgaan bestaat, maar zoek het woord op in de Dikke Van Dale en je zult zien dat geen van de betekenissen in deze context van toepassing zijn)TP-Link heeft een overzichtelijke interface, waarvan de instelmogelijkheden misschien niet zo diepgaan als de tweaker met een netwerkhart zou willen zien.
een namelijk een → namelijk eenNaast een router is dit een namelijk een netwerkcontroller en netwerkvideorecorder.
Dan nog even dit. Er staan in het artikel vijf keer samenstellingen met ouderlijk toezicht, vier keer i.c.m. opties en één keer met functies. De ene keer wordt er wel een tussen-s geschreven en de andere keer niet. Dit is inconsequent. Kies voor één schrijfwijze en zet dat door in de rest van het artikel.
De drie varianten:
- ouderlijktoezichtsopties
- ouderlijktoezichtopties
- ouderlijktoezichtfuncties
nieuws: Google gaat vanaf 4 januari blokkade thirdpartycookies testen in Chrome
oog-icoontje → oogicoontje (onnodig koppelteken, @LFranxWind)Tracking Protection kan weer worden geactiveerd door te klikken op het oog-icoontje in de rechterhoek van de adresbalk.
Protection test → Protection-test (want samenstelling van eigennaam en zelfstandig naamwoord)Chrome Tracking Protection test
De bovenzijde van het pcb huistvest de connectors
@OlafWeijers
review: Home Assistant Green - Twee stekkers erin en het draait
@OlafWeijers
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
In de Conclusie staat 2x Wh maar dit moet natuurlijk W zijn
In de Conclusie staat 2x Wh maar dit moet natuurlijk W zijn
netspanningsadapter een → netspanningsadapter, eenIn de doos treffen we het apparaat zelf, een netspanningsadapter een ethernetkabel, en de onvermijdelijke garantieaanwijzingen en snelstarthandleiding.
terecht komen → terechtkomen (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=terechtkomen, @OlafWeijers)Als de bovenzijde is verwijderd, valt op dat het ‘deksel’ drie lightguides lijkt te hebben, die op witgedrukte punten van het pcb terecht komen.
positie, wellicht → positie; wellicht (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma)De Green heeft drie statusleds, maar deze zitten op een andere positie, wellicht betreft het een idee dat in de ontwerpfase is gesneuveld of nog wacht op een nieuwe pcb-revisie.
gigabit-ethernetcontroller → gigabitethernetcontroller (onnodig koppelteken)De bovenzijde van het pcb huistvest de connectors, de Realtek 8211F gigabit-ethernetcontroller en de ondersteunende elektronica voor veel componenten.
NXP-PCF8563-realtime klokmodule → NXP-PCF8563-realtimeklokmodule (niet in het GB, maar een vergelijkbaar woord als realtimeonderzoek wel)De NXP-PCF8563-realtime klokmodule houdt de datum en tijd bij en bevindt zich tegenover de batterijhouder aan de andere zijde van het pcb.
add-ons, wat → add-ons; wat (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma)Er is ruim voldoende verwerkingskracht en opslagruimte voor integraties en add-ons, wat dat betreft loop je niet zo snel tegen grenzen aan.
nieuws: Activision Blizzard schikt voor 54 miljoen dollar in seksuele intimid...
seksuele intimidatiezaak → seksuele-intimidatiezaak (anders is de zaak seksueel en niet de intimidatie, @Kevinkrikhaar)Activision Blizzard schikt voor 54 miljoen dollar in seksuele intimidatiezaak
seksueel overschrijdend gedrag → seksueel grensoverschrijdend gedrag (want je overschrijdt met bepaald gedrag natuurlijk iemands seksuele grenzen; hoe je iemands seksualiteit kan overschrijden met je gedrag, is mij een raadsel)Destijds stelde het dat vrouwelijke werknemers werden gediscrimineerd, maar ook dat er een cultuur zou zijn waarin vrouwen seksueel worden geïntimideerd en waarin seksueel overschrijdend gedrag plaatsvindt.
nieuws: 'TikTok-moederbedrijf ByteDance gebruikte OpenAI-api voor trainen eig...
te 'witwassen' → 'wit te wassen' (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=witwassen, @Kevinkrikhaar, waarin staat aangegeven dat witwassen een scheidbaar werkwoord is)Het TikTok-moederbedrijf heeft zijn werknemers naar verluidt gevraagd om het bewijs ervan te 'witwassen' door middel van 'datadesensibilisatie'.
nieuws: 'Google Pixel 9 krijgt door AI-model Gemini aangedreven stemassistent...
die → dat (want het heeft betrekking op product, een het-woord, @Kevinkrikhaar)Zo moet deze de route naar de dichtstbijzijnde winkel kunnen aangeven om een product te kopen die de gebruiken heeft gefotografeerd.
de gebruiken → de gebruikerZo moet deze de route naar de dichtstbijzijnde winkel kunnen aangeven om een product te kopen die de gebruiken heeft gefotografeerd.
Bing → BardThe Information noemt niet in hoeverre Google Assistant met Bing en Pixie van elkaar zullen verschillen.
nieuws: Apple lost bug op waarmee Flipper Zero-multitool iPhones kon laten cr...
Bol.com → bol.com (zie ook https://www.bol.com/, @Kevinkrikhaar)Tot voor kort was de tool nog verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon, maar inmiddels is de Flipper Zero bij beide webshops uit de handel gehaald.
We zijn weer bij, bedankt! De namen van de webshops in de Best Buy Guide kan ik alleen helaas niet aanpassen.
review: Meteor Lake - Laptops krijgen wél innovatieve Intel-processor
I/o-tile en basetile
" Intels eigen fabriken komt. "
m/z: " fabrieken "
I/o-tile en basetile
" Intels eigen fabriken komt. "
m/z: " fabrieken "